88-71 | 70-54 | 53-36 | 35-19 | 18-01
70: Dealer
~
Deze Hongaarse festivalfilm werd alleen gezien door geluksvogels of doortastende kenners, maar het is een van de meest bijzondere films van het jaar. In ellenlange, hypnotiserende takes met een traag, immer ronddraaiende HD-camera opgenomen biedt regisseur Fliegauf een overrompelende sfeerfilm. Die sfeer is er een van pure cinematische lethargie, uitgebeeld door een dag uit het troosteloze bestaan van een drugsdealer en zijn klanten. Geheel gespeend van de gebruikelijke narigheid, actie en geweld die je in een doorsnee drugsfilm aantreft, geeft
Dealer een des te realistischer en doeltreffender beeld van morele leegte in een levenloos bestaan in een kil, anoniem necropolis. Een uitzichtloos bestaan werd zelden zo indringend in beeld gebracht. Fliegauf is een bijzonder talent om in de gaten te houden. (Paul Caspers)
69: The Office
~
We kennen ze allemaal wel: die sarcasten op kantoor. De bazen die enkel voor eigen genoegen hun ondergeschikten kwellen met zinloze opdrachten. David Brent (Ricky Gervais) van papierhandel Wernham-Hogg is zo’n baas. Twee seizoenen lang doet de BBC van het kantoor waar deze man leiding aan geeft verslag. Heerlijke botte humor: ongeëvenaard en cynisch. (Joost van Hoek)
68: Slowblow – Slowblow
~
Dagur Kári, de jonge, bebaarde IJslandse regisseur van
Nói Albínói, is stiekem alweer zo’n tien jaar actief in het tweemansbandje (met Orri Jónsson) Slowblow. Dit jaar bracht het duo niet alleen de soundtrack van de succesvolle film uit, maar ook een derde, titelloze cd, in samenwerking met collega’s Múm en Sigur Rós. De tien lo-fi liedjes op dat album zijn voornamelijk thuis opgenomen, maar wel professioneel en met veel aandacht voor detail geproduceerd. De curieuze en zachtaardige nummers (
There’s Nothing Wrong With This Song is de titel en het thema van één ervan) zijn verrassend, verfrissend en overtuigend. Slowblow doet aan de laatste albums van Sparklehorse denken, maar dan met een vreemder instrumentarium, met onder meer zingende zaag en wasmanden. Een schitterend verpakt klein juweeltje van een cd. (Paul Caspers)
67: Hans Hartung – Gemeentemuseum Den Haag
~
De Duitse schilder Hans Hartung (1904-1989) nummerde zijn abstracte schilderijen altijd met een code waarin het jaar, het type werk (schilderij, gouache, schets) en een volgnummer werden genoemd. Dat klinkt alsof Hartung een heel precieze schilder was, maar zijn werk werd altijd tot het Abstract Expressionisme gerekend: een stroming waarbij de schilder zijn emoties direct op het doek weergeeft. Een vreemde combinatie dus met de nauwgezetheid van Hartung. Door een ontdekking in het archief van Hartung is men er echter achter gekomen dat hij wel degelijk heel nauwgezet werkte. Van elk schilderij werd een (wel expressieve) schets gemaakt, die vrijwel identiek werd nagemaakt op het doek. Hartung wilde kennelijk niks aan het toeval overlaten. Pas later in zijn carrière, in de jaren 70, liet Hartung zijn onzekerheid varen en ging hij direct op het doek werken. Dit resulteerde eerst in hele lichte schilderijen, maar later in meer mathematische die ook minder spannend waren. De schilder bleek toch tot het eind toe vast houden aan nauwkeurigheid in zijn werk. (Tsjalling Venema)
66: Cold Feet (vijfde seizoen)
~
De televisieserie
Cold Feet is een dramatische komedie over zes vrienden. Deze dertigers worstelen met de bekende problemen die met het echt volwassen worden te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan bindingsangst en natuurlijk de vraag “wanneer beginnen we aan kinderen?” Dit soms best dramatische verhaal wordt op een komische manier belicht, waardoor het een serie is die luchtig genoeg blijft om aflevering na aflevering te bekijken. Inmiddels zijn alle vijf de seizoenen op dvd verkrijgbaar en kan je dus van begin tot het einde door het leven van deze dertigers racen. (Joost van Hoek)
65: Hero
~
Het genre
wuxia pian (letterlijk: heldhaftige strijder-film) waartoe
Hero behoort, moet niet verward worden met bijvoorbeeld de kung fu-films uit Hong Kong die worden gekenmerkt door brute gevechten vol rauw en heftig geweld. De
wuxia pian speelt zich af in een meer geïdealiseerde en mythische wereld, waarin legendarische helden uit een ver verleden op een gestileerde en uitgebalanceerde wijze hun tegenstanders bevechten. Het genre behoort al sinds de jaren ’20 tot de Chinese cinema en bereikte rond 1970 zijn voorlopige hoogtepunt met de elegante en gestileerde films van King Hu. Zhang Yimou levert met
Hero zijn eigen bijdrage aan het genre en met succes: zelden werden zwaardgevechten zo magistraal en overdonderend in beeld gebracht. De prachtige cinematografie van Christopher Doyle en de muziek van Tan Dun creëren een kleurige, surreële wereld waarin legenden opnieuw tot leven komen. Op visueel gebied is
