Geen terugkeer tot oude hoogten

recensie: Talib Kweli - Ear Drum

.

Ondanks zijn nog vrij jonge leeftijd heeft Talib Kweli (31) al een paar klassieke hiphopalbums op zijn naam staan. Hij leverde vooral een geweldige prestatie met het self-titled debuut (1998) van Black Star, de groep waarin hij samenwerkte met Mos Def en Dj Hi-tek. Tevens gooide hij hoge ogen met het twee jaar later verschenen Train of Thought, het album van de gelegenheidsformatie Reflection Eternal, waar Hi-tek weer deel van uitmaakte.

Onder zijn eigen naam begon hij ook lang niet slecht. In 2002 verscheen Quality, waarop hij Hi-tek verruilde voor een aantal andere producers. Het leverde een warm en afwisselend album op, met zelfs een bescheiden hitje in de vorm van het door Kanye West geproduceerde Get By. The Beautiful Struggle (2004) en de mixtape Right About Now (2005) stelden wat teleur; het was meer van hetzelfde en de beats waren over het algemeen niet zo sterk als voorheen. Een stijgende lijn was te vinden op het in januari verschenen Liberation, waarvoor Madlib de beats verzorgde.

Kanye & Ayers

~

Toekomstmuziek

In een interview met VIBE magazine bevestigde Kweli onlangs dat zijn volgende album Prisoner of Conscious zal gaan heten, omdat hij vindt dat hij te vaak het label van de ‘conscious rapper’ opgeplakt krijgt. Laten we hopen dat als hij zich (wellicht als reactie op dit stigma) van een wat hardere rapstijl zal bedienen, die ook gepaard zal gaan met wat hardere en misschien ook meer minimalistische beats. Op die manier zouden zijn lekkere flow en zijn goede vondsten beter tot hun recht kunnen komen dan op Ear Drum veelal het geval is.