We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Natuur en cultuur
.
De kapitein van dit schip, de HMS Surprise, is Jack Aubrey, gespeeld door Russel Crowe. Hij vaart ten tijde van de Napoleontische oorlogen over de grootse, lege oceanen. Dat klinkt saai, maar in die tijd vochten de Fransen en Britten ook op zee, ver van huis, hun oorlogen uit. Wanneer ‘Lucky’ Jack het Franse fregat Acheron in zicht krijgt, bijt hij zich erin vast als een pitbull in een biefstuk.
Mist
Dat levert spannende beelden en oorverdovende geluiden op, want de Surprise van Jack is een maatje kleiner dan de Acheron. Gehavend blijft de Surprise achter na een eerste ontmoeting, die prachtig geregisseerd is. In een mistbank lijken de schepen elkaar mis te lopen, maar dan komt het plotseling tot een treffen. Een aantal oorverdovende kanonsalvo’s, krakende masten en touwen en schreeuwende mannen zorgen ervoor dat je middenin de actie staat.
Natuurvorser
Maar het is niet alleen actie in Master & Commander. Nadat Jack de Acheron uit het oog heeft verloren (maar niet uit het hart, zoals later zal blijken), is er aandacht voor de verhoudingen aan boord. Jack heeft gezelschap van dr. Maturin (Paul Bettany), arts en natuurvorser. Maturin verafschuwt de oorlog, maar houdt van zijn vriend. Als Jack hem belooft dat hij aan wal mag om planten te verzamelen is hij opgetogen, maar wanneer de plannen veranderen omdat de Acheron weer opduikt, komt de vriendschap onder druk te staan.
Kiezen
Het is een bijzonder verhaal, dat van Jack en Maturin. In een veelzeggende scène ligt de Surprise voor anker in een baai. Maturin bestudeert door zijn kijker een aalscholversoort. Jack, aan de andere kant van het schip, tuurt naar de oceaan in de hoop een glimp van zijn vijand op te vangen.
De keuze die hier gemaakt moet worden is die tussen oorlog en onderzoeken. Tussen levens bestuderen en levens vernietigen. Tussen de natuur en cultuur dus. Maar als je goed kijkt, is Jack juist degene die de natuur najaagt: het ruwe van de oorlog, met alle rauwe emoties van dien. De verfijnde Maturin is degene die zijn interesses cultiveert. Maturin onderzoekt de natuur, maar ziet niet dat hij eigenlijk een prachtige ethologische studie kan maken naar de mannen op het schip. Omgekeerd ziet Jack niet welke schatten op de eilanden verborgen zijn. Oorlogen gaan al lang niet meer om brute kracht, maar om kennis en wetenschap.
Climax
De spanningsboog is misschien net wat te lang. De Acheron blijft tot aan de climax onvindbaar en regisseur Peter Weir (Witness, Dead Poets Society, The Truman Show) neemt ruim de tijd om de vriendschap tussen Jack en Maturin uit te diepen. Fans van actie en geweld zullen Master & Commander daarom wellicht ook minder waarderen. Hoewel het middenstuk van de film duidelijk anders is van toon, vind ik niet dat het geheel daar onder lijdt. Weir laat alles logisch op elkaar volgen en in de climax vinden beide verhaallijnen elkaar.
Echt
Master & Commander ziet er bijzonder echt uit. Bij de aftiteling vroeg ik me af waarom er zoveel mensen van Industrial Light & Magic op de rol stonden: de visual effects zijn nagenoeg onzichtbaar. Maar de computer heeft lang niet alles voor zijn rekening genomen. Alle lof voor de scheepsbouwers, de acteurs en, niet te vergeten, de onderzoekers. De mannen en vrouwen die ervoor hebben gezorgd dat de details kloppen (natuurstudie, meetinstrumenten, kleding, gewoonten, etc.) verdienen complimenten. Die details gaan zo ver, dat regisseur Weir veel Poolse figuranten gebruikte, omdat hun fysiek sterk overeenkomt met de lichaamsbouw van tweehonderd jaar geleden. Al dat onderzoek naar de achtergronden en details maakt van Master & Commander een prachtige ervaring. Een die misschien niet elke minuut spannend is, maar wel absoluut echt.
Master & Commander: The Far Side of the World
Regie: Peter WeirJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Dubbelslag
.
~
Lost Dogs: maar liefst 31 tracks
Een aantal jaar geleden gingen de geruchten al dat Pearl Jam een album met B-kantjes uit zou gaan brengen. Nou is bekend dat de band uit Seattle sinds zijn debuut Ten uit 1991 vele prachtige tracks heeft voortgebracht die niet op reguliere albums te vinden zijn, maar wel veel op het podium werden vertolkt. Yellow Ledbetter, Footsteps, Leavin Here, Brother en Last Kiss zijn voorbeelden van zulke nummers. Ook zullen de echte fans allang een versie van het melancholische Hard To Imagine en de breekbare soundtrack Dead Man in huis hebben. Het gaat hier echter om slechts een fractie van de geboden verzameling op Lost Dogs. Het dubbelalbum kent maar liefst 31 tracks, waarvan het gros behoorlijk obscuur te noemen is.
