Boeken / Strip

Horizon: de vogel en de steen

recensie: Horizon: de vogel en de steen

In den beginne was de aarde niet meer dan een steen. Een steen op de bodem van de hemel. Zo lag zij daar, stil en geduldig wachtend. Toen kwam daar de eerste vogel aangevlogen. Hij landde op de steen en deed daar wat iedere vogel doet: hij poepte; schreef geheimzinnige tekens op de steen met witte vogellijm. Niet lang nadat de vogel was gevlogen, gebeurde het wonder. De steen groeide en groeide. Tot de hele hemelbodem was bedekt. Zo ging er een eeuwigheid voorbij zonder dat er iets gebeurde. Toen verscheen er een andere vogel aan de horizon. Ook deze landde op de steen en liet daar van alles achter: besjes, torretjes, vliegjes en zaadjes. En zo ontstond de natuur.

~

Roerloos lag de steen tussen de eeuwige graanvelden van de hemelbodem. Zonder enige aanleiding begon ze scheurtjes te vertonen. De ondiepe scheuren en barsten werden de rivieren. De diepste scheuren echter waren zo diep dat de mensen vanuit de hemelbodem naar boven konden kruipen. Als roze regenwormen zijn ze op aarde gekomen. Daarom leven ze, net als de beesten, van de aarde. En als ze sterven, worden ze begraven.

Zwerftocht

~

Dit is het scheppingsverhaal dat Lian Ong haar op drift geraakte volk heeft aangereikt. Een volk dat in de greep is van een allesverwoestende ziekte. Huis en haard zijn verlaten teneinde deze gruwelijke vijand te ontlopen. Het doel van de zwerftocht is duidelijk: het vinden van een nieuwe vruchtbare plek om zich voorgoed te vestigen. Het verwezenlijken van dit doel is echter niet eenvoudig. Niet alleen de ziekte moet worden overwonnen, elk individu moet ook zijn eigen geesten het hoofd bieden. De ontstane situatie biedt immers weinig ruimte voor nuances; de primaire driften vieren niet zelden hoogtij. De mens moet en zal overleven.

Slaaf van de schepping

Tijdens de zwerftocht maken we kennis met de belangrijkste leden van de stam. Illustere namen als Grote Ploeger, Sterke Haver en Klapbes, maken duidelijk waar deze mensen zich mee verbonden voelen. Toch is het meer dan alleen verbondenheid. In tegenstelling tot de vogel, die opvliegt en neerstrijkt als hij daar zin in heeft, is de mens genoodzaakt contact te houden met de aarde. Alleen dan kan hij overleven; hij is een slaaf van de schepping.

Wedergeboorte

~

Het wordt de dolenden niet gemakkelijk gemaakt. De horizon is immer kaal en desolaat en biedt geen enkel houvast. Het is duidelijk, de toekomst zal stap voor stap veroverd moeten worden. Toch wordt hun doorzettingsvermogen beloond. Het beloofde land strekt zich uitnodigend voor hen uit. En in het midden daarvan een gigantische steen, begroeid met bomen en bosschages. Door zich via de scheuren omhoog te werken, zijn ze in staat het weelderig begroeide plateau te betreden. De schepping herhaalt zich. De geboorte van een nieuw volk is ophanden. De ziekte lijkt overwonnen te zijn, maar de angst heeft zich voorgoed genesteld in de geest van de overlevenden.

Dolende zielen

Lian Ong is er met verve in geslaagd dit aangrijpende verhaal vorm te geven met haar poëtische teksten en wonderschone tekeningen. Ook de uitwerking van de verschillende karakters is erg goed gelukt. Het zijn driedimensionale personages geworden die ook echt iets fundamenteels toevoegen aan het verhaal. Net als deze dolende zielen wordt daarom ook de lezer heen en weer geslingerd tussen hoop, verdriet en vreugde. Hij voelt zich één met hen; samen zijn ze immers voor eeuwig verbonden met de aarde.

Film / Films

The Sweetest Thing

recensie: The Sweetest Thing

Dames, meisjes, vrouwen pas op! Hollywood brengt tegenwoordig humoristische films uit die claimen origineel te zijn omdat ze alles bezien vanuit vrouwelijk gezichtspunt bezien. Trap er niet in. Dit is gewoon een truc om dezelfde type films als There’s Something About Mary, American Pie en Road Trip nog eens op te voeren. We zagen dit al in Legally Blonde, en nu zien we het in The Sweetest Thing. American Pie meets Sex and the City.

~

Het is soms echt te kneuterig voor woorden zoals Hollywood probeert politiek correct te zijn. Laatst kon men Reese Witherspoon bloedserieus horen vertellen dat Legally Blonde een mooi antwoord is op het onderschatten van domme blondjes. Hoezo? Witherspoons karakter bleef een grote tuttebel die vooral op zoek was naar de juiste man. De reclamebonzen begonnen bij The Sweetest Thing dezelfde onzin over de rol van vrouwen in de comedy weer uit te kramen, maar ik trap er niet meer in.

