Muziek / Album

The Tragically Hip – Day For Night

recensie: Day For Night

.

~


Kent u dat gevoel? U wordt ’s ochtends wakker en kunt na enige filosofische gedachten eigenlijk geen enkele zinnige reden verzinnen om op te staan. U besluit toch maar, hoewel met krampachtige tegenzin, het voorbeeld van de gemiddelde Nederlander te volgen, trekt de gordijnen open….Regen! Vrees niet, dames en heren. Met het album Day For Night kunt u een pestbui echt goed tot z’n recht laten komen.

Een Canadees vijftal uit Kingston, halverwege Toronto en Montreal, opgericht in 1983. Een groep die in interviews veelvuldig beweert de muzikale inspiratie opgedaan te hebben na het beluisteren van The Rolling Stones en Creedence Clearwater Revival. Een uitspraak die ik tot op de dag van vandaag nooit begrepen heb. Toegegeven, de wortels van de zompige rock van The Tragically Hip liggen onmiskenbaar in het verleden. Tot zo ver snap ik bovenstaande uitspraak, maar Gordon Downie (vocals), Paul Langlois (gitaar/vocals), Bobby Baker (gitaar), Gord Sinclair (bass) en John Fay (drums) doen niet aan nostalgische herhalingsoefeningen. Sterker nog, The Hip bewijst dat de ‘rock and roll’ eindeloos gerecycled kan worden, zonder uitgesleten paden te bewandelen.

The Tragically Hip - Day For Night
Zo op het eerste gehoor is The Tragically Hip een ‘leuk bandje’, dat geen noemenswaardige muzikale potten zal breken. Grootste troef van de groep is dan ook de zeer bevlogen zang van Downie, in combinatie met teksten die door merg en been gaan. Het nummer Inevitability Of Death, op het eerste gezicht niet erg optimistisch ogend, bestaat slechts uit ‘zie-de-toekomst-zonnig-in-teksten’ als ‘we don’t go to hell, just our memories do’. Het zonnige karakter van deze tekst zal echter, na een aantal keer beluisteren, steeds meer in twijfel getrokken worden. De rest van Day For Night bevat uitsluitend weinig opbeurende teksten, die de ware levensgenieters te denken geven. In dit kader zijn de nummers Nautical Disaster en Scared absoluut de beste in hun soort.

The Tragically Hip is, zoals oprechte muzikanten menen te moeten zijn, een echte ‘live-groep’. De groep komt ‘op de planken’ meer bevlogen over dan in de studio. Het glorieuze optreden op Pinkpop ’91 is een sprekend voorbeeld hiervan. Een eigenschap die eigenlijk alleen de ‘groten der aarde’ kenmerkt. Toch is het studio-geluid van Day For Night eveneens absoluut de moeite van het beluisteren waard. Een album dat sterk in elkaar steekt, indrukwekkend, eigenzinnig, zelfverzekerd en daardoor terecht de internationale aandacht trekkend. Maar het meest tot de verbeelding sprekend zijn de intelligente, doch doemdenkende teksten. Zegt u nu zelf, een rothumeur komt pas goed tot z’n recht als u er anderen in kunt betrekken. Dus mijn tip voor een depressieve bui: come trip with The Hip, maar de volumeknop wel op 22 of hoger.

Boeken / Fictie

De zoektocht van een holocaustslachtoffer

recensie:

.

~

Net als in haar debuutroman Het geweten (1997) speelt ook in de tweede roman De dochter van Jessica Durlacher het thema van hopeloze liefde een grote rol. Max en Sabine, twee joodse kinderen van vaders die de kampen hebben overleefd, worden verliefd op elkaar in het Anne Frankhuis waar zij werkt. Ze benaderen het verleden van hun vaders allebei op een verschillende manier. Zij wil er alles van weten en stelt alleen maar vragen, terwijl hij het allemaal wel gelooft en er verder niet teveel over na wil denken. Op een dag is Sabine zomaar verdwenen. In haar afscheidsbrief noemt ze hun liefde ‘onmogelijk’. Vijftien jaar later, Max is een kleine uitgever, komen ze elkaar weer tegen. Ondanks de vele vragen van Max slaat de verliefdheid opnieuw toe en hij gaat met haar naar Los Angeles, waar zij al die jaren gewoond heeft.

