Boeken / Achtergrond
special: internationaal literatuurfestival City2Cities

8WEEKLY was there: een sfeerimpressie

~

City2Cities is een internationaal literatuurfestival dat in april van elk jaar de stad Utrecht verbindt met twee andere literaire steden. Dit jaar zijn het Barcelona en Praag. 8WEEKLY verbindt u dagelijks met de literaire wereld. Een relatie tussen 8WEEKLY en City2Cities is dan ook bijna vanzelfsprekend.

Op de afsluitende dag van het festival zal 8WEEKLY u letterlijk meenemen op een zoektocht naar jonge talenten en debutanten. Maar ook de voetballiteratuur krijgt onze aandacht als groeiend genre binnen de literatuur. We sluiten de rondgang langs het slotevenement ‘De straat van de literatuur’ af met een gevestigde naam: Carlos Ruiz Zafón.

Spiegeltent
Wegens ziekte moesten we het bij onze eerste ontmoeting in de Spiegeltent stellen zonder David Van Reybrouck, maar gelukkig was Willem Brands (van o.a. het VPRO televisieprogramma Boeken) bereid gevonden om de wel aanwezige Tomáš Zmeškal aan de tand te voelen over zijn debuut Liefdesbrief in Spijkerschrift. 8WEEKLY recensent Miriam Rasch verzorgt de inleiding en aankondiging van deze twee heren en een boeiend gesprek volgt.

~

Zmeškals debuut handelt over een liefdesgeschiedenis tussen de personages Josef en Kvĕta. Uiteraard een geschiedenis met de nodige ontberingen. Zmeškal is de zoon van een Congolese vader en een Tsjechische moeder en Brands stelt vragen over hoe de schrijver met zulke diverse wortels vorm heeft kunnen geven aan zijn leven in het communistische Tsjecho-Slowakije waar hij opgroeide. En hoe het vroegtijdige vertrek, en recentelijk terugvinden, van zijn vader hem heeft beïnvloed. Uiteindelijk heeft het in ieder geval tot het bekroonde (European Union Prize for Literature) boek Liefdesbrief in Spijkerschrift geleid. Geïnteresseerd geraakt door het levensverhaal van deze sympathieke schrijver kunnen bijna niet wachten totdat in juni dit boek in de Nederlandse vertaling wordt uitgebracht.

Universiteitsmuseum
We haasten ons richting de kassen van het universiteitsmuseum waar alweer een andere 8WEEKLY bekende ons Markéta Pilátová en Laia Fàbregas zal introduceren. Deze vrouwen uit respectievelijk Tsjechië en Spanje (Catalonië om preciezer te zijn) worden geïnterviewd door auteur Guus Bauer over hun boeken (Fàbregas: Landen, Het meisje met de negen vingers/Pilátová: Mijn ogen leiden je naar huis). Deze jonge, talentvolle vrouwen vormen een intrigerende driehoeksverhouding met interviewer Bauer.

~

Bauer is gefascineerd door verstikkende bewinden zoals die ook in communistisch Tsjechië te vinden waren. Het is het land van Pilátová, die tevens vertaalster is. Zij vertaalt boeken in het Tsjechisch vanuit het Spaans. Dat is dan weer de moedertaal van Fàbregas. Zij heeft 12 jaar in Nederland gewoond: het geboorteland van Bauer. Zo is de literaire cirkel weer rond. Het gesprek werd overigens in het Engels gevoerd, de enige taal die ze allen machtig waren. Het is met recht een internationaal middagje in Utrecht.

~

In deze sfeerverlichte ambiance horen we drie heren en twee dames vol overgave en met zichtbaar plezier hun gedichten uitspreken richting aandachtig luisterend publiek. Het is te merken dat we te maken hebben met jonge mensen die in hun prille carrière al menig voordracht hebben gehouden en dat met veel succes doen. Menig poetry slam is door hun gewonnen en ook de nodige publicaties staan al op hun naam. En natuurlijk is daar Marein Baas die apetrots vertelt (en nog eens herhaalt) dat zijn werk binnenkort in De Revisor verschijnt. Twee van zijn gedichten staan al op de site, dus u kunt alvast meegenieten.

~

Als het over voetbal gaat en zeker als FC Barcelona om de hoek komt kijken, duurt het niet lang voordat ook de rol van Johan Cruijff ter sprake komt. De twee heren zijn duidelijk enthousiaste volgers van het poëtische voetbalspel van deze Catalaanse club en weten dan ook moeiteloos drie kwartier te vullen met allerlei verbanden. Die tussen identiteit, Cruijff, Van Gaal, Koeman, Messi, Bobby Robson, Ronaldinho en andere grote namen uit de clubhistorie. Dit is meer een bijeenkomst voor de voetballiefhebbers dan voor de literatuurfanaten, maar dat neemt niet weg dat het én een vermakelijk gesprek was én dat, de in Barcelona wonende, Edwin Winkels diverse boeken over dit fenomeen heeft geschreven. Dus er valt uiteindelijk toch nog een hoop te lezen. 

Lutherse kerk

~

Tijd om deze geslaagde dag (en festivalweek) af te sluiten met iemand die al lang geen jong talent meer is te noemen. Zijn boeken De schaduw van de wind en Het spel van de engel zijn internationale bestsellers. Er zijn, zoals Zafon zelf aangeeft, enkele zure stemmen die beweren dat dit succes wel moet betekenen dat hier geen sprake is van literatuur. ‘Als het een bestseller is kan het geen literatuur zijn!’ lijken sommige recensenten te moeten concluderen. Zafon gaat echter gewoon door met het enthousiast vertellen over zijn nieuwe boek.

