Muziek / Achtergrond
special: Wervelende vrijdag

Eurosonic Noorderslag 2012

.

Tijdens Eurosonic en Noorderslag is er in Groningen van alles te doen op muzikaal gebied. Als hoogtepunten mogen de optredens bij de winkels Plato en The Coffee Company zeker niet vergeten worden.

De vrijdag start met een paar voorafjes van steeds een kwartier in voornoemde zaken. Het zijn natuurlijk zonder uitzondering acts die ook op Eurosonic en Noorderslag hun opwachting maken en hier teasers presenteren voor hun volledige optreden. Maar ook voor iedereen die geen kaartjes heeft kunnen bemachtigen voor het festival is het dé buitenkans om toch een graantje mee te kunnen pikken van alle muzikale snoepjes die rondlopen. Zo zien en horen we een staartje van Maia Vidal met al haar kinderinstrumenten, de Zweedse Jennie Abrahamson met band en de Nederlandse band Gerhardt in het koffiecafé.

Minder voedzaam

~

Voor het echte festival vervoegen we ons bij Muziekcafé De Spieghel waar nog net een stuk van het optreden van Neerlands talent Eefje de Visser wordt meegepikt. Ze speelt stukken van haar debuutalbum De KoekI, maar dan in geheel andere arrangementen. Binnenkort zal er ook een dvd verschijnen met de liedjes in een nieuw jasje. In de up van het muziekcafé is het Jennie Abrahamson die nu haar volledige set kan spelen. Gezegend met een stem die het midden houdt tussen Kate Bush en Marina & the Diamonds weet ze uitstekend te vermaken. Ze is ook net zo beweeglijk met haar armen als Bush. Begeleid door keyboard, basgitaar en drums zet Abrahamson een frisse sound neer. Als ze teruggrijpt naar haar oudste liedjes mag haar toetseniste het podium verlaten en speelt ze zelf.

Om nog wat van de Groningse acts te horen wordt er gekozen voor The Dudettes. De drie dames aangevuld met twee heren van The Dudettes hebben er zichtbaar zin in. Het klinkt wel gedegen, maar minder voedzaam dan gedacht. Ze dienen  eerder als voorgerecht bij de hoofdschotel op het tegenoverliggende podium van de tot Cathedraal gedoopte tent op het Boterdiep.

Wervelend
Het hoofdgerecht in de Cathedraal is ongetwijfeld het kwartet uit Scandinavië. Het Noorse Katzenjammer bestaat uit vier knotsgekke meiden, die ook nog eens muzikaal goed zijn onderlegd. Ze spelen alle instrumenten afwisselend en soms twee of drie tegelijk. Uitgedost in prachtige, uiteenlopende kleding zijn ze bovendien een opvallende verschijning. De beweeglijke en wervelende show onderstreept dat ze soms te veel instrumenten moeten bespelen met te weinig meiden. Muzikaal en theatraal zijn ze het hoogtepunt van de avond. Het uitzinnige publiek kan er dan ook haast geen genoeg van krijgen.

~

Voor het toetje wordt het Ierse duo We Cut Corners gekozen, dat een poppy en punky geluid produceert. De drummer met hoge stem en de gitarist zetten een harde, maar strakke set neer die staat als een huis. Het is allemaal niet nieuw, maar wel lekker. In de benedenzaal laten we de nacht inluiden door Veronica Falls, die de hoge verwachtingen niet waar kan maken. Het groepje uit de UK hoort elkaar blijkbaar niet zingen, waardoor de zuiverheid veel te wensen overlaat. Gelukkig zijn er veel mooie momenten die de herinnering aan deze wervelende vrijdag levend zullen houden.
Muziek / Achtergrond
special: Gonzende nacht

Eurosonic Noorderslag 2012

Noorderslag is het sluitstuk van het festival Eurosonic/Noorderslag en vindt plaats in de Oosterpoort. Sfeer en publiek zijn heel anders dan tijdens de ronde langs de kleine zaaltjes in Groningen. De bands en artiesten zijn van eigen bodem.

De Oosterpoort biedt ruimte aan elf podia. De kleinste, de studio van 3FM on stage, biedt aan vijfentwintig wisselende bezoekers intieme optredens van artiesten die op het festival voor groter publiek speelden. Ook is er ruimte voor de uitreiking van de Popprijs in de Grote Zaal, die in de wacht wordt gesleept door rap-act De Jeugd van Tegenwoordig. Verdiend volgens de kenners, maar bediscussieerd door muziekminnend Nederland.

