Film / Films

Swordfish

recensie: Swordfish

.

Swordfish is de film die Travolta over zijn Battlefield Earth-debacle heen moet helpen. De trailer liet een ontploffing zien die qua camera-techniek zijn weerga niet kent. Herinneringen aan The Matrix kwamen weer even boven. Helaas is dat qua actie ook wel het beste wat de film te bieden heeft.
Stanley (Hugh Jackman) is een aan lager wal geraakte hacker. Hij is net vrijgelaten, en als hij ooit weer een computer aanraakt zal hij opnieuw achter slot en grendel belanden. Verder is zijn ex-vrouw hertrouwd met een pornofilmer, en mag hij zijn dochtertje niet zien.

Het tij lijkt te keren als een geheimzinnige dame (Halle Berry) hem een behoorlijke smak geld biedt om in zee te gaan met haar werkgever Gabriel (Travolta). Deze heeft Stanley’s niet geringe computerkunsten nodig om een bank te beroven. Door de centrale computer van die bank te kraken wil Gabriel enkele miljarden op zijn rekening bij laten schrijven. Stanley zal 10 millioen vangen. Hierdoor kan hij een duurdere advocaat huren en waarschijnlijk zijn dochter weer zien. Al snel blijkt niet alles te zijn wat het lijkt, en merkt Stanley dat hij verwikkeld is in iets veel groters.

~

Jackman en Travolta dragen de film, en dat is ook wel nodig, want qua verhaal en verdere cast heeft Swordfish niet zoveel te bieden. Het is gewoon een aardige actiefilm, niets meer of minder. Voor Jackman is het de voortzetting van een flinke carriere die na zijn rol als Wolverine in X-Men in en stroomversnelling is geraakt. Halle Berry is niet onaardig, maar haar rol voegt net zo weinig aan de film toe als haar deelname als Storm in (ook al) X-Men.
Halverwege de film duikt ook ex-voetballer Vinnie Jones op. Jones wist in zijn vorige films enkele leuke en keiharde bijfiguren neer te zetten. Toen had hij echter het voordeel dat hem een leuke rol was toegeworpen. Nu komt hij niet uit de verf, en is de weinige tekst die hij heeft lachwekkend slecht in vergelijking met de bijtende monologen uit bijvoorbeeld Snatch.

Al met al is Swordfish misschien niet de absolute topper geworden waarop ik had gehoopt, maar toch is het best prettig kijken. Vooral de opening waarin Travolta een flinke monoloog over de filmindustrie opzegt is zeker aardig. Voor hem betekent Swordfish een mooie doorstart, en dat kon hij na Battlefield Earth goed gebruiken.

Film / Films

The Straight Story

recensie: The Straight Story

The Straight Story is het waargebeurde verhaal van Alvin Straight, een man die op zeventigjarige leeftijd vijfhonderd kilometer (!) op een gemotoriseerde grasmaaier (!!) door drie staten van Amerika reed om z’n zieke broer op te zoeken.

De reis duurde enkele weken en Lynch neemt alle tijd om alle aspecten ervan in beeld te brengen: de mensen die Alvin tegenkomt en op wie hij bijna zonder uitzondering een indruk achterlaat, de weidse, schitterend gefotografeerde landschappen en natuurlijk het door de tijd en vele rimpels getekende gezicht van Alvin zelf.

Meer dan tien jaar lang heeft David Lynch rondgewroet in de onderbuik van de Amerikaanse samenleving met films als Blue Velvet, Wild At Heart, de televisieserie Twin Peaks en de nachtmerrie Lost Highway. Niemand had na het zien van die laatste een film als deze kunnen verwachten en toch maakt David Lynch met The Straight Story één van de mooiste films uit zijn carrière.

Film / Films

La Stanza del Figlio

recensie: La Stanza del Figlio

~

Als we bij de wekelijkse Sneak Preview een film krijgen met de aankondiging dat hij een internationale prijs heeft gewonnen (Cannes of die Berlijnse beer), dan word ik al bij voorbaat wantrouwig. Voorbeelden hiervan zijn Dancer in the Dark en Intimacy, die ik absoluut niet kon waarderen. Desondanks hebben deze films veel fans, die meer bezig zijn met het verbeten bagatelliseren van iedere kritiek op de genoemde films, dan met het uitleggen van wat ze nu eigenlijk zo goed vonden.

Aan “buitenlandse” films kleeft al jaren het dogma dat ze rustiger en diepgaander zijn dan commerciële Amerikaanse films. Dit gegeven brengt sommigen onder ons er toe om totaal kritiekloos naar alles wat uit Europa en Azië komt te kijken. Als je kritiek hebt dan sta je “er niet voor open”. Ook voor deze film gaat dat op.

