Theater / Voorstelling

Bijzonder theaterdrieluik

recensie: Valse wals / Bankstel / Zucht

Dat er niet altijd woorden nodig zijn om een goed toneelstuk neer te zetten, laat Orkater zien in het drieluik Valse wals / Bankstel / Zucht. Geen diepgaande gesprekken, maar lichaamstaal dat het publiek moet raken. En dat is nogal gewaagd om anderhalf uur vol te houden, maar het is goed gevallen.

~

De drie voorstellingen werden afgelopen jaren afzonderlijk opgevoerd op (internationale) festivals, waaronder De Parade, Oerol, The Edinburgh Festival Fringe en de Boulevard of Broken Dreams in Barcelona. Dat bleek zo succesvol dat er eigenlijk wel een drieluik moest komen. En terecht, want de drie voorstellingen achter elkaar zijn heel sterk. Nu zie je duidelijk de link van de korte verhalen: het verloop van een heel leven van een man en een vrouw.

Zappend

~

Dat is op sublieme wijze neergezet. In Valse wals leren ze elkaar kennen in een havencafé. Ze tasten elkaar af, dagen elkaar uit en wijzen elkaar af. Maar de passie is merkbaar. Jaren later zitten de man en de vrouw in de huiskamer op de bank. Op het Bankstel slaat de verveling in de relatie toe. Ze zitten al zappend naast elkaar en als zij ook maar door het beeld durft te lopen als manlief voetbal zit te kijken, heeft ze het gedaan uiteraard. Dit is het meest komische gedeelte dat zeker voor veel mensen herkenbaar zal zijn. Het slot Zucht is een veel serieuzer. De man en vrouw zeulen met de bagage van jaren met hun eigen karaktertrekjes. Ze bewegen trager en trager terwijl de wereld steeds sneller aan hen voorbij trekt.

Minimale ondersteuning

~

Met humor, drama, slapstick en dans weten de twee acteurs gedurende de hele voorstelling je aandacht vast te houden. Je valt soms in de ene na de andere verbazing en op momenten dat je de flauwe grappen zat bent, gebeurt er een onverwachte, leuke actie waar je dan wel weer erg om moet lachen. De afwisseling met dans is goed gedaan en de choreografie zit goed in elkaar. Hij laat haar (de vrouw van elastiek) regelmatig al dansend de hoeken van het toneel zien. Ook is er genoeg plaats voor de serieuzere kant van het verhaal. Daarbij krijgt het stel een minimale ondersteuning van het decor, wat uitermate simpel is gehouden. Toch zijn er zo hier en daar een paar essentiële decorstukken bedacht die het gevoel kunnen ondersteunen. Kijk en huiver bij de laatste scène.

Duizendpoot

Dan de acteurs: ze zijn van alle markten thuis. Ria Marks liet in haar vorige voorstelling (La voix humaine) nog haar dramatische kant zien, hier showt ze haar andere kant. Zij steelt de show met haar oogopslag, soepele bewegingen en lompe acties en Titus Tiel Groenestege vult haar perfect aan. Hij is naast acteur ook regelmatig actief als regisseur van verschillende toneelgenres. Een echte duizendpoot, en op het toneel weet hij de juiste rust uit te stralen naast de actieve Marks. Dit zijn twee topacteurs die absoluut vaker samen gezien mogen worden in het theater. De staande ovatie aan het eind van de voorstelling is terecht.

In augustus van dit jaar wordt een begin gemaakt met de verfilming van dit drieluik, die in 2005 klaar moet zijn. Een bijna onmogelijke taak lijkt mij. Deze voorstelling moet je namelijk niet op bank met een zak chips in je hand gaan bekijken. Dit schouwspel is te bijzonder en moet daarom absoluut in het theater gezien en gevoeld worden.

Dit drieluik van Orkater toert nog tot en met 13 juni door Nederland.

Film / Films

De sluiers en de Taliban

recensie: Osama

Osama is de eerste film die in Afghanistan is gemaakt sinds de val van het regime van de Taliban in 2002. De militaire onderdrukkers hebben momenteel de macht verloren, maar onduidelijk is hoe ver hun invloed nog reikt. Osama laat uitvoerig zien waartoe machtsmisbruik en onderdrukking leidt. Vrouwen waren niet belangrijk en mochten slechts gesluierd over straat. De machthebbers bepaalden het straatbeeld, het onderwijs en hadden de rechtelijke macht.

~

In de eerste scènes wordt een jonge scharrelaar gevolgd. De opnames zijn met een schoudercamera gemaakt, waardoor de indruk wordt gewekt dat het hier om een documentaire gaat. De kijker wordt het verhaal ingezogen: het land en de misère lijken levensecht. Een vreedzame demonstratie van vrouwen wordt met veel geweld uit elkaar geslagen. De realistische beeldvoering geeft de film een actueel gevoel en de kijker wordt heen en weer geslingerd tussen ontzetting en ongeloof. Justitie, in de persoon van een oudere man, ligt biddend op een bank en de veroordelingen tot de doodstraf worden in het openbaar bijna achteloos uitgesproken. Het is slechts een van de verbijsterende voorbeelden waaruit blijkt hoe mannen in Afghanistan met macht omgaan.

