Theater / Voorstelling

Moderne Othello slachtoffer van multimediaal geweld

recensie: De Wetten van Kepler - Othello

.

~

Het verhaal gaat over de donkere Othello die gaat trouwen met Desdemona. Zijn vriend Jago is echter zo beledigd dat Othello niet hem, maar de rijke Cassio als getuige heeft gevraagd, dat hij zint op wraak. Hij richt zich op Othello’s zwakke plek, namelijk diens liefde voor Desdemona. Hij spint een web van intriges waardoor Othello’s liefde voor de schone en onschuldige Desdemona wreed wordt gecorrumpeerd door jaloezie. “Vanaf nu ben jij kwetsbaar,” zegt Cassio tegen Othello aan het begin van het stuk, maar hij heeft geen idee wat voor gruwelijke waarheid er precies in die woorden schuilt. Al is Jago degene die zijn wraakzuchtige plan in werking zet, de echte vijand huist in Othello’s hart.

Modern jasje

Othello is een goed voorbeeld van hoe Shakespeare wordt afgestoft en in een modern jasje wordt gestoken. Letterlijk, in de vorm van de kostuums, maar ook door het enorme videoscherm op de achtergrond, de moderne liedjes en de scratchende DJ die muzikaal onderstrepen wat er in het verhaal gebeurt. Ook moderne dans speelt een prominente rol in het verhaal doordat emoties vaak onder woorden worden gebracht door middel van beweging. Mede door dans en zang, maar ook door de kleurrijke cocktails die over het podium verspreid staan, ademt Othello een nachtclubachtige sfeer.

Trukendoos

~


De grootste handicap van de voorstelling is echter dat het allemaal teveel is. Het is alsof cast en regie zo graag de jonge MTV-generatie aan willen spreken dat echt alles uit de multimediale trukendoos wordt gehaald. Hierdoor komt de onderliggende thematiek van menselijke zwakheid in het gedrang. Othello lijkt zich steeds met kleine variaties te herhalen. Veel dansen zijn lusjes van dezelfde choreografie en er zijn echt geen drie of vier gedanste liefdesscènes tussen Othello en Desdemona nodig om duidelijk te maken dat het stel veel van elkaar houdt. Sterker nog, het beeld van Desdemona als puur en onschuldig, wordt zo ondermijnd. De zang is soms erg inventief. Het is leuk dat Othello wordt voorgesteld met het lied Fine Brown Frame, en John Lennon’s Jealous Guy is natuurlijk een mooie samenvatting van het thema van de voorstelling. Maar soms lijkt de zang weinig toe te voegen aan de voorstelling. Doordat zoveel verschillende media aan bod komen, raakt het eigenlijke verhaal een beetje ondergesneeuwd. Het is op zich niet erg dat het verhaal wordt versimpeld, of dat de ‘zwarte’ Othello net zo blank is als de rest van de cast, maar wat wel afbreuk doet aan het verhaal, is dat het einde zeer abrupt komt en zonder de resolutie van het origineel. Ook Jago is niet altijd even geloofwaardig. Of dit nu vooral komt door zijn Belgische accent of zijn nonchalante uiterlijk en houding is niet duidelijk, maar zijn humoristische Engelse uitspraken doen wel degelijk afbreuk aan de geloofwaardigheid van de tragische scènes.

Beeldig

Natuurlijk zijn bepaalde aspecten van Othello zeker de moeite waard. Het is bijna onmogelijk om geen respect te hebben voor de spelers die zowel muziek maken als zingen, dansen en acteren en dat allemaal op een relatief hoog niveau. Ook het gebruik van het videoscherm is inventief omdat het bestaat uit allemaal losse strengen. Deze worden soms bruut bewogen om de chaos in het hoofd van Othello weer te geven, wat een treffend beeld vormt. En onder de dikke laag van multimedia, ligt natuurlijk wel het schitterende verhaal over liefde, jaloezie en wantrouwen dat nog net zo actueel is als bijna 400 jaar geleden.

Othello is nog te zien t/m 22 december in diverse theaters in Nederland en Vlaanderen. Kijk op www.wettenvankepler.nl

Theater / Voorstelling

Beestachtige taferelen op Animal Farm

recensie: Gary Shelford - Animal Farm

.

~

Het boek Animal Farm van George Orwell uit 1945 is natuurlijk wereldberoemd en behoeft weinig uitleg. Orwell vertelt het verhaal van een groep dieren die, onder leiding van de varkens, de macht overneemt op de boerderij van boer Jones. Belust op macht ontpopt het varken Napoleon zich echter tot een tirannieke dictator die zowel de andere dieren als de droom van vrijheid en gelijkheid met ijzeren vuist onderdrukt. Het verhaal is een fel commentaar op het communisme van Stalin, onder wiens regime de idealen van de Russische revolutie werden verkwanseld. Shelford bewijst met zijn one-man show dat het thema van corruptie van de macht nog steeds niets aan actualiteit heeft ingeboet.

