Boeken / Fictie

Maartje in Glamourland

recensie: Maartje Duin - Je komt niet weg uit Hollywood

.

Deze alinea is het meest uitbundige stukje in het boek Je komt niet weg uit Hollywood van Maartje Duin. Het is ook het hoogtepunt in het boek, de auteur komt hier het dichtst bij de glamour van Hollywood. Arnold Schwarzenegger, net gekozen tot gouverneur, maakt een opmerking richting Maartje en grijnst. Volgens de tekst op de achterkant van het boek is het een lollig werkje over de achterkant van Hollywood. Het zou vooral lachen, gieren, brullen moeten zijn, maar het blijkt een verhaal van een jonge vrouw die worstelt met eenzaamheid en niet veel bijzonders te vertellen heeft.

Van Cruise tot Schwarzenegger

Maartje Duin schreef over haar leven in Hollywood onder andere in een tweewekelijkse column in NRC Handelsblad. Je komt niet weg uit Hollywood is haar tweede boek. In 2000 debuteerde ze met Mexico, Hier komen alleen slechte vrouwen. Duin neemt de lezer mee op een reis door de wereld van glitter en glamour en alles wat daar achter ligt. Van de Scientology Kerk van Tom Cruise tot het Kabbalah Centre van Madonna. Van de getto’s van Snoop Doggy Dogg tot het verkiezingsfeestje van Arnold Schwarzenegger.

En ach, wat zat ik eigenlijk krampachtig te doen over de toekomst. De zon scheen, de bougainville stond in bloei en ik had nog nooit in mijn leven zoveel ruimte en tijd gehad als hier en nu.
Maar ook nog nooit zoveel leegte.

Druk met zichzelf

De eerste helft van het boek is erg oppervlakkig en verhaalt bijvoorbeeld over huisgenoten en de aankoop van een auto. Maartje heeft het vooral druk met zichzelf. Zodra de auteur zich wat meer concentreert op het doel van haar boek, het beschrijven van de achterkant van het leven in Hollywood, komt er meer diepgang in het verhaal.

Goed bedoeld drama

Korte zinnen in spreektaal. Schokkerig lezen. In een column kan dat, maar in dit boek mis je een vloeiende lijn. Ook de ongebruikelijke verdeling van tekst over de bladzijde maakt het lezen van sommige passages onnodig vermoeiend. Op zo’n pagina passen heus wel meer dan vijf korte alinea’s. Het goed bedoelde dramatische effect van veel witregels blijft achterwege. Zeker omdat de tekst in kwestie helemaal niet zo dramatisch is: Duin heeft last van de Amerikaanse droom, haar ‘masterplan’. Ze kan zich voorlopig beter houden bij het schrijven van columns, haar manier van schrijven leent zich daar beter voor.

Ik overwoog zelf een oproep te plaatsen, maar wist niet hoe ik mezelf moest omschrijven of hoe ik mijn aanwezigheid hier moest verklaren.
‘Ik ben een zevenentwintigjarige female en ik zoek iemand voor wie ik gevulde eieren kan maken.’ Of zoiets.

Madonna achterna

Als journalist is Maartje weinig doortastend en ook haar doel, dat boek schrijven, verliest ze regelmatig uit het oog. Je wilt haar af en toe een schop onder haar kont geven. Ondanks de tekortkomingen in stijl en diepgang is het echter wel een eerlijk verhaal. Als je je niet uit het veld laat slaan door een bijna manisch-depressieve schrijfstijl en een overvloed aan twijfels, dan is het een verhaal in compacte stijl over de Amerikaanse droom.

Het is niet duidelijk waarom Maartje niet weg komt uit Hollywood. Is het omdat haar grote idool, Madonna, zegt dat er iets in de lucht zit waardoor het je niet lukt om te vertrekken? Volgens mij woont ‘Esther’ tegenwoordig in Engeland en is het haar dus nu wel gelukt. Zal Maartje volgen?

Theater / Voorstelling

Real life drama van een Rotterdammer

recensie: Een nacht uit het leven van de stad (John Buijsman)

.

~

Het decor is sober, maar hierdoor juist effectief. Het is een backdrop met een grauwe foto van de Rotterdamse skyline, genomen op een regenachtige dag vanaf de Maaskant. Het doek verkleurt naarmate de verhalen vorderen, van zwart-wit naar rood en steeds donkerder. De nacht valt. De verhalen gaan volgens de publicaties over het nachtleven. Ik hoor en zie daar weinig van terug. Het nachtleven van de stad speelt geen rol. Wel ademt de voorstelling een rokerige jazzclubsfeer uit. Er staat een piano, een jazzband, een fles wodka, een cafétafel en er worden veel sigaretten gerookt. De inhoud van de vertellingen zijn wel donker en somber. Deze ademen een nachtelijke sfeer uit, maar gaan niet specifiek over het nachtleven. Voor mij voelt het typisch Rotterdams aan. Het is moeilijk daar een vinger op te leggen. Ik ben zelf opgegroeid in die stad en het is een soort gevoel dat volgens mij alleen Rotterdammers snappen. De humor, de levenshouding, het nuchtere en relativerende, maar ook het ontnuchterende en sobere.

