Muziek / Album

Wonderschone verhaaltjes

recensie: Dayna Kurtz - Another Black Feather (For the Wings of a Sinner)

Sluit jezelf wekenlang op in een hutje in de woestijn en je krijgt blijkbaar een ongekende dosis inspiratie. Zo ongeveer moet het de Amerikaanse zangeres/gitariste Dayna Kurtz zijn vergaan bij de voorbereidingen voor haar nieuwe cd Another Black Feather (For the Wings of a Sinner). Want wat deze dame op dit derde album laat horen is van een eigenzinnige schoonheid die je niet vaak tegenkomt.

Oké, de naam Dayna Kurtz komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Half muziekminnend Nederland knuffelde haar dood ten tijde van Postcards From Downtown, haar debuut uit 2003. Ons kikkerlandje heeft bij haar een bijzondere plaats in het hart gekregen. Als eerbetoon verscheen een paar maanden na haar debuut een dvd van een concert in Paradiso, met de titel Postcards from Amsterdam. Ook haar tweede plaat Beautiful Yesterday, een album vol covers, werd door de critici goed ontvangen. Nu, na een retraite in de woestijn, is er Another Black Feather: een plaat die je verrast met een diversiteit aan liedjes en een ingenieus gebouwd geheel dat perfect in balans is.

Muziekwinkel Kurtz

~


Dayna Kurtz schreef zelf alle tekst en muziek voor Another Black Feather en vertolkt daarnaast een nummer van Johnny Cash (All Over Again) en van Bill Withers (Hope She’ll Be Happier). Haar unieke stem, een diepe alt met groot bereik, is het fundament onder de muziekwinkel Kurtz. Op dat fundament metselt ze songs uit vele muziekstijlen. Zo hoor je swampy blues, rockende klezmer, zoete jazz, country ballades, handklap ritmes en nog veel meer. In deze muziekwinkel hoor je o.a. de klarinet, charango, banjo, accordeon, cello, trompet en viool voorbijkomen. Zelf bespeelt ze op vele wijzen de gitaar. Bij Dayna is het nooit saai, er is altijd wat te beleven. Elk liedje is dan ook “another black feather on the wings of a sinner”.

Boeiende belevingswereld

De teksten van Dayna Kurtz laten niet veel aan de verbeelding over. In duidelijke taal schetst zij haar belevingswereld. Zo verhaalt ze in Venezuela over de liefde van Fernando die al decennia op haar wacht in haar kinderdroom, “but my heart is locked forever in another lovely dream”. Ze zingt in Nola een ode aan “the greatest city in America” New Orleans (‘she’), waarbij ze zich toch constant schuldig voelt tegenover haar huidige woonplaats New York (‘he’).

Ze zoekt de ziel van een overleden vriend in het prachtige door banjogetokkel gedragen Banks of Edisto en Dayna is in It’s the Day of Atonement, 2001 gewoon ongelofelijk boos op de politici in haar vaderland: “You hypocrites, bullies who profit from war, may your Gods all spit on your graves”. De klezmermuziek in dit nummer is overigens al een statement van formaat.

Onderhuidse spanning

Ieder liedje op Another Black Feather is een verhaal op zich en heeft een enorme zeggingskracht. De manier waarop ze Hope She’ll Be Happier van Bill Withers naar haar hand zet met alleen haar donkere stem en de bas van een elektrische gitaar. Het zindert van onderhuidse spanning en eindigt met een broeierige bottleneck solo. En zo zitten er in elke song originele vondsten.

Dayna Kurtz doet precies datgene waar zij goed in is en vooral niet datgene wat een of andere platenmaatschappij van haar verlangt te doen. Haar stijl is uniek, haar muziek moeilijk te categoriseren. Het heeft geen zin de magie van Another Black Feather proberen te doorgronden, laat de betovering maar over je heen komen.

Film / Films

Bijzondere beelden, wijze lessen

recensie: Me and You and Everyone We Know

Me and You and Everyone We Know, het regiedebuut van videokunstenaar Miranda July, geeft een beschrijving van enkele bewoners van een Amerikaanse achterstandsbuurt. Een buurt zoals je die kent uit films van Larry Clark en Harmony Korine: mensen wonen in huizen met vlekken, kinderen hebben een achteloze houding tegenover hun ouders en seks, en de volwassenen lijken het op hun beurt nooit gewild te hebben op te groeien. Maar in tegenstelling tot de kille en voyeuristische blik van Clark en Korine, beschijft Miranda July haar karakters liefdevol en warm. Ook het nihilisme van de eerder genoemde filmers is July vreemd: ze probeert je veel te vertellen en geeft ook nog eens een wijze levensles mee.

~

In Me and You and Everyone We Know worden verschillende karakters ten tonele gevoerd: een pas gescheiden vader met zijn twee zoontjes, een (door July zelf gespeelde) eenzame kunstenares die als bijverdienste een bejaarde man rondrijdt en een even eenzame museumdirectrice. Zijdelings twee tienermeisjes, de geile maar sympathieke collega van de vader en enkele buurtbewoners. De lotgevallen van de vader en de kunstenares vormen de kapstok waaraan de ontwikkeling van het verhaal is opgehangen.

Subtiele sfeerschetsen

Het is duidelijk dat Miranda July is begonnen als maakster van video-installaties. Elke scène in de film staat op zichzelf. De filmster heeft een goed oog voor beeld en een onbevangen kijk op filmmaken. De film wisselt regelmatig subtiel van kleur om het verloop van tijd of een andere sfeer te schetsen – de meest bijzondere shots komen voorbij. Tekenend voor de film is een lang shot van een ingelijste foto van een vogel achter een takje in een heg. July lijkt je in iedere scène iets te willen vertellen, zodoende komen er ontzettend veel thema’s aan bod: de eerder genoemde achteloze houding van kinderen tegenover seks, het onvermogen tot fysiek contact van de volwassene in het digitale tijdperk, het hedendaags consumentisme. Dieren komen alleen voor achter glas, in plastic of compleet gedigitaliseerd.

~

Het voornaamste thema lijkt echter verwoord te worden door de bejaarde man. Hij berust er in dat het leven je overkomt en dat men zich daarom niet moet verliezen in het najagen van dromen. De mens is maar een nietig wezen en hoeft niet te kunnen begrijpen. Hele beschavingen komen en gaan, al eeuwen worden mensen verliefd en mensen zullen altijd verliefd blijven worden. Sleutelscène is daarom die waarin een plastic zakje met vis balanceert op een achterbak van een op de snelweg rijdende auto. De oude man vraagt zijn chauffeuse om met een regelmatige snelheid voor de auto te blijven rijden; bij de minste verandering van tempo valt het zakje en sterft de vis.

Leven volgens Ratelband?

