Muziek / Achtergrond
special:

Eerste namen Music in my Head bekend

.

~

Op 13, 14 en 15 juni zal in Den Haag de eerste editie van The Music in my Head plaatsvinden. The music in my head is een nieuw festival van de makers van Crossing Border. Het programma wordt parallel in de drie zalen van Theater aan het Spui gepresenteerd. En de eerste namen liegen er niet om.

Nachtegaal Heather Nova zal het festival op donderdag 13 juni gaan openen met een akoestisch optreden. Daarnaast zullen op die avond optredens plaatsvinden van Wealthy Beggar, Earl Okin en DJ Eddy de Clercq.

Op de vrijdag en de zaterdag zullen o.a The Waterboys, Marianne Faithfull, Hawksley Workman en Ute Lemper hun kunsten vertonen. Aan Nederlandse acts zijn onder meer Blimey!, Daryll-Ann en Meindert Talma geprogrammeerd.

Kortom geen slechte programmering voor een nieuw festival. 8WEEKLY zal je op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en er zal worden vooruitgeblikt naar de verschillende artiesten.

De kaarten zijn 20 euro per dag en een tweedagenkaart kost 37,50 euro. De voorverkoop is inmiddels gestart.

Boeken / Strip

Sluipend gif

recensie: Sluipend gif

Wanneer het woord ‘strip’ valt, hoeft het niet per sé over Suske en Wiske, Robbedoes of uitkleden te gaan. 8WEEKLY presenteert in samenwerking met StripSter recensies van relatief onbekend Nederlands en Vlaams tekentalent. Dit keer: Sluipend gif van Jeroen Janssen.

~

~

Het album Sluipend gif is een getekend verslag van de toestand in Rwanda vlak voor de genocide in 1994. We maken kennis met de blanke ontwikkelingswerker Edwin, het alter ego van Jeroen Janssen. Deze jongeman maakt langzaam maar zeker kennis met de alom aanwezige corruptie en het schaamteloze nepotisme. Hij probeert zich zo goed mogelijk aan te passen, maar merkt al snel dat dit onmogelijk voor hem is. Hij blijft een muzungu, een blanke. Overal om hem heen komen mensen door vergiftiging om het leven. Het hele land is gevangen in een onverwoestbaar web van macht en geld. Een web gesponnen door de ware machthebbers: de grootgrondbezitters. De verdachte sterfgevallen blijken slechts een voorbode te zijn van iets veel gruwelijkers.

Het is Jeroen Janssen gelukt om het verhaal op een aantrekkelijke en aangrijpende manier vorm te geven. Zijn tekenstijl en kleurgebruik vertonen verwantschap met schilders als Gauguin en Cezanne. De broeierige sfeer van een Afrikaans land wordt voortreffelijk verbeeld. De verschillende personages zijn eveneens fraai neergezet. Ze hebben vaak karikaturale trekjes die treffend zijn geschetst. Door de schilderachtige werkwijze krijgt het verhaal tevens iets melodieus. Moeiteloos laat de lezer zich meevoeren met deze symfonie van vormen en kleuren.

Verder heeft Jeroen Janssen er verstandig aan gedaan de verbeelding van het drama klein te houden. Dit zal hem ongetwijfeld de nodige moeite hebben gekost, gezien zijn grote betrokkenheid. Middels persoonlijk getinte gebeurtenissen wordt er een duidelijk beeld geschetst van de toenmalige chaotische situatie in Rwanda. Door deze benadering weet hij de lezer te raken. Zo is het huiveringwekkend te zien hoe aan het eind moeder en zoon als vijanden tegenover elkaar staan. Door het vermijden van bombastische scènes beklijft het verhaal. Er ontstaat gaandeweg een band met de hoofdpersonages. Gevoelens van haat, machteloosheid, angst en verbondenheid slaan over op de lezer. De gruwelijke gevolgen van dit alles kan iedereen inmiddels zelf invullen.

Sluipend gif is een album vol naïeve verwondering en onderhuidse emotie. Doordat Jeroen Janssen voldoende afstand heeft genomen van zijn onderwerp, is hij in staat dit gruwelijke relaas de juiste toon mee te geven. Aan het eind volgt de verstilling. De terugblik op een tumultueuze episode in onze beschaving en de genadeloze ontmaskering van de onschuld.

8WEEKLY

De Biobak 2

Artikel: De Biobak 2

Sommige spelletjes verdienen eigenlijk geen volledige review. Om de consument toch te kunnen waarschuwen voor sommige wanproducten is er De Biobak. Hier gaan we vluchtig in op enkele titels die u maar beter kunt laten liggen.

