Kunst / Expo binnenland

Som der delen

recensie: o.a. Marielle Buitendijk, Dick van Lieshout, Sandro Setola - Dark Matters

Wat het overkoepelende thema van Dark Matters is, blijkt lastig te achterhalen. Het wordt noch uit de zaaltekst, noch de tentoonstelling zelf duidelijk. Er wordt gehint naar het monsterlijke en het mysterieuze, maar wat de werken voornamelijk lijkt te verbinden is dat ze zwart zijn.

De keuze voor zwart als overkoepelend gegeven is tot in detail doorgevoerd. Men is hier zelfs zo ver in meegegaan, dat er voor gekozen is een hele zaal zwart te verven. Dit heeft tot gevolg dat de twee uitzonderingen op het zwarte thema, het werk van Marielle Buitendijk en dat van Dirk van Lieshout, extra opvallen. Rumoer van Van Lieshout bestaat uit drie putdeksels met daarboven een koptelefoon. Wanneer je deze opzet zijn opnames van drie opstanden te horen die plaatsvonden in de wijk Kattenburg, in Amsterdam. Het audiowerk bestaat voornamelijk uit verslagen van ooggetuigen.  Een van de putdeksels vertegenwoordigt zeer lokaal leed, van ruzie binnen een tennisvereniging tot een hele buurt die in opstand komt tegen de woningbouwvereniging. Uit de andere koptelefoons is een  verslag te horen van de bijltjesoproer en een montage van een minder specifieke opstand, de revolutie tegen de burgerij in de jaren zeventig.

~

Tentoonstelling in een tentoonstelling
Het werk van Marielle Buitendijk is voornamelijk wit. De kubussen lijken uit de witte muren en vloer tevoorschijn te komen. Doordat de werken niet zwart zijn en op lijken te gaan in de architectuur, wordt de suggestie gewekt dat de sculpturen eerder bij het gebouw horen dan bij de tentoonstelling. Dit is een fenomeen dat zich in de tentoonstelling herhaalt. Veel van de deelnemende kunstenaars doen met meerdere werken mee, die gegroepeerd worden getoond. Zo lijkt het eerder om een verzameling solotentoonstellingen te gaan dan om één coherent geheel. Dit maakt Dark Matters allerminst tot een teleurstelling, integendeel. TENT is erin geslaagd om een verzameling zeer indrukwekkende werken bij elkaar te brengen.

Foto: Peter Cox

Foto: Peter Cox

Vriendelijke parkeergarages
Een hoogtepunt hierin zijn de werken van Sandro Setola. De houtskooltekeningen van de lege parkeergarage en de verlaten benzinepomp hebben iets vriendelijks over zich. Doordat de lijnen niet helemaal recht zijn, zien de verlaten gebouwen er op de tekening niet zo angstaanjagend uit als in het echt. De parkeergarage heeft zelfs iets weg van een bos.

De film die naast de twee tekeningen wordt vertoond is in tegenstelling tot de tekeningen een aanklacht tegen industriële architectuur. De kijker wordt langzaam door een ongedefinieerd fabrieksgebouw geloodst dat voornamelijk uit buizen en rode lampjes lijkt te bestaan. De tocht door de fabriek wordt afgewisseld met een montage van zwarte en witte geometrische vormen. Het geluid dat achter deze film is gezet, bestaat uit het gezang van een koor, verknipt, bewerkt en vol met dissonanten. Het is het soort koren dat ook terug te vinden is in de muziek van onder andere Alan Parsons en Björk. De stemmen zwellen langzaam aan totdat stukje bij beetje, tussen de roestige buizen en rode lampjes, een beeld van Isis zichtbaar wordt.

Beduusd naar buiten
Het is een slimme keuze geweest om juist deze werken in de zwart geverfde ruimte te plaatsen. Niet alleen is het praktisch in verband met de film, de zwarte muren zetten de houtskooltekeningen ongelooflijk veel kracht bij. Dat het overkoepelende thema lastig te benoemen is, wordt goedgemaakt door dit soort keuzes. Samen met de afzonderlijk sterke werken maakt dit dat de bezoeker licht beduusd, maar wel zeer content naar buiten gaat.