De gehele film lijkt van de les van de oude man doordrongen. Van één man hoor je alleen maar dat hij wacht. Je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet, veel is niet wat het op het eerste gezicht lijkt, maar het zou het net zo goed ook wel kunnen zijn. Het is knap van July dat het thema ook geldt op het niveau van de film zelf. Heel lang lijkt er geen richting in het verhaal te komen, en dat is goed: je hebt immers net geleerd dat behoeften niet per se bevredigd hoeven te worden. De happy ending waarin uiteindelijk alles toch nog goedkomt, doet je echter in verwarring de bioscoop verlaten. Wat moet je nou? Op bescheiden wijze het leven ondergaan of toch maar op zijn Emile Ratelbands: hard genoeg geloven, je best doen en dan krijgen wat je hartje begeert?

Film / Films

Klassiekers van MGM

recensie: Dinner at Eight / Libeled Lady

Warner Brothers bracht onlangs een hele rij klassiekers uit op dvd, waaronder Dinner at Eight uit 1933 en Libeled Lady uit 1936. De eerste is een nog steeds overtuigende prestigefilm, de tweede een matige, maar wel vermakelijke screwball comedy. In beide films schittert Jean Harlow tussen een groot aantal andere steracteurs uit de stal van filmstudio MGM.

Dinner at Eight
(George Cukor, 1933)

In Dinner at Eight draait het – je raadt het al – om een diner waarop een aantal belangrijke en zorgvuldig geselecteerde personen bij Mrs. Millicent Jordan (Billie Burke) aanschuiven, ter ere van een gedistingeerd Engels echtpaar. In de aanloop naar dit diner krijgen we de beslommeringen van bijna al deze personages te zien. Zo ontmoeten we een selfmade miljonair (Wallace Beery) en zijn ordinaire echtgenote (Jean Harlow), wiens zware accent onmiddellijk verraadt dat ze meer geld dan klasse heeft; de verlopen actrice Carlotta (Marie Dressler) die zich gedraagt alsof ze nog steeds de ster van weleer is; en nog een aantal figuren die elk hun eigen problemen hebben. Het bonte melange aan personages wordt veelal via snelle dialogen vol kwinkslagen geïntroduceerd. Elk van hen leren we beter kennen alvorens iedereen uiteindelijk samenkomt op het onfortuinlijke diner van Mrs. Jordan.

Voorafgaand aan het diner in <i>Dinner at Eight</i>
Voorafgaand aan het diner in Dinner at Eight

Dinner at Eight is gebaseerd op een Broadway-toneelstuk van George S. Kaufman en Edna Ferber, dat even daarvoor grote successen behaald had. Bij prestigefilms als Dinner at Eight werd er vaak op safe gespeeld; het script werd zodoende vaak gebaseerd op beroemde romans, klassieke theaterstukken, Broadway-successen of biografische dan wel historische verhalen. Innovatieve en oorspronkelijke films leverde dit niet op, maar de kans op een financieel fiasco werd zodoende behoorlijk gereduceerd. MGM hoopte met Dinner at Eight het succes te herhalen dat ze een jaar eerder met Grand Hotel hadden. Beide films worden gekenmerkt door verschillende verhaallijnen en een groot aantal personages. De cast van Dinner at Eight bevat maar liefst acht topacteurs, waaronder Jean Harlow, Wallace Beery, Marie Dressler en de gebroeders Barrymore. MGM had goed gegokt, want Dinner at Eight werd een succes en groeide uit tot een klassieker die 70 jaar na dato nog steeds weet te overtuigen. Het theatrale acteerwerk verraadt dat de film zich nooit helemaal los weet te maken van het oorspronkelijke toneelstuk, maar eigenlijk stoort dat nauwelijks en vaak komt het de films zelfs ten goede.

Libeled Lady
(Jack Conway, 1936)

Libeled Lady is een typische screwball comedy, een genre dat in 1936 zijn hoogtepunt beleefde. De screwball comedy verplaatst de onwaarschijnlijke, maar hilarische plotwendingen van de slapstick naar de context van een romantisch drama, wat meestal resulteert in een energieke film met scherpe dialogen. In deze komedies staat het steekspel tussen de sekses centraal, met als gevolg dat de aanvankelijke vijandigheid omslaat in liefde. Het verschil met veel andere romantische films zit hem vooral in de gelijkheidsrelatie die er tussen man en vrouw bestaat. Er wordt daarbij creatief gebruik gemaakt van verschillende tegenstellingen, zodat de personages eigenlijk voortdurend lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ondertussen steeds verliefder worden.

Jean Harlow en William Powell in <i>Libeled Lady</i>
Jean Harlow en William Powell in Libeled Lady

Voor Libeled Lady haalde MGM met William Powell, Myrna Loy, Spencer Tracy en Jean Harlow vier van hun beste acteurs uit de kast. De film bevat het gouden team William Powell en Myrna Loy dat de film The Thin Man (1934) tot een ongekend succes maakte. Zoals gebruikelijk bij dit soort komedies is het verhaal weinig geloofwaardig en wordt alles behoorlijk dik aangezet. Gladys Benton (Jean Harlow) heeft al verschillende pogingen ondernomen om in het huwelijk te treden met Warren Haggerty (Spencer Tracy) – een workaholic die zijn hart verpand heeft aan The New York Evening Star. Op de dag van hun zoveelste poging om in het huwelijk te treden, breekt er paniek uit als blijkt dat de ochtendeditie een onjuist verhaal bevat over de ongetrouwde Connie Allenbury (Myrna Loy), een echte society lady. Oude rot in het vak Bill Chandler (William Powell) moet de klus zien te klaren maar wordt, zoals te verwachten viel, verliefd op zijn slachtoffer. Wat volgt is een heel aardig kat-en-muisspel, vol plotwendingen met als inzet de liefde en het redden van The New York Evening Star.

In Libeled Lady worden elementen uit twee andere, in die tijd beroemde screwball comedies gebruikt: It Happened One Night (1934), vaak beschouwd als het beginpunt van het genre, en het al eerder genoemde The Thin Man. MGM wilde met Libeled Lady het enorme succes van deze laatste film proberen te herhalen, door opnieuw de steracteurs William Powell en Myrna Loy in te zetten – het gehoopte succes bleef echter uit. Pas toen Powell en Loy in After the Thin Man (1936) hun aanvankelijk succesrollen weer nieuw leven inbliezen, wisten ze hun reputatie opnieuw waar te maken. De chemie tussen beide bleek niet te werken buiten de context van The Thin Man. In Libeled Lady zijn het dan ook niet Powell en Loy die de show stelen, maar vooral Jean Harlow, op afstand gevolgd door Spencer Tracy.

Theater / Voorstelling

Jago verslaat Othello niet

recensie: Jago, de Wraak (Growing up in Public)

Wat betekent Shakespeare nog in onze huidige tijd? Weinig, op het eerste gezicht. Natuurlijk, zijn teksten zijn mooi poëtisch, zijn stukken goed doordacht en vrolijk lyrisch. Maar veder…? Paul Feld van de Utrechtse theatergroep Growing up in Public schreef met Jago, de Wraak een actueel toneelstuk, gebaseerd op Shakespeares Othello. Zo brengt hij cultuurgoed samen met moderne kwesties.