~

Britney’s Dance Beat

Uitgever: THQ • Platform: GBA (PS2, XboX, GameCube) • Prijs: € 45

Het is de afgelopen jaren Britney voor, Britney na. Geen blad kun je open slaan of je komt het gezicht van Miss VIRGIN 2002 wel tegen. Kennelijk waren de cd speler en MTV niet genoeg, want Britney heeft een nieuw medium ontdekt om te vervuilen: de spelcomputer. Nu krijgt de speler eindelijk de kans om Britney zelf te besturen (alom gejuich op de redactie).

Let’s dance!

~

In dit spel kan de speler Britney helaas geen betere teksten laten schrijven. Ook is het niet mogelijk om te gaan ‘shoppen’ met Britney of Justin Timberlake een pak rammel te verkopen. In dit spelletje kan je dansen op Britney’s muziek. Zo! Dat hadden we nog niet eerder in een spel gezien! Inderdaad, het gaat hier om een onvervalste rip-off van Bust-A-Groove. Voor de Gameboy Advance hadden we in dat genre twee weken geleden Mary Kate And Ashley: Girls Night Out gerecenseerd. En dat spel was totaal niet te pruimen.

Conclusie

Net als in Mary Kate And Ashley: Girls Night Out kan de speler eigenlijk alleen maar op het juiste ritme de juiste knopjes indrukken. De muziekjes zijn uiteraard simpele versies van Britney’s eigen werk. Eigenlijk kan je dit product niet eens een echt spel noemen, het is meer een hebbedingetje voor de Britney-fans. Totale en absolute afrader.

~

Driven

Uitgever: Bam! Entertainment • Platform: GBA (PS2) • Prijs: €45

Meestal komen computerspelletjes die een film als thema hebben tegelijk met de betreffende film uit. Dat is niet het geval met Driven, een spel gebaseerd om misschien wel de meest dommige film van 2001. Nou is realisme in racefilms vaak ver te zoeken, maar deze film sloeg echt alles. Maar ik hou wel van racespelletjes, dus ik zal dit spel voorlopig het voordeel van de twijfel geven.

Storymode

~

In Driven kunnen we uit verschillende speltypes kiezen. Championship, single race, maar ook een heuse story mode. De coureurs zijn allen karakters uit de film, met allemaal hun eigen voor- en nadelen. Tot zover hebben de makers van het spel aan de film gedacht, en in dit spelgenre heb ik dat nog niet eerder gezien. Het racen maakt echter een hoop stuk. Vanuit een soort MicroMachines-achtig standpunt kijk je schuin boven op de racebaan.

Al die moeite voor niks

Het racen gaat al helemaal van geen kant. De wagen lijkt aanvankelijk log en onbestuurbaar. Als de speler dit na veel pijn en moeite dan toch lukt, houdt hij er een middelmatig racespel aan over, dat er bovendien erg slecht uitziet. De GBA Advance heeft toch al laten zien dat ze tot meer in staat is dan dit bedrijfsongeval. Als je lekker wilt racen kan ik Mario Kart en Konami Racers aanraden. De F1-fans zullen gewoon even geduld moeten hebben.

Muziek / Concert

Toch echt meer dance dan pop

recensie: Luke Slater live

Uitverkocht is het bepaald niet, het concert van de grootste dance- sensatie van de Britse eilanden. Sporadisch druppelen er mensen de kleine zaal van de Amsterdamse Melkweg in. Begint Slater daarom ruim een half uur te laat? Uiteindelijk lijkt de zaal nog redelijk gevuld met helemaal niet zulk hip gekleed, maar toch “kijk mij eens” publiek. De veemarkt is begonnen en Luke Slater en co starten de machines.

~

Luke Slater, troetelkind van de Britse Technoscene, kiest altijd voor het extreme. Hij daagt het publiek uit met smeriger-dan-smerig-geluiden en conformeert zich nooit aan de laatste mode. Ooit begonnen als drummer in een rockband, bleef hij het ritme trouw – maar daar is dan zo’n beetje ook alles mee gezegd.

Bluesy

Als verkoper in een Londonse platenzaak ontmoet de van origine half-Amerikaanse/half-Koreaanse Slater zijn trouwe partner Alan Sage. Samen met hem reist Slater door een muzikaal scala van dance-stijlen die variëren van ambient, clubhouse, noisy electro tot techno naar Detroits voorbeeld. Een tijdje terug liep Slater tegen singer-songwriter Ricky Barrow aan. En zo kwam het dat de nieuwste cd van Luke Slater, Allright On Top, werd voorzien van Barrows bluesy zangstem en van zogenaamde songstructuren.

