Film / Films

Under Suspicion

recensie: Under Suspicion

.

Er zijn twee jonge meisjes verkracht en vermoord op Puerto Rico. Henry Hearst, een steenrijke advocaat (Gene Hackman), wordt van de moorden verdacht omdat hij degene was die het lichaam ontdekte van het tweede meisje.

Hij wordt verhoord door zijn oude makker Victor Benezet (Morgan Freeman) en diens iets te enthousiaste collega Felix Owens (Thomas Jane, bekend van Deep Blue Sea). In een paar fascinerende flashbacks laat regisseur Hopkins zien dat herinneringen selectief zijn, en onder druk gemakkelijk kunnen veranderen.

Al gauw wordt duidelijk dat Under Suspicion geen standaard-politiefilm is waarin de misdaad zo snel mogelijk moet worden opgelost; de film gaat vooral over het verbale en psychologische gevecht dat Hackman en Freeman voeren. Stukje bij beetje komen de geheimen van beide mannen naar boven.

Ondanks het acteerwerk van beide meesters en de broeierige sfeer blijft er aan het eind toch een onbevredigend gevoel achter. Wat wil de film nu precies zeggen? Wat is het nut van bepaalde scènes? En vooral: waarom gedragen de personages zich zoals ze zich gedragen?

Muziek / Achtergrond
special:

2 Wikked

.

2 Wikked

Cruzaway
Het duo resulteerde. Het duo had elkaar namelijk gevonden in de destijds opkomende Ragga Bass; snelle beat met reggae en dub daarover heen. Later zou deze stijl meer bekendheid krijgen onder de naam Breakbeat.

~

Het afgelopen jaar timmerde 2 Wikked behoorlijk aan de weg. Zo stonden ze in de halve finale van de Grote Prijs van Nederland, werd Enta da wikkedness, 2 Wikked’s eerste 12 inch, bij Fluff Girl Records uitgebracht en woensdag 17 januari waren ze nog live te horen in het radio 3 programma Club Lek.

Naast het creëren van lekkere beats is 2 Wikked ook bezig met enkele projectjes. De meest in het oog springende is het samenwerkingsverband met singer/songwriter Chantal Acda, wie ook met het Belgische Zita Swoon een leuk projectje had. 2 Wikked treedt uiteraard zo nu en dan op met gastmuzikanten, maar bij tijd en wijle zijn ze ook gewoon als twee hardwerkende dj’s te bewonderen.

Download hier Enta da wikkedness in mp3-formaat!

Als je contact met 2 Wikked wilt opnemen, doe dat dan op de volgende wijze:

Mail 2 Wikked: 2wikked@chello.nl

2 Wikked op Internet: Come to 2 Wikked

Muziek / Album

Vals Licht – Lunapark

recensie: Lunapark

.

~


Misschien kent een enkeling van jullie Vals Licht van het kleine hitje Het licht, afkomstig van het tweede album van de band: Dieseldjunks. Maar voor dat de band met dit nummer kwam was ze al veel langer actief in de muziek. In eigen beheer bracht ze al de singles Alles wat ik voel en Verjaardagsfeest (inderdaad, het nummer van Frank Boeijen) uit. Deze investeringen resulteerden in 1998 in een platencontract bij Sony. In dit jaar kwam ook het debuut van de band, Lunapark uit.

Direct komt ook de single Discjokey uit. In dit nummer wordt de macht van de platendraaiers in Nederland op de hak genomen. Inmiddels is in veel gevallen de rol van deze man overgenomen door muziekcoördinatoren, maargoed. De single wordt desondanks wel eens op de radio gedraaid, maar echt een hit wordt het nummer niet.

Vals Licht - Lunapark
Toch geeft dit nummer goed aan waar de band mee bezig is. Ze maken grunge-achtige rockmuziek in het Nederlands. Stevige teksten en duidelijke muziek. Geen gezeur, maar muziek.

