Film / Films

Blow

recensie: Blow

.

De grootste fout die de meeste drugsdealers maken is dat ze te veel ambities koesteren terwijl ze daarvoor niet de benodigde talenten bezitten. Het lijkt allemaal zo mooi en spannend en vooral makkelijk. Zij die gezegend zijn met een roekeloze onverschilligheid, oneerlijkheid, grenzeloze onverantwoordelijkheid en zich niet om de tuin laten leiden door vrouwen, vriendschappen en zogenaamd vertrouwen maken kans het ver te schoppen in de door debielen geregeerd wereldje van de drugs.

George Jung werkte zich in de jaren ’70 op tot een van de grootste drugshandelaars van Amerika, om vervolgens zijn hele bestaan ineen te zien storten. Hij begon wat zakgeld te verdienen met de import en distributie van marihuana. Een op het eerste gezicht charmante manier om in je onderhoud te voorzien. Wanneer Jungs handel begint te groeien, stijgen de risico’s exponentieel. Jung wordt opgepakt met driehonderd kilo weed en mag vervolgens bijleren in de

~

gevangenis. In de gevangenis leert hij alles over het smokkelen en distribueren van cocaïne. Gezegd moet worden dat de logistieke wereld van de cocaïne niet zo complex lijkt, en grotendeels afhangt van goede timing en brave handlangers. Jung komt in contact met Escobar en dan begint het grote geld binnen te stromen, zelfs zoveel dat er op een gegeven moment geen plaats meer in huis is om de dozen met geld kwijt te kunnen. Maar hoogmoed komt voor de val. Vermeende partners zien zelf de ongebreidelde mogelijkheden van de zuivere Colombiaanse cocaïne en werken zich ten koste van Jung op. Zoals Jung opklom in de wereld, zo mag hij tot 2014 uitrusten van zijn teloorgegane dromen en kan hij blijven treuren om het verloren contact met zijn dochter.

Het levensverhaal van een drugshandelaar is bij nadere inspectie niet echt bijzonder te noemen. Het werk is niet boeiend, interessant of spannend te noemen, het leven eromheen is slecht een schim van wat geluk mag heten. Oppervlakkig zoveel mogelijk geld uitgeven, niet als status, noodzaak of plezier, maar slechts als de kleinst mogelijke rechtvaardiging van het bestaan.

Uit het bovenstaande zou opgemaakt kunnen worden dat Blow een zeer matige film is, maar dit is niet het geval. Blow is ten eerste een zeer goed geschreven film. Nick Cassavetes en David McKenna hebben een uiterst coherent scenario geschreven naar het gelijknamige boek van Bruce Porter. De acteerprestaties zijn uitmuntend te noemen. Ray Liotta, die de hardwerkende vader van George speelt is prachtig als toonbeeld van onvoorwaardelijke liefde voor zijn zoon. Penélope Cruz is uiteraard zoals gewoonlijk beeldschoon. Zij is de vrouw van George en erg sterk in het tonen van uiterste emoties. En natuurlijk Johnny Depp die gedurende de film zovele gedaantes van een enkele man weet aan te nemen dat een simpel compliment niet voldoende lijkt te zijn.

Blow is een goedgemaakte, goedgeacteerde en bovenal goedgeschreven film over een helaas niet echt bijzondere man. Dat drugsdealers geen grote en boeiende persoonlijkheden zijn wisten we al, en Blow heeft dit voor ons nogmaals bevestigd.

Film / Films

Billy Elliot

recensie: Billy Elliot

.

Op het eerste gezicht lijkt Billy Elliot geen film voor een groot publiek; een jongetje dat graag wil balletdansen maar van zijn vader moet boksen. Dan ook nog gezet in een klein mijnwerkers dorpje in Engeland in het midden van de jaren tachtig. We zouden kunnen denken dat we te maken hebben met een staaltje gay-cinema met een sociaal-economische inkleuring. Maar met Billy Elliot hebben we te maken met een hele andere film.

Waar kerels in de mijnen werken, bier drinken en zich verlekkeren aan de buurvrouw kan ik me voorstellen dat er weinig plaats is voor een eigengereide natuur. Als je dan ook nog wilt balletdansen dan ben je zeker homoseksueel. Billy kampt met dit probleem. Hij zit op boksen maar vindt er geen zak aan. Hij is gefascineerd door ballet en neemt stiekem les. Als blijkt dat Billy talent heeft en audities mag doen voor de balletacademie in Londen is het hek van de dam. Hoe moet Billy het zijn vader vertellen en hoe krijgt hij zijn medewerking?