Verhalen over het leven

~

De pure monologen vervallen nooit in melodrama, het blijft ingetogen en wordt niet sentimenteel of overdreven. Dit inhouden van woede en frustratie is knap en gedoseerd gespeeld. Het maakt het spannend, het kruipt onder je huid. Mensen in de zaal gniffelen en weten niet of ze om de situatie moeten huilen of lachen. Het is echt. De vijf monologen zitten vol openheid en worden zonder gêne verteld. Het zijn eerlijke verhalen over het leven, over het ouder worden en over herinneringen. Over fouten, verloren liefdes en lust. Over relaties en de kleine tegenslagen in het leven die je echt nekken. Een man die de passie met zijn vrouw kwijt is en vreemdgaat. Hij houdt duidelijk nog van zijn vrouw, maar het gaat gewoon niet meer. Een verhaal over een gefrustreerd echtpaar dat geen kinderen meer kan krijgen. Over een jongetje dat van zijn vader de belofte krijgt dat als hij oud genoeg is ze samen naar de hoeren zullen gaan. En diezelfde jongen die uiteindelijk zelf naar de hoeren gaat. Ten slotte een pathetische oude socialist die al bibberend in zijn ondergoed op zijn leven terugkijkt.

Sterke acteur

Hoewel de verhalen aangrijpend zijn, staan ze ver van me af, misschien ook omdat ze met een zekere afstandelijkheid worden gebracht. John Buijsman is een sterk acteur die al deze personages aangrijpend, realistisch en nooit overdreven neerzet. Ook zit er een zekere zwarte humor in waar ik van hou. Het zingen tussendoor hoeft van mij alleen niet zo. Ik vind Buijsman geen groot zanger en het Engels is niet al te best. De begeleidende jazzmuziek is wel erg mooi en sfeerversterkend. Melancholisch en somber neemt iedereen afscheid van de personages en loopt de nachtelijke stad in.

Een nacht uit het leven van de stad is nog te bezoeken tot 29 januari 2005.

Film / Films

Kabbelend Hollywood in Haarlem

recensie: Ocean's Twelve

Het succes van Ocean’s Eleven in 2001 was groot. Een sterrenensemble met onder meer Brad Pitt en George Clooney maakte onder leiding van Steven Soderbergh een snelle, goed gespeelde remake van het origineel uit 1960. In die eerste versie speelden Frank Sinatra en Dean Martin. Clooney en Pitt leken een nieuwe rat pack te worden en werden daarbij geholpen door Matt Damon, Andy Garcia en Julia Roberts. Het succes in de bioscoop en daarna in de videotheek was groot. Een vervolg lag voor de hand.

~

Het verhaal van Ocean’s Eleven was verrassend. De bende pleegde een onmogelijke kraak in Las Vegas en ging er met $163.000.000 vandoor. Voor Ocean’s Twelve besloot men uit te wijken naar Europa. Terry Benedict, de baas van de beroofde casino’s (gespeeld door Andy Garcia) komt bij een aantal van de bendeleden langs en dreigt met repercussies als hij zijn geld niet terugkrijgt. Clooney en co moeten op pad en krijgen veertien dagen de tijd om het geld bij elkaar te roven. Ze komen terecht in Amsterdam om een document te stelen (eigenaar Jeroen Krabbé), gaan even langs station Haarlem en vertrekken naar Rome om een uniek ei te stelen. Of de bende er uiteindelijk in slaagt het geld bij elkaar te krijgen, geeft geen moment spanning in de film. Toeschouwers zullen niet nagelbijtend naar de film kijken. Ocean’s Twelve kabbelt naar het einde en is voor elke toeschouwer met een draaitijd van twee uur aan de lange kant…

Elf

De bende bestaat uit twaalf leden. In Ocean’s Eleven had elk bendelid een duidelijke rol en taak in het geheel. In dit vervolg, elf leden plus Catherine Zeta-Jones, is dit niet het geval. Clooney en Pitt zijn de hersenen, Damon mag de sullige benjamin spelen en de rollen van de andere negen leden zijn onduidelijk en in ieder geval niet essentieel voor de ontwikkeling van het verhaal. In de bladen in Nederland kwam tijdens de opnames van de film steeds de goede en ontspannen sfeer naar voren. Soderbergh heeft hier gebruik van gemaakt. Hij heeft twaalf sterren tot zijn beschikking en ze willen allemaal wel een scènetje spelen met wat humor en een paar leuke zinnen. Het geeft de regisseur de mogelijkheid om tijd te vullen.

~

Een aantal voorbeelden waarbij de regisseur vooral de filmtape vult en het verhaal niet verder ontwikkelt. Twaalf bendeleden nemen afzonderlijk een auto en de opname van de korte file door het verkeer neemt zeker dertig seconden in beslag. De auto’s glijden langzaam door beeld. Zitten de leden in een gevangenis in Rome, dan glijdt de camera langs de gezichten en dat duurt ook meer dan een halve minuut. Soderbergh vult op deze manier zeker 20 minuten van de film. Tel daar de eerder genoemde overbodige scènes bij die wat humor in Ocean’s Twelve moeten brengen en er is al snel een half uur overbodig materiaal: scènes die niets te maken hebben met de plot en waarbij de toeschouwer alleen maar sterren kan kijken. Damon heeft een scène met Pitt, Zeta-Jones heeft een babbeltje met Clooney en zo kabbelt het door. En ergens in die aangename sfeer besluit Steven Soderbergh de camera stil te zetten en volgt de aftiteling.