Het album begint met Laat me leven, dat net als het nummer Ver over zee al verscheen op Verjaardagsfeest. Stevig zet de band zijn voeten vast. Helaas blijkt de muziek daarna een beetje te eentonig te zijn, maar dit valt niet op doordat Vals Licht een zo verrassend geluid weet te produceren.

De teksten zijn zoals al eerder op werd gemerkt stevig. Vals Licht beperkt zich niet tot een “Ik hou van jou en blijf je eeuwig trouw”, of in het geval van grunge muziek een “Ik hou van jou een wil neuken”, maar wil een boodschap brengen. Ooit is hier het vieze woord maatschappelijk betrokken voor uitgevonden, en ik denk dat die onder inflatie onderheven term wel ongeveer weergeeft waar je de teksten van de band moet plaatsen.

Er kan dus geconcludeerd worden dat er van Vals Licht veel verwacht mag gaan worden. Hou je van een stevig stuk rockmuziek en teksten met een meerwaarde – Get it!

Muziek / Achtergrond
special:

Clouseau: De muziek

Daar gaat ze, Domino en Passie. Zo zal de gemiddelde luisteraar het werk van Clouseau samenvatten. Hoog tijd dus voor een wat uitgebreidere kijk op het oeuvre van de Belgische band.

~

De eenvoudigste opdeling van de muziek van de band is al volgt. Ten eerste zal de beginperiode van de band worden behandeld, waarna er een periode van oriëntatie op het buitenland volgt wat eindigt in een fase waarin Clouseau zich al duo gaat manifesteren.

Clouseau bracht als voorganger van het in 1989 uitgekomen debuut Hoezo? in begin jaren tachtig al enkele singles uit, maar brak pas echt in Nederland door met het nummer Daar gaat ze. Eigenlijk komen qua stijl dit debuutalbum en zijn opvolger Ofzo… uit 1990 erg overeen. De invloed van de later vertrokken bandleden Tjen Berghmans en Karel Theys is muzikaal vrij duidelijk, aangezien nummers als Dansen en Hier ben ik op latere albums niet terug te vinden zijn. Met deze musici is het element dat de band tot een rockband maakte verdwenen. In 1991 verschijnt er nog het live album Live’91 dat deze hectische periode goed samenvat.

ClouseauVanaf nu gaat Clouseau met z’n drieën door. Met het optreden dat de band op 4 mei 1990 geeft op het Eurovisie Songfestival in Rome wordt een nieuwe weg ingeslagen. De engelse versie van het nummer Geef het op vertegenwoordigd het land België. Indirect gevolg hiervan is het succes van de tweede single van het album Close Encounters (1991), het titelnummer (wat een vertaling is van Daar gaat ze). Dit nummer is een hit geweest in onder andere Duitsland.

Voor de Nederlandstalige fans wordt in 1992 het album Doorgaan bij de nieuwe platenmaatschappij EMI, die overigens Close Encounters ook al uitbracht, gepresenteerd. Er komt met dit album een hele nieuwe kant van Clouseau naar voren. Maatschappelijk betrokken teksten zoals bijvoorbeeld van het nummer Alarm sieren dit juweeltje. Het publiek kan overigens deze nieuwe koers van de band niet aan, wat blijkt uit het feit dat dit album erg slecht verkoopt. In 1993 komt er nog even verzamelalbum uit bij de oude platenmaatschappij HKM, maar op deze CD is weinig relevante nieuwe muziek te vinden.

~

Clouseau probeert het internationaal nog één keer in 1993, dit keer met als inzet om ook in Nederland in het engels door te breken. Met een concerttoer langs stations in Nederland probeert de band op spectaculaire wijze het album In every small town aan de man te brengen. Helaas valt zowel het Nederlandstalig gebied, als ook de rest van de wereld niet voor deze nieuw kant van de band en blijft de CD te lang in de winkel liggen.