Hero dan ook een absoluut hoogtepunt. (Martijn Boven)
64: Dan Brown – Het Bernini Mysterie
~
2004 bracht ons de doorbraak van Dan Brown met zijn
Da Vinci Code. Een leuk, amusant boek, maar niet sterk genoeg om in onze lijst door te dringen. Maar omdat niemand om Dan Brown heen kan dit jaar, willen we toch een boek van hem noemen. En dat is
Het Bernini Mysterie. Okee, het was eigenlijk al eerder uitgegeven, maar door het succes van de
Da Vinci opnieuw uitgebracht. En dat geheel terecht, want
Het Bernini Mysterie is een vele malen beter boek. En als we dan toch aandacht schenken aan Brown, dan liefst aan een boek dat die aandacht ook zeker ten volste verdient. Voor
Bernini heeft Brown een ijzersterke thriller neergezet, met de bekende elementen uit
De Da Vinci Code, zoals kunst, mysterie, list en bedrog. Vermenigvuldig dit met twee en je krijg een klein idee van wat
Het Bernini Mysterie je kan bieden. (Erik Meijers)
63: Flip Kowlier – In de Fik
~
De rapper van ’t Hof van Commerce, die een paar jaar geleden met zijn soloproject in de armen van de critici werd gesloten, kwam dit jaar met een nieuwe. Gek genoeg is
In de fik in de hype-gevoelige jaarlijstjes vergeten. Want na het grote succes van
Ocharme ik, liepen de mensen behoorlijk warm voor Flips tweede. En terecht, want
In de fik staat barstensvol met schitterende zieleroerselen van de jonge Belg. Ook op zijn nieuwe langspeler gaat Cauwelier weer langs allerlei muzikale stromingen. Zo wandelt de bard langs stromingen als reggae, new wave, rock en ska. Dat maakt
In de fik behoorlijk afwisselend, waardoor het album blijft boeien. Beluister
In de fik of ga eens bij een concert kijken en je bent overtuigd. (Niek Hofstetter)
62: Simon
~
Hoeveel Nederlandse elementen passen er in één film? Veel, zo bewijst
Simon. En toch wordt het nergens vulgair, ordinair of smakeloos in deze pracht van een film. Het naakt is niet storend. Het drugsgebruik is logisch. Homo’s worden op lachwekkende wijze belachelijk gemaakt, maar blijven tegelijkertijd cool. En euthanasie is zelden zo mooi in beeld gebracht. Een film valt of staat bij zijn hoofdpersonage, en met Cees Geel had men geen betere Simon kunnen wensen. De sjofele Amsterdamse alleskunner komt na jaren weer een oude vriend tegen. Samen kijken ze terug op hun leven, maar kijken ze ook vooruit naar de toekomst: Simon heeft kanker en heeft niet lang meer te leven. Hoewel sommige onderwerpen zwaar zijn, wisselt de film de tranen af met veel gelach.
Simon heeft een van de mooiste filmeindes ooit en laat je dan ook met een waanzinnig gevoel de zaal verlaten. (Nora Sinnema)
61: The Veils – The Runaway Found
~
Een van de meest indrukwekkende debuten van dit jaar kwam al vroeg in het jaar. Het leek wel of The Smiths waren herboren of dat Suede een kindje had gekregen. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat ex-Suede-gitarist Bernard Butler de productie van (de beste) vier nummers voor zijn rekening nam. Een cd vol pompeuze, maar toch heel moderne en poppy en daardoor licht te verteren liedjes die de cd-speler maar niet uit wilde en vroeg om draaibeurt na draaibeurt. Op de plaat zijn The Veils een overtuigend geheel, maar live was het toch vooral zanger Finn die de show stal. Het was daarom niet zo verwonderlijk dat in het najaar de
break-up van de band al werd aangekondigd en Finn soloplannen bekend maakte. Hij schijnt iets Tim Buckley-achtigs te willen doen. Daar is vast een groter publiek voor dan voor The Veils, maar het is jammer dat we het met alleen deze plaat moeten doen. Hoewel de kans op een tweede plaat die de plank helemaal misslaat geheel is verdwenen en The Veils altijd in je geheugen blijven gegrift als een fantastische band. (Tsjalling Venema)
60: Big Fish
~
Big Fish, het boek van Daniel Wallace waarop de film is gebaseerd, is eerder een verhalenbundel dan een roman, met verteller Edward Bloom als rode draad. Scenarioschrijver John August heeft de verschillende verhalen op razend knappe wijze weten te structureren tot een film waarin al die verhalen samenkomen, elkaar versterken en uiteindelijk bij elkaar komen in een ontroerend slot. Regisseur Tim Burton heeft daar zijn unieke stijl aan toegevoegd en met een batterij topacteurs de fantastische wereld van Edward Bloom tot leven gewekt. De plot van
Big Fish begint op het moment dat Will Bloom (Billy Crudup) een telefoontje van zijn moeder krijgt: zijn vader Edward (Albert Finney) is ziek en heeft niet lang meer te leven. Door de vele sterke verhalen probeert Will erachter te komen wie zijn vader nu eigenlijk werkelijk is. Ziekte, ouderdom, de verwaterde relatie tussen een vader en zijn zoon, de eigenschappen van herinneringen: het lijken zware thema’s, maar in de handen van Tim Burton vormen ze samen een van de mooiste films van het afgelopen jaar.
