We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Maaikes Grote Dagboekje
~
Kantklosuitje
Grofweg kan het album in twee delen worden gesplitst. Het eerste doet ons verslag van het lief en leed in en rond huize Hartjes. Ondanks dat de acteurs de hen toebedeelde rol met verve vervullen, gaan veel van de scènes als een nachtkaars uit. De (liefdes)perikelen en andere gebeurtenissen die ons worden voorgeschoteld lijken in veel gevallen slechts interessant voor de direct betrokkenen. Voor de argeloze lezer zullen het veelal niet meer dan kiekjes zijn van oma’s laatste kantklosuitje.
Toch doet het Maaike Hartjes onrecht om alles op deze manier te kenschetsen. Zij heeft het talent diepe gevoelens en alledaagse situaties op een aandoenlijke en grappige manier in beeld te brengen. Het is echter raadzaam wat kritischer te kijken naar de strekking van de verschillende verhaaltjes. Het predikaat dagboek verschaft de auteur veel creatieve vrijheid. Het is echter de kunst op de juiste manier met deze vrijheid om te gaan.
Balkanoorlog
~
Gedurende deze periode had Maaike Hartjes veelvuldig contact met hen via e-mails. Het is mooi om te zien hoe zij de gruwelen van deze oorlog op haar eigen relativerende wijze heeft vorm gegeven. Hierbij spaart ze niemand, ook zichzelf niet. Ook is het goed dat deze sombere scènes af en toe worden onderbroken door fragmenten uit Maaikes eigen leven. Al had het niet misstaan als zij hier en daar wat meer afstand had genomen van haar onderwerp. Dat had het voor de lezer nog aangrijpender gemaakt.
Het is Maaike Hartjes ten dele gelukt haar Grote Dagboekje op een boeiende wijze vorm te geven zonder al te veel de authenticiteit, die per slot van rekening bij een dagboek hoort, uit het oog te verliezen. Toch blijft het gevoel hangen dat dit iets te veel van het goede is. Door de grote hoeveelheid fragmenten, die lang niet altijd even sterk zijn, beklijft er weinig aan het eind. En dit, terwijl er toch genoeg te genieten valt. Het zou haar dus sieren als zij de volgende keer de lezer en zichzelf wat serieuzer zou nemen.
Prijs: € 15,95
Bladzijden: 256
Misschien ook iets voor u
Veel te degelijk
~
Waar is die oh zo belangrijke spontaniteit gebleven? Natuurlijk is de ontwapenende persoonlijkheid van Govaert nog steeds een belangrijke schakel, maar het lijkt verder wel of deze jonge band nu al de automatische piloot heeft ingeschakeld. Alle standaardtrucs en showelementen werden uit de kast gehaald om het publiek maar zoveel mogelijk te betrekken bij de verrichtingen op het podium. We moesten springen, klappen, zwaaien en zingen. Natuurlijk deed iedereen van harte mee, maar dat neemt niet weg dat die kunstgrepen iets goedkoops hebben.
Flauwigheden
Ook de dansjes en bewegingen van de verschillende bandleden waren voor een deel ingestudeerd. Dat hoeft toch helemaal niet in een goede rockshow. Deze jongens en meisjes hebben genoeg in huis om het op eigen kracht te redden. Al die flauwigheden zijn compleet overbodig en sluiten ware spontaniteit uit. Het lijkt wel of er gewoon geen plaats is voor een beetje gestoei op het podium.
~
Te jong
Maar dus toch geen grootse daden van de band die, mede door de live-registratie van I Would Stay op Pinkpop, een behoorlijke podiumreputatie heeft weten op te bouwen. Krezip gaf een degelijk optreden en het publiek ging uit zijn dak. Maar is de band niet iets te jong om zo degelijk en veilig te spelen? Er is toch nog genoeg tijd om die paar wilde haren te verliezen.
Krezip
Prijs: €Gezien op vrijdag 13 december 2002 in de Oosterpoort, Groningen
Misschien ook iets voor u
The Lord of the Rings: The Two Towers
.
