We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Moderne Othello slachtoffer van multimediaal geweld
.
~
Modern jasje
Othello is een goed voorbeeld van hoe Shakespeare wordt afgestoft en in een modern jasje wordt gestoken. Letterlijk, in de vorm van de kostuums, maar ook door het enorme videoscherm op de achtergrond, de moderne liedjes en de scratchende DJ die muzikaal onderstrepen wat er in het verhaal gebeurt. Ook moderne dans speelt een prominente rol in het verhaal doordat emoties vaak onder woorden worden gebracht door middel van beweging. Mede door dans en zang, maar ook door de kleurrijke cocktails die over het podium verspreid staan, ademt Othello een nachtclubachtige sfeer.
Trukendoos
~
De grootste handicap van de voorstelling is echter dat het allemaal teveel is. Het is alsof cast en regie zo graag de jonge MTV-generatie aan willen spreken dat echt alles uit de multimediale trukendoos wordt gehaald. Hierdoor komt de onderliggende thematiek van menselijke zwakheid in het gedrang. Othello lijkt zich steeds met kleine variaties te herhalen. Veel dansen zijn lusjes van dezelfde choreografie en er zijn echt geen drie of vier gedanste liefdesscènes tussen Othello en Desdemona nodig om duidelijk te maken dat het stel veel van elkaar houdt. Sterker nog, het beeld van Desdemona als puur en onschuldig, wordt zo ondermijnd. De zang is soms erg inventief. Het is leuk dat Othello wordt voorgesteld met het lied Fine Brown Frame, en John Lennon’s Jealous Guy is natuurlijk een mooie samenvatting van het thema van de voorstelling. Maar soms lijkt de zang weinig toe te voegen aan de voorstelling. Doordat zoveel verschillende media aan bod komen, raakt het eigenlijke verhaal een beetje ondergesneeuwd. Het is op zich niet erg dat het verhaal wordt versimpeld, of dat de ‘zwarte’ Othello net zo blank is als de rest van de cast, maar wat wel afbreuk doet aan het verhaal, is dat het einde zeer abrupt komt en zonder de resolutie van het origineel. Ook Jago is niet altijd even geloofwaardig. Of dit nu vooral komt door zijn Belgische accent of zijn nonchalante uiterlijk en houding is niet duidelijk, maar zijn humoristische Engelse uitspraken doen wel degelijk afbreuk aan de geloofwaardigheid van de tragische scènes.
Beeldig
Natuurlijk zijn bepaalde aspecten van Othello zeker de moeite waard. Het is bijna onmogelijk om geen respect te hebben voor de spelers die zowel muziek maken als zingen, dansen en acteren en dat allemaal op een relatief hoog niveau. Ook het gebruik van het videoscherm is inventief omdat het bestaat uit allemaal losse strengen. Deze worden soms bruut bewogen om de chaos in het hoofd van Othello weer te geven, wat een treffend beeld vormt. En onder de dikke laag van multimedia, ligt natuurlijk wel het schitterende verhaal over liefde, jaloezie en wantrouwen dat nog net zo actueel is als bijna 400 jaar geleden.
Othello is nog te zien t/m 22 december in diverse theaters in Nederland en Vlaanderen. Kijk op www.wettenvankepler.nl
De Wetten van Kepler - Othello
Artiest: De Wetten van KeplerGezien op vrijdag 28 september 2007 in Theater aan de Parade, Den Bosch
Misschien ook iets voor u
Beestachtige taferelen op Animal Farm
.
~
1 = 15
Animal Farm is een bijna twee uur durende monoloog en dat op zich is al bewonderenswaardig. Shelford weet de aandacht van het publiek bijna constant vast te houden. Hij steekt zeer veel energie in het creëren van een enorme diversiteit aan beweging en stemgebruik waardoor de verschillende personages echt tot leven komen en het niet moeilijk is om het vijftiental dieren uit elkaar te houden. Feitelijk werkt Shelford dan ook voor vijftien en het is moeilijk voor te stellen hoe je als acteur avond aan avond zo’n intensieve voorstelling op de planken kan zetten.