Big Fish is een ode aan de fantasie en een eerbetoon aan vaders wereldwijd. (Melson Zwerver)
59: André Manuel – Lazarus
~
Manuel kan het niet laten om een scherpe grap richting welk geloof dan ook te maken, zelfs niet na wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd in Nederland. Het kan hem niets schelen als hij mensen kwetst. Dan hadden ze maar niet moeten komen kijken, straalt hij uit. In
Lazarus stuitert hij door de actualiteiten heen. André Hazes, Anne Frank, Adolf Hitler, Willem van Oranje, Balthasar Gerards, Volkert van der G., Balkenende, Theo van Gogh en Geert Wilders passeren de revue. Manuel weet rake grappen te maken en is ook zeer snel. Soms is het publiek zo overdonderd dat het vergeet te lachen of te klappen. En soms zegt hij zulke ‘gemene’ dingen dat je je afvraagt of je wel mag lachen. Niet voor niets zingt Manuel tijdens een van zijn ‘vrolijke’ liedjes: “Humor is een tumor met een toetertje.” Manuel is een geweldige cabaretier met lef die zijn woordje wel klaar heeft, waardoor je je niet verveelt.
Lazarus is er dan ook een die je niet had mogen missen dit jaar! (Nathalie van Eck)
58: The General (2-disc special edition)
~
Jarenlang werd Charlie Chaplin gezien als autoriteit en alleenheerser binnen de fysieke acteurs van de stomme film, maar de laatste jaren krijgt Buster Keaton steeds vaker de lof die hem toekomt. Zijn prachtig intieme en introverte spel straalt zoveel meer emotie uit dan het overtrokken acteren van Chaplin. In
The General zie je hoe Johnny Gray van zijn twee grote liefdes, Annabelle en The General (zijn locomotief), wordt gescheiden. In spannende, komische en acrobatische achtervolgingen op verschillende treinen zie je hoe hij zijn twee grote liefdes probeert te heroveren. Keaton speelt niet alleen de hoofdrol, hij schreef, produceerde, monteerde en regisseerde deze late klassieker uit de periode van de stille film. De twee dvd’s bevatten erg veel extra’s, onder meer filmpjes over het maken en restaureren van de film, een introductie door Orson Welles, de filmmuziek, extra filmpjes, een lange documentaire over Buster Keaton en een klein boekje. De liefhebber kan zijn vingers aflikken bij deze prachtige uitgave. (Harrie de Vries)
57: Oldboy
~
In het jaar dat Quentin Tarantino zijn eigen wraak-epos stijlvol afrondde, beloonde hij een ander meesterwerk over wraak met de Grote Juryprijs op het filmfestival van Cannes. Zijn lievelingsfilm
Oldboy is de – overigens niet geheel toevallig – Aziatische tegenhanger van
Kill Bill. Park Chan-wook is niet zoals Tarantino een cinefiel die het liefst in de ivoren toren van zijn filmische universum blijft. De Zuid-Koreaan heeft ook de pretentie iets over het leven zelf te zeggen. Zijn zwartgallige, nihilistische visie laat zich onder andere vertalen in deze uitspraak van één van de personages: “Ook al ben ik niet beter dan een hond, heb ik niet het recht om te leven?” In
Oldboy komt de tragische held die zich wil wreken voor een vijftienjarige gevangenschap in een geblindeerde hotelkamer erachter dat hij juist degene is die gewreken wordt. Of toch niet? Chan-wook ontleedt het thema wraak tot op het bot, in een zinderend hoogstandje dat de zintuigen soms streelt, maar je veel vaker je blik van het doek wilt doen afwenden. (Niels Bakker)
56: Marco Borsato – Zien
~
Het zal niemand ontgaan zijn dat Marco Borsato een nieuw album uitbracht in 2004.
Zien werd op de dag van uitbreng al meer dan 300.000 keer verkocht, en de teller bleef doortikken.
Zien is meer dan een cd alleen: als eerste artiest ter wereld bracht Borsato zijn nieuwe werk alleen op dvd uit, inclusief videoclips voor elk nummer en voorzien van een ruime hoeveelheid bonusmateriaal. Muzikaal is er weinig veranderd, maar technisch gezien overtuigt
Zien op alle punten. De korte films bij de nummers zijn een leuke bijkomstigheid, maar pas als audio en video echt worden geïntegreerd tot één geheel zal de meerwaarde van dvd-muziek kunnen worden vastgesteld. Tot dat moment heeft Marco Borsato met
Zien een mijlpaal neergezet.