“Volstrekt overbodig”, zou de Britse essayist Theodore Dalrymple ongetwijfeld oreren als hij hoorde van de onderneming. Voor hem is Shakespeare het mooiste en het wijste uit de Westerse geschiedenis. In zijn recentste boek Beschaving, of wat er van over is wijst hij hedendaagse kunstenaars en politici geregeld terecht met stukken Shakespeare. De vraag bij Jago, de Wraak is of Feld er goed aan heeft gedaan een nieuwe tekst te schrijven, of dat Dalrymple toch gelijk heeft en dat vierhonderd jaar oude sonnetten meer zeggen dan moderne dichtregels.

~

Inspiratie

Hoewel dat niet altijd even goed lukt, probeert Growing up in Public in zijn opvoeringen vragen op te roepen en onverwachte gezichtpunten op de actualiteit te tonen. Daarom ook schrijven de Utrechters altijd hun eigen stukken; nooit wordt klakkeloos een reeds bestaande tekst opgevoerd. Inspiratie daarvoor vinden ze vaak in religie (Mozes, de musical, The Buddha family), sprookjes, fabels, en nu dus ook in reeds bestaande toneelteksten.

Cowboy

In Shakespeares Othello, de moor van Venetië, speelt intrigant Jago zijn bevelhebber Othello en diens geliefde Desdemona sluw uit elkaar. Ook in de moderne variant is Jago intrigant, alleen zet hij hier een gekleurde feministische rechter (Mona) en haar liefje, de moslim-immigrant Noah, tegen elkaar op. Met een moslim, een gekleurde vrouw met onblusbare ambitie, gemodelleerd naar de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice, en een van oorlogsmisdaden verdachte Jago (hij verhoorde moslims ietwat hardhandig), zijn de politieke en maatschappelijke implicaties en verwijzingen weer volop aanwezig. Verwarren doet het stuk echter geen enkel moment. De commando Jago wordt trefzeker geportretteerd als een stoere en eigengereide cowboy. Maar naast deze, door Marcel Faber voortreffelijk gespeelde rol, zijn de overige rollen en scènes vooral vlak, voorspelbaar, en niet altijd even goed gespeeld. Zo schreeuwt Dennis Költgen nogal overdreven zijn wartaal, als hij het als Noah allemaal niet meer ziet zitten. Dat gaat in de kleine zaal volledig over de hoofden van publiek heen en zodoende wordt de twijfel van Noah nergens invoelbaar. En ook de afgelopen jaren vaak zo uitmuntende Daphne de Bruin weet haar Mona onvoldoende van scherpe randjes te voorzien.

~

Vervolg

Haalt daarmee Dalrymple zijn gelijk? Is Shakespeare onovertroffen, en heeft de oude meester nog altijd iets te zeggen over onze huidige samenleving? Dat zou de Britse essayist wel willen, maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Feld is beduidend minder dan zijn zestiende-eeuwse voorganger en daar zal hij zelf (hopelijk) ook niet van opkijken. Maar de originele Othello van Shakespeare zegt toch ook verdomd weinig over de huidige cultuur. Als de vergelijking toch moet worden getrokken – en dat roept Feld over zich af –, dan is Jago, de Wraak in ieder geval geen succesvol “vervolg op Othello”, zoals de club het zelf noemt. Wel is het een aardig stuk, dat helaas te veel minpunten kent om óf te beklijven, óf te verwarren.

Het stuk speelt nog tot 25 maart. Klik hier voor de
speellijst.

Theater / Voorstelling

Liefde is niet te koop

recensie: Platform (NTGent)

Onverwacht en met een knal vallen het decor en de acteurs letterlijk naar beneden. De puinhoop die daar ligt is het gevolg van een zelfmoordaanslag op de boulevard aan een Thais strand. Met deze spectaculaire openingsscène maakt Platform van NTGent ons meteen duidelijk dat de personages in het stuk letterlijk en figuurlijk op een tijdbom leven.

Regisseur Johan Simons kan maar geen genoeg krijgen van het werk van de Franse auteur Michel Houellebecq. Na Elementaire Deeltjes en Dragelijk is Platform het derde stuk dat hij op toneel brengt dat gebaseerd is op een boek van deze – omstreden – schrijver.

Puinhoop

~

Uit het puin komen de acteurs te voorschijn voor hun bijdrage om vervolgens weer tussen de brokstukken neer te vallen. In de vorige productie van Simons, De asielzoeker, moesten de acteurs zien te overleven op een luchtkussen. Dit keer moeten zij zich staande zien te houden tussen de restanten van deze vorige productie en de brokstukken die ze ter plekke maken. Al dwalend en zoekend tussen de puinhopen van kapotte tuinmeubelen, matrassen, plastic frisdrankflessen en kleding vinden de halfnaakte acteurs hun verschillende outfits.

Tikkende tijdbom

Met alles wat de mensen in het Westen doen, creëren ze hun eigen tijdbom, lijkt Simons zijn toeschouwers te zeggen. Daarmee weerspiegelt hij de hedendaagse toestand in de wereld en met name de gevolgen van onze onkunde om onvoorwaardelijk lief te hebben. We zijn, zoals hoofdpersoon Michel zegt, “niet meer in staat zijn om echt lief te hebben of om ons vol overgave over te geven aan seks. We verlangen er wel naar, maar zijn er tegelijk ook als de dood voor.”

~

In Platform zijn we getuige van de excessen van die onkunde: anonieme seks in sm-huizen, prostitutie en de luxe seksvakanties naar Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika die hoofdpersoon Valérie, een rol van Els Dottermans, en haar baas Jean-Yves organiseren. Simons legt zo de nadruk op de afstandelijkheid tussen de mensen in het Westen en hun zoeken naar genot zonder verdere morele of sociale verplichtingen.
Zonder te weten creëren we hiermee tikkende tijdbommen. De ontsteker is in deze voorstelling een moslimextremist die het hedonisme van het Westen veracht en de Islam als het enige juiste geloof ziet. Tot de extremist zijn bom tot ontploffing brengt, valt hij niet op tussen de mensen op het toneel. De man is in verschillende gedaantes aanwezig langs de zijlijn, zonder direct een grote rol te spelen. Pas aan het eind laat hij zijn echte gedaante zien als hij in vale kleuren en helemaal rein de boulevard in de Thaise badplaats komt oplopen. Om te zien hoe dicht de visie van Simons bij de werkelijkheid ligt, hoef je niet meer te doen dan een willekeurige krant open te slaan.

Uitzondering

De hoofdpersonen Valérie en Michel (Steven van Watermeulen) zijn duidelijk de tegenhangers van de grote anonimiteit waarin het Westen zich wil hullen. In bijna iedere scène geven ze zich met overgave aan elkaar, alleen spatten de rauwe onderhuidse spanningen niet van het toneel af. Terwijl je dat bij hen juist verwacht. Het liefdespaar is immers de grote uitzondering op de rest van de westerse liefdesrelaties. Hun relatie is begonnen en gebaseerd op seksuele aantrekkingskracht. Maar uitgegroeid tot ‘een Grote Liefde’.

