Film / Films

De ultieme kerstfilm

recensie: It's a Wonderful Life

.

Op 20 December 1946 ging It’s a Wonderful Life in New York in premiere. Het is bijna niet voor te stellen dat de film toentertijd geen succes was. Men vond de film toch (how American!) te zwaar op de hand voor eenvoudig kerstvermaak. Daar komt nog bij dat het een zware winter was, de mensen bleven liever thuis voor de kachel.

Na een paar maanden was It’s a Wonderful Life vergeten. De roem die de film nu kent is grappig genoeg te danken aan een fout: de copyrights werden namelijk niet verlengd. Dit is doorgaans een grote ramp voor een film; slechte bewerkingen, uitzenden naar believen en ga zo maar door.
Begin jaren zeventig werd de film door kleine tv-stations uitgezonden als tegenwicht voor de grote vakantiespecials van de grote tv-stations. It’s a Wonderful Life werd geherwaardeerd, werd populairder en is inmiddels niet meer weg te denken met kerst.

Het oorspronkelijke verhaal is afkomstig van Philip van Doren Stern en was getiteld The Greatest Gift. In 1943 liet hij 200 exemplaren drukken voor vrienden en kennissen. Er kwam ook een kopie terecht op het kantoor van de RKO studio’s. De studio zag er wel een film in en kocht het verhaal voor tienduizend dollar. Er werden drie scripts van gemaakt, met in het achterhoofd Cary Grant voor de hoofdrol. Uiteindelijk kwam er niets van terecht en het script werd in de hoek gegooid en vergeten. Toen Frank Capra het verhaal las wist hij meteen dat hij hiervan een film wilde maken. Capra kocht het verhaal van RKO, eveneens voor tienduizend dollar, en kreeg de drie scripts cadeau. Capra ging zelf het script schrijven, veranderde de titel en had de hele film al in zijn hoofd. “One man, one film” was Capra’s credo.

Frank Capra was in de jaren dertig een van de meest geliefde regisseurs bij het grote publiek. Grote roem en populariteit verwierf hij met films als It Happened One Night, Mr. Deeds Goes to Town, You Can’t Take it With You en Mr. Smith Goes to Washington. (19:15)
ZDF (00:45) (Ist das Leben nicht schön?)

Film / Films

Hable con ella

recensie: Hable con ella

Hable con Ella is de nieuwe film van de Spaanse regisseur Pedro Almodovar. Almodovar werd vroeger bekritiseerd op zijn iets wat kolderieke films waarin hij leek te streven naar kitsch en provocatie. Maar na het succesvolle melodrama Todo sobre mi madre werden zijn kwaliteiten echt duidelijk.

~

De film begint met een scène waarin twee mannen naast elkaar zitten bij een dansoptreden. Eén van hen is zo geroerd door het stuk dat er tranen over zijn wangen rollen. In de volgende scène zie je één van de mannen, Benigno, een comateuze vrouw verzorgen. Hij vertelt haar over de voorstelling en dat de man die naast hem zat huilde van ontroering. Benigno is een verpleger. Hij heeft twintig jaar van zijn leven voor zijn moeder gezorgd met wie hij tegenover een balletschool woonde. Vanuit zijn raam keek hij altijd naar de ballerina’s en zo werd hij verliefd op Alicia, een ambitieuze balletdanseres. Meer dan een kort gesprek hebben zij nooit gehad, want Alicia krijgt een verkeersongeluk en raakt in coma. Benigno, wiens moeder net is overleden, biedt zich aan als verzorger. Zo kan hij toch bij zijn geliefde zijn.

Stier

Marco, de andere man uit het theater is een Argentijnse journalist. Op het moment van de voorstelling is hij bezig een artikel te schrijven over Lydia, een toreador. Ze worden verliefd en krijgen een relatie. Maar het noodlot slaat toe Lydia kan een aanval van een stier niet ontwijken en ook zij raakt in een coma.

~

Doordat zij in dezelfde privé-kliniek belandt als Alicia kruisen de paden van Benigno en Marco opnieuw. Voor Marco is de situatie een nachtmerrie; de vrouw van wie hij houdt ligt in coma en is onbereikbaar voor hem. Praten tegen haar lijkt hem nutteloos aangezien ze klinisch dood is. Benigno koestert zijn situatie juist. Hij praat tegen Alicia en verzorgt haar. Hij voelt zich nauw verbonden met haar. Naarmate de film vordert groeit er een hechte vriendschap tussen beide mannen. De film eindigt met een verrassende ontknoping.