Zien is niet alleen de beste marketingstunt van 2004, het album is ook de eerste stap op weg naar een nieuwe muziekbeleving. (Melson Zwerver)
55: Finding Neverland
~
Deze film vertelt het sprookje achter het sprookje. Door veel te weinig aandacht in de media werd deze geniale film ondergesneeuwd door films als
The Incredibles en
Bridget Jones 2, maar als je dit jaar één film in de bioscoop gezien zou moeten hebben, is het zeker deze. Mystiek, fantasie, drama, komedie: vrijwel alle bedenkbare elementen zitten in deze film. Het verhaal is simpel: het vertelt over toneelschrijver J.M. Barrie en hoe deze zijn vernieuwde inspiratie vond om het wereldberoemde
Peter Pan te schrijven. De inspiratieloze schrijver sluit vriendschap met een weduwe en haar vier zoons. Deze film moet het eens niet hebben van special effects of halfontblote hunks. Het draait eindelijk weer eens om het verhaal en om de acteerkunsten. Vooral die van Johnny Depp (Barrie) en Freddie Highmore (Peter) liegen er niet om. Dit wordt zeker een grote kanshebber bij de Oscars, in ieder geval voor de nominaties. Als je het nog niet doorhad: ga hem zien! (Nora Sinnema)
54: Annejet van der Zijl – Sonny Boy
~
Aan de term ‘waargebeurd’ kleeft vaak een RTL4-smaakje. Zoetsappig drama, over iemand in een uitzichtloze situatie die uiteindelijk alle ellendigheden overwint en leert wat de werkelijk belangrijke dingen in het leven zijn. Blèh! Neem dan de boeken van Annejet van der Zijl, die zich langzaam maar zeker opwerkt tot chroniqueur van een voorbije eeuw. Eerder schreef ze al
Jagtlust, over schrijvers in de jaren vijftig, en
Anna, de biografie van Annie M.G. Schmidt. Haar nieuwste project is opnieuw waargebeurd, maar wel zo literair als maar kan.
Sonny Boy is een schitterend verhaal over de schijnbaar onmogelijke liefde tussen een jonge Surinamer en een middelbare Hollandse, die opbloeit in de jaren twintig en duurt totdat de Tweede Wereldoorlog hem verwoest. Je zou haast willen dat je het verhaal verzonnen had.
Een reis door het Hoge Noorden
.
~
WAGGER
Directs
Wagner
Daar zit veel waars in. Veel klassieke muziek is een kwestie van ensembles: kwartetten, kwintetten, orkesten en koren. Maar daarnaast is er een rol voor het individu en die is altijd een beetje tweeslachtig geweest. Niet voor niets referereert het woord concert aan concertare, wedijveren. Een pianoconcert is een constante strijd tussen orkest en pianist, tussen collectief en individu. Dat is misschien ook de reden dat bepaalde solisten het perspectief wel eens zijn verloren tot een punt dat redding niet meer mogelijk lijkt.
Dat gold lange tijd vooral voor vocale solisten, en helemaal kwalijk nemen kun je het ze ook niet. Enrico Caruso was niet de meest bescheiden mens op aarde, maar als je Napolitanen zo gek krijgt dat ze een 7.1 op de schaal van Richter niet eens merken heb je wel wat in je mars. De Russische bas Fyodor Sjaljapin werd door collega’s veracht omdat zij naast hem zo’n beetje ineenstortten – soms letterlijk, vanwege zijn ongecontroleerde bewegingen. En Sjaljapin genoot ervan.
De zee
Niets van dat al bij Bo Skovhus. De Zweedse bariton brengt hier een persoonlijke selectie van over het algemeen onbekende Scandinavische stukken en het eerste dat opvalt is dat de selectie niet uitsluitend ingegeven lijkt te zijn door mogelijkheden voor Skovhus om uit te blinken. Natuurlijk er zijn ‘showpieces’, maar over het algemeen zoekt Skovhus zijn heil in het detail, met heel mooie resultaten. Het centrale thema is de zee, maar het de opmerking zij mij vergeven dat die er een beetje met de haren bij wordt gesleurd. Niets ten nadele van de muziek (in zeer tegendeel zelfs), maar met de zee heeft die niet zo bar veel te maken. Ach, het beest moet een naam hebben.
Slechte PR
Scandinavische muziek heeft er altijd een beetje onder geleden dat ze niet Duits was. PR is in het Hoge Noorden nooit erg voortvarend aangepakt en daarom zijn bijvoorbeeld Wilhelm Stenhammar en Peter Heise erg goed bewaarde geheimen gebleven. De enige serieuze uitzonderingen zijn Grieg en Sibelius, maar die zijn eigenlijk ook maar door één of twee werken bij het grote publiek bekend. En laten we eerlijk zijn: met Peer Gynt heb je het na een tijdje ook wel gehad. Wat we hier van Grieg horen is eigenlijk ook veel meer de moeite waard dan die door overmatig reclame- en Discoverygebruik nogal vermoeid geworden orkestmuziek. Maar Grieg wordt overspoeld door de briljante liederen van Heise, Lange-Müller en Rangström. Lange-Müllers liederen zijn prachtig lyrisch, heel teruggehouden en doen in melodisch opzicht vaak denken aan de rustiger momenten van Sibelius; Heise is traditioneler, ritmischer (maar ook vroeger).
Brecht
Het hoogtepunt van de cd is wat mij betreft echter Ture Rangströms cyclus Ur Kung Eriks Visor (‘Koning Eriks liederen’), die deze CD afsluit. Over Rangström bij een andere gelegenheid meer, maar ook hier laat hij zijn vermogen zien om juist steeds dat te doen dat je het minst verwacht – in karakter heeft dit stuk wel iets van Brechts Dreigroschenoper, met delen die afwisselen tussen spreekstem en zang, met grote dynamische verschillen die Skovhus zonder al te veel problemen neemt.
Grote boze wolf
Anderzijds weet ik niet helemaal zeker of ik helemaal te winnen ben voor zijn nogal gespierde voordracht. Voor het stoere Stormen paa Kjøbenhavn (‘Storm over Kopenhagen’) van Otto Maling is het een ideale benadering, maar bij stukken die wat meer subtiliteit konden gebruiken (zoals die van Lange-Müller) blaast Skovhus als een Grote Boze Wolf het huis om – of dreigt dat te doen.