Thuiswedstrijd

~

De nieuwe Nederlandse band Gerhardt, gevormd rond de voormalige Beans & Fatback-man Gerhardt Heusinkveld, valt de eer te beurt om het festival te openen. Als bagage heeft de formatie de EP All Is There op haar naam staan. Een smakelijke voorproefje van dit prima optreden was er eerder in het koffiecafé. Het Eindhovense Wolfendale toonde met het album Foghorn een proeve van bekwaamheid. In de Kelder van de Oosterpoort bewijzen ze ook een prima liveband te zijn. Awkward I zet hun gevoelige, akoestische muziek prima neer in de drukke en rumoerige Marathonzaal. Complimenten aan de band en aan de geluidstechnici, die de muziek tot achter in de tent goed laten klinken. Het stemgeluid en de composities van Djurre de Haan, die een thuiswedstrijd speelt in Groningen, zijn van internationale klasse.

Grommende leeuw

~

De hoofdschotel van het festival wordt geserveerd in de Kleine Zaal. Spinvis, die met Tot ziens, Justine Keller het beste Nederlandstalige album van het afgelopen jaar maakte, pakt stevig uit met een grote band en weet – hoewel hij beter tot zijn recht komt in het theater- het publiek te boeien. Ondanks het geroezemoes in de zaal overtuigt de man uit Nieuwegein. Blaudzun lukt het zelfs om met de liedjes van zijn nieuwe album Heavy Flowers, met slechts een ukelele, de zaal stil te krijgen. Het optreden in een overvolle zaal van Johannes ‘Blaudzun’ Sigmond is een hoogtepunt.

De verrassing van het festival is het concert van Ralph de Jongh & Crazy Hearts in de Foyer van de Grote Zaal aan het begin van de nacht. Wat een strot! Zijn bluesrock zou bij een blinddoektest gemakkelijk verwisseld kunnen worden met The Rolling Stones, alsof het een niet eerder uitgebrachte plaat van hen betreft. Het optreden van zangtalent De Jongh met de Crazy Hearts als kloppend hart is vol vuur: gitarist Christoph Blauwens en percussionist/saxofonist Arend Bouwmeester spelen uitstekend en De Jongh gromt als een leeuw. De nacht roept en met deze toegift zal het nog lang nagonzen.

8WEEKLY MediaPlayer
Boeken / Fictie

Een bundel voor de ontwortelde mens

recensie: H.H. ter Balkt - Vliegtuigmagneet

De nieuwe bundel van een van ’s lands grootste dichters is weer een feest van verwijzingen. De ‘boerendichter’ H.H. ter Balkt levert een collectie onheilspellende poëzie af met de titel Vliegtuigmagneet.

Enkel aan de levenden zendt nog
De vliegtuigmagneet zijn tijding
‘Wantrouw ’t sprekend stof altijd
en ’t worstenmolentje dat de geest maalt’

De vliegtuigmagneet moet misschien een bovennatuurlijke helderheid aantrekken of wellicht de mythische doden. In ieder geval roept de bundel met zinnen vol onheilstijdingen een universeel gevoel van urgentie op. De boodschap van Ter Balkt is tegelijkertijd niet eenvoudig te vatten in de tijd waarin de internetgeneratie het historisch besef op z’n hoogst via Wikipedia weet te vinden.

Verleden tijd en hallucinant

Het eerste deel van Vliegtuigmagneet, ‘het weerlichten langs de weg’, rept over de tekenen die we zouden moeten zien. Het deel voert ons meerdere malen terug naar Canterbury, naar de aartsbisschop Chichele die daar begraven ligt. Het verhaal gaat dat hij Henry V het advies gaf om ten strijde te trekken tegen Frankrijk om de aandacht af te leiden van de afsplitsing van de anglicaanse kerk van de rooms-katholieke moederkerk. Ter Balkt roert zich in zinnen die moeten rijpen als de historie zelf. Zijn stijl hult zich in veel verleden tijd, wat de dichter de mogelijkheid geeft een profetische houding aan te nemen en daarmee overwicht te hebben op de lezer. Toch wordt hij af en toe een beetje een oude man die op een stationsplein luid zijn boodschap verkondigt.

Het tweede deel van de bundel, ‘De stofsliert en de vliegtuigmagneet’, is meer hallucinant, de dichter blijft hierin dichter bij zichzelf. Ter Balkt schrijft over het verscheurde verhaal waarvan alleen sneeuwwitte tegels resten. In beschrijvende strofes rekent hij af met fantomen en echokamers. ‘De Trekschuit’ is een eerherstel voor Nederland. Tegelijk is het een commentaar op een andere H.H., Heinrich Heine, de negentiende-eeuwse dichter die geen liefde maar wel achting voor Nederlanders zei te hebben. De onorthodoxe lofzang op ons land zet zich door in het laatste deel: twaalf laaglandse hymnen. Ze zijn de echo van Ter Balkts ‘Laaglandse Hymnen I-III’ die vanaf 1991 in verschillende tijdschriften en bundels verschenen en in 2003 compleet waren.