Twaalf

Ocean’s Twelve is een film zonder verrassingen, heeft geen enkel spannend moment en wordt uitgekauwd aan de toeschouwer gepresenteerd. Vergapen aan een sterrenensemble gaat over in gapend kijken naar beroemde koppen. Ocean’s Twelve is een grote film en zal veel publiek trekken. Veel van de bezoekers zullen zich bekocht voelen. Ocean’s Twelve heeft geen enkele rol van hoog niveau, de locaties zijn niet echt verrassend en de interactie tussen de sterren spat nergens van het doek. De film heeft een mager verhaal, is niet in een snelle stijl opgenomen en schiet op alle fronten te kort. Het is de wat trieste opbrengst van een film waar veel talent aan heeft gewerkt. De extra’s op de dvd die later dit jaar verschijnt, zullen waarschijnlijk veel gezelligheid, bloopers en afgevallen scènes bevatten. Wachten op de dvd is het beste advies voor deze overbodige sequel.

Theater / Voorstelling

Zelfs goede acteurs kunnen dit niet ophemelen

recensie: Hemelen (Joop van den Ende Theaterproducties)

Al eerder zagen we dat de dood van Pim Fortuyn wordt verwerkt in toneelstukken, bijvoorbeeld in Paars van Growing up in Public. Joop van den Ende Theaterproducties brengt nu het stuk Hemelen, waarin de politieke moord op de achtergrond een rol speelt. Toneelschrijver Haye van der Heyden was op vakantie in Dover, toen hij uit Nederland werd gebeld met de mededeling dat Pim Fortuyn was doodgeschoten. Een idee voor een toneelstuk was geboren.

~

Ook de vier hoofdrolspelers in Hemelen worden tijdens hun vakantie, op Ibiza, geconfronteerd met het nieuws. En dat terwijl de twee echtparen ook zo hun eigen problemen hebben. Eén van de meest vooraanstaande acteurs van Nederland (Carol van Herwijnen) ziet het allemaal niet meer zitten en wil uit het vak stappen. Zijn vrouw (Bea Meulman) heeft het ook wel gehad met hem. Dan zijn er nog de buren (Johnny Kraaijkamp en Irma Hartog), die elkaar belazeren tijdens het zogenaamde wekelijkse avondje bowlen. Eén en al relatieverwikkelingen en dan dat bericht via de gsm. Het is een gek gevoel: zij zitten daar terwijl heel Nederland op zijn kop staat. Wat nu?

Buitenstaander

~

Als toeschouwer verwacht je vanaf dat moment wat meer diepgang in het stuk, want tot dan toe ontbreekt het daar nogal aan. Deze komedie leunt op clichéopmerkingen en dat word je op een gegeven moment wel zat. Sommige grappen zijn zeker wel leuk gevonden, maar ze blijven maar komen en op den duur heb je genoeg van het (glim)lachen. De gesprekken van de stellen, of het over politieke gebeurtenissen gaat of over relatieproblemen, duren maar voort zonder dat je je er echt bij betrokken voelt en ook maar enig idee waar het heen gaat of wat de schrijver hiermee wil zeggen. Je kijkt er gedurende de twee uur als buitenstaander naar zonder er ook maar een beetje warm van te worden.

Fout aan de basis

Er is wel een keerpunt te ontdekken in het stuk na het bewuste telefoontje, dat zich uit in relatiebeslissingen die genomen worden of een (nieuw) doel in het leven. Stellen groeien van elkaar af en naar elkaar toe. Toch had er zo veel meer met zo’n stuk gedaan kunnen worden, maar het is al fout gegaan aan de basis. Van der Heyden is een fijne schrijver die al heel wat mooie relatiestukken op zijn naam heeft staan, maar met deze komedie slaat hij echt de plank mis. De reden waarom hij de moord op Pim Fortuyn erbij heeft gehaald, valt bijna niet te begrijpen. Of wel, want je zou zo’n mooie draai aan het stuk kunnen geven, maar niet daar op Ibiza en niet met deze vermoeiende mensen.

Interview

Over de uitvoering valt weinig te klagen. Er staan gewoon vier goede acteurs op het toneel, die zeker hun best doen. Vooral Herwijnen en Meulman leven zich lekker uit, maar zitten wel iets te strak in het karikatuurlijf dat hen opgedrongen is. Wat heel leuk bedacht is, is het van te voren opgenomen interview tussen een van de hoofdpersonen en Paul de Leeuw. Tussen de verschillende scènes (waarbij snel het decor wordt gedraaid) klinken stukjes uit dat interview: heel mooi gedaan!

Eind

Soms is het niet erg om van te voren al te weten hoe een stuk zal aflopen, als het maar blijft intrigeren. Bij Hemelen weet je na de eerste drie minuten ook al hoe het zal eindigen. De proloog begint op 9 mei en daarna wordt teruggeblikt naar de dagen die daaraan vooraf gaan. Een zucht valt niet te onderdrukken als het weer 9 mei is geworden. Zonde.

Hemelen wordt nog tot en met 20 maart 2005 in het land opgevoerd.

Film / Films

Een ster van wereldformaat

recensie: The Humphrey Bogart Collection

Humphrey Bogart was een van de meest geliefde filmsterren van zijn tijd. Een tijd die echter niet heel lang mocht duren. Na 57 jaar en meer dan 70 films liet hij het leven en vele bedroefde fans achter zich. Velen kennen hem van de ultieme filmklassieker Casablanca of van zijn huwelijk met Lauren Bacall, met wie hij ook in veel films zou spelen. Helaas in deze box geen film met hen beiden maar wel zes andere films met Bogey.

