Boeken / Non-fictie

Soldaat zkt vrouw

recensie: Marijke Libert - Sisterka

.

Libert, geroutineerd journalist en schrijver, werkte gedurende vijfentwintig jaar voor de gevierde Belgische krant De Morgen. Sisterka is haar derde roman, na Sterk water en Enkel de daad. De eerste zin van Sisterka is ‘Pakt den brief’: een passende inleiding naar een in principe boeiende roman die door teveel archaïsmen afleidt van haar doel.

Moeilijk, moeilijk
Na aldus verwarring te zaaien met zinnen als ‘met brokkelige gegevens zou ik me aan ’s mans wezen en de reconstructie van zijn verhaal zetten’ en ‘Zijn overweldigende postuur liet evenwel enige overdaad en generositeit vermoeden’ maakt Libert duidelijk waar het verhaal om draait.

Haar vijfennegentigjarige nonkel Ephrem vertelt op zijn sterfbed dat hij tijdens de Eerste Wereldoorlog een affaire heeft gehad met een Engelse verpleegster: een kokette matrone met wie hij nog enige tijd een briefcorrespondentie heeft onderhouden. Het is niet uitgesloten dat daar een kind uit is voortgekomen. Hij vertelt dat cryptisch, door middel van een van haar oude brieven. Helaas, na de oorlog trouwt Ephrem met tante Sien en leidt hij een liefdeloos en ongelukkig leven, waarbij hij zijn kortstondige romance nooit vergeet.

Zoals gezegd, komt de lezer van Sisterka maar beter goed beslagen ten ijs. Naast overbodige archaïsmen bevat het boek zowel Engelse als Franse brieven. Samen met de Vlaamse voertaal is daarom een gedegen talenkennis vereist om de roman op waarde te kunnen schatten. Hoewel: een enkele keer vergeet Libert haar gebruikelijke hoogdravendheid en valt ze terug op zinnen als: ‘Vriendelijke mensen, die adventisten, ook al hadden ze niet meteen de meest boeiende stuff meegestuurd’.

Journalistieke zoektocht
Het gegeven waarop de roman is gebaseerd is boeiend genoeg: een clandestiene liefdesrelatie tussen een soldaat en zijn verpleegster, een leven lang verlangen en onzekerheid. Voeg daarbij een spannende zoektocht vol omzwervingen om de waarheid te achterhalen en het is duidelijk waarom Sisterka al snel na verschijnen bovenaan de Belgische top-10 non-fictie prijkte.

De gedetailleerdheid van het verhaal valt Libert te prijzen, maar helaas blijkt Sisterka ondanks alle goede ingrediënten geen roman die de aandacht vasthoudt. De norse Ephrem, die met enige regelmaat op zijn vrouw inslaat, biedt weinig redenen hem een gelukkig einde te wensen. De identiteit van Sisterka herself blijft tot ver in de roman verborgen en blijft ook te vaag om met haar mee te leven. Libert doet geroutineerd verslag van de journalistieke route die ze volgt om vanaf enkele brieven via het raadplegen van deskundigen en archieven uiteindelijk naar Engeland en Schotland te reizen om Sisterka’s identiteit te achterhalen. Waar de feiten niet geheel op elkaar aansluiten, spreekt ze haar innerlijke journalist aan om het verhaal te completeren. Een mooie familiekroniek is het resultaat.

Boeken / Fictie

Een eiland zonder vrijheid

recensie: Jaap Robben - Birk

Birk is de eerste roman voor volwassenen van Jaap Robben. Tot nog toe schreef de dichter/theatermaker/schrijver voornamelijk voor kinderen. Hoewel de hoofdpersoon in Birk de negenjarige jongen Mikael is, is dit beslist geen kinderboek.

Birk de negenjarige jongen Mikael is, is dit beslist geen kinderboek.