Film / Achtergrond
special: Fast & Furious 6

Opgevoerde auto’s en opgepompte spieren

Dom en zijn team snelheidsduivels zijn terug en zetten de succesvolle Fast & Furious franchise wederom op de kaart. Deel 6 is een van de vermakelijkste actiefilms van dit jaar.

~

Na Fast Five hebben Dom (Vin Diesel) en elk van zijn teamleden honderd miljoen overgehouden aan de kraak. Geld zal geen reden meer zijn om nog een sequel te maken, dus liet regisseur Justin Lin een dood gewaand personage herrijzen. Wie bleef zitten tijdens de aftiteling van Fast Five wist dit al. Niet bekend was dat Letty (Michelle Rodriguez) bij de bende van slechterik Owen Shaw (Luke Evans) hoort.

Owen Shaw is de gewetenloze, berekenende crimineel die zelf ook autogek is. Samen met zijn bende, waarvan de leden overigens sterk lijken op malafide alter ego’s van Dom’s team, maakt hij Londen en andere delen van de wereld onveilig. Hij heeft naast inventieve wagens nog een troef achter de hand die dodelijk kan zijn als hij in verkeerde handen valt. Het is aan agent Hobbs (Dwayne Johnson) om Shaw te stoppen, maar zonder hulp van Dom en zijn team gaat dat niet lukken.

Geen kopie van vorige delen

In Fast & Furious 6 laten de helden zich van hun beste kant zien. Voor Vin Diesel en Dwayne Jonhson zijn brute gevechtsscènes weggelegd, een gevecht tussen Gina Carano (MMA-kampioene en ook te zien in Haywire) en Michelle Rodriguez zit goed in elkaar en de wilde achtervolgingen (met zelfs een tank) zijn nog intenser en explosiever dan in voorgaande delen. De franchise blijft dicht bij de kern (en daarmee ver van de realiteit), maar voegt genoeg nieuwe elementen toe (zoals Shaws ‘flipcar’) om het leuk te houden. Ook verschijnen uiteraard ‘nieuwe’ iconische wagens ten tonele, zoals de Dodge Charger Daytona uit 1969 en de Ford Escort RS1600 MK1 uit 1970.

Op de zogenoemde ‘Blu-Ray Exclusive Extended Action Packed Edition’ staat een extended version plus meer dan vijftig minuten aan extra’s . Met name de ‘Take Control‘ extra en de uitleg over de totstandkoming van de vele actiescènes is zeker de moeite. Blijf overigens ook bij deze film zitten tijdens de aftiteling, als je wilt weten wie de nieuwe slechterik gaat worden in deel zeven. 

Film / Achtergrond
special: Borgman

NFF: Eigenzinnig, vervreemdend en absurd

.

Alex van Warmerdam probeert dit jaar in ieder geval ergens een prijs te winnen met zijn nieuwste film Borgman. Eerder dingde de film mee naar een Gouden Palm, inmiddels is bekend geworden dat het Gouden Kalf wel gelukt is. Borgman begint als een typische Van Warmerdam-film: eigenzinnig, vervreemdend en absurd.

De vreemdeling Borgman belt in een welgestelde wijk bij een willekeurig huis aan om een bad te kunnen nemen. Gaandeweg weet hij te infiltreren in het gezin, wat vérgaande consequenties heeft voor de gezinsleden. De film is cynischer dan eerdere films van Van Warmerdam en kent een onduidelijk verhaal. Voor de liefhebber valt te genieten van de kwaliteit en eigenaardige humor die Van Warmerdam in al zijn films weet af te leveren. Vaak staat hij met zijn beeldtaal eenzaam aan de top wat betreft eigenzinnigheid. Ditmaal heeft hij echter een onbegrepen berg beklommen.

Muziek / Achtergrond
special: Thomas Dybdahl - What’s Left Is Forever

Muzak

Thomas Dybdahls nieuwste album What’s Left Is Forever is zwoel, glad, maar bovenal saai.

Bij eerste beluistering blijkt Dybdahl, die zo’n mooi stemgeluid heeft dat je toch anders hoopt, niet meer dan de zoveelste middelmatige singer-songwriter te zijn. Het kleine leed dat hij bezingt wordt begeleid door nietszeggende melodietjes die niet naar de keel grijpen, maar in slaap sussen. De vijftig minuten aan gladde popmuziek glijden dan ook ongemerkt voorbij, terwijl de luisteraar zich als vanzelf richt tot meer ‘belangrijke’ zaken (Facebook, het maken en eten van een avocadosalade, je kent het wel).