Clouseau kiest na deze CD volledig voor de Nederlandse taal, hetgeen resulteert in het album Oker. Dit album levert de band een eerste nummer één notering op met het nummer Passie. Tijdens de opnames van Oker (1995) wordt voor bandlid Bob Savenberg al duidelijk dat zijn tijd bij Clouseau voorbij is. Naar zijn zeggen is hij tekstueel en muzikaal op een totaal ander gebied bezig. Hij bracht al eerder een eigen CD uit onder de titel Graag Traag! (1993) en zet zijn solocarrière echt op stapel met het in 1997 verschenen Vuur en vlam. Helaas voor Bob blijken zijn oude fans niet met hem mee te kunnen gaan en hij werpt zich op zijn webdesignbureau.

ClouseauHet duo Clouseau gaat echter verder. In hetzelfde jaar als de tweede CD van Savenberg komt Adrenaline uit. Met dit album verdwijnt dus de maatschappelijke betrokkenheid die Bob Savenberg ten toon spreidde, hetgeen leidt tot een album wat voornamelijk liefdesliedjes bevat. Schrijvers als Marc van Puyenbroek en Piet van den Heuvel zetten steeds duidelijker hun stempel op Clouseau. In het meest recente studioalbum van de band, In Stereo (1999) wordt dit nog eens duidelijk.

Clouseau is getransformeerd van een rockformatie in de jaren tachtig, tot een duo dat liefdesliedjes ten gehore brengt in het eind van de jaren negentig. Een mooie samenvatting van deze situatie kan worden gevonden op het in 2000 uitgebracht live album Live.

Muziek / Album

U2 – All That You Can’t Leave Behind

recensie: All That You Can't Leave Behind

.

~


Gepassioneerde en getalenteerde rockformatie afkomstig uit de Ierse hoofdstad, in 1978 opgericht als ‘schoolbandje’ door de tieners Bono (Paul Hewson), The Edge (Dave Evans), Adam Clayton en Larry Mullen. Na het verschijnen van het ontroerende, maar krachtige en zeer zelfverzekerde debuutalbum Boy (’80) groeit U2 internationaal al snel uit tot een bühne-act van formaat, zoals het sprankelende en glorieuze optreden op Pinkpop ’81 aantoont. Opvolgers October (’81), War (’83) en Under A Blood Red Sky (’83) liggen muzikaal geheel in de lijn van Boy en zijn van vergelijkbare kwaliteit. De band levert met regelmaat degelijke kwaliteitsplaten af, terwijl de groep gestaag uitgroeit tot een spraakmakende live-act van het niveau Pink Floyd. Deze combinatie maakt U2 tot de grootste popgroep van de jaren tachtig. Een status die de meesterlijke albums The Unforgettable Fire (’84) en The Joshua Tree (’87) meer dan waar maken. Na dit voorlopige hoogtepunt slaat de band een andere richting in, op zoek naar een nieuw geluid. De platen Achtung Baby, Zooropa en Pop zijn het gevolg. Experimenteel; het moet grootser, excentrieker, hipper en dansbaarder. U2 raakt de traditionele aanhang hierdoor uit het oog, en het wordt stil rondom de groep. Er volgt na jaren slechts een verzamelaar voor de ‘op safe spelende’ muziekliefhebber. Het is dus ongeveer tien jaar behelpen geweest voor de doorgewinterde U2-fan, maar…

All That You Can’t Leave Behind trapt af middels de succes-single Beautiful Day, de eerste Nederlandse nummer 1 hitnotering voor de groep. Het is de luisteraar meteen duidelijk: U2 is weer terug op het oude nest en durft weer een rockband te zijn, een tak van sport waarin de groep onnavolgbaar is. Gevolgd door Stuck In A Moment, een rustig, zeer melodieus popliedje met een kop en een staart. Bono is in topvorm en weet in z’n eentje dit nummer een extra dimensie te geven. Zijn gevoelige, lange uithalen in het refrein voeren de luisteraar langs toppen en dalen. Elevation is een stevige rocker; een nummer dat live goed uitvoerbaar is, maar dit tegelijk combineert met de ‘dansbaarheid’ waarnaar de groep lang op zoek is geweest. De meeslepende nummers Walk On en Kite zijn echte juweeltjes. De groep grijpt terug naar het vertrouwde geluid van de jaren tachtig, en weet dit te perfectioneren. Nummers die zo van The Joshua Tree hadden kunnen komen.