Zaak(je)

~

Osama is een gewone naam in Afghanistan. Het twaalfjarige meisje Osama mag de straat niet op en komt nergens voor in aanmerking onder het regime van de Taliban. Haar moeder en oma kampen met hetzelfde probleem. Op last van de Taliban wordt het ziekenhuis waar ze werken, gesloten. Het ziekenhuis is niet meer dan een verzamelplaats voor zieken en stervenden. Mensen met geld krijgen nog enige behandeling en de anderen wachten op de dood. Moeder en dochter kunnen niet over straat, worden lastig gevallen door de machthebbers en zijn de hongerdood nabij. Ze verzinnen een list: het meisje ‘wordt’ een jongen en krijgt de naam Osama. Op deze manier kan ze deelnemen aan het openbare leven en een baantje zoeken. Osama mag bidden met de andere jongens, krijgt les, vindt werk in een winkel en wordt voorbereid op een militaire carrière. Op deze manier worden honderden nieuwe strijders op jonge leeftijd gerekruteerd.

Hygiëne

Natuurlijk wordt de gedaantewisseling uiteindelijk opgemerkt, maar de kijker heeft dan al een verbazend inkijkje gehad in opleiding en onderwijs van jongens in Afghanistan. De voorlichting die jongens krijgen over het schoonmaken van hun penis en eikel is komisch. Tegelijkertijd laat deze scène zien hoe er wordt gedacht over hygiëne en voorlichting. Een oude man instrueert jongens van tien tot twaalf jaar en sprenkelt wat water over hun buik. Drie keer links en drie keer rechts en schoon is de zaak.

Nutteloos

Indoctrinatie en de herhaling van discriminerende boodschappen leidt bij kinderen al tot het idee dat vrouwen niet belangrijk zijn en meisjes nutteloos. Mannen kopen voor niet meer dan een handvol duiten een volgende vrouw en leeftijd speelt daarbij geen rol. Osama is een indringende en belangrijke film. Onderdrukking van vrouwen en kinderen leidt anno 2004 nog steeds tot wantoestanden. Osama is ook een moedige film, die de discussie over dit eeuwenoude thema levend houdt.

Muziek / Album

Terug in de tijd voor nieuwe inspiratie

recensie: Aerosmith – Honkin' On Bobo

.

~

Honkin’ On Bobo is een reis terug naar de wortels van de inspiratie van Aerosmith. Voor het eerst in lange tijd hoor je ook het geluid weer terug van de eerste albums Toys In The Attic en Draw The Line. Dit is te verklaren uit het feit dat het album werd geproduceerd door Jack Douglas, die ook laatstgenoemde albums uit de jaren zeventig produceerde. Een echte oude rot in het vak dus. Het album is echter meer dan een handige manier om een gebrek aan inspiratie op te vangen met composities van onder andere Muddy Waters, Fisher / Hopkins and Blind Willie McTell. Het is wel degelijk een echt Aerosmith-album, waarin de band een eigen interpretatie geeft van blues en rock. De blues is vaak zo oud dat ik als twintiger de nummers zelfs niet spontaan herkend zou hebben. Overigens is er ook een nieuwe nummer aan het album toegevoegd, The Grind, dat eigenlijk meer een nummer is in de stijl van I Don’t Wanna Miss A Thing en Jaded. Dit vind ik dan even jammer, want hier is toch een knieval gedaan naar commercieel succes.

Ontwikkeling

De muziek lijkt dan wel in veel opzichten op de eerste albums uit begin jaren zeventig, maar de band heeft toch wel degelijk een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Zo klinkt de plaat muzikaal een stuk scherper en professioneler. Vooral de zang van Tyler is in de loop der jaren zeker ten goede bijgedraaid. Drugs en drank hebben hier niets aan kunnen veranderen. Wat dit album overigens ook speciaal maakt zijn de subtiele bijdragen die Tracy Bonham aan enkele nummers heeft gegeven. Haar stem geeft die nummers een extra dimensie.

Voortkabbelend

Ik moest als relatief jonge Aerosmith-luisteraar toch wel wennen aan het authentieke geluid van de band. Natuurlijk heb ik ook die oude platen wel in de kast staan, maar de kant van meer middle-of-the-road rockmuziek die met het album Pump ingeslagen was vond ik persoonlijk wel erg aangenaam. De afgelopen albums waren wel redelijk inspiratieloos dus ik kan me goed voorstellen dat de band gekozen heeft voor een stap terug om inspiratie op te doen. Maar mij is het allemaal wel een beetje te veel blues en te weinig hardrock, waardoor de muziek wel lekker swingend voortkabbelt maar zelden aangrijpend mooi wordt.