Ook moet er even uitgeweid worden over een andere passie van Zafon: draken. De schrijver heeft een onstuitbare dwang tot het verzamelen van draken. Honderden draken heeft hij nu al verzameld in zijn studio’s en huis. Als hij ergens in een etalage een draak(je) ziet, móet hij even binnenkijken om dit nieuwe exemplaar te bekijken en te kopen. Dat leidt soms tot verwarrende situaties met levensgrote draken in business class stoelen van vliegmaatschappijen. Een anekdote waar u zelf bij had moeten zijn. Wellicht dat u volgend jaar bij de derde editie van de internationale literatuurdagen zelf even komt luisteren naar dergelijke vermakelijke verhalen. Dan zijn Lissabon en Berlijn aan de beurt. Van harte aanbevolen!

Theater / Voorstelling

Boiling Frog spelt de les

recensie: Boiling Frog

Boiling Frog, gespeeld door Toneelgroep Oostpool, kookt over van wijze levenslessen. Sudderend in een bouillon van absurde humor en fysieke schouwspelen, blijft de toeschouwer drie uur lang geboeid kijken. Boiling Frog probeert ons warm te maken voor de actuele wereldproblematiek, maar slaagt daar niet helemaal in.

Boiling Frog probeert ons warm te maken voor de actuele wereldproblematiek, maar slaagt daar niet helemaal in.

~

Huisregisseur Erik Whien slaat voor zijn meest recente productie de handen in elkaar met gerenommeerd theatermaker, schrijver, acteur en regisseur Peter De Graef. De Graef, verantwoordelijk voor de tekst, onderzoekt in het tragikomische Boiling Frog de verpletterende kracht van de economie. Hij stelt dat onze consumeringsdrang een status van ‘geloof’ heeft aangenomen en vraagt zich af in hoeverre dit geloof geluk voortbrengt. Mensen hebben het geloof in de kerk ingeruild voor een geloof in materiële zaken. In Boiling Frog gaat Toneelgroep Oostpool op zoek naar een alternatieve manier van denken, één die het westerse kapitalisme met zijn vrije markt te boven gaat. Drie uur lang wordt er vanaf het podium luidruchtig geschreeuwd dat het tijd is voor een spirituele ommekeer. Wonderbaarlijke inzichten blijven echter zowel in het verhaal als in de zaal achterwege.

Een blik op de toekomst

~

Op het podium zien we een soort installatie dat nog het meest doet denken aan zo’n moderne modelwoning die je bij IKEA binnen wandelen kan. Strak, sober en ontdaan van persoonlijke attributen. De woorden ‘Doetinchem 2017’ worden op een muur geprojecteerd. Al snel wordt duidelijk dat het Chinese volk de wereldeconomie bepaalt in deze nabije toekomst, zo ook in sterke mate die van het Nederlandse Doetinchem. De toeschouwer kijkt binnen in de woonkamer van de welgestelde familie Berkema, die zich genoodzaakt ziet het eeuwenoude familiebedrijf van de hand te doen. De massaproductie en Chinese grootmachten doen de kleine bedrijven overal in het Westen de das om.

Sanne den Hartogh speelt Joachim, jonge filosofiestudent en marketinggenie, die als een wervelwind het leven van de familie Berkema komt binnen gestormd. Hij komt aan met vernieuwingen en filosofieën waar de verdeelde familie geen raad mee weet. Allen zijn samengekomen naar aanleiding van de dood van hun broer William. Oude familiegeheimen worden opgerakeld en littekens worden weer opengekrast. De personages streven niet alleen naar een genezing van hun verziekte bedrijf, maar ook naar healing van hun oude mentale wonden. Dit proces loopt niet over rolletjes en al snel komen we terecht in een absurde wending van het verhaal. overacting en misplaatste humor nemen de bovenhand. Bij tijden lijkt het op een slapstickachtig volkstheater. In sommige gevallen kan dat werken, maar in Boiling Frog stroken de vorm en de inhoud niet met elkaar en dat zorgt ervoor dat de boodschap verloren gaat.

Suggestieloos betoog

~

Dat de voorstelling bijna drie uur duurt, merkt niemand. Als toeschouwer wordt je aandacht constant getrokken. En dat is sterk, want lange, uitvoerige filosofieën worden je om de oren gesmeten. Boiling Frog is een knap staaltje schrijfwerk en nog goed geacteerd ook. Vervelen zal je je niet.
De voorstelling wil raken en aanzetten tot nadenken, maar slaagt daar jammer genoeg niet in. De volgende dag zit je niet meer over de performance te malen en die bedoeling heeft hij wel. Door het herhaaldelijke letterlijke verwoorden van zijn opzet, hoef je als toeschouwer niet meer zelf na te denken over de door het stuk gesuggereerde ideeën. Het absurdisme, dat overvloedig ingezet wordt, verbrandt zich aan de zwaarte van het thema. Desondanks staat Boiling Frog wel garant voor een leuke avond, ook al stelt het nagenieten niets meer voor.

Boiling Frog werd gespeeld tot 26 april 2012.