1 = 15

Animal Farm is een bijna twee uur durende monoloog en dat op zich is al bewonderenswaardig. Shelford weet de aandacht van het publiek bijna constant vast te houden. Hij steekt zeer veel energie in het creëren van een enorme diversiteit aan beweging en stemgebruik waardoor de verschillende personages echt tot leven komen en het niet moeilijk is om het vijftiental dieren uit elkaar te houden. Feitelijk werkt Shelford dan ook voor vijftien en het is moeilijk voor te stellen hoe je als acteur avond aan avond zo’n intensieve voorstelling op de planken kan zetten.

~

Gewoon speciaal

Ondanks het dynamische spel van Shelford, zal het voor de gemiddelde toeschouwer toch een uitdaging zijn om het hele stuk moeiteloos te volgen. Dit komt natuurlijk doordat de voorstelling Engelstalig is. Hierdoor kan het zijn dat de boodschap soms maar deels overkomt en het verklaart waarschijnlijk ook de lege stoelen in de zaal. Toch hoeft het Engels geen handicap te zijn omdat Shelford erg duidelijk spreekt en zijn toneelspel sterk wordt ondersteund door zijn lichaamstaal.
Het hardst werd gelachen om de bijna onverstaanbare boerderijdichter die met veel geslis een gedicht over Kameraad Napoleon voordroeg.

De reden dat Animal Farm vrijwel constant weet te boeien, is volledig te danken aan de professionaliteit waarmee Shelford zijn verhaal vertelt en de personages neerzet. Er wordt geen gebruik gemaakt van ingewikkelde decors of kostuums. Het hele decor bestaat uit een houten kist en verder wordt de sfeer bepaald door verlichting en een niet zo heel overtuigende geluidsband met wat dieren- en omgevingsgeluiden. Het is een feest voor het oog om te zien hoe Shelford met minimale middelen, zijn houding en zijn stem twee uur lang de aandacht vasthoudt. Een aanrader dus, want Animal Farm verdient het dat bij de volgende voorstelling alle stoelen bezet zijn.

Theater / Voorstelling

Wanneer wordt Groenland echt groen?

recensie: Theatergroep Vis à Vis - Groenland

Een wit decor in september. Sneeuwvlokken die naar beneden komen dwarrelen. Het stuk Groenland van theatergroep Vis à Vis biedt de kijkers zwarte humor in de witte sneeuw tijdens een zomerse voorstelling in ijselijke omstandigheden.

~

De locatie is Groenland. Een stoere Eskimo leeft z’n leven in een iglo en gaat er bij tijd en wijle met z’n hondenslee op uit. Het plaatje – een wit landschap met hoge bergen – doet idyllisch aan. Dat beeld wordt echter acuut verstoord als de Eskimo zonder aarzelen een gevangen zeehondje doodknuppelt en het diertje opensnijdt om de ingewanden eruit te halen. Ook een grote ijsbeer houdt hij met gemak van zich af. Kortom, er lijkt niets aan de hand te zijn voor de Groenlander.

Nederlanders


Daaraan komt een einde als een Nederlands stel per helikopter wordt afgezet in het bevroren landschap. Vanwege de berichten over de klimaatsveranderingen, hebben ze besloten om een lap grond met daarop een prefab woning te kopen op de snelst smeltende locatie ter wereld, zodat ze van een zorgeloze toekomst kunnen gaan genieten. Ook de kat is meegekomen naar Groenland, net als de tas met golfclubs die de man des huizes na verloop van tijd hoopt te kunnen gebruiken.

De eerste kennismaking met de nieuwe buurman verloopt echter niet helemaal vlekkeloos en ook tussen de echtelieden loopt het niet gesmeerd. Alles lijkt verkeerd te gaan en de onderlinge spanning tussen de twee bereikt een climax als de kat door toedoen van de man bevriest. Hij wordt door zijn vrouw uit huis gezet, die daarop ook nog zijn hele voorraad met drank leeggooit in de sneeuw. Vervolgens zoekt de vrouw troost bij de Eskimo, dit tot grote woede van de Nederlander. Hij spuit al haar bussen haarlak – een koffer vol – leeg en dat is het begin van het einde: het ijs begint te verdwijnen en de bergen beginnen te smelten…

~

Boodschap

Groenland is duidelijk een voorstelling met een achterliggende boodschap die op dit moment uiterst actueel is. Dat komt mede door de inspanningen van onder andere Al Gore met zijn Live Earth-project en de film An Inconvenient Truth. Er wordt met veel vaart gespeeld en het stuk is doorspekt met de nodige humor. De associatie met klimaatproblemen en de hebzucht en arrogantie van de westerse mens, die alleen aan zichzelf lijkt te denken en daarbij uit het oog verliest wat er om hen heen gebeurt wordt hierdoor lekker gerelativeerd. De boodschap wordt zonder al te veel woorden overgebracht. De beelden moeten voor zich spreken en dat gebeurt eigenlijk ook wel.