Zijuitstapje

Aerosmith doet een stap terug naar het verleden met Honkin’ On Bobo door in haar eigen inspiratiebronnen te duiken. Doordat de band toch een eigen interpretatie van de nummers geeft is het desondanks een echt Aerosmith-album, met een geluid dat sterk doet denken aan de beginjaren van de band. Ik kan me voorstellen dat het voor veel jongere Aerosmith-luisteraars even wennen is om de band zo te horen swingen. Ikzelf hoop dan ook dat dit slechts een zijuitstapje is om keihard terug te komen met bijvoorbeeld een stevig rocknummer als Livin’ On The Edge.

Film / Films

Opgescheept met een lief ogend omaatje

recensie: Duplex

Danny DeVito staat naast acteur ook bekend als producent en regisseur. Hij begon al met regisseren in zijn tijd bij de populaire televisieserie Taxi in 1978 en heeft sindsdien films gemaakt als Throw Momma from the Train (1987), Matilda (1996) en Death to Smoochy uit 2002. Nu is hij terug met de ietwat scherpe komedie Duplex.

~

Alex (Ben Stiller) en Nancy (Drew Barrymore) zijn een gelukkig stel in New York met een gouden toekomst en een kinderwens. Het enige dat nog aan het plaatje ontbreekt, is een mooi huis. Wanneer ze een prachtige duplexwoning tegen het lijf lopen, kunnen ze hun geluk dan ook niet op. Eén nadeel: hun bovenverdieping wordt verhuurd aan het lief ogende omaatje Mrs. Connelly (Eileen Essel). Deze lijkt echter aan het eind van haar latijn en dus betrekken Alex en Nancy zo snel mogelijk hun woning. Binnen de kortste keren krijgt hun oude bovenbuurvrouw echter een opleving en verandert in een lastig sekreet dat om de haverklap op de stoep staat, op zaterdagmorgen met haar blaasorkest repeteert en elke avond haar televisie keihard aan laat staan. Nadat zowel Alex als Nancy door toedoen van het omaatje hun baan kwijtraken, is de maat vol. Mrs. Connelly moet weg – al moeten ze haar vermoorden…

Rampenfilm

~

Duplex begint met een korte cartoon en even bestaat de angst voor een doorsnee romantische komedie. Maar al snel blijkt dat er wel degelijk wat te lachen valt. Duplex is een zogenaamde komische rampenfilm: alles dat fout kan gaan, gaat fout. Een beetje in de traditie van There’s Something About Mary en Meet the Parents – beide toevallig ook met Ben Stiller.

Zwakke maag

Komische rampenfilms zijn niet altijd even leuk, omdat ze vaak een beetje over de top gaan. Bij Duplex worden de rampen echter in gepaste doses toegediend. Vooral de scène waarin Alex vastzit in het appartement van Mrs. Connelly en deze nietsvermoedend met haar spons het bad induikt is erg grappig. De scène waarin Alex en Nancy vervolgens de gootsteen van hun bovenbuurvrouw gaan ontstoppen – waarbij uiteraard het nodige misgaat – is daarnaast niet echt geschikt voor mensen met een zwakke maag.

Zwart

Qua verhaal heeft Duplex veel weg van Throw Momma from the Train, waarin het grote kwaad ook in de vorm komt van een oud, irritant vrouwtje dat uit de weg geruimd moet worden. Het plot is meteen de reden dat Duplex voor de tere zieltjes onder ons misschien af en toe iets te bot is. Vooral in het laatste gedeelte van de film – wanneer het plan om het oude vrouwtje om zeep te helpen vastere vormen aanneemt – wordt de komedie iets te zwart voor het grote publiek. Niet zo zwart als DeVito’s vorige film Death to Smoochy, maar toch redelijk zwart.

Dus?

Duplex is een leuke comedy geworden. Stiller en Barrymore vormen een aardig duo, de film heeft een grappig verhaal met een verrassende ontknoping en een aantal scènes zijn bijzonder lachwekkend en geslaagd. Geen megatopper, maar wel een van de leukere komedies van dit moment.

Theater / Voorstelling

South Park in het theater

recensie: Zuiderpark (Noord Nederlands Toneel)

Het Noord Nederlands Toneel maakt elk jaar samen met de Maastrichtse Toneelacademie een toneelversie van iets dat op het eerste gezicht niets met theater van doen heeft. Dit jaar heeft regisseur Koos Terpstra gekozen voor de tekenfilmserie South Park.

~

Zuiderpark, zoals de toneelversie is gedoopt, is gebasseerd op de aflevering Cartman’s Mom Is Still A Dirty Slut, waarin kluizenaar Mephesto wordt neergeschoten op het moment dat hij de identiteit van Cartmans vader wil onthullen, Kenny wordt geelectrocuteerd, en George Clooney probeert met een armloze verpleegster (onder het motto ‘positieve discriminatie’) honderden gewonden in het ingesneeuwde ziekenhuis te genezen.