Filmspelletjes
~
Net echt
Ten eerste haalt EA het uiterste uit de mogelijkheden van de licentie. Alle grote namen uit de film verleenden hun medewerking, en zo kan het dat de karakters in het spel de zelfde stemmen hebben als in de film. Verder zijn er prachtige scènes uit de film overgezet in het spel. Tijdens zo’n scène switchen de filmbeelden langzaam naar 3D animatie. Zo lijkt het net alsof je echt een rol in de film speelt. Dit geeft een spel gebaseerd op een film een belangrijke meerwaarde.
Orkje slachten
~
Bijlen en pijlen
Tussendoor kan de speler kiezen wie hij bestuurt. Legolas de Elf is snel en kan makkelijk schieten met pijl en boog. Gimli de dwerg is sterk en onverzettelijk, en gaat gewapend met een imponerende bijl. Elk figuur heeft zo zijn eigen voordelen en special moves. Na elk level krijgt de speler punten, waar men weer nieuwe aanvallen kan kopen. Deze aanvallen zullen verderop zeker nodig zijn om het spel tot een goed einde te brengen.
Secrets
Beeld en geluid zijn een ware lust voor het oog. Alle levels zien er werkelijk prachtig uit, en de muziek is uiterst sfeervol. De liefhebbers van de film kunnen hier hun hart ophalen, want alle locaties zijn ook in de film te bezichtigen. Door een level te halen kan men diverse secrets vrijspelen. Dit zijn vaak filmpjes over het maken van het spel, en interviews met acteurs. Dit maakt de connectie tussen spel en film helemaal compleet. Erg grappig om te zien is hoe de diverse acteurs de stemmetjes voor hun game-karakters inspreken.
Conclusie
EA verdient een absolute pluim voor de filmadaptie. De fans van de LotR-films krijgen met dit spel zeer zeker waar voor hun geld. De gameplay had misschien iets dieper gekund, veel meer dan hakken, lopen en schieten is er vaak niet te doen. Maar als hak-en-slaspel is LotR een absolute topper, en in combinatie met de prachtige verzorging een prima aanschaf.
The Lord of The Rings: The Two Towers
.
~
Peter Jackson, discutabel de grootste Lord of the Rings-fan ooit heeft ongeveer zes jaar van zijn leven besteed aan het verfilmen van alle drie de delen van The Lord of the Rings. Eind 2001 verscheen het eerste deel van de film; The Fellowship of The Ring op het grote doek. Een overweldigend succes en Jackson deed wat van hem verwacht werd : hij creëerde een film die voor nieuwkomers het verhaal toegankelijk maakte en verzorgde voor de fans een droom die werkelijkheid werd. The Fellowship was het begin van de trilogie, en stelde ons voor aan o.a. Frodo (Elijah Wood), Aragorn (Viggo Mortensen) en Gandalf (Ian Mckellen), de sleutelfiguren uit het verhaal.
Val
Waar Tolkien het tweede boek begint met de dood van Boromir (die wij al zagen aan het einde van de eerste film), begint The Two Towers nu met een korte, fantastische flashback (met de nodige special effects) van de val van Gandalf met het groteske monster Balrog uit het eerste deel. Net als bij het begin van The Fellowship, word je hiermee weer vanaf de eerste minuut in de film gezogen.
~
Waar Tolkien in zijn boek deze verhalen ietwat serieel laat verlopen, kiest Jackson voor de parallelle aanpak. Hij weeft de verhalen door elkaar, en dit is natuurlijk een uitstekende manier om een film van drie uur te op stoom te houden.
Drie karakters
De essentie van The Lord of the Rings draait natuurlijk om die ene ring, en Frodo draagt de verantwoordelijkheid om deze ring te vernietigen. Het belangrijkste en tevens boeiendste verhaal van het tweede deel is dan ook die van de twee hobbits, die getergd door vermoeidheid en angst blijven vechten om de wereld te redden van totale duisternis. Zij ontmoeten het wezen Gollum (het allermooist vormgegeven computergeanimeerde karakter tot nu toe in een film) dat de ene ring jaren in zijn bezit had en daardoor compleet vervormd is geraakt. Hij wil zijn ring terug, en hoewel hij verraderlijk is en niet te vertrouwen, weten Frodo en Sam hem te strikken om hen te helpen in een weg te vinden naar Mordor. Deze drie karakters komen zo ontzettend goed tot leven in de tweede film dat het boek er zelfs beter op wordt.
