Maillots in Technicolor

recensie: The Adventures of Robin Hood

Liefhebbers van klassieke Hollywoodfilms hoeven tegenwoordig in de winkel of videotheek maar op één ding te letten: het welbekende goud-met-blauwe schildje van Warner Bros. De studio beschikt over een schier oneindige voorraad klassieke films, van Citizen Kane tot Blade Runner, van King Kong tot Casablanca, en heeft daarnaast het hart op de goede plek zitten wat dvd’s betreft: hun oude meesterwerken worden steevast in “2-disc special editions” uitgebracht en zijn meestal rijkelijk voorzien van extra’s. De splinternieuwe uitgave van The Adventures of Robin Hood is daarop geen uitzondering.

~

Voordat deze versie uit 1938 de geschiedenisboeken in ging, was het legendarische verhaal van Robin Hood en zijn “merry men” al enkele keren eerder verfilmd. Het meeste succes had de acrobatische Douglas Fairbanks in 1925 gehad met zijn zwijgende Robin Hood, maar dertien jaar later vond de studioleiding van Warner Bros. het hoog tijd voor een update. De ontwikkelingen in de film hadden immers niet stil gestaan: het medium had inmiddels de beschikking over geluid, en het nieuwe Technicolorprocédé deed vriend en vijand versteld staan met zijn rijke, superverzadigde kleuren.

Errol Flynn

Regisseur William Keighley kreeg de artistieke leiding over het project, dat met zijn budget van 2 miljoen dollar indertijd Warners duurste film ooit was. Maar al gauw bleek dat Keighley, hoewel een prima acteursregisseur, weinig verstand had van het filmen van actiescènes, en actie was nu juist wat de producenten wilden. Keighley werd dus ontslagen en in zijn plaats kwam Michael Curtiz, een veelzijdig en zeer productief man (tussen 1930 en 1940 regisseerde hij maar liefst 45 films!) die later onder meer Casablanca zou maken. Onder zijn leiding groeide The Adventures of Robin Hood uit tot een tijdloze klassieker. Niet voor niets denkt vrijwel iedereen bij de naam Robin Hood meteen aan Errol Flynn (hoewel ik mensen ken die zweren bij de grimmige Britse tv-serie van een paar jaar geleden).

Watertanden

~

De dvd van The Adventures of Robin Hood bevat zoveel extra’s dat er op de hoes niet eens plaats is voor een beschrijving van de film. Om te beginnen hebben de makers van de set op de eerste disk geprobeerd te reconstrueren hoe een bioscoopavondje er in 1938 uit moet hebben gezien: na het kiezen van de optie “A Night at the Movies” krijg je vóór de hoofdfilm een tekenfilmpje, enkele journaalitems, een trailer en een optreden van een swingorkest te zien. Een leuk idee, maar slechts voor één keer omdat de filmpjes niet erg bijzonder zijn en al gauw vervelen. De andere extra’s op disk 1 zijn de twee alternatieve audiosporen tijdens de film. Het audiocommentaar van filmhistoricus Rudy Behlmer heeft een zeer hoge informatiedichtheid: een snelle calculatie leert ons dat hij tijdens de film zo’n 20.000 woorden spreekt, wat neerkomt op een boek van zo’n 65 pagina’s. Het andere geluidsspoor zal elke liefhebber van filmmuziek doen watertanden: het bevat de complete score van componist Erich Wolfgang Korngold.

Overvloed

De tweede disk bevat zo’n schat aan beeld- en geluidsmateriaal over de film dat het onmogelijk – en onwenselijk – is alles op te noemen. Rabiate filmfans zullen uren zoet zijn met de vele documentaires, outtakes, cartoons en geluidsopnamen, terwijl de leek genoeg zal hebben aan de nieuwe documentaire Welcome to Sherwood: in precies een uur wordt de complete totstandkoming van de film belicht aan de hand van interviews, archiefbeelden en audiomateriaal.

Het moge duidelijk zijn: The Adventures of Robin Hood is opnieuw een klapper in de rij klassieke films die de laatste tijd op dvd zijn uitgekomen. Zware tijden dus voor de filmliefhebber en zijn portemonnee, want het jaar is nog niet om en er komen nog stapels mooie dvd’s uit. De vraag bij al deze juweeltjes is niet of je ze zult aanschaffen, maar in welke volgorde.