Sterfscènes

De voorstelling, gespeeld door vier acteurs van de Toneelacademie in Maastricht, bestaat uit drie delen. In deel 1 wordt de aflevering op het achterdoek geprojecteerd, maar worden de stemmen door de acteurs ter plekke ingesproken. Deel 2 gaat om dezelfde aflevering maar nu in een zeer vrije Nederlandse herinterpretatie, en in deel drie doen de acteurs een aantal bekende sterfscènes uit de toneelwereld op z’n South Parks.

Niet overtuigd

~

Op de eerste plaats: ik hou van South Park, en daarnaast had ik genoeg vertrouwen in Terpstra dat hij de serie recht aan zou doen. Helaas ben ik niet helemaal overtuigd. Het eerste deel, de opnieuw ingesproken aflevering, was eigenlijk alleen grappig vanwege de kwaliteit van de aflevering zelf. Natuurlijk is het interessant om te zien hoe niet alleen de stemmen, maar ook de muziek en bijgeluiden ter plekke worden geproduceerd, maar ik betwijfel of er mensen waren die daar onafgebroken op letten. Eigenlijk zaten we gewoon met z’n allen naar South Park te kijken.

Aangepast

Toen deel twee begon, dezelfde aflevering in het Nederlands, bleek dat de aflevering niet simpelweg was vertaald, maar geheel tot de Nederlandse situatie aangepast. De aflevering ging ineens over normen en waarden, Cartman was een stereotiepe Marrokaanse hangjongere, Balkenende, Dutroux en Ralph Inbar doken op, en de ene terroristische aanslag volgde op de andere. Dan blijkt hoeveel het verhaal van South Park afhangt van de teksten, en niet zozeer van de beelden. Het geheel van beelden en bewerkte tekst klopte en was logisch.

Vervelend

Deel drie ten slotte was voor mij geheel overbodig. Het is een leuk idee om Kenny een sterfscène te laten doen (ik weet niet welke scène het moest voorstellen: dat vergaten ze erbij te zeggen), en Julia’s dood door Officer Barbrady was echt heel leuk, maar Cartman die onverstaanbaar vloekend Romeo nadoet, of Mr Garrison als Hamlet (waar hij z’n mmmkay’s vandaan haalde weet ik niet; in ieder geval niet bij Mr Garrison) waren eigenlijk gewoon vervelend.

Botte bijl

Ik liep het theater uit met de vraag ‘Waarom de moeite doen om dit op toneel te brengen?’ Gaat het ergens over? Voegt het iets toe aan South Park of toneel in het algemeen? Deel 1 had ik net zo goed op TV kunnen zien. Deel 2 was origineel, maar het is wel erg makkelijk om alles wat slecht is in de wereld er in te gooien en dan te denken dat je een South Park-aflevering hebt. Ik begrijp best dat South Park zoiets kan spreiden over een heel tv-seizoen en het NNT niet, maar dit was wel een erg botte en voor de hand liggende bijl. Ik heb het sterke vermoeden dat de sterfscènes zijn toegevoegd omdat er blijkbaar toch een link in moest met ‘echt’ toneel.

Oppervlakkig

Eigenlijk denk ik dat Zuiderpark vooral erg leuk is voor middelbare scholieren, die ook het grootste deel van het publiek uitmaakten. Ik zal er wel te oud voor zijn, maar ik had toch op beter gehoopt. Het is immers niet zo dat het NNT geen ervaring heeft met toneel voor jongeren. Zuiderpark is uiteindelijk te oppervlakkig om lang te boeien.

Film / Films

Schreeuwende stilte

recensie: The Return

Er zijn films die intrigeren, verleiden en charmeren vanaf de eerste seconde, met subtiele boodschappen en symboliek, waardoor de toeschouwer nadrukkelijk wordt uitgenodigd de eigen fantasie te prikkelen. Het tijdens het filmfestival van Venetië met een Gouden Leeuw bekroonde debuut van Andrei Zvjagintsev behoort tot deze categorie films. Veel wordt in The Return overgelaten aan de interpretatie van de kijker, die na het zien van de film uitgebreid kan mijmeren over de beelden die niet worden getoond en de woorden die niet worden gesproken.

~

Een vader (Konstantin Lavronenko) keert na 12 jaar terug in zijn gezin. Hij neemt zijn beide zoons mee op een vakantietripje, dat meer en meer verwordt tot een overlevingstocht. De vader gaat met zijn zoons om met de overheersende boodschap dat zij moeten oefenen in het voor zichzelf opkomen. Vader geeft hierbij allerlei opdrachten die de jongens moeten uitvoeren. Zo moeten zij een vechtpartij beginnen met een andere jongen, in weer en wind vader in een roeiboot vervoeren en in een hoge toren klimmen. De pedagogische vaardigheden van vader beperken zich tot het geven van strikte commando’s en correcties, waarbij hij alleen uitgaat van de eisen en verwachtingen die hij van zijn kinderen heeft. De oudste zoon (Vladimir Garin) probeert gehoorzaam te voldoen aan de wensen van zijn vader, terwijl de jongste zoon (Ivan Dobronravov) zich steeds openlijker verzet tegen diens wil en gezag. Met name in de confrontatie met de jongste telg worden de hopeloze gebreken van vader om nader contact te maken met zijn beide zoons grandioos blootgelegd.