Mister Right Now

~

In de film speelt Cameron Diaz een mannenverslinster die op een avond dan toch mister ‘right’ tegen komt. Al haar gereutel over het feit dat ze niet direct op zoek is naar een relatie kan meteen worden uitgewist. Want dat is de politiek correcte boodschap van The Sweetest Thing: uiteindelijk willen alle vrouwen gewoon een leuke man voor altijd. Dit levenslesje zagen we andersom ook al in American Pie, en nu krijgen we ‘m in enkele zeer fantasieloze scènes weer door onze strot geramd.

Cockringen, pijpen en sperma

Gek genoeg is The Sweetest Thing toch af en toe gewoon een leuke film. Dit komt deels door Christina Applegate die een leuke rol heeft als Diaz’ beste vriendin. De dames mochten zich op de set behoorlijk uitleven, en steken hier en daar zichtbaar de draak met het suffe script. Dit zorgt ervoor dat sommige afgrijselijke stukjes film toch nog verdraagbaar worden. Verder is de humor in de film zeer afwisselend. Soms zijn de grappen net zo origineel als Seth Gaaikema, om dan ineens over te gaan in compleet bizarre taferelen. Cockringen die tijdens het pijpen in de keel van de dame in kwestie blijven steken, een lied over de te grote pik en sperma op geleende jurken.

Toch maar zien

~

The Sweetest Thing is door het enthousiasme van haar cast nog enigszins redelijk geworden. Zet je over het nooit of te nimmer verrassende plot heen, en je houdt er misschien nog een leuke avond aan over. En je zult waarschijnlijk na deze film nooit meer gewoon naar het nummer I Don’t Want to Miss a Thing van Aerosmith kunnen luisteren…

8WEEKLY

Star X

Artikel: Star X

Ooit in een grijs verleden wel eens Star Fox gespeeld op de SNES? Ik niet, want eigenlijk heb ik nooit begrepen waar al die heisa om begonnen was. Lelijke platte graphics, eentonige missies en weinig lol. Dat was althans mijn mening destijds. Toen ik het doosje van Star X op mijn bureau zag liggen dacht ik dat we met de zoveelste port van SNES naar GBA te maken hadden, maar Star X is meer een kloon dan een kopie.

~

Bla Bla Bla

Het verhaal is de gebruikelijke blablabla zoals wel vaker het geval is bij ruimteschietspelletjes. Jij bent lid van de goeien, en de anderen (aliens) zijn de slechten. De slechten hebben besloten van jouw volk een troosteloze slaven gemeenschap te maken, maar gelukkig kom jij tijdig achter hun plannen. Vervolgens moet je aan de aliens ontkomen en je volk waarschuwen. Met een soort ruimteschip knok je je door zo’n 20 missies, en dan is de klus geklaard…

Oefening baart kunst

Het intro van het spel is wel aardig, het cheesy verhaaltje wordt in een kort filmpje verteld. De scrollende letters tegen de ruimte-achtergrond geven de speler (vast niet toevallig) een Star Wars-gevoel. Naast het hoofdspel kan de speler ook een practice optie kiezen zodat men eerst wat met de besturing van het ruimtescheepje kan priegelen. Dat is aan te raden, want de actie in Star X vereist wel enige stuurmans kunst. Als de speler alle facetten van de besturing onder de knie heeft kan het spel beginnen…

Duck ’n Cover

~

En dan is het blasten geblazen. In een 3D-omgeving zie je een klein vliegtuigje (de speler) die over een afwisselend landschap van rots pieken en zee vliegt. Zwermen aliens proberen de speler zo snel mogelijk naar de eeuwige ruimtevelden te helpen. Behalve blasten is het dus ook voortdurend strak manoeuvreren geboden, anders knal je tegen een ander toestel of een rotspiek op. Verder duiken er diverse power-ups op die de speler nieuwe wapens of extra energie geeft.

Conclusie

Star X is een redelijke shooter. Het is allemaal niet erg afwisselend, maar het spel houdt de speler wel bezig. Vooral de kunsten die de speler kan uithalen door tussen nauwe rotsformaties door te vliegen geven het spel toch een klein beetje extra diepgang. Voor iedereen die voor zijn GBA nog geen leuk pieuw pieuw-schietspelletje had is Star X een aardige suggestie.

Film / Films

Lucia y el sexo

recensie: Lucia y el sexo

Wat is dat toch met sommige films en seks? Nu ben ik niet direct een preutse moraalprediker. Soms verliezen sommige mensen echter hun kunstzinnige geloofwaardigheid door overmatig seksgebruik. Soms is het functioneel, soms is het zo’n overkill dat het volledig doodslaat. Regisseur Medem zit met deze film op het randje, en gaat er af en toe scheutig overheen. Lucía y el sexo is zo’n typische film waarbij je de lovende recensies al weer direct voor je ziet.