Toegewijde pogingen
Wanneer die luisteraar zichzelf echter dwingt om alle nevenactiviteiten naast zich neer te leggen en met volle aandacht te luisteren, vallen er toch enkele nummers op. ‘This Love Is Here To Stay’, ‘Soulsister’ en ‘But We Did’ ontstijgen de andere tracks. Niet dat deze nou zo geniaal zijn, maar het zijn de enige songs die de aandacht van de luisteraar weten vast te houden. Vooral ‘Soulsister’ is in zijn cheesyness en onovertroffen lichtheid erg aanstekelijk.

Ondanks verschillende toegewijde pogingen blijkt het uiteindelijk onmogelijk te zijn niet af te dwalen bij de overige tien nummers. What’s Left Is Forever is wat dat betreft dan ook de perfecte muzak: niet storend, maar zeker ook niet prikkelend genoeg om er eens een intensieve luisterbeurt aan te wagen. 

Boeken / Fictie

Lezen in de hel

recensie: Antonio Iturbe (vert. Joke Mayer) - De bibliothecaresse van Auschwitz

We kennen het allemaal: we pakken een boek om de realiteit even te vergeten. In Auschwitz is lezen geen onschuldig tijdverdrijf; boeken zijn namelijk ten strengste verboden. Lezen is een van de weinige manieren voor de gevangenen om aan de hel te ontsnappen, al is het maar voor even.

De gruwelijkheden van Auschwitz zijn bekend: meer dan een miljoen mensen zijn er op industriële wijze vermoord. Auschwitz staat sindsdien symbool voor het absolute kwaad in de mens, maar ook voor de onwaarschijnlijke weerbaarheid van diezelfde mens. Minder bekend is dat er in Auschwitz een familiekamp was, speciaal ingericht om de eventuele inspecteurs van het Rode Kruis om de tuin te leiden. In dit kamp stond een kinderbarak: blok 31.

Verbeelding en hoop
Blok 31 is officieel een kinderopvang voor een selecte groep gevangenen, maar doet clandistien dienst als school. Dita is de geheime bibliothecaresse van de school. De in Praag geboren veertienjarige wordt in december 1943 samen met haar ouders via Theresienstadt naar Auschwitz vervoerd. Daar ontfermt ze zich over de acht beduimelde boeken die het kamp zijn binnengesmokkeld.

Mochten de boeken ontdekt worden, dan zal Dita direct naar de gaskamer worden gestuurd. Waarom neemt ze dan elke dag weer dat enorme risico, alleen maar om wat boeken? Het antwoord: verbeelding. In de verbeelding kunnen de gevangenen zichzelf verliezen, maar bovenal: de verbeelding geeft hoop. En zonder hoop overleef je niet één dag in Auschwitz.

Het blijft vooral buitenkant
Lezen is een paradoxale bezigheid. Van de ene kant verlies je de werkelijkheid uit het oog, je vergeet de situatie waarin je je bevindt. Aan de andere kant zorgt lezen ervoor dat je de werkelijkheid het hoofd kunt bieden. Dat is wat goede boeken doen, ze werken twee kanten op. Dat is met dit boek helaas niet het geval. Het weet te weinig te raken en blijft daardoor op z’n meest een onderhoudende tijdsbesteding. Je leest over de meest gruwelijke dingen: de kou, de constante honger, de selecties, de gaskamer, de mensonterende leefomstandigheden. En toch komt het niet echt binnen; de modder, het bloed, ze blijven niet aan je plakken. Waar de boeken van andere Auschwitz-overlevers als Primo Levi en Imre Kertész je door elkaar schudden en de adem benemen, blijft dit in deze roman uit. Het blijft te veel buitenkant.

Dat deze roman niet echt beklijft, heeft een aantal redenen. Zo blijven de beschrijvingen vaak steken in clichés: het kamp is onmenselijk, de kou snijdend, de stank ondraaglijk. Daarnaast is Dita als personage niet uitgewerkt, ze heeft geen diepere gedachten. Ze is verdrietig als haar vader overlijdt, ze griezelt van de macabere kamparts Josef Mengele en ze verlangt naar huis. Wie niet? Een nieuwe kijk op de grootste moordmachine van de nazi’s biedt het boek hiermee niet.