Popalbum

“Het experiment op deze cd zit in het feit dat ik een aantal zaken bij elkaar breng die volgens mij niet eerder gecombineerd zijn”, zegt Slater in een interview in dagblad De Stem. Volgens de platenmaatschappij is Allright On Top een popalbum, meer dan een dance-cd. Dat schept verwachtingen bij een pop- en rockliefhebber als ik.

Staart

Onder gejuich stapt Slater het podium op, gevolgd door een blonde man met staart, de trouwe Sage, en zanger Barrow. Luke Slater introduceert zijn nieuwe album met dit optreden. De synths zetten in, een muur van geluid is het gevolg. Na een intro valt Barrow met zijn zwarte soulstem in. Een mooie donkere stem, zeer zeker. De muziek zelf doet denken aan 80-er jaren synthpop. Het couplet heeft redelijk ‘onverwachte’ melodielijn, met een mineur wending. Dat kan wat worden. Een refrein met repeterende woorden volgt. Toch wel erg housy, om het zomaar eens te noemen. De melodie bestrijkt nu nog maar drie noten die elkaar afwisselen. Dan weer terug naar het couplet. Inderdaad: een songstructuur…denk ik nog. Maar als het tweede refrein naadloos in een derde en een vierde en -wie weet- een vijfde refrein overgaat, is de structuur verdwenen en ben ik de tel kwijt.

Lekkere stem

Het tweede nummer heeft een ander intro, lekkere geluiden, maar een zelfde structuur. Herhaling op herhaling. Een beetje hypnotiserend is het wel, maar toch niet helemaal. En ook zonde van die lekkere stem, die kan meer maar doet het niet. Dan komt er een instrumentaaltje, het publiek komt zichtbaar los en dat is ook begrijpelijk. Hoe het kan, geen idee, maar dit nodigt veel meer uit tot dansen. Dit klinkt veel beter.

Beetje saai

De “songs” en instrumentale nummers wisselen elkaar af en telkens valt op dat de laatste meer voldoen. Bij mij rijst het vermoeden dat dat ouder werk is, maar wie weet vergis ik mij. De gezongen nummers echter, beginnen steeds meer op elkaar te lijken en uiteindelijk te vervelen. Echte songs zijn het in mijn ogen niet en ook komen ze me niet ‘revolutionair’, ‘vernieuwend’, laat staan ‘extreem’ voor. Sterker nog: hoor ik dit niet vaker op de radio voorbijschuiven? Ik kan me vergissen. En ach, laat ik eerlijk zijn: ik behoor niet tot de doelgroep. Ik vind het een beetje saai. Maar als het dance-publiek dit nou leuk vindt… Wel heb ik een teleurstellende mededeling voor de platenmaatschappij van de heer Slater: ik vind het toch echt meer dance dan pop.

Boeken / Achtergrond
special: StripSter

Verrijking van webspace

~

In de boekwinkel is ruimte voor Nederlandse en buitenlandse literatuur, non-fictie, kookboeken, kunstboeken, poëzie en zelfs boeken over mensen die een fetisj voor blote voeten hebben. Een klein hoekje van de beter geoutilleerde boekhandel is gereserveerd voor strips. Suske en Wiske, Sigmunds achtentwintigste sessie en de eeuwige Caspar & Hobbes. Maar er is meer strip in Nederland. Op StripSter.nl vertonen tekenaars hun kunsten.

~

Op StripSter krijgt tekenend Nederland een podium. Een keur aan tekenaars produceren strips van formaat. Sommige strips zijn bloedserieus, andere luchtige verzamelingen lijntjes. De kwaliteit en het niveau van de strips ligt uiteen, dus er is voor elk wat wils te vinden. Vast staat in elk geval, dat StripSter de gemiddelde Suske en Wiskestrips ver voorbij is. Niks negatiefs over het Vlaamse duo natuurlijk, maar als er één strip het etiket massacultuur draagt, dan is het deze wel. In het uitgebreide archief van StripSter ben je zomaar een uurtje kwijt met klikken en lezen. Er zijn ook striprecensies en een agenda met stripbeurzen in den lande.