De roman start met de verdwijning van Birk op zee. Het is duidelijk dat Mikael daar meer van weet dan hij eerst wil vertellen. Hoewel er lang naar Birk wordt gezocht, wordt hij niet gevonden. Mikael ziet zijn vader steeds ergens verschijnen, soms via de badkraan, maar ook een gevangen vis lijkt een boodschap van zijn vader te willen doorgeven. De verschijningen houden op wanneer hij zijn moeder vertelt wat er precies is gebeurd. Het eind van het eerste deel geeft aan hoe moeder en zoon zich tot elkaar verhouden:

Papa zou ze nooit meer ‘papa’ noemen, alleen nog ‘Birk’. Haar Birk, om me te laten voelen dat de schuld van mij was en het verdriet van haar. Dichter bij elkaar dan de overkant van de tafel kwamen we niet.

Het is aangrijpend de eenzaamheid van het jongetje zo te ervaren. Robben laat dit tussen de regels door duidelijk merken.

Alleen verder
De dood van zijn vader betekent dat Mikael zelf zijn huiswerk moet maken en opsturen. Ook daar laat zijn moeder het afweten. Op een gegeven moment mee stopt hij ermee door zichzelf overleden te verklaren – hij is dan 15 jaar. Al die jaren is Mikael niet van het eiland af geweest hoewel de andere eilandbewoner Karl hem mee vroeg om naar de dichtbij gelegen stad te varen.

Mikaels moeder verhindert elke mogelijkheid en wil dat haar zoon er alleen voor haar is, een houding die naar het einde toe escaleert. De gedachten en gevoelens van moeder worden niet beschreven en het kost moeite enige sympathie voor haar te voelen, ondanks haar verdriet om het verlies van haar man.

Dodelijke liefde
Op het kleine eiland waar Mikael woont, ergens in het hoge noorden staan nog twee huizen. Een van Karl, de visser, en een van de overleden mevrouw Augusta. Uit het huis van mevrouw Augusta gebruikten zowel Birk als Karl spullen die zij konden gebruiken. Birk zocht vooral naar voorwerpen die konden dienen als cadeautje voor zijn vrouw Dora. Na zijn dood neemt Mikael deze gewoonte over, soms om zijn moeder haar zwijgen te laten doorbreken, soms om haar gunstiger te stemmen.

In het huis van mevrouw Augusta broedt een meeuw. Mikael wil voor het jong, Meeuwtje, zorgen, maar deze moedermeeuw laat dat niet zomaar toe, net zoals Dora zich opstelt tegenover Mikael. Op het moment dat de verhouding Dora en Mikael zijn finale bereikt, gaat Mikael naar Meeuwtje, om hem vrij te laten.

Dit is mijn schuld. Zijn moeder heeft hem doodgepikt en dat is mijn schuld. Ik had ze nooit mogen opsluiten. (..) Hij zou het zonder haar nog geen dag volhouden, terwijl zij alleen maar honger had, steeds dwingender honger.

De verstikkende en bezitterige houding die Mikael van zijn moeder heeft gekopieerd, heeft tot dit treurige einde van het meeuwenjong geleid. Mikael leeft nog wel, maar het is de vraag of en hoe hij op eigen benen kan staan.

Birk is een aangrijpend verhaal, geschreven in korte stukjes en korte zinnen en dat geeft veel vaart aan de vertelling. Het is als lezer niet moeilijk om met Mikael mee te leven, je zult zo’n moeder maar hebben en zo gevangen zitten.

Film / Films

Crimendalletje

recensie: City of Violence

Een onvolgbaar verteld plot en een gebrek aan duidelijke regie maken het lastig om de positievere kanten van dit crimendalletje (crimi-niemendalletje) te appriciëren.

Het lichaam van een jong meisje wordt gevonden in een Zuid-Afrikaanse botanische tuin. Het blijkt een eerste aanwijzing in een uitgebreide zaak, die detectives Ali Sokhela (Forest Whitaker; The Butler) en Brian Epkeen (Orlando Bloom; The Lord of the Rings) moeten oplossen, ondanks de persoonlijke problemen die ze naast het werk ervaren.