Muziek


Daarbij vormt ook de muziek van Erik Hofland – beter bekend als eenmansband Dyzack – een grote rol. Het is alweer voor de derde keer dat Vis à Vis en de Hagenaar met elkaar samenwerken. Omgeven door instrumenten staat hij aan de zijkant van het decor op een verhoging om ter plekke de muziek te spelen. Hoewel naar mijn idee soms iets te overheersend en niet altijd even goed passend bij het beeld, geeft de muziek over de hele voorstelling gezien wel een bepaalde sfeer aan Groenland. Daarbij overigens goed geholpen door de ‘sneeuwvlokken’ die bijna continu ronddwarrelen, waardoor je toch even denkt dat een echte winter in Nederland best weer eens zou kunnen komen.

Muziek / Album

Foo Fighters overtuigen weer eens

recensie: Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace

Van een vrolijk popbandje (denk aan Big Me en Everlong) groeide Foo Fighters in twaalf jaar tijd uit tot een serieuze rockband van formaat. In tegenstelling tot de eerste twee albums, kon hun rockgeluid mij niet overtuigen, maar dat lukt de band met hun Echoes, Silence, Patience & Grace weer wel. Het zesde album van de band rond Dave Grohl is overtuigender en meer uitgebalanceerd dan de laatste twee studioalbums.

Wanneer iemand mij naar mijn mening vraagt over Foo Fighters kom ik altijd tot deze conclusie: na twee ijzersterke albums heb ik het gevoel dat elk volgend album minder is dan dat ervoor. The Colour and the Shape, het tweede album, is mijn favoriet. Het wordt gekenmerkt door een perfecte balans in en tussen de nummers en een zeer uitgekiende sound. Een ongelofelijk divers en veelzijdig album. Helaas zag ik de band na dit album afzakken naar een vrij vlak rockgeluid. Een sound die overigens commercieel wel aansloeg. Maar in mijn ogen een geluid waar al zoveel bands mee aan komen kloppen. Heel veel hoop had ik dan ook niet op album nummer zes. Tot mijn grote blijdschap komt Foo Fighters met Echoes, Silence, Patience & Grace qua sound eindelijk weer in de buurt van hun jaren negentig geluid.


Kunststukje #2?

~

De nieuwe plaat is geproduceerd door Gil Norton. Hij is degene die precies tien jaar geleden al verantwoordelijk was voor het Foo Fighter kunststukje The Colour and the Shape. Echoes, Silence, Patience & Grace ligt qua geluid dan ook zeer in de lijn van The Colour and the Shape. In tegenstelling tot de laatste twee Foo Fighter albums, is de nieuwe zesde plaat afwisselender en meer uitgebalanceerd. Dit ligt aan twee dingen. Ten eerste lijken de nummers op zichzelf minder vlak. Nummers hebben meerdere lagen en overtuigen door een sterk ‘groepsgeluid’. Ten tweede is de afwisseling tussen de tracks groter dan op voorgaande albums. De cd kent echte rocksongs zoals Let It Die, meer popsongs (Long Road To Ruin) en de ballad Home, hetgeen meehelpt aan een meer uitgebalanceerd album. Echoes, Silence, Patience & Grace kan mij van begin tot eind boeien, in tegenstelling tot de vorige twee platen. In mijn ogen overtuigen Foo Fighters overigens het meest in de nummers waarin het gas er in meer of mindere mate vanaf gaat, zoals in Statues en Cheer Up, Boys.

Vocale dip

Dat Dave Grohl niet de beste zanger uit het circuit is wisten we al, dat je desondanks goede muziek kan maken is in de popgeschiedenis ook wel aangetoond. Maar alsjeblieft, ken je zwakke punt. Want oei, wat zit Grohl er af en toe naast. Vooral de vocalen in de hardere rocknummers, zoals Erase/Replace, zijn onder de maat. Een smet op een voor de rest fijne cd. Aardig detail is het meewerken van Pat Smear, die in 1997 met ruzie uit de band stapte (evenals Grohl oud-Nirvana lid). De gitarist toerde ook al met de band tijdens de laatste tournee en lijkt zich te hebben herenigd met zanger Grohl.