Het leukste van de site is toch wel dat ook de leek zijn weg kan vinden in stripland. Je wordt niet doodgegooid met andermans voorkeuren of namen die je zou moeten kennen. Van zo’n beetje elke Nederlandstalige auteur is een lijst met publicaties te vinden. Sommige striptekenaars hebben een biblio- en biografie, door henzelf geschreven: “En ergens moet ik nog één van m’n eerste strippies hebben, getekend gedurende een sneeuwloze kerstmis in Katwijk. Een verhaaltje over twee jongetjes op een sleetje in de sneeuw. Ik zal me die kerst altijd als een witte kerst herinneren.” De één haalt sentimentele herinneringen op, een ander tekent zijn eigen leven in strip.

~

Deze maand staat de site in het teken van Het Geloof, wat de StripSterren een artikel in Trouw en heel wat publiciteit opleverde. De Bond tegen het Vloeken kon de verhalen op StripSter niet waarderen en ze stuurden een e-mail, die de redacteuren op het forum zetten. Auteurs en andere intimi reageerden weer, maar het forum, dat niet zo goed lijkt te werken, is tot nu toe de hangplek voor ingewijden.

Twee keer per maand vindt er een update plaats. Dat lijkt weinig, maar voordat je alle strips hebt gelezen en ook nog eens in het archief hebt rondgeneuzeld, ben je wel een week of twee verder. StripSter is met recht een verrijking van de webspace te noemen.

Film / Films

“You bitches from hell!”

recensie: Thelma & Louise

Twee vrouwen scheuren in een auto door Amerika met de politie op de achterbumper. Dat kan maar één film zijn: Thelma & Louise. De Special Edition DVD van deze film herbergt heel wat extra’s en laat ook meteen zien, dat Thelma en Louise helemaal niet zo feministisch zijn als de critici destijds dachten.

~

Thelma & Louise is de enige roadmovie ooit met vrouwen in de hoofdrol, of je moet Britney Spears in het recente Crossroads een vrouw noemen (Britney weet ’t zelf ook niet: Not a girl, not yet a woman). Het verschijnen van Thelma & Louise maakte heel wat tongen los. De film was een produkt van de feministische generatie en Hollywood zou nooit meer hetzelfde zijn. Sommige critici vreesden de toekomst van de vrouw: door deze film zouden ze aangezet worden tot wapengebruik en geweld. Feminisme of niet, het tijdloze Thelma & Louise is gewoon een fijne film, zij het dat je ‘m beter met vriendinnen kunt bekijken dan met de jongens van de voetbalclub.

Mooie documentaire

Er staat een pracht van een documentaire op de dvd, weinig verhullend genaamd The Last Journey. Het is het schoolvoorbeeld van hoe een documentaire over een film gemaakt zou moeten worden. Ridley Scott, Callie Khourie, Davis, Sarandon en Harvey Keitel doen uitgebreid verslag van hun

~

roadmovie, en zelfs Brad Pitt, voor wie Thelma & Louise zijn debuutfilm was, is van de partij. Maar ook de acteurs van de minder belangrijke rollen mogen hun zegje doen. Het is verfrissend om van de opgesloten politieagent en de vervelende echtgenoot te horen hoe deze hun rollen diepte gaven, hoe ze auditie deden en wat ze van de samenwerking vonden. Een documentaire om trots op te zijn.

De dvd bevat verder twee commentaartracks, een van regisseur Ridley Scott en een van hoofdrolspeelsters Geena Davis en Susan Sarandon en scenarioschrijfster Callie Khouri. Verder zijn er wat deleted scenes, een muziekvideo en een (niet zo heel erg) alternatief einde, ook voorzien van commentaar van Ridley Scott.

Brad’s bodylotion

~

De commentaartracks zijn niet heel constant waar het de geluidssterkte betreft. Het lijkt erop dat de sprekers nu eens dichtbij, dan weer ver van de microfoon zaten. Ridley Scott, een fervent sigarenroker, steekt er tijdens zijn commentaar een paar op, en dat praat ook lastiger. Scott heeft het vaak over zijn andere films, alsof hij de aandacht niet goed bij deze film kan houden.
Wie van de commentaartrack met de scenariste en de beide hoofdrolspeelsters een feministisch manifest had verwacht, komt bedrogen uit. Ze babbelen over hun ervaringen tijdens het productieproces en wanneer Brad Pitt in beeld komt, zuchten ze in koor. Wat is hij toch knap. En helemaal geen kapsones, hoor! Geena Davis haalt herinneringen op aan de seksscène die ze met Pitt mocht doen. “Ridley smeerde persoonlijk de bodylotion op Brad.” Ze klinkt erg jaloers.