Ze is inmiddels fotografe en is goed bevriend met een joodse studiobaas uit Hollywood, Sam, ook al een holocaustslachtoffer. Sam wil zijn verleden op papier zetten en het door Max uit laten geven in Nederland. Sabine mag hier echter niks van weten tot het boek klaar is. Na een feestelijke avond met zijn drieën om te vieren dat Sam’s boek af is, verdwijnt Sabine weer. Pas in het vliegtuig terug naar Nederland, als Max het boek begint te lezen, komt hij erachter waarom Sabine gevlogen is. Hij doet een schokkende ontdekking.

Het digitale vliegtuigje vloog net boven Edinburgh toen de wereld ineens honderdtachtig graden begon te draaien. Mijn wereld. Het had niets te maken met de lage stem van de stewardess die turbulentie aankondigde. Had iemand me op dat moment iets gevraagd, dan nog betwijfel ik of ik een ander geluid had kunnen maken dan een benauwd gehijg. Van ongeloof, van schrik. Nog eens van ongeloof.

Jessica Durlacher weet waarover zij schrijft, met een vader als Gerhard Durlacher, die ook de concentratiekampen heeft overleefd. In Het geweten was de vader van Edna ook slachtoffer, maar uitvoerig werd hier niet op in gegaan en het was ook niet de rode draad van het boek. In De dochter vormt het verleden van Sabine’s vader een obstakel, die ervoor zorgt dat de geliefden steeds uit elkaar getrokken worden. Durlacher verwoordt dit uitstekend. Niet alleen Max, maar juist ook de lezer komt pas achter de oorzaak van de mysterieuze verdwijningen van Sabine, als het boek van Sam af is. De inhoud van het boek laat Sabine geen andere keus dan weer te verdwijnen. De dochter is in feite een grote zoektocht, zowel voor Max, Sabine als voor de lezer. Jessica Durlacher weet deze zoektocht spannend te houden, bijna driehonderd pagina’s lang. De goede dosering van de informatie maakt de roman geen enkele seconde voorspelbaar. Net als Sabine.

Muziek / Album

Toontje Lager – Stiekem Dansen

recensie: Stiekem Dansen

.

~


‘Would you believe in a love at first sight? Yes, I’m certain that it happens all the time.’ Dit zong Ringo Starr in 1967 in het nummer With A Little Help From My Friends. En ik kan u verzekeren, dames en heren, niets is minder waar. Toen ik, als prille muziekliefhebber, het nummer Zoveel Te Doen voor de eerste keer hoorde werd ik spontaan gegrepen. Sterker nog, ik wist meteen dat dit een ‘blijvertje’ was. Ik heb het natuurlijk over de in Nederland wereldberoemde groep Toontje Lager.

Over het openingsnummer Stiekem Gedanst, dat dit album zijn naam gaf, hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Alleen iemand die nooit buiten komt, herkent de woorden ‘drie uur ’s nachts, zeven januari’ niet. En alleen een frigide geheelonthouder kan, bij het horen van dit nummer, beide voeten van de dansvloer houden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het nummer Zoveel Te Doen, een ode aan het studentenleven. Een nummer waarin de dagelijkse frustraties van zanger Bert Hermelink uiteenlopen van ‘de huur nog overmaken, en de tandarts zometeen’ tot minder alledaagse bekommeringen als ‘ik moet de zon in Japan onder zien gaan’ en ‘ik moet nog zwemmen in de Stille Oceaan’.