Overleven

~

Er ontwikkelt zich een ontroerende interactie tussen een vader die het vermogen mist om dichter tot zijn kinderen te komen, maar misschien zelfs wel droomt van een intiemer contact met hen, en beide zoons die hevig verlangen naar uitleg, begrip en troost van hun vader. Op een onvoorspelbare en subtiele manier werkt Zvjagintsev toe naar een climax van de vertelling. Na een dramatische wending zijn beide jongens volledig aangewezen op zichzelf en de door hun vader aangeleerde technieken en vaardigheden om te overleven.

Glansrijk debuut

De vertelling verloopt in een mooi, rustig tempo, is spannend, overzichtelijk en werpt voor de kijker vele interessante vragen op. De behandelde onderwerpen zijn herkenbaar voor iedereen: de soms onneembare kloof tussen willen en kunnen, de beklemming waarin kinderen gevangen kunnen zitten in de relatie met een ouder, de woede over de tekorten van een ander, het verlangen te willen ontsnappen en het onvermogen om (vader)liefde te uiten. De manier waarop Zvjagintsev stilte gebruikt in de film is van een schreeuwende grootsheid. De acteerprestaties van met name beide jongens zijn indrukwekkend. Het camerawerk is origineel en fascinerend, de beelden van de verschillende landschappen zijn wonderschoon van kleur en lichtinval en de muziek is betoverend en opwindend. De vertelling eindigt enigszins abrupt, maar het slot dat daarna nog volgt is doordacht en diepzinnig. The Return overtuigt glorieus op alle fronten.

Film / Films

Zes weken op elkaars lip

recensie: Dogville

Als er iets is dat ik heb geleerd van deze rijk gevulde dvd van Dogville, dan is het wel dat Lars von Trier compleet geschift is. Een prima regisseur, dat wel, maar desalniettemin een gestoorde kerel. Vreemd genoeg is dat aan ’s mans films niet te zien: de experimentele films uit het begin van zijn carrière vielen op door hun beheerste stijl, en latere werken als Breaking the Waves en Dancer in the Dark waren conventionele verhalen die op een zeer eigen manier werden verteld. Von Trier is een regisseur die het uiterste vergt van zijn acteurs en medewerkers om voor elkaar te krijgen wat hij in zijn hoofd heeft, en Dogville betekende het voorlopige hoogtepunt van deze merkwaardige werkwijze.

~

Zoals de meeste van Von Triers verhalen, is ook dat van Dogville bedrieglijk simpel. Grace, een vrouw van goede afkomst en gespeeld door Nicole Kidman, wordt ergens in het midden van de jaren 30 (de crisisjaren) achternagezeten door een stel gangsters en duikt onder bij de bevolking van het bergdorpje Dogville. Aanvankelijk staan de inwoners wantrouwend tegenover de indringster, maar na een proeftijd van twee weken mag ze toch blijven. De dorpelingen maken in toenemende mate gebruik van Grace, die aan de grillen van de inwoners is overgeleverd. Met fatale gevolgen…

Bizar experiment

Het meest opvallend aan Dogville is het decor: de hele film werd namelijk in zes weken opgenomen in een afgelegen Zweedse studio, waar op de vloer met krijtstrepen de plattegronden van de huizen in Dogville zijn getekend. Een paar rekwisieten zorgen ervoor dat de acteurs niet helemaal in het luchtledige hoeven te spelen, maar al het andere bestaat alleen in de hoofden van de makers en de kijker. Het is een bizar experiment, maar het werkt: al na een paar scènes stoort het kale decor niet meer, en na verloop van tijd begin je de huizen zelfs te herkennen.

Ongelukken

~

Afgezien van het unieke uiterlijk van de film, verschilt Dogville niet eens zo gek veel van Von Triers vorige films, waarin ook vrouwen centraal stonden die door hun omgeving werden gekleineerd en vernederd. Als de verrassing van de spartaanse decors is weggeëbd, blijft de kijker met een sterk gevoel van déjà-vu achter. Toch valt er veel te genieten aan Dogville, en dan doel ik met name op de fantastische acteurs. De complete cast werd geacht tijdens de opnamen op het toneel te blijven (een unieke situatie op een filmset), en ook aan het eind van de werkdag zaten ze op elkaars lip vanwege de afgelegen locatie. Dat er geen (al dan niet opzettelijke) ongelukken zijn gebeurd, mag een wonder heten, zeker als je daarbij de directe en soms ronduit onbeschofte houding van de regisseur tegenover zijn acteurs optelt. Von Trier is een ware dictator, die het bloed meermalen onder de nagels van zijn medewerkers weghaalt.