Prachtig nieuw materiaal
Lost Dogs lijkt in tweeën te zijn verdeeld. Het grootste deel van het ruigere gitaarwerk staat op cd een en de kleine akoestische liedjes zijn veelal te vinden op cd twee. Met name deel twee is zeer de moeite waard en zou zo door kunnen gaan voor een regulier Pearl Jam album. De grote hoeveelheid prachtige nieuw materiaal is opvallend gezien het feit dat albums als Yield, No Code, en in mindere mate Binaural en Riot Act allemaal wel een aantal mindere momenten kennen. Waarom stond het mooie Fatal bijvoorbeeld niet op Binaural en de saaie rocker Breakerfall wel? Om nog maar te zwijgen over Other Side, de outtake die absoluut op Riot Act had moeten staan. En ga zo nog maar even door. Lost Dogs is hèt Sinterklaas- of kerstcadeau voor de Pearl Jam liefhebber.
Live At The Garden
~
Unieke setlist
Wat Pearl Jam onder meer zo aantrekkelijk maakt als live-act is de immer unieke setlist. Elke avond speelt de band een geheel andere verzameling nummers. Dus geen goedkope greatest hitscompilatie, wat we bijvoorbeeld kennen van Live. Klassiekers als Alive, Jeremy, Go en Animal worden gepasseerd, terwijl minder bekende prachtnummers als In My Tree, Faithful en Save You beter klinken dan ooit tevoren. De prachtige versie van Black is een van de hoogtepunten van deze DVD.
Waar Eddie Vedder tijdens de legendarische MTV Unplugged sessie de show stal met zijn intense performance, bestaat er nu veel meer evenwicht tussen zanger en band. Mike McCready is namelijk degene die de show steelt met zijn prachtig uitgesponnen solo aan het eind van Black. De kwade rocker Eddie Vedder uit de begindagen heeft plaatsgemaakt voor een Vedder die met een glimlach op zijn gezicht het publiek bespeelt en tegelijkertijd zijn welgemeende boodschap overbrengt. Pearl Jam behoort inmiddels tot de oude garde en het lijkt of de band die rol heeft geaccepteerd. Ze zijn er maar wat blij mee dat zij zich bij grote helden als Bruce Springsteen, Grateful Dead en Iron Maiden kunnen voegen. Bands die het ook presteerden het podium van Madison Square Garden te laten trillen.
Dood, split up, dood en springlevend
Het maakt niet uit of je nou Lost Dogs of Live At The Garden in je schoen krijgt met Sinterklaas. Beide documenten zijn een absolute must voor de fan. Pearl Jam bewijst met deze dubbelslag dat er nog veel muziek zit in de enig overgebleven Seattle band uit het begin van de jaren negentig. Nirvana eindigde met de dood van Cobain, Soundgarden stopte al na Down On The Upside (1996) en Alice In Chains’ einde werd anderhalf jaar geleden alleen nog maar formeel door de dood van zanger Layne Staley. Pearl Jam kan in deze vorm nog wel een paar decennia mee. Al zullen live-marathons als deze in New York de band niet in de koude kleren gaan zitten.
Links
http://www.sonymusic.nl/pearljam
http://www.pearljam.com
Pearl Jam
Album: Lost Dogs & Live At The Garden (dvd)Misschien ook iets voor u
Zinnen om op tegeltjes te schilderen
De Manchesterse groep heeft een voor Nederlanders onmogelijke naam I Am Kloot (wat denk je wat Engelsen vonden van een premier die Kok heet?, maar dit geheel terzijde). Het album van I Am Kloot is al een een paar weken uit. Ze hebben hun tweede album simpelweg I Am Kloot genoemd. Ook de hoes is zo simpel mogelijk gehouden: een zwarte achtergrond met witte letters. Maar schijn bedriegt, want achter die eenvoud houdt zich voor mij persoonlijk de plaat van 2003 schuil. I Am Kloot maakt tijdloze klassieke, veelal akoestische muziek in de stijl van Turin Brakes of Oasis die unplugged speelt. Al zijn de songs van I Am Kloot wel stukken beter als die van de recalcitrante broertjes Gallagher.
~
Allereerst heeft zanger John Bramwell een zoals ze het noemen ‘gouden strot’ (zijn stem wordt vaak met die van John Lennon vergeleken) maar daarnaast ook een gouden pen. Want een nummer als From Your Favourite met de regel “take a breath, you dream of a tragic death your delicate flower” is songsmederij van een hogere orde. “He said he was a vegetarian, well there’s animals in water” (uit het openingsnummer Untitled #1) is trouwens nog zo’n zinnetje om op een tegeltje te schilderen.
Geografische ligging?
Je mag nooit zeggen dat geografie en goede muziek iets met elkaar te maken hebben. Maar zou het dan louter toeval zijn dat de door mij meest bewonderde groepen uit Noord-Engeland of Schotland komen? The Beatles (Liverpool), Echo and the Bunnymen (Liverpool), Joy Division/New Order (Manchester), The Smiths (Manchester), Belle and Sebastian (Glasgow) en nu I Am Kloot (Manchester). Geeft de troosteloze grauwheid en armoede van de oude industriegebieden in Noord-Engeland en Schotland je juist vleugels, ook wel Northern Soul genoemd? Je zou het haast denken, ik weet het niet zeker. Wat ik wel weet is dat I Am Kloot het verdient om door een groot pubiek ontdekt te worden.
