Film / Films

De zelfmoord van Wilbur

recensie: Wilbur Wants to Kill Himself

Het ene na het andere potje pillen giet Wilbur (Jamie Sives) leeg in zijn mond. Toch zijn die potjes in de badkamer niet genoeg: ook de gasoven moet aan. Op zoek naar een munt om deze aan te zetten, slaat hij alle pillen die hij tegenkomt in huis achterover. Nonchalant, doelgericht, alsof hij elke dag zelfmoord probeert te plegen.

~

Na deze eerste scène van Wilbur Wants to Kill Himself blijkt dat dat inderdaad het geval is. Wilbur heeft alle mogelijke manieren om zichzelf van het leven te beroven al eens overwogen of geprobeerd. “Pillen en gas dit keer” vertelt hij zijn therapiegroep luchtig. Als zijn therapeut hem zegt dat het wel eens had kunnen lukken, kijkt Wilbur hem doordringend aan. “Ja, dat was zo ongeveer de bedoeling.”

Zelfmoord als ‘way of life’

~

Hoe ellendig een thema als zelfmoord kan klinken, regisseuse en schrijfster Lone Scherfig (Italian For Beginners) behandelt het heel lichtvoetig. Waarom Wilbur zo nodig dood wil, blijft onuitgesproken. Ongelukkig lijkt hij niet. Hij heeft een schat van een broer, Harbour (Adrian Rawlins), die voor hem zorgt en elke keer de ambulance belt. Zelfs als Harbour trouwt met Alice (Shirley Henderson), maakt Wilbur net zo vanzelfsprekend deel uit van het gezin als haar dochtertje. Voor Wilbur lijken de pogingen eerder een ‘way of life’, voortkomend uit zijn rol als zorgenkindje, dan een uitweg uit een vreselijk leven. Na een poosje accepteer je dit als toeschouwer als een wat vreemde eigenschap: dat het hem echt zal lukken, lijkt onwaarschijnlijk.

Stuntelig

Wilbur is niet het enige karakter in de film die wat raar omgaat met de werkelijkheid. Eigenlijk doen alle hoofdrolspelers dat. Tegelijkertijd – of misschien wel juist daardoor – blijven ze heel menselijk en begrijpelijk. Een omhelzing is stuntelig, net als de manier waarop Harbour bij hun tweede ontmoeting kauwgom uit Alices haar haalt. “Haar haar was zo zacht”, vertelt hij later stralend aan zijn broertje. Zo vertederend en lief als Harbour is, zo lomp is Wilbur. “Ik had wel een hond genomen als ik in mijn oor gelikt wilde worden”, zegt hij tegen een van de vele vrouwen die desondanks als een blok voor hem vallen.

Gelikt

Dat de toch wat bizarre karakters zo sterk tot leven komen, is mede de verdienste van de acteurs. Het camerawerk en de bruin-groenige kleuren – veel gelikter dan in de dogmafilm Italian For Beginners, maar toch verre van ‘Hollywood’ – versterken dat gevoel van echtheid. De bedomptheid van de tweedehands boekenwinkel kun je bijna ruiken, net als de kou in de lucht en de grijze straten.

Vreemd

Pas als je de bioscoop uitloopt, merk je pas echt wat deze film zo sterk maakt. Omdat je van de hoofdrolspelers met al hun vreemde karaktertrekjes gaat houden, lijkt het normaal dat het ene drama – de constante stroom aan zelfmoordpogingen van Wilbur – grappig wordt gebracht, terwijl het andere drama – de ziekte van zijn broer – wel droevig is. Zelfs de vreemde driehoeksrelatie tussen Alice, Harbour en Wilbur lijkt logisch. Dat je die tegenstellingen bijna twee uur lang niet als vreemd ervaart, toont aan hoe goed Wilbur Wants to Kill Himself in elkaar zit.

Film / Films

De ultieme klassieker

recensie: Casablanca

Om onze kennis van de filmgeschiedenis een beetje op peil te houden, houden mijn vriendin en ik bij welke meesterwerken van de cinema we al hebben gezien en, belangrijker, welke nog op ons liggen te wachten. We doen dit aan de hand van een uitgeprinte IMDb Top 250: de beste 250 films volgens de gebruikers van de Internet Movie Database. De hoogst genoteerde titel die we allebei nog nooit hadden gezien was Casablanca, nummer vijf op onze lijst van 23 september jongstleden, ingeklemd tussen Schindler’s List en The Fellowship of the Ring.

Waarom ik de film tot voor kort nog nooit had gezien, is me nog steeds een raadsel, want ik moet hem al zeker drie jaar geleden eens van de BBC hebben opgenomen op video (in die oertijd dat ik nog films van tv opnam). Laten we het erop houden dat het er gewoon nooit van gekomen is. Maar nu deze prachtige special edition dvd van de film op uitkomen staat, is er natuurlijk geen excuus meer om hem links te laten liggen.

Tijdloos

Natuurlijk is het onmogelijk nog iets nieuws toe te voegen aan de stroom publicaties die sinds 1942 over de film zijn verschenen, zeker niet na een eerste keer. Maar wat opvalt is het tempo van de film (een handelsmerk van regisseur Curtiz): afgezien van enkele technische details (achtergrondprojecties, onvaste camerabewegingen) oogt Casablanca geen moment gedateerd. Ook het verhaal, tegelijkertijd een thriller over gestolen reisdocumenten en een romantisch drama over een verloren liefde, is tijdloos en draagt bij aan de klassieke status van de film. Nu ik Casablanca eindelijk heb gezien, weet ik dat het niet bij één keer kijken zal blijven.