~
Gewoon speciaal
Ondanks het dynamische spel van Shelford, zal het voor de gemiddelde toeschouwer toch een uitdaging zijn om het hele stuk moeiteloos te volgen. Dit komt natuurlijk doordat de voorstelling Engelstalig is. Hierdoor kan het zijn dat de boodschap soms maar deels overkomt en het verklaart waarschijnlijk ook de lege stoelen in de zaal. Toch hoeft het Engels geen handicap te zijn omdat Shelford erg duidelijk spreekt en zijn toneelspel sterk wordt ondersteund door zijn lichaamstaal.
Het hardst werd gelachen om de bijna onverstaanbare boerderijdichter die met veel geslis een gedicht over Kameraad Napoleon voordroeg.
De reden dat Animal Farm vrijwel constant weet te boeien, is volledig te danken aan de professionaliteit waarmee Shelford zijn verhaal vertelt en de personages neerzet. Er wordt geen gebruik gemaakt van ingewikkelde decors of kostuums. Het hele decor bestaat uit een houten kist en verder wordt de sfeer bepaald door verlichting en een niet zo heel overtuigende geluidsband met wat dieren- en omgevingsgeluiden. Het is een feest voor het oog om te zien hoe Shelford met minimale middelen, zijn houding en zijn stem twee uur lang de aandacht vasthoudt. Een aanrader dus, want Animal Farm verdient het dat bij de volgende voorstelling alle stoelen bezet zijn.
Gary Shelford - Animal Farm
Artiest: Gary ShelfordGezien op dinsdag 25 september 2007 in Theaters Tilburg, Studio, Tilburg
Misschien ook iets voor u
Wanneer wordt Groenland echt groen?
Een wit decor in september. Sneeuwvlokken die naar beneden komen dwarrelen. Het stuk Groenland van theatergroep Vis à Vis biedt de kijkers zwarte humor in de witte sneeuw tijdens een zomerse voorstelling in ijselijke omstandigheden.
~
Nederlanders
Daaraan komt een einde als een Nederlands stel per helikopter wordt afgezet in het bevroren landschap. Vanwege de berichten over de klimaatsveranderingen, hebben ze besloten om een lap grond met daarop een prefab woning te kopen op de snelst smeltende locatie ter wereld, zodat ze van een zorgeloze toekomst kunnen gaan genieten. Ook de kat is meegekomen naar Groenland, net als de tas met golfclubs die de man des huizes na verloop van tijd hoopt te kunnen gebruiken.
De eerste kennismaking met de nieuwe buurman verloopt echter niet helemaal vlekkeloos en ook tussen de echtelieden loopt het niet gesmeerd. Alles lijkt verkeerd te gaan en de onderlinge spanning tussen de twee bereikt een climax als de kat door toedoen van de man bevriest. Hij wordt door zijn vrouw uit huis gezet, die daarop ook nog zijn hele voorraad met drank leeggooit in de sneeuw. Vervolgens zoekt de vrouw troost bij de Eskimo, dit tot grote woede van de Nederlander. Hij spuit al haar bussen haarlak – een koffer vol – leeg en dat is het begin van het einde: het ijs begint te verdwijnen en de bergen beginnen te smelten…
~
Boodschap
Groenland is duidelijk een voorstelling met een achterliggende boodschap die op dit moment uiterst actueel is. Dat komt mede door de inspanningen van onder andere Al Gore met zijn Live Earth-project en de film An Inconvenient Truth. Er wordt met veel vaart gespeeld en het stuk is doorspekt met de nodige humor. De associatie met klimaatproblemen en de hebzucht en arrogantie van de westerse mens, die alleen aan zichzelf lijkt te denken en daarbij uit het oog verliest wat er om hen heen gebeurt wordt hierdoor lekker gerelativeerd. De boodschap wordt zonder al te veel woorden overgebracht. De beelden moeten voor zich spreken en dat gebeurt eigenlijk ook wel.