Nachtkaars

~


Het is jammer dat de voorstelling nergens piekt of – wat meer bij de thematiek past – een interessant dieptepunt bereikt. De scènes slepen zich voort. De scherpte van het cynisme wordt afgezwakt door de steeds herhaalde zwarte kijk op het leven in het Westen. Daardoor werd het stuk soms iets te langdradig. De zogenaamde extreme seksscènes bleven hangen in een beschrijving van huis-, tuin- en keukenseks. In combinatie met de truttige bermuda’s die Michel en Valerié aanhebben kwam het beeld niet van de grond. En zo ging de heftig begonnen voorstelling uiteindelijk uit als een nachtkaars.

Platform is nog te zien t/m 19 februari. Kijk hier voor de speellijst.

Muziek / Album

Kloten gezocht

recensie: Solo - Solopeople

Misschien heb je de afgelopen weken de single Come Back To Me van Solo al eens voorbij horen komen op de radio? Deze single was recent onder meer ‘Theme from Kink FM’. Een lekker in het gehoor liggend popliedje van deze Nederlandse band, opgebouwd rondom het singer/songwriterduo J Perkin en Simon Gitsels. De twee heren staan gezamenlijk in een soort narcistische godenpose voorop hun tweede CD Solopeople.

~

Solopeople verschijnt, net als debuutalbum Songs and Sounds uit 2003, bij Excelsior Recordings. Dit Amsterdamse label is voor de liefhebber van mooie popliedjes een fenomeen. Menig klassieker van Nederlandse bodem is al op dit platenlabel verschenen, onder andere Pergola van Johan en Trailer Tales van Daryll-Ann. De kenner kijkt, bewust of onbewust, met een zekere verwachting uit naar de platen die verschijnen op Excelsior. Solo bevindt zich immers in zeer concurrerend gezelschap.

Pure popliedjes

De cd staat vol met pure popliedjes, met een hoofdrol voor piano/keyboard en akoestische gitaar. Naast het eerder genoemde duo bestaat Solo ook nog uit drummer Rowin Tettero en bassist Reyer Zwart (die wél vermeld staan op de CD-hoes, maar vervolgens niet met hun smoelen op de voorkant mogen). Af en toe is er een heerlijke vrouwenstem op de achtergrond te horen (onder meer op Over the country en Onandon) die de broodnodige extra bevlogenheid meegeeft aan deze plaat.

Verrassende keuze

Solopeople start veelbelovend met het nummer Satie. Opvallende keuze, dit openingsnummer, want het is het meest gewaagde van de plaat. Satie doet denken aan Coldplay en even vrees je met een zoveelste adept van deze Engelse band te maken te hebben (zware piano aanslagen, etcetera); een onterechte en voorbarige conclusie, want de rest van het album roept geen herinneringen op aan Chris Martin en consorten.

Bij het tweede nummer, Opportunities, doet de stem van J Perkin (de artiestennaam van Michiel Flamman) vooral in de lagere regionen denken aan Jelle Paulusma van Daryll-Ann. Een gedachte die keer op keer terugkomt, ook bij composities als Everything goes, The vanity of our affairs,en Better man. De stem van J Perkin heeft overigens een hoger bereik dan die van collega Paulusma. Perkins stem, drager van alle songs, is gevoelig en mierzoet. Zo zoet, dat je er weeïg van neigt te worden.

Gezapig

Want hoewel Solopeople sterk begint, gaat na de eerste helft van de plaat het kaarsje gaandeweg uit. Liedjes als Don’t change of Wonderboy, wiseman, prophet zijn echt slaapverwekkend. Het totaalresultaat is een plaat met veel popsongs die lekker voortkabbelen, máár kloten missen. Het swingt of rockt nauwelijks, het is helaas nergens uitbundig of experimenteel. En daarom zijn het vooral de liefhebbers van Excelsiorbandjes als Daryll-Ann, Johan of Caesar die Solo te gezapig zullen vinden.

Film / Achtergrond
special: deel 1

IFFR 2006

.

Overzicht verslag IFFR 2006

31 januari

Havana biedt meer
Habana Blues – Time & Tide
Benito Zambrano, 2005

~

Achter de muziek in Habana Blues gaat een dagelijks leven vol frustraties en gebreken schuil. Voor boezemvrienden Ruy en Tito lijkt hieraan een eind te komen als ze kennis maken met twee Spaanse producenten, op zoek naar nieuw talent. De droom het elders te gaan maken ligt ogenschijnlijk voor het oprapen. De mannen staan voor keuzes die hun vriendschap op scherp zet. Ruy’s kinderen bij zijn ex-geliefde Caridad en Tito’s oma doen hen realiseren wat het prijskaartje van vertrek is. Het spiegelt een Havana dat alle toeristische façades doet vergeten; er is geen weg terug. Als in een roadmovie worden de dilemma’s van Cuba en van vriendschap verfrissend en overtuigend versmolten met muziek en herkenbare intimiteit. Sterke hoofdrolspelers en humor, je waant je op Cuba zelf. De kritische teksten van de ijzersterke soundtrack wekken verbazing en blijven lang hangen. Regisseur Benito Zambrano maakt een helder statement: underground Havana heeft meer te bieden dan de muziek van de beroemde Buena Vista Social Club. (Antoinette van Oort)

Curieus en onbegrijpelijk
The Piano Tuner of Earthquakes – Kings & Aces
Brothers Quay, 2005

~

The Piano Tuner of Earthquakes is een draak van een film. Het geheel oogt theatraal, de acteurs spelen alsof ze acteren in een aflevering van As The World Turns en het verhaal is onbegrijpelijker dan de meest onbegrijpelijke David Lynch film. De film is curieus, maar de kijker wordt eigenlijk nergens verrast. Naast curieus is deze film ook desastreus. Scènes worden herhaald, omdat ze kennelijk belangrijk zijn voor het verhaal of omdat ze er mooi uitzien. Na het zien van de film was ik ze al vergeten. De film ontsnapt op een gegeven moment aan de kijker en wil aan het eind toch iets vertellen. Een Griekse tragedie? Oh, dus vandaar dat theatrale? Ik hoef niet op alle vragen een antwoord, maar ik zou toch wel willen weten waar ik naar kijk. Volgens mij ging de film over een pianostemmer die erachter komt dat de kwaadaardige Dr. Droz een voornemen heeft om dankzij een operazangeres een ‘duivelse opera’ op te voeren. Het is jammer dat het Filmfestival in Rotterdam een film als deze vertoont. Voor filmliefhebbers heeft deze film niets te bieden, en dat is teleurstellend voor een festival dat zich artistiek wil onderscheiden. (Matthijs Rijpma)

30 januari

Met een tractor op weg naar het geluk
Tractors / Tractor Drivers 2 – Cinema Regained
Gleb Aleynikov en Igor Aleynikov, 1987/1992

Tractoren zijn ‘hot’. Afgelopen jaar was A short history of tractors in the Ukraine een onverwachte bestseller, en steeds vaker worden tractoren gesignaleerd in films. In De Poolse bruid was de tractor de achtergrond voor toenadering tussen boer en bruid en in The Straight Story reist een man per grasmaaier (een hele kleine tractor, zoals blijkt uit de proloog) door heel Amerika. Het IFFR lijkt niet te kunnen achterblijven en vertoont twee films over tractoren van de broers Gleb en Igor Aleynikov.