Bij toeval een klassieker

~

In feite was Casablanca gewoon een standaardproductie (alle grote studio’s produceerden per jaar zo’n vijftig titels, oftewel een film per week), die bijna bij toeval een klassieker werd. Het is zo’n film waarbij alle elementen perfect op elkaar zijn afgestemd: de juiste hoofdrolspelers, de juiste regisseur en het juiste verhaal (op basis van een script waaraan dagelijks nog werd gesleuteld; Ingrid Bergman wist lange tijd niet op wie van de twee kanshebbers in de film ze nu verliefd moest zijn). Timing speelde ook een grote rol: vlak voordat de film uitkwam, vond de legendarische ontmoeting tussen Roosevelt en Churchill plaats in… Casablanca. Toen de film een paar maanden later drie Oscars won (waaronder die voor beste film en beste regie), was de reputatie van de film defintief bezegeld.

Stonede Tweety

Een film als Casablanca verdient natuurlijk een deluxe-behandeling op dvd, en dat zit gelukkig wel snor: naast twee zeer enthousiaste en informatieve commentaartracks – de eerste van filmcriticus en Casablanca-fan Roger Ebert, de tweede van filmhistoricus Rudy Behlmer – bevat deze tweedelige set een schat aan uniek beeld- en geluidsmateriaal, waaronder de eerste proefaflevering van een geflopte televisieserie gebaseerd op de film en een – wel geslaagde – parodie-slash-hommage met Bugs Bunny als Rick en een stonede Tweety als de gluiperige Ugarte. Natuurlijk ontbreekt ook de terugblik op het maken van de film niet, in de vorm van de halfuur-durende documentaire You Must Remember This.

Essentieel

De film Bacall on Bogart is bijna even lang als Casablanca zelf, en bevat voornamelijk fragmenten uit films van Humphrey Bogart, aan elkaar gepraat door zijn vrouw en collega Lauren Bacall en aangevuld met interviews met schrijvers, regisseurs en andere kenners van het oeuvre van “Bogie”. Tenslotte ontbreken ook de recentelijk ontdekte outtakes en verwijderde scènes niet. Deze mooie nieuwe dvd is, door de kwaliteit van de film en de bijgeleverde extra’s voor elke filmliefhebber in één woord essentieel. En nu ik Casablanca eindelijk gezien heb, kijk ik alvast uit naar het moment waarop ik de volgende titel mag doorstrepen: 12 Angry Men van Sidney Lumet, nummer 22 op onze lijst.

Theater / Voorstelling

Zeg eens aaa

recensie: Zeg eens aaa

.

~

“Met de assistente van dokter Van der Ploeg!”

Ze is terug: Mien Dobbelsteen. Niets veranderd en nog steeds mateloos populair als je op het applaus in de zaal af gaat. Naast Mien natuurlijk ook dokter Lydie van der Ploeg, dokter Hans Lansberg, zoon Gert-Jan en nichtje Wieb. De bijna complete originele cast van Zeg een aaa staat op het toneel; alleen John Leddy (Koos Dobbelsteen) heeft de reünie aan zich voorbij laten gaan.

Open deur

Een feest der herkenning! Alhoewel de openingsscène toch anders is dan iedereen verwacht had. Geen huiskamer met bloemetjesbank, maar een paar elfjes en een man in een ezelspak. De bedoeling hiervan wordt later duidelijk. Een verrassende keuze en eigenlijk wel zo leuk, want het is een open deur om in de vertrouwde huiskamer met de rinkelende telefoon te beginnen.

Bolletjesslikker

Tien jaar na het einde van de populaire televisieserie, zetten alle acteurs hun typetje weer neer zoals we van ze gewend zijn. Met nog steeds de open-deur-grappen, de versprekingen en de standaardopmerkingen. Maar we willen ook niets anders uiteraard, want wie zit er nou op een keurige huishoudster te wachten die haar mond dicht houdt?! Er zijn toch nog wel een paar kleine veranderingen, want de toneelversie moest natuurlijk wel met z’n tijd meegaan. Daarom is dokter Van der Ploeg (Sjoukje Hooymaayer) tegenwoordig mobiel bereikbaar, wordt er wiet gerookt in huis en krijgt de familie te maken met een bolletjesslikker. “In wat voor wereld leven we?” brult Mien (Carry Tefsen) regelmatig.

Chaos alom

Het is een zoete inval in het huis van de dokter. Gert-Jan (Hans Cornelissen) komt terug uit Curaçao en neemt Ray Bos (Perry Dossett), de bolletjesslikker, mee. Nel Kalkman (Coby Timp), de moeder van Mien, is gevlucht uit de Boei en zoekt onderdak. En ook Wieb (Kiki Classen) komt binnen stuiven. Chaos alom, maar wel gezellig, zoals we gewend zijn van deze komedianten.

Weinig beperkingen

~

Gelukkig blijft het decor, dankzij het draaiplateau, niet beperkt tot de huiskamer van Van der Ploeg. De scènes worden in rap tempo ook gespeeld in de keuken, de slaapkamer van Wieb, de badkamer en de spreekkamer van de dokter. Het toneel kent weinig beperkingen voor de cast en ze zijn dichterbij dan ooit als ze zelf ook even in het publiek plaats nemen om naar een ’toneelstuk’ van dokter Lansberg (Manfred de Graaf) te kijken.