Billy zit op een leeftijd waar kinderen hun seksualiteit ontdekken. Hij wordt geconfronteerd met zowel jongens als meisjes. Billy heeft daar eigenlijk nooit over nagedacht; hij wil dansen en niets anders. Voor Billy heeft dat niets te maken met homoseksuele perikelen. Hij stelt dan ook terecht dat er genoeg “gewone” jongens op ballet zitten.

Billy Elliot is eigenlijk een zeer eenvoudige film met een simpel en voorspellend plot. Maar wat maakt Billy Elliot tot de fantastische film die hij is?
Ten eerste is dat Billy zelf. Billy wordt gespeeld door Jamie Bell. Hij acteert schitterend in zijn debuutrol en kan op de koop toe nog dansen ook.
Ten tweede is er een prachtig evenwicht gevonden tussen emotionaliteit en humor. Waar pathetiek en kleverigheid op de loer liggen, straalt Billy Elliot oprechtheid uit. Vertedering en goed getimede grappen wisselen elkaar in cadans af. Billy Elliot blijft op deze manier boeien tot de laatste minuut.
Als laatste is het de muziek van T Rex die de avonturen van Billy ondersteunt. Het klinkt lekker Brits en zorgt voor een ontspannen sfeer. Het thema van de film wordt op deze wijze op een zeer heldere en frivole manier uiteengezet. Het verlangen van Billy is uiteindelijk geen privé-aangelegenheid meer; de verlangens en dromen van een arbeidersjongetje zijn universeel geworden.

Film / Films

Being John Malkovich

recensie: Being John Malkovich

.

De korte versie van deze recensie zou uit vijf woorden bestaan: “Being John Malkovich is geniaal.” Punt.

De lange (maar behoorlijk saaie) versie zou een opsomming zijn van alle personen die iets te maken hebben gehad met de productie van deze film, gevolgd door de woorden “is geniaal”. De eerste alinea van deze versie zou er dan zo ongeveer uit hebben gezien: “Spike Jonze is geniaal. Charlie Kaufman is geniaal. John Cusack is geniaal. John Malkovich is geniaal. Zelfs Cameron Diaz–“
You get the point.

Laat ik me dan maar beperken tot een middellange recensie waarin ik probeer uit te leggen waarom Being John Malkovich geniaal is.
Allereerst is daar het waanzinnige en volstrekt originele script van Charlie Kaufman. Het verhaal op zich is al te absurd voor woorden: het gaat over een poppenspeler die een deur ontdekt waarmee hij vijftien minuten in het hoofd van de acteur John Malkovich kan kijken. Dit gegeven wordt door regisseur Spike Jonze gelukkig niet op slapstick-achtige wijze uitgewerkt, maar wordt door de verbluffend goed spelende acteurs gebracht alsof het de gewoonste zaak van de wereld betreft, wat de surrealistische sfeer van de film alleen maar versterkt.

Multi-talent Jonze regisseerde eerder videoclips van de Beastie Boys (o.a. Sabotage!) en Fatboy Slim en speelde samen met George Clooney in Three Kings.

John Malkovich moet absoluut geroemd worden voor de moed die hij toonde door in deze film mee te spelen. Veel andere acteurs hadden de rol ongetwijfeld geweigerd, bang om hun imago te beschadigen of te verliezen, maar Malkovich speelt zichzelf met een grote dosis zelfspot, wat hilarisch is om te zien (bijvoorbeeld als we hem via de telefoon over de kleur van badhanddoeken zien leuteren). Ook de andere acteurs zijn fantastisch: John Cusack ziet eruit als een landloper, met vettig lang haar, een groezelig baardje en een klein brilletje, Cameron Diaz heeft eenzelfde behandeling ondergaan en ziet er hier uit als Miss Ragebol met Leger Des Heils-kleren aan, terwijl Catherine Keeler de mega-bitch Maxine speelt.

Daarnaast zien we een stel hele bekende acteurs in superkleine rolletjes, zoals Charlie Sheen, Brad Pitt en Sean Penn, evenals Jonze’s vriend en collega David Fincher (regisseur van onder anderen Se7en en Fight Club, met wie hij samen het productiebedrijf Propaganda Films heeft opgericht).

O, en had ik de chimpansee-flashback al genoemd?

