Intieme aftrap van het musicalseizoen

recensie: Musical Summer Concert 2021

Voor het eerst sinds lange tijd zongen musicalsterren Esmée Dekker, April Darby, Milan van Waardenburg, David van den Tempel en Nienke Latten weer voor een groot publiek op de tweede editie van het Musical Summer Concert in Den Haag.

Erg zomers is het niet: een uur voor het concert is het nog aan het stortregenen. Het publiek komt het openluchttheater in het Zuiderpark dan ook met regenponcho’s en -jassen binnen, maar tijdens het concert blijft het droog en gaat zelfs de zon schijnen. De jonge theaterproducent Nathan Markuszower heet het publiek welkom en hoopt iedereen komend theaterseizoen tegen te komen bij de vele musicalproducties die weer gaan opstarten. De pandemie zorgt voor een aangepast concert, met veel afstand, een kleine begeleidingsband en ook solist Tessa Sunniva van Tol moet afzeggen door een verkoudheid. Gelukkig wordt ze lastminute vervangen door Nienke Latten en dat doet zij met verve.

Originele repertoirekeuze

Bij de meeste musicalconcerten is de nummerkeuze vrij voorspelbaar: alle grote klassiekers komen voorbij van Les Miserables tot ThePantom of the Opera en van Grease tot The Lion King. De solisten van het Musical Summer Concert kozen echter hun eigen nummers en vertelden daarbij hun eigen verhalen.  Dat maakte het een origineel en intiem concert, je leert de musicalsterren een beetje kennen. Zo vertelde David over Soldaat van Oranje, de eerste musical die hij zag en die ervoor zorgde dat hij stopte als militair en musicalacteur werd. Nienkes favoriete musical blijkt Frozen te zijn en Milan en April zingen, ondanks dat ze elkaar al van jongs af aan kennen, voor het eerst een duet samen: ‘Ergens in de sterren’. Vrijwel alle nummers zijn musicalnummers van liedjes uit The Color Purple tot Anastacia. Davids versie van ‘Creep’ van Radiohead is het noemen waard en roerde het publiek diep, zeker omdat hij het opdroeg aan Frederique (die een paar weken geleden in elkaar is geslagen en zo in het nieuws kwam) en iedereen die zichzelf probeert te zijn.

De jonge musicalsterren laten horen dat ze bij de top van de Nederlandse (en Duitse) musicalartiesten horen, van zachte breekbare liedjes tot hoge noten en power ballads, niets is ze te gek. De solisten worden begeleid door het enthousiaste muzikale trio Billy Maluw (piano), Wouter Kronenberg (bas) en André van Damme (drum). Daarnaast was er een opleidingskoor dat de solisten ondersteunde en waardoor ook een breder repertoire werd gezongen. Zo koos Esmée haar favoriete nummer uit In the Heights en zong Milan ‘Sluit alle Deuren maar’, twee nummers waarin een koor niet mocht ontbreken!

Van online naar live

Dit was de tweede editie van het Musical Summer Concert, dat in 2020 voor het eerst plaatsvond. Ook tijdens het afgelopen coronajaar zatProducent Nathan Markuszower theaterproducent Nathan Markuszower niet stil: hij organiseerde online musicalconcerten. Onder de noemer ‘Stars from the house’ waren er meerdere edities van online musicalconcerten met diverse musicalsterren. De sterren hadden elk hun nummers thuis opgenomen en de kijker kon die dan streamen. Diverse Nederlandse en ook Duitse musicalsterren deden mee. Er was namelijk ook een Duitse variant van deze concerten. Beide waren een succes.

Het Musical Summer Concert is eigenlijk de live variant van deze online huiskamerconcerten: wel live met veel publiek en toch lekker intiem. Het is dan ook een mooie aftrap van het nieuwe (postcorona) musicalseizoen en hopelijk is daarmee een nieuwe traditie geboren.

Een andere editie van het Musical Summer Concert is te zien op 4 september 2021 in Theater De Kring in Roosendaal.