~

Het verhaal over een psychiater die er een sereen en geordend leven op na houdt, neemt pas na een uur een wending als zijn zoon om het leven komt door een duik-ongeluk. Tot dan toe heb je alleen maar naar zijn dagelijkse beslommeringen als huisvader en psych zitten kijken. Dit is bedoeld om het karakter van de man en zijn gezinsleden neer te zetten, maar het allemaal wel iets korter gekund. Verder is deze film op zijn manier zeer voorspelbaar omdat er ook na de plotwending niets gebeurt wat de kijker zal verrassen. Dat is natuurlijk ook niet bedoeling van de regisseur, die zijn film een studie naar de reactie van een gezin bij een zwaar verlies noemt. Hij had beter een studie kunnen doen naar gezinsverhoudingen anno nu, want het is allemaal ietwat oubollig.

De acteurs zijn zeer goed, en de emoties zijn zeer realistisch. Sommige tikken en neurotische handelingen komen heel herkenbaar over, zoals het maken van kleine schetsjes (droedels) als je aan het bellen of peinzen bent. Maar dat is niet genoeg om het verder saaie plot te redden. Ik zou de liefhebber van de buitenlandse film dan ook op willen roepen om eens wat meer kritiek te uiten.

Film / Films

Spy Kids

recensie: Spy Kids

.

Niemand had het gedacht na films als Desperado, From Dusk Till Dawn en The Faculty, maar toch wilde Robert Rodriguez het al sinds zijn elfde: een kinderfilm maken.

Het werd Spy Kids, een film over twee spionnen (Antonio Banderas en Carla Gugino), die met pensioen gaan om hun kinderen op te voeden. Maar als ze tijdens hun eerste klus in negen jaar worden ontvoerd, is het aan hun kinderen om ze te redden.

~

Wat volgt is een razendsnel avontuur, waarbij de meeste mensen (en niet alleen kinderen) zich de ogen zullen uitkijken. Sommige ideeën werken, anderen niet, maar dankzij het razendsnelle karakter van de film vliegen de minder geslaagde scènes voorbij om plaats te maken voor meer actie en meer plotwendingen. Zelfs binnen afzonderlijke shots wordt geen frame teveel gebruikt: is een camerabeweging te langzaam, dan wordt dat stukje gewoon versneld afgespeeld.

Het ongebreidelde enthousiasme waarmee Spy Kids is gemaakt, is in alles voelbaar: de acteurs overacteren op volle kracht en de aankleding van de sets is tot in de kleinste details aangepast op de wonderlijke wereld waarin de personages zich bewegen. Sinds Luc Bessons The Fifth Element is er geen film geweest waarin een visie zo duidelijk werd neergezet.

Verbazingwekkend is dat Rodriguez zelfs in een Disneyfilm van 35 miljoen dollar vrijwel alles in eigen hand houdt: camerawerk, montage, visuele effecten… zelfs als componist kom je hem tegen op de aftiteling.
Ironisch genoeg maakt Rodriguez met deze kinderfilm zijn meest volwassen film tot nu toe: Spy Kids is de film waar alle stukjes op hun plaats vallen.

Film / Films

South Park: Bigger, Longer & Uncut

recensie: South Park: Bigger, Longer & Uncut

.

kenny.gifDe TV-serie South Park is in korte tijd uitgegroeid tot een fenomeen. Overal zie je Kenny-sleutelhangers, Cartman-rugzakken en South Park-lunchboxen in de winkels liggen. De serie neemt met veel succes (en onder een stroom protesten) de heilige huisjes van de moderne maatschappij op de hak en laat er vaak geen spaander van heel.

Is de serie al weinig subtiel, nu is er dan de speelfilm Bigger, Longer & Uncut, waarin alle registers op South Park-gebied worden opengetrokken.
De film is een briljante satire op de Amerikaanse maatschappij, de filmkeuring en de meningen van bepaalde mensen over South Park zelf. Dit laatste gebeurt door middel van de film-in-de-film Asses On Fire, een Canadese productie van het duo Terrence en Philip die het begrip “poep-en-pies-humor” nieuwe inhoud geven. Omdat ze vinden dat de film een slechte invloed op hun kinderen heeft, trekken de moeders van South Park samen ten strijde tegen Canada: Terrence en Philip worden gearresteerd en veroordeeld tot de electrische stoel, de CD’s van Bryan Adams en Alanis Morissette gaan op de brandstapel en Amerika verklaart de oorlog aan zijn noorderburen, tot grote vreugde van Satan en zijn geliefde Saddam Hoessein, die een mooie kans zien om de heerschappij van de wereld over te nemen.

