Ingehouden

recensie: Rick de Leeuw - Beter als

Toen de Amsterdamse band Tröckener Kecks in 2001 stopte, begon zanger Rick de Leeuw aan een nieuwe carrière.  Hij schreef een roman, acteerde, schreef een dichtbundel en toerde met Jan Hautekiet langs de Vlaamse en Nederlandse theaters. Ook werkte hij als filmregisseur, muziekproducer en radiopresentator.

In 2008 verscheen zijn eerste solo-cd Waar. Vijf jaar later is er het vervolg: Beter Als. De titel verwijst naar een foutieve Nederlandse vergelijking. In het gelijknamige titelnummer gaat het om het feit dat het voor de ik-persoon beter was geweest als hij niet aanwezig was. ‘Ze zullen me niet missen. Het is beter, beter, het is beter als ik hier nooit ben geweest,’ zingt de hoofdpersoon.

Aanwezigheid
Het thema van wel of niet aanwezig zijn speelt op het hele album een rol, zoals in ‘Mijn Vriend’, de akoestische, Dylaneske afsluiter. De vriend in het lied komt met een triest bericht over zijn naderende dood. Nu is het moment om alles te vergeten en tijd voor een glas. Voorlopig zijn we veilig, is de strekking.

Toch is Beter Als geen trieste plaat. Zo is ‘Mijn Liefste’ een uptempo lied waarin twee geliefden weer samen uitgaan, nadat ze een lange periode weinig tijd met elkaar hebben doorgebracht. Dat verlangen naar de ander komt ook tot uiting in ‘Ik weet dat jij er bent’, waarin de hoofdpersoon gescheiden is van zijn geliefde. Hoe groot de afstand tussen de twee ook is, ze weten dat ze er allebei zijn. Dat is een  geruststellende gedachte.

Religie
In ‘Van God Los’ lijkt De Leeuw definitief afscheid te nemen van zijn katholieke geloof. Er is niemand in de kosmos dus religie is zonde van je tijd. Om zijn verhaal te ondersteunen, zingt De Leeuw over hoe slecht hij is, tenminste: dat hoorde hij zeggen door mensen om hem heen.

Een lekkere pop-luisterplaat is Beter Als niet geworden. Klinkt de opener ‘De Wilde Wereld’ nog uptempo, de twee volgende nummers, ‘Houd Me Stevig Vast’ en ‘Ik Weet Dat Jij Er Bent’, klinken alsof ze willen uitbreken terwijl ze in toom worden gehouden. Hetzelfde geldt voor ‘Vrienden’. Het zijn nummers die uitnodigen om ’s avonds laat te beluisteren, na een vermoeiende dag.

De Leeuw gaat met zijn begeleidingsband nu langs de Nederlandse en Vlaamse theaters. Een mooi vooruitzicht, want het is een puik album geworden.