Met Echoes, Silence, Patience & Grace levert Foo Fighters een puike plaat af. Een cd waarop ze weer eens overtuigen en waarmee ze zich weer onderscheiden van andere rockacts. Eindelijk weer een Foo Fighter album dat ik als aanrader kan bestempelen. Bij deze.

Muziek / Album

Geen terugkeer tot oude hoogten

recensie: Talib Kweli - Ear Drum

.

Ondanks zijn nog vrij jonge leeftijd heeft Talib Kweli (31) al een paar klassieke hiphopalbums op zijn naam staan. Hij leverde vooral een geweldige prestatie met het self-titled debuut (1998) van Black Star, de groep waarin hij samenwerkte met Mos Def en Dj Hi-tek. Tevens gooide hij hoge ogen met het twee jaar later verschenen Train of Thought, het album van de gelegenheidsformatie Reflection Eternal, waar Hi-tek weer deel van uitmaakte.

Onder zijn eigen naam begon hij ook lang niet slecht. In 2002 verscheen Quality, waarop hij Hi-tek verruilde voor een aantal andere producers. Het leverde een warm en afwisselend album op, met zelfs een bescheiden hitje in de vorm van het door Kanye West geproduceerde Get By. The Beautiful Struggle (2004) en de mixtape Right About Now (2005) stelden wat teleur; het was meer van hetzelfde en de beats waren over het algemeen niet zo sterk als voorheen. Een stijgende lijn was te vinden op het in januari verschenen Liberation, waarvoor Madlib de beats verzorgde. 

Kanye & Ayers

~

Toekomstmuziek

In een interview met VIBE magazine bevestigde Kweli onlangs dat zijn volgende album Prisoner of Conscious zal gaan heten, omdat hij vindt dat hij te vaak het label van de ‘conscious rapper’ opgeplakt krijgt. Laten we hopen dat als hij zich (wellicht als reactie op dit stigma) van een wat hardere rapstijl zal bedienen, die ook gepaard zal gaan met wat hardere en misschien ook meer minimalistische beats. Op die manier zouden zijn lekkere flow en zijn goede vondsten beter tot hun recht kunnen komen dan op Ear Drum veelal het geval is.

 

Muziek / Album

Een verademing

recensie: Jim White - Transnormal Skiperoo

Een wiebelende schommelstoel op een zonovergoten veranda, een verroeste Chevy Van in een door onkruid overwoekerde tuin, afbladderende verf op de wand van de schuur, cowboyhoeden op de hoofden van markante koppen en in bloei staande katoenvelden. Het is het Zuiden van de Verenigde Staten, werkterrein van singer/songwriter (en cineast) Jim White, een man die als weinig anderen in staat is op een klein zilverkleurig schijfje een eigen universum te scheppen. Dat bewees hij al op zijn drie voorgaande albums, waarvan de bekendste No Such Place (2001) is, en ook op zijn nieuwste schijf Transnormal Skiperoo neemt hij je mee naar een mysterieuze wereld vol illustere verhalen.

Het beluisteren van een Jim White-plaat is als het lezen van een goede novelle, met dit verschil dat het hier grotendeels non-fictie betreft. White heeft jarenlang aan de zelfkant van de maatschappij geleefd, strijdend tegen verslavingen, opkrabbelend na weer een mislukte liefde en voortdurend in twijfel over de alomtegenwoordige religiositeit in de wereld. Inspiratie genoeg voor het leveren van bizarre hersenspinsels. Gelukkig voor de luisteraar zijn de teksten goed te volgen, want dit verrijkt de luisterervaring. Zo zingt hij in het prachtige Diamonds to CoalI’m being cured from turning diamonds to coal“, en in het zompige, swingende Fruit of the Vine verontschuldigt hij zich voor zijn aanwezigheid op aarde: “It ain’t no crime to be alive, just trying to get by.

Breuk

~


Transnormal Skiperoo is voor White dan ook een breuk met zijn duistere verleden. Zelf zegt hij hierover: “Transnormal Skiperoo is a name I invented to describe a strange new feeling I’ve been experiencing after years of feeling lost, alone and cursed.” Geen wonder dat zijn nieuwe werk een positievere uitstraling kent dan voorgaande platen. Maar het zou overdreven zijn om te stellen dat Transnormal Skiperoo een luchtig luisterfestijn is. Nee, de zwaarmoedigheid overheerst en de muziek blijft beklemmend en moeilijk toegankelijk.

Goed gevoel

Het geluid van Jim White is altijd al lastig te vangen geweest. Ook nu hoor je weer folk, country, Americana, bluegrass en pop voorbij komen. White laat zich op Transnormal Skiperoo begeleiden door de topmusici van de bekende folkgroep Olabelle, en dat mag gerust een geslaagde samenwerking genoemd worden. De door Joe Pernice en Micheal Demming geproduceerde plaat kent een prachtige, zuivere sound. Met zijn warme, halfpratende zang leidt White je op dit album door een twaalftal uiterst originele composities. Hoogtepunten zijn onder andere het dromerige Counting Numbers In The Air, en de meest poppy song van de plaat Crash Into The Sun, die is opgeleukt door achtergrondzang en handgeklap van de Seattle-kliek rond Laura Veirs en Tucker Martine.