Contrast

Marco en Benigno zijn twee totaal verschillende mannen. De oudere Marco heeft zijn hele leven veel gereisd en heeft veel levenservaring. Zijn nuchtere kijk op de situatie verbaast Benigno. Benigno is een dromer. Hij is zijn hele leven amper zijn huis uit geweest en heeft weinig meegemaakt. Dit contrast is ook enigszins terug te vinden bij de vrouwen van uit het verhaal. Alicia is een jong meisje die beschermd is opgevoed door haar vader. Lydia is een vrouw met een wat meer bittere kijk op het leven.

Viezerik

De film bevat mooie serene beelden. Benigno is helemaal weg van Alicia. Objectief gezien zou je hem een viezerik kunnen vinden die haar eerst bespioneerde vanuit zijn huis en haar nu van dichtbij bewonderd. De manier waarop hij haar wast komt vertederend en liefdevol over, maar had net zo goed anders opgevat kunnen worden. Almodovar houdt de beelden in de film ingetogen. Dit is een goede keuze geweest want het scenario is opvallend genoeg op zichzelf. Door het simpel en sober te houden komt het verhaal extra goed tot zijn recht.

Boeken / Strip

Maaikes Grote Dagboekje

recensie: Maaikes Grote Dagboekje

~

Kleine meisjes worden groot, zo ook Maaike Hartjes. Baarde zij eerder opzien met haar kleine dagboekjes, nu is het tijd voor het echte werk. Althans, dat is de eerste gedachte bij het zien van Maaikes Grote Dagboekje. Het is namelijk niet alleen groter maar vooral dikker dan de eerdere uitgaves. Al snel blijkt de lezer te moeten beschikken over een lange adem, wil hij dit hele dagboek binnen een afzienbare tijd tot zich nemen.

Kantklosuitje

Grofweg kan het album in twee delen worden gesplitst. Het eerste doet ons verslag van het lief en leed in en rond huize Hartjes. Ondanks dat de acteurs de hen toebedeelde rol met verve vervullen, gaan veel van de scènes als een nachtkaars uit. De (liefdes)perikelen en andere gebeurtenissen die ons worden voorgeschoteld lijken in veel gevallen slechts interessant voor de direct betrokkenen. Voor de argeloze lezer zullen het veelal niet meer dan kiekjes zijn van oma’s laatste kantklosuitje.
Toch doet het Maaike Hartjes onrecht om alles op deze manier te kenschetsen. Zij heeft het talent diepe gevoelens en alledaagse situaties op een aandoenlijke en grappige manier in beeld te brengen. Het is echter raadzaam wat kritischer te kijken naar de strekking van de verschillende verhaaltjes. Het predikaat dagboek verschaft de auteur veel creatieve vrijheid. Het is echter de kunst op de juiste manier met deze vrijheid om te gaan.

Balkanoorlog

~

Het tweede deel vormt het hoogtepunt van het boek. Hierin maken we kennis met Nikola en Saša, twee jongemannen die ten tijde van de Balkanoorlog hun eigen huis en haard bedreigd zagen door de bizarre capriolen van hun megalomane leiders en de daaropvolgende NAVO bombardementen.
Gedurende deze periode had Maaike Hartjes veelvuldig contact met hen via e-mails. Het is mooi om te zien hoe zij de gruwelen van deze oorlog op haar eigen relativerende wijze heeft vorm gegeven. Hierbij spaart ze niemand, ook zichzelf niet. Ook is het goed dat deze sombere scènes af en toe worden onderbroken door fragmenten uit Maaikes eigen leven. Al had het niet misstaan als zij hier en daar wat meer afstand had genomen van haar onderwerp. Dat had het voor de lezer nog aangrijpender gemaakt.

Het is Maaike Hartjes ten dele gelukt haar Grote Dagboekje op een boeiende wijze vorm te geven zonder al te veel de authenticiteit, die per slot van rekening bij een dagboek hoort, uit het oog te verliezen. Toch blijft het gevoel hangen dat dit iets te veel van het goede is. Door de grote hoeveelheid fragmenten, die lang niet altijd even sterk zijn, beklijft er weinig aan het eind. En dit, terwijl er toch genoeg te genieten valt. Het zou haar dus sieren als zij de volgende keer de lezer en zichzelf wat serieuzer zou nemen.

Muziek / Concert

Veel te degelijk

recensie: Krezip live

~

Er rust een zware last op de schouders van Jacqueline Govaert. De band Krezip valt en staat met haar innemende persoonlijkheid. Al springend, dansend en vooral ook gezellig kwekkend beweegt ze zich over het podium om het ons naar de zin te maken. En met succes. Het veelal jonge publiek geniet met volle teugen van de strak geregisseerde set van de band die begon als Tilburgs middelbare-school-bandje en in een paar jaar tijd uitgroeide tot een van Nederlands meest populaire en degelijke acts. Misschien wel iets te degelijk.