Eindelijk doet het pijn
In juli 1944 wordt het familiekamp gesloten. Het Rode Kruis heeft Theresienstadt geïnspecteerd en als een prima opvang voor joden bevonden. Auschwitz zal dan ook wel een modelkamp zijn, is de gedachte. Dita en haar moeder worden in het voorjaar van 1945, met een korte tussenstop in Neuengamme, naar Bergen-Belsen getransporteerd. Daar wachten ze het einde van de oorlog af.

Het front komt steeds dichterbij, de ineenstorting van het Derde Rijk is aanstaande. Het water is afgesloten en er wordt geen voedsel meer uitgedeeld. Cholera en tyfus grijpen om zich heen, lijken worden niet meer begraven en de levenden creperen in hun bed of kijken apathisch voor zich uit. Hoe cru het ook mag klinken; eindelijk weet Iturbe de lezer te raken, eindelijk ruik je de stank, eindelijk voel je de pijn. Dit hoofdstuk is het beste uit het boek.

Bijna niemand komt nog in beweging. Velen zullen nooit meer een stap verzetten. Sommigen proberen het nog, maar hun dunne benen houden het niet en midden tussen de uitwerpselen zakken ze in elkaar. Anderen vallen neer op een lijk. Het is bijna niet meer te zien wie dood is en wie nog leeft.

Een paar dagen na de bevrijding van Bergen-Belsen overlijdt Dita’s moeder alsnog. De oorlog is voorbij en Dita keert terug naar Praag. Alleen.

Film / Achtergrond
special: Nieuwe tieten

NFF: Dicht op de huid

.

Nieuwe tieten is een documentaire van Sacha Polak over het feit dat ze drager is van het BRCA1-gen dat een 80% kans geeft op het ontwikkelen van borstkanker (zie ook Angelina Jolie). Haar moeder is er op 30-jarige leeftijd aan overleden. Sacha is ten tijde van de documentaire 29 en haar tieten zijn als een zwaard van Damocles, of zoals een vriendin met dezelfde genetische erfenis het noemt: twee bommen.

Met het verliezen van haar borsten en straks ook haar eierstokken blijft er weinig vrouw over. Haar vriend verzekert haar echter dat hij voor haar gekozen heeft en niet bij haar weg zal gaan. Hoe anders zou dit zijn wanneer zij met haar kinderwens bleef rondlopen en hij onvruchtbaar bleek te zijn? Vragen die aan de hand van deze documentaire opkomen, maar helaas onbeantwoord blijven.

~

Nieuwe tieten brengt existentiële thema’s voor het voetlicht, zonder er op in te gaan. De borsten en eierstokken van Polak zijn potentieel dodelijk, en moeten dus verwijderd worden; daarna kan het leven weer verder. Een dergelijke redenatie gaat voorbij aan enerzijds de wonderlijke stand van de techniek, waarin deze ingrepen – waaraan Sacha’s moeder nog overleed – mogelijk zijn. Anderzijds plaveit deze redenatie de weg tot hedonisme en oppervlakkigheid, hetgeen de film uitstraalt en wat Sacha als een onsympathiek mens wegzet.

Lijden zonder diepgang
De film is dicht op de huid gefilmd. Hierachter zat vermoedelijk de gedachtengang dat het een persoonlijk en intiem portret wilde worden, waarin de lijdensweg voelbaar wordt voor de kijker. Het resulteert echter in het gevoel dat het leed je door de strot gedrukt wordt. Er zit bijna een dwang achter, die elke kritiek op Sacha uitsluit omdat ze het zo moeilijk heeft. Wanneer haar vriend na een van hun twistgesprekken aangeeft dat hij het er moeilijk mee heeft, wordt hij weggezet als aansteller. Niet hij, maar zij is degene die het moeilijk heeft en mag vinden. Een nekslag voor het eventuele medeleven van de kijker. Jammer aan deze documentaire is dat het leed er te dik bovenop ligt en te exhibitionistisch wordt gebracht.

