8WEEKLY

Lekker gamen op het platteland

Artikel: The Sims: Er op uit!

De Sims behoeven eigenlijk geen enkele introductie meer. De kleine interactieve computermannetjes en -vrouwtjes behoren de laatste vijf jaar tot de meest verkochte gamefranchise van de wereld. De Italiaanse loodgieter van Nintendo, het blauwe stekelvarkentje van Sega en de voetballers van FIFA, allemaal zijn ze geklopt door iets wat door velen niet eens echt als een game gezien wordt. Eerst veroverden ze de PC, vervolgens de consoles, en nu is de GBA aan de beurt.

~

De GBA heeft inmiddels een paar wonderlijke adaptaties van games achter de rug. Vers in het geheugen liggen nog de consoleklassiekers zoals Driver 2, Tomb Raider, Crazy Taxi, Mortal Kombat DA en Colin McRae2. Zeer binnenkort zullen GTA en Max Payne volgen. Dit overzetten naar het kleine schermpje gaat natuurlijk niet zomaar: meestal moet men het perspectief van de game flink onderhanden nemen. Vaak levert dit een pseudo-3D-gameomgeving op zoals we bijvoorbeeld zagen in Tomb Raider. En ook voor The Sims werd deze oplossing gebruikt.

Bij oom op het platteland

In deze game gaat jouw karakter eens vakantie vieren bij zijn oom op het platteland. Nadat je een babbeltje met oom hebt gemaakt, laat je de goede man zien dat je je prima kunt redden in je eentje. Oom vindt dat helemaal te gek, en al gauw mag je de zolder boven zijn ouwe schuur als je eerste huisje beschouwen. Achter de boerderij vind je een oude bank, een vies bed en kapotte dingen zoals een koelkast en een TV. Een beetje repareren, en je zoldertje is ingericht. Het simmen kan beginnen.

Sociabel

Op de PC was The Sims een soort levenssimulator. Je moest zorgen dat je mannetje op tijd naar bed ging, zich regelmatig waste, sociale contacten onderhield en ook nog eens carrière maakte. In de GBA-variant is deze game meer een soort RPG. Naast het onderhouden van sociale contacten moet je ook diverse mini-quests uitvoeren om verder te komen in deze game. Geheel tegen de Simtraditie in is deze game namelijk uit te spelen. De opdrachten zijn in het begin vrij makkelijk, maar worden al snel moeilijker.

Geld stinkt niet

Om aan geld te komen kun je de mini-quests tot een goed einde brengen, maar je kunt ook meedoen met diverse minigames! Zo betaalt je oom je regelmatig een lieve smak geld als je zijn gras maait. Hoe beter je dit doet, hoe meer je verdient. Maai je echter de bloemetjes aan gort, dan kan het je ook weer geld kosten. Er zijn een flink aantal van dit soort kleine spelletjes die de nodige variatie aan het basisspel toevoegen. Ook kun je geld verdienen door af en toe een voorwerp voor iemand weg te brengen naar een ander personage in de game.

Conclusie

The Sims ziet er niet alleen prima uit op de GBA, het speelt ook nog eens ontzettend makkelijk. Zelfs de Nederlandse vertaling stoort niet heel erg, en dat zien we bij games zelden. Ik had niet verwacht dat The Sims op de GBA iets had kunnen worden. Gelukkig had men de moed om voor de GBA iets aparts te doen met het spel, en zo de gameplay succesvol aan te passen naar het kleine schermpje. The Sims is een game die je eigenlijk gewoon verplicht bij je GBA moet hebben: fris, gezellig en absoluut zeer verslavend.

8WEEKLY

All you need is cash

Artikel: Total Club Manager 2004

In de wereld van voetbalmanagementsimulaties geldt één vuistregel: Championship Manager is koning, keizer en admiraal. De afgelopen tien jaar heeft CM deze positie met veel overmacht weten te veroveren, en beten talloze concurrenten keihard in het stof. Je moet dan ook van goeden huize komen als je in dit genre een franchise wilt neerzetten. Toch lukt het EA aardig met zijn Total Club Manager-games.

~

Managementgames op consoles, kan dat eigenlijk wel? Championship Manager heeft een uitstapje naar de Xbox gemaakt (dat zou trouwens een interessante Xbox Live-titel kunnen worden), dus TCM komt ook gelijk maar naast de PC ook op de console uit. Alleen de Gamecube blijft weer eens achter, en dat is voor dit systeem een heel slecht teken. Als ook EA niet meer produceert voor de Cube, dan zie ik niet in waarom je deze console nog zou kopen. Misschien komt deze game later alsnog op de Cube uit. In elk geval valt op de PS2 de naar mijn mening lastige interface op. Met een muis werkt het allemaal gewoon net even wat instinctiever, en ga je sneller een beetje pielen, en kijken wat er mogelijk is. Op een console wil je gewoon aan de slag kunnen, en tja, daar leent een managementgame zich nou eenmaal niet voor. Het instructieboekje er dus maar bij gepakt…

Fusion

De grote gadget van dit spel is het met veel tamtam aangekondigde “Football Fusion”-gedeelte. Hiermee combineer je de spellen Fifa 2004 en TCM2004. Nu kun je naast managen ook voetballen. Ben je goed in Fifa, dan kun je met een wat mindere selectie dus toch nog kampioen worden. Eerlijk gezegd ben ik nooit zo’n fan geweest van dit soort opties. Je speelt een managementgame of niet. Mensen die beiden willen, zijn vaak niet de meest hardcore managementspelers, en kunnen met het carrièregedeelte van deze game ook wel vooruit. Desondanks is Fusion een leuk idee, dat ongetwijfeld een vervolg zal krijgen in Fifa 2005. Persoonlijk zie ik het slechts als een gadget, en geen reden om de game aan te schaffen.