The Caine Mutiny

~

Het slordige en ongeorganiseerde marineschip Caine krijgt een nieuwe kapitein, Queege (Bogart). Hij wil van de Caine weer een eersteklas marineschip maken en doet dat met strenge hand. Niet alleen zijn zijn methodes streng, maar ook erg eigenzinnig en absurd. De bemanning gaat gebukt onder zijn rare grillen en enkele commandanten vertrouwen de labiele Queege de leiding over het schip niet mee toe. Wanneer het schip in een zware storm komt en Queege niet capabel lijkt om zonder kleerscheuren uit de benauwde situatie te geraken, besluiten de commandanten om hem af te zetten en de leiding van het schip over te nemen. Tijdens een rechtszitting moet duidelijk worden of dit een gerechtvaardige actie was of dat dit onder muiterij valt.

The Caine Mutiny, gebaseerd op het Pulitzer-winnende boek van Herman Wouk, is de enige kleurenfilm uit de box en was één van Bogarts latere films. De film werd genomineerd voor zeven Oscars, waarvan er één voor Bogart was. Het is bij lange na niet zijn meest gedenkwaardige film, maar hij bij tijd en wijlen laat hij acteerwerk van de bovenste plank zien. Bijvoorbeeld in de fantastische scène in de rechtszaak waarin je kapitein Queege tijdens zijn minutenlange speech in één lang shot langzaam paranoïde ziet worden.

Dead Reckoning

In een flashback zie je hoe Rip (Bogart) aan een pastoor vertelt hoe hij met zijn medeparachutist en kameraad Johnny na de oorlog als VIP’s worden teruggevlogen uit Frankrijk. Wanneer Johnny tijdens de reis de benen neemt en enkele dagen later verkoold in het mortuarium opduikt, gaat Rip op onderzoek uit. Hij komt tot de ontdekking dat Johnny verdacht werd van moord en dat dit iets te maken heeft met een illegaal casino en de bloedmooie nachtclubzangeres Coral (Lizabeth Scott). Uiteraard krijgen beiden al snel verliefde gevoelens, maar is de sexy Coral wel zo onschuldig als ze doet voorkomen?

In Dead Reckoning speelt Bogart een rol zoals hij zo vaak doet: de cynische, onafhankelijke, hard-boiled detective die tijdens een speurtocht kogels moet ontwijken, lijken uit verschillende kasten ziet rollen en mooie maar mysterieuze dames ontmoet (al is hij officieel geen detective in dit verhaal). De heerlijke cynische gesprekken, dubbelzinnige opmerkingen en pakkende one-liners: Bogart is in topvorm.

Sirocco

~

Is een film succesvol, dan wordt er al snel gekeken hoe veel geld eruit gehaald kan worden. Vaak komt er een sequel, soms een soort kopie waarin enkele dingen veranderd worden maar de basis hetzelfde is. Dit laatste is het geval geweest met Sirocco, die gemaakt is met Casablanca in het achterhoofd. Ook hier is de setting een Arabisch land bezet door het Franse leger, is er een strijd om een vrouw en om belangrijke reispasjes. Harry Smith (Bogart) is een clandestiene wapenhandelaar in Syrië die in de clinch komt met kolonel Feroud van het Franse leger doordat hij wapens levert aan opstandige rebellen en omdat hij flirt met Violette, zijn vrouw. Wanneer zijn praktijken aan het licht komen, wil hij samen met Violette vluchten naar Caïro.

Met Sirocco is dus duidelijk geprobeerd het succes en het niveau van het acht jaar eerder uitgebrachte Casablanca te halen, maar de makers hebben op beide gebieden gefaald. Op zich is Sirocco geen slechte film, maar wanneer je je zo duidelijk een voorbeeld stelt, word je ook op basis van die vergelijking afgerekend. Sirocco is minder scherp, minder smaakvol en minder sfeervol dan Michael Cutriz’ klassieker. En minder origineel.

In a Lonely Place

Net als Dead Reckoning is In a Lonely Place een echte ‘whodunit’ met het tempo van een sneltrein. Bogart speelt Dixon Steele, een scenarioschrijver die de opdracht krijgt om van een middelmatig boek een goed filmscript te maken. Hij is moe, heeft geen zin in lezen en laat daarom Mildred, een garderobejuffrouw in zijn favoriete restaurant, hem het boek thuis voorlezen. De volgende ochtend wordt Mildred vermoord aangetroffen. Steele is de hoofdverdachte, maar zijn buurvrouw Laurel (gespeeld door Gloria Grahame) verschaft hem een alibi. Ze worden verliefd, maar steeds meer dingen wijzen erop dat Dixon toch de moordenaar is.

In deze fim van regisseur Nicholas Ray (Rebel Without A Cause) speelt Bogart speelt erg sterk. Geen seconde in de film weet je als kijker of je zijn verhaal kan vertrouwen of niet. Grahame speelt ook opvallend sterk en dat zorgt voor evenwicht. Er zijn niet veel actrices die Bogart evenwicht kunnen bieden – zelfs een wereldster als Ingrid Bergman moest in Casablanca Bogart duidelijk als meerdere erkennen. Wat verder opvalt aan In A Lonely Place is dat de film, die erg doet denken aan Sunset Boulevard, eindigt in een soort anticlimax. Het is echter wel een erg interessante: eentje die je aan het denken zet. De extra’s bevat een redelijk interessant interview met regisseur Curtis Hanson (L.A. Confidential, Wonder Boys) die spreekt over zijn bewondering voor de film, en een korte maar voor liefhebbers van de technische kant interessante documentaire over het restauratieproces van de film.