BJM is een film is die zich moeilijk in een recensie laat vatten. Duidelijk is dat dit een van de meest originele films is die je ooit zult zien, dus mis ‘m vooral niet.

Film / Films

Bedazzled

recensie: Bedazzled

.

Nog nooit zag de duivel er zo lekker uit als in Harold Ramis’ nieuwste comedy Bedazzled.
Het was aan Elizabeth Hurley de eer om deze smaakvolle duivel neer te zetten. Zij besluit het zieltje te winnen van Elliot Richards (Brendan Fraser), uiteraard in ruil voor zeven wensen.
Elliot is een sukkel. Zijn collega’s willen niet met hem omgaan en proberen hem buiten te sluiten. Elliot is goed van zin en blijft maar proberen contact te maken met zijn omgeving, maar dit alles tevergeefs. Wanneer zijn collega’s ook nog eens geconfronteerd worden met Elliots gevoelens voor hun mooie collega Allison valt hoongelach hem ten deel.

De duivel gaat het leven van Elliot op een ‘satanische’ manier verzachten. Wanneer Elliot rijk, machtig én getrouwd met Allison wil zijn, verandert de duivel hem in een Colombiaanse drugsdealer. De duivel heeft zo nog meer verrassingen in petto: een supergevoelige roodharige loser die al moet janken bij een zonsondergang, een kleinpiemelige topbasketbalspeler en een homoseksuele alwetende schrijver. Elliot komt er stap voor stap achter dat zijn droomleven

~

niet te verwerkelijken valt met één simpele wens. Rijkdom, macht en alwetendheid brengen toch meer met zich mee dan louter succes en geluk. Het geluk vindt Elliot dan ook dichter bij huis dan hij ooit had durven dromen.

Alle typetjes die Fraser neerzet zijn buitengewoon geestig en een lust voor het oog. De diversiteit van voorkomen is zo goed uitgebuit, dat je soms even heel goed moet kijken dat het Brendan Fraser wel is.

Het is niet terecht, zoals sommige critici beweren, dat Fraser geen goede comedyrollen neer zou kunnen zetten. Fraser is weliswaar geen comedypersoonlijkheid zoals Jim Carrey of Eddie Murphy, maar de verscheidenheid aan geestige rollen die Fraser gehad heeft in de loop van de tijd hebben bewezen dat hij wel degelijk een goede comedy-acteur is. Als duivel is Elizabeth Hurley allerminst angstaanjagend. Tja… misschien angstaanjagend lekker!
Haar streken duiden eerder op een goed gevoel voor humor dan van een satanisch karakter.

Wat jammer is aan Bedazzled is de rechtlijnigheid van het verhaal; Elliot doet een wens, deze komt uit en gaat vervolgens fout. Dit procédé wordt bij elke wens opnieuw gebruikt en dat had niet gehoeven. Met meer kwinkslagen en verrassingen was Bedazzled wel in de buurt gekomen van films als Groundhog Day en Analyse This.

Film / Films

The Beach

recensie: The Beach

Het uiterst hippe trio Danny Boyle, John Hodge en Andrew MacDonald (resp. regie, script en productie) heeft met The Beach alweer een uiterst hippe film afgeleverd, na Shallow Grave, Trainspotting en A Life Less Ordinary. In het verhaal, dat gebaseerd is op het gelijknamige cultboek van Alex Garland, staat de jonge Amerikaan Richard (Leo DiCaprio) centraal.

Richard is een soort neo-hippie, die net als veel van zijn generatiegenoten het “gewone leven” voor een tijdje achter zich laat om avontuur en verlichting te zoeken in Thailand. Hij vindt allebei in overvloed nadat hij een kaart van de behoorlijk gestoorde “Daffy” krijgt. Op die kaart is de lokatie van een paradijselijk eiland aangegeven, met daarop een perfect strand.

Samen met zijn hotelgenoten Etienne en Francoise (de onwaarschijnlijk mooie Virginie Ledoyen) gaat hij naar het eiland op zoek. Als ze het vinden, lijkt het een paradijs te zijn. Maar na verloop van tijd gaan er bepaalde dingen goed mis.

Richard is geen aardige jongen en hij liegt tegen de aardigste mensen. Hierdoor identificeren we ons vrijwel niet met hem, maar blijven we observerende buitenstaanders, met als grootste effect dat we zijn motivaties en beweegredenen niet altijd goed begrijpen.