All you need is cash

Als managerspel zitten er een paar minpuntjes aan deze game. Om te beginnen zijn de gedragingen van spelers en hun transfergedrag niet heel realistisch. Als je maar geld genoeg hebt, komen de meest bekende spelers toch wel naar je club, hoe laag je ook speelt. Bij Championship Manager hoefde je niet te proberen om bijvoorbeeld Mark van Bommel naar Sparta te halen. Mark gaf dan uit zichzelf al aan dat hij dat geen goede stap in zijn carrière vond. Hier kan je met een gerust hart proberen om spelers van bijvoorbeeld AC Milan naar een kleine club zoals Levante te halen. All you need is cash.

Conclusie

TCM2004 is een vrij redelijke game geworden, die door de Fusion-optie de nodige aandacht krijgt. Voor Championship Manager-fans is dit echter geen reden om van hun geloof te vallen: Fusion is voor hen slechts een irrelevante bijzaak. Op de console, en dan met name de PS2, heeft deze game echter weinig concurrentie. Zoek je een goede managmentsim voor je PS2, dan is TCM2004 voor nu de beste keuze. Ondanks een paar minpuntjes is deze game onderhoudend genoeg, hoewel hij op de PC het best tot zijn recht komt.

Film / Films

Hooggespannen verwachtingen

recensie: Shouf Shouf Habibi!

Je kunt, om wat voor reden dan ook, niet altijd op de dag van de première naar de film. Wanneer je dan een week, twee weken later alsnog naar de film gaat, heb je al het nodige aan voorkennis opgedaan: je hebt recensies gelezen, van iemand gehoord dat het een hele leuke film is (of juist niet), je hebt trailers gezien, kortom: je hebt verwachtingen. En dat is funest voor je bioscoopbezoek. Want zit je eenmaal vol verwachting in de rode pluchen stoel, dan valt het bijna altijd tegen.

~

Shouf Shouf Habibi! wordt door diverse kranten en tijdschriften de hemel in geprezen. De altijd gereserveerde Volkskrant noemde de film een “gevatte komedie”, HP de Tijd repte van een “stevige dosis humor en een ‘onsje’ drama”. Logisch dat de verwachtingen hooggespannen zijn: een komedie die ingaat op het leven van Marokkanen in Nederland, het eerste interculturele (en hilarische!) filmproject van eigen bodem.

Djellaba’s

En wat valt het dan tegen! Shouf Shouf Habibi! is alleen bij vlagen grappig en het verhaal zit vol gaten die qua grootte niet zouden misstaan op een achteraf gelegen weggetje in het Rifgebergte. Het verhaal gaat over Ap, een jonge Marokkaan in de stad die zou moeten worstelen met de keuze tussen zich onderdompelen in het moderne Nederlandse stadsleven of een rechtgeaarde moslim worden en een Marokkaans meisje trouwen. Op zich geen slecht uitgangspunt, ware het niet dat de keuze wel heel zwart-wit wordt gemaakt. Het ene ogenblik loopt Ap nog in een hip zwart jasje, het volgende moment draagt hij een djellaba tot op de grond. Die natuurlijk niet bevalt, waarna het zwarte jasje vlot weer uit de kast wordt getrokken.

Dan is er nog Aps familie, bestaande uit een overspel plegende ouderde broer, een afpersend broertje, een geëmancipeerd zusje en de traditionele traditionele ouders. De rollen worden goed ingevuld door acteurs als Najib Amhali (ook bekend van cabaret), maar hun wederwaardigheden zijn als los zand. De verhaallijn van zusje Leila, die verstoten wordt door haar familie omdat ze geen traditioneel huwelijk wil sluiten, is topzwaar. De serieuze problematiek wordt verbeeld door een enkele traan en een goedgemikte klap in het gezicht, en daarna is alles weer koek en ei. Zelfs niet-Marokkanen moeten in de gaten hebben dat dergelijke problemen niet zo eenvoudig opgelost kunnen worden, ook niet in de film.

E.T.

~

Er valt genoeg te lachen in Shouf Shouf Habibi!, maar het zijn oppervlakkige glimlachjes en het leidt nergens toe. En een film die zo uitdrukkelijk wordt gepresenteerd als een verhaal over opgroeien tussen twee culturen mag wel wat meer laten zien. Meer verdieping in de verschillen tussen beide culturen. De veelgeciteerde grap aan het begin (Wat zijn de vijf verschillen tussen een Marokkaan en E.T.? E.T. kwam alleen, zag er wél leuk uit, wilde de taal wel leren, had zijn eigen fiets en hij ging weer terug naar huis) geeft misschien wel aan wat het probleem is van Shouf Shouf Habibi!: in plaats van zowel Nederlanders als Marokkanen echt een spiegel voor te houden blijven de makers steken in grapjes die niet over de realiteit gaan.