Waar is die oh zo belangrijke spontaniteit gebleven? Natuurlijk is de ontwapenende persoonlijkheid van Govaert nog steeds een belangrijke schakel, maar het lijkt verder wel of deze jonge band nu al de automatische piloot heeft ingeschakeld. Alle standaardtrucs en showelementen werden uit de kast gehaald om het publiek maar zoveel mogelijk te betrekken bij de verrichtingen op het podium. We moesten springen, klappen, zwaaien en zingen. Natuurlijk deed iedereen van harte mee, maar dat neemt niet weg dat die kunstgrepen iets goedkoops hebben.

Flauwigheden

Ook de dansjes en bewegingen van de verschillende bandleden waren voor een deel ingestudeerd. Dat hoeft toch helemaal niet in een goede rockshow. Deze jongens en meisjes hebben genoeg in huis om het op eigen kracht te redden. Al die flauwigheden zijn compleet overbodig en sluiten ware spontaniteit uit. Het lijkt wel of er gewoon geen plaats is voor een beetje gestoei op het podium.

~

Toch wist de band ondanks het ietwat zompige gitaargeluid een strakke set neer te zetten, waarin I Would Stay een ondergeschikte rol vervulde en godzijdank niet als clichématige toegift werd gespeeld. Juist de heerlijke jazzy encore gaf het tot dan toe behoorlijk vlakke optreden net dat broodnodige extra beetje klasse. Ook de stem van Govaert kwam hierin het beste uit. Het nieuwe album Days Like This bewees eerder dit jaar al dat er binnen Krezip echt geen gebrek aan talent is.

Te jong

Maar dus toch geen grootse daden van de band die, mede door de live-registratie van I Would Stay op Pinkpop, een behoorlijke podiumreputatie heeft weten op te bouwen. Krezip gaf een degelijk optreden en het publiek ging uit zijn dak. Maar is de band niet iets te jong om zo degelijk en veilig te spelen? Er is toch nog genoeg tijd om die paar wilde haren te verliezen.

8WEEKLY

The Lord of the Rings: The Two Towers

Artikel: The Lord of the Rings: The Two Towers

.

Filmspelletjes

~

Begin jaren 80 probeerde Atari de langzaam teruglopende verkopen te trotseren door de exclusieve rechten op de film E.T. te kopen. Met E.T. alleen verkrijgbaar voor de VCS2600 zou men de concurrentie wel voorblijven. Het spel bleek echter een bittere tegenvaller. Met had veel aan de licentie besteed, maar weinig geïnvesteerd in een goed spel. Door de jaren heen bleef dit lot de diverse film games achtervolgen. Dure licentie, mooie beelden, saaie gameplay. Dat wilde EA wel eens even anders doen.

Net echt

Ten eerste haalt EA het uiterste uit de mogelijkheden van de licentie. Alle grote namen uit de film verleenden hun medewerking, en zo kan het dat de karakters in het spel de zelfde stemmen hebben als in de film. Verder zijn er prachtige scènes uit de film overgezet in het spel. Tijdens zo’n scène switchen de filmbeelden langzaam naar 3D animatie. Zo lijkt het net alsof je echt een rol in de film speelt. Dit geeft een spel gebaseerd op een film een belangrijke meerwaarde.

Orkje slachten

~

Het spel zelf is qua gameplay tamelijk eenvoudig. Je bestuurt een figuurtje dat zich met veel geweld een pad door de wereld van Middenaarde moet hakken. Golven van orks en ander addergebroed zal je proberen een kopje kleiner te maken. Level voor level werk je het verhaal van The Fellowship en The Two Towers af. Je begint in level één als Isildur, die na een groots gevecht met de troeppen van Sauron de ring te pakken krijgt. Dan volgt weer een stukje film, om dan over te gaan in het volgende level. Hier moet Aragorn een gevecht leveren met de Nazgùl, de ringgeesten. Hierna volgen Moria en de vele andere prachtige locaties die het spel rijk is.

Bijlen en pijlen

Tussendoor kan de speler kiezen wie hij bestuurt. Legolas de Elf is snel en kan makkelijk schieten met pijl en boog. Gimli de dwerg is sterk en onverzettelijk, en gaat gewapend met een imponerende bijl. Elk figuur heeft zo zijn eigen voordelen en special moves. Na elk level krijgt de speler punten, waar men weer nieuwe aanvallen kan kopen. Deze aanvallen zullen verderop zeker nodig zijn om het spel tot een goed einde te brengen.