Sahara

~

Vlak voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog werd ook Hollywood als wapen tegen het nazisme en fascisme ingezet. Veel speelfilms waren doorspekt met propagandistische retoriek waaruit bleek dat de Duitsers monsters waren en de geallieerden de ene heldhaftige daad na de andere deden. Zo ook in Sahara. Bogart speelt Joe Gunn, een Amerikaanse kolonel die met een tank door de Sahara ten strijde trekt tegen de Duitsers en Italianen. Onderweg komen ze allerlei soldaten tegen, geallieerden en vijanden die allemaal in de tank kruipen en zo een gemêleerde groep soldaten doen ontstaan die de Sahara doorkruist.

Sahara, genomineerd voor drie Oscars, is een van de subtielere oorlogs-, dan wel propagandafilms. In veel films ligt de boodschap er zo duidelijk bovenop dat het lachwekkend wordt. In deze film staat de moraal echter in het teken van het verhaal in plaats van andersom. Sahara is een sterke oorlogsfilm met Bogart en ook Lloyd Bridges, die een Britse commandant speelt, die de film meer dan de moeite waard maken.

The Harder they Fall

Wanneer de krant van sportverslaggever Eddie Willis (Bogart) failliet gaat, neemt hij een aanbod aan om persoonlijke persagent te worden van Toro, een reusachtige bokser. Na enige tijd komt Willis er achter dat de managers van Toro duistere zaakjes spelen: afpersing, chantage, omkoping en geweld zijn aan de orde van de dag. Willis wil dit spelletje niet meer meespelen maar wanneer hij er uit stapt, zet hij erg veel op het spel.

Samen met In A Lonely Place is The Harder They Fall de beste uit de box. Bogart haalt aan het einde van zijn carrière het beste in zichzelf naar boven en zet een fantastische Willis neer die tussen twee vuren instaat en duidelijk in strijd is met zichzelf. En net als in Raging Bull zijn de boxscènes fantastisch sfeervol en levensecht. De film werd dan ook genomineerd voor de Oscar voor beste cinematografie.

Humphrey Bogart was echt een ster van wereldformaat. Zijn populariteit was enorm en hij zal nooit vergeten worden. Na het zien van deze films valt echter wel één ding op: Bogart speelt eigenlijk altijd hetzelfde typetje. Nooit eens kruipt Bogart in de huid van de emotionele vader van drie kinderen of van een gehandicapte kunstenaar; altijd is hij de harde, cynische, eenzame stoere man. Maar daar was hij zo goed in dat elke van zijn films weer een genot is om naar te kijken. En ook al zitten zijn allergrootste successen (Casablanca, The Big Sleep, The Maltese Falcon) niet in de box, voor fans van Bogart is deze collectie ultiem genieten.

Film / Films

Mooie-plaatjesromantiek

recensie: The Snow Walker

Deze plotloze speelfilm is gebaseerd op een kort verhaal van Farley Mowat: een arrogante piloot crasht zijn vliegtuigje ergens in het gigantische, zeer onherbergzame poolgebied in het noorden van Canada. Hij en zijn enige passagier, een ernstig zieke, jonge Inuit-vrouw, moeten zich alleen redden en de welbekende elementen zien te overwinnen.

Piloot Charlie is een nogal zelfzuchtige kerel, prima gespeeld door Barry Pepper (Saving Private Ryan, 25th Hour) en hij trekt er aanvankelijk in zijn eentje op uit om de bewoonde wereld te bereiken. Dat lukt niet, maar zijn reisgenoot, de nauwelijks Engels sprekende maar natuurlijk veel aardigere en wijzere Inuit (even goed vertolkt door de debuterende Annabella Piugattuk) weet wel van wanten en samen komen ze een heel eind. Ondertussen wordt er door Charlie’s collega’s een halfslachtige en vruchteloze reddingspoging ondernomen.

Natuurfilm

~

Het lijkt een aardig gegeven voor een natuurfilm. Op dat gebied is The Snow Walker dan ook zeer geslaagd: op schitterend cinemascope-formaat krijg je een imposante kijk op de uitgestrekte, barre vlaktes. De scènes met rendieren, muskietenaanvallen en sneeuwstormen maken een goede indruk. Ook Charlies ontberingen worden heel overtuigend in beeld gebracht, en wanneer het tweetal onvermijdelijk aan elkaar gewaagd raakt, is dat dankzij hun degelijke acteerprestaties ook nog wel te pruimen en soms zelfs ontroerend. Het feit dat Charlie eigenlijk bijna tot op de laatste scènes onsympathiek blijft en dat het verhaal van A tot Z voorspelbaar is neem je dan voor lief.

Truc

Wat veel minder goed uit de verf komt is de rest van de film: Charlie’s oorlogstrauma, dat enkel in een ongepaste monoloog en wat droombeelden aandacht krijgt, en de zinloze scènes op het thuisfront (met een verspilde James Cromwell) bijvoorbeeld. En waar het helemaal misgaat is de typisch Amerikaanse truc-met-de-filmmuziek: het overmatige gebruik van een strijkkwartet om grandeur te suggereren. Dit doet afbreuk aan de op zich al zo imponerende beelden en is dodelijk voor de film als overtuigend geheel. Waar The Snow Walker dus uiteindelijk uit bestaat is eersteklas mooie-plaatjes-romantiek die helaas niet op geheel geslaagde wijze is verpakt.