Dichter achter de dijken

Het verwondert niet dat ook in Vliegtuigmagneet het aantal verwijzingen naar geschiedenis en mythologie al snel oploopt. Interessant is dat Ter Balkt de rijke wereldhistorie erbij haalt om keer op keer achter de Nederlandse dijken uit te komen. Hij loopt daarmee meer synchroon met de huidige tijdgeest dan je in eerste instantie zou vermoeden. De bundel staat uiteindelijk toch bol van navelstaarders, meer dan de dichter misschien zelf zou willen toegeven. Onder de dikke huid van de gedichten ontwaart de lezer ondanks alles een moderne Nederlandse neiging zich binnen de grenzen terug te trekken.

Donker spiegelt de dichter ons het land voor in woorden die uit het platteland voortkomen. Hij is nog steeds de onheilsprofeet Habakuk, wiens naam hij in de jaren zeventig als pseudoniem aannam. Daardoor staan zijn gedichten niet dichtbij maar boven ons. Dat is wat de dichter ons ook duidelijk wil maken, dat de moderne mens niet meer in contact staat met het mythologische en historische verleden. De profeet roept in de leegte naar de ontwortelde mens.

…grommend; tractorsporen
Onverdroten ratelend en grommend
Verplettersheid loerde op ons

Astatiumverlichte stallen
Stralen glas-in-lood,
                        stro dat Repelsteeltje
                                             verwacht…

Ochèrm, er was geen weidsheid
                                             In ons
En de bosranden voorspelden
…Neergang, neergang

Het levert wel pakkende en indrukwekkende poëzie op die ook zonder bekendheid met alle verwijzingen aanspreekt, zij het dat dan alleen geldt voor een bepaalde duisternis. De duisternis die Ter Balkt ook zichzelf toekent en uit alle poriën van zijn werk spreekt. Meer dan andere bundels is Vliegtuigmagneet zodoende niet alleen een bundel voor ontwortelde, maar ook voor de beter belezen mens.

Ter Balkt leest voor uit eigen werk:

8WEEKLY MediaPlayer
Theater / Voorstelling

Een woeste verkleedpartij

recensie: Het Ro Theater - Woest water

.

Hoe werkelijkheid verandert in fantasie. En hoe die gefantaseerde werkelijkheid uiteindelijk in plaats komt van de ongelukkige realiteit. Zo kun je Woest water van het Ro Theater samenvatten.

Het Ro Theater brengt elk jaar rond de kerstdagen een voorstelling die geschikt is voor de hele familie. Dit jaar is dat Woest water, waarin de jongen Sil een Wiz of Oz-achtig avontuur met een even onwaarschijnlijk als vrolijk einde beleeft. De teksten komen uit de pen van Don Duyns en komedie-grootheid Pieter Kramer heeft ook een vinger in de pap, hoewel hij als ‘artistiek adviseur’ relatief op de achtergrond blijft. Regie is in handen van Niek Kortekaas.

Kat in de wasmachine
Sil woont in een anonieme hoge flat, samen met zijn moeder en haar nieuwe vriend. Zijn vader vertrok jaren geleden naar zee. De nieuwe vriend vindt Sil een lastpak en moeder kiest altijd partij voor haar geliefde. Om de liefdeloosheid te ontvluchten, speelt Sil het liefst op het balkon. Hij beeldt zich in dat hij een goochelaar is van het kaliber Hans Klok.

Op dat balkon wordt hij geterroriseerd door de heksachtige buurvrouw. Wanneer hij haar witte kat steelt om het dier te gebruiken als konijn in zijn hoge hoed, jaagt de kwaaie buurvrouw jongetje met kat en al de wasmachine in. Via de wasmachine belandt Sil in zee – zoals Dorothy in The Wizard of Oz. Daar ontmoet hij zowel goede als kwade personages. Hij treft er zelfs een zeemeermin die even heksachtig is als de buurvrouw thuis, ze laat hem geloven dat hij haar zoon is.

Transformatie tot zeemeerman
De ene keer lukt de jaarlijkse familievoorstelling van het Ro Theater beter dan de andere. Dat slagen is niet voorspelbaar. Voorstellingen als Lang & Gelukkig en Moord in de kerststal waren hilarisch grappig. Woest water behoort tot de minder geniale edities. Dat komt onder andere door het onsamenhangende en onwaarschijnlijke verhaal.