Het centrale thema op Stiekem Dansen is, hoe kan het ook anders, de liefde. Met name verbroken relaties doen het goed. Maar liefst zes van de tien nummers zijn bijzonder haatdragend, met teksten als ‘zie maar met die duffe sukkel’ of ‘je weet best dat er meer in zat, maar je hebt je kans gehad’. Maar Stiekem Dansen bevat naast een aantal nummers waarin Hermelink zijn exen een flinke trap na geeft, ook een aantal nummers waarin nieuwe liefdes opbloeien, zoals Het Nut Van Volle Maan.

In 1981 dringt de populariteit van de Nederlandstalige rock door tot de hitparade. Rondom de groep Doe Maar, dat jaar nummer 1 met De Bom en Pa, ontstaan korte tijd zelfs hysterische taferelen, die slechts zijn te vergelijken met ‘de Beatlemania’. In hun kielzog bereiken ook groepen als Toontje Lager en Het Goede Doel de top 10. Deze vergelijking ligt, muzikaal gezien, voor de hand. Goed dansbare platen met een vleugje ‘vernederlandste’ reggae. Het merkwaardige is dat Toontje Lager altijd in de schaduw van Doe Maar is blijven staan. Bijzonder onterecht, als u het mij vraagt. De opvolger van Erop Of Eronder (’82) is een volwassen album dat allerminst onder doet voor het werk van Doe Maar. Eenvoudige verstandopnulendansen muziek met zeer humoristische teksten over serieuze onderwerpen. Dit album van Toontje Lager, een gezelschap bestaande uit Erik Mesie, Joost Witte, Bert Hermelink, Gerard de Braconier en Huub van Melick, mag in geen enkel zichzelf respecterend studentenhuis ontbreken.

Muziek / Album

Toad the Wet Sprocket – Coil

recensie: Coil

.

~


Was het niet in de zomer van ’97? Diploma net op zak, korte broek en t-shirt mee en op weg naar het onbekende. Waterdichte reisverzekering afgesloten en toch werd mijn hart gestolen. Niet door dat ene meisje uit het Overijsselse Ommen, maar door ‘de nieuwe’ van de uit Santa Barbara afkomstige groep Toad the Wet Sprocket.

Op de cd Coil laten voormannen Glen Phillips en Todd Nichols (beide vocals en gitaar), bijgestaan door hun trouwe tweevoeters Dean Dinning (bass) en Randy Guss (drums), zich van hun beste kant horen. En terecht, want het evenaren van voorganger Dulcinea (’94) vereist een absolute winners-mentaliteit. Toad levert met Coil een album af dat staat als een huis. Met de luchtige, zeer toegankelijke gitaar-muziek van de openingsnummers Whatever I Fear, Come Down en Rings, in combina-tie met het hartver-warmende stemge-luid van Phillips en Nichols, geeft het kwartet een geniaal visitekaartje af. Deze nummers worden gevolgd door artistieke meesterwerk-jes als Dam Would Break en All Things In Time, die zowel qua muziek als tekst meer diepgang hebben. Iets minder zomers, maar deze kunststukjes promoveren de ‘Kunst van het luisteren naar Muziek’ tot doodeenvoudig genieten.

~


Zoals iedere uitzondering een regel bevestigt, zo heeft iedere briljante cd wel een of twee lelijke eentjes in het assortiment. Eerlijk is eerlijk; de nummers Desire en Little Buddha zijn, voor de reeds verwende luisteraar, echte tenenkromers. Het behang begint spontaan van de muren te krullen bij het horen van deze ‘hoofdpijn-hits’. Toch mag dit vreemdelingenlegioen, in vergelijking met de rest van de cd, de muzikale feestvreugde niet derven. Een nummer als Dam Would Break doet mij keer op keer verbazen over het feit dat deze groep internationaal nooit is doorgebroken. Het in 1999 opgeheven gezelschap is in Nederland niet verder gekomen dan een beschei-den hitje in de vorm van Walk On The Ocean (’92), afkomstig van het album Fear. Maar ook in de VS heeft Toad nooit de erkenning gekregen, waar de groep zonder twijfel recht op heeft.

