Mystic River

recensie: Mystic River

“We zaten alledrie op de achterbank van die auto”. Zo eindigt deze film over trauma’s, schuld, onschuld en wraak, voortreffelijk geregisseerd door Clint Eastwood. We kennen Clint Eastwood vooral van z’n rollen in westerns, met als hoogtepunt de met vier oscars bekroonde Unforgiven, die hij zelf ook regisseerde. Elf jaar na die film komt hij nu weer met iets heel anders aanzetten. Mystic River, gebaseerd op het boek van Dennis Lehane.

~

Het verhaal draait om de drie jeugdvrienden Jimmy Markum (Sean Penn), Dave Boyle (Tim Robbins) en Sean Devine (Kevin Bacon). Ze speelden vroeger in een ruwe buurt in Boston. Als Dave op een dag wordt ontvoerd, verandert hun vriendschap. Hij zit vier dagen vast en wordt misbruikt, maar hij weet uiteindelijk te ontsnappen. Jaren later brengt de moord op de dochter van Jimmy de jeugdvrienden weer samen. Sean is inmiddels rechercheur geworden, en wordt op de zaak gezet. De hoofdverdachte blijkt niemand minder te zijn dan Dave, met zijn onverwerkte verleden. En ondertussen wil Jimmy, die geen lieverdje is, wraak.

Trauma’s

~

Er is genoeg tijd genomen om de karakters goed uit te werken, hoewel ze soms iets te vet worden aangezet. Je kijkt in de ziel van deze mensen, je voelt mee met het ongeloof en de agressie van Sean Penn (I Am Sam) en de trauma’s van Tim Robbins (High Fidelity), die zijn rol mooi neerzet. Hij wordt achtervolgd door herinneringen, die versnipperd in de film terug komen. Op zich hadden die herinneringen nog iets meer uitgewerkt kunnen worden, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat het in deze film ook draait om de zoektocht naar de dader.

Beklemmend

In de oplossing van het mysterie word je heen en weer geslingerd met oplossingen, maar niet op een vervelende manier. Het minpunt van de film is het slot, dat onbevredigend is, en door de carnavalsoptocht wel iets weg heeft van Van God los. De films zijn niet met elkaar te vergelijken, maar ze laten je allebei achter met een beklemmend gevoel.

Avondje detective

Dat gevoel wordt in deze film versterkt door de manier van filmen. Op de juiste manier in- en uitzoomen, prachtige sombere beelden, donkere taferelen: Boston leent zich uitstekend voor dit verhaal. Al met al is Mystic River een mooie film met een dramatisch, bitter randje. De sterke regie en de goede acteerprestaties zorgen ervoor dat je je niet verveelt en ook nog een avondje detective kan spelen.