Dit absurde verhaal is gegoten in één van Hollywood’s traditionele en meest geliefde genres: de musical. Met behulp van mooie liedjes en geweldige grappen (één van de beste gaat over vrouwen: “I don’t trust anything that bleeds for five days and doesn’t die”) worden de zogenaamde hoekstenen van de Amerikaanse samenleving onderuit gehaald en wordt het publiek (in ieder geval het deel dat verder kijkt dan de grappen of de four-letter-words) gedwongen om na te denken over hun eigen normen en waarden. Dat dit moet gebeuren met een film die zo over the top grof is, geeft alleen maar aan hoe diep wij al in slaap zijn gesukkeld.

Film / Films

Songs From The Second Floor

recensie: Songs From The Second Floor

In deze lege dagen van hebberigheid lijkt eenzaamheid weggekocht te kunnen worden, onze dromen kunnen met de gewenste accessoires afgehaald worden op iedere hoek van de straat en alle overige onzekerheden laten we verbannen door alle mogelijke verzekeringen. Zolang je ambities maar financieel gericht zijn lijkt eenzaamheid op een uitgestorven ziekte waar slechts melancholische idioten ergens lang geleden last van hadden.

~

Maar wanneer het niet meer lukt om die extra nul achter het banksaldo te plaatsen, blijkt die mooie vrouw toch niet meer te zijn dan een gefinancierde kut. En dan, alleen zittend op de pot met je eigen stanklucht om je heen, komt het besef dat er niets te winnen of te verliezen valt in het leven; we wachten, schijten en janken tot er een dag komt dat het allemaal niet meer hoeft. Een permanente ruis van eenzaamheid om ons heen en een gratis abonnement op de degeneratie van het lichaam moet toch voldoende zijn om een heel leven mee te vullen. Wat wil een mens nog meer?

Voor de goede observator valt er desalniettemin heel wat te lachen om het vermeende verdriet van al die zich verzettende mensen. Roy Andersson is zo’n observator. Vier jaar lang werkte hij aan Songs From The Second Floor, een film over eenzaamheid van de moderne mens in een geürbaniseerde omgeving. De film is ontleend aan het gedicht “Beloved is the man who sits down” van de Peruaanse dichter César Vallejo.

~

De kunst van het toekijken, zo kan de film ook omschreven worden. De camera staat stil en registreert al het doen en laten van de wanhopige maar toch doorploegende groep mensen. Ze zien niet in dat ze er beter bij kunnen gaan zitten en betreden door hun onwetendheid het doolhof van frustratie, vernedering, wanhoop en mislukking. Doorgaan, zwoegen, zichzelf alles ontzeggen alsof dat verlichting brengt. De mens zit vast in haar eigen gecreëerde web vol religie en andere pogingen het leven te begrijpen en doorgronden, om nog maar te zwijgen over zinledige termen als zingeving, ambitie en mogelijkheden.

In tientallen verschillende scènes die hier en daar met elkaar verbonden zijn worden alle mogelijke facetten van de mens en zijn plaats in de cultuur op een absurdistische manier niet zo zeer te kijk gezet, alswel filmisch onderzocht. Dit maakt Songs From The Second Floor tot een ontzettende innovatieve en komische film, die doet denken aan het werk van Samuel Beckett. De kracht van de implicatie en de schijnbaar oneindig gelaagde structuur van de film sleurt je mee in een droomwereld die bij nadere inspectie de essentie van het leven blijkt te zijn. Alle pogingen die we in ons leven gaan ondernemen zullen tevergeefs zijn. Als dank voor ons dwaas verzet zullen we gegeseld worden met existentiële angsten die ons uiteindelijk door onze eigen stupiditeit het graf zullen injagen. Maar laten we toch de rust vinden en lachen om onszelf; zo erg is het allemaal niet zolang we maar rustig gaan zitten en toekijken, vooral toekijken en dankbaar zijn dat Andersson ons deze wonderschone spiegel heeft voorgehouden.

Film / Films

Sleepy Hollow

recensie: Sleepy Hollow

Een film van Tim Burton bevat vrijwel altijd een aantal vaste elementen: een geïsoleerde hoofdpersoon, prachtige decors en kostuums en de sprookjesachtige muziek van Danny Elfman. Ook Sleepy Hollow, Burtons nieuwste film bevat weer alle vertrouwde ingrediënten, tot en met hoofdrolspeler Johnny Depp, die hier voor de derde keer in een film van Burton meespeelt.