~
Arwen
Het verhaal van Arwen (Liv Tyler) – die bovendien helemaal niet voorkomt in het boek The Two Towers – is niet nodig voor de essentie van het het verhaal en vertraagt de film onnodig. Jackson neemt op meerdere momenten in de film een “loopje” met het boek, wat soms wat vervelend kan zijn voor de fans, maar veelal wel ten goede komt aan het tempo of spanning van de film.
~
Lees ook wat 8WEEKLY van The Fellowship of the Ring vond!
The Lord of The Rings: The Two Towers
Regie: Peter JacksonJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Over het autobiografisch geheugen
~
Eigenlijk is het geen boek, maar een (bijzonder fraai vormgegeven, het moet gezegd) collectie artikelen die al in bladen als Feit & Fictie en Psychological Magazine, maar ook in NRC Handelsblad verschenen. Het karakter van de hoofdstukken vertoont daardoor onderling nogal wat variatie. Maar dat stoort op zich niet, aangezien Draaisma’s casus(sen), hoewel divers, zonder uitzondering teruggrijpen op de het centrale thema.
Familie bij de kerstboom
Die diversiteit wordt duidelijk als je je van een hoofdstuk over Idiots Savants via een gesprek met Ton Sijbrands over blind simultaandammen beweegt naar een beschrijving van de zaak-Demjanjuk en de cruciale rol die de herinneringen van kampslachtoffers daarbij speelden. Het leukste hoofdstuk is eigenlijk het minst relevante: Draaisma beschrijft hoe de foto-amateur Richard Wagner (nee, een andere Richard Wagner) vanaf 1900 elke kerstavond een foto maakte van zichzelf en zijn vrouw Anna bij de kerstboom. Wagner bleef dat doen totdat zijn vrouw overleed in 1945, en het ruim veertig jaren overbruggende foto-archief (of foto-geheugen) toont niet alleen het ouder wordende echtpaar, maar ook het wel en wee van Duitsland gedurende die periode, van welvaart (1900), via ontbering (1917) en middelbare leeftijd (1927) naar een nogal roemloos einde (1942).
~
Reuk
Soms vraag je je wel af waar Draaisma’s keuzes op zijn gebaseerd. Bij het hoofdstuk over de rol van de reuk in het geheugen schrijft hij juist daar een grote betekenis aan toe omdat reuk een ‘primaire’ indruk achterlaat, dus niet wordt ‘gefilterd’ door interpretatie. Maar is dat echt zo? Kan geluid niet een net zo onmiddelijke en krachtige associatie oproepen als geur? En omgekeerd, zijn geuren nooit onderhevig aan interpretatie? Het punt is dat ik best van Draaisma wil aannemen dat de reuk een krachtige stimulans voor herinnering kan zijn, maar dat hij weinig moeite neemt om zijn keuze voor juist dat zintuig te rechtvaardigen.
Iwan de verschrikkelijke
Waar Draaisma bovendien zichtbaar moeite mee heeft is de vorm. Hij lijkt soms te twijfelen tussen het schrijven van een handboek en een essaybundel, wat zowel in de vorm als in het taalgebruik terug is te zien. Draaisma laat meestal iets te snel al zijn kaarten zien, waardoor de spanning – voor de geïnteresseerde leek althans – halverwege de hoofdstukken is weggenomen. De uitzondering is het deel over het proces van John (of Iwan) Demjanjuk, die in Israël door talloze overlevers van Treblinka werd aangeduid als de kampbeul ‘Iwan de verschrikkelijke’ terwijl hij later bleek dat nooit geweest te zijn – hij was even verderop, in Sobibor bezig de kampbewoners het leven zuur te maken.