Scène uit <i>Tractors</i>
Scène uit Tractors

De site van het IFFR beschrijft de tractor als ‘het meest imponerende symbool voor het vreugdevolle Sovjetleven, vreedzame arbeid en overvloedige oogst’. De gebroeders Gleb en Igor Aleynikov nemen in hun korte film Tractors op inventieve wijze dit symbool onder de loep. 12 minuten lang spelen zij met beeld, geluid en onderwerp. In de opening van de film wordt de toon gezet: langzaam glijden tekeningen van tractoren voorbij terwijl technische uitleg over de verschillende onderdelen wordt gegeven. Het lijkt saai, maar het zwart-witte beeld is onrustig, overbelicht en dan weer donker, het trilt en er spreekt, ondanks de klinische tekst, gevoel uit. Dit is een bijzondere machine. Dan wordt het beeld rustiger en laten de broers de tractor in actie zien. De stem die uitlegt wat er gebeurt (de tractor graaft een gat; de Russen kunnen dit simpele gegeven echter oprekken tot een uitleg van anderhalve minuut) raakt naarmate hij verder in zijn verhaal komt, steeds geëmotioneerder. De woorden zijn kil, maar de intonatie en de hoek waaronder de tractor gefilmd worden laten duidelijk zien dat het graven van een gat niet zomaar iets is; dit is een machtsvertoon. Zo wordt een niet heel aantrekkelijke landbouwmachine op vakkundige wijze getoond in alle glorie die het ooit zou kunnen bezitten, en laten de gebroeders Aleynikov zien tot welke virtuoze hoogstandjes film in staat is.

Klunzige komedie

Sommige elementen van de korte film komen terug in het hoofdprogramma, de speelfilm Tractor Drivers 2. De gebroeders Aleynikov hebben een remake gemaakt van de succesvolle Russische komedie Tractor Drivers (1939) van Ivan Pyriev. Al in de openingsscène – een met wodka doordrenkt gesprek over de toekomst tussen drie ex-soldaten – wordt duidelijk gemaakt dat de tractor symbool staat voor vrede en voorspoed. Niet Moskou is het beloofde land, maar de boerengemeenschap, waar de mooiste meisjes wonen en het leven goed is. De ex-tanker Klim besluit dan ook daar het geluk te zoeken. Al snel blijkt dan dat niet alles goud is dat blinkt; twee boerendorpjes zijn in staat van oorlog met elkaar, het mooie meisje heeft al een (soort van) verloofde en de mannen accepteren niet zomaar elke nieuwkomer. Dit zijn de ingrediënten van een kluchtige en klunzige komedie, waarin voortdurend doden vallen en vele flessen gin gedronken worden.

Scène uit <i>Tractor Drivers 2</i>
Scène uit Tractor Drivers 2

Niet alleen het plot mist de nodige verrassing en samenhang, ook het spel van de acteurs nodigt niet uit tot lachen. De mimiek van de hoofdrolspelers had niet misstaan in een Charlie Chaplin-film, ook hun overtuigingskracht laat te wensen over. Nu kan dat de bedoeling zijn geweest: de film is niet geclassificeerd als komedie maar als parodie. Het nadeel van een parodie is echter dat daar, zonder kennis van het origineel, weinig van overblijft. Af en toe duikt er een prachtig beeld op dat voldoet aan de verwachtingen die Tractors gewekt had, zoals de bird’s eye view van het mooie meisje en haar pseudoverloofde als ze een shot gin nemen op de nepverloving in haar open jeep. Zulke juweeltjes zijn een verademing tussen de overdreven en onlogische, soms zelfs inconsequente voorvallen: halverwege de film bespioneert een groep mannen vanuit een kaal en besneeuwd bos Klim, die naakt ronddartelt op een voorjaarsweide.

De combinatie van de lange en de korte film is wel goed gevonden. Door de verheerlijking van de tractor en de ideologie die daarbij hoort in de eerste film, wordt een deel van de ironie in de tweede film bloot gelegd. Het boerenbestaan is niet vredig en de tractor is niet zaligmakend. Integendeel: een deel van de hatelijkheden tussen de dorpen wordt veroorzaakt door de tractoren en het daaruit voortvloeiende brandstofgebrek. Het maakt tegelijkertijd ook pijnlijk duidelijk dat Tractor Drivers 2 niet zonder enige bagage begrepen kan worden. (Katrijn de Ronde)

29 januari

Rijk debuut met armzalige acteerprestaties
Reflections – Sturm und Drang
Yao Hung-i, 2005

Als Mi en Jin samen op een brommertje door de grote stad rondrijden, lijken ze net op de Chinese uitvoering van ‘onze’ Rutger en Monique in Turks Fruit.

Ze zijn verliefd, en in wat voor soort scène kan je dat beter tot uiting laten komen dan ze met z’n tweeën op een voertuig door een drukke stad te laten rijden. Toevalligerwijs duikt een dergelijke scène vaker op in Chinese films (in oud Tiger-award winnaar Suzhou River bijvoorbeeld). Zo origineel is de Chinese film Reflections van debutant Yao Hung-i dus niet, eerder afgezaagd.

~

Mi en Jin hebben een lesbische relatie. Deze wordt op de proef gesteld als één van hen een verhouding krijgt met een jongen. Het ene moment rijden ze samen op een brommertje en het andere moment zien we Mi met een jongen scharrelen. Als kijker heb je dan het gevoel of je wat gemist hebt. De meiden acteren ook niet overtuigend genoeg, waardoor dat onbehaaglijke gevoel ontstaat. We krijgen nooit echt hoogte van Mi en Jin. Het lijkt soms wel alsof ze afstand nemen van hun rol als twee biseksuelen, omdat ze zich er niet gemakkelijk bij voelen. Raar natuurlijk, maar ze kijken de hele film lang zo chagrijnig naar elkaar. De jongen uit de driehoeksverhouding helpt daar ook een handje aan mee. Hij loopt de hele film lang verdwaasd rond en weet niet goed om te gaan met de twee meisjes Mi en Jin. Als kijker word je er moedeloos van.