Goodiebag

~

De Special Edition bevat verder wat rommel zoals een vreselijk pompeuze promofilm voor videotheekhouders (jawel: koop zes exemplaren en ontvang een Thelma & Louise-tas, T-shirt en bumpersticker!), tv-spotjes en trailers, het bekende werk. Maar door de documentaire en de uitgebreide commentaartracks is dit de makers van de dvd gauw vergeven.

Haastklus

De menu’s zijn mooi vormgegeven met polaroidfoto’s, maar de navigatie is een gruwel. De raadselachtige pijltjes onder elk submenu zijn erg onduidelijk en zorgen ervoor dat je verschillende keren de verkeerde kant op gaat. De weidse landschappen komen in breedbeeld goed tot hun recht en ook het geluid is prima. De Nederlandse ondertiteling lijkt bij tijd en wijle een haastklus te zijn geweest. Spelling is correct, maar sommige Amerikaanse uitdrukkingen zijn niet goed vertaald.

Duur

Een gewone editie van Thelma & Louise op dvd kost ongeveer een tientje. Voor de special edition ben je het drievoudige kwijt. Dat is eigenlijk schandalig veel, maar de documentaire en de commentaartracks zorgen ervoor dat je dat bedrag toch ophoest. Jammer alleen, dat je bij de aanschaf van zes exemplaren geen Thelma & Louisegoodiebag krijgt.

Muziek / Album

Sandwich-CD

recensie: Vioolconcerten van Mjaskovski en Tsjaikovski

Kijk, het zijn wel mooie concerten, daar niet van, maar waarom in hemelsnaam nou bij elkaar op CD? De laatste tijd is de ‘sandwich-formule’ onder klassieke labels jammer genoeg gemeengoed geworden. Die houdt in, dat je een relatief onbekend werk onder de aandacht probeert te brengen door het te koppelen aan een (zeer) bekend stuk. Commercieel is dat misschien best snugger en ook wel een beetje te begrijpen nu het budget bij die maatschappijen toch een stuk krapper is geworden. Maar het betekent wel dat je als beetje serieuze verzamelaar binnen de kortste keren vijf derde symfonieeÎn van Saint-Saëns, acht Unvollendetes van Schubert en godmagweten hoeveel pianoconcerten van Grieg in de kast hebt staan…

… of vioolconcerten van Tsjaikovski, dus. Laat er geen misverstand over bestaan dat deze uitvoerders Tsjaikovski’s muziek zeer behoorlijk ten gehore brengen. Het spel is virtuoos (hoewel nergens avontuurlijk en van Gergiev ben ik meer gewend), het klinkt goed en het stuk wordt zeker eer aangedaan. Gergiev laat wel iets te vaak zijn maniertjes de overhand krijgen, wat vooral in het lyrische tweede deel van het concert opvalt.

Maar ja, als er van een stuk al iets van honderd uitvoeringen op de markt zijn – en zover zal ik er niet naast zitten – waarom zal ik me dan druk maken over wéér een Tsjaikovski-vioolconcert? Dit is misschien niet de slechtste, maar zeker ook niet de beste van de hoop. Eigenlijk hadden violisten na Oistrach en Heifetz dit concert maar een tijdje moeten laten
liggen, dat niveau is sindsdien nooit meer gehaald.

Muzikaal cynisme

Dan moet het ‘beleg’ van de sandwich dus de meerwaarde bepalen. In dit geval is dat het vioolconcert van Tsjaikovski’s landgenoot Nikolai Miaskovski. Een zeer onterecht vergeten landgenoot, die evenals Sjostakovitsj en Prokofjev moest opboksen tegen een vijandig
Sovjet-rÈgime. En net zoals hen deed hij dat door weliswaar ‘muziek voor het volk’ (lees: geen muzikale experimentele nieuwlichterij) te schrijven, maar zijn nonconformisme meer in details dan in structuur te verhullen. Een Sjostakovitsj-symfonie mag dan opgezet zijn zoals een ‘grote’ Russische symfonie uit de negentiende eeuw, je zult ze nooit door elkaar halen omdat Sjostakovitsj (en ook Miaskovski) een soort ‘muzikaal cynisme’ heeft gevonden.

Stekels

~

Het blad voor de klassieke vakhandel merkte op dat het Miaskovski-concert zou klinken alsof het in dezelfde tijd als dat van Tsjaikovski zou zijn geschreven. Nou heb ik wel eens grotere onzin gehoord, maar niet vaak. Het Tsjaikovski-concert is zalvend, vloeiend, met pas aan het einde enig teken van pijn, dat ‘noodlot’ waar Tsjaikovski zo dol op is. Miaskovski pakt de zaken heel anders aan. Nog afgezien van het feit dat zijn muzikale taal zeker die van de twintigste eeuw is en niet, zoals Tsjaikovski, die van de negentiende. Het warme bad waar Tsjaikovski zijn luisteraar in dompelt is bij Miaskovski gevuld met vitriool – overal duiken kleine dissonanten op als stekels die je uit de droom houden.