Muziek
Daarbij vormt ook de muziek van Erik Hofland – beter bekend als eenmansband Dyzack – een grote rol. Het is alweer voor de derde keer dat Vis à Vis en de Hagenaar met elkaar samenwerken. Omgeven door instrumenten staat hij aan de zijkant van het decor op een verhoging om ter plekke de muziek te spelen. Hoewel naar mijn idee soms iets te overheersend en niet altijd even goed passend bij het beeld, geeft de muziek over de hele voorstelling gezien wel een bepaalde sfeer aan Groenland. Daarbij overigens goed geholpen door de ‘sneeuwvlokken’ die bijna continu ronddwarrelen, waardoor je toch even denkt dat een echte winter in Nederland best weer eens zou kunnen komen.
Theatergroep Vis à Vis - Groenland
Artiest: Theatergroep Vis à VisGezien op dinsdag 11 september 2007 in Stadsschouwburg, Stadskanaal
Misschien ook iets voor u
Foo Fighters overtuigen weer eens
Van een vrolijk popbandje (denk aan Big Me en Everlong) groeide Foo Fighters in twaalf jaar tijd uit tot een serieuze rockband van formaat. In tegenstelling tot de eerste twee albums, kon hun rockgeluid mij niet overtuigen, maar dat lukt de band met hun Echoes, Silence, Patience & Grace weer wel. Het zesde album van de band rond Dave Grohl is overtuigender en meer uitgebalanceerd dan de laatste twee studioalbums.
Wanneer iemand mij naar mijn mening vraagt over Foo Fighters kom ik altijd tot deze conclusie: na twee ijzersterke albums heb ik het gevoel dat elk volgend album minder is dan dat ervoor. The Colour and the Shape, het tweede album, is mijn favoriet. Het wordt gekenmerkt door een perfecte balans in en tussen de nummers en een zeer uitgekiende sound. Een ongelofelijk divers en veelzijdig album. Helaas zag ik de band na dit album afzakken naar een vrij vlak rockgeluid. Een sound die overigens commercieel wel aansloeg. Maar in mijn ogen een geluid waar al zoveel bands mee aan komen kloppen. Heel veel hoop had ik dan ook niet op album nummer zes. Tot mijn grote blijdschap komt Foo Fighters met Echoes, Silence, Patience & Grace qua sound eindelijk weer in de buurt van hun jaren negentig geluid.
Kunststukje #2?
~
Vocale dip
Dat Dave Grohl niet de beste zanger uit het circuit is wisten we al, dat je desondanks goede muziek kan maken is in de popgeschiedenis ook wel aangetoond. Maar alsjeblieft, ken je zwakke punt. Want oei, wat zit Grohl er af en toe naast. Vooral de vocalen in de hardere rocknummers, zoals Erase/Replace, zijn onder de maat. Een smet op een voor de rest fijne cd. Aardig detail is het meewerken van Pat Smear, die in 1997 met ruzie uit de band stapte (evenals Grohl oud-Nirvana lid). De gitarist toerde ook al met de band tijdens de laatste tournee en lijkt zich te hebben herenigd met zanger Grohl.
Met Echoes, Silence, Patience & Grace levert Foo Fighters een puike plaat af. Een cd waarop ze weer eens overtuigen en waarmee ze zich weer onderscheiden van andere rockacts. Eindelijk weer een Foo Fighter album dat ik als aanrader kan bestempelen. Bij deze.
Foo Fighters
Album: Echoes, Silence, Patience & GraceLink: Foo Fighters bij MySpace
Misschien ook iets voor u
Geen terugkeer tot oude hoogten
.
Ondanks zijn nog vrij jonge leeftijd heeft Talib Kweli (31) al een paar klassieke hiphopalbums op zijn naam staan. Hij leverde vooral een geweldige prestatie met het self-titled debuut (1998) van Black Star, de groep waarin hij samenwerkte met Mos Def en Dj Hi-tek. Tevens gooide hij hoge ogen met het twee jaar later verschenen Train of Thought, het album van de gelegenheidsformatie Reflection Eternal, waar Hi-tek weer deel van uitmaakte.