CD’s als I Am Kloot zijn zeldzaam in een popklimaat dat van trends en hypes aan elkaar hangt. ‘Believe the hype’ dit keer eens en luister naar de 12 juweeltjes op I Am Kloot. Of zoals Oor het verwoordt: ‘Intieme melancholieke ontroerende grotestadspoezie verpakt in 12 prachtige popliedjes’. Ja wat wil een mens eindelijk nog meer in de donkere dagen voor Kerst?
I Am Kloot
Album: I Am KlootMisschien ook iets voor u
Bush is niet de eerste die dit doet
Voor zover ik het kan bezien, zijn er twee manieren om op de hoogte te blijven van de gebeurtenissen in de wereld. Allereerst kun je naar het journaal kijken en de nieuwsberichten in de kranten lezen. Wie dit elke dag doet, weet precies wat er waar op de wereld iets heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant kun je het dagelijkse nieuws ook laten voor wat het is en je richten op de achtergronden van dat nieuws middels de analyses en commentaren in de krant, de actualiteitenrubrieken op tv, de current affairs-afdeling in de boekwinkel. Hoewel er mensen zijn die zich tot beide categorieën nieuwsjager rekenen, bevind ik me met beide voeten in het tweede kamp.
~
Ik kijk zelden naar het journaal, en ik besteed veel meer tijd aan het tweede katern van mijn favoriete dagblad dan aan het eerste. Dit komt omdat ik veel geïnteresseerder ben in de overkoepelende verbanden tussen gebeurtenissen dan in de gebeurtenissen zelf. Hierdoor wacht ik liever een paar dagen, maanden of jaren op een goed overzicht dan dat ik me laat meeslepen door de waan van de dag. Ik benijd mensen die wel meteen chocola kunnen maken van recente ontwikkelingen, mensen als Noam Chomsky, of Josh Marshall en zijn weblog Talking Points Memo.
Junta
Gore Vidal is een van de bekendste en meest beruchte chocolademakers van Amerika. Al meer dan een halve eeuw zit hij bovenop de Amerikaanse politiek die hij met een mengeling van wijsheid en zwarte humor in essays, romans en filmscenario’s becommentarieert. Droomoorlog is zijn meest recente boek, een verzameling eerder gepubliceerde essays en artikelen over de huidige “junta” die momenteel de touwtjes in handen heeft in Amerika en slechts uit is op één ding: geld verdienen, zoveel mogelijk geld verdienen voor zichzelf en de rest van de één procent rijkste mensen in het land.
Bizarre gebeurtenissen
Mensen die Michael Moores nieuwe boek Dude, Where’s My Country? hebben gelezen, zullen de eerste twee (hoofd-)stukken van Droomoorlog bekend voorkomen. Net als Moore belicht ook Vidal de manier waarop George W. Bush in 2000 op doortrapte wijze de verkiezingsuitslag in zijn voordeel om wist te buigen, en ook Vidal beschrijft een paar van de meest bizarre gebeurtenissen die zich voor, tijdens en na 11 september 2001 hebben afgespeeld. Maar waar Moore miljoenen mensen voor zich weet te winnen met zijn ironische teksten en eenvoudige redeneringen, plaatst Vidal alles in een groter historisch kader. De geschiedenis herhaalt zich immers altijd?
Oorlogszucht
Vidal verbindt de oorlogszucht van de huidige regering met het begin van de jaren 40, toen Amerika nog zuchtte onder de Depressie. President Roosevelt wist dat de recessie alleen doorbroken kon worden door het scheppen van banen, en de gemakkelijkste manier daarvoor was door mee te doen aan de escalerende Tweede Wereldoorlog. Maar 60 tot 80 procent van de Amerikaanse bevolking was pertinent tegen de inmenging van de Verenigde Staten in de oorlog, en dus moest Roosevelt iets verzinnen. Hij daagde de Japanners uit met een belachelijk ultimatum zodat Japan maar één uitweg zag: Amerika aanvallen, en wel op de plek waar een groot deel van de vloot voor anker lag: een marinebasis op het zonovergoten Hawaii – Pearl Harbor. Nu Amerika was aangevallen, veranderde de mentaliteit in het land op slag: “Platbombarderen die Jappen,” zei iedereen opeens, “en die moffen erbij!” Roosevelt had zijn oorlog, de Amerikanen konden weer aan het werk – iedereen blij.
Het Rode Gevaar
Hoewel Roosevelts beweegredenen nog steeds omstreden zijn, zijn de parallellen met de gebeurtenissen rond 11 september schokkend opvallend. Vervang “Pearl Harbor” in bovenstaande alinea maar eens door de Twin Towers, “de Japanners” door terroristen, liefst Islamitische, en “Roosevelt” door Bush jr. Maar meer nog dan deze simpele invuloefening schenkt Vidal in Droomoorlog nog meer aandacht aan de gebeurtenissen na de Tweede Wereldoorlog. Roosevelt was inmiddels overleden, en Truman president. Na de nutteloze atoombommen op Japan, wist de nieuwe president binnen twee jaar de Russen om te vormen van de bondgenoten die ze tijdens de oorlog waren geweest tot het Rode Gevaar dat de wereld veertig jaar lang zou bedreigen. Door de oprichting van NAVO en CIA creëerde Truman een Nationale Veiligheidsstaat, die maar één doel had: permanente oorlog voor een permanente vrede – toevallig ook de titel van Vidals eerder verschenen boek -, met als bijkomend gevolg een permanente staat van angst onder de Amerikaanse bevolking.