U2 - All That You Can't Leave Behind
Hierna volgen een aantal nummers waarin U2 wederom het experimentele pad betreedt. In A Little While is een goed voorbeeld. Het nummer wordt gedragen door een swingende beat, maar echte ‘dansbaarheid’ blijft uit. Jammer! Wild Honey is daarentegen weer overdreven ‘poppy’. De melodie is luistervriendelijk en aanstekelijk, maar de vocale talenten van de stoere zanger Bono worden niet volledig uitgebuit. Een voorzichtigheid die U2-onwaardig is. Het volgende nummer, het ingetogen Peace on Earth, is weer helemaal U2. De politieke en sociale betrokkenheid (een eigenschap die de populariteit van de groep aanzienlijk deed vergroten middels o.a. Live Aid ’85, het Artists United Against Apartheid-project uit ’86 en activiteiten voor Amnesty International en Greenpeace) van de titel doet het al vermoeden. Ook de nummers When I Look At The World en New York doen sterk denken aan de begin-periode van U2, door het licht dromerige wave-geluid. Nostalgische herhalingsoefeningen blijven echter uit. Deze meesterwerkjes zijn absoluut ‘millennium-proof’ en klinken toch zeer ‘anno 2000’.

All That You Can’t Leave Behind is een topplaat waarop U2 weer helemaal U2 klinkt. Het lange wachten van de luisteraar wordt daarmee ruimschoots beloond. Het album is van begin tot eind boeiend, indrukwekkend en meeslepend. Een ideaal cadeau voor in de schoen of onder de boom.

Film / Films

My Big Fat Greek Wedding

recensie: My Big Fat Greek Wedding

My Big Fat Greek Wedding was een overrompelend succes in Engeland en Amerika. De film kostte slechts 5 miljoen dollar om te maken, en bracht (schrik niet) alleen al in Amerika meer dan 200 miljoen op. Nia Vardalos, de slimme Griekse schrijfster van het script, is dus in één klap multimiljonair geworden, tesamen met de onbekende regisseur Joel Zwick (die het tot dusverre niet verder bracht dan het regisseren van wat afleveringen van Love Boat en Full House, niet echt iets om trots op te zijn).

~

Goed, met deze ongelofelijke feiten op een rijtje beginnen we dan de film te kijken. Het blijkt een zoetsappig anderhalf uur durende romantische komedie die veelal doet denken aan Meet The Parents. Toula Portokalos (Nia Vardalos) is een onderdrukt, Grieks vrouwtje van 30 die in de familie-cafetaria werkt als serveerster. Ze leeft onder hevige kitiek van haar vader, die van mening is dat zijn dochter er oud uitziet en dat zij maar snel moet gaan trouwen. Ze kan niet wachten om haar miserabele leventje te ontsnappen en dingen te ondernemen waarbij zij zich goed voelt. En dit houdt voor haar niet in om in het huwelijksbootje te stappen.

Voorspelbaar

~

Nee, Toula gaat computerlessen volgen aan de universiteit. Omdat dit toch een romantische komedie is, moet er toch ook een vent in beeld komen. En ja hoor: daar is-ie. Hij heet Ian Miller (John Corbett), ze worden verliefd en nu ontkomt Toula niet meer aan het onvermijdelijke bootje. Alleen – je voelt het al aankomen – zij is Grieks, hij is Amerikaans en dat gaat niet goed vallen bij pappa Portokalos (Michael Constantine in de beste rol van de film). Hier komen dan ook de grappigste momenten naar voren: het ongenoegen van de vader en de kennismaking met de ouders van Ian.