Zo ontmoet Sil tijdens zijn droomreis zijn verdwenen vader. Vervolgens duikt die vader op in Sils echte leven. Vader zegt dat hij is teruggekomen door wat zijn zoon tijdens zijn droomreis tegen hem heeft gezegd. Maar als de ontmoeting met die vader echt is, dan is Sils verblijf op de zeebodem ook echt evenals zijn transformatie tot zeemeerman. Het onlogische hiervan ziet natuurlijk ook een kind in.

Krankzinnige verkleedpartij
Jammer is ook dat het Ro Theater deze keer de hele voorstelling laat spelen door slechts vier mensen en twee – weliswaar enorm goede – poppenspelers. Dat betekent dat drie van de vier acteurs voortdurend pak uit, vissenstaart in klimmen. Een krankzinnige tour de force voor de spelers en ook te doorzichtig. Het oogt een beetje armoedig, zo’n verkleedpartij die moet verhullen dat er maar een heel klein clubje staat te acteren.

Je krijgt als toeschouwer wel ongelooflijke bewondering voor vooral Sylvia Poorta (als valse buurvrouw/zeemeermin) en Sanne Wallis de Vries (onder andere als moeder en als onderwatergeest Jonkheer Karel). Die staan in dit gekkenhuis te zingen en te springen met aanstekelijk enthousiasme en onverminderd vuur, in even prachtige als onhandige pakken, pruiken en mutsen. Gijs Naber als Sil meet zich geloofwaardig de lichaamstaal van een jongetje aan. De multi-inzetbare Naber laat ook hier zien dat hij uitgroeit tot een van de sterkste jonge acteurs van Nederland.

Het is te danken aan het onvermoeibare enthousiasme van de acteurs en aan de prachtige aankleding (decor van Niek Kortekaas, kostuums door Sabina Kumeling) dat Woest water toch een absoluut aanbevelenswaardige voorstelling is. Ga er niet naartoe met de overspannen verwachting Lang & Gelukkig, the sequel te zien en je hebt een leuke tijd.

Woest Water is tot en met 11 maart te zien in diverse Nederlandse theaters te zien. Kijk op www.rotheater.nl voor de speellijst.

Film / Films

Overbodige herhalingsoefening

recensie: The Girl with the Dragon Tattoo

.

Regisseur David Fincher besloot twee jaar na de eerste verfilming van Mannen die vrouwen haten een Engelstalige film te maken van het Zweedse mysterie. Hij had zijn energie beter kunnen besteden.

~

Mannen die vrouwen haten, het eerste deel van de Millennium-trilogie van Stieg Larsson, behoeft nauwelijks een introductie. De roman, die het verhaal vertelt van de aan lager wal geraakte journalist Mikael Blomkvist die op zoek gaat naar een vrouw die al veertig jaar spoorloos is, was een internationale bestseller. Hacker en punker Lisbeth Salander, Blomkvists assistent, is verworden tot een iconisch personage in de moderne misdaadliteratuur.

Iconisch personage

Geen wonder dat dit succes in 2009 werd verfilmd door Niels Arden Oplev met in de hoofdrollen Michael Nyqvist als Mikael Blomkvist en Noomi Rapace als Lisbeth Salander. Rapace zette een Lisbeth Salander neer die zo fascinerend was dat het personage zich wel moest nestelen in het collectieve geheugen. Denk je aan de Millennium-triologie dan zie je het eerste Rapace voor je, met haar onderkoelde gelaatsuitdrukking, haar punkhaar en haar piercings.

Natuurlijk is er wel het een en ander af te dingen op de Zweedse verfilming, maar je moet wel van goede huize komen om al twee jaar later weer met een verfilming te komen. Toevallig komt Fincher (Se7en,

~

Waarom maken regisseurs een remake? Een mogelijke reden kan zijn dat de oorspronkelijke film verouderd is en dat een modern sausje een nieuwe generatie in staat stelt kennis te maken met een goed verhaal. Of de regisseur wil zijn eigen verfilming maken van een wereldberoemde roman, omdat hij er graag een eigen stempel op wil drukken. Zo zijn bijvoorbeeld Jane Eyre en Ben-Hur al meerdere keren verfilmd. Een andere reden is dat er in het origineel een taal wordt gesproken die de gemiddelde Amerikaan niet verstaat.

Dat laatste moet de reden zijn geweest om The Girl with the Dragon Tattoo te maken. De titel is overgenomen van de Engelse vertaling van het boek van Stieg Larsson. Maar ook hier gaat het om Mannen die vrouwen haten. Letterlijk, want The Girl with the Dragon Tattoo is niets meer dan een herhalingsoefening. Een goed geoliede en professionele herhalingsoefening, dat wel. Fincher kent zijn vak. En ook de acteurs doen weinig verkeerd.