Daarbij komt in het taalgebruik iets te vaak de wil om liever compleet dan interessant te zijn naar voren. Dat is prima wanneer je een studieboek schrijft dat tentamenhallen vol studenten tot competente psychologen moet opleiden, maar funest voor een boek als dit, dat net zozeer aan literaire als aan inhoudelijke maatstaven moet voldoen. Het is des te spijtiger omdat het veel van Draaisma’s kennis en enthousiasme lijkt te verhullen.
Waarom dat leven sneller gaat?
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik hiermee aan moet. De Nederlandse pendant van Oliver Sacks of Stephen Jay Gould is Draaisma in elk geval (nog) niet. Hij heeft een fijn oog voor interessante gevallen, gebruikt ze op een nuttige manier, maar stylistisch komt het er allemaal nog niet zo lekker uit. Geen slecht boek, zeker niet; het had alleen nog een stuk beter kunnen zijn. En natuurlijk ga ik niet verklappen waarom het leven sneller gaat als je oud wordt. Daar kom je vanzelf nog wel achter.
De homepage van Douwe Draaisma
Prijs: 22,95
Misschien ook iets voor u
Briljante muziek voor pubers
.
~
Wat al ergerlijk is voordat je de CD in je speler hebt kunnen schuiven, is het feit dat de band niet trots genoeg is op de teksten om er een boekje met deze teksten bij te leveren. De teksten kun je downloaden als je met de CD een afgeschermd gedeelte van hun website bezoekt. Dat is mijns inziens wel een beetje goedkoop. Twee versies uitbrengen van de CD, met dubbel artwork, maar er geen teksten bijleveren. Maargoed, dan moeten we het dus maar doen met dat wat we kunnen verstaan.
Peaches
~
Het album rolt vervolgens lekker verder door in het gehoor. Ik zou bijna zeggen dat de band gewoon lekkere moderne rockmuziek ten gehore brengt, met af en toe een verrassend instrument of geluid. De muziek is goed en lekker stevig maar niet echt vernieuwend.
Subtiel
Toch spitsen je oren zich toch nog aan het einde van het album als het mooi en meeslepende Ego Brain te horen wordt gebracht. Met dit nummer laat de band horen dat ze niet alleen stevige rockmuziek kan laten horen, maar ook op de rustige momenten waar het op een goede samenklank aankomt een goed figuur kan slaan. Iets later doen ze dit nog een keer met het subtiele Roulette.
~
Officiele website
Sony music
System Of A Down
Album: Steal This AlbumPrijs: €
Misschien ook iets voor u
Konijn met kerst
.
~
Met abrikozen en rozijnen
Als je met kerst per se konijn wilt eten, neem dan wild konijn. Dat heeft tenminste nog vrij rond mogen huppelen voordat het een schot hagel in de flank kreeg. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging KNJV weet wel wat je met een lekker konijntje kunt doen: wild konijn met bier, wilde konijnebouten met abrikozen en rozijnen…Jammie!
~
Een kinderziel verminken
Ook kun je je kind konijnen leren schieten. Dat moet je voorzichtig doen. Koop een klein pistool en begin met namaakkonijnen. Laat die kartonnen dieren steeds meer op echte konijnen lijken en koop dan een wit konijn. Je kind schiet ‘m zo af. Hij kan een beetje huilen, maar dan moet je erover praten: “After the rabbits are dead, be sure to talk about how great it is to have another hunter in the family.“
~
Gebakken eekhoorn
Ach, maar konijn is ook maar zo gewoontjes. Becky, woonachtig op Becky’s Island, heeft recepten voor veel interessantere diersoorten. Je bent gegarandeerd de enige in de straat die eekhoorntjes op het menu heeft staan, of iguana, stinkdier, eland of wasbeer. Becky waarschuwt wel: If you invite friends over and serve these recipes, make sure you have other friends!
In Australië eten ze naast de road kill ook erg smakelijk van krokodil, emoe of kangoeroe. Wat dacht je van kangoeroestaartsoep?
Entomophagie!
~
Zeg het met…
Wie niet zo van knapperig houdt of vegetariër is, kan het altijd nog proberen met bloemen. Rozenblaadjescake of roerei met bloemblaadjes, gefrituurde hostabloemen; het ziet er niet alleen appetijtelijk uit, het smaakt ook nog eens zo.