Toch niet nederig
Maar laat dat geen reden zijn om de CD in de schappen te laten liggen, want deze muziek wordt toch al veel te weinig gehoord en de begeleiding door het Deens Nationaal Orkest is magistraal. Als ik heeeel eerlijk ben, wint het orkest dan ook de strijd met de solist. De opname is wat we van Chandos gewend zijn: heel helder en vol detail. De solist staat wellicht een beetje ver ‘naar voren’, dus wellicht is Skovhus’ ego toch niet zo nederig als ik wel heb gedacht. Maar desondanks blijft dit een schijf die met al zijn poolzeeën (of het gebrek daaraan) overloopt van warmte.
Bo Skovhus en het Deens Nationaal Orkest
Album: Songs by the Sea: A Scandinavian JourneyMisschien ook iets voor u
Meer dan veelbelovend
.
In De uitvoering maken we kennis met Kallista, een aan het conservatorium afgestudeerde pianolerares. Kallista is getrouwd met Mark, maar heimelijk verliefd op Filo. Dat die situatie enige spanning met zich meebrengt moge duidelijk zijn. Zeker als blijkt dat Filo haar broer is – een toch niet echt makkelijke situatie. Als dan ook nog haar jeugdvriendin Agnes, na twaalf in coma te hebben gelegen, sterft en Filo na bijna even lange tijd terugkeert uit Amerika raakt haar leven in een stroomversnelling.
Experimenteren
Waar Hoekstein zich in haar debuut voornamelijk richtte op het verhaal en in de vorm nog wel eens tekort schoot, heeft ze nu juist zwaar ingezet op die vorm. Kallista’s verhaal wordt na elk hoofdstuk onderbroken door een vertelling over één van haar leerlingen. Hierdoor krijgt de schrijfster meer mogelijkheden om met haar schrijfstijl te experimenteren. En waar haar debuutroman vrij toegankelijk was, is deze tweede roman door de vele stijlwisselingen een stuk minder toegankelijk. Hoekstein maakt uitvoerig gebruik van de mogelijkheid om van toon, stijl en expressievorm te wisselen. Dat maakt niet elk hoofdstuk meteen even makkelijk te volgen. Ook de hoofdstukken over Kallista zijn veel rommeliger opgezet dan wat we uit haar debuutroman gewend zijn. Maar ‘rommelig’ is in dit geval niet negatief bedoeld. Je merkt gewoon dat de schrijfster veel meer durft uit te proberen, veel meer expressie durft te leggen in haar schrijfstijl. Het mag dan ook wel duidelijk zijn dat Janine Hoekstein veel geleerd heeft van haar eerste roman.
Terug naar de inhoud
Door al die aandacht voor de vorm loop je nu dus wel het gevaar dat de inhoud ondergesneeuwd raakt. En inhoudelijk is het verhaal van Kallista dan ook redelijk magertjes te noemen. Het hoofdverhaal is eigenlijk in vier zinnen weer te geven. Maar eerlijk gezegd maakt dat van De uitvoering geen slecht boek. De tussenhoofdstukken zijn zo gevarieerd en bevatten zulke mooie portretten van de diverse leerlingen, dat het geheel toch de moeite waard blijft. Door de verschillende verhalen krijg je bij wijze van spreken een kijkje achter de schermen. De volgende keer dat deze leerling in de ‘Kallista-hoofdstukken’ opduikt heb je een heel ander beeld van hem of haar, en kun je als het ware haast de gedachten van de leerling volgen als Kallista een opmerking maakt of een vraag stelt. En ondanks dat het hoofdverhaal niet voldoende is uitgewerkt, heeft het toch genoeg elementen in zich om te blijven boeien. Wederom heeft de schrijfster namelijk de worsteling van een jonge vrouw met haar verleden, heden en toekomst op een pakkende wijze weten te beschrijven.
Toekomst
Na haar debuutroman gelezen te hebben gaf ik aan dat ik zeer benieuwd was naar haar tweede roman. Nu ik hem dan eindelijk gelezen heb, kan ik eigenlijk alleen maar herhalen wat ik toen ook al zei. Gezien de vorderingen van Janine Hoekstein sinds haar vorige roman kan ik alleen maar concluderen dat ik ook haar derde werk met goede moed tegemoet zie. Want als deze trend zich voortzet is het niet lang meer wachten op een waar meesterwerk van deze veelbelovende schrijfster. Veelbelovend, maar ook nu al veel presterend.
Prijs: € 15,95
Bladzijden: 224
ISBN: 9063051425
Misschien ook iets voor u
Geneuzel, gezwets en jazz
Zijn films zijn herkenbaar uit duizenden, niet alleen omdat Woody Allen met zijn opvallende verschijning vaak de hoofdrol voor zich opeist maar ook om de inhoud: (quasi-)intellectueel gebrabbel over psychologische en amoureuze problemen van de moderne Amerikaanse stadsmens. In deze dvd-box zitten vier recente films en een documentaire, niet zijn meest bekende werk maar stuk voor stuk typische Allen-films.
~
De eerste film, Celebrity, is een van de vele autobiografisch getinte werken van de joodse New-Yorker. De matig succesvolle romanschrijver Lee Simon (Kenneth Branagh) zit in een midlife-crisis. Hij verlaat zijn vrouw en heeft wat avontuurtjes, zet zijn romans aan de kant en probeert via de New Yorkse rich and famous een zelfgeschreven filmscript te slijten. We zien de strubbelingen waarmee Lee en zijn ex-vrouw te maken krijgen na de scheiding, veel psychologisch geklets over relaties, dromen en verlangens, een zoektocht naar de dingen die ze denken te missen maar gewoon binnen handbereik liggen.