Allochtonenvraagstuk?

Is Shouf Shouf Habibi! dan mislukt? Welnee, het is een aardige film, maar ook niet meer dan dat. Maak er in vredesnaam geen schoolvoorbeeld van geslaagde integratie van, of het luchthartige antwoord op het allochtonenvraagstuk, termen waar maatschappijkritische figuren graag mee gooien. Het is een aardige film, met leuke sketches en scènes die helaas in het grotere geheel van de film niet overeind blijven. Maar blijf vooral in je stoel zitten voor de aftiteling, want het titelliedje Shouf Shouf Habibi! van de rapformatie ADHD is nu juist wèl heel erg leuk en aanstekelijk.

Film / Films

Schoonheid in het wilde westen

recensie: Once Upon a Time in the West: Special Collector's Edition

Je hebt meesterwerken en je hebt Meesterwerken, moet Sergio Leone hebben gedacht toen hij met zijn co-auteurs Bernardo Bertolucci en Dario Argento begon aan het script van Once Upon a Time in the West. Met zijn drieën bekeken ze hun favoriete westerns en smeedden de beste elementen uit al die klassieke Hollywoodfilms aaneen tot een meesterwerk dat al meer dan dertig jaar wordt gezien als dè definitieve western.

~

Once Upon a Time in the West is het meerlagige verhaal van een ex-prostituee (Claudia Cardinale) die in het wilde westen een nieuw bestaan wil opbouwen, een mysterieuze harmonicaspeler (Charles Bronson) die uit is op wraak, een meedogenloze bandiet (Henry Fonda in een onkarakteristieke rol) en de onstuitbare opmars van de spoorwegen, die voorgoed het einde zouden betekenen voor de pioniers en het leven aan de “frontier”. In bijna drie uur trekken uitgestrekte landschappen, afwisselend in Spanje en Arizona gefilmd, en extreme close-ups aan ons oog voorbij, en het is aan Leones vakmanschap te danken dat de film geen moment verveelt, ondanks zijn glaciale tempo.

Wauw…

~

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is de film uit op dvd. En het was het wachten waard: er is vrijwel niets aan te merken op deze prachtige uitgave. Zodra je de schijfjes uit hun zwaar kartonnen en schitterend uitgevoerde verpakking haalt, weet je dat er een hoop aandacht aan deze dvd is besteed. De beeld- en geluidskwaliteit van de film is verbluffend: Once Upon a Time in the West werd zorgvuldig digitaal gerestaureerd en dat is te zien. Nooit eerder zag de film er zo goed uit, waarschijnlijk zelfs niet tijdens zijn première in 1968. We waren al tevreden geweest als het hierbij was gebleven, maar Paramount heeft ook nog eens een prima verzameling extra materiaal toegevoegd.

Commentaar

Hoewel Once Upon a Time in the West om zacht te zeggen sterk is “beïnvloed” door vele andere westerns, hoef je dankzij deze nieuwe dvd geen filmkenner te zijn om alle verwijzingen en dubbele bodems op te pikken. Op het zeer informatieve commentaarspoor tijdens de film vertelt Leone-biograaf Christopher Frayling namelijk honderduit over de shots die Leone soms letterlijk van zijn inspiratiebronnen kopieerde, de motivaties van de personages, de locaties en Ennio Morricones legendarische muzikale thema’s. Ingebed in Fraylings verhaal zijn losse fragmenten te horen van beroemde bewonderaars als John Carpenter, Alex Cox en John Milius en korte interviews met Claudia Cardinale en Bernardo Bertolucci. Hoewel de sprekers na dik twee uur uitgepraat lijken, kun je het je niet veroorloven dit audiocommentaar over te slaan.

Tarantino

Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg. De tweede schijf van deze set is gevuld met een zeer uitvoerige documentaire in drie delen, die achtereenvolgens de voorbereiding (scenario en casting), de opnamen en de postproductie (montage, muziek en ontvangst) beslaan. Veel van de sprekers uit het audiocommentaar zijn ook hier te zien, maar vrijwel nergens overlapt de informatie. De overige ruimte op disk twee wordt gevuld met verschillende kortere filmpjes over de opkomst van de spoorwegen, de in de film gebruikte locaties en een montage van foto’s die tijdens de opnamen zijn gemaakt. Enkele trailers ronden het geheel netjes af, en er schijnt zelfs ergens een nieuwe trailer verstopt te zijn, die de film op Tarantino-achtige wijze presenteert.

Sergio Leone maakte met Once Upon a Time in the West de ultieme western, die tegelijkertijd een opsomming en afsluiting vormt van meer dan vijftig jaar filmgeschiedenis. Met deze geweldige dvd moet de volgende vijftig jaar ook geen enkel probleem zijn.

Film / Films

Ontzettend lief

recensie: Something's Gotta Give

Er is iets met Jack Nicholson. Het viel me een tijdje geleden op bij zijn rol in Anger Management. Een matige film, maar puur door de aanwezigheid van Jack was de film toch te verteren. Sommige mensen dwingen dat nu eenmaal af. Ook al is het resultaat matig, ze hebben een bepaalde superieure uitstraling waardoor iedereen ze toch direct gelijk geeft. Andere mannen in dit rijtje zijn Sean Connery, Michael Caine, Johan Cruijff en Harry Mulisch. Als Jack, ondanks zijn leeftijd en uiterlijk een versierder van jonge vrouwen gaat spelen, geloof je het op een één of andere manier onmiddellijk.

