Voor alle dromers

recensie: The Secret Life of Walter Mitty

The Secret Life of Walter Mitty, die op 2 januari 2014 is verschenen, trapt het filmjaar veelbelovend af. Geen typische Ben Stiller film, maar zeker een film om te koesteren.

The Secret Life of Walter Mitty is (zeer) losjes gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal dat in 1939 inThe New Yorker verscheen. De opzet is simpel: Walter Mitty (Ben Stiller, tevens regisseur), een onopvallende man van middelbare leeftijd, spendeert het grootste deel van zijn dagen aan dagdromen. De rest van zijn leven stelt, om eerlijk te zijn, weinig voor. Hij werkt in de catacomben van het tijdschrift Life, waar hij fotonegatieven verwerkt. Daarnaast lijkt hij zijn vrije tijd te spenderen aan het bijhouden van zijn huishoudboekje. Hij schrijft zich in bij een datingsite om in contact te komen met collega Cheryl Melhoff (Kristen Wiig). Wanneer Life onder de weinig bezielende leiding van Ted Hendricks (Adam Scott), een grootscheepse reorganisatie ondergaat, slaagt Walter er niet in het negatief voor de laatste voorpagina te lokaliseren. Hij besluit zijn fotograaf (een prachtige rol van Sean Penn) op te zoeken.

The purpose of life

~

Dat leidt tot een zoektocht in Groenland, IJsland en de Himalaya, want natuurlijk loopt Walter zijn fotograaf steeds ternauwernood mis. Het plot, dat overigens zeker niet waterdicht is, dient slechts als achtergrond voor het thema van de film. The Secret Life of Walter Mitty is niet in een hokje te plaatsen, wat misschien de reden is dat de film maar matig scoorde op beoordelingswebsites als Rotten Tomatoes. De film heeft de grandeur van een Hollywoodfilm met de aandacht voor detail van een arthousefilm. De manier waarop Ben Stiller het thema van de film uitwerkt, is geheel in Hollywoodstijl; eerst als motto van Life en, voor wie niet snel genoeg leest, nog eens dunnetjes overgedaan op de achtergrond wanneer Walter zijn vliegticket boekt: ‘To see the world. To find each other and to feel. That is the purpose of life.’

Chapeau

In tegenstelling tot wat de trailer doet vermoeden, betreft het zeker geen romantische komedie. Liefde en avontuur lijken zo onbereikbaar voor Walter, dat zowel Cheryl, het redden van een hond uit een brandend gebouw en het ondernemen van een sneeuwexpeditie passeren in zijn fantasiewereld. Wie verwacht een typische Ben Stiller film te gaan zien vol grappen en grollen, wordt teleurgesteld. Hoewel, zijn signatuur is zeker te herkennen in de absurditeit van Walters heroïek in diens parallelwereld. De mooie, doorgewinterde kop van Sean Penn is perfect gecast als Life’s grote fotograaf. In de film wordt in gelijke mate de draak gestoken met zowel Amerikaanse als Europese stereotypes, maar probeert tegelijkertijd de continenten van hun beste kant te laten zien in de prachtige landschappen van Groenland en IJsland en het overweldigende van stedelijk New York. Misschien geen film voor critici, maar zeker een voor reizigers en dromers. Chapeau.