Na het horen van de betoverende woorden “I see pieces of heaven in photographs of you and me“, in het voor zijn twee dochters geschreven wiegeliedje Pieces Of Heaven, weet je dat White na een lange tocht dichterbij een nieuw, goed gevoel is beland. Transnormal Skiperoo is een verademing voor zowel White als voor deze gelukkige luisteraar.

 

 

Boeken / Non-fictie

Thuis in Bagdad

recensie: Riverbend (vert. Thijs Bartels) - Bagdad onder vuur: dagboek van een jonge vrouw in Irak

Op 17 augustus 2003, drie maanden na het ‘mission accomplished‘ van Bush, begon een 24-jarige Iraakse vrouw, die anoniem blijft, voorzichtig met een weblog onder de naam Riverbend. Zij kon niet vermoeden dat het drie jaar later als boek uitgegeven zou worden. Ondertussen is het in zeven talen vertaald en vormt het de basis voor een theaterstuk. Bagdad onder vuur is de Nederlandse vertaling en bundeling van haar eerste twee boeken.

Over een eerder verschenen boek over Irak, Welkom Amerika, in jullie graf! van Thomas Erdbrink en Carolien Roelants, schreef 8WEEKLY dat het een close-up van bezet Irak gaf op het niveau van de stadswijk, het politiekantoor en de buurtwinkel. Riverbend geeft ons een nog persoonlijker beeld van het land waar water duurder is dan benzine. In de eerste plaats is er de beschrijving van de oorlog en de politieke en economische situatie die nauwkeurig gefileerd wordt. Alles komt voorbij: van de corrupte interim-regering, het schuilkelderbombardement van Amiriya, de val van Falluja, het Abu Ghraibschandaal, de onthoofding van Nick Berg tot aan de aanslag op de Askari-moskee op 22 februari 2006. Maar dit alles vormt slechts de achtergrond voor de persoonlijke verhalen van de 24-jarige over haar familie, vrienden en de buurt. Zo krijgen we een duidelijk beeld hoe de Irakezen proberen hun identiteit en tradities staande te houden onder barre omstandigheden als bombardementen, schaarste en sektarisch geweld. Een zekere dosis humor ontbreekt daarbij niet:

‘Ben je nog niet begonnen met de schoonmaak voor het Suikerfeest?’ Nee, we waren nog niet begonnen met de Suikerfeest-schoonmaak, maar hoe zeg je dat tegen de Martha Stewart van Bagdad? Ja, Oum Maha is de Martha Stewart van Bagdad – ik daag iedereen uit me een buurvrouw te tonen met een schonere oprit. Haar hele huis is brandschoon… met of zonder regen, zonneschijn en clusterbommen.

Elk hoofdstuk beslaat drie à zes maanden en wordt ingeleid met een algemene beschrijving door de Amerikaanse journalist James Ridgeway. Daarmee zijn de blogs van Riverbend beter te situeren in de tijd. Riverbend is moslim, maar niet uitgesproken sjiiet of soenniet. Ze is intelligent, goed geïnformeerd en heeft een deel van haar scholing in het Westen gehad. Een toespraak van Rumsfeld moet het evengoed ontgelden als de nieuwe Irakese grondwet. Als ze uit de slof schiet, is dat meestal naar aanleiding van e-mails van slecht geïnformeerde lezers van haar weblog. Keer op keer moet ze uitleggen dat Irak een vooruitstrevende seculiere staat was, waar vrouwen niet achtergesteld werden, waar ze zonder hoofdbedekking en zonder mannelijke begeleiding moeiteloos de straat op konden. Maar dat is voorbij. Zeker sinds januari 2004 toen de VS instemde met de invoering van de sharia, de islamitische wetgeving, waarmee de tijd meer dan 50 jaar werd teruggedraaid.

Bagdad ontvlucht

~

Riverbend beschrijft ook dat Irak geen achterlijk land was. Het had goede scholen en universiteiten, maar nu zit meer dan tweederde van de Irakezen werkloos thuis. Architecten, ingenieurs en vaklui zitten duimen te draaien terwijl de contracten voor de wederopbouw van de infrastructuur naar dure buitenlandse bedrijven gaan. Bagdad onder vuur is een boeiend en persoonlijk verslag. Wat het soms aan objectiviteit tekort komt, maakt het goed met inzicht en scherpzinnigheid. Wie het verhaal over de oorlog in Irak eens ‘van de andere kant’ belicht wil hebben, kan niet om dit boek heen. Als geen ander beschrijft Riverbend wat de oorlog en het opkomend fundamentalisme voor de Irakezen betekent. De enige structuur die het land nog lijkt te hebben is die van de religieuze groeperingen. Meer seculiere Irakezen worden vermoord of vluchten naar het buitenland. Riverbend is in de zomer van 2007 Bagdad ontvlucht. Ze woont nu in Syrië.