Secrets

Beeld en geluid zijn een ware lust voor het oog. Alle levels zien er werkelijk prachtig uit, en de muziek is uiterst sfeervol. De liefhebbers van de film kunnen hier hun hart ophalen, want alle locaties zijn ook in de film te bezichtigen. Door een level te halen kan men diverse secrets vrijspelen. Dit zijn vaak filmpjes over het maken van het spel, en interviews met acteurs. Dit maakt de connectie tussen spel en film helemaal compleet. Erg grappig om te zien is hoe de diverse acteurs de stemmetjes voor hun game-karakters inspreken.

Conclusie

EA verdient een absolute pluim voor de filmadaptie. De fans van de LotR-films krijgen met dit spel zeer zeker waar voor hun geld. De gameplay had misschien iets dieper gekund, veel meer dan hakken, lopen en schieten is er vaak niet te doen. Maar als hak-en-slaspel is LotR een absolute topper, en in combinatie met de prachtige verzorging een prima aanschaf.

Film / Films

The Lord of The Rings: The Two Towers

recensie: The Lord of The Rings: The Two Towers

.

~

J.R.R. Tolkien was een dromer, de man die een halve eeuw geleden een boek schreef over zijn ‘wereld’. Een wereld die bestond in zijn eigen hoofd, een soort alternatieve bijbel voor deze briljante man, een hoogleraar in de talen. Hij bedacht 14 verschillende talen voor zijn eigen wereld, en uit deze fascinatie ontstond The Lord of the Rings, een boek waarvan later 52 miljoen exemplaren verkocht zouden worden en wat na de bijbel het meest gelezen boek ooit werd.

Peter Jackson, discutabel de grootste Lord of the Rings-fan ooit heeft ongeveer zes jaar van zijn leven besteed aan het verfilmen van alle drie de delen van The Lord of the Rings. Eind 2001 verscheen het eerste deel van de film; The Fellowship of The Ring op het grote doek. Een overweldigend succes en Jackson deed wat van hem verwacht werd : hij creëerde een film die voor nieuwkomers het verhaal toegankelijk maakte en verzorgde voor de fans een droom die werkelijkheid werd. The Fellowship was het begin van de trilogie, en stelde ons voor aan o.a. Frodo (Elijah Wood), Aragorn (Viggo Mortensen) en Gandalf (Ian Mckellen), de sleutelfiguren uit het verhaal.

Val

Waar Tolkien het tweede boek begint met de dood van Boromir (die wij al zagen aan het einde van de eerste film), begint The Two Towers nu met een korte, fantastische flashback (met de nodige special effects) van de val van Gandalf met het groteske monster Balrog uit het eerste deel. Net als bij het begin van The Fellowship, word je hiermee weer vanaf de eerste minuut in de film gezogen.

~

Zoals iedereen weet is het genootschap van de ring uit elkaar getrokken aan het einde van deel een. Merry en Pippin zijn ontvoerd door de orks en Aragorn, Legolas en Gimli, verdrietig maar niet verslagen na het verlies van Boromir, zetten de achtervolging in op de ‘hobbitnappers’. Frodo en Sam zetten intussen koers naar Mordor.
Waar Tolkien in zijn boek deze verhalen ietwat serieel laat verlopen, kiest Jackson voor de parallelle aanpak. Hij weeft de verhalen door elkaar, en dit is natuurlijk een uitstekende manier om een film van drie uur te op stoom te houden.

Drie karakters

De essentie van The Lord of the Rings draait natuurlijk om die ene ring, en Frodo draagt de verantwoordelijkheid om deze ring te vernietigen. Het belangrijkste en tevens boeiendste verhaal van het tweede deel is dan ook die van de twee hobbits, die getergd door vermoeidheid en angst blijven vechten om de wereld te redden van totale duisternis. Zij ontmoeten het wezen Gollum (het allermooist vormgegeven computergeanimeerde karakter tot nu toe in een film) dat de ene ring jaren in zijn bezit had en daardoor compleet vervormd is geraakt. Hij wil zijn ring terug, en hoewel hij verraderlijk is en niet te vertrouwen, weten Frodo en Sam hem te strikken om hen te helpen in een weg te vinden naar Mordor. Deze drie karakters komen zo ontzettend goed tot leven in de tweede film dat het boek er zelfs beter op wordt.