Maar het probleem is dat Fincher weinig toevoegt. En dan rest er niets anders dan te vergelijken. De schokkendste scène uit de film is nog altijd braaf in vergelijking met het origineel. Bovendien is de relatie tussen de twee hoofdrolspelers een stuk minder goed uitgewerkt. Zoals altijd in dit soort verfilmingen, is het af en toe storend dat een verhaal dat zich in Zweden afspeelt in het Engels wordt verteld. Zo zitten er in de archiefmappen die Lisbeth Salander doorzoekt Engels geschreven artikelen uit Zweedse kranten. Dan is er nog het einde van de film, dat jammer genoeg wat sentimenteler is aangezet dan in de eerste verfilming. En het belangrijkste: actrice Rooney Mara kan niet op tegen Rapace.

Misschien is het voor een Amerikaan, die wars is van films in andere talen, fijn dat Fincher deze remake heeft afgeleverd, maar verder is The Girl with the Dragon Tattoo vooral overbodig.

Film / Films

Ongemakkelijk ethisch drama

recensie: Süskind

.

Het is een gewaagde keuze om de snijdende werkelijkheid van de Joden die Joden deporteerden op film vast te leggen. Süskind is daarmee een van de betere oorlogsfilms van Nederlandse bodem die grote titels als

~

Het is 1942 als Walter Süskind wordt aangesteld als de beheerder van De Hollandsche Schouwburg. In plaats van zich afzijdig te houden en zich als willoos slachtoffer over te geven aan de Duitse bezetter gaat hij werken bij de Joodse Raad. Volgens de film doet hij dit in eerste instantie om zichzelf en zijn familie te redden. Maar al snel maakt hij de keuze om zijn functie te gebruiken om kinderen te beschermen. Hij weet honderden kinderen weg te sluizen uit de crèche in de synagoge tegenover de schouwburg.

Samen met de directrice van de crèche Pimentel (Olga Zuiderhoek) laat hij kinderen via de tuin in de Hervormde Kweekschool onderduiken waarna ze ze verder vervoeren in rugzakken en tassen. Süskind weet zijn speelruimte te krijgen door bevriend te raken met zijn verantwoordelijke, SS-Hauptsturmführer Aus der Fünten, die in eenzaamheid wegteert in Amsterdam en met wie Süskind een Duitse afkomst deelt. Het lukt om Aus der Fünten in het duister te laten over de manipulatie met het kaartsysteem van de doorvoerhaven naar Westerbork.

Held met vuile handen


Süskind herdefinieert de kijk op de Jodenvervolging in Nederland. Het is een confronterend ethisch drama dat niet voor het ongemak wegloopt. Hoe groot is de verlossing van het kwaad als je honderden Joden weet te redden, zelfs al zijn er duizenden die wel op de trein worden gezet richting de concentratiekampen? Regisseur Rudolf van den Berg maakt het zijn publiek niet gemakkelijk. De film biedt geen verlossing die Spielberg wel aan Schindler gunde. Walter Süskind is een antiheld, zeer kundig vertolkt door Jeroen Spitzenberger. Hij kiest ervoor om verantwoordelijkheid te nemen in het hol van de leeuw en het beheer over de Hollandsche Schouwburg zo goed en kwaad als het gaat te voeren.

~

Van den Berg, ondermeer bekend van Tirza en De Avonden, schreef het script samen met Chris Mitchell. De regisseur zelf noemt Süskind een held met vuile handen. Hij plaatst Süskind in een omgeving waarin het ene dilemma na het andere volgt en de gevolgen van elke beslissing enorme gevolgen voor de Joden onder zijn hoede kan hebben. De meesten daarvan zijn verloren. Een aantal laat zich als murw geslagen onderdrukten  wegvoeren, anderen protesteren tegen de grofste schending van hun menselijkheid of kiezen om klein hulpeloos verzet te bieden.

Zwarte bladzij nog zwarter gekleurd


In Süskind wordt niet gekozen om de onmetelijke gruwelijkheid van de Jodenvervolging als onmenselijk in beeld brengen. Het is geen heldenfilm van de eenling die zich tegen het monsterlijke systeem te weer stelt. De film zoekt vooral een schokkende tastbaarheid van de voorkamer van de deportaties. De zwarte bladzijde van de Nederlandse geschiedenis wordt nog iets zwarter gekleurd door de banaliteit en soms foutheid van de kleine beslissingen die mensen uit zelfbehoud of opportunisme nemen.

