Boeken / Fictie

Literaire archeologie

recensie: Luuk Gruwez - Een stenen moeder

.

Een stenen moeder bestaat uit een thematische opgewekte stroom van herinneringen. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste gedeelte bestaat uit brieven aan bekenden en minder bekenden. In het tweede gedeelte wordt het jaar 2001 beschreven aan de hand van twaalf maanden. Het zijn echter niet zozeer de maanden van dat jaar die belangrijk zijn, maar januari tot december op zich. Gruwez geeft karakteristieken, die soms herkenbaar en vaak ook komisch zijn. Deze manier van bespreken past ook in zijn opvatting dat er geen jaren zijn die voorbijgaan, maar maanden die telkens terugkeren. Het laatste gedeelte is het meest chronologisch. Gruwez neemt een aantal jaren waarvan hij een bijzondere gebeurtenis beschrijft. Net als in de andere delen barst het stuk van mooie zinnen en interessante gedachtenkronkels en is er ook humor en zelfspot.

Basale idealen

Voor een boek dat zo fragmentarisch is opgebouwd en eigenlijk geen slot zou horen te hebben, valt de laatste bladzijde een beetje tegen. Gruwez bevindt zich met twee collega’s op het landgoed waar Marguerite Yourcenar is opgegroeid. Van werken komt weinig en de auteurs hebben het vooral erg gezellig met elkaar. Op een bepaalde manier is het alsof het leven hier voor het eerst is en weer opnieuw begint. Gruwez spreekt de wens uit een huis te hebben dat het zijne wil zijn. En in dit huis is dat het geval. Het boek eindigt met de woorden: ‘En het is precies alsof wij van ver zijn gekomen en lang hebben gezocht, maar nu eindelijk, eindelijk thuis zijn.’ De zin is een cliché, thuiskomen na een lange reis. Is dit voor Gruwez thuiskomen in zijn herinnering? Herinneren is geen proces dat afgesloten wordt, het blijft voortduren. Deze gedachte haalt een deel van de glans weg, maar is misschien ook de overtuiging dat er een aantal basale idealen bestaan, waaronder het vinden van een plek om te blijven.

Zelfspot

Behalve in het laatste hoofdstuk schurkt Gruwez vaker tegen het sentimentele en clichématige aan. Het bijzondere is dat je er tijdens het lezen niet zo vaak bewust van bent, maar bij herlezing des te meer. De cadans van het boek maakt dat die minder mooie formuleringen niet zo opvallen. En hoewel er veel aandacht is voor de ziekte van zijn vrouw Totje en hun liefde heeft Gruwez ook de nodige zelfspot, die je doet gniffelen tijdens het lezen.

Reizen is vergeten

Gruwez schrijft dat reizen niet leren is, maar vergeten. Terwijl hij schrijft om te herinneren, vergeet de lezer. De herinneringen die vaak wel in een grotere context worden geplaatst, zijn zeer individueel. Het zijn de herinneringen van de schrijver waar je in ronddwaalt. Je herinnert zelf niet, er is geen plaats voor reflectie. Integendeel: je wordt bewogen door bijzondere formuleringen, gedachten, algemene waarheden soms, die aanzetten tot denken. Het gaat niet om wat Gruwez precies heeft meegemaakt, maar om de bijzondere manier van literaire archeologie.

Muziek / Album

Word ook verliefd op The Thermals!

recensie: The Thermals - Fuckin A

Begin vorig jaar kocht ik voor een schijntje de sampler Infecting The Galaxy One Planet At A Time van het roemruchte label SubPop. Er stonden bekende namen op – waaronder Mudhoney en Murder City Devils – maar ook minder bekende bands. Enkele van de onbekende namen kenden in 2003 hun Europese doorbraak. Zo behaalde Kinski een top-drie notering in de gezaghebbende Vera-poll en verscheen er bejubeld plaatwerk van The Rapture, Hot Hot Heat en The Shins. De band op de sampler die direct opviel bracht een aanstekelijke en grappige song genaamd No Culture Icons.