Ouderwets genieten

Na het zien van de toneelversie kom je tot de conclusie dat deze net zo leuk is als de televisieserie ooit was. Topper blijft gillende keukenmeid Mien Dobbelsteen. De anderen zijn ook geen spatje veranderd, maar wel met de tijd meegegaan en dat maakt het leuk voor jong en oud. Een avondje ouderwets genieten dus!

Zeg eens aaa toert nog tot en met 31 maart 2004.
Voor meer informatie: www.zegeensaaa.nl.

Theater / Voorstelling

Zuilen van mayonaiseflessen

recensie: King Lear

Hotel Modern speelt hun eigen versie van Shakespeares King Lear, met een cast van zeven acteurs, 33 maquettes en tien kleipoppetjes, en voegt daarmee iets extra’s toe aan het sowieso al indrukwekkende stuk. Het flitst, het raast en overdondert. Het spel raakt daarbij soms wat ondergesneeuwd, maar het blijft je wel bij.

Het eerste dat het publiek ziet is een troonzaal: een gladde vloer, indrukwekkende zuilen. Maar de vloer is een stuk plastic en de zuilen zijn mayonaiseflessen. Het is een enorm uitvergrote projectie van een maquette. De eerste acteurs die op komen dagen zijn een drietal kleipoppetjes die daarna letterlijk onder het scherm vandaan kruipen en dan de gedaante aannemen van echte mensen. Het is de gimmick waarmee Hotel Modern in de afgelopen jaren bekend is geworden. Beeldend kunstenaar Herman Helle maakt indrukwekkende decors van alledaagse voorwerpen: een hoop papiersnippers wordt een winderige vuilnisbelt, een lap kant met een paar kartonnen huisjes wordt een besneeuwd oorlogslandschap. Acteurs spelen scènes met kleipoppetjes in geprojecteerde decors. En het werkt. De voorstelling is niet langer beperkt door de begrenzingen van het toneel, maar lijkt letterlijk vanuit van een veel grotere wereld te spelen.

Huichelende dochters

En in deze wereld speelt zich het hartverscheurende verhaal af van de oude koning Lear die zijn rijk verdeelt onder zijn twee oudste dochters die huichelend vertellen hoeveel ze wel niet van hem houden, en die zijn jongste dochter verbant omdat zij niet van plan is tegen haar vader te gaan liegen. Zodra de oude man zijn macht overdraagt aan zijn dochters, beginnen zij hem de paar rechten die hij heeft te ontnemen. Een gezelschap van honderd ridders die de oude koning vergezellen is toch wel erg lastig, dus dat moet maar minder. Vijftig, of twintig, of tien kan toch ook best? De koning voelt zich onbegrepen, alle partijen verliezen hun geduld (en verstand) en Lear wordt de stormachtige heide opgeschopt.

Onverstaanbaar

Marcel Faber zet een Lear neer die medelijden opwekt. Met name in de eerste helft werkt de combinatie van zijn acteren en de geprojecteerde scènes erg goed. Met name de scènes waarin de nar (hier slechts een stem in het hoofd van Lear, dat ook zo wordt geprojecteerd) de kop opsteekt vallen op. Maar er zijn toch minpuntjes te ontdekken. Met name in de tweede helft zakt het spel behoorlijk in. De scène waarin een waanzinnige Lear op een stormachtige nacht tegen zijn demonen vecht is grotendeels onverstaanbaar door alle licht- en geluidseffecten. En dat is erg jammer, want die scène is één van de belangrijkste in het stuk.

Geen impact

De combinatie van acteurs en animatie werkt goed, met name de eindprojectie van een besneeuwd oorlogslandschap en de papiersnippervuilnisbelt waar Glocester zich van het leven probeert te ontnemen, maar leidt soms toch de aandacht af. Herman Helle is een virtuoos beeldend kunstenaar, maar geen acteur. Door hem de rol van Kent te geven, ontneemt Hotel Modern dat karakter, die toch de link tussen publiek en acteurs is, van impact. Tegen het eind van het stuk zegt Lear: “Haar stem was heel zacht, heel stil, heel lieflijk. Dat is erg mooi in een vrouw.” Dat kan wel zijn, maar als dialogen niet te verstaan omdat de acteurs te zacht praten, dan is er toch iets mis. Met name Pauline Kalker (Cordelia) en Titus Boonstra (Edmund) maken zich hier schuldig aan.

Nog altijd meesterlijk

Lear begint erg veelbelovend, met indrukwekkende scènes en acteerprestaties, maar zakt helaas behoorlijk in in de tweede helft en slaagt er slechts gedeeltelijk in om de aandacht tot aan het einde vast te houden. Maar zelfs dan is de eindscène nog altijd meesterlijk geschreven, en boet slechts weinig aan kracht in.

Lear toert nog tot en met 20 december door het land.
Meer info: www.hotelmodern.nl.

Film / Films

Maillots in Technicolor

recensie: The Adventures of Robin Hood

Liefhebbers van klassieke Hollywoodfilms hoeven tegenwoordig in de winkel of videotheek maar op één ding te letten: het welbekende goud-met-blauwe schildje van Warner Bros. De studio beschikt over een schier oneindige voorraad klassieke films, van Citizen Kane tot Blade Runner, van King Kong tot Casablanca, en heeft daarnaast het hart op de goede plek zitten wat dvd’s betreft: hun oude meesterwerken worden steevast in “2-disc special editions” uitgebracht en zijn meestal rijkelijk voorzien van extra’s. De splinternieuwe uitgave van The Adventures of Robin Hood is daarop geen uitzondering.