Losjes maar zelfverzekerd

Dat de acteurs slecht acteren, doet weinig af aan het feit dat Reflections mooi ingetogen wordt verteld. De hand van meesterfilmer Hsiao-hsien Hou (waarvan de nieuwe film Three Times ook in Rotterdam te zien is) lijkt hierbij nooit ver weg. Dat klopt ook wel: hij heeft de film geproduceerd en Hung-i is jarenlang als vaste hulp bij zijn films werkzaam geweest, en beschouwt hem als zijn mentor. De stijl is lekker losjes, maar zeker zelfverzekerd. De film kent veel rustieke momenten waaraan Hsiao-hsien zijn faam te danken heeft. Zoals wanneer de meisjes het hebben over gewone, dagelijkse dingen: bij een van die gesprekjes is de camera gericht op de blauwe lucht, waar heel in de verte heel langzaam een vliegtuig zich voortbeweegt, een witte streep achterlatend. Een prachtig beeld dat de vergankelijkheid van het leven perfect aantoont. Een betere verbeelding van het vergaan van tijd en ruimte bestaat er niet: in één beeld wordt in korte tijd door het vliegtuig een afstand van tientallen kilometers overbrugt, terwijl de meisjes ondertussen maar een paar zinnen tegen elkaar hebben gezegd, in ‘dezelfde’ ruimte. Subliem! De mise-en-scène is vaak zo knap gekozen dat het lijkt alsof Hsiao-hsien zelf in de regisseursstoel heeft plaatsgenomen.

Een enkele keer werkt het niet: als een meisje helemaal in verwarde toestand gebeld wordt, terwijl ze naar het water staart waar ze zelf in staat, weet je gewoon dat het mobiele toestel in het water terecht zal komen. Die voorspelbaarheid is – net als de scène op de brommer – een cliché waar Hung-i van af moet, maar dat hij geen gebrek heeft aan filmtalent is met dit debuut wel bewezen. Alleen jammer van sommige keuzes, waaronder dus die voor de cast. (Matthijs Rijpma)

De band gaat voor alles
Linda Linda Linda – Sturm und Drang
Yamashita Nobuhiro, 2005

Voor zijn nieuwe film Linda Linda Linda heeft regisseur Yamashita Nobuhiro weer een paar innemende personages gecreëerd. Maar anders dan in zijn veelgeprezen Hazy Life (2001) hebben ze nu wel een doel in hun leven.

Son bijvoorbeeld doet er alles aan om een begenadigd vocalist te worden. Ze oefent thuis op haar karaoke-apparaat en ze wordt er inderdaad beter door. Toen ze zich net bij de band aansloot zong ze nog vals, maar op het schoolfeest aan het eind van de film zingt ze het dak eraf. Oefening baart dus zeker wel kunst voor Son. Ze stelt daarvoor haar prioriteiten bij en vindt haar band zelfs belangrijker dan een date met een leuke, verlegen jongen.

~

De titel van de film is vernoemd naar een hitsong van een Japanse punkband. Het liedje wordt in de film een paar keer ten gehore gebracht, waardoor de catchy sound ervan lange tijd in je hoofd blijft hangen. Hierdoor wordt de film vrolijk en ontspannen. De meiden uit de band zijn dat ook. Ze fantaseren natuurlijk wel over jongens en over sterrendom, maar hun onderlinge gesprekken gaan over koetjes en kalfjes. Daardoor wordt Linda Linda Linda ook nog eens heel authentiek. We kijken naar onzekere highschool-meisjes die weinig met Nederlandse pubers gemeen hebben en dat komt niet alleen door het eenvormige schooltenue dat ze allemaal dragen (we zien een van de meisjes welgeteld één keer in haar gewone kleren rondlopen). Waar de Jeugd van Tegenwoordig in het Westen al op jonge leeftijd in aanraking komt met seks en niet gauw op zijn mondje gevallen is, hebben deze meisjes een uitermate verlegen en ingetogen karakter.

Gapen en neuriën

De Japanse levensstijl komt heel mooi tot uitdrukking in deze film. Als Son een date heeft met een jongen, staan ze eerst minuten lang tegenover elkaar in de gymzaal voordat het eerste woord gezegd wordt. Ze kijken naar de grond in plaats van naar elkaar en in de grote ruimte tussen hen in passen wel tien schooltafels. Het levert een hele mooie, schattige scène op, waarmee Nobuhiro zijn uitgesproken talent – levensechte cinema maken die diep ontroert – bewijst. Hij wordt daarbij goed geholpen door het knappe acteerwerk van de meiden uit de band, in het bijzonder van degene die de rol van Son vertolkt (Doona Bae). Als zij haar kleine oogjes sluit en langzaam gaapt, gaap ik met haar mee. Als zij Linda Linda Linda ten gehore brengt, neurie ik met haar mee. (Matthijs Rijpma)

Een zware bevalling
Analife – Sturm und Drang)
Goda Kenji, 2005

‘Een slechte film die in het geheugen gegrift blijft staan’, zo zou ik de Japanse film Analife in één zin willen beschrijven.

Het is zo zonde dat de film niet de belangrijke universele gedachte – dat de wereld ten onder gaat aan massaconsumptie – bij de kijker weet op te roepen. Hoe dat komt is moeilijk aan te geven. Misschien wel door de zenuwachtige maar knap geconstrueerde stijl? Of door de constante voice-over in de vorm van Engelstalig gedubde monologen, die na een tijdje gaan irriteren? Of door de muziek met een te hoge piep, die door merg en been gaat? In ieder geval is Analife een gemiste kans en een film die vooral te veel overdrijft. De stijl wordt belangrijker dan de boodschap.

~

Een tip voor de kijker: doe tijdens de film gewoon je ogen dicht en luister naar de monologen van de verschillende hoofdpersonen. Het zijn er drie (A, B en C genaamd) en ze spreken tot ons over hun obsessies, misdaden, eenzaamheid en angsten. Door de clipachtige montage, waarbij beelden ondersteboven, cirkelend of heel snel achter elkaar voorbij komen, wordt een stijl gehanteerd die de moralistische boodschap in één keer weer belachelijk maakt. ‘Alle waarden worden overspoeld door de beeldenvloed’, zo luidt de tagline van het debuut van Goda Kenji. Maar waarom overspoelt hij de kijker dan met zijn beeldenvloed? Een ingetogen vertelstructuur zou meer effect hebben gehad. De spraakmakende stijl geeft weinig waarde aan de boodschap en draait de film zelfs de nek om. Analife is zeker interessant en uitermate knap gemaakt door iemand die duidelijk veel weet van computers. Hij houdt echter weinig rekening met de kijker, die met Analife een zware bevalling moet verwerken, zonder het kind gezien te hebben.

Hopelijk wordt dit niet de ‘Cinema of the Future’, het programma waarin deze film in Rotterdam is opgenomen. Gedenkwaardig is en blijft Analife zeker, al is het alleen maar door een paar hallucinerende beelden, waarin mensen vervormen tot impressionistische schilderingen. Of door teksten als: “Mensen zijn als bomen in een bos en het geluid dat ze maken is het geluid van de blaadjes in de wind”. Mooi, maar zinloos. (Matthijs Rijpma)

Film / Films

Nieuwe dvd’s

recensie: Illusive Tacks / A Home at the End of the World / Mysterious Skin // Dear Wendy / The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

.