Dit is een bekend effect bij onsympathieke filmpersonages, en de regisseur moet dit in zo’n geval met andere middelen proberen te compenseren. Boyle heeft dat op visueel terrein gedaan. De film ziet er fantastisch uit: de Thaise lokaties zijn ten volle benut en het schitterende camerawerk van Darius Kondhji (vooral bekend van zijn stijlvolle werk in Se7en) bevat een paar hele mooie visuele vondsten.

Tel hierbij op een paar gruwelijk realistische make-upeffecten, één enorm schrikeffect (je weet waar ik het over heb als je het ziet) en een erg goeie soundtrack van vaste David Lynch-kracht Angelo Badalamenti, aangevuld met de Grote Vier van de Britse dancescene (Leftfield, Orbital, Underworld en de Chemical Brothers), en je hebt met The Beach een topper in handen.

Film / Films

Memorabel deplorabel

recensie: Battlefield Earth

~

John Travolta is bekend geworden door films als Grease, Saturday Night Fever en natuurlijk Pulp Fiction (voor de 2 laatst genoemde films ontving hij zelfs een Oscarnominatie). Hij heeft sindsdien een aantal goeie films gemaakt (denk aan Face Off, Get Shorty en A Civil Action) en een aantal zeer middelmatige (herinner de zich eeuwig herhalende tv-film Look who’s talking).

In 2000 is er dan Battlefield Earth, een film over een superieur buitenaards ras dat in het jaar 3000 het heelal probeert over te nemen. De aarde gebruiken zij eigenlijk alleen nog maar om goud te winnen. Mensen worden als slaven behandeld, en ons ras is aan het uitsterven. Totdat één man (Barry Pepper, Saving Private Ryan) bedenkt dat nog niet alles verloren is en besluit op te staan tegen de Psyclo’s, het buitenaardse ras.

Dit is het verhaal in een notendop, verder hoef je er eigenlijk ook niets over te weten. Alles in de film is al eens gedaan (met dank aan Star Wars en The Matrix), maar Battlefield Earth weet het zo slecht over te doen dat het bijna memorabel te noemen is.

Het script klopt van geen kant en de schrijvers hadden totaal geen idee wat ze aan het doen waren. Hopelijk besluit regisseur Roger Christian om nooit van zijn leven meer een film te regisseren, hij dient het maar bij Art Direction te houden. Hier won hij immers ooit een Oscar voor (voor zijn werk in Star Wars).

Travolta dan. Ik ben niet degene die Travolta compleet zal afzeiken (en afschrijven) door zijn rol in deze film. Je ziet onder het belachelijke personage dat hij speelt (Hoofd beveiliging van de Psyclo’s) , toch een degelijke acteur die veel meer kan dan in zo’n B-film spelen.

Niets blijft Battlefield Earth bespaard. Ook critici in Hollywood stampten de film de grond in, en het was dan ook niet verrassend dat deze film alle “Razzies” in de wacht sleepte (de tegenhanger van de Oscars, voor de slechtste films van het jaar): slechtste film, slechtste regisseur, slechtste acteur (Travolta), slechtste script, slechtste bijrol (Pepper). En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ongelooflijk dat een film met zo’n enorm budget (73 miljoen) zo enorm kan falen op alle mogelijke vlakken (script, acteren, regie, plot).

Diep triest, snel weer vergeten en nooit meer over praten.

Film / Films

Baise-moi

recensie: Baise-moi

.

Baise-moi is de eerste film in twintig jaar die in Frankrijk verboden werd. Daarmee werd Baise-moi bestempeld als pornografie. Maar ondanks de expliciete seksscènes heeft de film meer te bieden dan rauw seksueel vermaak.

Nadine (Karen Bach) pleegt in een impulsieve daad een moord. Zij vlucht en ontmoet toevallig Manu (Raffaëlla Anderson), en ook zij heeft het een en ander meegemaakt. Beide vrouwen gaan op reis door het Franse land. Ze laten alle normen en waarden varen en proberen met behulp van muziek, seks en geweld te ontkomen aan het alledaagse leven.

Met dit idee in het achterhoofd heb je al meteen een hele andere film voor je neus. Niet de geile en gewelddadige pornofilm waar je stiekem op hoopte, maar juist een grauwe vorm van realisme waar alles juist expliciet wordt benadrukt. Karen en Manu vinden geen genot in hun seksuele daden. Baise-moi, ofwel in het Nederlands ‘neuk me’, wordt het motto van de twee vrouwen. Ze neuken eerder omdat ze het goor vinden, net zo goor als hun eigen leven. Ze maken gebruik van de mannen die ze tegenkomen. De man is het zwakkere en dommere geslacht. Ze neuken ze en maken ze vervolgens af.

