My Big Fat Greek Wedding

recensie: My Big Fat Greek Wedding

My Big Fat Greek Wedding was een overrompelend succes in Engeland en Amerika. De film kostte slechts 5 miljoen dollar om te maken, en bracht (schrik niet) alleen al in Amerika meer dan 200 miljoen op. Nia Vardalos, de slimme Griekse schrijfster van het script, is dus in één klap multimiljonair geworden, tesamen met de onbekende regisseur Joel Zwick (die het tot dusverre niet verder bracht dan het regisseren van wat afleveringen van Love Boat en Full House, niet echt iets om trots op te zijn).

~

Goed, met deze ongelofelijke feiten op een rijtje beginnen we dan de film te kijken. Het blijkt een zoetsappig anderhalf uur durende romantische komedie die veelal doet denken aan Meet The Parents. Toula Portokalos (Nia Vardalos) is een onderdrukt, Grieks vrouwtje van 30 die in de familie-cafetaria werkt als serveerster. Ze leeft onder hevige kitiek van haar vader, die van mening is dat zijn dochter er oud uitziet en dat zij maar snel moet gaan trouwen. Ze kan niet wachten om haar miserabele leventje te ontsnappen en dingen te ondernemen waarbij zij zich goed voelt. En dit houdt voor haar niet in om in het huwelijksbootje te stappen.

Voorspelbaar

~

Nee, Toula gaat computerlessen volgen aan de universiteit. Omdat dit toch een romantische komedie is, moet er toch ook een vent in beeld komen. En ja hoor: daar is-ie. Hij heet Ian Miller (John Corbett), ze worden verliefd en nu ontkomt Toula niet meer aan het onvermijdelijke bootje. Alleen – je voelt het al aankomen – zij is Grieks, hij is Amerikaans en dat gaat niet goed vallen bij pappa Portokalos (Michael Constantine in de beste rol van de film). Hier komen dan ook de grappigste momenten naar voren: het ongenoegen van de vader en de kennismaking met de ouders van Ian.

Simpel vermaak

My Big Fat Greek Wedding is een teleurstelling. De film bevat maar een handjevol grappige momenten, zit volgestouwd met jarenlange clichés en is tevens behoorlijk slaapverwekkend op momenten. De etnische verschillen tussen de uitbundige Griekse familie en de rustige katholieke ouders van Ian zijn bij vlagen wel leuk om te zien maar daar is ook alles mee gezegd. Al met al is dit een zeer goedkoop gemaakte film met slappe acteerprestaties die, zoals de Amerikanen zo mooi zeggen, zeer ‘overrated’ is en zorgt voor te simpel vermaak.