Freud
Zo mogelijk nog autobiografischer is Deconstructing Harry, een interessante postmoderne hink-stap-sprong vol onverwachte situaties en bizarre humor. De aan een writer’s block lijdende auteur Harry Block speurt met behulp van psychiaters en kennissen in zijn verleden en zo zijn heden om te zien waar de kink in de kabel ligt. Harry’s ploegwerk door alle door hem geschreven autobiografische verhalen staat symbool voor het leven van Allen zelf, vol verwijzingen naar zijn joodse achtergrond, zijn interesse in Dantes Goddelijke Komedie en neurotische aanvallen. Een fraai gelaagde film waar Freud zich wekenlang zoet mee zou kunnen houden (wat eigenlijk voor haast al Allens films geldt).
Praatzieke eenling
~
Ratjetoe
In Small Time Crooks speelt Allen zelf weer de hoofdrol. Ray is een kleine crimineel, ontevreden met zijn leven. Samen met zijn vrouw en drie vrienden plant hij een overval op een bank door vanuit een nabijgelegen leegstaand pand, waarin ze als denkmantel een koekjeswinkel openen, een tunnel te graven. Dan worden de koekjes een nationaal succes en een jaar laten hebben ze zelfs een heel imperium opgebouwd. Zo neemt het verhaal elk kwartier een andere wending en is er absoluut geen gemene deler. Interessant, dat wel, maar de film wordt zo een ratjetoe van de eerste orde.
New Orleans
De laatste film uit deze box is Wild Man Blues, een documentarie over Woody Allen als jazzmuzikant. We volgen hem met zijn band op een Europese tournee en Allen vertelt over zijn liefde voor de oude New Orleans-jazz. Maar hij wordt ook off stage gevolgd, zodat we een glimp krijgen van de persoon Woody Allen, zijn humor en neuroses. Een leuke documentaire voor geïnteresseerden in jazz en in de privépersoon Allen.
In al zijn films zie je dezelfde motieven terugkomen: seksuele frustraties, midlife-crises, hoofdpersonages die vrouwen en psychiaters verslinden, die door het leven stuntelen en nooit eens geluk lijken te hebben (omdat ze niet gelukkig zijn met zichzelf). New York. Jazz. Nihilisme, sarcasme, orgasme. En altijd ondersteund door een heel scala aan beroemde acteurs, zelfs in de bijrollen. Liefhebbers van Allen zullen smullen van deze box, maar de films (die – heel flauw – op drie dvd’s zijn gepropt in plaats van op vijf) zijn te typisch Allen en te weinig verassend om nieuwe zieltjes te winnen.
Woody Allen Box
Regie: Woody AllenJaar: 2024
Distributeur: Indies
Misschien ook iets voor u
Films als deze worden niet meer gemaakt
Leve de digitale filmbewerking! Niet alleen vanwege de nieuwe creatieve mogelijkheden die de techniek makers biedt, maar ook en vooral omdat slijtende klassiekers een opfrisbeurt kunnen krijgen. Dat is goed voor de filmconservering, én zorgt ervoor dat wij films als Il Gattopardo van Luchino Visconti nog eens in de bioscoop mogen bewonderen.
~
Want wat een genot is deze film uit 1963, ook meer dan veertig jaar na dato! Il Gattopardo hóórt ook vertoond te worden op zo’n groot wit doek als dat van Cinerama 1 in Amsterdam. De schitterende totaalshots van het ruige, stoffige Siciliaanse bergland, de opstandige massa’s tijdens de revolutie op het eiland, de klassiek geworden slotsequentie in een balzaal: alles herinnert eraan dat dit grootse cinema was, en is.
Meedenken
~
Roerige geschiedenis
Visconti schetst met grote precisie een portret van misschien wel de roerigste periode uit de Siciliaanse geschiedenis. Het is midden 19e eeuw, de maatschappij is georganiseerd langs duidelijke scheidslijnen: je hebt de steenrijke adel, de gegoede middenklasse en het straatarme arbeidersvolk. Maar dan breekt de revolutie uit. Prins en familiehoofd Salina (Burt Lancaster) heeft een simpele filosofie om te overleven: “Alles moet veranderen,” zegt hij, “zodat alles hetzelfde blijft.” Natuurlijk krijgt hij gelijk. Sicilië sluit zich aan bij Italië, er komt een machtswisseling, de adelstand gooit het op een akkoordje met de burgerij, en de standen blijven in stand.
Dertig jaar ellende
Dit is zo ongeveer wat er gebeurt in het drie uur durende epos. De kracht van de film schuilt erin dat wat we niet zien even belangrijk is als wat we wel zien. Visconti vertelt het verhaal vanuit het gezichtspunt van Salina. Dat is een keus voor het tonen van adelijke pracht en praal. Toch schitteren de lagere sociale klassen op het bal aan het eind, waar adel, burgerij en nieuwe machthebbers elkaar liefdevol in de armen sluiten, door afwezigheid. Het perspectief verbloemt eveneens niet dat Salina, ten koste van zijn eigen gezin, alleen aandacht heeft voor ‘neef’ Tancredi (Alain Delon) en diens muze Angelica (Claudia Cardinale). Ergens merkt hij op dat zijn eigen huwelijk één jaar geluk was en dertig jaar ellende, maar als Salina het stel ziet verandert hij accuut in een romanticus.