~

De vrouwelijke hoofdpersoon (Lucia) heeft een stormachtige relatie met de schrijver Lorenzo, op wie ze na het lezen van zijn debuut roman verliefd werd. Zowel gevoelsmatig als seksueel springen de vonken eraf. Als Lorenzo weer probeert te gaan schrijven verflauwt zijn aandacht voor de relatie. Lorenzo gaat dermate op in zijn verhaal dat realiteit en fantasie door elkaar heen beginnen te lopen. Lucia valt steeds meer buiten zijn belevingswereld. Als Lorenzo op een avond verongelukt gaat Lucia gebroken door verdriet en onmacht naar het eiland uit Lorenzo’s boek.

Knip!

Eigenlijk is het allemaal niet zo bijzonder. De film voert enkele karakters op. Allemaal zijn ze in het plot onderling slechts licht met elkaar verbonden, en komt aan het eind alles bij elkaar. Op zich wordt dat ook hier toch knap gedaan, maar eigenlijk is het concept niet heel erg origineel. Het eerste half uur van de film is dermate saai dat je je echt bekocht begint te voelen. Na een uurtje begin het verhaal pas eindelijk te lopen. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat de regie voor een rustige opbouw heeft gekozen, maar die vlieger gaat niet op. Uit het eerste uur van de film kan zonder probleem een half uur aan beeldmateriaal worden geknipt.

seks, seks en nog eens seks

~

Persoonlijk vond ik Medem’s Los Amantes del Círculo Polar (1998) veel beter. Het idee is het vergelijkbaar, liefde als lotbestemming, veel verschillende karakters die door toeval verenigd worden. Het jammere is dat dit zo langzamerhand een standaard trucje lijkt te gaan worden, en dat kan zelfs Medem niet verhullen. De veel aanwezige expliciete seksscènes lijken toch een poging daartoe. Het lijdt namelijk vooral de aandacht van de kijker af, en is allemaal voor drie kwart net zo functioneel als een raketaandrijving in een Volkswagen Kever.

Weinig soeps

Verder slaan alle karakters poëtisch fatalistisch liefdesgebrabbel uit, er is niet één persoon in de film die een “realistische” tekst weet uit te kramen. Is iedereen in Europese producties dan een poëet? Er daar leg ik de vinger op de zere plek. Behalve het Duitse Das Experiment heb ik dit jaar weinig soeps van Europese bodem gezien, daar waar we de afgelopen jaren behoorlijk verwend zijn met films als Le fabuleux destin d’Amelie Poulain, Festen, Fucking Amal en Tillsammans. Zelfs de mooie beelden in Lucía y el sexo kunnen de huidige armoede van het Europese en alternatieve filmcircuit niet verhullen.

Film / Films

Eight Legged Freaks

recensie: Eight Legged Freaks

.

~

Eight Legged Freaks verspilt geen tijd met het nodeloos opbouwen van het verhaal. Een vat chemisch afval dondert van een vrachtwagen en rolt in een naburig meertje. Naast dit meertje staat een spinnenkwekerij, en binnen de kortste keren muteren de beestjes tot heuse monsters zo groot als een Fiat Panda. In het plaatsje vlakbij de kwekerij worden snel enkele standaard rampenfilmtypes neergezet. De vriendelijke tante, de knappe politieagente, het alwetende jongetje (waar niemand naar luistert), het puberale meisje, de corrupte burgemeester en de held die na lange afwezigheid terugkeert thuis. Zij zullen allen een belangrijke rol spelen in de strijd tegen het spinnentuig.

Pulp

Eight Legged Freaks begint lekker standaard, en de echte pulpliefhebber lijkt een lekkere film voorgeschoteld te krijgen. De spanning wordt in de spinnenkwekerij flink opgebouwd, en de film lijkt zowaar nog een tikkie eng te worden ook. Maar als de spinnen eenmaal beginnen aan hun slachtfeestje is het enge er snel af. De lol neemt in rap tempo de overhand, en zelfs de spaarzame scènes dat je nog een beetje suspense kan verwachten verliezen hun kracht door net iets te melige grappen. De makers van de film proberen de charme van de jaren ’50 pulphorror te evenaren, maar slaan net de plank mis. Het is allemaal net iets te leuk, en al snel is het niet meer een hommage aan de pulp, maar meer een parodie.

Niet genoeg kaas

~

De spinnen zelf zijn overigens best aardig, ze zien er eng genoeg uit, maar zijn ook zo onrealistisch dat daar gelukkig wel het juiste ‘cheesy’ gehalte wordt bereikt. Het is eigenlijk jammer dat de film gewoon heel erg op de automatische piloot wordt afgewerkt, want dat spinnenfilm best potentieel hebben zagen we al in Arachnophobia. De makers vanEight Legged Freaks waren ook verantwoordelijk voor Godzilla, en net als in die film weten ze Eight Legged Freaks net niet de juiste touch te geven. Voor een melig avondje bioscoop best geschikt, maar niemand die er ’s nachts van wakker zal liggen.

Film / Films

Disney en de DVD’s

recensie: Alice in Wonderland, Peter Pan, Frank en Frey en Atlantis: The Lost Empire

Het gaat slecht met Disney. In Amerika verroesten de draaihekjes van de parken en ook de boekhouding is roestig. Misschien wel daarom dat de Disney-DVD’s bijzonder hoog geprijsd zijn. Maar de tweeëndertig euro die de hieronder besproken schijfjes kosten, zijn ze eigenlijk niet waard.