~

Harry Sanborn (Nicholson) geniet van het leven, en gaat nooit uit met vrouwen boven de dertig. Met zijn nieuwste scharreltje Marin (Amanda Peet) gaat hij een weekendje naar het strandhuis van haar moeder. Helaas had moeder (genaamd Erica, gespeeld door Diane Keaton) ook een weekend in het huisje gepland. Erica ziet dan ook tot haar schrik dat Harry net zo oud is als zij, maar toch met haar dochter loopt te rommelen. Als Harry tijdens een vrijpartij een hartaanval krijgt, moet hij van zijn dokter (Keanu Reeves) verplicht rust houden. Aangezien Marin weer terug naar de stad moet, is er geen andere optie dan dat Erica blijft om op Harry te letten. De twee moeten aanvankelijk niets van elkaar hebben, maar raken langzamerhand toch gefascineerd door elkaar.

Tegenpolen

Soms heb je van die films waarbij je bij het begin al weet hoe het gaat aflopen. Met Something’s Gotta Give wil ik nog wel een stapje verder gaan: je weet direct bij elke scène al hoe hij gaat verlopen, en wat voor scène daarna gaat komen. De film portretteert Harry en Erica vanaf het begin als duidelijke tegenpolen. Na Harry’s hartaanval verspilt het script geen enkele tijd maar laat de twee tegenpolen razendsnel naar elkaar toegroeien. Je kunt meteen op je klompen aanvoelen dat dit leidt tot een stukje zelfbespiegeling. Beiden beginnen te twijfelen of ze met hun huidige bestaan echt gelukkig zijn, en of ze toe zijn aan iets totaal nieuws (elkaar). Vervolgens is daar uiteraard de kink in de kabel die in de afwikkeling van de film met de nodige obstakels overwonnen dient te worden. SGG is vooral een prettige feel-good film, en dus zijn zelfs die obstakels niet al te imposant.

De jonge dokter

Eén van die eerder genoemde obstakels is Harry’s dokter Julian. Hoewel hij een stuk jonger is valt hij als een blok voor de intelligente Erica. Omdat Harry te lang twijfelt, krijgen Erica en Julian uiteindelijk een relatie. Het lijkt erop dat Harry zijn kruit verschoten heeft. De rollen zijn nu omgedraaid: niet Harry, maar Erica heeft nu een jonge scharrel. Harry vindt dat uiteraard helemaal niks, maar dit zet hem nog meer aan het denken over zijn eigen leven. Hij zal keuzes moeten maken, anders is hij Erica, en zijn kans op een ander leven misschien wel voor altijd kwijt. Het verhaaltje kabbelt eigenlijk moeiteloos door, en alle plotwendingen en ontwikkelingen zijn al zo duidelijk van te voren aangekondigd dat niets je echt zal verrassen.

Conclusie

Ondanks al die voorspelbaarheid is SGG toch een ontzettend leuke film. Nicholson en Keaton hebben de voor het genre vereiste chemie. Bovendien is het wel eens verfrissend om een romcom te zien met mensen van boven de vijftig. De film is ontzettend lief zonder direct klef te worden. En bovendien zei ik het in de inleiding al, het blijft altijd een absolute traktatie om Nicholson aan het werk te zien. SGG is misschien voorspelbaar, maar ook zeer onderhoudend en goed voor een lach.

Muziek / Concert

Alleen charme is niet meer genoeg

recensie: Kaizers Orchestra live

In rap tempo verovert het Noorse Kaizers Orchestra Nederland. Vorig jaar vielen ze geweldig op op Eurosonic en daarna ging het in rap tempo opwaarts in de vaart der volkeren: Vera, Lowlands, de Melkweg en dan nu weer Vera. De Noren hadden Groningen uitgezocht als start voor hun nieuwe tournee. Kaizers Orchestra en Groningen hebben wat met elkaar en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen.

~

Ruim voor het begin van de voorstelling stond er al een rij voor de ingang. Sommige fans van het eerste uur probeerden op het laatste moment nog een kaartje te bemachtigen. Een van die fans raadde het concert enthousiast af: “Zo leuk is het helemaal niet hoor!” Verderop probeerde er een met een vergelijkbaar trucje iemand een kaartje te ontfutselen: “Als je het een keer gezien hebt, is het steeds hetzelfde.” Deze laatste figuur bleek met zijn opmerking onbedoeld dicht bij de waarheid te komen.

Frivole mengelmoes

~

Ikzelf zag ze één keer eerder, op Lowlands. In Biddinghuizen speelden ze een set die zowel in volgorde, uitvoering als interactie met het publiek sterk leek op deze in Vera. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, want Kaizers Orchestra is een energieke band met energieke en uiterst dansbare muziek, waardoor de optredens altijd feestjes zijn. De stemming komt er gemakkelijk in met de frivole mengelmoes van hoempa met punky gitaren en stevig slagwerk op de inmiddels bekende olievaten. Niet voor niets is de slagzin van Kaizers verwerkt in een van hun bekendste liedjes: Ompa til du dør, oftewel: hoempa tot je erbij neervalt.