~

Gimli, Legolas en voornamelijk Aragorn zijn de feitelijke helden van deze film. In hun verhaal strijden zij tegen de uitroeiing van de mens. Sauron en de tovenaar Saruman hebben een bond gesloten en willen alles wat mens is vernietigen. De drie strijden met behulp van de teruggekeerde Gandalf en de mannen van Rohan tegen dit kwaad die tot een immens spannende climax komt in het gevecht om Helm’s Deep.

Arwen

Het verhaal van Arwen (Liv Tyler) – die bovendien helemaal niet voorkomt in het boek The Two Towers – is niet nodig voor de essentie van het het verhaal en vertraagt de film onnodig. Jackson neemt op meerdere momenten in de film een “loopje” met het boek, wat soms wat vervelend kan zijn voor de fans, maar veelal wel ten goede komt aan het tempo of spanning van de film.

~

Het feit blijft, dat net als in deel een, Jackson zijn eigen creativiteit en visie met die van Tolkien samensmelt en dat het resultaat, een uitzondering daar gelaten, zeer goed uitpakt. De karakters komen nu pas echt tot leven, de gevechten zijn verdubbeld in aantal en we hebben een magnifieke Gollum erbij gekregen. Kortom, Jackson presteert het om het vervolg nog beter te maken dan deel een en dat werft veel respect. Heel veel respect.

Lees ook wat 8WEEKLY van The Fellowship of the Ring vond!

Boeken / Non-fictie

Over het autobiografisch geheugen

recensie: Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

~

Je kent het wel: je loopt langs een snackbar, snuift de lucht van versgebakken (als het niet de Febo is althans) patat op, en een herinnering flitst door je hoofd. Of je hoort een liedje uit zoveelennegentig dat je nog steeds associeert met de eerste keer dat je een gooi- en smijtruzie met je vriendin had. Douwe Draaisma schreef over zulke associaties en andere eigenaardigheden van het menselijk autobiografisch geheugen het boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt.

Eigenlijk is het geen boek, maar een (bijzonder fraai vormgegeven, het moet gezegd) collectie artikelen die al in bladen als Feit & Fictie en Psychological Magazine, maar ook in NRC Handelsblad verschenen. Het karakter van de hoofdstukken vertoont daardoor onderling nogal wat variatie. Maar dat stoort op zich niet, aangezien Draaisma’s casus(sen), hoewel divers, zonder uitzondering teruggrijpen op de het centrale thema.

Familie bij de kerstboom

Die diversiteit wordt duidelijk als je je van een hoofdstuk over Idiots Savants via een gesprek met Ton Sijbrands over blind simultaandammen beweegt naar een beschrijving van de zaak-Demjanjuk en de cruciale rol die de herinneringen van kampslachtoffers daarbij speelden. Het leukste hoofdstuk is eigenlijk het minst relevante: Draaisma beschrijft hoe de foto-amateur Richard Wagner (nee, een andere Richard Wagner) vanaf 1900 elke kerstavond een foto maakte van zichzelf en zijn vrouw Anna bij de kerstboom. Wagner bleef dat doen totdat zijn vrouw overleed in 1945, en het ruim veertig jaren overbruggende foto-archief (of foto-geheugen) toont niet alleen het ouder wordende echtpaar, maar ook het wel en wee van Duitsland gedurende die periode, van welvaart (1900), via ontbering (1917) en middelbare leeftijd (1927) naar een nogal roemloos einde (1942).

~

Draaisma slaagt er goed in om voorbeelden aan te dragen die zijn verhaal op een inzichtelijke manier ondersteunen. De vergelijking met Oliver Sacks zal ongetwijfeld wel eens zijn gemaakt, maar eigenlijk staat Draaisma’s aanpak me veel meer aan. Het is minder ‘aapjes kijken’; de voorbeelden staan in dienst van het punt dat de auteur probeert over te brengen.

Reuk

Soms vraag je je wel af waar Draaisma’s keuzes op zijn gebaseerd. Bij het hoofdstuk over de rol van de reuk in het geheugen schrijft hij juist daar een grote betekenis aan toe omdat reuk een ‘primaire’ indruk achterlaat, dus niet wordt ‘gefilterd’ door interpretatie. Maar is dat echt zo? Kan geluid niet een net zo onmiddelijke en krachtige associatie oproepen als geur? En omgekeerd, zijn geuren nooit onderhevig aan interpretatie? Het punt is dat ik best van Draaisma wil aannemen dat de reuk een krachtige stimulans voor herinnering kan zijn, maar dat hij weinig moeite neemt om zijn keuze voor juist dat zintuig te rechtvaardigen.