Biechten

De broeierige sfeer op de set wordt haarscherp blootgelegd in de fascinerende documentaire Dogville Confessions, die goed genoeg was om apart in de bioscoop te worden uitgebracht. De film geeft een ontluisterende kijk op het maken van Dogville, en is verplichte kost voor fans van Lars Von Trier of filmliefhebbers in het algemeen. Ook de extra ‘biechten’ waaraan de documentaire zijn titel ontleent (op de set was een hokje geplaatst waarin de filmmakers 24 uur per dag stoom konden afblazen voor het oog van de camera) zijn interessant en zijn als aparte optie toegevoegd aan deze dvd.

Blokjes

~

Alleen de aanwezigheid van Dogville Confessions maakt deze schijf al een absolute aanrader, maar ook de rest van Dogville is meer dan de moeite waard. Het audiocommentaar van Von Trier, zijn cameraman Anthony Dod Mantle en een naamloze gespreksleider gaat vooral over de technische kanten van het vak en is frustrerend genoeg opgedeeld in blokken die zijn gescheiden door lange perioden van stilte. Het is niet mogelijk verder te spoelen naar het volgende blokje commentaar, en dat is zonde, want de drie heren zijn boeiende sprekers die niet verzanden in gelul maar altijd iets zinnigs hebben te melden.

Hel

Voor de mensen die nog dieper willen duiken in de totstandkoming van deze productie zijn twee featurettes toegevoegd: Pre-Production en Visual Effects, beiden voorzien van optioneel audiocommentaar met de betrokken technici. Heel erg leuk is verder de Cannes-reportage van de Deense tv, waarin leden van de cast en crew worden gevolgd in de dagen voor de grote prijsuitreiking in Cannes (en waar Dogville jammerlijk verloor). Een trailer en een handvol interviews vormen het toefje slagroom op deze perfecte dvd-uitgave, waar voor de verandering eens niet overdadig wordt geslijmd maar die realistisch laat zien wat voor een hel het maken van een speelfilm soms kan zijn.

Film / Films

Parijse idealen in de roerige jaren 60

recensie: The Dreamers

~

Het is 1968. In Parijs protesteren studenten tegen de Franse regering. In deze setting ontmoeten de drie hoofdpersonen van The Dreamers elkaar. Matthew (Michael Pitt) is een Amerikaan die studeert in Parijs. Hij is een echte cinefiel: al zijn vrije tijd brengt hij door in de Cinemathèque. Hier zijn de tweeling Isabelle (Eva Green) en Theo (Louis Garrel) ook altijd te vinden. Tijdens een studentenbijeenkomst ontmoeten ze elkaar en raken bevriend. De ouders van de tweeling zijn op reis, dus Matthew verruilt zijn hotelkamer al snel voor de logeerkamer bij zijn nieuwe vrienden.

De drie trekken zich terug uit de buitenwereld en discussiëren over films en politiek onder het genot van dure wijn. Maar bovenal spelen zij hun favoriete spel: het imiteren van filmscènes. Dit levert mooie momenten op, bijvoorbeeld wanneer de studenten door het Louvre rennen, om de recordtijd van de hoofdpersonen uit Godards Bande à part te verbeteren, maar het levert ook wrede situaties op. Als iemand de nagespeelde situatie niet kan raden, moet er een tegenprestatie worden gedaan. Zo geeft Isabella haar broer de opdracht zichzelf voor hun ogen af te trekken voor een filmposter.

Porno

~

The Dreamers is de nieuwste film van Bernardo Bertolucci (The Last Emperor). Het verhaal is gebaseerd op de roman Holy Innocents van Gilbert Adair. De Amerikaanse filmkeuring vond de film alleen geschikt voor ’17 jaar en ouder.’ Er werd zelfs gesproken over ‘verkapte porno.’ Dit soort reacties trekt juist vaak extra bezoekers naar de bioscoop, maar leidt de aandacht af van de kwaliteit.

Meer denkers dan doeners

Stilistisch gezien is de film namelijk erg mooi. Scènes worden afgewisseld met zwart-witfragmenten van oude films van Godard, Chaplin en andere groten uit de filmgeschiedenis. Interessant is ook de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt: de roerige tijden in het Parijs van de jaren 60. De drie hoofdpersonen delen de idealen van de protesterende menigte, maar gaan zo in elkaar op dat de buitenwereld totaal langs hen heen gaat. Ze komen amper de deur uit. Ze zijn meer denkers dan doeners met hun grote idealen.

Afstandelijk

Het verhaal draait voornamelijk om de verhouding tussen het drietal. Al snel wordt duidelijk dat Isabelle en Theo een verstoorde broer-zusrelatie hebben. Zo slapen ze samen (naakt) in één bed. Matthew is verliefd op Isabelle. Dit uit zich in een vreemde driehoeksverhouding, waarbij de tweeling voortdurend psychologische en fysieke spelletjes met Matthew speelt. De reden waarom blijft onduidelijk, en dit is ook meteen het grote minpunt van de film. De motivatie voor het gedrag van Theo en Isabelle ontbreekt. Zijn het gewoon verveelde jongeren? Wat speelt er tussen de tweeling? Is er iets met Isabelle gebeurd toen ze klein was? De karakters zijn niet goed uitgediept. Wellicht wilde Bertolucci de hoofdrolspelers iets mysterieus meegeven, maar het resultaat is dat de personages te oppervlakkig zijn. Hun drijfveren zijn onduidelijk, waardoor de film te veel op de vlakte blijft. Goed gefilmd, mooi om naar te kijken, maar te afstandelijk om daadwerkelijk mee te voelen met de hoofdrolspelers.