Slecht uitgevoerd

~

Het verhaal probeert een detectivemysterie te zijn in de stijl van Chinatown of L.A. Confidential, waarbij het publiek en de rechercheur samen de stukjes van de puzzel verzamelen en uiteindelijk het grote plaatje ontdekken. Deze keer is het echter alleen de rechercheur die het grote plaatje ziet, terwijl het publiek er ietwat verward achteraan hobbelt. Het verhaal steekt leuk in elkaar en heeft alle elementen om een spannend onderzoek op te leveren (drugs, maffiabazen, groot geld), maar het wordt zo onevenwichtig verteld dat het plot onvolgbaar is. Keer op keer worden er nieuwe onderdelen toegevoegd, maar het blijft voor de kijker een raadsel hoe het allemaal samenhangt.

Toch is het verhaal niet het belangrijkste in deze film. Het wordt namelijk al vrij snel duidelijk dat er meer nadruk gelegd wordt op de personages dan het verhaal. Toch schiet de film ook hier ernstig tekort. De hoofdpersonages hebben een Lethal Weapon-achtige buddy cop-relatie, met de plichtsgetrouwe oude rot en de heethoofdige jongeling zij aan zij. Veel meer dan dit wordt het echter niet. De personages hebben verleden noch toekomst. Ze krijgen geen achtergrond mee en ondergaan ook geen ontwikkeling, een enkele voor de hand liggende plottwist daargelaten.

Gebrek aan richting

~

Het verhaal dat in deze film verteld wordt had verschillende kanten op kunnen gaan: ingetogen of uitgesproken; confronterend of suggererend; verklarend of ambigue. Regisseur Jérôme Salle durft echter geen kant te kiezen, waardoor het eindproduct alles tegelijk wil doen. Een duidelijke stijl wordt dan ook duidelijk gemist. Kalme, overzichtelijke scènes kunnen zonder waarschuwing worden afgewisseld met doelloos wrede en bloederige beelden. Veel scènes zijn overbodig en andere worden te snel beëindigd, zodat ze niet een echte impact kunnen hebben. De finale is verdeeld over een intense schietpartij gevolgd door een haast spirituele, langzame conclusie die erg mooi had kunnen zijn als de rest van de film er naar toe had gewerkt. De film mist simpelweg richting.

City of Violence mist de interne samenhang om een stijlfilm te zijn en de verhaalduidelijkheid voor een luie zaterdagavondfilm. Het laat in enkele scènes zien dat het best wat moois had kunnen zijn, mits de rest van de film met die scènes overeen kwam. De acteerprestaties, met name van Whitaker en Bloom, zijn prima. Ze proberen hun personages een persoonlijkheid mee te geven die er in het script niet is; een nobele poging die helaas weinig effect heeft. Toch zijn zij het enige lichtpuntje (naast het op zich interessante verhaal voor de enkeling die het volgen kan) in een film die verder niets meer is dan een dikke misser.

Muziek / Achtergrond
special: Dez Mona - X

Document met energie

Gregory Frateur en Nicolas Rombouts van Dez Mona werken tien jaar samen. Met dit live-album markeren ze deze mijlpaal met een energieke registratie.

De zesmansformatie is voor de opnames van dit live-album in Ancienne Belgique te Brussel uitgegroeid tot een twaalfman sterk ensemble. Wie de muziek van deze sympathieke band nog niet kent, moet het zoeken in de hoek waar jazz, pop, klassiek, tango, gospel en chanson samenkomen. Vreemde plek natuurlijk, maar denk aan een Franse nachtclub met band waar een piano, accordeon en de zwoele stemmen van mannen en vrouwen het publiek opwarmen en warmhouden voor de acts in satijnen, minuscule kleding. Dat geeft de sfeer weer waarin Dez Mona ook live haar beste momenten kent. Af en toe gaat het tempo omhoog en neemt het geluid toe, en wordt het heftiger om terug te keren naar de uitgangssfeer.

Dez Mona heeft inmiddels een aardig oeuvre opgebouwd waar dit live-document een fijne aanvulling op is. Het nodigt de liefhebber uit om een show van deze band te gaan bekijken en beleven.