Film / Achtergrond
special: Hiv Hiv Hoera

NFF: Feesten, alcohol, een beetje drugs en seks

.

In Hiv Hiv Hoera volgt documentairemaker Peter Wingerden Pauline. Pauline is hiv-positief. De film opent met haar voorbereidingen van een vakantie naar Thailand. Eenmaal in Thailand heeft Pauline al gauw een vakantievriend, waarmee ze in korte tijd het bed deelt. Ze deelt de mannen mee dat ze hiv-positief is, maar dat door de aidsremmers de kans op besmetting nagenoeg nul is.

Pauline wordt geportretteerd als een hedonistische en extravagante vrouw, wiens leven voor een belangrijk deel uit feesten, alcohol, een beetje drugs en seks bestaat. Hiermee wordt ze een gemakkelijk projectiescherm om vooroordelen op kwijt te kunnen. Pas wanneer later in de film haar geschiedenis van verwaarlozing aan bod komt, alsmede hoe ze hiv opgelopen heeft, komen er scherven in het projectiescherm.

De film lijkt hoopvol te willen eindigen. De goede vooruitzichten die de aidsremmers geven, maken het inmiddels mogelijk een gezond, hiv-vrij kind te krijgen. Pauline heeft een kinderwens en heeft in Italië de man van haar dromen, Lorenzo, ontmoet. Ze wil het ditmaal anders aanpakken: niet direct naar bed, maar het verlangen een kans geven. Hiermee lijkt een wending in de film te zitten, een hoopvolle toekomst? De hoopgevende boodschap zit hem met name in de positieve levensstijl van Pauline. Enerzijds komt deze oppervlakkig en hedonistisch over, anderzijds toont het haar vechtlust tegen een slopende en stigmatiserende ziekte. 

Muziek / Album

Een definitief afscheid van het MTV toneel

recensie: MGMT - MGMT

.

En dan nog komt dat Grote Succes niet vanzelf: de gemiddelde band timmert doorgaans jarenlang aan een carrière en wacht al die tijd ongeduldig op de zwaarbevochten, grote doorbraak.

~

Voorbeelden zijn er legio: Kings Of Leon konden pas met hun derde cd het grote publiek aanspreken, The Black Keys hadden al vijf albums achter de kiezen voor ze eindelijk wat air play kregen in Europa. 

Zo is het echter niet gegaan met Andrew Vanwyngarden en Ben Goldwasser van MGMT. De bands eerste plaat Oracular Spectacular werd een instant bestseller die in de indie-geschiedenis nooit meer zijn gelijke zou kennen. Populaire hits als ‘Time to Pretend’, ‘Electric Feel’ en ‘Kids’ werden in de zomer van 2008 zo breed gesmaakt en grijsgedraaid dat MGMT als het ware tegen wil en dank op slag een popgroepje met wereldwijde bekendheid werd.

Doodgehypet
Overvallen (en licht gedegouteerd) door het succes  – het succes dat anderen zo graag willen –  besloten Andrew en Ben het in 2010 over een compleet andere boeg te gooien. Met hun tweede plaat Congratulations schudde het duo uit New York twee zomers later het leeuwendeel van haar fan base van zich af door een complexe prog rock/post-punk plaat te maken met hitfactor = 0*. Het album was an sich een dikke middelvinger in de richting van de glitter & glam van de popwereld, maar liet MGMT achter met veel geloofwaardigheid en een kleinere maar trouwe kern die hard fans.

MGMT dan, de naamloze derde plaat van Dré en Ben, is geen terugkeer naar de succesvolle popformules van Oracular Spectacular, maar een nieuwe, volgende stap in de eigenzinnige richting van Congratulations. Het album is een absolute verrukking van begin tot einde en werpt bij elke luisterbeurt een ander stroboscopisch licht op songs die je dacht al te kennen. Opnieuw is het een plaat geworden die niet echt toegankelijk is, doch wel extreem uitnodigend voor een trip door het gekke, psychedelische muzikale labyrint called MGMT. Waar je eerst dacht dat Dré en Ben gewoon even doodleuk elk knopje op hun synth uitproberen, krijg je vervolgens de indruk dat elk effect of ‘valse’ noot perfect op zijn plaats staat.