Boeken / Fictie

Toscaanse vakantieliefde

recensie: Esther Freud - Liefdesval

.

Met Liefdesval heeft Freud een roman afgeleverd die de nadruk legt op hoe een andere omgeving invloed kan hebben op relaties tussen mensen. Het boek vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lara Riley, die door haar alleenstaande moeder wordt opgevoed. De band met haar vader Lambert begint ze net op te bouwen door middel van etentjes, als hij haar vraagt met hem mee te gaan naar Italië, waar zijn oude vriendin Caroline woont, om daar de vakantie door te brengen. Omdat dit voor Lara een uitgelezen kans is meer over haar vader te weten te komen en omdat ze razend benieuwd is naar het Italiaanse landschap gaat ze enthousiast op de uitnodiging in. In Italië komt Lara in een feestcultuur terecht die haar totaal onbekend is, want zelf heeft ze een boeddhistische achtergrond. Maar waar Lara in Londen niet veel met haar vader heeft, groeit ze in het Toscaanse landschap meer naar hem toe, omdat zij beiden vreemden zijn in een land waar ze niets kennen. En niet alleen de relatie met Lambert wordt onder de loep genomen, want wanneer Lara verliefd wordt op de zoon van de buren van Caroline, is de band die Lara met haar vader heeft, niet meer de enige die centraal staat in het boek.

Tollend hoofd

Dat Lara een verlegen meisje is, wordt snel duidelijk in het boek. Ze durft haar werkelijke gedachten niet onder woorden te brengen, durft vragen die meer over haar vader duidelijk zouden maken niet te stellen en is vaak onzeker. Tegenover de buren van Caroline, de familie Willoughby, weet ze zich geen houding te geven, want zijn deze overdreven, schreeuwerige en egocentrische mensen nu haar vrienden of niet? Als ze dan ook nog eens verliefd wordt op de enige zoon van deze familie, Kip, lijkt er helemaal geen einde te komen aan de gedachten en vragen waar ze zich mee bezighoudt. Is Kip ook verliefd op haar? Past ze wel tussen deze rijke mensen? Waarom is Lambert op vakantie gegaan, terwijl hij normaal gesproken met geen stok uit Londen weg te slaan is? Op één ongestelde vraag krijgt Lara toch antwoord: Kip is ook verliefd op haar.

Het duurt enige tijd voor de romance tussen hen opbloeit, omdat Lara, verlegen als ze is, geen stappen durft te nemen. En wanneer Lara en Kip dan eindelijk bij elkaar komen, zijn er weer nieuwe dingen waar ze zich druk om kan maken, want ineens lijkt Kips familie nogal afstandelijk en wantrouwig te doen tegenover Lara, waardoor ze zich niet meer welkom voelt. Tussen al deze wervelwinden van gedachten en gevoelens heeft Freud een passend rustpunt in het boek gebracht: het zwembad van Caroline. Verschillende keren trekt Lara zich bij het koele water terug, om zowel aan de hitte als aan haar eigen verstikkende gedachten te ontkomen.

Simplistisch

Hoewel Freud veel aandacht besteed aan het Toscaanse landschap en de sfeer van het belangrijkste evenement in Siena, de Palio, is haar stijl toch simplistisch te noemen. Een werkelijke beschrijving van de personages is niet te vinden. Meestal schrijft ze wat zijdelingse opmerkingen over het uiterlijk van de mensen en aan het karakter van de personages is weinig aandacht besteed. Hoewel ze Lara goed neergezet heeft als jonge, onzekere en verlegen adolescent, is de familie Willoughby ongrijpbaar, krijgt de relatie tussen Lara en Lambert geen diepgang en is Caroline niet meer dan een aanwezige geest.

Met Liefdesval doet Freud een aardige poging de weg van een adolescent op zoek naar volwassenheid te laten zien. Een weg waar verschillende thema’s langskomen: liefde, verdriet, geluk, afscheid en een nieuw begin. Jammer is dat het niet meer dan een aardige poging is vanwege de ontbrekende diepgang en de te makkelijke benadering van thema’s die in het echte leven veel moeilijker te benaderen zijn.

Theater / Voorstelling

Het leven als reality-tv

recensie: Gasthuis - Electronic City

.