Verrassende verbanden
Vidal laat op heel plausibele wijze zien dat de situatie waar we op dit moment in verkeren niet alleen een ontluisterend voorbeeld is van Trumans denkbeelden, maar ook het voorlopige sluitstuk. Hoewel er over een een halve eeuw misschien heel anders naar deze materie wordt gekeken, is het Vidal gelukt een paar – althans voor deze lezer – verrassende verbanden te leggen waar we gemakkelijk enkele jaren mee vooruit kunnen. Droomoorlog is niet de eerste bundel observaties over Bush, 11 september en de daaropvolgende oorlog tegen het terrorisme. Door Vidals historische inzicht steekt het boek echter met kop en schouders boven het maaiveld uit.
Links
The Gore Vidal Index
Bad News: The Noam Chomsky Archive
Talking Points Memo
The Complete 9/11 Timeline
Michael Moore.com
ISBN: 90 295 5186 0
Misschien ook iets voor u
Robin Hood in new tights
Elke kerst wordt de wereld geteisterd door de zoveelste herhaling van The Sound of Music. In deze muzikale Sachertorte wordt het zeer blonde gezinnetje Von Trapp, dat bijkans onder zijn eigen schattigheid bezwijkt, geconfronteerd met de inlijving van Oostenrijk door de Nazi’s en vlucht in een paar uur lopend van Salzburg naar Zwitserland (een atletische prestatie van een übermensch-achtigheid die door de nationaalsocialisten warm onthaald zou zijn). De geschiedenis van Erich Wolfgang Korngolds muziek bij The Adventures of Robin Hood is hier een soort real-life versie van.
~
In 1938 werd Korngold tijdens de repetities van zijn opera Der Kathrin benaderd door Warner Bros. om de muziek te schrijven voor Robin Hood. Korngold, net teruggekeerd uit de VS, reageerde niet enthousiast: hij had weinig zin in de reis en had daarbij nog niet eerder iets voor een actiefilm geschreven. Maar het geld was goed, Erich ging en de nazi’s trokken zijn geliefde woonplaats Wenen binnen. Daarmee was voor Korngold als jood de terugweg afgesloten: Der Kathrin werd van het podium geschopt, zijn huis geplunderd en zijn gezin wist ternauwernood via Zwitserland te ontsnappen. Aan de andere kant van de oceaan stroomden de bioscopen vol om Robin Hood te zien en ontving Korngold een Oscar voor de muziek. Tegenstrijdige gevoelens dus, die bijvoorbeeld tot uiting kwamen in het gebruik van een Weense Wals voor de banketscène.
DVD
~
Beter goed gejat
Veel van de muziek was nieuw, maar Korngold schuwde er nooit voor om voor zijn ‘gebruiksmuziek’ te lenen uit zijn overige werk. Robin Hoods thema is bijvoorbeeld afkomstig uit Sursum Corda, dat hij schreef op zijn twaalfde. Op zich een ironisch toeval voor een film die eigenlijk ook een omgevallen jongensboek is. Het consequente koppelen van thema’s aan karakters, maar ook het gebruik van vooral strijkers en koperblazers, zijn inmiddels zo vaak gekopieerd dat de muziek soms bijna clichématig overkomt – totdat je je beseft dat je naar de oorsprong van het cliché luistert.
Gepoets
Nu bestond er wel een opname van de filmmuziek, maar die was natuurlijk wel afkomstig uit 1938 en ondanks alle technisch gepoets van de wereld kon je die geen moderne geluidskwaliteit verwijten. In 1983 nam het label Varese Sarabande delen van de muziek opnieuw op, maar van de oorspronkelijke 73 minuten bleven daarbij maar 43 over – de limiet van een LP. Daarom is het goed dat het label Marco Polo (het dure broertje van Naxos) besloten heeft om in zijn serie Great Film Music een nieuwe en ditmaal volledige opname te wijden aan Korngolds score.
Hochromantik
~
Laag bij de grond
Dat is geen eenvoudige prestatie, want hoewel filmmuziek altijd een wat laagbijdegrondse reputatie heeft gehad, is het enorm moeilijk voor een orkest om al die korte, complexe stukjes aan elkaar te zetten. Je hebt eigenlijk geen rustige, maar wel heel veel turbulente stukken. Maar hier klinkt geen moment onzekerheid; vooral het ensemblewerk van de strijkers en blazers is indrukwekkend.
Perfect
Geen minpuntjes? Nou nee, eigenlijk niet. De opnamekwaliteit is fantastisch, de reconstructie van de muziek door John Morgan zeer zorgvuldig uitgevoerd en het CD-boekje is een lust om te lezen, met informatie over zowel Korngold als de film en de score zelf. Dit is verplichte kost voor elke filmmuziekliefhebber; mocht je van de DVD hebben genoten dan verdient deze CD er zonder twijfel een plaats naast. Wat mij betreft de beste klassieke CD van het jaar.
Erich Wolfgang Korngold
Album: The Adventures of Robin HoodPrijs: ca. € 18,-
Misschien ook iets voor u
Sex, Drugs & Strips
Sex, Drugs & Strips gunt ons een kijkje achter de schermen van jong en alternatief Nederland. Net als in de voorgaande delen speelt ook hier Barbara Stok zelf de hoofdrol. Zij is onze gids. En, eerlijk is eerlijk, een heel charmante en openhartige gids. Zij spaart zichzelf en haar naaste omgeving allerminst. Zo wordt ons al snel duidelijk waar deze alternatieve jongelingen zich zoal mee bezighouden. Dat (veel) drank en (harde) muziek hier een zeer groot deel van uitmaken mag voor velen geen openbaring zijn.
