Van Dik Hout

recensie: Van Dik Hout

.

~

Eindelijk, na letterlijk jaren twijfelen heb ik dan deze debuut CD van “Vandikhout” aangeschaft. Als geruime tijd was ik in het bezit van de CD single “’s Nachts in mijn dromen”, die tevens als bonus CD een tijd bij het album “Vandikhout” is meegegeven. Op deze bonus CD komt zonder enige twijfel de sterkste kant van de band naar voren, namelijk hun ongelooflijke talent om live op te treden. Vandaar mijn huiver om de originelen van de nummers aan te schaffen.

Toch is het album niet zo stoffig als andere debuutalbums. Misschien klinkt de band wat gladder dan als wat er in hun latere werk naar voren komt, maar de kracht van de nummers is hierdoor niet verdwenen. Lekkere teksten met een hoog frustratie gehalte, als was het geschreven door Alanis Morissette, maken dat de nummers lekker zijn om te beluisteren en mee te brullen. “Er is niemand die meer dan ik, zal weten over jou” uit de song “Alles of niets” is zo’n perfect waarheid als een koe die op sommige momenten fantastisch is om te horen. Met dit nummer is dan ook een van de toppers van deze CD genoemd.

Vandikhout - Vandikhout
Wel blijkt uit de CD dat de band nog niet zo volwassen is als tegenwoordig. Zo lijken de intro’s van “Laarzen aan mijn voeten” en “’s Nachts in mijn dromen” eigenlijk best op elkaar, en maken dit soort overeenkomsten het album af en toe eens wat eentonig. Ook zijn de teksten goed, maar staat de CD wel bol van de negatieve, niet ver doordachte teksten. Maargoed voor elke stemming is er een geschikte CD denk ik maar.

Over het algemeen is dit dus een mooi debuut van de band, die live wel minstens net zo goed over weet te komen als in de studio. De band is op dit album nog duidelijk aan het groeien, wat ze later ook bewezen hebben in de drie albums die er daarna nog uitgekomen zijn. Desalniettemin is het echt een leuke CD. En is hij inmiddels ook gunstig geprijsd.