~

Dit nummer was van The Thermals uit Portland, Oregon. Twee jongens en een meisje die puntige, rammelende rocksongs spelen. Songs die overtuigen door schijnbaar eenvoudige, aanstekelijke gitaarloopjes en de intense zang van Hutch Harris. Ik had mazzel, want ik zag ze in juni op het Metropolis festival in Rotterdam, waar ze voor een select publiek één van de eerste shows in Europa gaven. Daarna is het hard gegaan met The Thermals in Nederland. Er volgde een ware zegetocht ter promotie van de debuutplaat More Parts per Million, waar ik nog steeds verliefd op ben.

Daadkracht

De nieuwe plaat Fuckin A kenmerkt zich door dezelfde daadkracht die MPPM briljant maakte. En dat terwijl de eerste voor 60 dollar werd opgenomen op de 4-track van Hutch en de nieuwe in een “echte” studio. De band is er echter zeer goed in geslaagd de sound erg Thermals te houden. Zoals een vriend van me terecht opmerkte weet je als luisteraar al genoeg als na 47 seconden iemand “Hey!” roept. Zanger Hutch zingt en schreeuwt zijn opzwepende, en soms politieke teksten (“History will show our progress is slow / It’s my flag, It’s my flag”, uit God and Country) nog steeds direct en overtuigend en de melodielijntjes zijn weer heerlijk inventief. De meesterlijke songs volgen elkaar snel op zodat je na een klein half uur met een brede smile op je bakkes loopt. Inderdaad: net als bij MPPM. Wat is dit toch een schandalig leuke band. Word ook verliefd op The Thermals. Ze komen weer naar Nederland deze zomer. Tot dan.

Film / Films

Vakwerk

recensie: House of Sand and Fog

Ben Kingsley heeft een aantal memorabele rollen op zijn naam staan. Zijn Oscarwinnende rol als Gandhi in de gelijknamige film was zijn grote doorbraak. Dat Kingsley echter een breed acteur is bewees hij nog niet zolang geleden met zijn rol als agressieve gangster in Sexy Beast. Deze rol verschilde met Gandhi als dag en nacht, en toch zette Kingsley ze beiden ontzettend geloofwaardig neer. Voor zijn rol in House of Sand and Fog sleepte Kingsley andermaal een Oscarnominatie in de wacht.

~

Kathy (Jennifer Connelly) is door haar man in de steek gelaten. Ze is net bezig om te bekomen van een alcoholverslaving als ze wegens het niet betalen van 500 dollar belasting uit haar huis wordt gezet. Haar huis wordt door de gemeente verkocht aan Iranese ex-kolonel Behrani in ballingschap, die het huis ziet als een kans om zijn familie iets van de vroegere status terug te geven. Kathy neemt echter een advocaat in de arm omdat ze kan aantonen dat het huis haar onrechtmatig is afgenomen. Ze heeft gelijk, maar omdat Behrani het huis volstrekt legaal heeft gekocht, raakt de zaak in een impasse. Beide partijen weigeren uit emotionele redenen ook maar een beetje toe te geven. De ruzie loopt uit de hand en een dramatische ontknoping lijkt onafwendbaar.

Geraakt

~

Ik zal maar gewoon met de deur in huis vallen. Diep onder de indruk kwam ik de sneakbioscoop uit. House of Sand and Fog was er als één van de weinige films van de afgelopen tijd in geslaagd me eindelijk weer eens te raken. Kingsley is werkelijk in topvorm, en ook de rest van de cast levert absoluut vakwerk. Deze film behandelt op intelligente wijze meerdere thema’s: bureaucratie, familiebanden, cultuurverschillen en maatschappelijk verval komen allen op geloofwaardige en subtiele wijze aan bod.

Zwakheden

De meerwaarde van Ben Kingsley zit ‘m in zijn rol als Behrani. In veel Amerikaanse producties komen cultuurverschillen tussen mensen uit het Midden-Oosten en Amerikanen aan bod, maar meestal op een platte en stereotiepe wijze. Kingsley zet (mede geholpen door het prachtige script) niet de standaard ondoorgrondelijke, koppige en dictatoriale Iranese huisvader neer, maar een mens van vlees en bloed. Juist in deze tijden, waarin Amerikanen bang lijken voor alles dat met het Midden-Oosten van doen heeft, is het een verademing om te zien dat het dus ook anders kan. Behrani is een liefhebbende vader die hard werkt om zijn gezin een toekomst te bieden, maar ook met zwakheden, want niemand is perfect.