Bij mij thuis kregen wij vroeger elk jaar in augustus de nieuwste Disney-video, die vervolgens tot sneeuw gedraaid werd. Het begon met Beauty and the Beast, later werden het er meer, totdat we ze allemaal (alle vijfendertig) hadden.
De vier DVD’s hieronder zijn eigenlijk een soort uitgebreide videobanden. In zekere zin probeert Disney hetzelfde nu op schijf, maar ik vraag me af of er straks families zijn met vijfendertig Disney-DVD’s op de plank. Slechts 10 procent van de Nederlanders heeft een DVD-speler, tegen 88 procent een videorecorder, en de videobanden zijn ook nog eens veel goedkoper. Volwassenen, of grote kinderen zoals ik, wel in het bezit van een DVD-speler, willen best Disney kijken, maar dan ook de extra’s zien die DVD’s zo gewild maken. Die levert Disney wel, maar die zijn dan weer alleen voor een jong publiek.

Alice in Wonderland

~

Mijn opa en oma hadden deze film op video toen ik jonger was, en ook toen kon Alice mijn aandacht niet de volle speeltijd vasthouden. Het kolderieke gedartel, het alles-op-z’n-kop-gegrijns en die vreselijke Hartenkoningin en die wervelende kaarten waren blijkbaar niet aan mij besteed. Het einde (alles was een droom) was evenmin bevredigend.
Jaren later is de humor beter te vinden, maar het blijft een trippy film. De talloze woordgrapjes zijn geniale vondsten, maar daarvoor moet bedenker Lewis Carroll de eer krijgen en niet de Disney-animators, die van Alice een verzameling chaotische scènes gemaakt hebben. Toch zitten er leuke scènes in, met als hoogtepunten de mysterieus-bijdehante Cheshire Cat en de rokende rups, een Timothy Leary avant la lettre.

Peter Pan

~

Peter Pan is een avonturenfilm zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden: indianen, piraten, zeemeerminnen en een geheime schuilplaats in een holle boom. Optimaal vermaak voor de kids, maar van een moraal of wijze les, zo geliefd door Disney, is geen sprake. Normaliter hebben de films (vrij algemene) boodschappen als ‘je moet je niet voor jezelf schamen’ (The Lion King, Dumbo) of ‘ware liefde overwint alle hindernissen’ (Beauty and the Beast, The Little Mermaid), maar bij Peter Pan is geen boodschap te vinden. Wel duidelijk aanwezig zijn een aantal vooroordelen uit de jaren vijftig.
Racisme en rolpatroonbevestiging troef in deze veertiende Disney-animatie. Het Amerikaanse Imperium is zelfs aangeklaagd omdat het liedje What Makes a Red Man Red? politiek incorrect zou zijn. De Indianen worden afgeschilderd als domme roodhuiden die niet meer kunnen zeggen dan how en ugh.
Het überbrave meisje Wendy leert kinderen van haar leeftijd dat er voor vrouwen maar één recht is, en dat is dan niet eens het aanrecht, maar de kinderkamer. Moeders moeten ze worden. Het liedje Your Mother and Mine is voor deze tijd veel te zoetsappig en braaf. Zoiets hoor je kinderen met moederdag niet eens meer zingen.
Wie Peter Pan meteen na Alice in Wonderland kijkt zal wel wat overeenkomsten horen. De Britse actrice die Alice insprak is hier Wendy en White Rabbit is hier Smee. Alice’s zus is opgegroeid tot de moeder van Wendy.

The Fox and the Hound

~

In Frank en Frey leven het hondje en vosje als vrienden naast elkaar. Totdat de puppy opgroeit tot een jachthond en leert dat vossen er zijn om op te jagen. De vos en de hond komen tegenover elkaar te staan, worden vijanden, maar Disney zou Disney niet zijn als het niet goed afliep. Toch is dit een van de weinige films waar de zoetsappige koren aan het einde ontbreken.
The Fox and the Hound is een van de meest volwassen Disney-animaties wat betreft thema, maar in de uitwerking hebben de makers zich er niet van kunnen weerhouden om toch de nodige sidekicks en liedjes toe te voegen. Nu hebben we een een interessant en mooi uitgewerkt verhaal over vriendschap, waar dwars doorheen twee New Yorks-sprekende vogels op een rupsje jagen.

Atlantis: The Lost Empire

~

Het moet anders, hebben ze tijdens de voorbereiding voor deze veertigste avondvullende tekenfilm gedacht. Geen liedjes meer, en ook geen dieren als bijdehante sidekicks. Actie, avontuur, dat willen we.
Het is gelukt, maar niet helemaal vlekkeloos. Atlantis is in zoverre een goede film dat er waarlijk actie en avontuur en ook nog goede animatie te vinden is, maar omdat de dierlijke karakters niet meer mochten, heeft hoofdpersoon Milo nu een heel arsenaal aan bijdehante mensen om zich heen. En dat zijn je reinste typetjes: een eigengereide Latina, een stoïcijnse explosievenexpert, een hoogblonde Helga, een kettingrokende marconiste en een hyperirritante geoloog. Plus nog wat.
De animatie is prima, bij vlagen zelfs magnifiek, maar toch weet Atlantis maar op een paar momenten echt te boeien. De gebeurtenissen doen je niets of zijn niet te bevatten. Onder het mom van mystiek en mysterie hebben de makers een bij vlagen vreemd verhaal in elkaar gepuzzeld. Het is niet helemaal onbegrijpelijk, er mist alleen een waarom.