Onder zijn eigen naam begon hij ook lang niet slecht. In 2002 verscheen Quality, waarop hij Hi-tek verruilde voor een aantal andere producers. Het leverde een warm en afwisselend album op, met zelfs een bescheiden hitje in de vorm van het door Kanye West geproduceerde Get By. The Beautiful Struggle (2004) en de mixtape Right About Now (2005) stelden wat teleur; het was meer van hetzelfde en de beats waren over het algemeen niet zo sterk als voorheen. Een stijgende lijn was te vinden op het in januari verschenen Liberation, waarvoor Madlib de beats verzorgde.
Kanye & Ayers
~
Toekomstmuziek
In een interview met VIBE magazine bevestigde Kweli onlangs dat zijn volgende album Prisoner of Conscious zal gaan heten, omdat hij vindt dat hij te vaak het label van de ‘conscious rapper’ opgeplakt krijgt. Laten we hopen dat als hij zich (wellicht als reactie op dit stigma) van een wat hardere rapstijl zal bedienen, die ook gepaard zal gaan met wat hardere en misschien ook meer minimalistische beats. Op die manier zouden zijn lekkere flow en zijn goede vondsten beter tot hun recht kunnen komen dan op Ear Drum veelal het geval is.
Talib Kweli
Album: Ear DrumLink: Website Talib Kweli
Misschien ook iets voor u
Een verademing
Een wiebelende schommelstoel op een zonovergoten veranda, een verroeste Chevy Van in een door onkruid overwoekerde tuin, afbladderende verf op de wand van de schuur, cowboyhoeden op de hoofden van markante koppen en in bloei staande katoenvelden. Het is het Zuiden van de Verenigde Staten, werkterrein van singer/songwriter (en cineast) Jim White, een man die als weinig anderen in staat is op een klein zilverkleurig schijfje een eigen universum te scheppen. Dat bewees hij al op zijn drie voorgaande albums, waarvan de bekendste No Such Place (2001) is, en ook op zijn nieuwste schijf Transnormal Skiperoo neemt hij je mee naar een mysterieuze wereld vol illustere verhalen.
Het beluisteren van een Jim White-plaat is als het lezen van een goede novelle, met dit verschil dat het hier grotendeels non-fictie betreft. White heeft jarenlang aan de zelfkant van de maatschappij geleefd, strijdend tegen verslavingen, opkrabbelend na weer een mislukte liefde en voortdurend in twijfel over de alomtegenwoordige religiositeit in de wereld. Inspiratie genoeg voor het leveren van bizarre hersenspinsels. Gelukkig voor de luisteraar zijn de teksten goed te volgen, want dit verrijkt de luisterervaring. Zo zingt hij in het prachtige Diamonds to Coal “I’m being cured from turning diamonds to coal“, en in het zompige, swingende Fruit of the Vine verontschuldigt hij zich voor zijn aanwezigheid op aarde: “It ain’t no crime to be alive, just trying to get by.“
Breuk
~
Transnormal Skiperoo is voor White dan ook een breuk met zijn duistere verleden. Zelf zegt hij hierover: “Transnormal Skiperoo is a name I invented to describe a strange new feeling I’ve been experiencing after years of feeling lost, alone and cursed.” Geen wonder dat zijn nieuwe werk een positievere uitstraling kent dan voorgaande platen. Maar het zou overdreven zijn om te stellen dat Transnormal Skiperoo een luchtig luisterfestijn is. Nee, de zwaarmoedigheid overheerst en de muziek blijft beklemmend en moeilijk toegankelijk.
Goed gevoel
Het geluid van Jim White is altijd al lastig te vangen geweest. Ook nu hoor je weer folk, country, Americana, bluegrass en pop voorbij komen. White laat zich op Transnormal Skiperoo begeleiden door de topmusici van de bekende folkgroep Olabelle, en dat mag gerust een geslaagde samenwerking genoemd worden. De door Joe Pernice en Micheal Demming geproduceerde plaat kent een prachtige, zuivere sound. Met zijn warme, halfpratende zang leidt White je op dit album door een twaalftal uiterst originele composities. Hoogtepunten zijn onder andere het dromerige Counting Numbers In The Air, en de meest poppy song van de plaat Crash Into The Sun, die is opgeleukt door achtergrondzang en handgeklap van de Seattle-kliek rond Laura Veirs en Tucker Martine.