Film / Films

Moralisme met een roze randje

recensie: The Princess Diaries 2: Royal Engagement

En ze leefde nog lang en gelukkig. Dat is ongeveer de boodschap waarmee The Princess Diaries drie paar jaar geleden eindigde. Nadat Mia ontdekte geen gewoon meisje maar een echte prinses te zijn, stond haar hele leven op zijn kop. Koninklijk zijn was nou niet bepaald haar droom. Maar een metamorfose en flink wat prinsessenlessen later bleek dat aan het prinsessenschap toch de nodige voordelen kleven. Ook een romance ontbrak natuurlijk niet. Even leek haar droomprins een foute bedrieger, maar op het eind kwam het allemaal weer helemaal goed. Voorspelbaar? Ja, maar toch had deze film iets waardoor de grapjes werkten. Misschien wel omdat de makers zichzelf niet al te serieus namen.

~

Maar waar succes om de hoek komt kijken (en dus veel geld) worden makers ineens een stuk serieuzer. Vandaar dat nu The Princess Diaries 2: Royal Engagement in de bioscopen draait. Helaas geldt voor dit vervolg wat voor de meeste sequels opgaat. Waar in het eerste deel het gestuntel van prinses Mia nog een brede glimlach tevoorschijn toverde, zijn de klungelmomenten in dit tweede deel alleen maar vermoeiend en voorspelbaar.

Trouwen

~

Het verhaal in dit tweede deel gaat van start op het moment dat prinses Mia haar diploma Politicologie in ontvangst neemt. Ze is 21 jaar en dus klaar voor een volwassen rol in Genovia, het koninkrijk van haar oma. Eenmaal aangekomen blijkt echter dat oma besloten heeft met pensioen te gaan. Het is tijd voor Mia om de troon te bestijgen. Wel zit er nog een addertje onder het gras. Een Genoviaanse wet schrijft namelijk voor dat een vrouw pas mag regeren wanneer ze getrouwd is. En omdat er nog een gegadigde voor de troon blijkt te zijn, heeft ze maar drie maanden om dit voor elkaar te krijgen. Vindt ze binnen die tijd geen geschikte man, dan gaat de troon aan haar neus voorbij.

Wat een lol

Zoals te vrezen viel doen de makers van de film in dit tweede deel veel te veel hun best om net zo leuk te zijn als in deel één. Een bevallige entree op een feest eindigt met een ring die van haar vinger vliegt en wanneer ze koninklijk wuift naar het volk, tilt ze per ongeluk een plantenbak van het bordes. En ook de meesterlijke grap waarbij ze samen met haar love interest in een fontein belandt, ontbreekt natuurlijk niet. Ha ha, wat een lol.

Truttige gilletjes

Veel bekende gezichten uit het eerste deel zijn opnieuw opgetrommeld. Julie Andrews speelt opnieuw de statige, maar vooral ook rechtvaardige en vriendelijke koningin. En ook de meeste bijrollen worden vervuld door oude bekenden. Natuurlijk is ook hoofdrolspeelster Anne Hathaway weer van de partij. Maar hoe vrolijk ze ook haar best doet nog iets van de film te maken, het script en haar leeftijd zitten haar intussen te duidelijk in de weg om de film nog te redden. Het resultaat is een film die aan elkaar hangt van truttige gilletjes, kinderachtige spelletjes en moralistische lessen over sterke vrouwen en het volgen van je hart in plaats van je verstand.

Film / Films

De hoogtijdagen van de musical

recensie: De-Lovely

.

~

Gelukkig zijn er altijd nog wat koppige regisseurs te vinden. Filmmakers die vasthouden aan wat ze zelf mooi en spectaculair vinden waardoor we af en toe een meesterwerkje te zien krijgen. Wat bijvoorbeeld te denken van de geweldige musical Hedwig and the Angry Inch, of natuurlijk Moulin Rouge? En zelfs het zingen van de dames in 8 Femmes was op een bepaalde manier best aanstekelijk. En nu is er dan De-Lovely, een musical over het leven van Cole Porter. Een musical over een musicalcomponist dus. Dat moet wel haast een succesformule zijn voor een sprankelende film.

Beroemde artiesten

~

Voor het grootste deel zijn de makers hier volledig in geslaagd. De-Lovely is een film waar de glamour van afstraalt. De kostuums zijn schitterend, het leven van Cole Porter is zo flamboyant als een filmmaker zich kan wensen en ook de muziek is geweldig. Maar hier zit tegelijkertijd ook het probleem. De muziek mag dan geweldig zijn, de uitvoering laat in veel gevallen te wensen over. In een poging de film aantrekkelijk te maken voor een groter en vooral jonger publiek, is er gekozen voor het aantrekken van beroemde artiesten voor de vertolking van deze nummers. Zo zien we onder andere Sheryl Crow die een wel heel eigen interpretatie geeft van het nummer Begin The Beguine en zit Elvis Costello er nèt naast bij zijn uitvoering van Let’s Misbehave.

Gladde smoking

Wel geslaagd is de keuze voor Robbie Williams voor de titelsong It’s De-Lovely. Met zijn gladde smoking en minstens zo gladde haar geeft hij op de bruiloft van Porter en zijn muze Linda Lee een showtje weg dat niet zou misstaan in één van Porters eigen musicals.