~

Voordat deze versie uit 1938 de geschiedenisboeken in ging, was het legendarische verhaal van Robin Hood en zijn “merry men” al enkele keren eerder verfilmd. Het meeste succes had de acrobatische Douglas Fairbanks in 1925 gehad met zijn zwijgende Robin Hood, maar dertien jaar later vond de studioleiding van Warner Bros. het hoog tijd voor een update. De ontwikkelingen in de film hadden immers niet stil gestaan: het medium had inmiddels de beschikking over geluid, en het nieuwe Technicolorprocédé deed vriend en vijand versteld staan met zijn rijke, superverzadigde kleuren.

Errol Flynn

Regisseur William Keighley kreeg de artistieke leiding over het project, dat met zijn budget van 2 miljoen dollar indertijd Warners duurste film ooit was. Maar al gauw bleek dat Keighley, hoewel een prima acteursregisseur, weinig verstand had van het filmen van actiescènes, en actie was nu juist wat de producenten wilden. Keighley werd dus ontslagen en in zijn plaats kwam Michael Curtiz, een veelzijdig en zeer productief man (tussen 1930 en 1940 regisseerde hij maar liefst 45 films!) die later onder meer Casablanca zou maken. Onder zijn leiding groeide The Adventures of Robin Hood uit tot een tijdloze klassieker. Niet voor niets denkt vrijwel iedereen bij de naam Robin Hood meteen aan Errol Flynn (hoewel ik mensen ken die zweren bij de grimmige Britse tv-serie van een paar jaar geleden).

Watertanden

~

De dvd van The Adventures of Robin Hood bevat zoveel extra’s dat er op de hoes niet eens plaats is voor een beschrijving van de film. Om te beginnen hebben de makers van de set op de eerste disk geprobeerd te reconstrueren hoe een bioscoopavondje er in 1938 uit moet hebben gezien: na het kiezen van de optie “A Night at the Movies” krijg je vóór de hoofdfilm een tekenfilmpje, enkele journaalitems, een trailer en een optreden van een swingorkest te zien. Een leuk idee, maar slechts voor één keer omdat de filmpjes niet erg bijzonder zijn en al gauw vervelen. De andere extra’s op disk 1 zijn de twee alternatieve audiosporen tijdens de film. Het audiocommentaar van filmhistoricus Rudy Behlmer heeft een zeer hoge informatiedichtheid: een snelle calculatie leert ons dat hij tijdens de film zo’n 20.000 woorden spreekt, wat neerkomt op een boek van zo’n 65 pagina’s. Het andere geluidsspoor zal elke liefhebber van filmmuziek doen watertanden: het bevat de complete score van componist Erich Wolfgang Korngold.

Overvloed

De tweede disk bevat zo’n schat aan beeld- en geluidsmateriaal over de film dat het onmogelijk – en onwenselijk – is alles op te noemen. Rabiate filmfans zullen uren zoet zijn met de vele documentaires, outtakes, cartoons en geluidsopnamen, terwijl de leek genoeg zal hebben aan de nieuwe documentaire Welcome to Sherwood: in precies een uur wordt de complete totstandkoming van de film belicht aan de hand van interviews, archiefbeelden en audiomateriaal.

Het moge duidelijk zijn: The Adventures of Robin Hood is opnieuw een klapper in de rij klassieke films die de laatste tijd op dvd zijn uitgekomen. Zware tijden dus voor de filmliefhebber en zijn portemonnee, want het jaar is nog niet om en er komen nog stapels mooie dvd’s uit. De vraag bij al deze juweeltjes is niet of je ze zult aanschaffen, maar in welke volgorde.

Muziek / Album

Rotjeugd

recensie: Fatherfucker

Stel je voor: je bent een te oud meisje, bent weinig aantrekkelijk, hebt een rotjeugd gehad, wordt door niemand begrepen, en hebt altijd moeite gehad vrienden te maken. Uit wrevel heb je je moederland verlaten en nu woon je in een kunstenaarskraakpand in Berlijn. De maatschappij ziet je als een uitvreter, en strikt genomen ben je dat ook. Wat doe je dan? Precies: je plaatst jezelf boven de ‘bekrompen’ maatschappij die het altijd maar over regels, waarden en normen heeft. Je werkt ‘confronterend’, noemt jezelf kunstenaar en verdomd, als je dat ver genoeg doorvoert, word je nog gewaardeerd door die verfoeide maatschappij ook.

~

Dit is niet het ware verhaal van Peaches, de nieuwe twijfelachtige aanwinst van hip-muziekland, maar veel zal het niet schelen. Peaches maakt films en muziek, schopt overal tegen aan en werd een week geleden uitgebreid geportretteerd in VPRO’s cultuurmagazine R.A.M. Wat is dat toch met intellectueel Nederland? Waarom omarmen ze ‘poëtische’ bands als Spinvis en shockrock-acts als Peaches, terwijl er zo veel écht goede muziek wordt gemaakt?

Shake your tits

Zo’n VPRO-verslaggever volgt het meiske achter Peaches een dag lang in wat ze zoal doet, en vraagt met een veel te serieus gezicht: “Zat je in deze kamer, toen je het nummer Shake yer dix schreef? En inspireerde deze foto je toen ook?” Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over een nummer waarvan de muziek door een kind gespeeld kan worden en de tekst bestaat uit het herhalen van de zinnen Shake your dicks, shake your dicks / Shake your tits, shake your tits / All the fatherfuckers ready for the motherfuckers? / All the motherfuckers ready for the fatherfuckers? En dat zijn dan nog de betere tekstregels van het nummer.