In Electronic City, de nieuwste voorstelling van jonge regisseuse Susanne Kennedy, staat het verlies van persoonlijke identiteit als gevolg van de geglobaliseerde samenleving centraal. Het uitdrukkingsloze dansen is in deze voorstelling metafoor voor de immense informatiestroom waar wereldburgers willoos door worden meegesleurd.

Wrange luchtigheid

~

De blauwe sportdrank in de her en der verspreide flesjes steekt fluorescerend af tegen het witte vierkante zeil op de grond. Onzeker neemt Tom een slok, hij zoekt houvast in een wereld waarin hij de weg volkomen kwijt is. Altijd onderweg naar identiek uitziende plaatsen, komt hij steeds weer met een vreemd gevoel van herkenning op plaatsen aan waar hij nooit eerder is geweest. Evenals honderden identieke anderen die in een zelfde hotel, een zelfde kamer, kijkend naar dezelfde hotelporno, tegelijkertijd klaarkomen met dezelfde tissuedoos binnen handbereik. Ze hebben geen eigen verhaal. Maar voor Tom is het te veel. Hij draait door, krijgt kortsluiting in zijn hoofd. Paniek, hij rent door de gangen van het hotel. Of is het toch een short-stay kliniek? Naast het verhaal van Tom zie we in Electronic City dat van Joy. Zij is een flexwerker die over de hele wereld op vliegvelden in winkels producten langs scanners haalt. Ook haar leven is een aaneenschakeling van steeds dezelfde plaatsen, mensen, handelingen. Alleen bij haar komt de paniek niet van binnenuit, zij is het slachtoffer van onwillige apparatuur. De scanner scant niet meer, de rij achter de kassa wordt steeds langer, de onrust groeit. Tom en Joy zijn twee alledaagse mensen, aan elkaar verbonden door iets wat voor liefde moet doorgaan. Af en toe spelen ze scènes uit hun leven alsof het film of reality-tv is en interviewen ze elkaar alsof ze de actrice of regisseur van hun eigen leven zijn. Deze hallucinatoire momenten, in een poging wat wrange luchtigheid te geven, zijn op zichzelf sterk maar versterken de inhoud van het stuk helaas niet.

Weinig ruimte

~

Electronic City werd in 2003 geschreven door de Duitse theatermaker Falk Richter, die de afgelopen jaren furore maakte met maatschappijkritische regies en teksten. Het heeft een scherpe, gekunstelde vorm en is ook inhoudelijk behoorlijk dichtgetimmerd. De kritische boodschap ligt er duimendik bovenop. Naar zo’n propagandistisch aandoend stuk moet je je als theatermaker maar net kunnen schikken, er is weinig ruimte voor eigen inbreng of nuance. Kennedy heeft het zich met de keuze voor deze tekst dus niet gemakkelijk gemaakt. En op een gegeven moment weet de toeschouwer het wel: globalisering en marktwerking maken willoze mensen zonder eigen identiteit, zonder wezenlijk contact. Als dat het enige is wat deze voorstelling vertelt, raak je snel uitgekeken.

Maar Electronic City heeft gelukkig meer te bieden. Kennedy heeft een goed oog voor mise-en-scène, gestiek en detail. Daarmee weet ze vaak te verrassen. Kleine handbewegingen zoals vingertoppen die elkaar net niet raken, wekken ontroering. Met goed gekozen poses citeert ze film en tv en brengt lucht in de materie. Wanneer Tom en Joy liggend op de grond als nieuwsjagende journalisten een vliegtuigcrash verslaan, zie je de rijen bloedende zakenmannen in de sneeuw zo voor je.

Bovendien heeft Kennedy twee geweldige acteurs tot haar beschikking. Çigdem Teke is aandoenlijk als jobhopper Joy en schakelt scherp naar diverse andere personages. Merijn de Jong is in de rol van Tom afwisselend angstaanjagend en ontroerend breekbaar. Beiden geven soms met uitvergroot spel een cynisch commentaar op de situatie, om vervolgens weer helemaal in hun, door emoties overspoelde, personages te duiken. Met hun indringende spel, vol overgave, krijgen ze het publiek op de punt van de stoel. Zelfs het wezenloze dansen is spannend om naar te kijken. Hopelijk zal het drietal nog vaker samenwerken, dan in een wat meer genuanceerd stuk zodat we kunnen zien wat deze talentvolle makers zelf te vertellen hebben.

Electronic City is nog tot 29 september te zien in het Gasthuis. Vrijdag 28 september is er een nagesprek met Suzanne Kennedy en dramaturge Rezy Schumacher. Klik hier voor meer informatie.

Film / Films

Tussen dapper en dubieus

recensie: The Brave One

.