Na het horen van de betoverende woorden “I see pieces of heaven in photographs of you and me“, in het voor zijn twee dochters geschreven wiegeliedje Pieces Of Heaven, weet je dat White na een lange tocht dichterbij een nieuw, goed gevoel is beland. Transnormal Skiperoo is een verademing voor zowel White als voor deze gelukkige luisteraar.
Jim White
Album: Transnormal SkiperooLink: Jim White bij Myspace
Misschien ook iets voor u
Thuis in Bagdad
Op 17 augustus 2003, drie maanden na het ‘mission accomplished‘ van Bush, begon een 24-jarige Iraakse vrouw, die anoniem blijft, voorzichtig met een weblog onder de naam Riverbend. Zij kon niet vermoeden dat het drie jaar later als boek uitgegeven zou worden. Ondertussen is het in zeven talen vertaald en vormt het de basis voor een theaterstuk. Bagdad onder vuur is de Nederlandse vertaling en bundeling van haar eerste twee boeken.
Over een eerder verschenen boek over Irak, Welkom Amerika, in jullie graf! van Thomas Erdbrink en Carolien Roelants, schreef 8WEEKLY dat het een close-up van bezet Irak gaf op het niveau van de stadswijk, het politiekantoor en de buurtwinkel. Riverbend geeft ons een nog persoonlijker beeld van het land waar water duurder is dan benzine. In de eerste plaats is er de beschrijving van de oorlog en de politieke en economische situatie die nauwkeurig gefileerd wordt. Alles komt voorbij: van de corrupte interim-regering, het schuilkelderbombardement van Amiriya, de val van Falluja, het Abu Ghraibschandaal, de onthoofding van Nick Berg tot aan de aanslag op de Askari-moskee op 22 februari 2006. Maar dit alles vormt slechts de achtergrond voor de persoonlijke verhalen van de 24-jarige over haar familie, vrienden en de buurt. Zo krijgen we een duidelijk beeld hoe de Irakezen proberen hun identiteit en tradities staande te houden onder barre omstandigheden als bombardementen, schaarste en sektarisch geweld. Een zekere dosis humor ontbreekt daarbij niet:
Elk hoofdstuk beslaat drie à zes maanden en wordt ingeleid met een algemene beschrijving door de Amerikaanse journalist James Ridgeway. Daarmee zijn de blogs van Riverbend beter te situeren in de tijd. Riverbend is moslim, maar niet uitgesproken sjiiet of soenniet. Ze is intelligent, goed geïnformeerd en heeft een deel van haar scholing in het Westen gehad. Een toespraak van Rumsfeld moet het evengoed ontgelden als de nieuwe Irakese grondwet. Als ze uit de slof schiet, is dat meestal naar aanleiding van e-mails van slecht geïnformeerde lezers van haar weblog. Keer op keer moet ze uitleggen dat Irak een vooruitstrevende seculiere staat was, waar vrouwen niet achtergesteld werden, waar ze zonder hoofdbedekking en zonder mannelijke begeleiding moeiteloos de straat op konden. Maar dat is voorbij. Zeker sinds januari 2004 toen de VS instemde met de invoering van de sharia, de islamitische wetgeving, waarmee de tijd meer dan 50 jaar werd teruggedraaid.
Bagdad ontvlucht
~
Prijs: 22,50
Bladzijden: 448
ISBN: 9029078332
Misschien ook iets voor u
Toscaanse vakantieliefde
.