Zorgvuldig opgebouwd

De eerder genoemde stereotiepen zoals koppigheid en de dictatoriale huisvader zijn zeker aanwezig, maar worden door Kingsley zodanig verbeeld dat de kijker het kan begrijpen. En daar zit ‘m voor een groot deel de kracht van deze film. Zowel Kathy als Behrani hebben niet alleen een legale, maar ook morele claim op het huis, en het is voor de kijker bijna ondoenlijk om te zeggen waar het gelijk ligt, of wat de beste oplossing is. De film komt wat traag op gang, maar naarmate het plot zorgvuldig opgebouwd wordt, raak je steeds meer in de ban van het intrigerende morele dilemma, en de naderende culminatie.

Vergezocht

Zoals gezegd is het al weer een tijdje dat een film me zo wist te raken. Het einde van de film is emotioneel, hard en genadeloos. Elke keer als een goede afloop lijkt te gloren aan de horizon komt het script met een wending op de proppen die op het oog wat vergezocht lijkt, maar door het zorgvuldig opgebouwde verhaal, en de uitgewerkte karakters totaal onderbouwd word. Van de films die momenteel in de bioscoop draaien biedt House of Sand and Fog moeiteloos de meeste kwaliteit, ook voor een breed bioscooppubliek.

Film / Films

Geen liefde zonder vrijheid

recensie: Te Doy Mis Ojos

Huiselijk geweld is een modern thema, maar een probleem dat al eeuwen oud is. De gewelddadige confrontaties tussen partners leiden in geen enkel geval tot winnaars: bij dit soort geweld zijn slechts verliezers aan te wijzen. Regisseur Icíar Bollaín heeft het thema in de Spaanse film Te Doy Mis Ojos op een indrukwekkende manier aan de orde gesteld.

~

Op een winterse avond vlucht Pilar weg van huis. Ze heeft genoeg van het regime van haar echtgenoot Antonio. Ze neemt haar zoontje Juan mee en ze vinden onderdak bij haar zus. Pilar neemt wat kleine spullen mee en ziet na haar vertrek dat ze op haar slippers is gevlucht. Antonio gaat in therapie, maakt zijn vrouw opnieuw het hof en samen besluiten ze hun huwelijk nog een kans te geven. Antonio zegt dat Pilar de zon in zijn leven is. Ze heeft hem haar ogen gegeven (“Te Doy Mis Ojos”) bij zijn huwelijksaanzoek. Maar hij wil niet alleen haar ogen, hij wil elk lichaamsdeel van zijn vrouw bezitten.

Rolpatronen

~

Te Doy Mis Ojos is een productie met louter Spaanse topacteurs. Luis Tosar is voortreffelijk in de rol van de echtgenoot Antonio en brengt de ingehouden woede op een overtuigende manier in beeld. Laia Marull speelt de echtgenote Pilar, die weg wil van het geweld en kiest voor haar eigen ontwikkeling. Ze trotseert haar familie, de aangeleerde rolpatronen en komt tot haar eigen keuzes. Op een bijna laconieke manier laten de acteurs voortreffelijk spel zien. De kijker begrijpt het verhaal onmiddellijk, leeft mee en heeft begrip voor de keuzes die worden gemaakt.

Keuzes

De regisseur heeft niet gekozen voor eendimensionale karakters. Antonio is niet alleen de echtgenoot die geweld gebruikt, Pilar is niet alleen maar slachtoffer. Thema’s als jaloezie, liefde en de angst voor verlies komen in Te Doy Mis Ojos op een herkenbare manier aan de orde. Antonio heeft een baan met weinig vooruitzichten, terwijl Pilar zich wil ontwikkelen. De twee partners komen voor belangrijke vragen te staan en blijken niet in alle gevallen in staat tot het vinden van de juiste antwoorden.

Samen zien

Regisseur Icíar Bollaín neemt slechts voor één conclusie de verantwoordelijkheid: geweld tussen partners is in alle gevallen fout. Hij laat op overtuigende en emotionele wijze zien hoe moeilijk het is om vastgelopen patronen te veranderen, aan de kaak te stellen en met elkaar te bespreken. Te Doy Mis Ojos gaat over een onderwerp waar iedereen zo af en toe eens bij stil zou moeten staan. Het is een film om samen te gaan zien.