~

De droom van elke hardcore feministe? Nee: Baise-moi is allerminst een feministische film. Het gaat er niet om dat de vrouw sterker is, of dat er een statement gemaakt wordt voor de eigen wil van de vrouw. Het tegendeel is eerder het geval. De twee vrouwen zijn ernstig teleurgesteld door het leven. Ze hebben “besloten” op hun eigen harde manier het leven te bevechten. Dat dit een reis richting hel wordt geeft de film een somber en verloren gevoel. De existentiële angsten worden overwonnen door daden die bij nadere inspectie eigenlijk zo ontzettend banaal zijn dat er niets anders overblijft dan vechten. Waarvoor, dat weten Karen en Manu eigenlijk zelf ook niet meer.

Het is dan ook niet eerlijk deze film als pornografisch te bestempelen. Natuurlijk zijn de seksscènes gewoon pornografisch, maar deze vervullen een andere rol dan andere pornografische beelden. De expliciete beelden benadrukken de morele vervallenheid van de twee vrouwen. Op dit gegeven is veel commentaar geweest, het zou te makkelijk zijn om de kijker in een bepaalde hoek te duwen. Mij lijkt dat dit niet het geval is, nogmaals benadruk ik dat je deze film niet met een pornoblik moet aanschouwen. Baise-moi is gefilmd met een digitale camera. Deze geeft een rauw beeld dat uitstekend bij de film past.

Baise-moi is een eerlijke film met een hard standpunt. Maar hoe eerlijker je bent des te meer je wordt afgewezen. De film zelf is hier jammer genoeg het zoveelste voorbeeld van.

Film / Films

Baby Blue

recensie: Baby Blue

Peter en Marjan lijken aan het begin van Baby Blue gelukkig getrouwd: hij is verzekeringsagent, zij stewardess en samen wonen ze in een nieuwbouwwijk in Almere. Maar de situatie verandert snel als ze nieuwe overburen krijgen: het Britse stel Laura en Ron Wood (een eerbetoon aan de Stones-gitarist met dezelfde naam?). Ron is fotograaf en is vaak weg, even vaak als Marjan, en dus gaat Peter eens wat drinken bij Laura, Laura komt bij Peter eten, van het één komt het ander en een affaire is geboren.

Baby Blue ontwikkelt zich daarna van overspeldrama tot een thriller gemodelleerd naar films als Sleeping With the Enemy en The Hand That Rocks the Cradle, die begin jaren 90 zo populair waren.

Het script van thrillerauteur Tomas Ross is complex maar goed gestructureerd, maar zorgt jammer genoeg nooit voor echte spanning. Twee gegevens – de geschiedenis van Peters ex-vrouw en de verdwijning van een andere vrouw – verlagen het tempo alleen maar en geven het verhaal een bijna fataal gevoel van onrealisme.

Theo van Gogh laat zien dat hij een uitstekende acteursregisseur is met een goed oog: de film ziet er stijlvol uit, met een mooie aankleding en goede cameravoering en Roeland Fernhout is erg goed als antiheld Peter, die moeiteloos beweegt tussen nuchtere Hollandse jongen en sexy verleider en naar het einde toe heel geloofwaardig zelf de touwtjes in handen neemt.

Film / Films

Autumn In New York

recensie: Autumn In New York

.

Om met de deur in huis te vallen: Autumn In New York is een vreselijke film.

Uit piëteit voor een regisseur of acteur is het lullig om alle gedane moeite in een keer weg te vegen, maar soms kan het niet anders.
Het maakt mij niet uit waar een film over gaat, zolang het maar goed gedaan wordt. Juist dit is niet het geval bij Autumn in New York. De taglines beloven veel goeds: “She learned him how to love… He learned her how to live” en ook mooi: “He fell in love for the first time… she fell in love forever.”

Maar dat is allemaal gelul, niets van dit alles klopt!

Richard Gere is de rijke, succesvolle en o zo aantrekkelijke restaurateur Will Keane. Alle vrouwen vallen natuurlijk als een blok voor hem en zien hem als de ideale man. Will denkt hier anders over, hij ziet een vrouw slechts als sexpartner, om haar na een paar keer neuken weer in te ruilen voor een nieuwe. Winona Ryder is de jonge, lieve, naïeve maar ongeneeslijke zieke Charlotte – een mooie prooi voor sexy Gere!

