8WEEKLY

Formula One Arcade

Artikel: Formula One Arcade

~

Op de valreep produceren enkele uitgevers nog even snel een paar games voor de stervende PSX. Van de meeste producten straalt het low budget af, en ze zijn vaak alleen bedoeld om de verstokte PSX bezitter nog snel even wat geld uit de zak te kloppen. Zal Formula One Arcade een uitzondering vormen? In elk geval heeft men een heuse licentie op de kop weten te tikken zodat alle namen uit de F1 in dit spel te vinden zijn. Kijk, dat geeft de burger moed.

In Formula One Arcade staat niet, zoals in de meeste F1 games, realisme centraal, maar raceplezier. Het spel moet pretentieloos race vermaak bieden voor de mindere goden op race- en simulatiegebied. Zelf ben ik behoorlijk fan van de Grand Prix-serie, maar ik moet toegeven dat altijd maar de boel afstellen soms heel saai kan zijn. Met Formula One Arcade komt er geen afstellen aan te pas, gas indrukken en rijden maar! Tijdens het racen kan men items oppikken die allerhande voordeeltjes bieden. Turbo’s, bredere banden, onkwetsbaarheid, autopilot en tijdbonussen bijvoorbeeld. Vooral dat laatste item kan belangrijk zijn omdat voor elk circuit een strakke tijdslimiet geld.

Tot op de limiet

~

Behalve een enkele race kan men ook tegen elkaar racen, of een stage mode afwerken. Een stage mode kennen we ook uit Sega Rally. De speler moet meerdere circuits voltooien binnen een gestelde limiet. Lukt dit, dan worden nieuwe circuits unlocked. De circuits zijn allen min of meer identiek aan de bestaande F1 circuits. De beste tijden worden onder jouw naam opgeslagen, dus het is ook mogelijk om je vrienden af te troeven met allerlei ronde records. Verder kun je replays bekijken en opslaan.

Conclusie

Nu kun je na het lezen van dit alles het idee krijgen dat we hier te maken hebben met een redelijke titel. Niets is minder waar. Formula One Arcade is echt veel te simpel om de gemiddelde gamer lang te boeien. Dit komt voornamelijk door het feit dat er bijvoorbeeld geen kampioenschap of iets dergelijks is. Alle verschillende teams maken eigenlijk niks uit, in wat

~

voor wagen je ook zit, ze gaan voor de speler allemaal even hard.
De enige reden waarom dit spel nog gewaardeerd kan worden is split-screen mogelijkheid voor een tweede speler, maar ook daarvoor zijn betere titels verkrijgbaar. Voor het echte arcadegevoel moet je gewoon even Crash Team Racing op de kop tikken, en er zijn voor de PSX diverse leuke F1 titels te vinden. Stuur hier maar met een boog omheen.