Film / Films

Onschuld overwint alles

recensie: Due amici

Twee mannen delen samen een appartement. Is het een stel, zijn het broers of misschien toch gewoon huisgenoten? Wanneer je naar Due amici gaat zonder iets over deze film te hebben gelezen, duurt het even voordat je door hebt wat hun relatie precies is. Net zoals het een tijdje duurt voordat duidelijk wordt waarmee één van hen zijn brood eigenlijk mee verdient. Om eerlijk te zijn kwam het besef bij mij pas op het moment dat de film al was afgelopen. Om precies te zijn pas na het lezen van de persmap tijdens het wachten op de trein.

~

Nu is dit laatste misschien meer een reden om aan mijn intelligentie of oplettendheid te twijfelen dan aan de kwaliteit van de film. Maar het geeft wel aan dat de regisseurs het credo ‘less is more’ buitengewoon strak hebben nageleefd. Nergens in de film wordt meer informatie over de hoofdpersonen gegeven dan strikt noodzakelijk is om het verhaal te kunnen volgen. Een verhaal dat overigens niet veel om het lijf heeft.

Vriendschap

In Due amici draait het om de Sicilianen Pino en Nunzio. Samen bewonen ze een appartement in de grauwe buitenwijk van een noord-Italiaanse stad. Ze zijn zo verschillend als maar kan. De één (Pino) is een cynische, afstandelijke huurmoordenaar terwijl de ander (Nunzio) een buitengewoon naïeve arbeider is met chronische hoestbuien. Nunzio krijgt steeds meer last van zijn hoestbuien, maar weet met zijn kinderlijke naïviteit Pino wel te ontdooien. Hieruit ontstaat een hechte vriendschap waarbij Pino eindelijk de stap durft te zetten om te breken met zijn niet al te vriendelijke werkgever.

Prostituee

Onschuld overwint alles. Dat lijkt het thema te zijn van Due amici. Jammer alleen dat de regisseurs het credo waar ze in de rest van de film zo hardnekkig aan hangen, op het einde ineens zo laten varen. Een paar flinke hoestbuien en vooral erg veel domme vragen van Nunzio zetten Pino aan tot daden waar het Leger des Heils van zou staan te kijken. Hij kookt Nunzio’s lievelingseten en hij brengt hem naar het ziekenhuis wanneer de hoest blijft aanhouden. Wanneer hij merkt dat Nunzio nog veel te leren heeft op het gebied van vrouwen, betaalt hij zelfs een prostituee om hem in te wijden in de liefde.

Zoetsappig

Al die goede daden geven de film iets zoetsappigs. De regisseurs hadden dit eenvoudig kunnen voorkomen door hun credo ‘less is more’ ook hier toe te passen. Een vriendelijk gesprek in plaats van de gebruikelijke korte en nietszeggende antwoorden op Nunzio’s vragen was misschien wel genoeg geweest om de kijker duidelijk te maken dat Pino zo slecht nog niet is.

Plaatjes aanvragen

Toch is Due amici geen slechte film. Wanneer je door het magere verhaal en de moralistische thematiek heenkijkt, zitten er namelijk genoeg momenten in de film die wel de moeite waard zijn. De obsessie van Nunzio om er achter te komen of mensen in een couchette hun sokken aanhouden of uitdoen bijvoorbeeld. Of de café-eigenaar die iedere dag plaatjes aanvraagt bij de lokale radiozender voor Maria, de liefde van zijn leven. Hij heeft haar nooit eerder ontmoet, maar is ervan overtuigd dat de liefde wederzijds is. Ooit vroegen ze namelijk gelijktijdig hetzelfde nummer aan.

Het kille noorden

Al met al bevat Due amici genoeg grappige, tragische en zelfs ontroerende momenten om de moeite van het bekijken waard te zijn. Verwacht alleen geen film van het niveau van La meglio gioventù, die andere Italiaanse film die momenteel in de bioscopen draait. Wat je wel kunt verwachten is een lieve film over vriendschap en Sicilianen die maar niet kunnen wennen aan het kille noorden.

Theater / Achtergrond
special: Straattheater wordt steeds populairder

Pas op, een levend standbeeld!

Oerol heeft het, Lowlands en Waterpop ook en De Parade kan er niet zonder: straattheater. Deze vorm van theater wordt zeker de laatste paar jaar overal bij getrokken, zelfs op muziekfestivals. Eerst werden de straatartiesten nog een beetje met argusogen bekeken (wat doen die malloten hier?), maar nu blijkt dat ze vaak fantastische voorstellingen geven die amusant zijn om naar te kijken. Logisch dat deze artiesten steeds vaker een plekje krijgen op diverse festivals.