~
Handschrift
Wat bij lezing direct opvalt is de dynamische, hier en daar zelfs psychedelische tekenstijl. Hier een schuin kadertje, daar een grillig lijntje. Door deze informele werkwijze leest het album lekker weg; als een strak uitgevoerde drumroffel zeg maar. Ook de soepele, ‘romige’ lijnvoering, toch wel het handelsmerk van Barbara Stok, mag hier niet onvermeld blijven.
Met speels gemak noteert ze alles in vloeiende lijnen en laat zich niet afleiden door overbodige details. Het is een handschrift dat voor iedereen leesbaar is; een vertelwijze die recht op het doel afgaat. Voorts zorgen de smaakvolle decors telkens weer voor een op maat gesneden ambiance. Aan het eind van de rit heeft de lezer zichtbaar moeite zich hiervan los te maken. Het is te vergelijken met het gevoel dat zich manifesteert tijdens de aftiteling na een indrukwekkende film. Traag en ietwat onwillig keren we terug naar onze eigen saaie werkelijkheid.
Masochistisch exhibitionisme
~
toekomst is voor het autobiografisch werk. We hoeven maar de televisie aan te zetten, of we worden al vergast op de schaamteloze ontboezemingen van totaal verknipte landgenoten.
Masochistisch exhibitionisme en megalomane zelfverheerlijking zijn aan de orde van de dag. Ons eertijds met calvinistische dogma’s gekruide autisme lijkt steeds meer schuil te gaan
onder een stroperig paaps sausje. Hielden we vroeger onze gebreken en rariteiten nog angstvallig verborgen in de achterkamer, heden ten dage lijkt nergens meer een taboe op te rusten en etaleren we zonder enige gêne onze duistere zijde. Je moet dus wel van goeden huize komen, wil je buitenstaanders nog boeien met je eigen levensverhaal.
Gelukkig heeft Barbara Stok van de hierboven genoemde negatieve symptomen geen last. Integendeel zelfs. En juist hierdoor komt bij de lezer veelvuldig de vraag naar boven of Barbara Stok eigenlijk wel iets bijzonders te vertellen heeft. Krijgt de lezer een nieuw perspectief aangereikt, waardoor hij de gewone dingen anders gaat bekijken? Wordt hij op het spoor gezet van een verrassende gedachtekronkel? Nou nee, eigenlijk niet. Want niet alleen
de onderwerpen en situaties zijn alledaags, ook de benadering is dat in de meeste gevallen. Barbara Stok beschouwt de dingen om zich heen eigenlijk niet anders dan de meeste andere mensen. Dit zorgt ervoor dat veel van de verhaaltjes niet echt verrassen of prikkelen. Er hoeft niet echt goed geluisterd te worden om de groove te voelen; te veel rimshots en te weinig ghostnotes, waardoor het soms erg rechtlijnig en voorspelbaar klinkt.
Pretentieuzer
Toch is Sex, Drugs & Strips een lezenswaardig album geworden. Een mooi vormgegeven tijdroman. Doorspekt met humor en zelfreflectie. De tekeningen zijn zoals altijd goed verzorgd. Zonder overbodige details worden situaties en personen genoteerd. Net als in de voorgaande albums wordt ons voyeuristen een kijkje gegund in de wereld van Barbara Stok. Hierdoor zijn de onderwerpen die belicht worden voor velen herkenbaar. Het zou echter nog
meer tot de verbeelding hebben gesproken als Barbara Stok deze herkenbaarheid wat meer dimensie had meegegeven. De benadering en uitwerking van de gekozen onderwerpen had, anders gezegd, best wat pretentieuzer mogen zijn.
Prijs: € 6,81
Bladzijden: 33
Misschien ook iets voor u
‘Een neus, mijn beste…!’
Een legende staat weer op het podium: Cyrano de Bergerac, de man met de lange neus. In 1902 werd het stuk voor het eerst in Nederland opgevoerd, vijf jaar na de wereldpremière, door de Koninklijke Vereeniging Het Nederlandsch Tooneel. Daarna volgden nog vele legendarische opvoeringen van verschillende toneelgezelschappen tot aan de musicalversie met Bill van Dijk in de hoofdrol toe. Nu is het de beurt aan het Nationale Toneel om hun versie te laten zien.
~
Ze hebben het groots aangepakt, misschien wel iets te groots want soms oogt het op het toneel iets te onrustig. Deze onderneming in een klassieke setting telt meer dan vijfentwintig acteurs, inclusief figuranten en schermers. Stefan de Walle speelt de titelrol van Cyrano, Graaf de Guiche wordt gespeeld door Carol van Herwijnen, Lieke Antonisen speelt Roxane en Arent Jan Linde is te zien in de rol van Christian.