Muziek / Achtergrond
special: Samantha Crain - Kid Face

Mysterieus juweeltje

Het derde volledige album van Samantha Crain, Kid Face, verscheen in andere landen reeds vorig jaar. Nederland kan sinds kort kennismaken met haar nieuwe cd.

Deze uit Amerika afkomstige zangeres is lid van de Choctaw Indianenstam. Misschien ligt daar de link met de hoes die een sfeer oproept van een vergeten folkalbum. Niets is minder waar, want de muziek van Crain is moeilijk in een hokje te plaatsen. Voor iedereen met een ruim muzikaal hart is Kid Face een absolute must.

Het album opent met ‘Never Going Back’, dat steunt op de begeleiding van viool, banjo, lichte percussie en drum. De zang van Crain doet de rest: een stem die helder en droog klinkt. Het nummer zet direct de toon waarin Kid Face is geschreven. In het daaropvolgende ‘Taught To Lie’ gaat het tempo omlaag en wordt galm toegevoegd. Mysterieus is misschien wel de beste omschrijving van het geluid van Samantha Crain. Dit derde album is een juweeltje dat broeit.

Muziek / Achtergrond
special: Elephant - Sky Swimming

Feeëriek

Het Londense duo Amelia Rivas en Christian Pinchbeck speelt zich met Elephant al een tijdje in de kijker. Met Sky Swimming maken ze de hooggespannen verwachtingen waar.

Er zijn van die bandjes die meteen de aandacht op zich weten te vestigen, zodat zowel de fans als de pers reikhalzend uitkijken naar een volledig debuutalbum. Maar vaak valt zo’n snel in elkaar gezet eerste plaatje dan tegen. Op het debuut van Elephant is echter goed te horen dat de band, na de debuutsingle ‘Elusive Youth’ en de Franse hit ‘Skyscraper’, niet over een nacht ijs is gegaan. De formatie heeft de tijd genomen om fraaie melodieën te koppelen aan elektronische keyboardklanken, met fijne uit de hip hop geleende beats. De loops van de strijkers passen goed bij de feeërieke zang van Rivas.

Sky Swimming nestelt zich eenvoudig tussen de oren en kietelt de herinnering. Je vraagt je alleen af hoe een dergelijk bandje zich nu verder moet ontwikkelen. Maar dat is eigenlijk zorg voor later; voor nu is het, in de zomerse zon, genieten van dit debuut van Elephant.

Muziek / Album

Volgende stap

recensie: Mathijs Leeuwis - Alweer geen revolutie

Het vierde album van Mathijs Leeuwis Alweer geen revolutie is in muzikaal opzicht een nieuwe stap. Tevens verschijnt deze schijf voor het eerst op zijn eigen label Bastaard Platen dat hij samen met Jeroen Kant oprichtte.

In Paradox in Tilburg, op eigen grond, presenteerde Mathijs Leeuwis zijn nieuwe album. De band, bestaande uit Dave Menkehorst op drums/backing, Niels Broos op synthesizer/piano, Guus van Mierlo op bas/Korg en Theo Sieben op gitaren en als backing vocals, staat strak onder leiding van Leeuwis: Er wordt niets aan het toeval overgelaten.

Organische psychedelica

~

Het beluisteren van de nieuwe cd zorgt ervoor dat tijdens de albumpresentatie de puzzelstukjes op hun plaats vallen. Leeuwis kiest met Alweer geen revolutie voor een meer organisch geluid. Er is ruimte voor psychedelica, elektronische en industriële klanken. Leeuwis kwam er pas na voltooiing achter dat het album een wat duistere inborst heeft. Er valt genoeg te genieten aan de twaalf composities, waarvan er elf op de hoes vermeld staan. De twaalfde, ‘Niemand weet’, is een zogenaamde hidden track, die wel in de cd-index terecht is gekomen. Doordat het album in de USA gemasterd is, ging het mis met de verborgen track, omdat die bedoeld was als toevoeging op ‘Het gaat prima’ met een stukje stilte. Voor de cd-liefhebber is dit foutje alleen maar handig. Wie dieper graaft in de teksten en de begeleiding onder het vergrootglas legt, ontdekt een wat donkerdere plaat dan de voorgangers van Leeuwis.

