Zeg eens aaa

recensie: Zeg eens aaa

.

~

“Met de assistente van dokter Van der Ploeg!”

Ze is terug: Mien Dobbelsteen. Niets veranderd en nog steeds mateloos populair als je op het applaus in de zaal af gaat. Naast Mien natuurlijk ook dokter Lydie van der Ploeg, dokter Hans Lansberg, zoon Gert-Jan en nichtje Wieb. De bijna complete originele cast van Zeg een aaa staat op het toneel; alleen John Leddy (Koos Dobbelsteen) heeft de reünie aan zich voorbij laten gaan.

Open deur

Een feest der herkenning! Alhoewel de openingsscène toch anders is dan iedereen verwacht had. Geen huiskamer met bloemetjesbank, maar een paar elfjes en een man in een ezelspak. De bedoeling hiervan wordt later duidelijk. Een verrassende keuze en eigenlijk wel zo leuk, want het is een open deur om in de vertrouwde huiskamer met de rinkelende telefoon te beginnen.

Bolletjesslikker

Tien jaar na het einde van de populaire televisieserie, zetten alle acteurs hun typetje weer neer zoals we van ze gewend zijn. Met nog steeds de open-deur-grappen, de versprekingen en de standaardopmerkingen. Maar we willen ook niets anders uiteraard, want wie zit er nou op een keurige huishoudster te wachten die haar mond dicht houdt?! Er zijn toch nog wel een paar kleine veranderingen, want de toneelversie moest natuurlijk wel met z’n tijd meegaan. Daarom is dokter Van der Ploeg (Sjoukje Hooymaayer) tegenwoordig mobiel bereikbaar, wordt er wiet gerookt in huis en krijgt de familie te maken met een bolletjesslikker. “In wat voor wereld leven we?” brult Mien (Carry Tefsen) regelmatig.

Chaos alom

Het is een zoete inval in het huis van de dokter. Gert-Jan (Hans Cornelissen) komt terug uit Curaçao en neemt Ray Bos (Perry Dossett), de bolletjesslikker, mee. Nel Kalkman (Coby Timp), de moeder van Mien, is gevlucht uit de Boei en zoekt onderdak. En ook Wieb (Kiki Classen) komt binnen stuiven. Chaos alom, maar wel gezellig, zoals we gewend zijn van deze komedianten.

Weinig beperkingen

~

Gelukkig blijft het decor, dankzij het draaiplateau, niet beperkt tot de huiskamer van Van der Ploeg. De scènes worden in rap tempo ook gespeeld in de keuken, de slaapkamer van Wieb, de badkamer en de spreekkamer van de dokter. Het toneel kent weinig beperkingen voor de cast en ze zijn dichterbij dan ooit als ze zelf ook even in het publiek plaats nemen om naar een ’toneelstuk’ van dokter Lansberg (Manfred de Graaf) te kijken.

Ouderwets genieten

Na het zien van de toneelversie kom je tot de conclusie dat deze net zo leuk is als de televisieserie ooit was. Topper blijft gillende keukenmeid Mien Dobbelsteen. De anderen zijn ook geen spatje veranderd, maar wel met de tijd meegegaan en dat maakt het leuk voor jong en oud. Een avondje ouderwets genieten dus!

Zeg eens aaa toert nog tot en met 31 maart 2004.
Voor meer informatie: www.zegeensaaa.nl.