De clichés van de oorlogsfilms, het Holocaustgenre zoals Van den Berg het zelf noemt, worden expliciet gebruikt maar toch blijft hieronder een interessante filmisch verhaal overeind. Ook al wijkt de ontwikkeling van de film hier en daar af van de werkelijkheid, het doet de essentie van het verhaal recht. Het moeilijke verhaal wordt met veel respect gebracht, de keuzes die mensen maken worden empathisch in beeld gebracht, zoals de dempende werking van Süskinds familie om niet teveel risico te nemen. De krachtige en harde dialogen tussen Süskind en Aus der Fünten doen de ijzersterke rol van Karl Markovics (Die Fälscher) goed uitkomen.

Het dilemma wordt door deze menselijke benadering alleen maar groter. Van den Berg heeft daarmee niet alleen de spannende keuze gemaakt om een film over de Joodse collaboratie te maken, maar ook eentje die al de verschrikkelijk pijnlijke kleine stappen die de Jodenvervolging in Nederland tot een succes maakten laat zien. Uitermate schrijnend zijn de beelden van leden van de Joodse Raad die de koffers opstapelen van de Joden die net op transport zijn gezet. Süskind is zo een belangrijke overdenking over een onbevattelijk knooppunt in de Vernichtung van de Joden.

Film / Films

Leena’s perspectief

recensie: Beyond (Svinalängorna)

.

Film / Films

Onbestemd bestaan

recensie: Perfect Sense

.

In een wereld waar de zintuigen een voor een uitvallen, wordt de liefde tussen twee mensen juist intenser. Een origineel uitgangspunt, maar dat leidt niet tot een goede film.

Hedendaags Glasgow. Epidemioloog Susan wordt door haar collega gevraagd een nieuwe casus te beoordelen. Een net binnengekomen patiënt kan niet meer ruiken. Zijn vrouw vertelt dat hij eerst in huilen uitbarstte en daarna zijn reuk kwijt was. Onverklaarbaar. Dan blijken er wereldwijd meer van dit soort gevallen te zijn. Nog even en heel de mensheid is besmet met dit virus, omgedoopt tot Severe Olfactory Syndrome.

~

Terwijl artsen en onderzoekers zich over het eigenaardige virus buigen, leert Susan Michael kennen. Hij werkt als chef-kok in het restaurant waar zij tegenover woont. De twee voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar er zijn wat obstakels. Hij kan niet slapen wanneer er iemand in zijn bed ligt. Zij heeft teleurstellende ervaringen in de liefde. Ondertussen neemt de chaos wereldwijd toe, want het virus verspreidt zich razendsnel.

Chaotische werkelijkheid
Ook Susan en Michael raken besmet. Het leven zonder reuk wordt anders en herinneringen vervagen. Maar in tijden van onzekerheid, angst en chaos neemt de liefde voor elkaar toe. En passen de mensen zich wonderwel weer aan aan hun situatie. Er wordt nog steeds gekookt, maar het eten is zuurder, zoeter en bitterder. En dan slaat het virus weer toe. Ongelofelijke honger gaat vooraf aan niet meer proeven. Woede gaat vooraf aan niet meer horen. Het virus blijft een onverklaarbaar fenomeen en roept de vraag op in hoeverre de mensheid in staat blijkt zich te herstellen en weer te leven volgens oude patronen. En heeft het leven in deze chaotische werkelijkheid gevolgen voor de liefde tussen Susan en Michael?

~

Perfect Sense doet qua thematiek denken aan films als Blindness en Children of Men. In beide films is ook sprake van een onverklaarbaar fenomeen (virus, epidemie?) dat uitmondt in een chaotische en verstoorde werkelijkheid. Toch is Perfect Sense eerder een romantisch drama dan een thriller. De liefde tussen Susan en Michael krijgt een centrale rol toebedeeld. Susan is tevens de voice-over in de film, haar opmerkingen lopen als een rode draad door het verhaal. Een bepaalde rust en bezinning is ingebed, waarmee de film ondanks het duistere thema een positief karakter krijgt. Namelijk die van doorgaan met je leven en er het beste van maken.  

Kunstmatig en kil
Toch wil Perfect Sense niet beklijven. De beelden zijn mooi, maar door het veelvuldige en bewuste gebruik van slow motion heeft de film iets kunstmatigs. Zo komen de scènes waarin de zintuigen uitvallen gedramatiseerd over. Slow motion gefilmd, met een aangrijpend muziekje eronder, zien we hoe mensen zich tegoed doen aan flessen azijn, hele vissen kapot scheuren, intens verdrietig zijn of hun inboedel aan gort slaan. Minder overdaad was hier op zijn plaats geweest.   