Simpel vermaak

My Big Fat Greek Wedding is een teleurstelling. De film bevat maar een handjevol grappige momenten, zit volgestouwd met jarenlange clichés en is tevens behoorlijk slaapverwekkend op momenten. De etnische verschillen tussen de uitbundige Griekse familie en de rustige katholieke ouders van Ian zijn bij vlagen wel leuk om te zien maar daar is ook alles mee gezegd. Al met al is dit een zeer goedkoop gemaakte film met slappe acteerprestaties die, zoals de Amerikanen zo mooi zeggen, zeer ‘overrated’ is en zorgt voor te simpel vermaak.

Film / Films

What Lies Beneath

recensie: What Lies Beneath

What Lies Beneath was letterlijk een tussendoortje voor regisseur Zemeckis: hij maakte de film toen de productie van zijn nieuwste meesterwerk Castaway stil lag omdat hoofdrolspeler Tom Hanks voor die film twintig kilo moest afvallen.

Michelle Pfeiffer en Harrison Ford zijn gelukkig getrouwd tot de rust verstoord wordt door de verschijning van een geest. Michelle en de rest van haar omgeving beginnen steeds meer aan haar mentale gezondheid te twijfelen, maar de gebeurtenissen worden steeds onverklaarbaarder.

Alle ingrediënten voor een ouderwets spookverhaal zijn aanwezig: deuren gaan open of slaan dicht, foto’s vallen van kastjes en in spiegels worden semi-transparante personen gesignaleerd.

What Lies Beneath doet wat hij moet doen: de film zorgt voor twee uur entertainment, met een paar goede schrikeffecten en – naar het eind toe – een handvol fantastische camerabewegingen. Toch stelt de film teleur, want van zowel Zemeckis als zijn beide hoofdrolspelers weten we dat we toch wel iets meer kunnen verwachten dan dit vlakke en verrassend rustige verhaal.

Muziek / Achtergrond
special:

Curfew

.

Curfew

Curfew werd in de zomervakantie van 1997 opgericht wat in februari van 1998 de demo Instant Rage opleverde. Hoewel de jongens van Curfew er een hekel aan hebben vergeleken te worden met andere bands, zal ik dat toch doen, omdat het anders ondoenlijk is uit te leggen wat voor iets ze presenteren.
De demo Instant Rage zelf ken ik niet, maar de gedownloade nummers deden me erg denken aan een kruising tussen The Exploited en de Deftones. Zeker niet slecht voor een band die een dik half jaar bestaat.

Na verloop van tijd verlieten drie leden Curfew, om verder te gaan met Abstract Dialect, een hiphop groep. De twee overgebleven Curfew-leden hebben drie nieuwe personen voor de band gezocht, met als gevolg dat Curfew een nieuwe richting in sloeg. De gitaren zijn gebleven, maar een dj is toegevoegd aan Curfew, waardoor ze meer richting cross-over zijn gegaan. 2000 Leverde een serieuze EP met vier nummers op. Op Common Sense vormen harde gitaren, raps en schreeuwpartijen een fijne combinatie met de beats van de DJ. Om toch weer te gaan vergelijken zou je kunnen zeggen dat ze in de buurt van het geluid van Korn komen. Curfew’s sound is erg volwassen en deze band moet, als ze daar voldoende materiaal voor hebben, een goede set kunnen neerzetten op festivals als Dynamo en Lowlands.

De Common Sense tour van Curfew is onlangs begonnen, dus als je ze live wilt zien hou dan onze concertpagina in de gaten, of check Curfew’s homepage uit.

Als je contact met Curfew wilt opnemen, doe dat dan op de volgende wijze:

Mail Curfew: curfew@instantrage.com

Boek Curfew: info@dutch-thugz.nl.com

Muziek / Album

Aanstormend monster

recensie: Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven

Het is tragisch, maar het is ongetwijfeld waar: er zijn mensen die Godspeed You Black Emperor! (Godspeed is korter) niet kennen.
Nu hoor ik natuurlijk netjes te vertellen dat Godspeed uit Canada komt, meestal uit een man of tien bestaat en composities maakt die klinken als een kruising tussen filmmuziek en gitaarnoise.