Janove Rat Kaizer

Maar het was op deze donderdagavond vooral meer van hetzelfde. Het publiek was verwachtingsvol toegestroomd en hoopte op een spetterende avond. Zanger Janove Rat Kaizer deed zijn best het publiek op zijn hand te krijgen en het zal hem ook best gelukt zijn, maar niet met de hele zaal. Daarvoor stonden toch te veel mensen te wachten op iets wat eigenlijk niet kwam, of niet genoeg kwam. Maar wat dat dan precies was, is niet zo gemakkelijk te zeggen.

Innemend

Kaizers Orchestra is een innemende band en bij hun muziek kun je bijna niet stil blijven staan. Maar het lijkt erop dat deze twee dingen vanzelfsprekend zijn geworden voor het publiek. Kaizers enthousiasme kennen we nu wel, lijkt de opvatting, en de muziek kennen we ook. Het is nog steeds goed, maar het publiek wil meer. En het lijkt erop dat Kaizers Orchestra donderdagavond in Vera wel meer wilde bieden, maar niet zo goed wist wat dan precies.

Nieuw kunstje?

Het uitgebreide voorstellingsrondje, waarbij elk bandlid een bombastisch-komische introductie krijgt, kenden we al van eerdere voorstellingen, en dat werkte dus niet echt. Toen Janove Rat Kaizer vertelde dat hij zijn dochtertje, nu twee maanden, Vera had genoemd, leek het even goed te komen. Maar daarna was het weer meer van hetzelfde. Wel met veel vuur en inzet en enthousiasme gespeeld, daar niet van, maar gewoon niet zo spetterend. Moet Kaizers met een nieuw kunstje komen of is het Groningse publiek verwend geworden?

Moegespeeld

Voor wie Kaizers Orchestra nog niet kent, is elk concert een openbaring. Maar de fans, en die schare groeit snel in Nederland, kennen de hoempamelodieën van de Noren nu zo onderhand wel. Kaizers staat straks op Pinkpop. Het is te hopen dat ze zichzelf, en het Nederlandse publiek, voor die tijd niet moegespeeld hebben.

Muziek / Album

Ane en haar gitaar

recensie: Ane Burn - Spending Time with Morgan

Ane Brun is een blonde Noorse die in Stockholm woont. Haar gitaar noemt ze Morgan en haar debuut CD Spending Time With Morgan. Ze zou dit jaar op Eurosonic optreden. Maar omdat het aanbod aan Noorse kwaliteit dit jaar zo groot was, moest ze genoegen nemen met een “unplugged” sessie in een Groningse platenzaak. Daar wist ze mij samen met Morgan te betoveren.

Haar CD klinkt wat minder spartaans. Strijkers, een tweede stem; het klinkt allemaal wat gladder dan in die bewuste Groningse platenzaak. Ane Brun kan veel met haar stem. In de opener Humming One Of Your Songs klinkt ze als Sinead O’Connor terwijl ze in andere songs als Ilse de Lange, Mathilde Santing of Norah Jones klinkt. Uit mijn voorbeelden blijkt wel dat we hier met een uitzonderlijk goede zangeres te maken hebben die bovendien ook niet aan een bepaalde stijl vastzit.

dEUS

Ze zegt zelf beïnvloed te zijn door Nick Drake en Joni Mitchell. Deze twee artiesten zijn niet toevallig ook de grote voorbeelden van Tom Barman, het creatieve brein van dEUS. Vooral in songs als het prachtige One Off en Headphone Silence vraag ik me serieus bij de intro af of ik niet per ongeluk de CD van Guy van Nueten en Tom Barman in de CD wisselaar heb gedaan.

Dijk

Mijn enige kritiek op deze CD is dat het snel wat saai wordt. Ik bedoel, onze baby slaapt er goed op, daar niet van. Maar na twee draaibeurten verlang ik naar wat stevigers. Voor de rest is Ane Brun een uitzonderlijk talent uit Noorwegen met een dijk van een stem die volgend jaar gewoon op het hoofdpodium van Eurosonic moet staan.

Boeken / Fictie

Laag na laag na laag

recensie: Paul Auster - Orakelnacht

.

Sidney Orr, de hoofdpersoon uit Orakelnacht, is zelf schrijver. Hij heeft zijn beroep een tijd niet kunnen uitoefenen omdat hij erg ziek was. Maar op de dag dat hij in een papierwinkel van een Chinese eigenaar een blauw Portugees opschrijfboek koopt, begint hij weer. Het wordt een stormachtig verhaal, hij lijkt er helemaal door in beslag genomen. Ondertussen gaat het slecht met zijn goede vriend John Trausse, ook schrijver, en zijn vrouw Grace, die raar reageert de laatste tijd. Hij is echter vooral in de ban van het nieuwe verhaal dat hij gaat schrijven en de vreemde gebeurtenissen die ondertussen voorvallen.

Ik stopte een verse inktpatroon in mijn vulpen, sloeg het notitieboek open op de eerste bladzijde en concentreerde mij op de bovenste regel. Ik had geen flauw idee hoe ik moest beginnen. Het doel van de oefening was niet zozeer iets specifieks te schrijven als wel om mezelf te bewijzen dat ik het nog steeds in me had om te kunnen schrijven, en dat betekende dat het niet uitmaakte wat ik schreef, zolang ik maar iets schreef. Alles was goed geweest, ik zou tevreden zijn met elke zin die ik op papier kreeg, maar toch wilde ik het notitieboek niet openen met iets stompzinnings en dus wachtte ik op de dingen die komen gingen, starend naar de ruitjes op het papier.