~

Mensen op stelten, met een step, een bewegend standbeeld en verkleedpartijen; bij straattheater weet je van te voren nooit wat je kunt verwachten. Sommige voorstellingen worden zeker goed voorbereid, terwijl er ook lustig op los geïmproviseerd wordt. Er zal maar bijvoorbeeld net een opvallend persoontje in het publiek staan waar je een grap mee uit kunt halen… Straattheater laat zich ook niet in een hokje duwen. Over de lengte van de voorstellingen is niets bekend en sommige voorstellingen trekken door de hele stad omdat ze veel ruimte nodig hebben, terwijl andere artiesten strak op één plek blijven staan. Wat er onder straattheater valt is ook heel divers; onder meer circusacts, mime, poppenspel, dans en theater. Maar al die verschillende acts proberen wel te amuseren, ontroeren, shockeren en/of verrassen.

Buitenland

Opvallend is vaak dat veel straattheaterartiesten uit het buitenland komen, waar het straattheater (vooralsnog) meer leeft dan in de Nederlandse cultuur. Daarom worden er regelmatig buitenlandse groepen naar Nederland gehaald, die dan hun kunstje mogen vertonen op verschillende festivals. Vooral acts uit Frankrijk en Spanje zitten vaak geniaal in elkaar (ook als je geen Frans of Spaans verstaat) en doen het goed bij het publiek.

Kat-en-muisspel

~

Maar we moeten ook zeker niet neerkijken op product van eigen bodem. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Drie Naakte Mannen? Ze duiken nu overal op. Dit jaar staan ze onder meer op Oerol, de Parade, het Over het IJ-festival en Lowlands. Sinds vorig jaar maken David van Griethuysen, Julien Knops en Daniel van den Broeke iets wat ze zelf mobiel bliksemtheater noemen. Na het grote-Sleurhut-avontuur van vorig jaar gaan de drie theatermakers verder met hun nieuwste voorstelling Dubble waarin ze detectives zijn en de opdracht krijgen om een bende van criminele vrouwen op te rollen. Resultaat: een levensgevaarlijk kat-en-muisspel met vliegende achtervolgingen en zinderende romances. Zeker de moeite waard om eens bij deze jongens stil te staan.

Delft in Wonderland

Nederland kent sinds een aantal jaren ook festivals die speciaal gericht zijn op straattheater en die steeds meer in trek raken. Eén van de bekendste is de Mooi Weer Spelen in Delft. Dit weekend (11, 12 en 13 juni) zijn daar ruim 60 nationale en internationale straattheateracts te zien. De openingsact is elk jaar weer een die je eigenlijk niet mag missen. Dit jaar opent het Spaanse Sèmola Teatre met hun nieuwe voorstelling Centvinticinc. Dit is een metafoor voor mensen die denken dat hun leven zal verlopen zoals zij het gepland hebben, gewoon en zonder al te veel problemen. De voorstelling wordt gespeeld in Theater de Veste en als uitzondering zul je voor deze voorstelling moeten betalen. Helaas moet je er blijkbaar iets voor over hebben als je een internationale première wilt beleven! Diezelfde avond verzorgt het Duitse Scharlatan op een plein verderop nog een (gratis) spetterende act: een ‘serieuze’ brandoefening. Je hebt het hele weekend keuze genoeg met veel verschillende acts, teveel om hier te noemen. Laat je verrassen en ga in elke straat en steeg op zoek naar wonderlijke optredens. Niet voor niets is het thema dit jaar: Delft in Wonderland.

Levende beelden

~

Er zijn nog veel meer van dit soort festivals in Nederland. Een leuk project is bijvoorbeeld Overijssel op Straat. Met meer dan 250 optredens hebben zij het grootste straattheaterfestival in Nederland. De hele zomer door brengt het festival professioneel straattheater naar straathoeken en pleinen in verschillende gemeenten in de provincie Overijssel. Doetichem (18, 19, 20 juni) en Bolsward (26 juni) houden het kleiner. Dat laatste festival richt zich overigens vooral op de ‘levende’ beelden. Je kent ze wel: van die personen (meestal geschminkt en verkleed) die stokstijf midden op straat staan en die dan ineens in beweging komen als je voorbij loopt, hoewel er ook artiesten bij zijn die rustig een hele dag geen spier verrekken. Een fenomeen dat je op een zomerse dag in bijvoorbeeld Amsterdam regelmatig tegenkomt.