~

Ook zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de liefde tussen Susan en Michael, waar het in deze film vooral om draait. Hun karakters (vertolkt door Eva Green en Ewan McGregor) hebben weinig diepgang en hun liefde is eerder geromantiseerd dan oprecht. Liefde moet wel heel erg sterk zijn om bestand te zijn tegen zoveel rampspoed in de wereld. Een film als Never Let Me Go wist met een combinatie van een zwaar thema, puur acteerwerk en een bepaalde berusting bijvoorbeeld wel te raken. Perfect Sense laat vooral een kille leegte achter.

Boeken / Fictie

Reis naar Walachije

recensie: Wolfgang Herrndorf (vert. Pauline Bok) - Tsjik

Twee schoolvrienden die er samen op goed geluk vandoor gaan – op weg naar nergens. Met Tsjik weet de Duitse auteur Herrndorf dit bekende thema binnen het brave en oudbakken genre van de ontwikkelingsroman nieuw leven in te blazen.

Wie thuis is in de roman De Toverberg van Thomas Mann zal zich bij het lezen van het woord ‘mongolenogen’ wellicht de ‘kirgiezenogen’ herinneren van Pribislav Hippe, de klasgenoot van wie Toverbergbezoeker Hans ooit een potlood leende. De ‘mongolenogen’ uit de roman van Wolfgang Herrndorf behoren toe aan de nieuwe jongen in de klas van hoofdpersoon en verteller Maik. De nieuweling maakt dronken zijn entree en heeft een onuitspreekbare Russische achternaam die eindigt op ‘-tsjik’, zodat hij Tsjik gedoopt wordt.

Zoals Hans zijn Pribislav naar de kirgiezenogen keek en op de Toverberg die ogen terugvond in de verleidelijke blik van Clawdia, zo is Maik gefascineerd door de schuinstaande, onverschillige blik van de nieuwe jongen. Tsjik durft wat niemand durft: serieus het gezag trotseren  en uitdagen. Ondertussen haalt hij als het hem uitkomt de hoogste cijfers. Op zo iemand kun je verliefd worden – ware het niet dat Maik al verliefd is, op het mooiste meisje van de klas. Maar dat loopt op niets uit.

Ongelijke vriendschap
De vriendschap tussen een schuchtere, onopvallende scholier en een vrijbuiter die zich schijnbaar nergens aan  stoort is een bekend thema in de literatuur. Le Grand Meaulnes van Alain-Fournier beschrijft zo’n vriendschap, maar ook in Thomas Manns Dr. Faustus is de onbewust homo-erotische relatie tussen de onzekere, wat dweperige Serenus en de boven het gewone leven staande Adrian een van de hoofdthema’s.

De ongelijkheid in de vriendschap, die bij Mann een voorwaarde en teken is van onuitgesproken verliefdheid, is hier door Herrndorf subtiel opgepakt en geplaatst in de context van een treurige buitenwijk van Berlijn aan het begin van de zomervakantie. Tsjik haalt Maik over om in een gestolen auto op weg te gaan naar Walachije – in het Duits de naam van een niet bestaand land, Nergenshuizen.

Avonturen in een landschap
Omdat Maik niet kan autorijden en Tsjik erop staat het hem te leren, op de verlaten landweggetjes van een uitgestorven, zomers landschap, moeten ze voortdurend oppassen niet betrapt te worden. Maar de volwassenen voor wie ze op hun hoede zijn, blijken meestal aardiger dan ze voor mogelijk hielden en langzamerhand worden ze minder wantrouwig. Niet alleen naar de buitenwereld, ook naar elkaar – de vriendschap wordt steeds hechter. Hoe sterk ze op elkaar zijn ingespeeld wordt weerspiegeld in staccato-dialogen met een kwistig gebruik van schuttingtaal. Toch wordt de lezer geroerd door de kwetsbaarheid achter alle stoerdoenerij.

Het innerlijk traject
Een harde klap en een bekentenis van Tsjik maken een eind aan deze road-movie. Wat de geestig beschreven voorvallen en de karikaturen van de onvermijdelijke gezagsdragers in de ontknoping naar een literair niveau tilt is de genuanceerd vertelde ontwikkeling van Maik. Van een bange scholier die zichzelf als loser betitelde is hij uitgegroeid tot iemand die voor zijn gevoelens durft uit te komen. Hij heeft bovendien leren vertrouwen, en dat vertrouwen wordt – in de allerlaatste alinea’s – niet beschaamd. ‘Walachije’, dat is hij zelf, het onbekende land waar hij pas kan arriveren wanneer hij risico’s heeft durven nemen en zich open heeft gesteld.

