Een voorspelbare keuze

recensie: An Education

Als je een boek van Nick Hornby verfilmt, kun je bijna geen slechte film krijgen. Althans, zo leek het. Maar An Education, waarvoor Hornby het scenario schreef, is een voorspelbare puberfilm geworden over een meisje dat moet kiezen tussen de zekerheid van Oxford en de spanning van het vrije leven.

~

De zestienjarige Jenny leidt het perfecte Britse leventje. Ze gaat naar een goede school, haalt fantastische cijfers voor haar opstellen en speelt cello. Alles wordt in dienst gesteld van haar missie om straks naar Oxford te gaan. Want dat is haar droom. Of, beter gezegd, de droom van haar vader. En als de charmante en welbespraakte David haar leven binnen rijdt, komt Jenny’s idee over haar toekomst ineens op losse schroeven te staan.

Doorbroken sleur
Het scenario is van Nick Hornby, die onder andere bekend werd als schrijver van de verfilmde boeken High Fidelity en About a Boy. Die verhalen draaiden respectievelijk om John Cusack als misantrope eigenaar van een platenzaak en Hugh Grant als apathisch rijkeluiszoontje. Grote kinderen, wiens dagelijkse sleur doorbroken wordt. An Education bevat net zo’n hoofdpersoon, iemand die uit haar comfortzone gehaald wordt en wordt gedwongen om over zichzelf na te denken. Een coming-of-ageverhaal met een zoetzure les. De karakters worden een beetje overdreven geïntroduceerd, maar de toon is licht en ontwapenend genoeg om daar niet over te struikelen. Carey Mulligan (Jenny) speelt een sterke rol, waarin ze heen en weer slingert tussen een onzeker meisje in schooluniform en een krachtige, intelligente jonge vrouw met de air van Audrey Hepburn. De rol van de David krijgt echter te weinig diepgang, zo weinig dat je niet begrijpt dat Jenny verliefd op hem wordt en het gezin hem adoreert. Zowel moeder als vader (Alfred Molina) zijn personages van bordkarton. Daardoor doet An Education een tikje plichtmatig aan.

Britse klassesysteem

~

De thematiek is van het niveau puberfilm. Zoals de titel doet vermoeden staat de opleiding centraal. Aan de hand van een jong meisje in de jaren zestig worden vraagtekens gesteld bij het Britse klassesysteem, waarin scholing een belangrijke plaats inneemt. Vrij overdreven wordt het contrast opgetekend tussen de levendige school of life en het stijve traject van privé-scholen en universiteiten. Het was leuk geweest om te zien hoe de revolutie van de sixties zich voltrok in een burgerlijk Brits gezin, maar daarvoor wil regisseur Lone Scherfig (Wilbur wants to kill himself) te veel een liefdesverhaal vertellen. De flair uit de eerdere verhalen van Hornby ontbreekt in An Education. Het is een vlotte film, maar de puberale dilemma’s van Jenny zijn van particuliere aard. Het aantal algemeen aansprekende thema’s blijft beperkt en de verhaallijn is voorspelbaar. De film is onderhoudend en voorzien van prettige muziek, maar temidden van eendimensionale karakters komt Jenny onvoldoende uit de verf.