Dat wil niet zeggen dat het onaangenaam is, integendeel. Het klinkt vitaal, fris, zelfs hier en daar optimistisch. Maar da’s schijn: het concert is geschreven gedurende de ergste jaren van onderdrukking door de ‘leider en leraar’ Stalin, toen iedereen heel erg op zijn hoede moest zijn
om niemand tegen de schenen te schoppen. Wat dat betreft is het een mirakel dat er überhaupt nog muziek is geschreven in die tijd. Dat alles neemt niet weg dat het vioolconcert bij lange na niet Miaskovski’s beste werk is, maar een tweederangs Miaskovski is vaak nog een stuk genietbaarder dan de beste stukken van menig ander componist.

Deze nieuwe Philips-opname van Miaskovski’s concert is buitengewoon welkom omdat de laatste alweer een decennium of wat geleden werd uitgebracht en daarmee is er al genoeg reden om de zoveelste Tsjaikovski, zij het grommend, voor lief te nemen. Jammer genoeg hebben Gergiev en Repin wel een beetje een kans voorbij laten gaan. Repins kwaliteiten als technicus staan buiten kijf, maar inhoudelijk zou er wat meer verdieping van hem verwacht kunnen worden. Wat Gergiev met zijn Kirov-Orkest doet tart daarbij af en toe elke beschrijving.

Veel meer dan in het Tsjaikovski-concert (waar het natuurlijk ook veel meer zou opvallen) neemt de dirigent vrijheden met tempo en volume, waardoor hij zichzelf op een aantal plaatsen in grote problemen brengt. Passages die in oudere opnamen logisch en inventief klinken, worden geforceerd en ‘hoekig’. Eigenzinnigheid is prima, maar zo nu en dan zijn er heel goede redenen om je aan de muziek te houden en Gergievs neiging om het beter te weten dan de componist wordt zo langzamerhand heel hinderlijk.

Wollig

Een ander probleem is de opname. Ik zou niet verbaasd zijn geweest te horen dat het orkest en de solist hun delen afzonderlijk van elkaar hadden opgenomen – dikwijls lijkt Repin helemaal los te staan van Gergiev en zijn orkest. De percussie komt daarbij buitengewoon ‘wollig’ en bij ÈÈn
gelegenheid zelfs helemaal overstuurd naar voren. Philips heeft toch een reputatie op te houden als het op opnemen aankomt, maar hiermee zullen ze die niet uitbouwen.

Tsja, het is momenteel de enige redelijke opname van Miaskovski’s vioolconcert en dat is eigenlijk dan ook de enige goede reden om deze CD in huis te halen. Op de technische en inhoudelijke kant valt nogal wat af te dingen en ik hoop oprecht dat beide componisten, maar vooral Nikolai Miaskovski, in de toekomst meer eer zal worden gedaan.

Boeken / Fictie

De hond van Koos is grappig

recensie: De clown die uit de lucht kwam vallen

Humor is een heikel punt. Wanneer de een zich de tranen in de ogen lacht, kan er bij de ander misschien een glimlachje vanaf, of zelfs alleen een opgetrokken wenkbrauw. Koos van Zomeren heeft het twee jaar lang volgehouden om voor het NRC Handelsblad stukjes over, en mét!, zoals de omslag geestig meldt, humor te schrijven. In De clown die uit de lucht kwam vallen is een selectie gebundeld.

~

Wanneer columns of cartoons gebundeld verschijnen, zijn ze meestal allang niet leuk meer. De actualiteit is voorbij, alle achtergrondkennis die je toen had om de pointe van zo’n grapje te begrijpen, al die kennis is vervaagd. Zo’n column roept een ‘oja’ op, maar meer ook niet.
Gelukkig zijn de columns van Koos van Zomeren niet actueel en ook nooit geweest. Je zou er echter wel om kunnen lachen, want ze gaan namelijk over leuk. Over wat mensen aan het lachen maakt, over een goede grap die Koos zelf ooit heeft uitgehaald of over grapjes die altijd hebt willen maken, maar waar nooit het geschikte moment voor aanbreekt.