Iwan de verschrikkelijke

Waar Draaisma bovendien zichtbaar moeite mee heeft is de vorm. Hij lijkt soms te twijfelen tussen het schrijven van een handboek en een essaybundel, wat zowel in de vorm als in het taalgebruik terug is te zien. Draaisma laat meestal iets te snel al zijn kaarten zien, waardoor de spanning – voor de geïnteresseerde leek althans – halverwege de hoofdstukken is weggenomen. De uitzondering is het deel over het proces van John (of Iwan) Demjanjuk, die in Israël door talloze overlevers van Treblinka werd aangeduid als de kampbeul ‘Iwan de verschrikkelijke’ terwijl hij later bleek dat nooit geweest te zijn – hij was even verderop, in Sobibor bezig de kampbewoners het leven zuur te maken.
Daarbij komt in het taalgebruik iets te vaak de wil om liever compleet dan interessant te zijn naar voren. Dat is prima wanneer je een studieboek schrijft dat tentamenhallen vol studenten tot competente psychologen moet opleiden, maar funest voor een boek als dit, dat net zozeer aan literaire als aan inhoudelijke maatstaven moet voldoen. Het is des te spijtiger omdat het veel van Draaisma’s kennis en enthousiasme lijkt te verhullen.

Waarom dat leven sneller gaat?

Eigenlijk weet ik niet goed wat ik hiermee aan moet. De Nederlandse pendant van Oliver Sacks of Stephen Jay Gould is Draaisma in elk geval (nog) niet. Hij heeft een fijn oog voor interessante gevallen, gebruikt ze op een nuttige manier, maar stylistisch komt het er allemaal nog niet zo lekker uit. Geen slecht boek, zeker niet; het had alleen nog een stuk beter kunnen zijn. En natuurlijk ga ik niet verklappen waarom het leven sneller gaat als je oud wordt. Daar kom je vanzelf nog wel achter.

De homepage van Douwe Draaisma

Muziek / Album

Briljante muziek voor pubers

recensie: System Of A Down - Steal This Album

.

~

Wat al ergerlijk is voordat je de CD in je speler hebt kunnen schuiven, is het feit dat de band niet trots genoeg is op de teksten om er een boekje met deze teksten bij te leveren. De teksten kun je downloaden als je met de CD een afgeschermd gedeelte van hun website bezoekt. Dat is mijns inziens wel een beetje goedkoop. Twee versies uitbrengen van de CD, met dubbel artwork, maar er geen teksten bijleveren. Maargoed, dan moeten we het dus maar doen met dat wat we kunnen verstaan.

Peaches

~

Het album begint makkelijk. Een simpel gitaarloopje en een tekst die veel weg heeft van het legendarische “Peaches”. In dit nummer wordt gewoon stevig op de gitaar geslagen. Maargoed, beter goed hakwerk, dan slecht uitgevoerde pogingen tot briljante muzikaliteit.

Het album rolt vervolgens lekker verder door in het gehoor. Ik zou bijna zeggen dat de band gewoon lekkere moderne rockmuziek ten gehore brengt, met af en toe een verrassend instrument of geluid. De muziek is goed en lekker stevig maar niet echt vernieuwend.

Subtiel

Toch spitsen je oren zich toch nog aan het einde van het album als het mooi en meeslepende Ego Brain te horen wordt gebracht. Met dit nummer laat de band horen dat ze niet alleen stevige rockmuziek kan laten horen, maar ook op de rustige momenten waar het op een goede samenklank aankomt een goed figuur kan slaan. Iets later doen ze dit nog een keer met het subtiele Roulette.

~

De conclusie is dat dit is een leuk, goed in het gehoor liggend album is voor de gemiddelde luisteraar. Niet alleen het stevige rockgeweld komt aan bod, maar de band kan ook goed met wat subtielere muziek overweg. Als je echter in de puberteit bent en als je primaire levensdoel is om je ouders over de zeik te jagen, dan is dit meer dan een uitstekende gelegenheid. Gewoon af en toe draaien en de hoes laten slingeren, zodat het provocerende taalgebruik goed overkomt, en je hebt gegarandeerd succes!

Officiele website
Sony music

8WEEKLY

Konijn met kerst

Artikel:

.

~

Arme Flappie. De ene dag nog gezellig met zes anderen in een draadgazen kooitje van 60 bij 50 centimeter, de eerste Kerstdag op je bord. Dat moet niet mogen. Stichting Wakker Dier en Stichting Vrij Konijn roepen dan ook iedereen op om hun online petitie te tekenen.