In stijl ten onder
Lancaster tovert het veelzijdige karakter van de edelman op magnifieke wijze op het scherm. Als een ware Don Corleone bestuurt Salina met ijzeren vuist zijn imperium. Toch leren we hem ook kennen als een realist met een even cynische als weemoedige inborst, die zo nu en dan haarscherp de situatie analyseert. Op hetzelfde bal beseft Salina dat zijn tijd gekomen is. Prachtig is zijn laatste wals, die hij danst met Angelica, en die iedereen nog eenmaal voor hem inneemt. Visconti laat hem waardig en in stijl ten onder gaan.
Il Gattopardo
Regie: Luchino ViscontiJaar: 1963
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Crazy 88
.
88-71 | 70-54 | 53-36 | 35-19 | 18-01
18: Hans Teeuwen – Industry of love
~
17: The Cure – The Cure
~
16: Just love me (Fries Museum Leeuwarden)
~
15: Sonic Youth – Sonic Nurse
~
14: Kill Bill, vol. 2
~
13: The Return of the King (Special Extended Edition)
~
12: Seafood – As The Cry Flows
~
11: Eva: This Is My Life (Growing Up In Public)
~
10: Wu Ming – 54
~
667
9: Interpol – Antics
~
8: Proust 3 – Ro Theater
~
7: Lost In Translation
~
6: TV on the Radio – Desperate Youth, Blood Thirsty Babes
~
5: Paul McCarthy – Brain Box Dream Box (Van Abbemuseum, Eindhoven)
~
4: Ik (Orkater)
~
3: Franz Ferdinand – Franz Ferdinand
~
2: Arnon Grunberg – De joodse messias
~
1: Eternal Sunshine of the Spotless Mind
~
Misschien ook iets voor u
Een doos vol kitsch en kunst
Twee vrouwelijke dieren klauteren als pasgeborenen aftastend omlaag, de vaste grond op van het toneel. Ze hebben handen en voeten als hoefjes, maar wat zijn het toch? Schapen, bokjes, rendieren?? De houtblokken en koekoeksklokken doen het laatste vermoeden. Van ‘het’ kerstverhaal is heus al vaker een variantversie verschenen, maar de ervaringen die Boogaerdt en Van der Schoot uit hun Kerstpakket vissen leiden tot wel heel raadselachtige beelden. Geboren worden en sterven krijgen gestalte, maar ook de dwang van de consumptiemaatschappij, verkrachting, en menselijke instincten als elkaar uitlachen, partij willen kiezen en solidair zijn, ‘stick together’.
~
Wat zien de jonkies als ze op de vaste grond zijn? Vlakbij hun landingsplaats bevindt zich een roodgedessineerde kartonnen doos. De doos maakt korte bewegingen en legt een paar meters af. Euh? Er blijkt een mannelijk wezen uit te komen dat nieuwsgierig uitkijkt naar de diertjes. De interesse is wederzijds, er wordt zachtjes geknikt en gelispeld. Maar de personages spelen een ander spel dan we zouden verwachten. In plaats van een boom op te zetten, komen ze elkaar steeds op de vreemdste momenten tegen. De ontmoeting tussen de drie figuren is de eerste verrassing uit het kerstpakket. De verschillende typische en minder typische kerstpakketartikelen zetten allerlei situaties in gang.
Hoogtepunt
~
Stijlvol
Kerstpakket is vol van stijl. Dat de artikelen worden ingezet als leidraad van situaties is al bijzonder te noemen, maar ook het decor, de muziek, de kostuums, timing en de bewegingen van de personages zijn indrukwekkend. Wanneer de koekoeksklokken luiden nemen situaties een vreemde wending. En het mechanische van de klokken en de muziek sluit perfect aan bij de mechanische bewegingen van de personages. Ontluisterend. Als robotten waggelen ze over het podium, wat een vreemd contrast oplevert met de rode sfeer van kerst én met hun driften, die zomaar weer uit de hand kunnen lopen. Er is te veel om op te noemen. Een witte verenkrans wordt met één beweging omgetoverd tot een mandje met een baby: Jezus in een nestje. En terwijl de man het nestje in zijn armen wiegt, bestrooit één van de vrouwen het plaatje met een hand vol sneeuw. We buitelen van het ene tafereel in het andere.
Vervreemdende schoonheid
Boogaerdt en Van der Schoot volgden de Amsterdamse Mime Opleiding en dat is goed te zien. Er wordt in het stuk veel meer bewogen dan gesproken, wat vast een goede bodem is voor vervreemdend theater. Hun keuze om met die vervreemdende aanpak traditie en voorspelbaarheid te lijf te gaan, ons onderwijl trakterend op allerlei elementen van schoonheid die het kerstfeest ook te bieden heeft, levert een complete, kleurrijke voorstelling, waar ook in januari nog uitstekend van te genieten valt. Laat je betoveren!
Kerstpakket is tot en met eind januari 2005 te zien in heel Nederland.
Kerstpakket, een sprookje voor volwassenen (Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot)
Artiest: Suzan Boogaerdt en Bianca van der SchootGezien op vrijdag 24 december 2004 in de Meervaart, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
Crazy 88
.
