Hable con ella

recensie: Hable con ella

Hable con Ella is de nieuwe film van de Spaanse regisseur Pedro Almodovar. Almodovar werd vroeger bekritiseerd op zijn iets wat kolderieke films waarin hij leek te streven naar kitsch en provocatie. Maar na het succesvolle melodrama Todo sobre mi madre werden zijn kwaliteiten echt duidelijk.

~

De film begint met een scène waarin twee mannen naast elkaar zitten bij een dansoptreden. Eén van hen is zo geroerd door het stuk dat er tranen over zijn wangen rollen. In de volgende scène zie je één van de mannen, Benigno, een comateuze vrouw verzorgen. Hij vertelt haar over de voorstelling en dat de man die naast hem zat huilde van ontroering. Benigno is een verpleger. Hij heeft twintig jaar van zijn leven voor zijn moeder gezorgd met wie hij tegenover een balletschool woonde. Vanuit zijn raam keek hij altijd naar de ballerina’s en zo werd hij verliefd op Alicia, een ambitieuze balletdanseres. Meer dan een kort gesprek hebben zij nooit gehad, want Alicia krijgt een verkeersongeluk en raakt in coma. Benigno, wiens moeder net is overleden, biedt zich aan als verzorger. Zo kan hij toch bij zijn geliefde zijn.

Stier

Marco, de andere man uit het theater is een Argentijnse journalist. Op het moment van de voorstelling is hij bezig een artikel te schrijven over Lydia, een toreador. Ze worden verliefd en krijgen een relatie. Maar het noodlot slaat toe Lydia kan een aanval van een stier niet ontwijken en ook zij raakt in een coma.

~

Doordat zij in dezelfde privé-kliniek belandt als Alicia kruisen de paden van Benigno en Marco opnieuw. Voor Marco is de situatie een nachtmerrie; de vrouw van wie hij houdt ligt in coma en is onbereikbaar voor hem. Praten tegen haar lijkt hem nutteloos aangezien ze klinisch dood is. Benigno koestert zijn situatie juist. Hij praat tegen Alicia en verzorgt haar. Hij voelt zich nauw verbonden met haar. Naarmate de film vordert groeit er een hechte vriendschap tussen beide mannen. De film eindigt met een verrassende ontknoping.

Contrast

Marco en Benigno zijn twee totaal verschillende mannen. De oudere Marco heeft zijn hele leven veel gereisd en heeft veel levenservaring. Zijn nuchtere kijk op de situatie verbaast Benigno. Benigno is een dromer. Hij is zijn hele leven amper zijn huis uit geweest en heeft weinig meegemaakt. Dit contrast is ook enigszins terug te vinden bij de vrouwen van uit het verhaal. Alicia is een jong meisje die beschermd is opgevoed door haar vader. Lydia is een vrouw met een wat meer bittere kijk op het leven.

Viezerik

De film bevat mooie serene beelden. Benigno is helemaal weg van Alicia. Objectief gezien zou je hem een viezerik kunnen vinden die haar eerst bespioneerde vanuit zijn huis en haar nu van dichtbij bewonderd. De manier waarop hij haar wast komt vertederend en liefdevol over, maar had net zo goed anders opgevat kunnen worden. Almodovar houdt de beelden in de film ingetogen. Dit is een goede keuze geweest want het scenario is opvallend genoeg op zichzelf. Door het simpel en sober te houden komt het verhaal extra goed tot zijn recht.