Drama en romantiek

De film begint met een bejaarde Porter (een subliem getransformeerde Kevin Kline) die door de mysterieuze figuur Gabe naar een schijnbaar verlaten theater wordt genomen. Hij krijgt hier een musical te zien over zijn eigen leven waarbij hij tussendoor de kans krijgt commentaar te geven. Doordat het levensverhaal steeds wordt onderbroken om kort terug te keren naar de bejaarde Porter, is het een stuk moeilijker om je mee te laten voeren door het verhaal en de muziek. Jammer, zeker omdat zijn leven ook zonder zo’n raamvertelling meer dan genoeg drama en romantiek bevat voor een geweldige film.

Roaring twenties

Maar, voordat de minpunten de overhand lijken te krijgen, moet gezegd worden dat De-Lovely over het geheel genomen beslist de moeite waard is. Het decor, de kostuums en de muziek, alles ademt de glamoureuze sfeer van het societyleven uit de tijd van de ‘roaring twenties’ en de hoogtijdagen van de musical op het witte doek. Voeg daarbij het uitstekende acteerwerk van zowel Kevin Kline als Ashley Judd en het resultaat is beslist overweldigend.

Film / Films

De laatste stap naar volwassenheid

recensie: Maria Full of Grace

Soms is fictie net echt. Als Maria de eivormige bolletjes cocaïne naar binnen werkt die ze vanuit Colombia naar de Verenigde Staten moet smokkelen, zien we iedere stap van dat proces. Eerst doopt ze het bolletje in een soepachtige substantie, vervolgens duwt ze het achterin haar keel en slikt het door. Na een tiental bolletjes gaat ze even liggen om ze goed over de maag te verdelen. Daarna slikt ze stug weer verder, tot Maria er zo’n zestig binnen heeft.

~

Dit is niet de enige scène in Maria Full of Grace die een getrouw beeld wil schetsen van de werkelijkheid. De smokkel zelf bijvoorbeeld wordt, vanaf het inchecken op de luchthaven tot de aankomst in de hotelkamer waar de bolletjes worden uitgepoept, uitgebreid gefilmd. Zweterige handen tijdens de vlucht, van het nodig naar de WC moeten. En de spanning bij het uitchecken als Maria er door de controle wordt uitgepikt.

Grote betrokkenheid

~

Zoals een documentairemaker dat gewoon is, deed regisseur Joshua Marston voor zijn debuutfilm veel research. Hij sprak met smokkelaars die gepakt waren, luchthavenpersoneel dat de passagiers controleert, een chirurg die geregeld oproepen krijgt bolletjes operationeel te verwijderen en Colombianen die emigreerden naar de VS. De kennis die hij daardoor opdeed, stelde hem in staat een realistisch, geloofwaardig portret te schetsen van de cocaïnesmokkel van de achttienjarige Maria. Maar daarbij blijft het niet. Marston legt een grote betrokkenheid aan de dag met zijn personage. Hij bekijkt haar niet van een afstandje, maar zit de hele tijd bovenop haar, zodat iedere stap die Maria zet de kijker raakt.

Puber

Hieraan draagt de weerbare, dappere Maria zelf, gespeeld door de debuterende Catalina Sandino Moreno, in hoge mate bij. Moreno’s acteren is naturel, ze heeft geen grootse gebaren nodig om Maria overtuigend neer te zetten. Ze maakt van Maria precies het personage dat Marston voor ogen moet hebben gestaan. Eigenlijk nog een puber, maar door omstandigheden – armoede, zwangerschap en vervolgens drugssmokkel – gedwongen razendsnel de laatste stap naar volwassenheid te zetten. Al is het een voordeel voor Moreno dat ze Maria een beetje ìs: ze komt uit Colombia en heeft dezelfde leeftijd. Misschien kent ze Maria’s situatie zelfs.

Boven het individu

De actrice speelt de rol zo goed, dat je af en toe vergeet dat Maria Full of Grace helemaal geen documentaire is. Marston doet er alles aan dit effect te versterken. De camera gebruikt hij vooral om te registreren en wat hij registreert is levensecht: het leven in een Colombiaans dorpje en later de met immigranten volgepropte achterbuurten van New York. Daarnaast ligt zijn focus niet alleen bij Maria, maar ook bij haar handeling, het smokkelen van drugs. Maria Full of Grace ontstijgt daardoor het individuele niveau van de hoofdpersoon, en wordt een film over iets wat duizenden Colombiaanse vrouwen dagelijks doen.

Belangrijke schakel

Op het filmfestival van Berlijn won Moreno een Zilveren Beer voor beste actrice, terwijl Marston de Alfred Bauer Prijs kreeg voor beste film. Die waardering is terecht. Maria Full of Grace brengt het werk van een kleine maar belangrijke schakel in de drugshandel – de bolletjesslikker – met grote precisie en compassie in beeld.

Boeken / Fictie

Ingewikkeld, maar formidabel

recensie: David Mitchell - Wolkenatlas

Het lijkt mij duidelijk dat het fenomeen literaire prijs met een korreltje zout moet worden genomen. Vaak zijn het niet de beste boeken die winnen.
Grote favoriet voor de Man Booker prize, de meest prestigieuze prijs van Groot Brittannië, was Cloud Atlas van de jonge Engelse schrijver David Mitchell (Nederlandse titel Wolkenatlas). Ik ken het boek niet dat de prijs uiteindelijk kreeg (The Line of Beauty van Alan Hollinghurst), maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat er het afgelopen jaar iets is verschenen dat het boek van Mitchell qua stijl, durf en inventiviteit van compositie overtreft. Maar het is niet alleen een ambitieuze proeve van technisch kunnen: het gáát ook nog ergens over. Dit is een hoogst origineel, een formidabel boek.