Weinig pop, veel grandeur
De hitfactor van MGMT mag zich deze keer dan wel  situeren rond 1,5 à 2*, het is verre van eenvoudig om enkele radio-klare songs uit het album te vissen. Opener ‘Alien Days’, ‘Introspection’ en ‘Plenty of Girls in the Sea’ zijn de songs die het gemakkelijkst in je oren blijven hangen. Het tweede nummer is echter een cover (van de sixties-band Faine Jade) en het derde is dermate onrepresentatief voor het album  – een song die insinueert: ‘als we willen, kunnen we pop maken, maar eigenlijk geven we er geen moer om’ –   dat het een release als single onwaarschijnlijk maakt.

Songs als ‘Astro-Mancy’, ‘A Good Sadness’ en ‘Cool Song No.2’ zijn voorbeelden van de crazy shit  van Congratulations die pas na een dozijn luisterbeurten hun genialiteit prijsgeven. Zoals we gewoon zijn van Vanwyngarden en Goldwasser bulken de teksten van grote, onsamenhangende levenswijsheden waar je tegelijkertijd alles en niets van snapt. Neem nu deze:

What if the beast escapes (apes have it good)/And separates like a cloud (loud like a fault)/
Seeps into the hollow bones/Wouldn’t its eyes expand/And zero in like a scope? (uit: Cool Song No.2)

‘Jaaa!’, denk je,  daarna ‘Huh?’ en vervolgens opnieuw ‘Maar jaaa!’  – misschien afhankelijk van welke drug op dat moment je hersens bevredigt/tormenteert. ‘Mystery Disease’ is het donkere kantje van het album. Als het moment waarop je wakker schrikt, badend in het angstzweet na een verschrikkelijke nachtmerrie ooit een soundtrack zou verdienen, is dit nummer een nominatie waard.

Komt dat zien!
MGMT is terug met een schitterende plaat en tourt bovendien deze maand door de Lage Landen. Mis zeker de kans niet om Vanwyngarden en Goldwasser live te zien trippen op 10 oktober in de Vredenburg in Utrecht. Mind-blowing, yoh.

* Statistics & Factors: Made Up On The Spot, 2013

Film / Achtergrond
special: NFF: Exit

Uitzetting kent enkel verliezers

Vijf asielzoekers zijn uitgeprocedeerd en moeten terug naar Guinee. De uitzetting verloopt echter niet geheel volgens plan.

~

Het lijkt allemaal zo mooi voor Amadou. Nog twee maanden en dan heeft hij zijn MBO verpleegkunde afgerond. Maar dan, als een donderslag bij heldere hemel, is Amadou uitgeprocedeerd en moet hij terug naar Guinee. Samen met vier landgenoten wordt hij naar het vliegveld vervoerd, waar uiteindelijk het vliegtuig klaar staat om hen af te voeren.

Er heerst verslagenheid onder de Guinezen. Ze willen in Nederland blijven, want ze zijn bang om vermoord te worden als ze eenmaal weer in Guinee aankomen. Door een fout belanden alle vijf  in dezelfde cel tijdens het bustransport van asielzoekerscentrum naar vliegveld. Het duurt niet lang of ze spannen samen in een laatste poging hun uitzetting te voorkomen.

Chaos en verbroedering

Exit onderscheidt zich door niet alleen de kant van de asielzoekers te belichten, maar ook die van de autoriteiten. Vanuit de asielzoekers gezien is hun handelen begrijpelijk. Hun standpunt is helder, maar Exit toont ook de andere kant. Alle betrokken autoriteiten, en dat zijn er nogal wat, moeten zich houden aan verschillende regels en internationale verdragen,  en ze raken verwikkeld in een onderlinge strijd. Alles lijkt goed geregeld, als je het voorstelrondje aan het begin van de film bekijkt, maar naarmate de chaos toeneemt en de Guinezen standvastiger worden, weet niemand meer wat hij of zij moet doen. Hoe nijpender de situatie wordt, hoe meer mensen eigen rechter gaan spelen in een poging de situatie op te lossen. Tegenstrijdige bevelen, planningen die in de soep lopen, onjuiste documenten en technische mankementen veroorzaken chaos binnen de gelederen van de marechaussee, de immigratiedienst en het plaatselijke politiekorps. Terwijl hun tegenstanders versplinterd raken, vindt in cel 8 verbroedering plaats. Als kijker zit je er middenin. De spanning neemt evenredig toe met de chaos die naar het einde toe ontstaat.