De DVD’s

Alice, Peter of Frank en Frey beurtelings Engels, Nederlands en Hongaars laten spreken is niet mogelijk. Tijdens de film kan er niet van audiospoor gewisseld worden. Je moet terug naar het hoofdmenu om daar de instellingen aan te passen. Ook voor de ondertitels moet je terug naar het menu, alleen bij Alice zijn wel te veranderen tijdens het kijken.
Geen van de drie klassiekers is te bewonderen in widescreen, en hoewel ik niet zeker weet of ze in de jaren ’50 ook 16:9-formaat hadden, had het van mij toch allemaal wat breder gemogen. Die zwarte balken boven en onder geven net wat meer elan aan een film en bovendien kijkt breed gewoon beter.
Elke DVD heeft extra’s. Een lijstje van minimaal vijf bonussen (bonii) prijkt op elke cover, maar laat je niet in de luren leggen door kwantiteit. Zogenaamde ‘plakboeken’ met stills zijn op elk van de drie schijfjes te vinden. Bij Alice, Peter Pan en Frank en Frey staan ook elk vreselijke sing-along-songs op het menu. Die van Alice wordt zelfs in dermate hoge octaven gezongen dat er van meepiepen nauwelijks sprake kan zijn.
Het is voornamelijk kleutermateriaal op deze drie DVD’s: de meezingers, een interactief verhalenboekje waarin stills uit de film op knullige wijze worden hergebruikt en suffige spelletjes op Peter Pan en Alice.
Wel weer leuk zijn de korte making of-documentaires die op elk van deze drie DVD’s te vinden zijn. Op de Alice-DVD laat een aardig pogramma uit 1951 de goeie ouwe Walt zien die op een treintje over het studiocomplex rijdt. En passant vertelt een voice-over hoe het maken van een animatie in z’n werk gaat.
Ander spul uit de oude doos zijn korte animaties waarin Mickey het opneemt tegen speelkaarten of Pluto allerlei kunstjes uithaalt. Deze shorts zijn duidelijk oefeningen voor de grotere producties, in meer of mindere mate geslaagd, maar daardoor niet minder amusant. En leerzaam ook nog, want ze geven, soms meer nog dan de documentaire, zicht op de ontwikkeling van zo’n film.

Volwassen

Atlantis is een DVD apart. Als meest volwassen film krijgt deze ook de meest volwassen benadering. Er is audiocommentaar, een scène kan naar believen onderbroken worden met hapklare pakjes achtergondinfo over shots, techniek of plot en er zijn documentaires over de totstandkoming van het verhaal en de digitale productie. Mooi extraatje is het alternatieve begin van de film, dat uiteindelijk geschrapt werd omdat het een verhaallijn opriep die nergens mee te maken had.
Het audiocommentaar van beide regisseurs en de producent is goed, de onderbrekende filmpjes zo mogelijk nog beter. De filmpjes zijn ook los te bekijken.
Minder goed is de vervelende nasynchronisatie in de Nederlandse versie van de disc. Alle documentaires zijn ingesproken en ook de EncyclopeDisney moet het ontgelden. Dit stukje, het enige deel dat specifiek bedoeld is voor kinderen, zou meer informatie moeten geven, maar roept juist meer vragen op. Grote minpunt van deze DVD, van alle besproken DVD’s, is dat ze stuk voor stuk het 4×3 (televisie-)beeldformaat hanteren. Geen widescreen animatie dus, terwijl de filmbeelden in de documentaires op Atlantis wel weer breed zijn… Erg jammer, want zoals ik al eerder zei: het doet afbreuk aan de kracht van een film.

Tips voor Disney

De DVD’s moeten voortaan in breedbeeld uitgegeven worden en er moet meer audiocommentaar komen en minder kinderspul, dat is de conclusie nadat ik deze vier DVD’s bekeken heb. Natuurlijk zijn kinderen de grootste doelgroep van het Amerikaanse Imperium, maar dat wil niet zeggen dat wat grotere (of: volwassen) fans tevreden zijn met sing-alongs, vooral als ze niet kunnen zingen. Een evenwichtiger verdeling moet kunnen, en met de Atlantis-disc is in ieder geval de goede weg ingeslagen.
En ook: die korte animaties zijn niet allemaal van memorabele kwaliteit (zie bijvoorbeeld de extra filmpjes op Dumbo), maar ze zijn leuk om te zien en vaak nog grappig en interessant ook. Waarom niet daar een DVD van samenstellen? Uitstekend materiaal, ook voor de kleintjes. Dan kunnen die vreselijke sing-alongs tenminste verbannen en verbrand.