Erica Bain is verliefd. Verliefd op verloofde David, en verliefd op New York – haar stad. Liefdevol neemt zij geluiden op voor haar radioprogramma waarin zij lyrisch de Moeder Aller Metropolissen beschrijft. Een stad waar je zonder omkijken de straat kunt oversteken. Waarin een wapenwinkel eerder een object in een kunstgalerie is dan iets ‘reëels’. En een stad waar je midden in de nacht door het park kunt lopen. Lijkt het.

Want als Erica (Jodie Foster) en David (Naveen Andrews) door een nachtelijk Central Park lopen, worden ze opeens – zonder reden en zonder enige provocatie – door tuig aangevallen. Als zij drie weken later bij bewustzijn komt blijkt David de aanval niet overleefd te hebben; hij is zelfs al begraven. De fysieke schade die de aanval bij haar veroorzaakte komt ze langzaam weer te boven. Maar er zijn wonden die dieper liggen en waarvan het maar de vraag is of die ooit zullen helen.

Angst

~

Meteen vanaf de openingscredits wordt duidelijk dat het beeld dat wij van onze omgeving hebben een vervormde kan zijn. Het gedeelte van de film waarin dit ook voor Erica pijnlijk duidelijk wordt is meteen ook het meest imponerende. Want als ze voor het eerst na de aanval weer alleen de straat op gaat, slaat de paranoia toe. De stad waar ze zo van hield straalt nu alleen maar dreiging uit, en iedereen op straat is nu een potentiële dader. Regisseur Neil Jordan (The Crying Game, The Butcher Boy) weet dat gevoel met behulp van vervreemdende kadreringen en een claustrofobische soundtrack fantastisch weer te geven. Maar het is vooral Jodie Foster die hier excelleert: er zijn maar weinig actrices die zo intens en overtuigend pijn en wanhoop over kunnen brengen. Ze lijkt – gezien haar keuzes voor deze film en voorgangers als Panic Room en Flightplan – steeds weer een voorkeur voor rollen te hebben waarin ze zich uit een benarde situatie moet zien te vechten.

~

Dat Erica, om zich veiliger te voelen, een wapen koopt valt op zich nog wel te begrijpen. Vreemder is het dat ze ’s nachts door de stad gaat zwerven. Dat ze hierbij telkens allerhande tuig tegen het lijf loopt mag geen verrassing heten. En hoewel haar eerste moorden te verklaren vallen als lullige gevallen van ‘op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek zijn’, ontwikkelt Erica zich steeds meer als een engel der wrake die het tuig een lesje zal leren. De ‘wreker’ trekt natuurlijk volop de aandacht van publiek en politie, en het is detective Mercer (een sterke Terence Howard, Crash) met wie Erica langzamerhand een interessante band ontwikkelt.

Taxi Driver

Erica’s nachtelijke zwerfpartijen roepen Travis Bickle uit Taxi Driver in gedachten: “All the animals come out at night – whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets.” Foster, die op 13-jarige leeftijd een hoertje speelde in de film, heeft toegegeven dat zij erop heeft aangedrongen om met het oorspronkelijke scenario van The Brave One meer in de richting van Taxi Driver te gaan. Naast de unheimische sfeer van een nachtelijk New York bevolkt met tuig, zijn er nog wat ‘knipogen’ naar Scorseses klassieker te zien. Zo vallen Erica’s en Travis’ eerste slachtoffers in een nachtwinkel, en komen de topshots langs meerdere slachtoffers aan het eind van beide films overeen.

Hoewel er de laatste tijd meerdere wraakfilms gemaakt zijn (denk aan Death Sentence en de verkrachtings-wraakfilm Descent), lijkt het vergezocht dat deze trend gevoed wordt door een vergelijkbaar gevoel van maatschappelijke ontwrichting en onvrede met een falende rechtsstaat zoals in de jaren zeventig en tachtig het geval was. Denk alleen al aan de grote verschillen in criminaliteitscijfers voor het New York van nu en dat van twintig jaar geleden.

Dubieus

~

The Brave One wekt de suggestie meer te zijn dan een platte wraakfilm, maar alleen qua spel en regie stijgt de film boven voorgangers uit de 20e eeuw uit. De titel suggereert dat we vooral sympathie moeten hebben met Erica’s daden. Jodie Foster (die heeft aangegeven niet blij te zijn met de titel) laat er in interviews echter geen twijfel over bestaan dat Erica’s acties afkeurenswaardig zijn, en dat ze hoopt dat de kijker vol walging de bioscoop verlaat. Dat het morele kompas van de film niettemin volslagen de andere kant opwijst, ligt niet alleen aan Erica’s dubieuze keuzes, maar vooral ook aan de laatste tien minuten. Zij mag dan misschien wegkomen met moord – de filmmakers doen dat niet.