Prima te verteren

De columns in de bundel moeten losstaand prima te verteren zijn geweest. Stukjes van deze soort, miniaturen, zijn namelijk meestal kunststukjes op zich, humor of geen humor. Maar zo samengebracht dringt zich bij lezing een ongemakkelijk gevoel op. De meeste stukjes zijn helemaal niet leuk of grappig. De wenkbrauw gaat niet eens omhoog. En de stukjes die eventueel grappig zouden kunnen zijn, hebben al vanaf de eerste zin dat geforceerde toontje van iemand die zo onverschillig mogelijk een grapje probeert te maken. Alsof Van Zomeren heel zijn leven gewacht heeft om precies in dít stukje deze grappige uitspraak te doen.

Aftakelend huisdier

~

Het hele probleem van de stukjes is, dat ze gepresenteerd worden als stukjes over (en met!) humor. Was het een verzameling columns zonder die bijbedoeling, dan was De clown die uit de lucht kwam vallen prima geslaagd. Stukjes over zijn antieke hond Rekel zijn dicht op de huid geschreven en onthullen een innige relatie met een aftakelend huisdier. Maar vanwege die humor moet ik in elk stukje op zoek naar dat zogenaamd grappige, en als het niet grappig is; naar wat Van Zomeren dan over Het Grappige te melden heeft. En daar is geen lol aan te beleven, want beide kan ik niet vinden.

Te droog

De zeventig stukjes zijn allemaal anderhalve pagina lang en zijn in een knisperend droge stijl geschreven. Soms werkt dat, maar meestal ook niet. En de vraag is dan of stukjes die over humor gaan ook humoristisch moeten zijn. Ik denk van wel. Koos van Zomeren wil het echter bewust droog houden. Misschien omdat dan de humor beter tot zijn recht komt. Nou ken ik inderdaad de soort die droge humor heet, maar die Van Zomeren is me een beetje te droog. Maar ja, ieder zijn verzetje. Er zullen vast mensen zijn die kunnen lachen om een oude man met een hond.

Film / Films

Monster’s Ball

recensie: Monster's Ball

De pathetische jankbui van Halle Berry tijdens de Oscaruitreiking liet weinig aan de verbeelding over. Overmand door emoties wilde ze blijk geven van het politieke belang van deze onderscheiding. Het sluit naadloos aan op Monster’s Ball; veel vertoon, maar op cruciale momenten toch een gebrek aan scherpte en stellingname.

~

Hank Grotowski (Billy Bob Thornton) is een gevangenbewaarder die met zijn zoon en vader in Georgia woont. Het racisme is er niet uitgestorven, en lijkt overgedragen te worden van generatie op generatie. Zowel zijn vader als Hank zijn teleurgesteld geraakt door het leven. Ze zijn allebei hun vrouw kwijt, maar schilderen deze af als zwakke wezens. Als stugge, bevooroordeelde mannen gaan ze door het leven. Alles wat niet in hun straatje past, wordt zonder omhaal van woorden verworpen. Zij zien Hanks zoon als een lulletje. Hij is bevriend met een stel zwarte jongens, en dat zint de heren niet. Met het jachtgeweer in de hand jaagt hij de jongens zijn erf af.

Misère

Hanks leven krijgt een andere wending wanneer hij in contact komt met de vrouw van een zojuist geëxecuteerde Lawrence Musgrove (P Diddy). Leticia (Halle Berry) staat er in alles alleen voor: haar man dood, zoonlief een moddervette chocoladevreter, problemen met de afbetalingen van haar huis en ga zo maar door. Als zwarte vrouw is het al moeilijk genoeg om een rustig leventje te leiden, laat staan met dit soort misère. Regelmatig zoekt ze haar toevlucht in de drank, die haar toch een beetje steunt.

Neukpartij

~

Wanneer de ellende een dermate grote vlucht neemt, zoekt Leticia geborgenheid bij Hank. Geborgenheid? Eigenlijk gewoon een flinke neukpartij. Leticia verzucht dat ze daar wel even aan toe was. Langzamerhand ontstaat een relatie die een half jaar terug niet denkbaar geweest zou zijn. Maar hun levens hebben zoveel overeenkomsten dat er geen plaats meer is voor huidskleuren en aanverwante problematiek.

Verborgen tragiek

Hank wordt zich bewust van de onzinnigheid van racistische praktijken, en hij begint van Leticia te houden. Zijn vader walgt van de gedachte dat zijn zoon met een dergelijk schepsel het leven door wil brengen. Hank is vastberaden en plaatst zijn vader in een bejaardentehuis. Met verborgen tragiek en voorbehouden kennis proberen ze samen een bestaan op te bouwen. Makkelijk zal het wel nooit gaan.