Met abrikozen en rozijnen

Als je met kerst per se konijn wilt eten, neem dan wild konijn. Dat heeft tenminste nog vrij rond mogen huppelen voordat het een schot hagel in de flank kreeg. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging KNJV weet wel wat je met een lekker konijntje kunt doen: wild konijn met bier, wilde konijnebouten met abrikozen en rozijnen…Jammie!

~

Maar hoe kom je aan een wild konijn als je geen jager bent? Aanrijden, da’s de beste optie, want je kunt altijd zeggen dat je het per ongeluk hebt gedaan en dat het toch zonde is om zo’n beest dan te laten liggen. De Australiër Phil Mosies heeft er een sport van gemaakt om lekkere maaltjes te bereiden van wat eerst onder zijn wielen kwam. Op zijn site Road Kill Cookery leer je hoe je van de nood een deugd maakt.

Een kinderziel verminken

Ook kun je je kind konijnen leren schieten. Dat moet je voorzichtig doen. Koop een klein pistool en begin met namaakkonijnen. Laat die kartonnen dieren steeds meer op echte konijnen lijken en koop dan een wit konijn. Je kind schiet ‘m zo af. Hij kan een beetje huilen, maar dan moet je erover praten: “After the rabbits are dead, be sure to talk about how great it is to have another hunter in the family.

~

Gebakken eekhoorn

Ach, maar konijn is ook maar zo gewoontjes. Becky, woonachtig op Becky’s Island, heeft recepten voor veel interessantere diersoorten. Je bent gegarandeerd de enige in de straat die eekhoorntjes op het menu heeft staan, of iguana, stinkdier, eland of wasbeer. Becky waarschuwt wel: If you invite friends over and serve these recipes, make sure you have other friends!
In Australië eten ze naast de road kill ook erg smakelijk van krokodil, emoe of kangoeroe. Wat dacht je van kangoeroestaartsoep?

Entomophagie!

~

Wil je het helemaal exotisch? Probeer dan insecten! Krekels, sprinkhanen, meelwormen en andere kruipers zijn gezond, goed voor het milieu en de oplossing voor het wereldvoedselprobleem. Wat dacht je van knapperige chocolade-krekelkoekjes, sprinkhanen in gelatine of risotto met meelwormen? Als je interesse gewekt is, kun je van Aletheia Price leren hoe je zelf bugs kunt kweken. Zij begon op haar dertiende met entomophagie (een chic woord voor insecteneten) en weet er dus alles van.

Zeg het met…

Wie niet zo van knapperig houdt of vegetariër is, kan het altijd nog proberen met bloemen. Rozenblaadjescake of roerei met bloemblaadjes, gefrituurde hostabloemen; het ziet er niet alleen appetijtelijk uit, het smaakt ook nog eens zo.

Betreurenswaardig voedsel

~

Tenslotte, voor allen die het thuis niet voor het zeggen hebben en moeten eten wat de pot schaft, is hier nog een site met mooie plaatjes. Kan je moeder niet koken en ziet alles wat ze op tafel zet er smerig uit? Troost je dan met de gedachte dat ze niet alleen is. Hele kookboeken zijn gevuld met de gruwelijkste foto’s van de gruwelijkste recepten. De gallery of regrettable food heeft een curieuze verzameling vergaard. Kijk en huiver!
Aan alle anderen die zelf koken of lekker te eten krijgen: smakelijk!

Film / Achtergrond
special: Ben Sombogaart, Thekla Reuten en Hanneke Niens over De Tweeling.

Eén tweeling, twee werelden

.

~

De Tweeling is in Nederland door bijna twee miljoen mensen gelezen en in Duitsland door anderhalf miljoen mensen. Een verhaal over twee vrouwen die hetzelfde zijn, maar in een wereld van verschil leven. De een in bezet Nederland, de ander in Nazi-Duitsland. Hoewel ze toenadering zoeken en elkaar weerzien, breekt de band die de tweeling heeft. Vijftig jaar na hun laatste ontmoeting zien Anna en Lotte elkaar weer; de een zoekt naar rust, de ander naar antwoorden.

Opgelucht

Ben Sombogaart: “Mijn vrouw raadde me De Tweeling aan, maar ik heb het nooit gelezen, totdat ik gevraagd werd om de film te maken. De eerste tien, twintig bladzijden was het wennen, vooral omdat al in mijn achterhoofd al meespeelde dat ik er een film van ging maken.” Het scenario werd geschreven door Marieke van der Pol, die onder meer hulp kreeg van Edwin de Vries.