Over de grens

Maar je kunt natuurlijk ook even over de Nederlandse grens van het straattheater proeven. Bijvoorbeeld in België tijdens de Internationale Straattheater Zomer (11 juli in Menen en 21 juli in Lauwe), of tijdens een van de vele festivals in Frankrijk, bijvoorbeeld Les Quais de Chine (17 t/m 20 juni in Dunkerque) of Illumines à Vauban (18 tot en met 20 juni in Lille).

Muziek / Album

Nederland zet zich schrap voor Kopna Kopna

recensie: Kopna Kopna - Like You!

Dat de Nederlandse bodem een interessant muzikaal aanbod te bieden heeft, weet de doorgewinterde 8WEEKLY-lezer al langer. En wederom is er een nieuwe naam, een nieuwe plaat, die voor de oortjes die niet schuwen een beetje hun best te doen niet te versmaden valt. Kopna Kopna brengt eindelijk haar debuut Like You! op de markt, waarvoor de verwachtingen hooggespannen waren. De release is vaak uitgesteld en live had Kopna Kopna al een goede reputatie opgebouwd. En gelukkig, het resultaat mag er wezen.

~

Het was een jaar of drie geleden dat ik Kopna Kopna zag in het Groningse Grand Theatre. Ze traden op na een toneelvoorstelling van ’t Barre Land en allemachtig, wat een overdonderend optreden was dat. Waarom het debuut zo lang op zich heeft doen wachten is mij een raadsel; drie jaar geleden klonk het al volwassen en rijp.

Belgen

Voor het opnemen van hun eerste demo, voorafgaand aan Like You!, riep Kopna Kopna de hulp in van Zita Swoon-toetsenist Tom Pintjens. Dat is dan ook de eerste referentie die opborrelt bij het luisteren van de plaat. Het doet soms denken aan de Belgische band (vooral hun laatste plaat Life = a Sexy Sanctuary). Dit door de funky, opzwepende en dansbare ritmes en de gelijkenis van Rik Elstgeests stem met die van Stef Kamil Carlens. Maar Kopna Kopna is geenszins een kopie van Zita Swoon, hoewel ze zich ook in het kunstenaarscircuit bewegen (de link met ’t Barre Land). Verder zijn er wat overeenkomsten met Beck en soms zelfs met de Beastie Boys.

Veroveringstocht

Like You! is een overtuigende plaat. Volwassen, professioneel en gepassioneerd. Ze weten het maximale uit hun instrumenten te halen en halen er veel bij, zoals trompetten en een contrabas. Ook schuwen ze de elektronica niet. De eerder genoemde bands waar Kopna Kopna raakvlakken mee heeft, kenmerken zich door tegendraadsheid. Eén van de grote inspiratiebronnen van deze lichting muzikanten is Captain Beefheart en daar zullen de jongens van Kopna Kopna zeker naar geluisterd hebben. Don van Vliet zou zich niet geschaamd hebben voor Like You!.

Russisch ballet

De grote avant-gardistische componist Stravinski voerde vlak voor de Eerste Wereldoorlog zijn Le Sacre du Printemps in Parijs op, met de tragische danser Nijinski van het Ballets Russes in een hoofdrol. De publiekslieveling en crowd-pleaser komt terug in het gelijknamige nummer (‘Nijinski / Dance To Make The Birds Jealous’) en dat is precies wat Kopna Kopna doet. Met geweldige energie, flexibiliteit en souplesse werken ze op de heupen en het ritme. De nummers zitten ijzersterk in elkaar en de Engelse teksten, die met een behoorlijk Nederlands accent gebracht worden wekken geen irritatie op. Het is wel charmant. Daar komt ook nog bij dat Kopna Kopna een paar sterke singles van de plaat af kan trekken (vooral Champagne en Trouble Sweet Tune). Kopna Kopna is helemaal klaar voor een succesvol jaar.