Wat liefde en romantiek moet worden gaat niet verder dan wat dom gegrijns en slechte seksscènes. Onze Richard Gere houdt zoveel van Winona dat hij op slag een leuke andere vrouw op het dakterras neukt (“She learned him how to love…”) En waarom? Jawel: zoete lieve Richard Gere is bang voor de liefde! Kunnen we nou echt niets beter verzinnen!? Gelukkig excuseert Gere zich uitmuntend: “You’re a kid and I’m a creep.” Touché Gere – ik had je niet beter kunnen typeren.

Maar dan komt Gere erachter dan Winona ziek is, ongeneeslijk ziek! Winona is cool en wil niet geholpen worden, maar Richard vindt dit niet leuk en gaat op reddingstocht. Maar Richard, vergeet je niet iets? “Too much sex melts the brain!”
Natuurlijk gaat Winona dood. Het allerergste is dat Richard verdrietig alleen achterblijft… Richard heeft veel geleerd van de liefde.

Eerlijk is eerlijk, de cinematografie van Changwei Gu is prachtig maar niet besteed aan deze film; het is zoiets als urine in een mooi kristallen wijnglas schenken: het ziet er mooi uit, maar valt niet te drinken.

Film / Films

Apocalypse Now Redux

recensie: Apocalypse Now Redux

.

Coppola verplaatste Joseph Conrads Heart Of Darkness naar Vietnam. Het verhaal is zo langzamerhand wel bekend: kapitein Willard (Martin Sheen) krijgt de opdracht kolonel Kurtz op te sporen en hem vermoorden. Zijn missie “does not exist, nor it will ever exist.” Kurtz (Marlon Brando), zelf een van de beste soldaten, zag de schrijnende realiteit van de oorlog in. Diep teruggetrokken in Cambodja leidt hij zijn leven permanent vermengd met wanhoop en angst. Bij de lokale bewoners heeft kolonel Kurtz een goddelijke status verworven. Kurtz werd het symbool van de waanzin van de oorlog.

Tijdens zijn tocht over de Mekong naar Cambodja wordt stukje voor stukje de idiotie van de oorlog duidelijk. Waar de meeste oorlogsfilms één grote scène gebruiken om de waanzin van de oorlog weer te geven, lijkt Apocalypse Now meer gericht op het individu om uiteindelijk de universaliteit van de gevolgen van oorlog te kunnen benadrukken. Om een paar voorbeelden te noemen: het platgooien van een compleet dorp waar kolonel Kilgore (Robert Duvall) het klassiek geworden “I love the smell of napalm in the morning” opmerkt. Of te denken aan de scène waar Laurence Fishburne een familie op een vissersboot doodschiet omdat het meisje bewoog om haar hondje te pakken.

In de Redux-versie zijn verscheidende scènes toegevoegd: het plezier van de diefstal van Kilgore’s surfplank om te laten zien dat alles nog normaal is, en te benadrukken wat de rest van de gebeurtenissen met de soldaten doet. De playmates die seksueel uitgebuit worden voor helikopterbenzine, dit om te laten zien dat de soldaten en de playmates eenvoudigweg gebruikt worden door een maatschappij die zichzelf moreel durft te noemen. Een nieuwe scène waarin Marlon Brando de oorlog en de hypocrisie van de Amerikaanse overheid extra benadrukt. Op deze manier krijgt Kurtz aldus Coppola nog meer diepte zonder dat hij zijn mythische kracht verliest. De meest besproken toevoeging betreft de ontmoeting met de Franse plantage eigenaren. Het lijkt op een rustpunt in de film waar iedereen weer even mens lijkt te zijn. In het grillige gesprek tijdens het diner wordt evenwel de zinloosheid nogmaals onderstreept: “Why do we stay here? It keeps our family together. We fight to keep what is ours. You Americans fight for the biggest nothing in history.

De grote kracht van Apocalypse Now is dat de film diep in de angst, wanhoop en onvermogen weet af te dalen. Het is niet de oorlog met alle aanleidingen en excuses die van belang is, het is de mens die in een permanente staat van onmacht verkeert. Onmacht en realiteit die zo immens moeten zijn dat een kadaver er lekker van gaat van ruiken.

Apocalypse Now is een van de beste films ooit, om de film nu in de bioscoop te zien is een overdonderende ervaring die geen filmliefhebber aan zich voorbij mag laten gaan.