88-71 | 70-54 | 53-36 | 35-19 | 18-01
35: Nachoem M. Wijnberg – Eerst dit dan dat
~
34: Johnny Cash – Unearthed
~
33: Erlend Øye (Dour-festival, zaterdag 17 juli 2004)
~
32: The Incredibles
~
31: Blonde Redhead – Misery Is A Butterfly
~
30: Stille Waters
~
29: Thomas Huber – Schilderijenkabinet
~
28: ZT Hollandia – Leenane Trilogie
~
27: Baskervilles – Baskervilles
~
26: Elephant
~
25: Aladdin Special Edition
~
24: Ash – Meltdown
~
23: Bente Hamel, Spinvis en Ingmar Heytze – Het hoofd van Ferdinand Cheval
~
22: The Thermals – Fuckin A
~
21: Seth – Ventilatoren
~
20: The Killers – Hot Fuss
~
19: La Meglio Gioventu
~
Misschien ook iets voor u
Crazy 88
.
88-71 | 70-54 | 53-36 | 35-19 | 18-01
53: The Libertines – The Libertines
~
52: Six Feet Under (tweede seizoen)
~
51: Nick Cave – Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus
~
50: The Village
~
49: John Frusciante – Shadows Collide with People
~
48: Dmitri Bakin – Redenen om te leven
~
47: Gravenhurst – Flashlight Seasons
~
46: E.T.A. Hoffmann – Klaas Vaak en andere verhalen
~
45: Kazuo Koike en Goseki Kojima – Samurai Executioner
~
44: Ayreon – The Human Equation
~
43: Kasabian – Kasabian
~
42: Der Untergang
~
41: De Kruistochten (Toneelgroep Amsterdam)
~
40: Within Temptation – The Silent Force
~
39: Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring
~
38: Mark Newson – Design in het Groninger Museum
~
37: Peter Terrin – Vrouwen en kinderen eerst
~
36: Robert Roth – Someone, Somewhere
~
Misschien ook iets voor u
Oblomow: vlijmscherp en actueel antiquariaat
.
~
Binnen in Antiquariaat Oblomow heerst er een serene rust en buiten op straat wordt er hard gewerkt aan een nieuw informatiecentrum. Van Vleuten voelt zich thuis tussen de metershoge boekenkasten. Om de haverklap komt Van Muiswinkel de boekenwinkel binnenvallen. Bij ieder bezoek brengt hij een fles Port en een pak speculaasbrokken mee. Iedere keer wanneer de winkeldeur opengaat hoor je het hei- en drilwerk aan de overkant van straat. Hier rijst een tien verdiepingen hoge mega-informatiecentrum met op de overloop tussen de achtste en negende verdieping een hoekje voor de literatuur.
Stokpaardje
~
Actualiteiten
De twee cabaretiers spelen in op de actualiteiten met als hoogtepunt de Chinees die de winkel binnenkomt op zoek naar boeken over Paul van Vliet. Als China’s bekendste PaulVaVlie-imitator heeft hij de zuiveringen van PaulVaVlie-imitatoren kunnen ontvluchten door op tijd over te stappen op de imitatie van Toon Hermans. Als politieke vluchteling is hij bij minister Verdonk geweest om uitzetting te voorkomen. Helemaal verontwaardigd vertelt hij dat ze hem geen hand wilde geven.
Herdenk Hazes
Ook de dood van André Hazes is een dankbaar onderwerp. Naast een lijstje van zijn evolutie, beginnend in de prehistorie, vertellen ze ook waarom het van belang is dat Hazes nooit vergeten mag worden; om te voorkomen dat er weer een nieuwe Hazes opstaat. Op de momenten dat de cabaretiers mijmeren over ‘vroeger toen alles beter was’ of als twee oude Engelse heren een parodie brengen op het werk van de Britse componisten uit de negentiende eeuw Gilbert en Sullivan, doen ze dat met zoveel charme en snelheid, dat het nooit vervelend wordt.
Vlijmscherp
De dialogen zijn vermakelijk en spits en de vlijmscherpe oneliners blijven je bij. Van Vleuten lijkt prima op zijn plek te zijn in Antiquariaat Oblomow, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Aan het einde van de show gaan ze naar Roosendaal. Weer optreden.
Antiquariaat Oblomow is nog tot eind juni 2005 door het hele land te zien.
Antiquariaat Oblomow (Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten )
Artiest: Erik van Muiswinkel en Diederik van VleutenGezien op donderdag 23 december 2004 in de Meervaart, Amsterdam
Link: Harry Kies Theaterproducties
Misschien ook iets voor u
Crazy 88
.
88-71 | 70-54 | 53-36 | 35-19 | 18-01
70: Dealer
~
69: The Office
~
68: Slowblow – Slowblow
~
67: Hans Hartung – Gemeentemuseum Den Haag
~
66: Cold Feet (vijfde seizoen)
~
65: Hero
~
64: Dan Brown – Het Bernini Mysterie
~
63: Flip Kowlier – In de Fik
~
62: Simon
~
61: The Veils – The Runaway Found
~
60: Big Fish
~
59: André Manuel – Lazarus
~
58: The General (2-disc special edition)
~
57: Oldboy
~
56: Marco Borsato – Zien
~
55: Finding Neverland
~
54: Annejet van der Zijl – Sonny Boy
~
Misschien ook iets voor u