Symbiose
“Een dichter vindt het spannend uitgedaagd te worden. Als jij mij aan wilt vullen, dan vul ik jou aan… Jij loopt in ’t volle licht en ik volg je schaduw. Ik word jouw gisse geest, jij wordt mijn schone schijn,” zegt Cyrano tegen Christian. En zo smeedt Cyrano zijn plannetje om dichterbij de beeldschone Roxane te komen. Want de vrouw op wie hij verliefd is ziet alleen de ‘volmaakte’ Christian staan. De onnozele Christian is fysiek aantrekkelijk, maar niet in staat zijn emoties uit te drukken in de woorden die Roxane graag horen wil. Cyrano stelt hem daarom voor dat hij de teksten schrijft. Samen zijn Christian en Cyrano de ideale aanbidder: geestig, intelligent, trots, nobel en knap. Uiteindelijk nemen de gebeurtenissen een dramatische wending als beide heren naar het front worden gestuurd.
~
Z’n rivaal daarentegen valt een stuk minder in de smaak. Christian wordt wel erg vet aangezet in zijn rol als de domme soldaat. En ook Roxane blijft nogal oppervlakkig. Het spel van hen is niet slecht te noemen, (de kwaliteit over de gehele linie is sowieso voldoende), maar niet perfect. Ook aan de dialogen schort het zo hier en daar. Die zijn soms te populair, al mag een stuk als dit best met z’n tijd mee gaan.
Aankleding
Het Nationale Toneel heeft niet alleen veel acteurs uit de kast getrokken, de toneelgroep heeft ook voldoende aandacht besteedt aan details als kleding (mooie kostuums) en verschillende decorstukken (soms te statig of te modern). Een leuk element in de voorstelling is dat de titel van elk nieuw bedrijf op het witte doek wordt geschreven (geprojecteerd) in een sierlijk handschrift.
Deze uitvoering van Cyrano is goed te verteren. Het is een geestige, moderne voorstelling met mooie teksten. En bovenal een acteur die de man met zijn neuscomplex schitterend weet neer te zetten. Een terechte nominatie voor de NRC Handelsblad Toneel Publieksprijs.
Cyrano toert tot en met 27 maart 2004 door Nederland. Voor meer informatie:
www.nationaletoneel.nl
Nationale Toneel - Cyrano de Bergerac
Artiest: Nationale ToneelGezien op zondag 23 november 2003 in Koninklijke Schouwburg, Den Haag
Misschien ook iets voor u
Kleurrijk zoals het hoort
De een heeft er een hekel aan, de ander kan niet wachten tot de volgende in de bioscopen te zien is. Animatiefilms wekken allerlei verschillende emoties bij mensen op. Vooral als ze gemaakt zijn door Disney. Ikzelf heb een beetje een vooroordeel ten opzichte van Disney. Ik beschuldig de tekenaars van Disney van het met opzet maken van leuke en heerlijk voorspelbare familiefilms, die je vertederd en met tranen in je ogen van het lachen naar het bioscoopscherm doen kijken. Finding Nemo, het nieuwste samenwerkingsproject van Disney en Pixar is daar weer een uitstekend voorbeeld van.
~
Het clownvisje Nemo (Alexander Gould) heeft als eitje een aanval van een roofvis overleefd. Zijn moeder en 399 broertjes en zusjes werden verzwolgen, waardoor de jongvolwassen Nemo nu onder het verstikkende toezicht van zijn overbezorgde vader Marlin (Albert Brooks) staat. Omdat Nemo de bezorgdheid van zijn vader zat is, gaat hij op de eerste schooldag in de buurt van een boot zwemmen. Daar wordt hij gevangen genomen door een duikgrage tandarts, die hem als cadeautje aan zijn niet al te diervriendelijke nichtje wil geven. Tot ze hem komt ophalen, belandt hij in het aquarium in de spreekkamer van de tandarts. Vader Marlin is radeloos, maar samen met het blauwvisje Dory (Ellen DeGeneres) die aan geheugenverlies lijdt, doorkruist hij de oceaan op zoek naar zijn zoon, waardoor hij van het ene gevaar naar het andere zwemt. Intussen probeert Nemo met zijn nieuwe vrienden uit het aquarium te ontsnappen.
Levensecht
~
Minimaal een glimlach
Iedere regisseur van animatiefilms weet dat je typetjes nodig hebt waar mensen zich slap om kunnen lachen om een dergelijke film succesvol te maken, en Finding Nemo zit er vol mee. Neem bijvoorbeeld Dory, die op een enorm grappige manier aan geheugenverlies lijdt – “It runs in the family, at least, I think it does”, of Bruce de haai die visvrij wil blijven – “Fish are friends, not food”. DeGeneres, de hoofdrolspeler van de succesvolle tv-serie Ellen, als Dory levert heel wat hilarische maar ook vertederende situaties op waarin ze steeds vergeet wat ze moet doen. DeGeneres’ kenmerkende stemgeluid geeft net dat beetje extra aan het altijd behulpzame visje. Bruce (Barry Humphries) is de grote haai, die al lachend bijna op een echte haai begint te lijken. Zijn afkickproblemen gaan gepaard met dagelijkse sessies a la Anonieme Alcoholisten in een gezonken onderzeeër die tussen een groep zeemijnen is geparkeerd. Door de belevingen van de typetjes en alles erom heen goed te timen, lukt het regisseurs Andrew Stanton en Lee Unkrich als geen ander om het publiek minimaal met een glimlach de bioscoop te laten verlaten.