Maar er is hoop voor de volwassen Disneyfan. Elk jaar komt er een superspeciale uitgave van een klassieker. Vorig jaar was dat een dubbel-DVD van Sneeuwwitje, inclusief full-color boekje met uitleg over de productie van de film, dit alles verpakt in een mooi doosje in de vorm van een boek. Voor dit jaar staat Beauty and The Beast op de plank, en de speciale editie van Monsters Inc. laat ook niet lang meer op zich wachten. Het zijn maar twee DVD’s per jaar, maar als die uitkomen, dan zijn ze elke prijs waard.

Film / Films

Irréversible

recensie: Irréversible

Verliefd stel, ruzie, vrouw loopt weg en wordt verkracht, man zoekt wraak op de dader. Wie met zo’n simpel gegeven een rotsvaste film wil maken die het publiek nog heel lang zal bijblijven, moet wel van goeden huize komen. Gaspar Noé weet gelukkig precies wat hij wil, en hoe hij dat kan bereiken. Het koppel wordt gespeeld door het toenmalige steracteurs-echtpaar Vincent Cassel en Monica Bellucci – een moedig optreden dat de geloofwaardigheid van de film gelukkig totaal niet in de weg staat.

~

Irréversible is zeker niet meest gewelddadige westerse film ooit, zoals in de kranten beweerd wordt, maar wel een van de meest visueel indringende. Er zitten dan wel twee geweldsscènes in die behoorlijk hard aankomen, maar Irréversible is veel meer schokkend door de manier waarop Noé zijn film vorm heeft gegeven. De Argentijns-Franse regisseur Gaspar Noé (bekend van Seul Contre Tous uit 1998) is een kunstenaar die zoals gezegd heel weet goed hoe hij zijn doel moet realiseren. Met behulp van een camera die rondvliegt, heen en weer zwaait en salto’s lijkt te maken, electronisch kabaal, opgefokte acteurs, een kleurenpalet van aardedonker en hels rood pleegt hij in het eerste half uur een heuse aanslag op de zenuwen van de kijker. Die wordt daarin meedogenloos meegezogen in een duizelingwekkende, waanzinnige helletocht, die allesbehalve realistisch, maar vaak wel levensecht is. Alleen al daarmee is Irréversible is een grensverleggende, unieke film, in die zin dat je er zelfs als doorgewinterde hedendaagse tv- en bioscoopconsument ook lichamelijk van onder de indruk raakt.

~

In de eerste helft is er zo’n intense en constante dreiging van geweld, dat je het er werkelijk benauwd van krijgt – door Noés claustrofobische enscenering, en natuurlijk doordat iedereen die iets over deze film heeft gehoord of gelezen al weet wat er gaat komen. Het is echter niet zozeer wat er in de film uiteindelijk gebeurt, maar meer datgene dat je denkt dat er gaat gebeuren dat schokt. De film zorgt ervoor dat je meer bezig bent met je eigen voorstellingen van de gruwelijke gebeurtenissen dan wat er uiteindelijk op het scherm gebeurt. En aangezien dat laatste al zo vreselijk is (een zeer uitgebreide, ononderbroken verkrachting bijvoorbeeld), wordt het geheel wel heel moeilijk te verdragen.

Murw

Noé is een filmtechnisch vakman, maar in het geval van Irréversible valt er daarnaast gelukkig wel meer te bewonderen. Hij vertelt zijn verhaal achterstevoren en speelt daarmee misschien onbedoeld een fascinerend spel met de verwachtingen van de kijker. De film zit boordevol subtiele en minder subtiele elementen (de anale verkrachter heet Lintworm en huist in homoclub Rectum- zwarte humor?) die door de structuur van de film op een intrigerende manier met elkaar verbonden worden. Die slimme kunstgreep van omgekeerd tijdsverloop hangt samen met het thema van de film: ‘de tijd maakt alles kapot’, zoals Noé aan het einde nog eens met stroboscoop-effecten op je netvlies ramt. De regisseur spaart zijn publiek niet, maar hij heeft zijn film zo interessant geconstrueerd, dat hij uitnodigt om hem direct nog een keer te bekijken – ook omdat je de eerste keer toch echt te murw gebeukt wordt om hem zonder moeite te kunnen waarderen.

~

Gaspar Noé is een beroepsprovocateur, maar wel één die voor de geharde kijker intrigerende films maakt, ondanks alle geweld en misère waar ze op gebaseerd zijn. De mens kan beestachtiger dan een wild dier zijn, en dat zal hij weten ook, lijkt zijn ideologie. Hij beweert Irréversible voor de lol als een tussendoortje gemaakt de hebben, dat geld op moest brengen voor een volgend project, een ‘echt’ baanbrekende film. Het publiek mag zijn hart vasthouden. Maar had Noé het ook deze keer nu echt allemaal zo gruwelijk moeten maken om zo’n indruk achter te laten? Misschien wel, maar wellicht zouden er meer mensen van zijn films kunnen genieten als de beste man zich eens wat meer in kon houden.