Fabel over de tijd

In Orakelnacht worden fictie en fictie vermengd. John Trausse raadt Sid aan een verhaal te schrijven over een man uit een passage uit de Flitcraft-episode van de schrijver Daniel Hammett. Het gaat over een man die uit het leven stapt en verdwijnt. In het verhaal dat Sid aan het schrijven is, krijgt een redacteur een manuscript aangeboden van een schrijfster uit de jaren twintig, genaamd Orakelnacht. Naar aanleiding van dit manuscript en de kleindochter van de schrijfster die het manuscript aanbiedt, besluit de redacteur zijn leven aan andere wending te geven. Interessanter is wat Sid schrijft over het soort roman dat Orakelnacht (het manuscript) moet worden. Het wordt ‘een korte filosofische roman over het voorspellen van de toekomst, een soort fabel over de tijd’. Over het manuscript wordt niet veel meer geschreven, wanneer Sid vast raakt in zijn verhaal over de redacteur. De omschrijving van het manuscript wordt nu echter een omschrijving voor het soort roman dat Orakelnacht is geworden.

Möring

Een belangrijk idee van deze roman is het voorspellende karakter dat woorden kunnen hebben. Zoals John Trausse tegen Sid zegt: ‘Misschien is dat wel de essentie van schrijven, Sid. Niet het rapporteren van gebeurtenissen uit het verleden, maar dingen laten gebeuren in de toekomst.’ En Sid heeft dat idee ook aan het eind van het boek; de vreemde gebeurtenissen die hem overkwamen, het koortsachtige schrijven voorspelden zijn toekomst. Sid schrijft deze roman echter tien jaar later. De zaken die hij als voorteken beschouwt, verklaart hij dan met verhalen uit het verleden, die hij beter begrijpt doordat hij een overzicht van de gebeurtenissen heeft. Hij reconstrueert het verleden en dicht in het verleden een rol toe aan de toekomst. Maar hij wist al wat hem te wachten stond, toen hij het boek schreef, waardoor het idee dat woorden een voorspellende kracht kunnen hebben minder goed aangetoond is. De zaken waarvan Sid onder de indruk is keren later inderdaad terug, maar ze zijn gecomponeerd door de schrijver, hij maakte de verbindingen en liet het verhaal lopen zoals het gebeurde. Toch was ik eerst wel onder de indruk van het idee, al had ik iets soortgelijks ook bij Marcel Möring gelezen in In Babylon.

Onverklaarbaar

In die zin is Orakelnacht misschien een beetje een teleurstelling. Bijzonder is het wel dat de roman een andere roman in zich heeft en tegelijkertijd ook weer aanzetten voor andere romans in zich heeft, door gebeurtenissen die niet helemaal worden verteld en onverklaarbaar blijven. In die zin keert Auster terug naar zijn bekende thema’s zoals toeval en lot. En hij speelt ook met het gegeven schrijver te zijn, bezig te zijn met een boek, terwijl hij dat ondertussen ook is, evenals Sid. En het is interessant te bedenken wat er eerder was, de roman die Sid probeert te schijven of deze roman.

Vloeiend

Opvallend is ook het notenapparaat in het boek. Op verschillende bladzijden zijn er uitgebreide toelichtingen bij een korte mededeling. De toelichting is vaak wel leuk om te lezen, maar misschien niet relevant genoeg bevonden om in het verhaal zelf verteld te worden. Het heeft ook een grappig, misschien onbedoeld effect. Doordat de noten over verschillende pagina’s lopen en niet meer synchroon lopen met de toelichting bij de passage uit het verhaal, worden het verhaal waaruit deze roman bestaat en het verhaal dat Sid aan het schrijven is vermengd. De beide romans gaan door elkaar lopen en soms is dat verwarrend. De gevoelens van Sid zijn door zijn ziekte soms nog wat ongecontroleerd, maar mooi beschreven. Door de veelheid aan gebeurtenissen is het een vloeiend boek geworden, zij het dat de functie of rol van sommige gebeurtenissen of personen me nog niet helemaal duidelijk is geworden. Ondanks de verborgen zoektocht naar het schrijven blijft Auster een goede verteller en lijdt het verhaal niet aan de experimenten van de schrijver.

Boeken / Fictie

Een geniale biografie van een gekke componist

recensie: Simon Silber, werken voor piano solo

Het boek Simon Silber ziet er wat onopvallend en onooglijk uit. Het heeft het formaat van een cd en in een rood rondje op de voorkant staat ‘werken voor piano solo’. Wie door de eerste bladzijden bladert komt een lijst met werken tegen, verdeeld over vier cd’s, met inbegrip van de tijdsduur van elk stuk. Daarna een wat plechtige inleiding die aankondigt dat dit de erfenis van de relatief onbekende componist Simon Silber is. Je begint je af te vragen waar je aan begint: een biografie van een volslagen onbekende, die ook nog eens volslagen onbekende muziek heeft gecomponeerd.