Zwart-wit

Regisseur Boris Paval Conen vertelde tijdens de Q&A na de voorstelling zelf een uitzetting te hebben mogen meemaken. Bij hoge uitzondering ervoer hij aan den lijve het leed van de uitgeprocedeerden, maar ook het effect op de betrokken autoriteiten. Mede daarom is Exit niet zwart-wit met goede en slechte personages, maar kent het louter verliezers. Saillant detail is dat de film is gebaseerd op een bestaand rapport van een uitzetting die plaats vond in september 2004.

Toch wilde Conen in eerste instantie niet letterlijk vertellen wat er is gebeurd. Exit is immers geen documentaire. Gewoon een goed, complex verhaal vertellen, dat ook nog eens spannend is, dat was het uitgangspunt. Exit is een televisiedrama en kan als gevolg daarvan fluiten naar veel prijzen (want het is al vertoond), maar dat neemt niet weg dat het een van de sterkste films is op het NFF en ook als zodanig werd gewaardeerd door de jury. Exit ontving terecht het Gouden Kalf voor beste televisiedrama, maar had makkelijk mee kunnen dingen voor die van beste film.

Muziek / Album

Ingehouden

recensie: Rick de Leeuw - Beter als

Toen de Amsterdamse band Tröckener Kecks in 2001 stopte, begon zanger Rick de Leeuw aan een nieuwe carrière.  Hij schreef een roman, acteerde, schreef een dichtbundel en toerde met Jan Hautekiet langs de Vlaamse en Nederlandse theaters. Ook werkte hij als filmregisseur, muziekproducer en radiopresentator.

In 2008 verscheen zijn eerste solo-cd Waar. Vijf jaar later is er het vervolg: Beter Als. De titel verwijst naar een foutieve Nederlandse vergelijking. In het gelijknamige titelnummer gaat het om het feit dat het voor de ik-persoon beter was geweest als hij niet aanwezig was. ‘Ze zullen me niet missen. Het is beter, beter, het is beter als ik hier nooit ben geweest,’ zingt de hoofdpersoon.

Aanwezigheid
Het thema van wel of niet aanwezig zijn speelt op het hele album een rol, zoals in ‘Mijn Vriend’, de akoestische, Dylaneske afsluiter. De vriend in het lied komt met een triest bericht over zijn naderende dood. Nu is het moment om alles te vergeten en tijd voor een glas. Voorlopig zijn we veilig, is de strekking.

Toch is Beter Als geen trieste plaat. Zo is ‘Mijn Liefste’ een uptempo lied waarin twee geliefden weer samen uitgaan, nadat ze een lange periode weinig tijd met elkaar hebben doorgebracht. Dat verlangen naar de ander komt ook tot uiting in ‘Ik weet dat jij er bent’, waarin de hoofdpersoon gescheiden is van zijn geliefde. Hoe groot de afstand tussen de twee ook is, ze weten dat ze er allebei zijn. Dat is een  geruststellende gedachte.

Religie
In ‘Van God Los’ lijkt De Leeuw definitief afscheid te nemen van zijn katholieke geloof. Er is niemand in de kosmos dus religie is zonde van je tijd. Om zijn verhaal te ondersteunen, zingt De Leeuw over hoe slecht hij is, tenminste: dat hoorde hij zeggen door mensen om hem heen. 

Een lekkere pop-luisterplaat is Beter Als niet geworden. Klinkt de opener ‘De Wilde Wereld’ nog uptempo, de twee volgende nummers, ‘Houd Me Stevig Vast’ en ‘Ik Weet Dat Jij Er Bent’, klinken alsof ze willen uitbreken terwijl ze in toom worden gehouden. Hetzelfde geldt voor ‘Vrienden’. Het zijn nummers die uitnodigen om ’s avonds laat te beluisteren, na een vermoeiende dag. 

De Leeuw gaat met zijn begeleidingsband nu langs de Nederlandse en Vlaamse theaters. Een mooi vooruitzicht, want het is een puik album geworden.