Film / Films

Metropolis

recensie: Metropolis

In Metropolis, Fritz Langs meesterwerk uit 1927, creëert een gekke geleerde een robotmeisje om het proletariaat in bedwang te houden. Metropolis anno 2001 doet hetzelfde, maar het loopt heel anders. Deze Metropolis is een wonderlijke combinatie van anime, roaring twenties en robots.

~

Het verhaal doet er niet toe. Er is een president, maar de eigenlijke machthebber heet Red Duke (of Duke Red) en loopt in Uncle Samkostuum door Metropolis. Deze Duke heeft een geavanceerde robot laten bouwen, die voor hem op de troon van de Ziggurat, een soort Toren van Babel, moet gaan zitten. Deze robot, Tima, is gemaakt door de gekke geleerde Dr. Laughton. Dukes geadopteerde zoon Rock heeft een hekel aan robots en knalt samen met robothaters Malduks alle technologie die hij tegenkomt af. Dan zijn er nog Kenichi en zijn oom, twee Japanners die achter Dr. Laughton aanzitten, maar waarom weet niemand. Kenichi wordt verliefd op Tima, en dat kan natuurlijk niet, want ze is geen mens en bovendien is ze voorbestemd om op de troon te zitten.

Filosofie

~

Een ondoordringbaar plot met vele losse eindjes, maar wel met filosofische achtergronden. Interessant gegeven is dat de stad verschillende zones kent, waar mensen en robots zich al dan niet mogen begeven. Zone 1, net onder het straatoppervlak, is de plek voor uitschot en gepeupel, voor mensen die overbodig zijn geworden door het werk van robots. Hoe dieper je gaat, hoe meer troep je tegenkomt, totdat je uiteindelijk in Zone 3 op het riool stuit. Het levert een interessante tegenstelling tussen de elite en de massa op.
De moraal van het verhaal – zoals in de meeste animes – is dat je geen technologie moet ontwikkelen die de mens overbodig maakt. Daar komt alleen maar narigheid van, zoals je ook in A.I. Artificial Intelligence heel goed kunt zien.

Tegenstellingen

~

Metropolis is het best te karakteriseren in tegenstellingen. Het plot is ondoordringbaar en heeft diepgang tegelijk. De makers gebruiken tegelijkertijd hyperrealistische CGI en handgetekende animatie, zoeven door de stad alsof David Fincher de camera bedient, maar gebruiken ook de antieke shutter-methodes, waarin een close-up bestaat uit het zwart maken van de rest van het beeld. De beelden die je voor ogen krijgt, zijn fenomenaal en bij vlagen adembenemend. Dat mensen zoiets kunnen maken met pen, papier en computer. In elk shot ligt diepte, precisie en liefde voor animatie verscholen.

Roaring Twenties

Wonderlijk is ook de vereniging van een hi-tech omgeving met elementen uit de twintiger jaren. De machines zijn geavanceerd, maar op de achtergrond zijn vaak van die grote, ouderwetse tandwielen te zien. Zeppelins vliegen over de stad en de kleding is onmiskenbaar vooroorlogs, maar de wapens en de samenleving zijn weer van deze tijd. Daar komt nog de jazzy muziek bij, die Metropolis de allure van een ouderwetse metropool geeft, maar tegelijkertijd bevreemdend werkt. Qua sfeer heeft Metropolis nog het meest weg van Blade Runner.

Mager

~

Dit wonderlijke staaltje anime staat op een magere DVD. Drie trailers vormen de extra’s. Geluid en ondertiteling is weer wel goed geregeld. Je kunt de geluidssporen in Dolby Digital Japans, DTS Japans, Frans en Engels horen, maar anime hoort in het Japans. Punt.
Ondertiteling is er in Arabisch, Frans en twee soorten Engels; Theatrical U.S. en origineel Japans vertaald. De originele vertaling is veruit de beste. De bioscoopvertaling laat weinig over van wat er aan gesproken informatie gegeven wordt en maakt het verhaal alleen maar warriger. Waar de Japanse vertaling bijvoorbeeld ‘I assumed’ zegt, vertalen de Amerikanen ‘I decided’. Zie dan de plot nog maar eens te volgen.

Metropolis is geen gemakkelijke film, maar wel een hele mooie. Een must voor anime-liefhebbers, maar misschien wat minder toegankelijk voor degenen die The Lion King al buiten hun straatje vinden. Voor deze laatste groep is er echter altijd nog A.I. Artificial Intelligence. Die film gaat ruwweg over hetzelfde, al mis je dan die vreemde twintiger jaren in dat moderne jasje. En dat maakt Metropolis nou net zo’n feest om naar te kijken.

Meer anime?

Futurizmo Anime
Anime Web Turnpike
Pagina van manga-tekenaar Tezuka Osamu

8WEEKLY

Formula One Arcade

Artikel: Formula One Arcade

~

Op de valreep produceren enkele uitgevers nog even snel een paar games voor de stervende PSX. Van de meeste producten straalt het low budget af, en ze zijn vaak alleen bedoeld om de verstokte PSX bezitter nog snel even wat geld uit de zak te kloppen. Zal Formula One Arcade een uitzondering vormen? In elk geval heeft men een heuse licentie op de kop weten te tikken zodat alle namen uit de F1 in dit spel te vinden zijn. Kijk, dat geeft de burger moed.