Boeken / Fictie

Het dunne vlies van de waanzin

recensie: Eriksson & Sundquist - Het kraaienmeisje

Veel uitgevers maken, al dan niet ten onrechte, gretig gebruik van de term ‘psychologische thriller’. Op de kaft van Het kraaienmeisje wordt  de toevoeging ‘psychologische’ wijselijk achterwege gelaten. Al snel blijkt waarom: om de halfslachtige pogingen tot emotionele diepgang in dit boek als psychologisch te omschrijven zou te veel eer zijn geweest.

de halfslachtige pogingen tot emotionele diepgang in dit boek als psychologisch te omschrijven zou te veel eer zijn geweest.

Een pakkend begin, een meeslepend middenstuk en een verrassend einde. Dat zijn de ingrediënten van een geslaagde thriller. Het kraaienmeisje van Eriksson & Sundquist voldoet hier maar gedeeltelijk aan.

Pakkend begin
Check. Eriksson & Sundquist komen meteen op de proppen met het lijk van een jonge jongen. De gruwelijke omstandigheden waaronder hij zijn einde tegemoet gegaan moet zijn, grijpen de lezer meteen bij de kladden. Dit belooft een intrigerende, maar bovenal spannende zoektocht naar de dader te worden.

Op de rug van de gemummificeerde jongen zaten echter ook een heleboel diepe wonden als van een zweep. […] Het meest opzienbarende was […] dat de genitaliën van de jongen waren verwijderd. Ivo Andriæ (patholoog – red.) zag dat ze met een zeer scherp mes waren afgesneden. Misschien een scalpel of een scheermesje.

Het privéleven van inspecteur Kihlberg
Vervolgens worden we bij het weinig opleverende speurwerk van hoofdinspecteur Jeanette Kihlberg betrokken. De auteurs doen allerlei pogingen om, door middel van persoonlijke perikelen van Kihlberg, de lezer betrokken te laten geraken bij deze hoofdinspecteur. Het inkijkje in haar privéleven moet het verhaal net wat extra diepgang geven, maar om daarin te slagen is het niet overtuigend genoeg. Sterker nog: al die poespas leidt alleen maar af van de zoektocht naar de dader.

Later komt psychotherapeut Sofia Zetterland in beeld. Zij raakt bij de zaak betrokken omdat de naam van haar voormalig patiënt tijdens het onderzoek opduikt. Ook bij Sofia wordt er veel tijd besteed aan haar persoonlijke omstandigheden. Met name haar fascinatie voor een specifieke cliënt (Victoria Bergman) krijgt ruimschoots de aandacht. Dit levert veel verwarrende hoofdstukken op waarin Sofia worstelt met haar relatie met deze cliënt. Het zorgt er ook voor dat de voortgang van het verhaal tot een absoluut nulpunt wordt gereduceerd.

Ze snijdt in het dunne vlies dat haar van de waanzin scheidt. Er is niets met mij begonnen, denkt ze. Er is niets in mij begonnen. Ik ben een dode vrucht die een gedaanteverwisseling ondergaat en op weg is naar verrotting.

Tegen het einde van de roman blijkt al dit omringende Viva-gedoe wel degelijk een functie te hebben. Het is alleen jammer dat je daarvoor door driehonderd pagina’s onsamenhangend geleuter heen moet.

Het einde is tevens het begin
Het verhaal wordt nog even opgerekt om uiteindelijk halt te houden bij een open einde. Het Kraaienmeisje staat namelijk niet op zichzelf. Het is onderdeel van de trilogie Victoria Bergmans zwakheid. Het einde van dit boek moet doen verlangen naar het volgende. Een verlangen dat door het grote halfslachtige middenstuk van deze eerste roman niet echt gevoed wordt. Dat is jammer, want de omliggende stukken zijn echt wel de moeite waard met de gruwelijke spanning die her en der gecreëerd wordt.

Soms wordt de spanning geforceerd met literaire trucjes. Eriksson & Sundquist bedienen zich hier en daar met de flash forward.

Ze weet echter niet dat ze elkaar over minder dan tweeënzeventig uur alweer zullen zien. Dan zal haar zoon bijna een etmaal zijn verdwenen.

Door de mislukte psychologische context komen dit soort trucjes echter niet uit de verf. Ze voegen geen spanning of verwachting toe, maar werken slechts lachwekkend en duwen de lezer met de neus op de gehanteerde schrijftechnieken. Terwijl een goed gehanteerde techniek de lezer juist weg moet voeren van deze toepassingen, in de richting van het verhaal. De schrijvers hebben met Het kraaienmeisje de in de eerste hoofdstukken opgebouwde verwachting niet waar kunnen maken. Ook het einde (dat geen einde is) roept niet op om nog twee delen pseudopsychologisch gezwets te lezen. Jammer, want er werd wel lekker creatief gemoord tussendoor.

Muziek / Concert

Virtuoze muziek en hobbyistencabaret

recensie: Patrick Watson

Bijna evenveel moppen als liedjes laat Patrick Watson zaterdagavond in de Melkweg horen. De sfeer schommelde voortdurend tussen fijnbesnaard en kolderiek. Het zorgde voor een gevarieerd optreden van een veelzijdig artiest.

Soms is hij wat moeilijk te verstaan, de singer-songwriter uit Montreal, Canada. De grapjes en anekdotes die hij tussen (of zelfs tijdens) de liedjes vertelt, worden in zo’n hoog spreektempo afgewerkt dat niemand Watson nog kan bijhouden. Toch komt de clou van de verhaaltjes doorgaans aan en ergert het publiek zich niet aan Watsons lichtelijk schizofrene gedrag. Vaak is het zelfs erg vermakelijk en laat het zien hoeveel plezier Watson en zijn band tijdens het optreden hebben.

Straatmuzikanten

~

Het overgrote deel van de show staat in het teken van het nieuwe album, Adventures in Your Own Backyard. De opener “Lighthouse” werkt ook op het podium uitstekend. De veelheid aan muzikale wendingen overrompelen het publiek: onmiddellijk is alle rumoer verdwenen. Mooie curiositeiten zijn twee ronde projectieschermen die achter de band zijn opgesteld. De sferische videokunst die daarop te zien is, is een fraaie aanvulling op de sierlijke muziek van Watson.

Twee van de mooiste nummers van het nieuwe album, “Into Giants” en “Words Into The Fire”, speelt de band op een originele manier. Met z’n allen staan ze rond één microfoon en als een groepje straatmuzikanten brengen ze de liedjes akoestisch. Een aardige vondst, die een mooi beeld oplevert voor de fotografen. Jammer is wel dat het een beetje ten koste gaat van het rijke, gelaagde geluid dat de liedjes op plaat hebben.

Persoonlijk
Het meeste indruk maakt Watson vanavond met titelnummer “Adventures in Your Own Backyard” en “Noisy Sunday”, nummers die ook op cd ijzersterk zijn. Watson vertelt dat hij “Noisy Sunday” schreef als antwoord op een gedicht van zijn moeder, waarin ze de stilte in het ouderlijk huis betreurt nadat alle kinderen het huis uit zijn. Een heel persoonlijk lied dat het publiek doet verstillen. Ademloos luistert de menigte naar Watsons curieuze, maar fraaie stemgeluid.

Watson trakteert zijn fans tenslotte nog op enkele van zijn succesvolste liedjes. Er wordt al zachtjes meegezongen bij “Big Bird In A Small Cage”, maar de finale doet dat nog overtreffen. Samen met het publiek zingt Watson een uitgesponnen versie van zijn klassieker “The Great Escape”. Wie er nu nog durfde te klagen moet dringend naar de dokter om zijn oren te laten uitspuiten.

8WEEKLY MediaPlayer
Boeken / Fictie

Ook geweldige ideeën hebben een beetje waarachtigheid nodig

recensie: Erik-Jan Harmens - De man die in zijn eentje de Olympische Spelen organiseerde

Het idee is geweldig: een roman over een man die in zijn eentje een megalomaan plan ten uitvoer brengt, in een wereld waar tussen droom en daad slechts de wetten en bezwaren uit managementboekjes in de weg staan.

Ron van Dijk ‘heeft een zwak voor grootschalige evenementen’. Als hij niet kan slapen, houdt hij zichzelf voor dat ‘je toch uitrust’. Hij leeft voor organiseren, biedt zich bij ieder te organiseren evenement vrijwillig aan, maar werkt niet in de organisatiebranche: Ron heeft een coördinerende functie bij een internationale logistieke onderneming. Er moeten immers monden worden gevoed.

Vinexwijk


Rons leven beweegt zich volgens de bekende patronen van een huisvader in een Vinexwijk, de drang tot organiseren beperkt hij tot een incidenteel ceremoniemeesterschap op een bruiloft. Tot hij op een nacht wakker schrikt van een geluid, waarna hij in zijn achtertuin een rokende Aziaat aantreft:

De man doofde zijn kreteksigaret met de punt van zijn lakschoen en fluisterde dat Nederland en België het bid hadden gewonnen om de Olympische Spelen te organiseren. (…) Op de vraag van de Aziaat of hij de organisator van het belangrijkste sportevenement ter wereld wilde worden, antwoordde hij bevestigend.

Ron neemt de opdracht aan, daarbij slechts gesteund door zijn niet onaantrekkelijke PA (tevens schoonzus) Angelique, die hij af en toe even ‘omhelst’ als hij het even niet meer weet. Wat volgt is het relaas van een man met een reusachtig bord met vijf Olympische ringen voor zijn kop, een man die ervoor moet zorgen dat in de zomer van 2012 de Olympische Spelen succesvol kunnen verlopen. En o ja, de Paralympics niet te vergeten. Op de vraag van Ron of het Olympisch dorp eigenlijk wel rolstoelvriendelijk is, luidt Angeliques antwoord dat er altijd wel iemand even kan helpen tillen.

Leesbevestiging


Harmens, die in 2009 debuteerde met het verrassende Kleine doorschijnende man en werkt bij een ‘bureau voor strategische communicatie’, verspilt geen tijd met onnodige uitleg. Zijn tweede roman is een satire op de wereld van planners, organisatiedeskundigen, communicatiespecialisten en al die anderen in het bedrijfsleven die eindeloos veel vergaderen, over zaken die vaak in nevelen gehuld blijven. Harmens beschrijft een wereld die in niets lijkt op de wereld die de lezer kent, behalve als die lezer toevallig tot zijn nek in de krochten van de corporate business (of hoe heet dat) zit. Een wereld van post-its, persconferenties waar niemand komt en mailtjes met prioriteit ‘Hoog’.

Af en toe laat Ron zijn atletiekbaan testen door een Keniaanse testatleet. Ron sjouwt met een waterbak door een verlaten stadion en vraagt zich af waarom er in godsnaam iedere keer vers water in de bak van de steeple-chase moet – ze drinken er toch niet uit? Helder water toont beter op tv, aldus de Keniaan. Als de voorzitter van het Olympisch Comité een jaar vóór de Spelen de vorderingen komt inspecteren, blijkt er met de bouw van geen enkel stadion reeds te zijn begonnen. En dan stuurt Ron er maar weer een mailtje achteraan. Met leesbevestiging.

Het verzinsel bestaat niet


Het idee om een romanpersonage in zijn eentje de Olympische Spelen te laten organiseren, is geweldig. De uitwerking is minder. Harmens schrijft sterk, aan zijn stijl en humor ligt het niet. Helaas bestaat het verhaal slechts uit een aaneenschakeling van kleine en grotere problemen waar Ron en Angelique ’tegenaan lopen’, waarbij met name het cateringvraagstuk Angeliques onvoorwaardelijke aandacht heeft.

De ongerichtheid en het volledige gebrek aan visie waarmee Ron de organisatie ter hand neemt, is bedoeld als satire, maar blijft steken in een reeks (soms komische, soms suffe) gebeurtenissen die met satire niet zo veel van doen hebben. Reden hiervoor is het hierboven al aangehaalde gebrek aan geloofwaardigheid. Je kunt wel een wereld oproepen waarin Aziaten in Vinex-tuinen de organisatie van de Olympische Spelen verdelen en waarin die organisator persoonlijk een handje helpt bij de aanleg van een extra afrit bij een snelweg, waarna hij wordt opgepakt en vastgezet, maar een gebrek aan waarachtigheid draait het kritisch potentieel van de roman dan uiteindelijk toch de nek om.

Ron van Dijk zou een man uit ónze wereld moeten zijn die in de parallelle wereld van organisatiemanagement en lachwekkende bedrijfsvoeringen verzeild raakt. Nu is het een steriel personage, een verzinsel dat er niet in slaagt je te doen vergeten dat hij niet echt bestaat.

Boeken / Non-fictie

In de schaduw van de oudheid

recensie: Tom Holland (vert. Boukje Verheij) - Het vierde beest. God, de strijd om de wereldmacht en het einde van de oudheid

Toen de erfgenamen van Mohammed hun stormachtige verovering van Azië, Noord-Afrika en Europa begonnen, leek in de ogen van veel christenen en joden het einde der tijden aangebroken. In Het vierde beest (In the Shadow of the Sword) verklaart de Britse geschiedschrijver Tom Holland de opkomst van de islam als het einde van de klassieke oudheid.

De titel van de Nederlandse vertaling komt voort uit de openbaring van Daniël. Volgens hem duidt vierde beest ‘op een vierde koninkrijk dat op aarde zal komen, anders dan alle andere koninkrijken, en dat de hele aarde zal verslinden’. Na de vernietiging van ook dit vierde beest zou de tijd eindelijk rijp zijn voor het volk van God. Dat het eclatante succes van de moslims in de zevende en achtste eeuw gezien werd als de komst van dit vierde rijk behoeft eigenlijk geen uitleg.

Het Boek en het zwaard
Tom Holland benadrukt echter dat ‘het vierde rijk’ al een aantal keren eerder leek te zijn aangebroken. De opkomst van de islam was in zijn optiek dan ook niet nieuw, maar het resultaat van een politiek en militair chaotische en toch cultureel bloeiende late oudheid. Mohammeds veroverigen volgden op de eeuwenlange twisten tussen de Byzantijnen en de Perzen. In cultureel opzicht is duidelijk dat de leer van de islam veel overeenkomsten kent met die van de andere volken van ‘het Boek’. Een dergelijke interpretatie van de beginperiode van de islam kan alleen voor de meest verstokte fundamentalist echt verassend zijn, maar Tom Holland doet desalniettemin net alsof hij zowel de geschiedenis van de late oudheid als de geschiedenis van de islam op zijn kop zet.

De keus van vertaalster Boukje Verheij om af te wijken van de originele titel In the Shadow of the Sword is symptomatisch voor de ongelukkige kwaliteit van haar vertaling, die ontsierd wordt door talloze fouten (‘prettig vernederende vredesvoorwaarden’?!) en een onvermogen om Hollands gevoel voor ironie over te brengen. De droom van Daniël keert weliswaar vaak genoeg terug in de tekst om Het vierde beest als titel te rechtvaardigen, maar In de schaduw van het zwaard dekt de lading van Hollands these veel beter. Keer op keer legt hij namelijk uit dat het monotheïsme, of het nu in de vorm van het christendom, het jodendom of de islam was, met het zwaard bevochten is en in het kielzog van veroveraars over de wereld werd verspreid. Waar de strijders nooit de tand des tijds konden doorstaan bleef het door hen meegebrachte geloof een blijvende factor.

Oorlog en geloof
Die wisselwerking van oorlogvoering en geloofsverbreiding is het meest interessante aspect van Hollands project. Het is dan ook jammer dat Hollands eruditie niet vergezeld wordt van wat meer kritisch inzicht. Holland wil een nuchtere, seculiere geschiedenis van de religies schrijven, maar iedere keer dat er bloed en wellust aan te pas moet komen, wordt de romancier in hem wakker. Bronnen worden over-geïnterpreteerd, genegeerd en soms verzonnen om de geschiedenis nog bloediger te maken dan ze toch al is.

Daarnaast heeft Holland de nogal sceptische neiging om alles terug te brengen tot naakte machtswellust. Deze strategie zorgt ervoor dat hij alles wat niet in zijn straatje past af kan doen als propaganda. En dat levert helaas niet meer inzicht in de opkomst en het succes van de islam.

Het vierde beest speelt in op een actueel debat. Maar hoewel Tom Holland waarschijnlijk een groot publiek zal weten te bereiken, slaagt hij er niet in om een zinnige bijdrage te leveren. De massa zal smullen van al het wapengekletter, maar al snel vermoeid raken door de gortdroge toon van de vertaling. Als een poging tot serieuze geschiedschrijving is Het vierde beest toch echt mislukt. 

Boeken / Fictie

Verhaal met een staart

recensie: Bart Koubaa - De Brooklynclub

De hoofdpersoon in De Brooklynclub verblijft al negen maanden in de gevangenis. De eerste flashbacks, waar je als lezer niet veel wijzer van wordt, vormen een intrigerende start van een onderhoudend verhaal. De regelmatige sprongen in de tijd houden de verhaallijnen op koers en de hoofdpersoon krijgt steeds meer reliëf.

Op de omslag van De Brooklynclub van Bart Koubaa staat de Steam Punk Squirrel, een schilderij van Carollyne Yardley. Het steampunk-genre kenmerkt zich vaak door de Victoriaanse periode als historische setting en sciencefictionachtige of fantastische voorvallen. De historische setting in deze roman is het Amerika van de laatste zestig jaar. Aan het fantastische element is zeker voldaan met de pratende eekhoorn, die het verhaal voorstelt in de vorm van een personage en die de hoofdpersoon dwarszit met zijn commentaren:

‘Nu ga jij eens goed naar me luisteren,’ fluistert het in mijn oor, ‘meer dan deze zondag heb ik niet nodig om je vrij te spreken. (…) ik weet waarom je je dubbelganger vernietigd hebt, (…) je kunt maar beter nu met me meekomen (…)’ en ik grijp me vast aan de pluimstaart en spring terug naar de nacht waarin (…).

Een Draght Mackt Maght

Tegen de achtergrond van de recente Amerikaanse geschiedenis ontrolt zich het leven van een jongen die al op jonge leeftijd zijn vader en moeder kwijtraakt. Hij richt met een aantal vrienden de Brooklynclub op, met als motto Een Draght Mackt Maght. In deze club gaan jongens elkaar geblinddoekt te lijf met een roedebundel. De ideeën die in de club leven, vormen de hoofdpersoon in belangrijke mate. Zo ‘weten’ ze in de club dat keuzes onbewust gemaakt worden.

Wanneer Mayer zijn intrede doet in de club veranderen de spelregels en de sfeer. Op alles heeft Mayer invloed, niet alleen in de club maar later ook in de wereld daarbuiten. De oliecrisis? De schuld van Mayer. De daaropvolgende crisis? Idem. Elk dieptepunt in de geschiedenis van de Verenigde Staten wordt door de hoofdpersoon gekoppeld aan Mayer. En hij is ook nog eens degene die de vriendin van de hoofdpersoon verkracht.

Toeval

Op buitengewoon toevallige wijze ontstaat voor de hoofdpersoon de mogelijkheid zich van Mayer te ontdoen, een idee waar hij al jaren mee speelt. Een Groenlander is van plan Mayer te ontvoeren en losgeld te vragen. De hoofdpersoon verstaat toevallig Groenlands en doet er zijn voordeel mee. Het feit dat de hoofdpersoon een dubbelganger is van Mayer komt daarbij goed van pas. Overigens speelt deze afrekening zich pas tweeënveertig jaar na de verkrachting af. Nauwelijks meer een onbewuste keuze te noemen, maar de hoofdpersoon zegt hierover: ‘Voorbedachte rade my ass.’

De roman moet het vooral hebben van de observaties van de hoofdpersoon. Niets of niemand krijgt méér nadruk. De historische feiten, de mensen in zijn omgeving, zijn eigen werkzaamheden en niet te vergeten zijn huwelijk, worden nauwkeurig beschreven. Alle gebeurtenissen, ook de meer gruwelijke, worden haast tussen neus en lippen door genoteerd. Een aantal inconsistenties en de sprekende eekhoorn moet je op de koop toe nemen.

Boeken / Non-fictie

Doorwrochte en onthullende geschiedenis

recensie: Frans Willem Lantink, Jeroen Koch - De paus en de wereld

Dat de positie van de paus door de eeuwen heen aan verandering onderhevig is lijkt vanzelfsprekend. Maar na het lezen van het omvangrijke De paus en de wereld groeit de bewondering voor een instituut dat meer dan eens op de rand van de afgrond stond.

Naar Nederlandse maatstaven heeft de paus een bizarre status. Zo zong menigeen in de jaren tachtig luidkeels Popie Jopie toen Paus Johannes Paulus een bezoek bracht aan ons land. Inmiddels kan Benedictus XVI op weinig sympathie rekenen vanwege de vele schandalen die zijn pontificaat aankleven. De paus staat synoniem voor reactionaire denkbeelden en misbruik van religie voor machtspolitieke doeleinden. Het is daarom ook nu nog actueel om te onderzoeken hoe de bijzondere positie van het Vaticaan is ontstaan. Maar hoe vat je de geschiedenis van het oudste instituut ter wereld in een boek?

Politiek van de paus
Het boek De paus en de wereld geeft ruimte aan een groot aantal Nederlandse academici van naam. Zij leveren hun bijdragen aan een boek dat eerder de titel De paus en zijn wereld zou kunnen dragen. Ze beschrijven in 480 pagina’s de historie vanuit het gezichtspunt van het Vaticaan zelf. Een enorme klus voor zowel schrijvers als lezers. Het boek overvoert de lezer met een enorme hoeveelheid gedetailleerde kennis.

~

Deze geschiedenis draait eigenlijk vooral om de politiek van de paus als leider van de kerk. Een zwaar bevochten positie. Het begint al vroeg met het zooitje van christelijke stromingen dat tot een singulier dogma gedwongen moet worden. Pas in de vierde eeuw wordt de officiële lezing dat Romeinse pausen de opvolgers zijn van Petrus en Paulus. Daarvoor is het slechts een apocrief verhaal. Verder wordt duidelijk dat de politiek van de pausen voornamelijk gericht was op het managen van de kerkelijke staat in Italië. Overigens was het Vaticaan lange tijden  helemaal niet de belangrijkste plek in Rome en kende de paus in het eerste decennium concurrentie van maar liefst vier andere bisschoppen in o.a. Constantinopel en Jeruzalem.

De wereldlijke macht
Het is jammer dat juist deze spannende vroege periode slechts een hoofdstuk beslaat. Enkele eeuwen met de vroegste pausen komen in zes pagina’s in vogelvlucht voorbij. Veel meer ruimte is er voor de corrupte en oorlogsbeluste renaissancepausen. Zij lieten veelal uit narcisme de grootste hoeveelheid bronnen achter en droegen door hun megalomane handelen veel bij aan het beeld dat wij nu hebben van het pausdom.

De exorbitante leefstijl van de pausen vanaf hun tijd in ballingschap in Avignon in 1309 was de oorzaak van de reformatie waardoor de wereldlijke macht van het Pausdom sterk werd teruggebracht. De grootheidswaanzin van twee pausen (Julius II en Sixtus V) verbouwde Rome tot de monumentale stad voor miljoenen toeristen en pelgrims. Het boek geeft in meerdere uitgebreide hoofdstukken inzicht in de financiële positie, de kerkelijke staat om Rome heen en het mecenaat van de paus.

Moge God hen vernietigen
Kenmerkend voor De paus en de wereld is een doorwrochte en historisch-kritische kijk op de geschiedenis van religie en machtspolitiek. De passages die beschrijven hoe de pausen uit de negende eeuw omgaan met de nieuwe religie Islam zijn smakelijk. Het fenomeen wordt bijna niet genoemd in de Liber Pontificalis (de officiële pauselijke geschiedschrijving) en al helemaal niet onderzocht. De pauselijke analyse van de Islam vervalt vooral in verwensingen: ‘moge God hen vernietigen’.

Frans Willem Lantink en Jeroen Koch bij de verschijning van hun boek

Frans Willem Lantink en Jeroen Koch bij de verschijning van hun boek

Ook komen onthullende nieuwe analyses naar voren.  Vanaf 1078 gingen de pausen de investituurstrijd aan met de Duitse Keizer. Gregorius VII claimde het recht van het Pausdom over de universele kerk: alleen hij mocht kardinalen benoemen. De argumenten die gebruikt werden kwamen echter niet van de paus maar van opportunistische Franse ordes die de bemoeizucht van de keizer zat waren. De pauselijke machtsstrijd in Rome zelf en de Europese vorsten vormen samen de basis voor een zeer uitgebreid en boeiend academisch werk dat de politieke motivatie en onderhuidse stromingen van God’s vertegenwoordiging op aarde blootlegt.

Kunst / Expo binnenland

Istanbul: de brug tussen twee werelden

recensie: Istanbul Modern

.

Al jarenlang ontwikkelt Istanbul zich als een brug tussen het Oosten en het Westen en wordt door cultuurwetenschappers beschreven als een ‘warming-up party’ waar talloze visies naast elkaar bestaan. De kunstenares Nilbar Güreþ speelt hier op in met haar videoperformances. Ondanks verschil in herkomst en identiteit wil ze juist benadrukken wat vrouwen met elkaar delen. In Uitkleden gaat de kunstenares gekleed in een burka-achtig gewaad, een typisch Oosters beeld waarmee moslimvrouwen in Europa vaak een doelwit van agressie worden. Al snel komt de toeschouwer erachter dat deze zogenaamde burka bestaat uit allemaal losse hoofddoekjes, die Güreþ stuk voor stuk afdoet terwijl ze een reeks namen opdreunt. Deze namen behoren toe aan vrouwen uit heel Europa die de kunstenares persoonlijk kent. Bij elke doek die ze afdoet, haalt ze als het ware een vooroordeel weg die op vrouwen worden geplakt. ‘Vrouwen vertegenwoordigen geen religieuze of nationalistische ideeën’, zegt Güreþ: ‘met of zonder hoofddoek – we vertegenwoordigen in de eerste plaats onszelf’.

Politieke spanningen

Hale Tenger, Beiroet (2005-2007)

Hale Tenger, Beiroet (2005-2007)

Hale Tenger laat de discriminatie die zij ervaart meespelen in haar werk. Ze wil zich niet in een cultureel hokje laten plaatsen en is zowel kritisch tegenover het Oosten als naar het Westen. Beiroet is een videoprojectie die de gevel van het hotel laat zien waarvoor Rafik Hariri in 2005 werd vermoord, ook al werd dit gebied bewaakt door de Verenigde Naties. Met dit verhaal in haar achterhoofd brengt ze een sterk contrast aan door enkel de zacht wapperende gordijnen weer te geven, met op de achtergrond een rustig gecomponeerde symfonie. Wat Tenger hiermee wil bereiken blijft open voor interpretatie. Geeft ze kritiek op de Westerse wereld? De nutteloosheid van oorlog? Of wil ze een ervaring creëren met deze eindeloze loop? De vrije interpretatie lijkt een betoog voor vrijheid van denken; niet alles hoeft te worden gespecificeerd, want iedereen heeft zijn eigen referentiekader en werkelijkheidsbeleving. Een dubbele boodschap die kritiek geeft op het (discriminerende) hokjes denken van deze tijd.