Muziekliefhebbers aller landen, verenigt u! Doe uw vrienden, bekenden en huisgeno-ten een plezier en volg mij in mijn missie om de hele wereld Toad the Wet Sprocket aan te prijzen.

Muziek / Album

Van Dik Hout

recensie: Van Dik Hout

.

~


Eindelijk, na letterlijk jaren twijfelen heb ik dan deze debuut CD van “Vandikhout” aangeschaft. Als geruime tijd was ik in het bezit van de CD single “’s Nachts in mijn dromen”, die tevens als bonus CD een tijd bij het album “Vandikhout” is meegegeven. Op deze bonus CD komt zonder enige twijfel de sterkste kant van de band naar voren, namelijk hun ongelooflijke talent om live op te treden. Vandaar mijn huiver om de originelen van de nummers aan te schaffen.

Toch is het album niet zo stoffig als andere debuutalbums. Misschien klinkt de band wat gladder dan als wat er in hun latere werk naar voren komt, maar de kracht van de nummers is hierdoor niet verdwenen. Lekkere teksten met een hoog frustratie gehalte, als was het geschreven door Alanis Morissette, maken dat de nummers lekker zijn om te beluisteren en mee te brullen. “Er is niemand die meer dan ik, zal weten over jou” uit de song “Alles of niets” is zo’n perfect waarheid als een koe die op sommige momenten fantastisch is om te horen. Met dit nummer is dan ook een van de toppers van deze CD genoemd.

Vandikhout - Vandikhout
Wel blijkt uit de CD dat de band nog niet zo volwassen is als tegenwoordig. Zo lijken de intro’s van “Laarzen aan mijn voeten” en “’s Nachts in mijn dromen” eigenlijk best op elkaar, en maken dit soort overeenkomsten het album af en toe eens wat eentonig. Ook zijn de teksten goed, maar staat de CD wel bol van de negatieve, niet ver doordachte teksten. Maargoed voor elke stemming is er een geschikte CD denk ik maar.

Over het algemeen is dit dus een mooi debuut van de band, die live wel minstens net zo goed over weet te komen als in de studio. De band is op dit album nog duidelijk aan het groeien, wat ze later ook bewezen hebben in de drie albums die er daarna nog uitgekomen zijn. Desalniettemin is het echt een leuke CD. En is hij inmiddels ook gunstig geprijsd.

Film / Films

X-Men mist ‘drive’

recensie: X-Men

Ik zal het gelijk maar toegeven: ik heb nooit van comics gehouden. Natuurlijk heb ik m’n Suske & Wiske-, Lucky Luke- en Asterix-perioden gehad, maar die reken ik niet onder de comics; dat zijn stripboeken. Comics zijn maandelijks verschijnende, meestal Amerikaanse boekjes, gedrukt op super-goedkoop papier die gaan over superhelden in alle soorten en maten. Zo zijn daar good old Super-, Bat- en Spiderman, de Fantastic Four en nieuwere helden als Spawn.

~

En zo zijn daar de X-Men, na Batman de meest menselijke onder de superhelden. X-Men zijn eigenlijk “gewone” mensen die door een evolutionaire speling van het lot bepaalde gaven hebben ontwikkeld. Deze mutanten worden in de nabije toekomst beschouwd als gevaarlijk uitschot dat zo snel mogelijk geregistreerd en opgesloten moet worden.
De mutanten zijn verdeeld in twee groepen. De ene, onder leiding van professor Charles Xavier (Patrick “Picard” Steward), heeft een optimistische kijk op de relatie tussen de mens en de mutant, terwijl de andere, geleid door ene Magneto (Ian “Gandalf” McKellen) denkt dat er oorlog gaat komen tussen beide partijen.

xmen3.jpgAlhoewel in X-Men een grote groep mensen centraal staat, draait het eigenlijke verhaal om Rogue, gespeeld door Anna Paquin (één van de mooiste meisjes ter wereld die bekend werd met haar Oscarwinnende rol in The Piano). Zij loopt weg van huis omdat zij de krachten en herinneringen overneemt van degene die ze aanraakt (“The first boy I kissed was in a coma for three weeks”). Onderweg komt ze Wolverine tegen, een mutant die een metalen skelet heeft en daardoor als prijsvechter door het leven gaat.