Maar zet door! Lees verder! Want na die wat gezwollen inleiding begint een in alle opzichten bijzonder boek: een combinatie van biografie, roman en muziekbeschrijving. Tijdens het lezen van het boek betrap je jezelf erop dat je zou willen dat het echt gebeurd was en dat je de muziek van Silber zou kunnen horen.

Wonderkind

Simon Silber werd op 17 oktober 1958 geboren in Forest City, even voor zijn tweelingbroer Scooter. Simon en Scooter worden door hun vader onderworpen aan een krankzinnig streng regime om ze de beste pianisten en wonderkinderen van deze eeuw te laten worden. Maar vader Silber speelde vals: hij benoemde Simon tot zijn lievelingskind en gaf hem de meeste aandacht en training. Dat klinkt misschien mooi, maar Silber Sr. was meer dan geobsedeerd door het succes van zijn kind: hij dwong zijn zoon om 24 uur per dag naar Beethoven te luisteren, sloot hem op in een kelder om hem te harden en dwong hem tot de meest idiote gebruiken en rituelen, zoals het elke avond spelen van één akkoord dat de dag samen moest vatten.

Wanneer de biograaf Norm ten tonele verschijnt is Silber Sr. al een aantal jaren dood en leven Simon en Scooter in onmin met elkaar. De wat cynische Norm is ingehuurd om het levensverhaal van Silber, het muzikale genie, op te schrijven en hij begint daar in eerste instantie vol goede moed aan. Maar al snel blijkt dat Silber geen gewone componist is. Hij houdt er zo zijn eigen ideeën over muziek op na, experimenteert met hele trage of juist hele snelle stukken en is bezig met een sonate die een hele dag moet beschrijven en ook net zo lang moet duren.

Windorgels, honden en ijskarren

Silber vult zijn dagen met de meest vreemdsoortige experimenten: hij schiet kraaien dood en gebruikt de geluidsopnamen ervan als muziekstuk, hij componeert pianowerken van drie seconden lang en schrijft muziek die precies past op zijn regelmatige autoritje over de Route 111. Biograaf Norm probeert intussen meer aan de weet te komen: over het desastreus verlopen pianoconcours dat Silbers lancering had moeten zijn, over Silbers ziekelijke neiging alles waarvan het geluid hem irriteert te stelen, te vermoorden of onklaar te maken (windorgels, honden, ijskarren) en over Silbers vreemde broer Scooter, die zich al een leven lang achtergesteld voelt en regelmatig bij Silber langskomt om geld van hem te eisen en hem met de dood te bedreigen.

Miskende talenten

Het leven van Silber is op zichzelf al interessant genoeg, maar de schrijver voegt aan de biografie ook persoonlijke noten van de biograaf Norm toe. Silber en hij onderhouden een haat-liefderelatie, waarbij de haat en liefde geheel en al van Norms kant komen en Silber zich gedraagt met een soort vanzelfsprekende onverschilligheid tegenover deze vriendschap. Norm heeft, voordat hij biograaf werd, een boek met aforismen geschreven en beschouwt zichzelf als een licht miskend talent. De overeenkomsten tussen hem en Silber zijn groot: beide beoefenen hun kunst in de marge en beide zijn op zoek naar een zekere vorm van erkenning, die ze beiden ontberen. Silber belt regelmatig naar het lokale radiostation om daar met vervormde stem zijn eigen werken aan te vragen. Norm doet wanhopig zijn best om artistiek en onbereikbaar te lijken, maar wanneer hij een echte bewonderaar vindt, gaat dat helemaal fout. Alle verwikkelingen komen uiteindelijk samen in een hoogst originele climax met een bijzonder staartje.

De biografie van Silber is opgebouwd als een boekje dat een cd-box begeleidt: elk hoofdstuk is een beschrijving van een van de werken van de componist, en na die beschrijving volgt een stuk over de origine van de compositie en andere wederwaardigheden, die je langzaam maar zeker duidelijk maken wat Silber van plan is: aan het einde van het boek zal hij eindelijk de zo verlangde waardering en aandacht krijgen. De opbouw in muziekstukken lijkt weinig ruimte te laten voor plotontwikkeling, maar de schrijver springt daar handig mee om: via de muziek en de compositie(methode) leer je op natuurlijke wijze de idioot erachter kennen.

6. Verkeerd verbonden 1.22

Iemand die geluid op zichzelf al haat, en plotselinge geluiden in het bijzonder, zal vreemden die zijn telefoon laten rinkelen door per ongeluk zijn nummer te draaien zeker haten. In 1982 nam Silber een tijdlang de moeite dergelijke bellers te vragen welk nummer ze hadden willen bellen om dat op een speciaal kladblok te noteren nadat hij de hoorn erop had gegooid. […] Verkeerd verbonden is een soort numerieke tegenhanger van de alfabetische truc van de Babbage-transformaties: een transcriptie van al deze verkeerde nummers, uitgevoerd op een druktoetspaneeltje, niet in numerieke volgorde maar in de volgorde waarin onze componist ze had genoteerd. […] Uit de regels volgens welke het stuk is gecomponeerd is het telefoonnummer van de componist af te leiden.

Muziek?

