Leeg toneel vol woorden

recensie: Campagne!

Wanneer kun je spreken van goed theater? Bij mooie decors? Prima, maar daarvoor kom je niet kijken. Gave effecten? Altijd leuk, maar dan kun je ook een film van Schwarzenegger of Willis huren. Acteurs dan? Daar gaat het om. Als de spelers in een toneelstuk er niks van bakken, kan de rest nog zo goed zijn, maar je verlaat het theater nog steeds ontevreden. Gelukkig hoef je daar bij De Noorderlingen eigenlijk nooit bang voor te zijn.

~

In hun huidige toneelstuk Campagne! zijn decor en effecten vrijwel niet aanwezig. Alles hangt af van de acteurs die gedurende de volle twee uur onafgebroken op het toneel staan. Deze groep jonge mensen (geen van hen is ouder dan 21) behoort ongetwijfeld tot de top van de jonge acteurs in Noord-Nederland (zo niet heel Nederland).

Klonen

Campagne! draait om een groep klonen, en afgezien van de verhaallijn die teruggrijpt op vampiers, is dat het enige wat aan science fiction doet denken. Campagne! is vooral een stuk van deze tijd, en probeert een verklaring te vinden voor de denkwijze van religieuze fanatici, iets waarvoor geen verklaring bestaat. De klonen beseffen dat niet en gaan daaraan uiteindelijk ten onder, maar schrijver Joeri Vos heeft dat heel goed door.

Afratelen

Campagne! zet het publiek aan het denken over religieus fanatisme, het onrecht in de wereld en zo ongeveer alles wat er eigenlijk niet klopt in het leven. Nadeel is wel dat het publiek zo’n stortvloed aan informatie, verpakt in vrij zware mono- en dialogen, over zich heen krijgt, dat niet alles overkomt. De acteurs kunnen het aan, en met name Terri van Splunder en IJbert Verweij weten het publiek te betrekken in hun wervende toespraken, maar bij bepaalde dingen zet ik toch vraagtekens. Waarom bijvoorbeeld worden de dialogen zo snel afgerateld? Ik kreeg hier en daar het idee dat de acteurs eigenlijk niet goed wisten wat ze nu aan het zeggen waren, en hun tekst dan maar zo snel mogelijk gezegd wilden hebben. De enige die dankzij een combinatie van stemvolume en spel met het publiek zijn boodschap overkrijgt is IJbert Verweij, die campagneleider Edward L. Bernays speelt.

Competent

Campagne! is geen voorstelling waar je heen gaat voor een leuk ontspannen avondje uit. Gespeeld door meer dan competente acteurs, met als enig schoonheidsfoutje dat er hier en daar dingen niet overkomen, iets dat door een tempoverlaging en wat minder met de rug naar het publiek spelen opgelost kan worden. Maar de Noorderlingen toeren nog tot en met 31 januari door het land, dus wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.

Links