Het grootste deel van de film wordt besteed aan de introductie van het X-Men-universum en dat is meteen het grootste probleem: het verhaal kabbelt maar een beetje voort. Het plot is niet dreigend genoeg om echt spannend te worden en er zijn teveel personages om je echt te kunnen identificeren met iemand.
Nu schijnt dit het eerste deel van een trilogie te zijn, en als dat inderdaad waar is, dan is het inleidende karakter van de film te begrijpen. Maar als losstaande film komt X-Men nogal tam over.

Film / Films

Three Kings

recensie: Three Kings

.

Het goud is gauw genoeg gevonden en de vier kameraden rekenen zich rijk. Snel laden ze de broodjes goud in Louis Vuitton-tassen, maar het loopt allemaal niet zo gesmeerd als ze denken. Tijdens hun strooptocht zien ze zich, na een aantal incidenten, genoodzaakt om het voor de woestijnbevolking op te nemen. Vier soldaten, een grote groep Irakese dorpelingen en een vreemde tocht door mijnenvelden en met limousines volgt.

Grote boodschap van deze film is dat het optreden van het Amerikaanse leger in de Golfoorlog laks was. Die boodschap ligt er dik op, maar is nergens storend. Aanvankelijk schuiven de goudzoekers de Irakezen ruw opzij; lastige vrouwen die voor hun baby’s om melk vragen, kunnen ze niet gebruiken.

De toon van de film is vrij hard. Scherpe grappen, gelikte actiescènes en gruwelijke oorlogstaferelen wisselen elkaar in vlot tempo af. De regisseur, David O. Russel, heeft zijn best gedaan om er geen standaardactiefilm van te maken. Bij tijd en wijle zijn de beelden schokkend, dan weer dramatisch en de cameravoering is documentaire-achtig en vernieuwend. Een voorbeeld van prachtig camerawerk is de schietpartij in het woestijndorpje, waar je je plotseling in een western waant.

George Clooney heeft lang in ER gewerkt en het komt dan ook goed uit dat hij in de buurt is als één van zijn partners in crime, Troy Barlow (goede rol van Mark Wahlberg), wordt neergeschoten. Buisje in de borst en lopen maar weer. De biddende Chief Elgin wordt vertegenwoordigd door Ice Cube en Spike Jonze zet een prima rol neer als Conrad Vig, de vierde koning, die er eigenlijk maar een beetje bij hangt. Toch maakt hij zeker deel uit van de goudzoekers, dus de enige aanmerking op deze harde film met prachtige beelden is de titel: Four Kings was beter geweest.

Film / Films

Toy Story 2

recensie: Toy Story 2

In 1995 brachten de Pixar Studios samen met Disney de eerste avondvullende film uit die geheel met behulp van de computer was gemaakt: Toy Story. De speelgoedfiguren die in die film werden geïntroduceerd zijn nu terug in Toy Story 2.

toystory2.gif

Cowboy Woody (met de stem van Tom Hanks) wordt door een speelgoedhandelaar gestolen en zijn vrienden gaan hem redden, onder leiding van space

~

ranger Buzz Lightyear (Tim Allen). Dat is in het kort de strekking van dit verhaal over vriendschap toy08.jpgin het leven van speelgoed, verpakt in een ultieme feel good movie vol energie en humor.

Toy Story 2 bevat een paar nieuwe personages wier karakters verrassend veel lijken op die van ons mensen, iets wat nog versterkt wordt door de verbluffende animatietechnieken; in een enkel geval (de snurkende handelaar) moest ik zelfs even goed kijken of de filmmakers geen echte acteur hadden gebruikt.