Met Liefdesval heeft Freud een roman afgeleverd die de nadruk legt op hoe een andere omgeving invloed kan hebben op relaties tussen mensen. Het boek vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lara Riley, die door haar alleenstaande moeder wordt opgevoed. De band met haar vader Lambert begint ze net op te bouwen door middel van etentjes, als hij haar vraagt met hem mee te gaan naar Italië, waar zijn oude vriendin Caroline woont, om daar de vakantie door te brengen. Omdat dit voor Lara een uitgelezen kans is meer over haar vader te weten te komen en omdat ze razend benieuwd is naar het Italiaanse landschap gaat ze enthousiast op de uitnodiging in. In Italië komt Lara in een feestcultuur terecht die haar totaal onbekend is, want zelf heeft ze een boeddhistische achtergrond. Maar waar Lara in Londen niet veel met haar vader heeft, groeit ze in het Toscaanse landschap meer naar hem toe, omdat zij beiden vreemden zijn in een land waar ze niets kennen. En niet alleen de relatie met Lambert wordt onder de loep genomen, want wanneer Lara verliefd wordt op de zoon van de buren van Caroline, is de band die Lara met haar vader heeft, niet meer de enige die centraal staat in het boek.
Tollend hoofd
Dat Lara een verlegen meisje is, wordt snel duidelijk in het boek. Ze durft haar werkelijke gedachten niet onder woorden te brengen, durft vragen die meer over haar vader duidelijk zouden maken niet te stellen en is vaak onzeker. Tegenover de buren van Caroline, de familie Willoughby, weet ze zich geen houding te geven, want zijn deze overdreven, schreeuwerige en egocentrische mensen nu haar vrienden of niet? Als ze dan ook nog eens verliefd wordt op de enige zoon van deze familie, Kip, lijkt er helemaal geen einde te komen aan de gedachten en vragen waar ze zich mee bezighoudt. Is Kip ook verliefd op haar? Past ze wel tussen deze rijke mensen? Waarom is Lambert op vakantie gegaan, terwijl hij normaal gesproken met geen stok uit Londen weg te slaan is? Op één ongestelde vraag krijgt Lara toch antwoord: Kip is ook verliefd op haar.
Het duurt enige tijd voor de romance tussen hen opbloeit, omdat Lara, verlegen als ze is, geen stappen durft te nemen. En wanneer Lara en Kip dan eindelijk bij elkaar komen, zijn er weer nieuwe dingen waar ze zich druk om kan maken, want ineens lijkt Kips familie nogal afstandelijk en wantrouwig te doen tegenover Lara, waardoor ze zich niet meer welkom voelt. Tussen al deze wervelwinden van gedachten en gevoelens heeft Freud een passend rustpunt in het boek gebracht: het zwembad van Caroline. Verschillende keren trekt Lara zich bij het koele water terug, om zowel aan de hitte als aan haar eigen verstikkende gedachten te ontkomen.
Simplistisch
Hoewel Freud veel aandacht besteed aan het Toscaanse landschap en de sfeer van het belangrijkste evenement in Siena, de Palio, is haar stijl toch simplistisch te noemen. Een werkelijke beschrijving van de personages is niet te vinden. Meestal schrijft ze wat zijdelingse opmerkingen over het uiterlijk van de mensen en aan het karakter van de personages is weinig aandacht besteed. Hoewel ze Lara goed neergezet heeft als jonge, onzekere en verlegen adolescent, is de familie Willoughby ongrijpbaar, krijgt de relatie tussen Lara en Lambert geen diepgang en is Caroline niet meer dan een aanwezige geest.
Met Liefdesval doet Freud een aardige poging de weg van een adolescent op zoek naar volwassenheid te laten zien. Een weg waar verschillende thema’s langskomen: liefde, verdriet, geluk, afscheid en een nieuw begin. Jammer is dat het niet meer dan een aardige poging is vanwege de ontbrekende diepgang en de te makkelijke benadering van thema’s die in het echte leven veel moeilijker te benaderen zijn.
Prijs: 18,90
Bladzijden: 299
ISBN: 9789023425632
Misschien ook iets voor u
Het leven als reality-tv
.
In Electronic City, de nieuwste voorstelling van jonge regisseuse Susanne Kennedy, staat het verlies van persoonlijke identiteit als gevolg van de geglobaliseerde samenleving centraal. Het uitdrukkingsloze dansen is in deze voorstelling metafoor voor de immense informatiestroom waar wereldburgers willoos door worden meegesleurd.
