8WEEKLY

Heroes of Might and Magic IV

Artikel: Heroes of Might and Magic IV

Al maanden zat mijn vriendin te trappelen van ongeduld. 3d0 had namelijk een nieuw deel aangekondigd in de nagenoeg onovertroffen Heroes-serie. Zelf had ik ook warme herinneringen aan de vorige delen van het fantasy strategiespel. Nachtenlang speelde ik met een groepje vrienden spannende multiplayer veldslagen. Helaas had ik echter niet de illusie het nieuwe deel snel te mogen spelen, mijn vriendin heeft gek genoeg vaak de broek aan als het op spelletjes aan komt.

~

It’s the end of the world as we know it

Eindelijk was het dan zover: met een puberale grijns over haar fraaie gezichtje was mijn vriendin Heroes aan het installeren. Na een flinke installatie (meer dan 1GB) startte ze het spel op. De demo legde ons het verhaal in een notendop uit. De oude Heroeswereld as we know it is verwoest door de vele oorlogen. Door een soort scheur tussen twee werelden weten enkelen het vege lijf te redden en over te springen naar een nieuwe wereld. Eind goed, al goed? Niet echt, want een nieuwe wereld vraagt natuurlijk weer om nieuwe veroveringen…

Magie met karakter

~

Het eerste wat al snel opvalt aan Heroes IV is de nieuwe look. Het spel ziet er meer 3d uit, en de interface is behoorlijk veranderd. De opzet bleef echter hetzelfde: kastelen en legers opzetten en gebieden verkennen. Aan het begin van het spel kun je uit vijf soorten van magie kiezen: Orde, leven, natuur, chaos en dood. Elk heeft uiteraard zijn eigen karakteristieken. Afhankelijk van de magie die je kiest kun je verschillende units aan je leger toevoegen, en magische spells ontdekken die je zullen helpen tijdens je strijd.

Mis klikken

De nieuwe look blijkt al snel niet direct een vooruitgang. Eigenlijk vond ik het oude kleurige Heroes III prettiger. Deel vier is wat soberder. Nauwkeurig klikken tijdens de veldslagen is vereist, en dat blijkt vaak behoorlijk lastig. Maar al te vaak liep mijn mannetje net verkeerd. Dat je held nu ook aan de veldslagen deelneemt is aardig gevonden, maar voegt aan het spel niet veel toe. Ook het map gedeelte zorgde af en toe door misgeklik voor wat frustratie. Met name hardcore Heroes-fans zullen daarom met enige weemoed terugdenken aan de vorige delen.

Conclusie

~

Al met al is Heroes IV een beetje een teleurstelling geworden. Mijn verwachtingen (en die van mijn vriendin) waren waarschijnlijk een beetje te hoog gespannen. Toch had 3d0 wat beter mogen luisteren naar het al oude spreekwoord: if it ain’t broke, don’t fix it! De nieuwe graphics en interface halen gewoon veel van het oude spelplezier weg. Toch zullen veel nieuwelingen dit spel toch wel gaan waarderen, en de die hard fans zullen zich uit eindelijk wel moeten leren aanpassen. Tenslotte blijft Heroes of Might and Magic qua opzet een steengoed spel.