Toad the Wet Sprocket – Coil

recensie: Coil

.

~

Was het niet in de zomer van ’97? Diploma net op zak, korte broek en t-shirt mee en op weg naar het onbekende. Waterdichte reisverzekering afgesloten en toch werd mijn hart gestolen. Niet door dat ene meisje uit het Overijsselse Ommen, maar door ‘de nieuwe’ van de uit Santa Barbara afkomstige groep Toad the Wet Sprocket.

Op de cd Coil laten voormannen Glen Phillips en Todd Nichols (beide vocals en gitaar), bijgestaan door hun trouwe tweevoeters Dean Dinning (bass) en Randy Guss (drums), zich van hun beste kant horen. En terecht, want het evenaren van voorganger Dulcinea (’94) vereist een absolute winners-mentaliteit. Toad levert met Coil een album af dat staat als een huis. Met de luchtige, zeer toegankelijke gitaar-muziek van de openingsnummers Whatever I Fear, Come Down en Rings, in combina-tie met het hartver-warmende stemge-luid van Phillips en Nichols, geeft het kwartet een geniaal visitekaartje af. Deze nummers worden gevolgd door artistieke meesterwerk-jes als Dam Would Break en All Things In Time, die zowel qua muziek als tekst meer diepgang hebben. Iets minder zomers, maar deze kunststukjes promoveren de ‘Kunst van het luisteren naar Muziek’ tot doodeenvoudig genieten.

~

Zoals iedere uitzondering een regel bevestigt, zo heeft iedere briljante cd wel een of twee lelijke eentjes in het assortiment. Eerlijk is eerlijk; de nummers Desire en Little Buddha zijn, voor de reeds verwende luisteraar, echte tenenkromers. Het behang begint spontaan van de muren te krullen bij het horen van deze ‘hoofdpijn-hits’. Toch mag dit vreemdelingenlegioen, in vergelijking met de rest van de cd, de muzikale feestvreugde niet derven. Een nummer als Dam Would Break doet mij keer op keer verbazen over het feit dat deze groep internationaal nooit is doorgebroken. Het in 1999 opgeheven gezelschap is in Nederland niet verder gekomen dan een beschei-den hitje in de vorm van Walk On The Ocean (’92), afkomstig van het album Fear. Maar ook in de VS heeft Toad nooit de erkenning gekregen, waar de groep zonder twijfel recht op heeft.

Muziekliefhebbers aller landen, verenigt u! Doe uw vrienden, bekenden en huisgeno-ten een plezier en volg mij in mijn missie om de hele wereld Toad the Wet Sprocket aan te prijzen.