Knullig

Zowel Halle Berry als Billy Bob Thornton acteren uitstekend in Monster’s Ball. Ondanks alle Oscar-aanstellerij is zij een waardige winnares. Het is simpelweg de beste rol uit haar carrière. Thornton is weer de ingetogen en getourmenteerde man die meer ervaring heeft met verdriet dan met wat dan ook. Monster’s Ball is een echte acteursfilm. Regisseur Marc Forster kleurt alles op met zwijgende beelden, onverwachte camerastanden en merkwaardige kleuren. Het geeft de film hier en daar een unheimisch gevoel. Gezien de thematiek en het acteergedrag komen dit soort extraatjes knullig en overbodig over.

Niets om het lijf

De politieke stellingname in Monster’s Ball is laffer dan je van een independent zou mogen verwachten. Heel voorzichtig wordt tegen de problematiek aangeleund, zonder ooit te kiezen voor emancipatie en definitieve bewustwording. Het lijkt eerder een film over de verwerking van persoonlijke trauma’s en de hierbij gepaardgaande schuldgevoelens. Hank en Leticia kiezen uiteindelijk voor een merkwaardige vorm van gelatenheid. Een gelatenheid die persoonlijk gezien erg zuiver is, maar politiek niets om het lijf heeft.

8WEEKLY

Heroes of Might and Magic IV

Artikel: Heroes of Might and Magic IV

Al maanden zat mijn vriendin te trappelen van ongeduld. 3d0 had namelijk een nieuw deel aangekondigd in de nagenoeg onovertroffen Heroes-serie. Zelf had ik ook warme herinneringen aan de vorige delen van het fantasy strategiespel. Nachtenlang speelde ik met een groepje vrienden spannende multiplayer veldslagen. Helaas had ik echter niet de illusie het nieuwe deel snel te mogen spelen, mijn vriendin heeft gek genoeg vaak de broek aan als het op spelletjes aan komt.

~

It’s the end of the world as we know it

Eindelijk was het dan zover: met een puberale grijns over haar fraaie gezichtje was mijn vriendin Heroes aan het installeren. Na een flinke installatie (meer dan 1GB) startte ze het spel op. De demo legde ons het verhaal in een notendop uit. De oude Heroeswereld as we know it is verwoest door de vele oorlogen. Door een soort scheur tussen twee werelden weten enkelen het vege lijf te redden en over te springen naar een nieuwe wereld. Eind goed, al goed? Niet echt, want een nieuwe wereld vraagt natuurlijk weer om nieuwe veroveringen…

Magie met karakter

~

Het eerste wat al snel opvalt aan Heroes IV is de nieuwe look. Het spel ziet er meer 3d uit, en de interface is behoorlijk veranderd. De opzet bleef echter hetzelfde: kastelen en legers opzetten en gebieden verkennen. Aan het begin van het spel kun je uit vijf soorten van magie kiezen: Orde, leven, natuur, chaos en dood. Elk heeft uiteraard zijn eigen karakteristieken. Afhankelijk van de magie die je kiest kun je verschillende units aan je leger toevoegen, en magische spells ontdekken die je zullen helpen tijdens je strijd.

Mis klikken

De nieuwe look blijkt al snel niet direct een vooruitgang. Eigenlijk vond ik het oude kleurige Heroes III prettiger. Deel vier is wat soberder. Nauwkeurig klikken tijdens de veldslagen is vereist, en dat blijkt vaak behoorlijk lastig. Maar al te vaak liep mijn mannetje net verkeerd. Dat je held nu ook aan de veldslagen deelneemt is aardig gevonden, maar voegt aan het spel niet veel toe. Ook het map gedeelte zorgde af en toe door misgeklik voor wat frustratie. Met name hardcore Heroes-fans zullen daarom met enige weemoed terugdenken aan de vorige delen.

Conclusie

~

Al met al is Heroes IV een beetje een teleurstelling geworden. Mijn verwachtingen (en die van mijn vriendin) waren waarschijnlijk een beetje te hoog gespannen. Toch had 3d0 wat beter mogen luisteren naar het al oude spreekwoord: if it ain’t broke, don’t fix it! De nieuwe graphics en interface halen gewoon veel van het oude spelplezier weg. Toch zullen veel nieuwelingen dit spel toch wel gaan waarderen, en de die hard fans zullen zich uit eindelijk wel moeten leren aanpassen. Tenslotte blijft Heroes of Might and Magic qua opzet een steengoed spel.