Zorg ervoor dat je op tijd in de bioscoop bent, want je krijgt voordat de film begint niet alleen Luxo Jr. te zien, het eerste, Oscarwinnende Pixarfilmpje, maar ook een minstens vijf minuten durende “trailer” van Disney’s nieuwste megaproject Dinosaur. Tijdens de aftiteling kun je een paar hilarische outtakes zien, vergelijkbaar met die aan het eind van A Bug’s Life.

Links:
Officiële Toy Story 2 site (Disney)
Pixar Animation Studios

Film / Films

Traffic

recensie: Traffic

.

Een Amerikaanse film over drugs is naar Nederlandse maatstaven vaak te excessief. Als er wordt gebruikt worden er meteen kilo’s tegelijk gesnoven, als er wordt gesmokkeld gaat het om honderden miljoenen en als er wordt opgetreden tegen drugs is een jointje al genoeg om je in de gevangenis te laten belanden. Amerikaanse drugsfilms zijn te zwart-wit.
Traffic is dat niet. Ten eerste omdat de film in drie kleuren is geschoten, ten tweede omdat regisseur Soderbergh alle aspecten van drugs aan bod laat komen. De smokkel, het gebruiken en de bestrijding. Traffic laat alle kanten zien, en toont ook dat het goede niet altijd wint.

Benicio del Toro mag aanstaande zondag zijn eerste Oscar in ontvangst gaan nemen, en wel voor zijn prachtige rol in Traffic. Hij speelt de Mexicaanse politieman Javier Rodriguez Rodriguez, die ontdekt dat er in de strijd tegen drugs meer speelt dan alleen goed en kwaad. In broeierig gele scènes zien we hoe hij en zijn partner Manolo (Jacob Vargas) steeds verder in het web van de machtige drugsbaronnen van Tijuana verstrikt raken. Del Toro speelt zijn rol van zwijgzame doch oprechte politieman fenomenaal, terwijl zulke karakters makkelijk tot karikaturen van zichzelf kunnen verworden. De rimpels in het voorhoofd van Rodriguez worden echter elke scène dieper.

~

Elders op het Noord-Amerikaanse halfrond, gefilmd in koele blauwtinten, woont rechter Robert Hudson Wakefield, gespeeld door Michael Douglas. Wakefield, net benoemd tot baas van de Amerikaanse drugsbestrijding, gelooft in zijn missie. De poten worden echter onder zijn stoel uitgezaagd door zijn dochter, die samen met schoolvriendjes zo’n beetje alles wat er te krijgen is door elkaar uitprobeert. Het shot waarin vader Wakefield de badkamer van zijn dochter doorzoekt terwijl zij stoned tegen de deur geleund staat is een van de mooiste uit de film. Erika Christensen speelt een goede rol met overtuigend wazige blikken.

Catherine Zeta-Jones speelt in de derde lijn, in gewone kleuren gefilmd. Als haar echtgenoot, Carlos Ayala, op een dag wordt opgepakt door de narcoticabrigade zit ze in eerste instantie met haar handen in het haar. Alle bankrekeningen zijn geblokkeerd, niemand wil haar nog geld lenen. Om haar zoontje te kunnen onderhouden besluit ze de zaak van haar man over te nemen. Twee agenten bewaken intussen de kroongetuige in het proces tegen haar man. Dennis Quaid is de enige acteur van het hele stel die wat minder goed overkomt. Hij speelt de adviseur van Ayala, die er eigenlijk met mevrouw vandoor wil.

Soderbergh heeft van Traffic een mooie, gelaagde film gemaakt. Het goede wint niet altijd, en waar succes wordt geboekt vallen ook slachtoffers. De laatste scène van de film, die we hier natuurlijk niet gaan weggeven, beeldt dat perfect uit. ‘No one gets away clean’, luidt de tagline. Helemaal waar. Een beetje cynischer en er zou ‘you win some, you lose some’ kunnen staan.