Keyboardsolo

~

Het verslaggevertje kruipt het liefst helemaal in Peaches: kritische geluiden komen er niet over de VPRO-lippen. Zelfs niet als na afloop van het optreden in Nighttown de band gedesillusioneerd naar de kleedkamer teruggaat en daar op het publiek begint af te geven. Vervloekt worden wij Nederlanders. Omdat we niet van muziek houden? Nee, juist ómdat we van muziek houden. “Toen jij met je benen uit elkaar ging zitten reageerden ze niet eens, terwijl ze wel applaudisseerden na de keyboardsolo,” fulmineert de frontvrouw tegen haar bassiste. De VPRO kruipt op dat moment nog wat dichter tegen Peaches aan, terwijl wij Nederlanders er juist trots op moeten dat we voor de muziek naar een optreden gaan. Flauwe shockrock-achtige streken halen ze maar samen met Marilyn Manson en Rockbitch in Amerika uit; hier zullen ze zich muzikaal moeten bewijzen.

Suck it

Maar goed, voor al de verloren zielen die nu denken: “Wauw, dát wil ik wel eens zien!” nog even een kleine samenvatting van wat Peaches nou precies is. Peaches is een band met weinig aantrekkelijke vrouwen, die niet zozeer goede muziek willen maken, maar de wereld willen shockeren. De debuutplaat telt twaalf nummers, welke bijna allemaal over seks gaan. Peaches: “Ja, ik realiseerde me dat helemaal niet, tot de plaat af was en mensen dat tegen me zeiden.” En dan hebben we het, naast de tekst van Shake yer dix, over regels als Eat a big dick every day, eat a big cunt every day en Do you wanna suck it? Allright, let’s suck it. Deze teksten schreeuwt ze, gehuld in alleen bh en slip, de zaal in. Mocht dit alles je aanspreken, dan kun je haar 14 december met Marilyn Manson in Amsterdam zien. En als je geluk hebt kun je zelfs in haar tieten knijpen tijdens het crowdsurfen.

Link:

www.fatherfucker.net/

Boeken / Fictie

Een magnetiserende puzzel

recensie: De tegenhanger

De schrijver Atte Jongstra is in het dagelijkse leven psychiater. Wie dat weet, wil waarschijnlijk wel geloven dat de schrijver Atte Jongstra en het personage Atte Jongstra, psychiater van beroep in het boek De tegenhanger, dezelfde zijn. Maar los van het simpele feit dat er in dit boek bizarre dingen gebeuren die de werkelijke Jongstra niet zelf heeft ondergaan, wat schiet je ermee op? Niemand is wie hij lijkt in De tegenhanger, en wat er gebeurt, gebeurt waarschijnlijk ook niet eens echt.

De tegenhanger begint als een razend spannende psychologische thriller. De psychiater Jongstra komt erachter dat zijn vrouw Mary hem bedriegt met zijn collega Lemnik. Hij is verbaasd, want hij dacht dat zij in de overgang was en dat ze geen seks meer wilde, terwijl ze zich wel heeft laten naaien door zijn collega. Terwijl hij zich daarover verbaast en opwindt, krijgt hij een nieuwe patiënt: Hudiger. Deze Hudiger is bezeten van de theorie van de significante ander: de gedachte dat voor elk mens een perfect passende geliefde op aarde rondloopt.

Raadselachtig

Hudiger is geen gewone patiënt, zo blijkt al snel. Hij belt Jongstra thuis op en valt hem lastig, maar niet lastig genoeg om het stalken te noemen en de politie op hem af te sturen. Jongstra probeert Hudiger van zich af te schudden, maar deze heeft zich goed vastgebeten in de psychiater, die inmiddels behoorlijk overspannen is geraakt. Daar komt nog bij dat Hudiger als twee druppels water op Jongstra lijkt. Jongstra moet dus plotseling bekennen dat hij een wilde liefdesnacht heeft gehad met een scharrel, terwijl Hudiger het eigenlijk gedaan heeft. Mary probeert alles te begrijpen, net als de lezer, maar het is een complex geheel en razend spannend bovendien. In een zinderende climax wordt duidelijk wat er precies aan de hand is met Jongstra, Hudiger en Mary.

~

Maar niet duidelijk genoeg. Het boek gaat verder. Jongstra wordt wakker in een psychiatrische inrichting genaamd Pappenheim. Zijn oud-collega Lemnik, bekeerd tot het katholieke geloof, voert er het bewind en doet het nog altijd met Mary. Hudiger zwerft ook ergens rond, evenals een aantal ex-patiënten van Jongstra. Het is een vreemde bedoening daar op Pappenheim, vol raadselachtige tuinen, vunzige rituelen en knettergekke observaties. Hudiger en Jongstra blijken één te zijn, maar toch ook niet. Wat is dit voor een boek?

Was het eerste deel nog een strak geregisseerde thriller met een zeer compacte schrijfstijl, in de daarna volgende delen slaat de gekte toe. Niets is meer wat het lijkt. De tegenhanger ontaardt in een psychologisch weefsel dat dicht geweven is met verwijzingen, intertekstuele
grapjes, onverklaarbare gebeurtenissen en een schijnbaar zinloos voortkabbelende verhaallijn.
Wie zijn klassieken kent ziet zinsnedes, passages en titels terugkomen uit de literatuur, van Nijhoff, Couperus, Leopold en Tessa de Loo. Pim Fortuyn wandelt ook nog ergens rond. Het is om dol van te worden.