Muziek / Album

Nog steeds een belofte

recensie: Gomez - Split the Difference

Gomez is al jaren een van de leukste bands uit het Verenigd Koninkrijk, hoewel er van dat Engelse karakter doorgaans weinig te merken is. Het woord britpop is, ondanks enkele overeenkomsten met de Beatles, niet echt van toepassing op Gomez. Misschien komt dat door de niet echt Brits klinkende stemmen en de wat Amerikaans aandoende bluesy rocksound van deze vijf nog vrij jonge kerels. Vergelijkingen met een band als Pearl Jam zijn geregeld gemaakt naar aanleiding van eerdere platen, en Eddie Vedder zelf maakte op zijn beurt weer reclame voor Gomez toen hij in 2000 op Pinkpop stond.

~

Terwijl voor de zoveelste keer een flinke Engelse golf de markt bestormt met een keur aan prachtige albums en daartoe behorende hypes, brengt het inmiddels klaarblijkelijk gevestigde Gomez een vierde studioplaat uit met de titel Split the Difference. En wederom laat de band horen hoeveel betekenis een groots eigen geluid kan hebben. Hoewel de gekte er een beetje af is en er iets minder geëxperimenteerd wordt dan op vorige albums, consolideert Gomez zijn status met glans.

Perfecte popsongs

De eerste drie korte, up-tempo nummers op Split the Difference vallen eigenlijk een beetje tegen. Niet slecht, maar ook niet van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld Shot Shot en Rex Kramer, de openers van het vorige uitstekende album In Our Gun. Het blijken opwarmertjes te zijn voor wat nog komen gaat. Met het folky Me, You and Everybody wordt het pas echt mooi, echt Gomez. De nummers zijn spannend (We Don’t Know Where We’re Going), lief (Sweet Virginia) en voorbeelden van perfecte popsongs (Catch Me Up). Natuurlijk met die prachtige samenzang van Ben Ottewell, Tom Gray en Ian Ball als krachtig wapen. Niet veel bands hebben de luxe te beschikken over drie zulke uitstekende stemmen.

Net geen klassieker

Er valt veel positiefs te melden over Split the Difference. Toch blijft Gomez zo’n band die die ene ‘klassieke’ plaat nog niet heeft gemaakt. Het debuut Bring It On was een erg goede poging, Liquid Skin was meer van hetzelfde en In Our Gun was compacter en kwam meer in de buurt van Liquid Skin. Maar toch kende elke plaat een aantal mindere momenten. Wat dat betreft lijkt Gomez inderdaad wel een beetje op Pearl Jam, die ook steeds op hetzelfde niveau blijft hangen, met het ene verschil dat Pearl Jam die klassieker al heeft staan. Vandaar dat geen Pearl Jam-album meer kan voldoen aan de verwachtingen en alle albums van Gomez wel. Ook Split the Difference is niet die topplaat die er zonder meer inzit, maar wel zo mooi dat je het immer jonge en frisse Gomez voor een vierde achtereenvolgende keer als belofte zou kunnen betitelen.

Muziek / Album

Retro ten top

recensie: Topless 16 - Discovered by Gruppo Sportivo

‘Hé, bestaan die ook nog?’ was mijn eerste reactie op het horen van het bericht dat er een nieuwe Gruppo Sportivo-plaat in de schappen ligt. De band die eind jaren 70, begin jaren 80 een paar bescheiden hitjes scoorde is nooit helemaal doorgebroken, wat te wijten valt aan de eigenzinnigheid van voorman Hans Vandenburg, die juist toen Gruppo in de lift zat besloot andere dingen te gaan doen. Nu is er dan Topless 16 – Discovered by Gruppo Sportivo, een misleidende plaat gezien de valse bands die de credits voor de nummers krijgen.

~

Topless 16 is prachtig vormgegeven. Het heeft de schijn vinyl te zijn, gezien de campy platenhoes, waarop een rondborstige jaren 60 pin-up dame te bewonderen valt. Let hierbij vooral op het niet-gebruinde bikinitopje op haar lichaam. Op de achterzijde vinden we de artiesten en songtitels van de verzamelaar: klinkende namen als Rock-a-Tronics, The B Lobsters en Côte D’Azur en nummers als Superman is Back! en Une Peu Dommage. Maar schijn bedriegt: het verhaal achter de hoes is dat een puberende Hans Vandenburg dit album tegenkwam bij een plaatselijke platenboer en hem natuurlijk meteen wilde hebben, mede ingegeven door de rondrazende hormonen. Helaas was het vinyl niet meer voor handen, waarop de kleine Hans de hoes voor niets meekreeg. Nu heeft de ruimschoots volwassen Hans de muziek gemaakt bij de hoes. Voor de gelegenheid is de oude platenhoes als promotie op grootte bijgeleverd. Daarin vinden we dan de cd en een bonus-dvd.