Lees hier een voorpublicatie van Tsjik.

Theater / Voorstelling

I’ll marry the dark

recensie: Instrumental - Noord Nederlandse Dans

Instrumental van Noord Nederlandse Dans bestaat uit drie steengoede wereldpremières. Wie ze nog wil zien, moet daar vaart mee maken: het einde van het tourschema is al in zicht.

Instrumental, dat al op 21 oktober 2011 in première ging, heeft de vorm van een sandwich en is alleen al wat dat betreft een appetijtelijke voorstelling. Het brood van die sandwich wordt gevormd door choreografieën van de vaste choreograaf Stephen Shropshire, het middelste deel is gemaakt door de Israëlische choreograaf Emanuel Gat.

Van laag naar een duet
De opbouw van het programma is goed gekozen. De start is dynamisch. In ‘Now lay me down’ toont Shropshire met zijn dansers en celliste tegen de achtergrond van de abstracte muziek van David Lang een energieke dans die zich veelal laag bij de grond afspeelt. Boven de dansers hangt een groot scherm waarop afwisselend overtrekkende wolken en/of wolkende vulkaanas is te zien.

Het daarop volgende duet van twee danseressen heet ‘Time Touching Themes’ en is duidelijk herkenbaar als Gat’s werk. Niet alleen is het podium kaal, maar ook moet het publiek zelf aan de dans betekenis geven. Gat is bij het maakproces uitgegaan van wat zich in de studio afspeelde. Het terugzien van het impliciete gedrag dat zich bij repetities afspeelt, zie je op het toneel terug en dat maakt de dans op momenten erg geestig.

Een dans tussen uitersten
De voorstelling lijkt een onderliggend thema te voeren: uitersten. Voortdurend is er sprake van versnelling en vertraging en steeds lijkt het te gaan om een reageren op elkaar. Niet dat de dans een grote golvende aaneenschakeling is, maar de dansers zijn vooral op elkaar gericht. Het zorgt ervoor dat de dans, in tegenstelling tot het haast betonnen podiumbeeld, iets provisorisch krijgt.

Maar toch is elke beweging een beheerste. De frictie van uitersten, zoals die hierin gesuggereerd wordt tussen reguliere dans en de innovatieve dans van Gat, komt ook op andere vlakken tot uiting. Bijvoorbeeld in de geweldige casting van de danseressen. De ene is tenger, bleek en heeft lang zwart haar, de andere is haar tegendeel. Dit contrast wordt nog eens aangezet door het scherpe, haast industriële licht dat vanuit de linkerflank op de dansvloer valt, waardoor harde schaduwen als geluidloze echo’s meedansen.

Strange Light
Het hoogtepunt van de avond wordt niettemin gevormd door ‘Strange light’, een voorstelling die geboetseerd is naar een gedicht van Derrick C. Brown. Dit gedicht heeft de loop van een leven als onderwerp. Specifieker gaat het over Browns leven, al schiet het gedicht ook de toekomst in.

Here is the story of one man with a strange light
and tiny blisses.

Zo opent het stuk, en aanvankelijk is de verteller in het gedicht optimistisch over het einde:

I’ll marry the dark.
When the dark comes
I will party in it.
I will make it silly. I will keep my light

Het eindigt echter grimmig als zijn grote liefde overleden is en hij op de rand van de dood verkeert:

Fuck you.
I must keep you alive in my head Margaret.
I loved your full resume.
I loved your throaty kiss.
I am gushing.
Iam ready to fill this night with senseless acts of
ha cha cha, no retreat, no quarter.
I’m going bezerker.
I ain’t goin’ west
like death.

De choreografie is op het gedicht geïnspireerd. Zij is perfect in balans: de spanningsbogen zijn goed, er bestaat veel variatie binnen de verschillende delen en bovendien wordt het verhaal van het gedicht helder, maar nooit eentonig of voorspelbaar tot leven gebracht. Soms is de voordracht van Brown zo sterk dat je vergeet naar de dansers te kijken. Maar dat is geen kritiek op de dans zelf. Die is soms erg geestig, bijvoorbeeld wanneer de van zichzelf overtuigde jongeling wordt getoond. Op andere momenten kan hij ronduit indringend zijn, neem het moment wanneer de protagonist oud is en zijn Margaret overleden is.

De Noord Nederlandse Dans moet, met nog enkele voorstellingen in het verschiet, het stuk maar in reprise laten gaan, want Instrumental is een voorstelling om vaker te bezoeken.

Instrumental is donderdag 19 en vrijdag 20 januari nog te zien in Nederland. Voor meer informatie: www.noordnederlandsedans.com