Hoofdstuk 23 bijvoorbeeld, draagt de titel ‘waarin Lemnik een heel verhaal vertelt’. Niets mis mee. Het hoofdstuk eindigt met de zinnen:

Lemnik zuchtte.
‘Dat is een heel verhaal…’

Geen onthullingen dus. Maar dan. Hoofdstuk 26 begint met de opmerking:

Eindelijk had Lemnik zijn lange verhaal van hoofdstuk 23 gedaan.

Het is maar een van de vele voorbeelden. In De tegenhanger wordt gespeeld met al je verwachtingen en aannames. Niets is meer wat het lijkt. Het is absurd, het is een sensatie.

Belevenis

De tegenhanger is een belevenis. Het is een totaal overdonderend boek. Maar waar moet je beginnen als je hier iets van wilt duiden? Het boek zit vol symboliek, vol met torens tot in de hemel, bronnen van leven, paradijselijke steden, idiote personages met geniale uitspraken en dorre takken in vazen in geheime kamers. De tegenhanger schreeuwt om uitleg, als de verwarde ziel van een psychiatrische patiënt. Maar kun je dit analyseren? Het nalaten is een ontkennen van de waarde van het boek: het is complex en gelaagd en steekt duidelijk als een puzzel in elkaar. Hier moet je echt voor gaan ziten.

Maar ik kan het niet. Ik heb het niet begrepen. Veel dingen kan ik met elkaar verbinden en ik zie de samenhang, maar de duiding ontbreekt. Ik heb de essentie van De tegenhanger nog niet kunnen bevatten, ook niet nu het boek al een paar dagen, gelezen, aan de kant ligt. Het is geniaal, het is zinderend complex en het is een magnetiserende puzzel, maar ik krijg hem niet opgelost. Misschien schrijf ik over een tijdje nog een stuk over dit boek, maar nu wil ik eerst even uitpuffen!

Boeken / Strip

Alle ingrediënten uit Hollywood

recensie: De zwarte ijscoman

Dat tekenaar Erik Wielaert tussen de bedrijven door toch nog kans heeft gezien om zijn derde deel in de Incognito-reeks te maken, mag een wonder heten. Binnenkort hopen we meer werk van deze alleskunner te mogen aanschouwen onder auspiciën van de uitgeverijen Beedee en Bries. Eindelijk is daar de aandacht die deze zo getalenteerde en sympathieke auteur al zo lang verdient.

~

De zwarte ijscoman, zoals gezegd alweer zijn derde bijdrage aan deze reeks, mag als een ode worden beschouwd aan de klassieke Hollywoodfilms. Het scenario is dit keer mede verzorgd door niemand minder dan Robin Schouten, de uitgever van Incognito.

Topacteurs

Het verhaal dat zich ontvouwt, heeft alle ingrediënten in zich die een goede Hollywoodfilm moet bevatten: spanning, intriges, erotiek en uiteraard de nodige topacteurs. Wat te denken van Frank Sinatra, Sammy Davies Jr., Ava Gardner en John Goodman. Alle personages zijn heerlijk trefzeker vastgelegd met de juiste uitstraling en mimiek.

Toekomstige klassieker

~

Het is Erik Wielaert tevens gelukt om de juiste authentieke sfeer te creëren. Al vanaf de eerste pagina waant de lezer zich in het bruisende en intrigerende Hollywood van een aantal decennia geleden. Het verhaal begint met de kennismaking tussen een jonge ambitieuze scriptschrijver en een gearriveerd filmmaker. Samen nemen ze het scenario door van wat een toekomstige klassieker zou moeten worden.

Sadistische megalomaan

In deze film noir speelt Sammy Davies Jr. een ijscoman die enigszins getraumatiseerd uit de Tweede Wereldoorlog is gekomen. Na lange tijd ontmoet hij zijn dienstmakker gespeeld door Frank Sinatra. Helaas voor de laatstgenoemde blijft het niet bij het ophalen van oorlogsherinneringen. Al snel wordt duidelijk dat er een romance opbloeit tussen zijn vrouw en de ‘zwarte ijscoman’. Vervolgens raast de film aan de lezer voorbij en wordt de spanning vakkundig opgevoerd. Wie zijn toch die twee obscure men in black? Hebben ze iets te maken met de vermissing van een aantal jonge vrouwen? En is de destijds zo gehate kolonel Cutter nog slechts een schim uit hun oorlogsverleden of zal deze sadistische megalomaan nog een rol van betekenis gaan spelen?

Stijlbreuk

De climax mag met recht bizar worden genoemd. Het vormt tevens een stijlbreuk in het verhaal die de lezer vertwijfeld zal achterlaten. Want na het einde van de film, wacht ons nog een tweede ontknoping waarin onze jonge scenarist zijn eigen tragische hoofdrol vertolkt.

Vakkundig

De zwarte ijscoman is een vakkundig verteld en sfeervol vormgegeven verhaal vol spanning en romantiek. Wederom bewijst stripmaker Erik Wielaert dat hij verschrikkelijk veel in zijn mars heeft. En het is te hopen dat Robin Schouten door gaat met het schrijven van stripscenario’s. Dit verhaal smaakt in ieder geval naar meer.

De zwarte ijscoman is te verkrijgen bij de stripspeciaalzaak. De prijs bedraagt € 4,10. Het boek is ook te bestellen door € 5,21 (incl. portokosten) over te maken op rekeningnummer 6193908, t.n.v. R. Schouten te Zaandam. Dit onder vermelding van ‘Incognito deel 15’.

Film / Films

Ostalgie en Spreewaldgurken

recensie: Good Bye, Lenin!