“Er is veel meer druk dan bij een origineel scenario,” zegt Ben. “Hier kijkt er een schrijver over je schouder mee, ze denkt mee, ze heeft zelfs invloed op je manier van regisseren.” Ook zijn vorige film, Abeltje, was erg zwaar. “Het klinkt misschien wat cru maar we waren eigenlijk opgelucht toen Annie Schmidt doodging,” zegt Ben voorzichtig. “Je krijgt dan als regisseur meer ruimte. Tessa de Loo leeft overigens nog steeds,” haast hij zich eraan toe te voegen.

Producente Hanneke Niens: “Tessa de Loo wilde zich niet met het script bemoeien. ‘Dan ga ik van m’n stokje,’ zei ze. Ze zou zoveel dierbare dingen niet terug zien. Maar ze respecteerde wel het verschil dat er altijd is tussen een boek en een film.” Thekla Reuten, die de rol van Lotte speelt, sprak na de film met de schrijfster. “Ze vond het een mooie film. Ondanks het afscheid dat ze van veel dingen had moeten nemen. Ze vond ‘m heel mooi.”

Mevrouw Vogel

~

De Tweeling speelt in verschillende tijden. We zien hoofdpersonen Anna en Lotte als kinderen, als jonge vrouwen en als bejaarden. “We zijn begonnen met Thekla als Lotte, en met haar als uitgangspunt hebben we naar andere Lottes en Annas gezocht,” zegt producente Niens. Ellen Vogel speelt de oude Lotte. “Ik kwam mevrouw Vogel natuurlijk nooit tegen op de set,” zegt Thekla, “Maar ik heb haar voor het begin wel opgebeld. Je moet het toch met elkaar eens zijn. We hebben een uur gepraat. Als mensen nu naar me toe komen om te zeggen dat ze mevrouw Vogel en ik als dezelfde persoon geloofwaardig vonden, dan vind ik dat heel mooi om te horen.”

Wereld van verschil

Nadja Uhl speelt Anna, de Duitse helft van de tweeling. Als je een tweeling speelt, moet het wel klikken. “Ja, maar je bent ook verschillend,” zegt Thekla. “Nadja en ik zijn wel naar elkaar toegegroeid tijdens de productie, maar niet te veel. Dat moet ook, want hoewel we in de film elkaars bloed voelen stromen, leven we toch in een heel andere wereld.”

In de film strijden twee zussen eerst tegen elkaar, later met elkaar. Thekla wilde eerst graag Anna spelen. “Iedereen leeft met Anna mee, want haar lijden is het meest concreet: ze wordt in elkaar geslagen en moet overal voor vechten.” Maar de regisseur zag in Thekla meer een Lotte. “Ook zij verdient sympathie. Ze strijdt ook, al is het meer onderhuids. Ze komt inderdaad terecht in een warm bed, maar daar wil ze helemaal niet in liggen. Je moet begrip hebben voor beide kanten van de situatie. Anna heeft het zwaar, maar Lotte ook.”

Blauwogige Ariër

~

De Tweeling laat zien dat niet alle Duitsers slecht waren in de Tweede Wereldoorlog. “Het enthousiasme van de Duitse acteurs was groot,” vertelt Ben. “Het boek is ook bij hun bekend. Bovendien doet de film de Duitsers recht. De acteurs wisten waarom het nodig was dat ze ‘sieg heil’ riepen of schunnige liedjes over Joden zongen.” Roman Knizka, die Anna’s geliefde Martin speelt, is een SS-officier. “Maar hij is met opzet geen hoogblonde, blauwogige Ariër.”

Negen miljoen gulden

Ondanks het Duitse enthousiasme wordt de film in eerste instantie alleen in Nederland uitgebracht. “Er is ook geen Duitse financiering geweest. De Tweeling is een Nederlands-Luxemburgse co-productie. Ze zijn daar toch wat terughoudender in het geld besteden aan films.”
Niens: “De tweeling heeft negen miljoen gulden gekost, wat een groot budget is voor Nederlandse films. Hoe meer geld, hoe meer ruimte. Zo konden we de film bijvoorbeeld op 35mm schieten, hadden we meer draaidagen en dus ook meer rust.”

De Tweeling is geen spetterende actiefilm. “Toch hoop ik dat ook jongeren gaan kijken,” zegt Ben. Thekla: “Mensen moeten beseffen dat oorlog meer is dan krantenkoppen alleen. Het gaat om mensen. Om vaders en moeders, broers en zussen. Zolang er mensen zijn, is er oorlog. Een oorlog heeft alleen maar slachtoffers.”

Lees ook de recensie van De Tweeling.