~

Sleepy Hollow is gebaseerd op het klassieke boekje van Washington Irving over Sleepy Hollow, een Nederlandse nederzetting in het New York aan het eind van de achttiende eeuw waar op onverklaarbare wijze mensen worden onthoofd. Al gauw wordt er een oude legende opgeduikeld over de “Headless Horseman”, een bloeddorstige Duitser die door woedende dorpelingen werd onthoofd en sindsdien de bossen rond het dorpje onvelig maakt.
Politieagent Ichabod Crane (Depp) wordt vanuit New York op de zaak gezet. Hij is een progressief denker, die de misdaad met de wetenschap te lijf wil gaan. Zijn superieuren zijn hem liever kwijt dan rijk en dus mag hij de Headless Horseman gaan vangen.

~

Zoals altijd is de art direction tot in de puntjes verzorgd: het dorpje en de omringende bossen werden in een Engelse studio nagebouwd en zien er fantastisch uit: alles ademt een spookachtige sfeer, mede omdat de film in sterk onverzadigde blauw/groentinten is opgenomen. Er lijkt overal een constante laag mist te hangen, wat de sfeer alleen maar benadrukt. Ook de verschillende onthoofdingen zijn mooi uitgevoerd, met extra hulp van de computers van Industrial Light & Magic.

~

Johnny Depp speelt Ichabod Crane echter als een nerveuze speurneus en zijn veelvuldige flauwtes zijn aan het begin nog leuk, maar worden al snel irritant. Ook het verhaal heeft weinig om het lijf (het script werd geschreven door Andrew Kevin Walker, die eerder Se7en schreef) en wordt nergens echt spannend.
Sleepy Hollow is ondanks het griezelige onderwerp dan ook geen horror, maar vooral een echte sprookjesfilm.

Film / Films

The Sixth Sense

recensie: The Sixth Sense

.

sixthsense3.jpgHet lijkt wel of Hollywood eindelijk intelligent is geworden. 1999 wordt door velen gezien als het beste filmjaar van het afgelopen decennium, misschien wel van de hele eeuw. Het begon al met The Matrix, een film die niet alleen spectaculaire actiescènes bevatte, maar gebaseerd was op een complete filosofie over de werkelijkheid en wat wij als mensen daarin betekenen. eXistenZ van David Cronenberg draaide om hetzelfde thema.

Maar in 1999 kwam er nog een aantal persoonlijke, duidelijk buiten de mainstream vallende, films uit bij verschillende grote studio’s die vijf jaar geleden waarschijnlijk nooit – of alleen met onafhankelijk geld – gemaakt hadden kunnen worden. Zo was er David Finchers Fight Club en zo zijn er films als American Beauty (die donderdag uitkwam en waarover volgende week meer) en The Sixth Sense.

Het verhaal gaat over psychiater Malcolm Crowe (mooi gespeeld door Bruce Willis, die nogmaals bewijst dat hij meer is dan alleen maar een action hero) die de zaak van de jonge Cole Sear

~

in handen krijgt, een jongetje dat geplaagd wordt door geesten en in een voortdurende staat van angst leeft. Cole wordt gespeeld door Haley Joel Osment, die eerder een paar minuten te zien was als het zoontje van Forrest Gump en hier een topprestatie neerzet: we zien een jongetje dat continu bang is en we geloven hem.

The Sixth Sense is een griezelfilm, maar heeft geen overdadig geweld, bloed of speciale effecten nodig om te overtuigen; de spanning kruipt onder je huid door middel van de muziek en de hele mooie beelden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het verrassende einde, waardoor de hele film – net als Fight Club – in een ander daglicht komt te staan.

Regisseur Shyamalan heeft inmiddels het recordbedrag van $10 miljoen gekregen voor het schrijven en verfilmen van zijn volgende script.

Film / Films

Shrek

recensie: Shrek

.

Het is groen, het trekt kaarsen van oorsmeer uit zijn twee horentjes en vindt zijn persoonlijkheid ‘een ui’. Geen stinkende bol, maar een geheel van meerdere lagen. Shrek is de groene boeman van dit verhaal en onder die enge buitenkant zit een klein hartje. Meerdere lagen ook in het verhaal, want er is voor elk wat wils. Slapstickhumor voor de kleintjes, sappige one-liners voor papa en mama. Maar onder al dat verbale en visueel geweld schuilt ook hier een klein hartje: hoe hard Shrek zich ook probeert af te zetten van Disney-zoetsappigheid, aan het einde komt toch de moraal om de hoek kijken.

Shrek is duidelijk een verhaal voor twee verschillende doelgroepen. Voor de kleintjes, die hier een groene variant van De Zwanenprinses zien, en voor de volwassenen, die zich een bult lachen om de meesterlijk getimede uitspraken van Shrek (Mike Myers), zijn sidekick Donkey (Eddie Murphy), Prinses Fiona (Cameron Diaz) en de gemene Lord Farquaad (John Lithgow – 3rd Rock From the Sun). En toegegeven; Shrek is een enorm leuke en goede film. De grote mensenmassa’s in de film zijn vaak nog vrijwel identiek in beweging en aankleding, maar de belangrijkste figuren zijn met veel gevoel voor detail tot leven gekomen. De figuren zijn tot in de puntjes met hun achtergrond samengevoegd, zodat in los zand voetsporen verschijnen en in hoog gras een gebaand pad. Petje af voor de animatie.

Petje af ook voor de humor in deze film. De talloze verwijzingen naar andere films (Silence of the Lambs, The Matrix, Babe) maken de film een feest van herkenning en het grappentempo is hoog. Eddie Murphy doet het hier net iets beter dan in Disney’s Mulan, waar hij een vergelijkbaar drukke sidekick was. Mike Myers overdrijft zijn schotse accent gelukkig niet te erg, en John Lithgow is altijd goed, met of zonder gezicht erbij. Goede animatie, humor om van dubbel te liggen, wat wil je nog meer?

Wat ik wil, is dat Dreamworks ophoudt Disney af te maken in elke animatie die ze produceren. Iedereen weet dat Dreamworks-baas Katzenberg onder niet al te fijne omstandigheden weggestuurd is als hoofd animatie bij Disney. Vervolgens probeerde hij zijn vorige werkgever eerst het gras voor de voeten weg te maaien met Antz (Disney bracht A Bug’s Life net wat later) en nu is de baas van Disney gekarikaturiseerd als Lord Farquaad. Zijn land, Du Loc, is een weerspiegeling van Disney Land.
Ja het is grappig, en ja, je moet erom lachen omdat het ridiculiseren goed gebeurt. Maar het blijft beneden alle peil. Dreamworks schiet Disney af, maar stopt in Shrek eenzelfde moralistische toontje. Disney wordt naar de slachtbank gevoerd als de boodschap er te dik bovenop ligt. Van mij mag Dreamworks nu ook. Shrek is een alleszins geslaagde film, maar de pot moet de ketel niet gaat verwijten dat die zwart ziet.

Film / Films

Shaft

recensie: Shaft

.

shaft2.jpg

De naam “Shaft” zal de gemiddelde Nederlandse bioscoopganger weinig
zeggen, maar de gemiddelde Amerikaan associeert deze zwarte detective
met veel vrouwen en vooral veel geweld. Al vanaf 1971 jaagt Shaft in
series en films iedereen tegen zich in het harnas, of het nu witte mafiosi
of zwarte gansgters zijn. Het gevolg is vooral veel geweld.

In Samuel L. Jackson vond regisseur Singleton de perfecte Shaft: tough,
smart and cool. De NYPD-detective komt in actie als de zoon van een
steenrijke magnaat een jonge zwarte student doodslaat. Hij arresteert de
jongeman (voortreffelijk gespeeld door Christian Bale [ook: American
Psycho
], halverwege de film begin je hem echt te haten), doch deze wordt
al snel weer vrijgekocht. Gerechtigheid is ver te zoeken, en dus spant
Shaft zich in om deze zaak recht te zetten. Hij wordt geholpen door zijn
partner Vanessa Williams en zijn chauffeur en vriend – een idiote rol van
Busta Rhymes.

~

Zo op het eerste gezicht lijkt het verhaal standaard, maar het script
heeft
vele originele zijtakken: onderhuidse deals tussen Shafts vijanden en zijn
voormalige vrienden, flink wat verraad en een onverwachte climax. Ook
actieliefhebbers komen ruimschoots aan hun trekken,al zit er teveel
geweld in de film. Iedereen die onze held tegenspreekt wordt namelijk
steevast achterover geslagen.

Al met al is Shaft een geslaagde mix van actie en letterlijk zwarte humor.
Het ‘yo brother’ – gehalte is erg hoog – gelukkig steekt de film daar ook
flink de draak mee. Liefhebbers van actiefilms, Samuel L. Jackson en de
oude Shaft komen prima aan hun trekken!