Illusive Tracks (Skenbart)
(Peter Dalle, 2003 • Total Film)

Illusive Tracks van de Zweedse acteur/regisseur Peter Dalle is een in gestileerd zwart-wit (met af en toe een kleurtje) vormgegeven film vol bizarre situaties, zoals alleen Scandinaviërs die kunnen maken. Een stuntelige recensent

~

reist af naar Berlijn om aldaar mee te helpen aan de wederopbouw en zo eindelijk ‘iets echt belangrijks’ te doen. Zijn goedbedoelde hulp aan de minderbedeelden in de trein getuigt van zijn goede intenties, helaas is de resultaat van deze hulp veelal desastreus. Hij geeft buikpuinverwekkende chocolade aan uitgehongerde vluchtelingen, struikelt over gehandicapten en probeert met weinig succes zelfmoord te plegen. Parallel met deze dik aangezette slapstick a la Laurel & Hardy, speelt zich een detectiveverhaal af in de beste traditie van Agatha Christie’s Murder on the Orient Express (verfilmd door Sidney Lumet in 1974). Het geheel is uiterst vermakelijk, alhoewel de film tegen het einde steeds onevenwichtiger wordt. Iets teveel slapstick en iets te weinig drama. De vele ongelukjes van voornoemde recensent zijn op de duur te flauw om nog leuk te kunnen zijn, maar dat neemt niet weg dat Illusive Tracks verder een inventief en verassend staaltje filmkunst is. (Martijn Boven)

 

A Home at the End of the World
(Michael Mayer, 2004 • Paradiso)

Deze verfilming van de gelijknamige roman van Michael Cunningham begint aardig, maar verzandt zodra de vlotte retro-flashbacks voorbij zijn in een hopeloos drama over een driehoeksverhouding tussen een snelle jongen

~

(Colin Farrell in zijn allerslechtste rol tot nu toe), een homoseksuele vriend en diens vriendin. Van zo’n licht sentimenteel drama gaan er in Amerika dertien in een dozijn, en de debuterende regisseur Mayer biedt geen enkel pluspunt. De filmversie van Cunninghams The Hours was een groot succes; ditmaal adapteerde hij zelf zijn boek, wat een fatale fout blijkt. Zijn scenario heeft geen focus, en de dialogen zijn nooit overtuigend, hoe erg sommige acteurs (vooral Sissy Spaceck en nieuwkomer Dallas Roberts) ook hun best doen. Killer Films – immers het producententeam achter een aantal van de grootste indie-successen van het afgelopen decennium – had beter kunnen weten. (Paul Caspers)

 

Mysterious Skin
(Greg Araki, 2004 • Total Film)

Twee jongetjes worden door een sportcoach misbruikt; de een houdt zichzelf voor dat hij door aliens ontvoerd werd, de ander wordt een nonchalante manhoer. Beide blijken echter even ernstig getraumatiseerd.

~

Beroepsprovocateur en pionier van de Amerikaanse homocinema Greg Araki levert met Mysterious Skin zijn visueel mooiste film af, vol droomachtige scènes met schoenstaarmuziek. Dat het onderwerp van kindermisbruik nu juist het meest afschuwelijke is, is geen toeval: Araki is er de man niet voor om een voor de hand liggende aanpak te kiezen. Aanvankelijk is de regisseur overduidelijk aan het provoceren, maar al gauw blijkt dat het hem ditmaal ernst is: hij toont het aangrijpende lot van de jongens met meer zorg en liefde dan we van hem gewend zijn.

Zijn provocaties en een onnodige subplot maken het resultaat niet minder onevenwichtig dan Araki’s andere films, maar wel fascinerender. Mysterious Skin shockeert, maar juist in de meest droevige scènes en in één ondraaglijke waarin hoofdpersoon Neil bruut wakker geschud wordt uit zijn droomwereld. Zo’n scène zit door het subjectieve camerawerk dan weer op het randje van exploitatie, waardoor Araki’s film nog ongemakkelijker wordt en een ambivalente lading meekrijgt. Mysterious Skin wankelt, maar is in ieder geval onvergetelijk. Dat komt niet in de laatste plaats door een adembenemende hoofdrol van Joseph Gordon-Levitt (de kindster uit 3rd Rock from the Sun), die zijn lichaamstaal boekdelen laat spreken. Naast trailers bestaat de enige extra uit nauwelijks interessante promotie-interviews met de regisseur en acteurs. (Paul Caspers)

Lees hier onze uitgebreide bioscooprecensie.

 

Dear Wendy
(Thomas Vinterberg, 2005 • A-Film)

Wat krijg je als je een scenario van Von Trier laat verfilmen door een andere regisseur? Een mislukt product, zo bewijst Dear Wendy. Von Triers Dogma-collega Thomas Vinterberg (Festen) tekende voor de regie, maar was niet in staat om het script op geloofwaardige wijze te

~

verfilmen. Dear Wendy is een hybride film geworden. Enerzijds is het een fabel over de slechte invloed die wapens uitoefenen, ook al worden ze met de beste intenties gedragen. Anderzijds is het een kostuumdrama waarin clichés uit bekende genres als de western gekopieerd worden. Vorm en inhoud zijn niet op elkaar afgestemd, waardoor het geheel niet werkt. Om beter tot z’n recht te komen had het script van Von Trier veel abstracter uitgewerkt moeten worden. Het script gaat uit van een gedachte-experiment: wat gebeurt er als een overtuigd pacifist wapens gaat dragen met als doel ze juist niet te gebruiken om zo de nodige zelfrespect te verkrijgen? De uitkomst laat zich raden: dat gaat faliekant fout. En zo gebeurt het ook, met als resultaat een dodelijke schietpartij.

Een dergelijk gedachte-experiment leent zich niet voor de ‘over the top’ aanpak van Vinterberg, het levert een ietwat slap verhaal op met weinig beklijvende inzichten erin. Op zichzelf is de wapenproblematiek niet oninteressant, maar de clichéverhalen die er over de ronde doen zullen eerst radicaal uitgezuiverd moeten worden wil er een overtuigende film kunnen ontstaan. Het script van Von Trier biedt wel enkele aanknopingspunten voor deze uitzuivering, maar het blijft gissen of het er genoeg zouden zijn geweest voor een betere verfilming dan die van Vinterberg. De distributeur heeft er bij deze prijzige dvd helaas voor gekozen vrijwel al het uitvoerige (en grotendeels Engelstalige) extra materiaal dat de Deense versie siert, achterwerge te laten, zoals een audiocommentaar van de regisseur en zijn cameraman. (Martijn Boven)

Lees hier onze uitgebreide bioscooprecensie.

 

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
(Garth Jennings, 2005 • Buena Vista)

Hobnobs and tea, daar draaide het allemaal om tijdens de opnames van de sci-fi comedy The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, verfilming van het wereldberoemde boek van schrijver Douglas Adams. Tijdens het audiocommentaar met regisseur Garth Jennings,

~

producent Nick Goldsmith en acteurs Martin Freeman (Arthur Dent) en Bill Nighy (Slartibartfast) blijkt dat de makers achter de schermen net zo Brits zijn als ervoor. Op de dvd halen ze herinneringen op, zoals het vermogen van Mos Def – Ford Prefect in de film – om overal in slaap te vallen. Ook was de Amerikaanse rapper blijkbaar dol op een bepaald soort koekje genaamd Hobnobs, die hij zelfs onder de neus van Jennings vandaan jatte. Degenen die op zoek zijn naar een iets serieuzer commentaar kunnen terecht bij producent Robbie Stamp en Sean Solle, collega van de inmiddels overleden Adams. Buiten deze commentaren, een making of en wat verwijderde scènes doen de extra’s helaas geen recht aan The Hitchhiker’s Guide – zonder twijfel een van de leukste en stijlvolste films van 2005. Wel origineel is de ‘improbability drive’: selecteer deze optie en de dvd kiest een willekeurige extra. (Jenny Hoogeboom)

Lees hier onze uitgebreide bioscooprecensie.