Wrange luchtigheid
~
Weinig ruimte
~
Maar Electronic City heeft gelukkig meer te bieden. Kennedy heeft een goed oog voor mise-en-scène, gestiek en detail. Daarmee weet ze vaak te verrassen. Kleine handbewegingen zoals vingertoppen die elkaar net niet raken, wekken ontroering. Met goed gekozen poses citeert ze film en tv en brengt lucht in de materie. Wanneer Tom en Joy liggend op de grond als nieuwsjagende journalisten een vliegtuigcrash verslaan, zie je de rijen bloedende zakenmannen in de sneeuw zo voor je.
Bovendien heeft Kennedy twee geweldige acteurs tot haar beschikking. Çigdem Teke is aandoenlijk als jobhopper Joy en schakelt scherp naar diverse andere personages. Merijn de Jong is in de rol van Tom afwisselend angstaanjagend en ontroerend breekbaar. Beiden geven soms met uitvergroot spel een cynisch commentaar op de situatie, om vervolgens weer helemaal in hun, door emoties overspoelde, personages te duiken. Met hun indringende spel, vol overgave, krijgen ze het publiek op de punt van de stoel. Zelfs het wezenloze dansen is spannend om naar te kijken. Hopelijk zal het drietal nog vaker samenwerken, dan in een wat meer genuanceerd stuk zodat we kunnen zien wat deze talentvolle makers zelf te vertellen hebben.
Electronic City is nog tot 29 september te zien in het Gasthuis. Vrijdag 28 september is er een nagesprek met Suzanne Kennedy en dramaturge Rezy Schumacher. Klik hier voor meer informatie.
Gasthuis - Electronic City
Artiest: GasthuisGezien op zaterdag 22 september 2007 in Gasthuis, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
Tussen dapper en dubieus
.
Erica Bain is verliefd. Verliefd op verloofde David, en verliefd op New York – haar stad. Liefdevol neemt zij geluiden op voor haar radioprogramma waarin zij lyrisch de Moeder Aller Metropolissen beschrijft. Een stad waar je zonder omkijken de straat kunt oversteken. Waarin een wapenwinkel eerder een object in een kunstgalerie is dan iets ‘reëels’. En een stad waar je midden in de nacht door het park kunt lopen. Lijkt het.
Want als Erica (Jodie Foster) en David (Naveen Andrews) door een nachtelijk Central Park lopen, worden ze opeens – zonder reden en zonder enige provocatie – door tuig aangevallen. Als zij drie weken later bij bewustzijn komt blijkt David de aanval niet overleefd te hebben; hij is zelfs al begraven. De fysieke schade die de aanval bij haar veroorzaakte komt ze langzaam weer te boven. Maar er zijn wonden die dieper liggen en waarvan het maar de vraag is of die ooit zullen helen.
Angst
~
~
Taxi Driver
Erica’s nachtelijke zwerfpartijen roepen Travis Bickle uit Taxi Driver in gedachten: “All the animals come out at night – whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets.” Foster, die op 13-jarige leeftijd een hoertje speelde in de film, heeft toegegeven dat zij erop heeft aangedrongen om met het oorspronkelijke scenario van The Brave One meer in de richting van Taxi Driver te gaan. Naast de unheimische sfeer van een nachtelijk New York bevolkt met tuig, zijn er nog wat ‘knipogen’ naar Scorseses klassieker te zien. Zo vallen Erica’s en Travis’ eerste slachtoffers in een nachtwinkel, en komen de topshots langs meerdere slachtoffers aan het eind van beide films overeen.
Hoewel er de laatste tijd meerdere wraakfilms gemaakt zijn (denk aan Death Sentence en de verkrachtings-wraakfilm Descent), lijkt het vergezocht dat deze trend gevoed wordt door een vergelijkbaar gevoel van maatschappelijke ontwrichting en onvrede met een falende rechtsstaat zoals in de jaren zeventig en tachtig het geval was. Denk alleen al aan de grote verschillen in criminaliteitscijfers voor het New York van nu en dat van twintig jaar geleden.
Dubieus
~
The Brave One
Regie: Neil JordanJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur: