Virtuoze muziek en hobbyistencabaret

recensie: Patrick Watson

Bijna evenveel moppen als liedjes laat Patrick Watson zaterdagavond in de Melkweg horen. De sfeer schommelde voortdurend tussen fijnbesnaard en kolderiek. Het zorgde voor een gevarieerd optreden van een veelzijdig artiest.

Soms is hij wat moeilijk te verstaan, de singer-songwriter uit Montreal, Canada. De grapjes en anekdotes die hij tussen (of zelfs tijdens) de liedjes vertelt, worden in zo’n hoog spreektempo afgewerkt dat niemand Watson nog kan bijhouden. Toch komt de clou van de verhaaltjes doorgaans aan en ergert het publiek zich niet aan Watsons lichtelijk schizofrene gedrag. Vaak is het zelfs erg vermakelijk en laat het zien hoeveel plezier Watson en zijn band tijdens het optreden hebben.

Straatmuzikanten

~

Het overgrote deel van de show staat in het teken van het nieuwe album, Adventures in Your Own Backyard. De opener “Lighthouse” werkt ook op het podium uitstekend. De veelheid aan muzikale wendingen overrompelen het publiek: onmiddellijk is alle rumoer verdwenen. Mooie curiositeiten zijn twee ronde projectieschermen die achter de band zijn opgesteld. De sferische videokunst die daarop te zien is, is een fraaie aanvulling op de sierlijke muziek van Watson.

Twee van de mooiste nummers van het nieuwe album, “Into Giants” en “Words Into The Fire”, speelt de band op een originele manier. Met z’n allen staan ze rond één microfoon en als een groepje straatmuzikanten brengen ze de liedjes akoestisch. Een aardige vondst, die een mooi beeld oplevert voor de fotografen. Jammer is wel dat het een beetje ten koste gaat van het rijke, gelaagde geluid dat de liedjes op plaat hebben.

Persoonlijk
Het meeste indruk maakt Watson vanavond met titelnummer “Adventures in Your Own Backyard” en “Noisy Sunday”, nummers die ook op cd ijzersterk zijn. Watson vertelt dat hij “Noisy Sunday” schreef als antwoord op een gedicht van zijn moeder, waarin ze de stilte in het ouderlijk huis betreurt nadat alle kinderen het huis uit zijn. Een heel persoonlijk lied dat het publiek doet verstillen. Ademloos luistert de menigte naar Watsons curieuze, maar fraaie stemgeluid.

Watson trakteert zijn fans tenslotte nog op enkele van zijn succesvolste liedjes. Er wordt al zachtjes meegezongen bij “Big Bird In A Small Cage”, maar de finale doet dat nog overtreffen. Samen met het publiek zingt Watson een uitgesponnen versie van zijn klassieker “The Great Escape”. Wie er nu nog durfde te klagen moet dringend naar de dokter om zijn oren te laten uitspuiten.

8WEEKLY MediaPlayer