Betreurenswaardig voedsel
~
Aan alle anderen die zelf koken of lekker te eten krijgen: smakelijk!
Eén tweeling, twee werelden
/ 0 Reactiesdoor: Els Bertens0 Sterren.
~
Opgelucht
Ben Sombogaart: “Mijn vrouw raadde me De Tweeling aan, maar ik heb het nooit gelezen, totdat ik gevraagd werd om de film te maken. De eerste tien, twintig bladzijden was het wennen, vooral omdat al in mijn achterhoofd al meespeelde dat ik er een film van ging maken.” Het scenario werd geschreven door Marieke van der Pol, die onder meer hulp kreeg van Edwin de Vries.
“Er is veel meer druk dan bij een origineel scenario,” zegt Ben. “Hier kijkt er een schrijver over je schouder mee, ze denkt mee, ze heeft zelfs invloed op je manier van regisseren.” Ook zijn vorige film, Abeltje, was erg zwaar. “Het klinkt misschien wat cru maar we waren eigenlijk opgelucht toen Annie Schmidt doodging,” zegt Ben voorzichtig. “Je krijgt dan als regisseur meer ruimte. Tessa de Loo leeft overigens nog steeds,” haast hij zich eraan toe te voegen.
Producente Hanneke Niens: “Tessa de Loo wilde zich niet met het script bemoeien. ‘Dan ga ik van m’n stokje,’ zei ze. Ze zou zoveel dierbare dingen niet terug zien. Maar ze respecteerde wel het verschil dat er altijd is tussen een boek en een film.” Thekla Reuten, die de rol van Lotte speelt, sprak na de film met de schrijfster. “Ze vond het een mooie film. Ondanks het afscheid dat ze van veel dingen had moeten nemen. Ze vond ‘m heel mooi.”
Mevrouw Vogel
~
Wereld van verschil
Nadja Uhl speelt Anna, de Duitse helft van de tweeling. Als je een tweeling speelt, moet het wel klikken. “Ja, maar je bent ook verschillend,” zegt Thekla. “Nadja en ik zijn wel naar elkaar toegegroeid tijdens de productie, maar niet te veel. Dat moet ook, want hoewel we in de film elkaars bloed voelen stromen, leven we toch in een heel andere wereld.”
In de film strijden twee zussen eerst tegen elkaar, later met elkaar. Thekla wilde eerst graag Anna spelen. “Iedereen leeft met Anna mee, want haar lijden is het meest concreet: ze wordt in elkaar geslagen en moet overal voor vechten.” Maar de regisseur zag in Thekla meer een Lotte. “Ook zij verdient sympathie. Ze strijdt ook, al is het meer onderhuids. Ze komt inderdaad terecht in een warm bed, maar daar wil ze helemaal niet in liggen. Je moet begrip hebben voor beide kanten van de situatie. Anna heeft het zwaar, maar Lotte ook.”
Blauwogige Ariër
~
Negen miljoen gulden
Ondanks het Duitse enthousiasme wordt de film in eerste instantie alleen in Nederland uitgebracht. “Er is ook geen Duitse financiering geweest. De Tweeling is een Nederlands-Luxemburgse co-productie. Ze zijn daar toch wat terughoudender in het geld besteden aan films.”
Niens: “De tweeling heeft negen miljoen gulden gekost, wat een groot budget is voor Nederlandse films. Hoe meer geld, hoe meer ruimte. Zo konden we de film bijvoorbeeld op 35mm schieten, hadden we meer draaidagen en dus ook meer rust.”
De Tweeling is geen spetterende actiefilm. “Toch hoop ik dat ook jongeren gaan kijken,” zegt Ben. Thekla: “Mensen moeten beseffen dat oorlog meer is dan krantenkoppen alleen. Het gaat om mensen. Om vaders en moeders, broers en zussen. Zolang er mensen zijn, is er oorlog. Een oorlog heeft alleen maar slachtoffers.”
Lees ook de recensie van De Tweeling.
