Schoonheid in het wilde westen

recensie: Once Upon a Time in the West: Special Collector's Edition

Je hebt meesterwerken en je hebt Meesterwerken, moet Sergio Leone hebben gedacht toen hij met zijn co-auteurs Bernardo Bertolucci en Dario Argento begon aan het script van Once Upon a Time in the West. Met zijn drieën bekeken ze hun favoriete westerns en smeedden de beste elementen uit al die klassieke Hollywoodfilms aaneen tot een meesterwerk dat al meer dan dertig jaar wordt gezien als dè definitieve western.

~

Once Upon a Time in the West is het meerlagige verhaal van een ex-prostituee (Claudia Cardinale) die in het wilde westen een nieuw bestaan wil opbouwen, een mysterieuze harmonicaspeler (Charles Bronson) die uit is op wraak, een meedogenloze bandiet (Henry Fonda in een onkarakteristieke rol) en de onstuitbare opmars van de spoorwegen, die voorgoed het einde zouden betekenen voor de pioniers en het leven aan de “frontier”. In bijna drie uur trekken uitgestrekte landschappen, afwisselend in Spanje en Arizona gefilmd, en extreme close-ups aan ons oog voorbij, en het is aan Leones vakmanschap te danken dat de film geen moment verveelt, ondanks zijn glaciale tempo.

Wauw…

~

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is de film uit op dvd. En het was het wachten waard: er is vrijwel niets aan te merken op deze prachtige uitgave. Zodra je de schijfjes uit hun zwaar kartonnen en schitterend uitgevoerde verpakking haalt, weet je dat er een hoop aandacht aan deze dvd is besteed. De beeld- en geluidskwaliteit van de film is verbluffend: Once Upon a Time in the West werd zorgvuldig digitaal gerestaureerd en dat is te zien. Nooit eerder zag de film er zo goed uit, waarschijnlijk zelfs niet tijdens zijn première in 1968. We waren al tevreden geweest als het hierbij was gebleven, maar Paramount heeft ook nog eens een prima verzameling extra materiaal toegevoegd.

Commentaar

Hoewel Once Upon a Time in the West om zacht te zeggen sterk is “beïnvloed” door vele andere westerns, hoef je dankzij deze nieuwe dvd geen filmkenner te zijn om alle verwijzingen en dubbele bodems op te pikken. Op het zeer informatieve commentaarspoor tijdens de film vertelt Leone-biograaf Christopher Frayling namelijk honderduit over de shots die Leone soms letterlijk van zijn inspiratiebronnen kopieerde, de motivaties van de personages, de locaties en Ennio Morricones legendarische muzikale thema’s. Ingebed in Fraylings verhaal zijn losse fragmenten te horen van beroemde bewonderaars als John Carpenter, Alex Cox en John Milius en korte interviews met Claudia Cardinale en Bernardo Bertolucci. Hoewel de sprekers na dik twee uur uitgepraat lijken, kun je het je niet veroorloven dit audiocommentaar over te slaan.

Tarantino

Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg. De tweede schijf van deze set is gevuld met een zeer uitvoerige documentaire in drie delen, die achtereenvolgens de voorbereiding (scenario en casting), de opnamen en de postproductie (montage, muziek en ontvangst) beslaan. Veel van de sprekers uit het audiocommentaar zijn ook hier te zien, maar vrijwel nergens overlapt de informatie. De overige ruimte op disk twee wordt gevuld met verschillende kortere filmpjes over de opkomst van de spoorwegen, de in de film gebruikte locaties en een montage van foto’s die tijdens de opnamen zijn gemaakt. Enkele trailers ronden het geheel netjes af, en er schijnt zelfs ergens een nieuwe trailer verstopt te zijn, die de film op Tarantino-achtige wijze presenteert.

Sergio Leone maakte met Once Upon a Time in the West de ultieme western, die tegelijkertijd een opsomming en afsluiting vormt van meer dan vijftig jaar filmgeschiedenis. Met deze geweldige dvd moet de volgende vijftig jaar ook geen enkel probleem zijn.