Leuker is het evenwel om de Godspeed-sound aan den lijve te ondervinden. Voor de lezers die geen geld, zin of bandbreedte hebben om muziek van Godspeed te kopen of te downloaden voordat ze weten waar ze aan beginnen, heb ik het volgende experiment bedacht:

Ga in gedachten op de rails van een spoorlijn staan. In de verte komt er een trein aan. Minutenlang wordt het geluid harder en harder, totdat je er niet meer tegen kunt; je trommelvliezen trillen bloedend je oren uit, je knijpt je ogen dicht in de hoop dat je daarmee het aanstormende monster kunt laten verdwijnen, nog een paar seconden en je schreeuwt het uit van angst en – vooral – pijn.

En dan is het stil.

Naast de piep in je oren hoor je de wind weer, en een vogeltje dat vrolijk fluit. Maar het is maar voor even: daar is het geluid van de trein weer, nog harder en nog verschikkelijker dan daarvoor, het lijken er wel twee! Voordat je het beseft is hij al bij je, raast over je heen met een bloedgang van tweehonderd kilometer per uur en sleept je minutenlang mee totdat je gebroken en bebloed met je voet achter een biels blijft haken.

Halfdood krabbel je overeind, blij dat je maar half dood bent. En dan komt langzaam het verschikkelijke besef bij je op dat je het lekker vond.

Skinny Fists is subtieler en minder intens dan zijn beide voorgangers, maar dat betekent niet dat het een slecht album is – integendeel. De vier tracks op de CD hebben een gemiddelde speelduur van ruim twintig minuten (vier volle LP-kanten) en bestaan zoals gewoonlijk uit lange melodische, instrumentale nummers die vanuit een langzaam begin met violen en celli naar een overdonderende climax toewerken, waarbij tenminste twee drummers, drie gitaristen, een bassist en een glockenspiel-ist worden ingezet. Daartussenin hoor je stukken interview met religieuze fanatici, opnames uit supermarkten, Franse kinderliedjes en oude herinneringen aan het Amerikaanse pretpark Coney Island.

Fans die bekend zijn met het live-werk van Godspeed zullen verschillende tracks herkennen en blij zijn dat World Police, het beste nummer van de band (en daarmee één van de beste nummers allertijden), eindelijk in een studioversie wordt uitgebracht, hier als onderdeel van de track Static.

Skinny Fists bevat een paar van de mooiste melodiëen van de band ooit en de algemene toon is iets vriendelijker en iets minder confronterend dan de vorige werken. Voor de mensen uit de eerste alinea is Skinny Fists dan ook een uitstekend album om in de wereld die “Godspeed” heet te stappen.

Film / Films

Total Loss

recensie: Total Loss

Total Loss begint met drie jongens die een auto-ongeluk krijgen in een tunnel. De film laat de gebeurtenissen zien die tot het ongeluk leidden.

De film behandelt de aloude vraag “Wat is waarheid?” en doet dit met behulp van een complexe vertelstructuur, vol flashbacks en flash-forwards. Door stukje bij beetje elementen aan de geschiedenis en motivatie van de drie hoofdpersonen toe te voegen krijgen we langzaamaan een beeld van wat er is gebeurd, al weet je pas in de laatste beelden hoe het nu echt zit. Of toch niet?

Alhoewel het spectaculaire ongeluk ongetwijfeld een groot deel van het budget heeft opgeslokt, ziet de rest van de film er erg goed uit: het mooie camerawerk van Bert Pot bevat een paar verrassende visuele vondsten (alhoewel freeze frames middenin een actie tegenwoordig te vaak gebruikt worden om nog effectief te zijn) en een paar personages lijken zo weggelopen uit een film van David Lynch.

Total Loss is een verrassend goede Nederlandse film die het publiek van een Amerikaanse verdient.