Eén tweeling, twee werelden
Regie: Ben Sombogaart, Thekla Reuten en Hanneke NiensJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
De Tweeling
Al vanaf de stijlvolle begintitels is het duidelijk: De Tweeling is een bijzondere film. Acht jaar namen de voorbereidingen in beslag om van de bestseller van Tessa de Loo de best mogelijke film te maken – en dat is te zien.
Anna en Lotte, de tweeling uit de titel, worden op jonge leeftijd uit elkaar gehaald. Het is het eind van de jaren dertig en Anna blijft achter in haar Duitse geboortedorp waar ze van haar tirannieke oom de varkens moet voeren en niet naar school mag. Lotte groeit daarentegen op in een beschermd Hollands milieu, leert zingen en pianospelen en gaat studeren.
~
Vochtige ogen
Wat opvalt aan de film is hoe subtiel het verhaal in beeld wordt gebracht: alle acteurs spelen volkomen naturel en er wordt niets dik bovenop gelegd. Daarnaast bevat De Tweeling een heel belangrijk ingrediënt dat die Grote Boekverfilming van vorig jaar zo miste: ontroering. Bestond The Discovery of Heaven uit een briljant verhaal dat bevolkt werd met personages waar je vrijwel niets om gaf, bij De Tweeling heb je in het eerste half uur al vochtige ogen.
Het is moeilijk originele bijvoeglijke naamwoorden te vinden om uit te drukken hoe goed De Tweeling is. Alles aan de film is met zoveel liefde gemaakt en uitgebeeld dat het bijna tastbaar wordt. De aankleding is subliem, het camerawerk perfect en de acteurs spelen de beste rollen van hun leven. Het label ‘on-Nederlands goed’ kan op elk aspect van de film geplakt worden en is daarmee in één klap overbodig geworden.
Standaard
Filmmakers van Nederland opgelet: vergeet Turks Fruit, Soldaat van Oranje of Karakter – De Tweeling zet een nieuwe standaard waaraan elke film zich voortaan moet meten. De Tweeling is simpelweg de beste film van 2002.
Lees ook het interview met de makers van De Tweeling.
De Tweeling
Regie: Ben SombogaartJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Liefde, emotie en de dood
Passie, vuur en emotie zijn volgens Raimond van het Groenewoud cruciaal in de liefde voor muziek. Volgens mij heeft hij daar gelijk in; echt goede muziek wordt gemaakt uit overtuiging en liefde, en niet uit winstbejag of behoefte te shockeren. TLC heeft die passie en maakt haar muziek uit en met liefde. T-Boz, Left Eye en Chilli staan al sinds begin jaren ’90 garant voor eigenwijze albums met eigen thema’s. TLC is al jaren lang herkenbaar, zichzelf en populair.
~
Maar met het wegvallen van de L uit TLC is alles anders. Tijdens het maken van 3D overleed Lisa “Left Eye” Lopes in een auto-ongeluk, en werd TLC dramatisch gereduceerd tot TC. Gevolg is dat Lisa op slechts vier nummers te horen is; de rest van de plaat werd na haar dood opgenomen.
Dat die opnames na haar ongeluk doorgingen begrijp ik, gezien de (commerciële) belangen die overal en altijd in de muziekindustrie meespelen, maar het valt me tegen dat T-Boz en Chilli in het vervolg van het opname-proces geen aandacht aan het ongeval hebben besteed. Alle liedjes gaan, als altijd, over liefde, mannen en sterke vrouwen.
Emotie
~
Typisch TLC?
Ondanks al deze bezwaren vind ik 3D overigens in het geheel geen slechte plaat. In een aantal bladen bestempelden recensenten de plaat als “typisch TLC”, nou lijkt me dat ietwat cru gezien het wegvallen van Lisa, maar muzikaal gezien is wel een goede typering. Alle goede ingrediënten van de drie voorgaande albums zijn in 3D ook weer aanwezig, waardoor weer een mooie afwisseling tussen lekkere dansnummers en fijne ballads is ontstaan. Vooral als je niet geremd wordt door sentimentele overtuigingen is 3D dus meer dan de moeite waard.
TLC3D.com
TLC
Album: 3DPrijs: €
Misschien ook iets voor u