Tachtig wilde-ie. En liever niet veel meer. Het was 1996 en ik was net samen met mijn huisgenoot in Oost-Berlijn de trotse eigenaar geworden van dat symbool van DDR-knulligheid dat zich verschool achter een wolk zwarte prut en de naam Trabant. Gaten in de bodem, niet-functionerende remmen, een handgestuurde ruitenwisser, de acceleratie van een reumatische pissebed en een radio die het systematisch vertikte iets anders te doen dan Pools op 90 decibel te tetteren: het was een verschrikking.

~

De tijden zijn veranderd: de Trabant is van (soms) rijdende reutelbak veranderd in allerschattigst Ossi-troetelkind. Net zoals het zandmannetje, de oost-stoplichten en Kati Witt. ‘Ostalgie’, een merkwaardig gedweep met het kneuterigste dat de DDR te bieden had, slaat overal in Duitsland om zich heen. Zozeer dat je temidden van alle weemoed bijna vergeet dat de DDR eigenlijk helemaal niet zo leuk was. De schattigheid van de Trabant kon niet voorkomen dat elke DDR-burger met enige kredietwaardigheid het kreng binnen de korste keren (letterlijk) aan de kant zette om een bij elkaar geleende Audi of een Mercedes te kopen. Ze hadden groot gelijk.

Onweerstaanbaar truttig

Waarom dan die belangstelling voor het DDR-verleden? Ik denk dat de uitvinding van het idee ‘camp’ daar veel mee te maken heeft. De DDR mag dan grauw en troosteloos zijn geweest, ze was ook bijna onweerstaanbaar truttig: de strijkfineren panelen, de in bloemen neergezette communistische emblemen, de mobiele rookwolken waarin ergens een auto verscholen ging: kneuterigheid spettert er vanaf en maakt de Arbeiter- und Bauernstaat tot een dankbaar object voor nauwelijks verholen spot.

~

Dat de voormalige DDR-burgers daar soms wat pissig op reageren, is te begrijpen. Deels omdat het de draak steekt met henzelf en met dingen die ze veertig jaar voor dierbaar hebben gehouden, maar ook omdat op deze manier de minder prettige trekjes van het regime wat weggepoetst lijken te worden. Hoe kun je Walter Ulbricht als misdadiger zien als diezelfde Ulbricht hilarische ochtendgymnastiek-achtige filmpjes in elkaar draaide? Waarom zou de Stasi een bedreiging zijn als hij gerund werd door een seniele bedwaterende bejaarde? Maar de Stasi was een terreurapparaat en Ulbricht was een misdadiger.

Coma

Wolfgang Beckers grootste prestatie met Good Bye, Lenin! is misschien nog wel dat hij die valkuilen zo goed weet te omzeilen. Good Bye, Lenin! is een komedie die niet alleen de DDR op de hak neemt, maar ook de inderhaast in elkaar gefiguurzaagde Duitse eenheidsstaat die daarna de tent overnam. Het gegeven is wat onwaarschijnlijk: De moeder van een demonstrant (voormalig DDR-filmcoryfee Katrin Sass) raakt in november 1989 in coma, mist dus de hele eenwording en komt een klein jaar later in een nieuwe staat weer bij.

Geen probleem, zou je zeggen. Maar moe was een overtuigd DDR-burgerin en ze is nog extreem zwak – de geringste schok kan fataal zijn. Dus houdt zoonlief Alex (Daniel Brühl) met plakband en paperclips de illusie in stand dat de DDR niet alleen nog steeds bestaat, maar dat ze de strijd met de Westbuur zelfs aan het winnen is. Het is de spanning tussen het streven van de zoon en de genadeloos oprukkende werkelijkheid die de dynamiek van de film bepaalt. Het appartement ligt namelijk in het midden van een snel veranderende hoofdstad. Een flatgebouw voor het raam van moeder wordt voorzien van Coca-Cola-spandoek en dient zo snel mogelijk weer uit het gezicht te worden gehaald. Vrienden zetten speciaal voor Alex’ moeder een journaal in elkaar waarin we mensen naar de muur zien lopen – de indruk wordt alleen gewekt dat ze naar het Oosten gaan.

~

De scepsis en argwaan die Becker moet hebben overwonnen om Good Bye, Lenin! te maken was groot, om begrijpelijke redenen. Maar de film heeft noch de Wessis, noch de Ossis teleurgesteld, gezien de hoge bezoekersaantallen aan beide zijden van de voormalige Muur. En wie een politiek-correcte compromisfilm verwacht komt bedrogen uit: de eigenaardigheden van beide culturen wordt haarscherp neergezet, van de DDR-ambtenaar met kadavermentaliteit tot de Westduitse Burger King-filiaalchef die naar Oost-Berlijn is geparachuteerd. Recensenten in Berlijn merkten al op dat Oost en West om verschillende grappen lachten en je kunt je goed voorstellen waarom. Dat de film daarbij nergens zijn scherpte verliest of kapittelend wordt, is een grote prestatie.

Charmant

Maar heel veel van de charme wordt ook bepaald door de manier waarop Becker de jonge Alex volgt. Dat hij daarbij gebruik maakt van het soort trucjes waar stadgenoot Tom Tykwer ook groot mee werd zij hem vergeven, want Good Bye, Lenin! is een oneindig veel evenwichtiger en charmantere film dan Tykwers Lola Rennt. De sympathie en spanning die Becker weet op te wekken is echt en verzandt nooit in een stripverhaal.

We hebben zelf even moeten wachten (in Duitsland trekt de film sinds februari al volle zalen), maar het succes over de oostgrens en elders heeft de distributeurs en gelukkig toe gebracht ook ons een blikje te gunnen op het beste van de Duitse cinema van het afgelopen jaar. Misschien toch eens vaker doen?