Muziek / Album

Waarom erotisch als het plastisch kan?

recensie: Janet Jackson - Damita Jo

‘Voel mijn regen komen, uitstromen, soppen. Verlangend naar jouw lippen. Ooh lieverd, je maakt het zo vochtig. Wanneer mijn oceaan overstroomt. Puur genot. Ooh ja, neem me. Je maakt me zo nat.’ Een Nederlands artieste (neem Marjanne Weber) neemt dit soort teksten niet snel in de mond. Niet omdat seks niet mag, maar wel omdat niemand op dit soort vunzigheid zit te wachten. In het Engelse taalgebied schijnen wat dat betreft andere wetten op te gelden. Teksten en clips van hiphoppers grossieren in seksuele uitspattingen, neo-shock-rockact Peaches zong een plaat vol over expliciete seks en ook Janet Jackson stelt zich wat dat betreft tegenwoordig weinig terughoudend op.

~

Peaches gebruikt de seks vooral om zichzelf bij gebrek aan aanwijsbaar talent te profileren. Seks verkoopt immers als een tiet. Ook megaster Janet Jackson stort zich met het afnemen van haar artistieke belang steeds meer op expliciete teksten. De vochtigheid waar dit artikel mee opent is dan ook niet van de hand van Marjanne, maar is vertaald (het nummer heet Moist) en komt uit een lichaamsopening van Janet.

Nipplegate

Dat Janet de wereld van haar seksualiteit wil laten meegenieten, bleek al tijdens de Superbowl, alwaar ze voor miljoenen televisiekijkers haar rechterborst ontblootte. Het schandaal dat hierop volgde kwam mooi op tijd; zo vlak voor het verschijnen van haar nieuwste plaat. Jackson stond nu even weer midden in de aandacht, een plaats waar ze op basis van haar album alleen niet meer terecht zou zijn gekomen. Want behalve de weinig subtiele teksten baart werkelijk niets aan Damita Jo opzien.

Muzak

Aan het tweeëntwintig nummers tellende album lijkt geen eind te komen. De muziek (misschien is het beter te spreken van muzak) kabbelt maar wat voort, zonder een duidelijk begin of eind. Opwindend of vernieuwend is het allerminst, iets wat we toch wel mogen verwachten van de vrouw die vroeger regelmatig onverwacht uit de hoek kwam.

Huiswerk

Zoals ze in het verleden al vaker deed worden liedjes op Damita Jo afgewisseld met kleine stukjes gesproken tekst. Het eigene van de plaat is dat Janet ‘openhartig’ is (‘Muziek is altijd heel belangrijk geweest in mijn leven. Als ik vroeger thuis kwam van school ging ik meteen muziek luisteren en mijn huiswerk maken’). Het zogenaamd persoonlijke karakter blijkt ook uit de titel van de plaat: Damita Jo is Janets eigenlijke naam. Werkelijk openhartig en diepgaand wordt Damita Jo echter nergens. Janet is absoluut niet vergelijkbaar met een Beth Hart, die haar ziel in haar laatste album heeft gelegd; Janet zingt simpelweg over liefde en seks, waarbij ze nogal eens uit de bocht vliegt. Op meerdere nummers overschrijdt ze de grens tussen lekker erotisch en vies schunnig.

Voorbij

Afgelopen donderdag, op 1 april, werd Janet samen met haar broer Michael verkozen tot de ‘gekste Amerikaan’. Veel andere artiesten zouden garen spinnen bij een dergelijke uitverkiezing, maar in dit geval klinkt er een duidelijke afkeuring in door. De familie Jackson heeft het ruime krediet dat ze in het verleden verdiend hebben opgesoupeerd, en Damita Jo zal dat zeker niet veranderen. Het lijkt er op dat Janets carrière voorbij is, alle tieten, vochtige openingen en persoonlijke ontboezemingen ten spijt.

Boeken / Fictie

Een schrijver, vijftien vertellers

recensie: Michel Faber - Gods speelgoed

Uitgeverij Podium gaf eerder al de romans Onderhuids en Lelieblank, scharlakenrood en de novellen Honderdnegenennegentig treden en Het Courage ensemble van Michel Faber (1960) uit. Met het verschijnen van zijn literair debuut Gods speelgoed (oorspronkelijke titel: Some Rain Must Fall and Other Stories) is nu Fabers hele oeuvre in het Nederlands verkrijgbaar. Faber is Nederlander van geboorte maar verhuisde op jonge leeftijd met zijn ouders naar Australië, en woont tegenwoordig met zijn vrouw in Schotland. In Australië studeerde hij Engelse literatuur, waardoor hij goed thuis is in het werk van zulke uiteenlopende schrijvers als Charles Dickens, James Joyce, Kurt Vonnegut en George Elliot.