Humor
Op de een of andere manier weten regisseurs van animatiefilms de kijker altijd weer geboeid naar een dergelijke film te laten kijken. Wie kan zijn lachen nou niet inhouden, wanneer je je domme meeuwen voorstelt, die recht op een zeilscherm afvliegen en met hun bekken dwars door het doek steken, ondertussen “Mine! Mine!” roepend? Of wanneer je de 150-jaar oude schildpad Crush (Andrew Stanton) als een volleerd Australische surfer iedere zin hoort afsluiten met “Dude”? Stanton en Unkrich hebben blijkbaar een vergelijkbare humor die aanslaat bij het grote publiek. Beiden werkten in verschillende functies al aan andere Pixar-films als A Bug’s Life (1998) en Monsters Inc. De combinatie Stanton-Unkrich als co-regisseurs blijkt nu zijn vruchten af te werpen. De humor spat van het scherm af zonder al te overdreven te worden. Finding Nemo is voorspelbaar, zoals het een goede animatiefilm betaamt. En zoals elke goede animatiefilm zijn alleen de animaties het al waard om de film op het grote doek te bekijken. Het is een unieke ervaring om je in de zee te wanen, die geen moment stilstaat.
Finding Nemo
Regie: Andrew Stanton en Lee UnkrichJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Klein maar fijn
Tsjaikovski reisde wat af – en wilde als gekweld artiest natuurlijk altijd naar huis. Het gezelschap van andere componisten beviel ‘m op die reizen maar zelden: Brahms was “een dronken bierbuik”, Moessorgski een lopende jeneverfles en van andere collega’s is maar wijselijk vergeten wat hij over ze te zeggen had. Eigenlijk waren er maar vier mensen waar Pjotr
Iljitsj het mee kon vinden. De eerste twee waren Edvard Grieg en Antonin Dvorak, waar eigenlijk niemand een hekel aan had, de derde Camille Saint-Saëns, die zijn gevoel voor humor deelde. Dat hij ook zo goed overweg kon met Joachim Raff was opmerkelijker. Raff stond een beetje bekend als een een eigenwijze drol die z’n meningen zelden aan goede smaak aanpaste en Pjotr Iljitsj was extreem gevoelig voor kritiek op zijn werk. We zullen dus maar aannemen dat Raff niets dan goeds te melden had.
~
Vergeten
Als er een prijs zou zijn voor de meest vergeten componist, zou die zonder problemen kunnen worden opgeëist door Joachim Raff. Raff, geboren als Zwitser, begon zijn carrière als instumentalist voor Liszt (Die toen de Teleac-cursus Orkest nog niet had doorgeworsteld), koos al snel voor een meer zelfstandig bestaan in Wiesbaden en groeide uit tot één van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Samen met Rubinsteins Oceaansymfonie was zijn derde symfonie (“Im Walde”) veruit het meest gespeelde werk in de orkestzalen van de negentiende eeuw. En net zoals Rubinstein schreef Raff programmamuziek, die in muzikale taal de werkelijkheid probeerde neer te zetten.
Vete
In de vete tussen Brahms en Wagner koos Raff nooit partij: hoewel hij Brahms’ starre conservatisme verafschuwde, beschouwde hij Wagner als een parvenu (terecht, overigens). Dat hij dat kon doen zegt iets over zijn persoonlijkheid, maar ook over de kracht van zijn positie. Raffs bekendheid zou zijn leven echter slechts ternauwernood overleven; binnen een paar jaar werd hij geheel overvleugeld door het werk van mensen als Wagner en hun opvolgers, die veel vrijer stonden ten opzichten van muzikale experimenten. Dat is ergens wel verklaarbaar: Raffs werk hoort meer thuis in het midden van de negentiende eeuw dan in het einde ervan, dus echt avant-garde was het niet. Er is vaak een vergelijking getrokken tussen Raff en Mendelssohn, ten nadele van de eerste. Raff zou een slaafse Mendelssohn-kloon zijn geweest, die zich meer interesseerde in vorm dan in muzikale substantie.
Uitstaanbaar
~
Probeer eens één van z’n oratoria, zou ik zeggen. Raff was constanter, dikwijls origineler en mijns insziens vooral veel leuker. Ik lijk in de minderheid te verkeren, want Raff heeft slechts zelden zijn weg naar de CD kunnen vinden. Daar lijkt de laatste jaren echter verandering in te komen. Nadat Marco Polo (het dure broertje van Naxos) begon aan een complete cyclus van Raff’s symfonische werk, is een paar jaar geleden het wat obscure Zwitserse label Tudor ook begonnen met een dergelijke reeks.
Klein maar fijn
De Marco Polo-serie wisselt nogal in kwaliteit, met name doordat de wat middelmatige Duitse orkesten die het label inhuurde niet altijd berekend leken te zijn op hun taak: Raffs muziek is te complex om even voor de vuist weg te riedelen. De schitterende uitzondering is Samuel Friedmann’s uitvoering van Raffs epische symfonische eersteling An das Vaterland, die sinds kort ook op het veel goekopere Naxos-label te krijgen is. Het andere label dat zich met overgave aan Raff waagde was het Zwitserse Tudor. Het mag dan een klein label zijn, maar aan de kwaliteit van deze opname van Raffs negende symfonie (met de subtitel Im Sommer) en zijn pianoconcert is dat absoluut niet te merken. Jean-Marie Auberson zet in zijn interpretatie van de negende symfonie de voortreffelijke lijn voort die Tudor met Hans Stadlmair was begonnen. In het pianoconcert levert Matthias Bamert samen met Peter Aronsky, een prestatie die het toch al hoge gemiddelde van de serie ruimschoots overtreft.