Songfestival

De meligheid van het concept wordt ook muzikaal doorgetrokken. De nummers zijn duidelijk Vandenburg-producten: catchy, poppy en altijd een tikje eigenwijs door het gebruik van rare bliepjes, vrouwenkoortjes, koebellen en synthesizers. De liedjes klinken altijd bekend, zonder dat je de vinger kunt leggen op waar het nu precies op lijkt. De nummers variëren nogal, maar steeds wordt er teruggegrepen op de muziekcanon. Hierdoor lijkt het af en toe alsof we naar een editie van het Songfestival uit de jaren 60 luisteren. Al met al erg grappig, hoewel de 56 minuten voor mij wat te lang duren. De bonus-dvd brengt, behalve drie live uitvoeringen, weinig interessants, zoals een paar tè melige aankondigingen van nummers en wat andere overbodige ongein.

Muziek / Album

Ode aan de melodie

recensie: Hearse - Armageddon Mon Amour

Het Zweedse Hearse debuteerde in 2003 bij Karmageddon Media met het verrassende album Dominion Reptilian. We noemden deze plaat destijds: “afwisselend en aantrekkelijk, ook voor hen die niet dagelijks metal in hun cd-speler hebben liggen.” We kunnen alleen maar hopen dat Hearse met Armageddon Mon Amour deze lijn doorzet.

~

De twee artiesten Max Thornell and Johan Liiva speelden beide al in een aantal bands toen ze in 2002 besloten om samen een nieuwe band op te zetten. Met het aantrekken van de gitarist Mattias Ljung was de band compleet. In 2003 kwam Dominion Reptilian uit en omdat dit album internationaal goed werd ontvangen was het voor zanger Johan Liiva reden om zijn andere band Non-Exist op te heffen en al zijn tijd te steken in Hearse.

Verbazingwekkende ontwikkeling

Muzikaal is het geluid van Hearse een stuk volwassener geworden dan op hun debuut. Het album begint stevig met Mountain of Solar Eclipse en nog nadrukkelijker met Turncoat. Wel valt direct weer de rol op die de leadguitar van Ljung vervult met het spelen van een tweede melodielijn. Net als op het vorige album lijkt het soms wel of de zang van Liiva minder belangrijk is dan deze gillende gitaar. Dit heeft als gunstig effect dat het de muziek van Hearse een stuk melodischer maakt dan de meeste death metal. Dit doet het niet door (zoals in de klassieke metal) met een melodisch begin het nummer op te bouwen, maar door het zware geluid zelf door een tweede melodielijn open te breken. Dit was op het debuut van de band al duidelijk, maar op Armageddon Mon Amour is dit typische geluid een stuk verder doordacht. Dit komt erg duidelijk naar voren in het nummer Determination, waarin de zware metalbegeleiding bijna melodisch gaat klinken door de melodielijn van Ljung.

Kim Wilde

Heel erg in het oog springend is Cambodia, inderdaad dat nummer van Kim Wilde. Het is verrassend om een pophitje uit de tachtiger jaren terug te horen in de versie van drie Zweedse harde rockers. Wat hierbij met name opvalt is dat het intro grappig en herkenbaar is, maar dat Hearse voor de rest van het nummer moeiteloos haar eigen geluid in het lied legt.

Moedige uitstapjes

Hearse is een metalband die zich niet schaamt om haar inspiratie van ver te halen, zoals een pophitje uit de jaren 80. Ze zijn telkens weer in staat om songs neer te zetten die net even interessanter zijn en meer diepgang hebben dan de meeste death metal. Als je daar de zo typerende tweede stem (in de vorm van een gitaar) bij optelt kun je opmerken dat Hearse ons erg interessante melodic-metal voorschotelt. Met Dominion Reptilian waren ze al goed op weg; met Armageddon Mon Amour weten ze hun eigen stijl duidelijk vast te houden te ontwikkelen.