Theater / Achtergrond
special: Shakespeare in het komende seizoen: ontkom er maar eens aan

De Bard is dood, leve de Bard!

Als je er goed over nadenkt, is het eigenlijk iets ontzettend onwaarschijnlijks: de zoon van een welvarende handschoenenmaker verlaat vrouw en kinderen om in de grote stad Londen zijn geluk te beproeven als toneelschrijver, de koningin ziet zich vermaakt en neemt de man in dienst, en 400 jaar later worden zijn stukken nog altijd gelezen en opgevoerd. Onwaarschijnlijk of niet, dat is het verhaal van William Shakespeare.

En het is niet alleen in de Engelstalige landen waar de werken van de man nog springlevend zijn. Ook Nederland staat het komende seizoen een aantal voorstellingen te wachten. Hieronder een kort overzicht van wat er zoal gespeeld wordt.

~

Tim van Athene door ZT Hollandia en Het Toneelhuis

Een moderne bewerking van Timon of Athens, over de oprichter van een politieke partij die kennismaakt met faillissement en noodlot.
Tim van Athene speelt nog tot 22 november in De Shop in Antwerpen, en van 4 tot 20 december in De Suikerfabriek in Amsterdam, Halfweg.
Meer info: www.zthollandia.nl

Lear’s Oog door Hotel Modern

Hotel Modern speelt een bewerking van King Lear, het drama over een oude koning die zijn koninkrijk verdeeld over zijn drie dochters en vervolgens zonder pardon op straat wordt gezet. Een voorstelling met maquettes, animaties en veel licht en geluid. Hotel Modern zelf heeft het over een “filmische werkelijkheid”.
Lear’s Oog speelt nog tot en met 20 december door het hele land.
Meer info: www.hotelmodern.nl

Macbeth door Het RoTheater

Deze inktzwarte tragedie werd al eerder in 2001, en in 2002 op het Edinburgh Fringe Festival gespeeld, en gaat nu nogmaals op tournee. Macbeth is zonder twijfel het donkerste stuk van Shakespeare, en Macbeth zelf is één van de meest getergde hoofdrolspelers uit de toneelgeschiedenis.
Tot 21 december is het stuk nog te zien in theaters in Nederland en Vlaanderen.
Meer info: www.rotheater.nl

Shakespeare Verliefd door Het RoTheater, in samenwerking met Poetry International

Een speciaal project op 12 december, tussen 12 en 12, waarbij op 12 plekken in Rotterdam 12 liefdesgedichten van Shakespeare worden voorgelezen door 12 bekende Rotterdammers.
Meer info: www.rotheater.nl

~

De Twaalfde Nacht door Het RoTheater en Laika

Een muzikale bewerking van Twelfth Night, een komedie over persoonsverwisselingen, liefde en onbegrip. Dit is het stuk waar filmfans al een glimp van hebben kunnen opvangen aan het einde van Shakespeare in Love.
Van 12 december tot en met 21 maart tourt deze voorstellingen door Nederland en Vlaanderen.
Meer info: www.rotheater.nl

Vijf Shakespeare Stukken over de Europese Cultuurperiode & King Lear door Maarten Zweers

Shakespeare met een academisch sausje. Het gaat hier om voordrachten van vijf stukken van de bard (The Winter’s Tale, Macbeth, Romeo & Juliet, King Lear. The Tempest is al voorgedragen in september) die volgens Zweers in een bepaalde cultuurperiode passen, en laten zien dat alles van belang is, ook materialisme en egoïsme. Deze serie voordrachten lijkt me strikt voor de echte liefhebber. De reeks is al begonnen en duurt nog tot en met 22 juni.
Meer info: www.maartenzweers.nl

Lear door TONIC

Wederom King Lear, nu door TONIC, voorheen Gordijnen Voor Konijnen en De Vrije Radicalen. Een stuk over de waanzin die nog steeds rondraast in de maatschappij. Lear speelt van 14 februari tot 8 maart door het land.
Meer info: http://www.theateruitvlaanderen.nl

~

Romeo en Julia door Toneelgroep Amsterdam

Het bekendste liefdesverhaal ter wereld word vanaf 18 maart opgevoerd in Amsterdam, met onder andere Pierre Bokma, Hans Kesting en Adelheid Roossen. Uitleg lijkt me eigenlijk niet nodig bij zo’n bekend stuk. Verwacht een realistische weergave van familievetes en onmogelijke liefde.
Meer info: www.stadsschouwburgamsterdam.nl

Shakespeare door Theatre Set-Up

Een avondvoorstelling op 26 en 27 juni in het Muiderslot in Muiden, en dat is alles wat erover bekend is.
Meer info: www.muiderslot.nl

De Storm van Theo Tekstra

Een megaproject van regisseur Theo Tekstra van toneelvereniging De Fakkel in Vlaardingen. In augustus 2004 moet het Oranjepark in die stad veranderd worden in de stormachtige Middellandse Zee voor Tekstra’s bewerking van The Tempest, Shakespeare’s allerlaatste stuk.
Kijk voor een impressie en de plannen op www.destorm.info.

~

Timon van Athene door Shakespearetheater Diever

In Diever doen ze al jaren Shakespeare-voostellingen, en dit seizoen is Timon van Athene aan de beurt. Zoals gewoonlijk zijn de voorstellingen in de openlucht, zoals het eigenlijk hoort bij Shakespeare. Premiere op 13 augustus.
Meer info (ook voor audities): www.shakespearetheaterdiever.nl