Liefde, emotie en de dood

recensie: TLC - 3D

Passie, vuur en emotie zijn volgens Raimond van het Groenewoud cruciaal in de liefde voor muziek. Volgens mij heeft hij daar gelijk in; echt goede muziek wordt gemaakt uit overtuiging en liefde, en niet uit winstbejag of behoefte te shockeren. TLC heeft die passie en maakt haar muziek uit en met liefde. T-Boz, Left Eye en Chilli staan al sinds begin jaren ’90 garant voor eigenwijze albums met eigen thema’s. TLC is al jaren lang herkenbaar, zichzelf en populair.

~

Maar met het wegvallen van de L uit TLC is alles anders. Tijdens het maken van 3D overleed Lisa “Left Eye” Lopes in een auto-ongeluk, en werd TLC dramatisch gereduceerd tot TC. Gevolg is dat Lisa op slechts vier nummers te horen is; de rest van de plaat werd na haar dood opgenomen.
Dat die opnames na haar ongeluk doorgingen begrijp ik, gezien de (commerciële) belangen die overal en altijd in de muziekindustrie meespelen, maar het valt me tegen dat T-Boz en Chilli in het vervolg van het opname-proces geen aandacht aan het ongeval hebben besteed. Alle liedjes gaan, als altijd, over liefde, mannen en sterke vrouwen.

Emotie

~

Het verzwijgen van Lisa’s dood mag eigenlijk geen argument zijn in de beoordeling van een artistieke prestatie, maar bij het luisteren van 3D mis ik het onderwerp iedere keer weer. Muziek is immers emotie, dus zou zo’n ingrijpende gebeurtenis een plaats op het album moeten hebben. Nu staat slechts in het inlay-boekje te lezen hoe belangrijk Lisa binnen de groep was en hoeveel T-Boz en Chilli van haar houden, maar de muzikale herinnering aan Lisa blijft achterwege. Het schijnt wel dat Chilli en T-Boz samen met Missy Elliot aan een nummer ter nagedachtenis aan Lisa werken, maar dan vraag ik mij af waarom dat niet op 3D kon komen.

Typisch TLC?

Ondanks al deze bezwaren vind ik 3D overigens in het geheel geen slechte plaat. In een aantal bladen bestempelden recensenten de plaat als “typisch TLC”, nou lijkt me dat ietwat cru gezien het wegvallen van Lisa, maar muzikaal gezien is wel een goede typering. Alle goede ingrediënten van de drie voorgaande albums zijn in 3D ook weer aanwezig, waardoor weer een mooie afwisseling tussen lekkere dansnummers en fijne ballads is ontstaan. Vooral als je niet geremd wordt door sentimentele overtuigingen is 3D dus meer dan de moeite waard.

TLC3D.com