Muziek / Album

Dromerige indietronica

recensie: Electric President - S/T

Schurken, het liefst zo dicht mogelijk tegen bekende maar ook mooie voorbeelden aanhangen, dat is het wat het debuut van het Amerikaanse Electric President doet. Het zijn in eerste instantie vooral de vlagen van herkenning die de kop op steken tijdens elke luisterbeurt. Maar dat geeft helemaal niets, omdat Electric President er telkens een eigen gezicht aan weet te geven. Dat maakt het gelijkgetitelde debuut tot een prachtplaatje.

~

De drieëntwintigjarige Ben Cooper is het grote brein achter Electric President en hij werkt samen met zijn twee jaar jongere kameraad Alex Kane. Met niet meer dan een enkel instrument en een laptop maakten ze tien schitterende liedjes, die qua sfeer en sound nauwelijks voor elkaar onder doen. Enkele keren stijgt het tempo, zoals in Metal Fingers, maar dat is dan ook de grootste uitzondering. Denk vooral aan het moois dat Mice Parade, het oude Pinback, Lali Puna of the Notwist maken. Kane en Cooper zitten echter het dichtst bij het geluid van The Postal Service, het hobbyproject van Death Cab For Cutie voorman Ben Gibbard.

Knisperelektronica

Het album begint met het subtiele en warme Good Morning, Hypocrate. De toon is meteen gezet. Het is deze met gave knisperelektronica ingevulde gitaarpop die het geluid van de plaat bepaalt. Daarover heen komen de bescheiden, zo nu en dan zeurderige, maar steeds melodische zanglijnen van Cooper. Tijdens het schitterende Insomnia vult een dromerige tweede stem het basisgeluid aan en in Ten Thousand Lines komt een gillende gitaar het geheel versterken.

Met uitschieters, als het al even aangehaalde Metal Fingers en het hele mooie met postrock-invloeden gevulde We Were Never Build to Last weet het duo uit Jacksonville net op tijd de kans op verveling te vermijden. Hierdoor blijft de dromerige indietronica op het debuut heel goed overeind en zijn de vergelijkingen wel steeds daar, maar treden die nergens te sterk op de voorgrond. Al is het alleen al de wetenschap dat Cooper sympathieker oogt, eerlijker klinkt en meer indie in zijn donder lijkt te hebben dan het steeds aangehaalde voorbeeld Gibbard. Dat spreekt voor deze jongen.

Film / Films

Wisselvallige cult

recensie: Director's Choice

Als er in de winkel voor een zacht prijsje de director’s finest van grote namen als Tarantino, Peckinpah of John Woo in de schappen ligt, gaat er bij de weldenkende filmfanaat een belletje rinkelen: voor kwaliteit moet je immers meestal diep in de buidel tasten. Veel soeps is het grootste deel van de reeks dan ook niet, een paar boxen zijn echter goede aankopen.

Straw Dogs van Peckinpah
Straw Dogs van Peckinpah

De meeste van de cultfilmmakers van de nieuwe reeks regisseursboxen van Dutch Filmworks opereren in het schemergebied tussen pulp en filmkunst; hoe groot dat gebied is, is lang niet altijd duidelijk. De Italiaan Tinto Brass bijvoorbeeld regisseerde een overweldigende hoeveelheid dubieuze erotiek, maar werkte wel met Ennio Morricone en de cameraman van Fellini. Ook filmmakers die hun sporen bewezen hebben zijn niet altijd consequent: zo tref je Abel Ferrara’s filosofische vampierfilm The Addiction aan naast zijn smerige genreklassieker Driller Killer en een typisch staaltje jaren tachtig-pulp, Fear City. Ferrara’s doorbraak Bad Lieutentant en zijn moderne klassieker The Funeral ontbreken, maar al met al vormen de New York-films een prima overzicht van zijn carrière.

Mislukking

Zo representatief is niet iedere box, en bovendien ontbreken meestal de beste films. Zo ontbreekt in Peckinpah’s box The Wild Bunch, terwijl je opgescheept wordt met een Steve McQueen-vehikel en het mislukte The Osterman Weekend. Het beruchte Straw Dogs is van hogere klasse, maar schreeuwt om een betere uitgave. Voor Wes Cravens A Nightmare on Elm Street en Scream moet je ook elders wezen, maar de Craven-box geeft met zijn baanbrekende eerste twee gruwelfilms en de obscure tv-film Summer Fear een uitstekend beeld van zijn vroege carrière. Ook de Jesus Franco-collectie biedt met drie typische jaren zeventig horrorfilms een aardige introductie op het lijvige oeuvre van de Spaanse veelfilmer. Een grotere mislukking is daarentegen de Tarantino-box (de zoveelste), waarop de welbekende Reservoir Dogs en Tony Scotts True Romance (scenario van Tarantino) aangevuld zijn met Sleep with Me, een volstrekt onbeduidende film waarin Tarantino een bijrol speelt – een overbodige toevoeging aan een zwakke collectie.

Kop en schouders

Bullet in the Head van John Woo
Bullet in the Head van John Woo

De enige box die met kop en schouders boven het gezelschap uitsteekt is die van John Woo, wiens beste drie films zijn opgenomen: met deze box haal je drie kleine meesterwerken in huis. Het verpletterende melodrama Bullet in the Head (1992) is duidelijk Woo’s meest persoonlijke film. Het was ook een van zijn minst succesvolle, die nooit gemaakt had kunnen worden zonder het succes van twee oudere films die in de box zijn opgenomen: A Better Tomorrow uit 1986, het prototype voor een nieuw soort misdaadfilm, en een hommage aan Scorsese en Melville, het zinderende The Killer (1989). Woo’s technisch meest hoogstaande Hard Boiled (1990) ontbreekt, maar wie een juist beeld van de hoogtijdagen van deze actiekunstenaar wil krijgen (en wie geen geld heeft voor de superieure Hong Kong Legends-uitgaven), doet er goed aan de collectie aan te schaffen.

Iedere regisseur is met drie films vertegenwoordigd in een vrolijk gekleurde box met begeleidend boekje. De variërende kwaliteit van de films geldt evenzeer voor de uitgaven: sommige films zijn voorzien van fraaie extra’s, andere zijn in beeldvullend formaat op een kale schijf gedumpt. De verpakking is niet van noemenswaardige kwaliteit; verzamelaars slaan de boxen dan ook over, maar gezien de relatief zachte prijs van 14,95 euro vormen de beste uit de reeks een prima en betaalbare introductie.