De verhalen – vijftien in getal – in Gods speelgoed zijn even gevarieerd als het rijtje namen hierboven: van het schrijnende Rekenschap gaat het via het ironische Schapen en het enigszins melige De babbelcel naar het bizarre Vissen. Maar eigenlijk volstaat één bijvoeglijk naamwoord per verhaal niet; daarvoor zijn Fabers verhalen te goed uitgebalanceerd. Hij weet al te grote zwaarmoedigheid te vermijden door subtiele humor, en kan lichtvoetig schrijven zonder ten onder te gaan aan ‘grappigheid’ of jolijt.

Hoe en waarom

Rekenschap vertelt het trieste verhaal van de dertienjarige Margo die met haar oma en vader Frank op de vervallen familieboerderij woont. Alle schapen zijn dood, oma komt haar bed niet meer uit en Frank brengt zijn tijd televisiekijkend door. Ter compensatie van het feit dat zij als enige geen uitkering ontvangt, doet Margo het huishouden.

Naar school gaan was er voor haar beslist niet bij, omdat haar grootmoeder doorligplekken kreeg als ze niet minstens om de twee uur werd omgedraaid in bed, en omdat ze niet van haar vader mocht verwachten dat hij het acht uur lang zonder eten zou stellen.

Margo leidt zichzelf op aan de hand van de Hoe en waarom-boekenreeks. Wanneer Frank uit gierigheid besluit eigenhandig het door hem bij Margo verwekte kind te aborteren, schrijft Margo met haar in het deel Kometen & meteoren opgedane kennis een plan dat een miljoenen dollars verslindend probleem van de NASA ‘oplost’. De geringe vergoeding die ze hiervoor vraagt, wil ze gebruiken om met haar oma bij Frank weg te lopen. Bij haar brief voegt ze een specificatie van alle onkosten.
De ridiculiteit van haar plan staat in schril contrast tot de erbarmelijke omstandigheden waaraan Margo probeert te ontsnappen. Dit contrast wordt door de verteller doeltreffend neergezet: hij is enerzijds vol mededogen, maar heeft anderzijds de houding van de verteller in Slaughterhouse 5 van Kurt Vonnegut die na elke verschrikkelijke gebeurtenis laconiek opmerkt: ‘so it goes’.

Fictieve logica

Dat is wat de vijftien vertellers in Gods speelgoed bindt: de balans tussen betrokkenheid en afstand. Hoe verschillend ook de karakters, hoe uiteenlopend de verhaallijnen en decors, de verteller leidt de lezer met vaste hand door het verhaal, waarbij er vaak meerdere interpretaties mogelijk zijn. Een van de sterkste voorbeelden hiervan is het verhaal Juffrouw Dicke en juffrouw Maegher, dat zich ontrolt volgens een volledig eigen logica, een fictieve logica.

Metamorfose

Suzie Dicke en Eleonora Maegher zijn twee bloedmooie vriendinnen die samenwonen in een ‘klein, gezellig huisje’ en die ‘bijna een enkel organisme vormen, dat in twee bleke takken ontsproot aan een onzichtbare wortel in het hart van het huis.’ Beiden zijn goed in hun werk en uitermate gelukkig. Maar op een dag, out of the blue, begint dit volmaakte organisme letterlijk uit elkaar te groeien. De namen van de personages doen waarschijnlijk al vermoeden welke kant het opgaat: juffrouw Maegher beseft dat eten niets voor haar is en juffrouw Dicke compenseert dit door van drie maaltijden per dag over te gaan op zes. Terwijl de een weet dat haar metamorfose onvermijdelijk is, begrijpt de ander dat er van minder eten geen sprake kan zijn. Alsof het niet anders kan gaan beiden verder op hun fatale weg.

Slechts één keer maakten zij elkaar iets duidelijk van hun bezorgdheid over wat hun mogelijk te wachten stond, en bij die gelegenheid kruisten hun blikken elkaar boven de keukentafel, schoven ze respectievelijk een kom havermoutpap en een selderijstengel even terzijde, vatten elkaar bij de hand en gaven elkaar kneepjes tot hun handen begonnen te trillen en er tranen opwelden in hun ogen.

Wanneer beiden de dood nabij zijn en wegens onbekwaamheid tot zelfstandig wonen zijn gehospitaliseerd, ontmoeten ze elkaar nog één keer. ‘Dit laatste samentreffen was even onontkoombaar als de gedaanteverwisselingen waren geweest.’

Kosmische vuilnisbelt

Hierboven staan maar twee voorbeelden van de veelzijdigheid van Gods speelgoed. Het is verleidelijk om nog te gaan uitweiden over het titelverhaal, waarin God wordt opgevoerd als klein kind dat de wereldbol op de kosmische vuilnisbelt vindt, of over Nina’s hand, geschreven vanuit het perspectief van de rechterhand van een fabrieksarbeidster, maar misschien is het beter te volstaan met een advies: Gaat dat lezen.