De hedendaagse beeldcultuur

Nilbar Güreþ, Uitkleden

Nilbar Güreþ, Uitkleden

Tegenwoordig zijn er veel verschillende beelden nodig om de aandacht van de massa te kunnen trekken. Kranten, reclames, televisie: er is een overvloed aan visuele stimuli. Voor kunstenaars kan dit als overdonderend worden beschouwd; is het nog mogelijk om origineel te zijn of val je weg in de massale visuele stroom? Ramazan Bayrakoðlu benadert deze situatie tegenovergesteld. Met ongbruikelijke materialen als zeefdrukinkt op plexiglas, verwerkt hij beelden uit de media geheel naar zijn eigen wensen. Dit is goed te zien bij het geëxposeerde kunstwerk Vuur. Bayrakoðlu heeft hiervoor zijn inspiratie waarschijnlijk gehaald uit een krantenfoto van een brandend huis. Er wordt niet alleen van genre gewisseld, het kunstwerk slaat ook een brug tussen lage en hoge kunst. Want zeg nou eerlijk, wie beschouwt foto’s uit de krant als hoogstaande kunstwerken? Bovendien benadrukt Vuur het vluchtige karakter van de postmoderne MTV-cultuur; het huis verdwijnt voor je ogen, het zakt bijna in elkaar. Maar toch zal het altijd blijven bestaan in zijn huidige opstelling, wat voor een fascinerend contrast zorgt. Bayrakoðlu is met zijn contrasterende, experimentele grensdoorbrekingen een kunstenaar om in de gaten te houden.

Istanbul als brug
Istanbul Modern weet op verschillende manieren, en vanuit nieuwe perspectieven, interessante vragen over identiteit op te roepen. Opvallend is het grote aantal vrouwelijke kunstenaressen – wat op zichzelf al een protest kan zijn tegen vooroordelen over de zogenaamde patriarchale cultuur uit het Oosten. Met uiteenlopende tentoonstellingsvormen worden actuele politieke discussies aangekaart. Museum Boijmans van Beuningen laat de toeschouwer met deze leerzame expositie beseffen hoe modern Istanbul tegenwoordig is, als een brug tussen twee werelden.

Muziek / Album

Avonturen in de achtertuin

recensie: Adventures In Your Own Backyard

Het vierde studioalbum van Patrick Watson en zijn band heet Adventures in Your Own Backyard. Dat is mede omdat het album grotendeels werd opgenomen in Watsons eigen studio. Bovenal is het de treffende titel voor twaalf aaibare, weelderige liedjes.

De liveoptredens van Watson en band worden veel geprezen. Afgelopen weekend, tijdens Motel Mozaïek in Rotterdam, demonstreerde de formatie dat nog maar eens. Watson gedraagt zich plezierig schizofreen op het podium: gevoelige zang in de liedjes wisselt hij af met geestige (en verhaspelde) terzijdes. De laatste jaren toerde de band intensief met de laatste twee albums. Voor het nieuwe album keerden ze terug naar thuisstad Montreal, om kleine verhalen te vertellen. Watson zegt hierover: “After seeing so much while travelling, it was exotic to come home and pay attention to the details of where we live.”

Rijke arrangementen

~

Het eerste nummer, “Lighthouse” begint onheilspellend zoals veel nummers op het vorige album Wooden Arms (2009). Halverwege slaat dat om en is het veilige, meer geruststellende geluid van het nieuwe album te horen. Watsons zang wordt ondersteund door rijke, gelaagde arrangementen. Ook in het tweede lied “Blackwind” gebeurt veel: Watsons stem en de begeleidende instrumenten nemen steeds nieuwe, onverwachte wendingen.

De fraaiste nummers zijn “Noisy Sunday” en het titellied “Adventures in Your Own Backyard”. Ingetogen liedjes waarin Watson zijn vaak rondfladderende zang goed beheerst. Ook het vrolijke “Into Giants” is onverslijtbaar, maar het beste nummer is toch “Words in the Fire”, een lied dat ontstond tijdens een avond bij het kampvuur. Het heeft het niveau van Watson sterkste werk, zoals “The Great Escape” en “Slip Into Your Skin” van Close to Paradise (2006) en “Man Like You” dat op Wooden Arms staat.

Sierlijk met een lieve boodschap
Hoewel de thematiek van de liedjes steeds klein en dichtbij is, is de instrumentatie groots en barrok. Soms is het als luisteraar moeilijk beslissen waar te luisteren. Al vaker maakten Watson en zijn band gebruik van curieuze instrumenten. (Voor Wooden Arms ‘bespeelden’ ze een fiets.) Ook op Adventures in Your Own Backyard horen we curiositeiten zoals een marimba van glas. Maar volgens Watson is er minder experiment dan op de eerdere albums: “We wanted something that was simple, not like pop simple, but graceful.” Dat is bijzonder goed gelukt. Het is een cd vol liedjes met kleine, bescheiden teksten, begeleid door overdadige arrangementen. Sierlijke muziek met een lieve boodschap.

Live in Nederland:
28 april 2012, Melkweg, Amsterdam

8WEEKLY MediaPlayer