In Formula One Arcade staat niet, zoals in de meeste F1 games, realisme centraal, maar raceplezier. Het spel moet pretentieloos race vermaak bieden voor de mindere goden op race- en simulatiegebied. Zelf ben ik behoorlijk fan van de Grand Prix-serie, maar ik moet toegeven dat altijd maar de boel afstellen soms heel saai kan zijn. Met Formula One Arcade komt er geen afstellen aan te pas, gas indrukken en rijden maar! Tijdens het racen kan men items oppikken die allerhande voordeeltjes bieden. Turbo’s, bredere banden, onkwetsbaarheid, autopilot en tijdbonussen bijvoorbeeld. Vooral dat laatste item kan belangrijk zijn omdat voor elk circuit een strakke tijdslimiet geld.

Tot op de limiet

~

Behalve een enkele race kan men ook tegen elkaar racen, of een stage mode afwerken. Een stage mode kennen we ook uit Sega Rally. De speler moet meerdere circuits voltooien binnen een gestelde limiet. Lukt dit, dan worden nieuwe circuits unlocked. De circuits zijn allen min of meer identiek aan de bestaande F1 circuits. De beste tijden worden onder jouw naam opgeslagen, dus het is ook mogelijk om je vrienden af te troeven met allerlei ronde records. Verder kun je replays bekijken en opslaan.

Conclusie

Nu kun je na het lezen van dit alles het idee krijgen dat we hier te maken hebben met een redelijke titel. Niets is minder waar. Formula One Arcade is echt veel te simpel om de gemiddelde gamer lang te boeien. Dit komt voornamelijk door het feit dat er bijvoorbeeld geen kampioenschap of iets dergelijks is. Alle verschillende teams maken eigenlijk niks uit, in wat

~

voor wagen je ook zit, ze gaan voor de speler allemaal even hard.
De enige reden waarom dit spel nog gewaardeerd kan worden is split-screen mogelijkheid voor een tweede speler, maar ook daarvoor zijn betere titels verkrijgbaar. Voor het echte arcadegevoel moet je gewoon even Crash Team Racing op de kop tikken, en er zijn voor de PSX diverse leuke F1 titels te vinden. Stuur hier maar met een boog omheen.

Film / Films

Men in Black II

recensie: Men in Black II

.

Althans, dat is de bedoeling. Aan het eind van de eerste film wiste Jay (Smith) het geheugen van Kay (Jones). Sinds dien heeft Jay al heel wat partners gehad, maar een working chemistry als met Kay heeft hij niet meer ervaren. Een jaar of twintig geleden kwamen enkele Aliens naar aarde om hier iets van hun beschaving te verbergen voor hun vijand. Ze vroegen de MIB om hulp, maar zij wilden neutraal blijven. Kay zorgde er wel voor dat de aliens konden ontkomen aan hun vijand. Die is nu teruggekeerd naar aarde om meer info uit Kay te krijgen. Planeet Aarde is in groot gevaar als ze niet krijgt wat ze wil. De MIB zien maar één oplossing, Jay moet Kay zijn geheugen teruggeven, en samen moeten ze het hoofd bieden aan deze nieuwe bedreiging.

Een dagje op kantoor…

~

Zoals gewoonlijk bij sequels blijft men verzekeren dat het hier om een nieuwe frisse film gaat. Helaas is daar niet veel van gebleken. MIIB is vooral meer van hetzelfde. Is dat zo vervelend? Ja en Nee. Natuurlijk blijft de humor geweldig, en zetten Jones en Smith een leuk duo neer. Aan de andere kant gaat Smith wel erg op safe, en lijkt deze film voor Jones niet veel meer dan ‘just another day at the office’. Dat Jones toch te genieten blijft komt door zijn natuurlijke charisma en uitstraling, iets waar Smith toch een beetje povertjes bij afsteekt.

Who let the dogz out?

De betere grappen in de film komen echter van Frank, de hond die we ook al even zagen in het eerste deel. Sowieso moet de film het toch al hebben van leuke bijrollen. De wormachtige aliens bijvoorbeeld, maar ook een cameo van Michael Jackson! Grappig genoeg had Jackson de makers van MIIB gesmeekt om een rol. Hij had echter een paar eisen. Het moest om een flinke rol gaan, en zijn naam moest op de filmposter. Na flink zeuren kreeg hij een rolletje als iemand die blijft zeuren of hij bij de MIB mag. Een fraai staaltje ironie van de kant van de makers.

Quick fix

~

MIIB is aardig popcornvermaak. Met zijn 90 minuten blijkt de film wel wat aan de korte kant. Net als de film op gang komt is het al weer pauze. Na de pauze werkt men ook gelijk maar naar het einde toe. Hierdoor sta je sneller dan verwacht buiten, maar wel met een glimlach op het gezicht.