Het boek is onderverdeeld in zes verhalen die allen hun eigen literaire vorm hebben en die Mitchell de gelegenheid bieden een ongekende staalkaart aan uiteenlopende stijlen te ontvouwen. Iedere keer is het ook net alsof er een nieuwe roman begint. De zes verhalen volgen elkaar chronologisch op en zijn door allerlei subtiele elementen met elkaar verbonden waardoor je op den duur de indruk krijgt dat de diverse personages incarnaties zijn van hetzelfde individu of op zijn minst door mysterieuze draden van verwantschap door de tijd heen met elkaar verbonden zijn.

Van notaris tot roddeljournaliste

Achtereenvolgens worden we getrakteerd op: het dagboek van de Amerikaanse notaris Ewing die anno 1850 rondreist in Polynesië; brieven uit 1931 van de charmante musicus en oplichter Frobischer, die zich in Vlaanderen aan een halfblinde componist heeft opgedrongen als zijn assistent; een spannende thriller uit 1975 over de roddeljournaliste Luisa Rey die een schandaal op het spoor komt over een onveilige kernreactor; beproevingen van de uitgever Cavendish, tegen zijn wil opgesloten in een verpleeghuis; een ver in de toekomst spelend interview met een ter dood veroordeelde ‘fabrikaat’ (fabrikaten zijn genetisch gemanipuleerde wezens die ergens in een verre toekomst laag gekwalificeerd werk mogen opknappen) en het eigenlijke kernverhaal, dat het enige is dat in zijn geheel wordt uitverteld. De andere verhalen breken halverwege af en worden in de tweede helft van het boek, maar dan in omgekeerde volgorde, weer verder verteld. Zodat we uiteindelijk weer bij het begin uitkomen.

Dat lijkt allemaal buitengewoon ingewikkeld. Dat is het ook, en Mitchell heeft er ruim 500 pagina’s voor nodig. Maar tegelijkertijd is dit een pageturner die met zo veel vaart en humor is geschreven, dat de structuur nergens een monstrum wordt dat het eigenlijke genieten van deze geweldige literatuur in de weg zit. Het is ongelofelijk met welk speels gemak Mitchell overspringt van de ene stijl naar de andere. De lezer steeds op het verkeerde been zet, maar toch bij de les weet te houden.

Stijlwisselingen

Het dagboek van Ewing is uitgesproken Victoriaans, de verhalen van Frobischer en Cavendish zijn buitengewoon grappig en de geschiedenis van Luisa Rey (korte hoofdstukjes met veel cliffhangers, nadruk op dialoog) leest als een combinatie van The China Syndrome en een Grisham-thriller, maar het allermooiste vond ik het zesde verhaal. Dit speelt in de wereld na de Val: een milieuramp heeft de oude beschaving vrijwel geheel vernietigd. De aarde wordt bevolkt door een gedegenereerd mensenras wier taal is vervallen tot primitief gebabbel. En aangezien Mitchell het verhaal laat vertellen door één van die mensenwezens, heeft hij hiervoor een nieuw soort babytaal moeten ontwikkelen. Dat klinkt ongeveer als volgt:

“meer spulle, meer ete, hoogre snelheid, langer leve, maklukker leve, meer macht… de hele wereld is voor die honger nie groot genoeg, dus hebben ze de kliemate uitgescheurd, de zeeën warm gestookt, de grond vergiftigd met dolle atome.”

Deze sectie is buitengewoon aangrijpend en het citaat geeft tevens aan wat het kernthema van het boek is: onderdrukking en uitbuiting is van alle tijden. Waarom is het uitgerekend het blanke ras geweest dat de wereld is gaan veroveren en koloniseren? Omdat zij Gods uitverkorenen zijn, zoals een dominee op een Polynesisch eiland beweert? Om de dooie dood niet, weet één van de andere personages.

“Omdat, dominee, van alle rassen van de wereld, ons verlangen naar rijkdom en gewelddadige overheersing het meest begerige en het meest immorele is!”

Een groot concern is uit hebzucht tot alles bereid, zelfs moord. En uiteindelijk streeft de wereld door menselijke hebzucht op een rampzalige ondergang af. In 1850 noteert Adam Ewing: “Een pure roofdierenwereld zal op een dag zichzelf opeten.” Zijn remedie: geloof.

“Als wij geloven dat het mensdom uit zal kunnen stijgen boven tand & klauw, als wij geloven dat leiders rechtvaardig moeten zijn, geweld het zwijgen moet worden opgelegd & de rijkdommen der Aarde gelijkelijk verdeeld moeten worden, dan zal een dergelijke wereld er ook komen.”

Dat is de moeilijkste van alle werelden om tot een realiteit te maken. De rest van het boek is daar een levend bewijs van. Is het enkel door de omgedraaide chronologie dat deze boodschap het slot van dit boek kan vormen? Met andere woorden: is een dergelijk idealisme wat deze tijd en wat de toekomst betreft volkomen achterhaald? Uiteindelijk is dit zeker een morele vertelling, maar niet op een simplistische manier. Hoop of Apocalyps?
Het verhaal dat het verst in de toekomst speelt, lijkt de deur toch nog op een kier te laten.