Mix van blues, funk en jazz

recensie: John F. Klaver Band - The Edge

The Edge is het derde album van de John F. Klaver Band – een band die met zijn eigen mix van funk, jazz en niet te vergeten de blues een bijzondere plaats claimt in de bluesmuziek-scene van Nederland.

Met de vorige twee albums – Coming Back For More en Wheels In Motion – wist de John F. Klaver Band prijzen in de wacht te slepen, en daarnaast mocht de band met de Blues Challenge Award op zak afreizen naar de USA. Het wordt hoog tijd dat deze groep het succes daarvan mag oogsten.

Belofte ingelost

John F. Klaver bracht voor het echte debuutalbum, Coming Back For More, een EP uit met demo’s die er toe doen; Jetpepper wordt daardoor ten onrechte wel eens gezien als het debuut, maar deze was nooit in de winkel te koop. De band heette toen nog John-F. Klaver Trio, maar werd bij het debuut omgedoopt tot de huidige naam. Wat gebleven is, is het gepeperde gitaarspel van Klaver.

De belofte die werd tentoongesteld op de EP heeft de band meer dan ingelost. De John F. Klaver Band mag zich rekenen tot een vaste waarde in de Nederlandse bluesmuziek. Door de invloeden van funk en jazz zou de band ook buiten de strikte blues-kringen aansluiting moeten kunnen krijgen. Het is alleen helaas zo dat dit soort muziek zijn weg moet vinden via de mond-op-mondreclame, schrijvende pers en een gestage bewerking van de Nederlandse podia.

Bluesinterpretaties

Wat opvalt aan de blues-interpretaties van de John F. Klaver Band, is de prominente rol van het Hammond-orgel. Dit is absoluut een stijlelement dat de muziek van Klaver onderscheidt van anderen. In de elf composities van eigen hand en de twee covers laten Klaver en de zijnen opnieuw overtuigend horen dat de band een coherente en welverdiende stap voorwaarts maakt.

De hechtheid waarmee de band musiceert is groot. De stem en het gitaarspel van de centrale figuur Klaver zijn oorspronkelijk de handelsmerken van de band, maar de muziek van de John F. Klaver Band wordt met de toevoegingen van de anderen niet enkel meer gedragen door het kenmerkende geluid van Klaver. Het een kan zo langzamerhand niet meer zonder het ander om het groepsgeluid voort te stuwen.

Het bijna als hardrock openende titelnummer staat aan het slot van dit nieuwe album. Deze afsluiter, The Edge, dwingt op de valreep nog respect af voor de durf om ook even buiten de paden van de blues, funk en jazz te treden. Is dit een opmaat voor een volgende stap?

Live in Nederland:
28 februari Bacchus, Aalsmeer
16 mei Eatun Bluesfestival, Breda