Seizoenen
De symfonie is er één in een reeks van vier die Raff schreef om de seizoenen te beschrijven. Ze is voor Raffiaanse begrippen vrij licht van toon en mist dan ook helemaal de heroïek die de eerste of de vierde symfonie zo kenmerken. Maar het is juist die lichtvoetigheid en pretentieloosheid die het tot zo’n aantrekkelijk werk maakt. Aan melodie overigens geen gebrek. Vooral het tweede deel bevat veel neuriebaar materiaal.
Hors Catégorie
Het pianoconcert is Raff hors catégorie: een meesterwerk, naar mijn overtuiging één van de beste concerten ooit geschreven. Virtuoos maar niet opschepperig, melodieus zonder ooit in clichés te vervallen en van de eerste tot de laatste noot oorspronkelijk. Raff toont hierbij dat een
traditionele vorm absoluut geen beletsel hoeft te vormen voor originaliteit, die zelfs ten goede kan komen. Met name het tweede, langzame, deel bevat de beste passages die hij ooit heeft geschreven.
Een zeldzaam goede dag
Dat deze opname de enige is die momenteel te krijgen is (en zelfs dat met moeite) is op zich te betreuren. Maar gelukkig is dit zo’n geval waarbij een goede dirigent, een degelijk orkest en een zeer goede pianist elkaar op een zeldzaam goede dag hebben getroffen. Aronsky neemt de solopartij met speels gemak, maar zonder ooit in vlakke acrobatenpianistiek à la Wibi Soeradji te vervallen. Auberson en de zijnen doen daar nauwelijks voor onder, hoewel het iets minder gepolijst klinkt dan in de symfonie. Maar enthousiasme maakt veel goed, en als er dan toch maar één opname is, ben ik blij dat dit deze enige is.
Via de Nederlandse klassiekboer is-ie bij gebrek aan importeur echter niet of moeilijk te krijgen, dus daarvoor zul je in Duitsland (www.amazon.de of www.jpc.de) terecht moeten. Of in de VS. Of Engeland. Of Frankrijk. Overal behalve hier, eigenlijk, Da’s vreemd, maar da’s een onderwerp voor een volgende keer.
Link:
http://www.raff.org
Joachim Raff
Album: Symfonie Nr. 9 "Im Sommer"Prijs: ca. € 15,-
Misschien ook iets voor u
Leeg toneel vol woorden
Wanneer kun je spreken van goed theater? Bij mooie decors? Prima, maar daarvoor kom je niet kijken. Gave effecten? Altijd leuk, maar dan kun je ook een film van Schwarzenegger of Willis huren. Acteurs dan? Daar gaat het om. Als de spelers in een toneelstuk er niks van bakken, kan de rest nog zo goed zijn, maar je verlaat het theater nog steeds ontevreden. Gelukkig hoef je daar bij De Noorderlingen eigenlijk nooit bang voor te zijn.
~
In hun huidige toneelstuk Campagne! zijn decor en effecten vrijwel niet aanwezig. Alles hangt af van de acteurs die gedurende de volle twee uur onafgebroken op het toneel staan. Deze groep jonge mensen (geen van hen is ouder dan 21) behoort ongetwijfeld tot de top van de jonge acteurs in Noord-Nederland (zo niet heel Nederland).
Klonen
Campagne! draait om een groep klonen, en afgezien van de verhaallijn die teruggrijpt op vampiers, is dat het enige wat aan science fiction doet denken. Campagne! is vooral een stuk van deze tijd, en probeert een verklaring te vinden voor de denkwijze van religieuze fanatici, iets waarvoor geen verklaring bestaat. De klonen beseffen dat niet en gaan daaraan uiteindelijk ten onder, maar schrijver Joeri Vos heeft dat heel goed door.
Afratelen
Campagne! zet het publiek aan het denken over religieus fanatisme, het onrecht in de wereld en zo ongeveer alles wat er eigenlijk niet klopt in het leven. Nadeel is wel dat het publiek zo’n stortvloed aan informatie, verpakt in vrij zware mono- en dialogen, over zich heen krijgt, dat niet alles overkomt. De acteurs kunnen het aan, en met name Terri van Splunder en IJbert Verweij weten het publiek te betrekken in hun wervende toespraken, maar bij bepaalde dingen zet ik toch vraagtekens. Waarom bijvoorbeeld worden de dialogen zo snel afgerateld? Ik kreeg hier en daar het idee dat de acteurs eigenlijk niet goed wisten wat ze nu aan het zeggen waren, en hun tekst dan maar zo snel mogelijk gezegd wilden hebben. De enige die dankzij een combinatie van stemvolume en spel met het publiek zijn boodschap overkrijgt is IJbert Verweij, die campagneleider Edward L. Bernays speelt.
Competent
Campagne! is geen voorstelling waar je heen gaat voor een leuk ontspannen avondje uit. Gespeeld door meer dan competente acteurs, met als enig schoonheidsfoutje dat er hier en daar dingen niet overkomen, iets dat door een tempoverlaging en wat minder met de rug naar het publiek spelen opgelost kan worden. Maar de Noorderlingen toeren nog tot en met 31 januari door het land, dus wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.
Links
www.denoorderlingen.nl
Campagne!
Artiest: De NoorderlingenGezien op vrijdag 21 november 2003 in Grand Theatre, Groningen
Misschien ook iets voor u