Simon Silber ziet er misschien niet uit als een meesterwerk, het is het wel. Het is jammer dat het formaat en de kaft ervoor zorgen dat het boekje niet erg opvalt in de boekwinkel, maar dat is absoluut onterecht. Dit boek zit op een geniale wijze in elkaar: biografie, roman en muziekbeschrijving in één. Dat de opzet, uitwerking en inhoud zo goed op elkaar inwerken is nog het best te merken wanneer je aan het lezen bent: je begint je onwillekeurig af te vragen waar de cd met de werken Silber is, zodat je er eens naar kunt luisteren. Een beter bewijs voor de kracht van Simon Silber is er niet.

Theater / Voorstelling

Groot dansspektakel met weinig inhoud

recensie: Romeo en Julia

“Hier wordt gevreeën en gefeest, hier wordt gezopen als een beest.” Een zin uit het musicalliedje De Koningen, dat 12 weken op nummer 1 stond in de Belgische hitlijst. Het moge duidelijk zijn: Shakespeares Romeo en Julia is niet meer wat hij geweest is. En of we daar nou blij mee moeten zijn…

Origineel was het idee in ieder geval niet om dit liefdesdrama weer eens uit de kast te trekken. Vele toneelgroepen waagden zich eerder aan deze van oorsprong Franse productie en slechts zelden konden de vele varianten mij bevredigen. De voorstellingen waren vaak nogal saai, er werd slecht in geacteerd of het ontbrak aan originaliteit. Aan regisseur Redha de schone taak om het nu eens anders aan te pakken.

~

Flikflakken

En dat heeft hij gedaan. Romeo en Julia is een modern jasje gestoken en trekt nu na een zegetocht in Frankrijk, Canada en België door ons land. Dit muziekspektakel is groots aangepakt. Ruim dertig mensen die op het toneel zingen en dansen op hippe muziek. De blauwe Montecchi’s (de familie van Romeo) gaan de rode Capuletti’s (de familie van Julia) regelmatig te lijf en dat zorgt voor chaos. Dat kan ook niet anders als er zoveel mensen op het podium staan. Vrouwen die met hun lange haren wapperen, mannen die de ene flikflak na de andere maken, vrouwen die elkaar het haar uit het hoofd trekken, en mannen die er lustig op los trappen. De voorstelling is voortdurend in beweging en dat is in het begin leuk om naar te kijken, maar bij belangrijke scènes hadden de overige acteurs wel een stapje terug mogen doen zodat de handelingen beter zichtbaar waren, bijvoorbeeld tijdens het duel en de dood van Mercutio.

Het dansen staat centraal in deze musical. Er worden verschillende stijlen gebruikt. En eerlijk is eerlijk: het is een lust om naar te kijken. De choreografie zit ontzettend goed in elkaar en de timing van de dansers is perfect. Dat, in combinatie met de moderne bombastische muziek, maakt deze musical extra toegankelijk voor jongeren.

Jip en Janneketaal

Maar wat is er met de teksten gebeurd? Is Shakespeare zware kost? Nee hoor: “Want Romeo houdt van Julia”. De meeste teksten zijn zo kinderlijk eenvoudig dat het tenenkrommend is. En het erge is dat die zinnetjes dan ook nog een aantal keren herhaald worden in een liedje. Johan Verminnen, die de love-songs naar het Nederlands vertaalde heeft slechts een paar mooie, gevoelige poëtische zinnen over gelaten. Het is te hopen dat Gerrit Komrij het beter doet met zijn vertaling voor de toneelgroep Amsterdam, die in maart ook nog eens met een Romeo en Julia aan komt zetten. Het verhaal in de moderne productie van Musical Hall wordt verder niet netjes uitgewerkt. Ze vonden het niet nodig om alle delen van het verhaal mooi af te ronden en stapten soms wel erg snel over bepaalde kwesties heen. Ze besteden liever aandacht aan te lange liedjes waarin de liefde in korte eenvoudige zinnen wordt bezongen.

~

Echt slecht wordt er niet geacteerd in deze musical, maar het is ook niet fantastisch. Ze leven zich wel allemaal goed in in hun rol en zijn het sterkst in de gevoelige, tragische scènes. De zang is middelmatig, maar niet vervelend om naar te luisteren (gelukkig ook maar, want er zijn maar een paar momenten tijdens deze voorstelling waarin niet wordt gezongen). De hoofdrollen zijn weggelegd voor Davy Gilles (Romeo) en de Nederlandse Jennifer van Brenk (Julia), die het er redelijk van af brengen als liefdespaar, maar niet van het podium af sprankelen. Opvallend is de rol van de witte dood die meedanst in het verhaal. Het symbool van het naderende onheil wordt goed gebracht. Daarentegen valt Ben Cramer, in de rol van broeder Lorenzo, een beetje tegen. De hele groep (met zowel Belgische als Nederlandse acteurs) is overwegend jong en ik ben er van overtuigd dat we een aantal van hen over een paar jaar nog eens terug zullen zien.

Inhoud

De musical Romeo en Julia ziet er gelikt uit. Een degelijk Italiaans decor, mooie kostuums en een prachtige choreografie maken de voorstelling vooral een lust voor de ogen. Maar kom op zeg, dat is niet het enige waarvoor je naar de voorstelling Romeo en Julia komt kijken. Waar zijn die prachtige teksten? Het is ze gelukt om het publiek te verrassen met hun dansshow met power, maar ze hebben zichzelf verloren in de inhoud. Laat Shakespeare maar slapen.

Romeo en Julia is nog tot en met 4 april te zien in Nederland.