Muziek / Album

Waarom erotisch als het plastisch kan?

recensie: Janet Jackson - Damita Jo

‘Voel mijn regen komen, uitstromen, soppen. Verlangend naar jouw lippen. Ooh lieverd, je maakt het zo vochtig. Wanneer mijn oceaan overstroomt. Puur genot. Ooh ja, neem me. Je maakt me zo nat.’ Een Nederlands artieste (neem Marjanne Weber) neemt dit soort teksten niet snel in de mond. Niet omdat seks niet mag, maar wel omdat niemand op dit soort vunzigheid zit te wachten. In het Engelse taalgebied schijnen wat dat betreft andere wetten op te gelden. Teksten en clips van hiphoppers grossieren in seksuele uitspattingen, neo-shock-rockact Peaches zong een plaat vol over expliciete seks en ook Janet Jackson stelt zich wat dat betreft tegenwoordig weinig terughoudend op.

~

Peaches gebruikt de seks vooral om zichzelf bij gebrek aan aanwijsbaar talent te profileren. Seks verkoopt immers als een tiet. Ook megaster Janet Jackson stort zich met het afnemen van haar artistieke belang steeds meer op expliciete teksten. De vochtigheid waar dit artikel mee opent is dan ook niet van de hand van Marjanne, maar is vertaald (het nummer heet Moist) en komt uit een lichaamsopening van Janet.

Nipplegate

Dat Janet de wereld van haar seksualiteit wil laten meegenieten, bleek al tijdens de Superbowl, alwaar ze voor miljoenen televisiekijkers haar rechterborst ontblootte. Het schandaal dat hierop volgde kwam mooi op tijd; zo vlak voor het verschijnen van haar nieuwste plaat. Jackson stond nu even weer midden in de aandacht, een plaats waar ze op basis van haar album alleen niet meer terecht zou zijn gekomen. Want behalve de weinig subtiele teksten baart werkelijk niets aan Damita Jo opzien.

Muzak

Aan het tweeëntwintig nummers tellende album lijkt geen eind te komen. De muziek (misschien is het beter te spreken van muzak) kabbelt maar wat voort, zonder een duidelijk begin of eind. Opwindend of vernieuwend is het allerminst, iets wat we toch wel mogen verwachten van de vrouw die vroeger regelmatig onverwacht uit de hoek kwam.

Huiswerk

Zoals ze in het verleden al vaker deed worden liedjes op Damita Jo afgewisseld met kleine stukjes gesproken tekst. Het eigene van de plaat is dat Janet ‘openhartig’ is (‘Muziek is altijd heel belangrijk geweest in mijn leven. Als ik vroeger thuis kwam van school ging ik meteen muziek luisteren en mijn huiswerk maken’). Het zogenaamd persoonlijke karakter blijkt ook uit de titel van de plaat: Damita Jo is Janets eigenlijke naam. Werkelijk openhartig en diepgaand wordt Damita Jo echter nergens. Janet is absoluut niet vergelijkbaar met een Beth Hart, die haar ziel in haar laatste album heeft gelegd; Janet zingt simpelweg over liefde en seks, waarbij ze nogal eens uit de bocht vliegt. Op meerdere nummers overschrijdt ze de grens tussen lekker erotisch en vies schunnig.

Voorbij

Afgelopen donderdag, op 1 april, werd Janet samen met haar broer Michael verkozen tot de ‘gekste Amerikaan’. Veel andere artiesten zouden garen spinnen bij een dergelijke uitverkiezing, maar in dit geval klinkt er een duidelijke afkeuring in door. De familie Jackson heeft het ruime krediet dat ze in het verleden verdiend hebben opgesoupeerd, en Damita Jo zal dat zeker niet veranderen. Het lijkt er op dat Janets carrière voorbij is, alle tieten, vochtige openingen en persoonlijke ontboezemingen ten spijt.