Wars van politiek
Anders dan de titel van het album suggereert, maakt Leeuwis nog steeds liedjes die wars zijn van politiek. Dat is wellicht gerustellend voor zijn fans. Wel heeft hij scherpe observaties over zijn eigen leven en zijn directe omgeving. Ook schrijft hij teksten met een kwinkslag, verpakt in een muzikale omlijsting die ruimte biedt aan het experiment, zoals in ‘Het wiegje’ waar de psychedelica waardig rondtiert. Live dringt zelfs even de vergelijking met DeWolf op als je toetsenist Niels Broos zo bezig ziet en hoort. In ‘Priester/Kinderklas’ worden zijn klanken samengepakt met folky banjogeluiden en in ‘Alles’ voegt Leeuwis industriële soundscapes toe. Openingsnummer van de cd ‘Het sterkste verhaal’ stijgt tijdens de albumpresentatie tot grote hoogte. Het wordt tijd dat Mathijs Leeuwis ook de aandacht trekt van festivalorganisatoren: Ze zullen niet teleurgesteld worden door zijn nieuwe, hechte geluid.

Boeken / Fictie

Leegstand

recensie: Marieke Aafjes e.a. - De kraker, de agent, de jurist en de stad

.

“Een fascinerende blik achter de schermen van onze democratische rechtsstaat”, staat er op de achterflap van het boek. Iets kan op vele manieren fascinerend zijn. Een kunstwerk kan fascinerend zijn, zoals de blik van Mona Lisa je een leven lang blijft boeien. De wiegende heupen van een meisje kunnen fascinerend zijn omdat je niet weg kunt kijken. Dit boek is ook fascinerend, zoals een mislukking fascinerend kan zijn. Wat is er misgegaan?

Vier perspectieven op een nieuwe wet
Vanuit vier perspectieven wordt ons een kijkje gegund in de totstandkoming van de Wet kraken en leegstand. De kraker die strijdt tegen uitzetting, de agent die de wet moet uitvoeren, de jurist die de nieuwe wet probeert te blokkeren en als vierde personage de stad Amsterdam die volgens het motto aan het begin van het boek ‘van ons’ is. Wie is ons? De krakers? Alle inwoners van Amsterdam?

De perfecte voorzet: drie journalisten en drie tekenaars maken een boek dat alle facetten van het kraken laat zien. Wat zijn de ideeën en idealen van de krakers? Wat ondervindt de agent die tegen de burger wordt ingezet die hij geacht wordt te beschermen? Hoe komt een wet tot stand en wat is hiervan het gevolg voor ons allemaal? Wat een prachtige mogelijkheid om de argeloze lezer eindelijk eens te laten zien wat kraken inhoudt en waarom dit voor ons allemaal belangrijk is. Dit boek laat zien dat een open doel zelfs na de perfecte voorzet volledig kan worden gemist.

De leegte
Wat een blamage, wat een oppervlakkigheid, en vooral: wat een leegte! Het boek gaat niet verder dan de vooroordelen die we al hadden. Krakers willen gratis wonen, denken enkel aan hun eigen hachje, zijn kwaad op alles en iedereen, vinden dat ze tekortgedaan worden en drinken elke avond goedkoop bier terwijl ze naar keiharde punkmuziek luisteren. Wat laten de journalisten hier veel liggen. Of is er domweg niet meer?

Misschien willen wij graag dat er meer achter het kraken huist. Dat het niet slechts een manier is om gratis op een mooie plek wonen. Zijn echt alle krakers rechtlijnige leeghoofden? Zijn alle agenten gedienstige burgersulletjes? Zijn alle juristen hardwerkende dertigers en veertigers die in de gauwigheid hun eigen gezin vergeten? Het vermoeden rijst dat de journalisten niet echt geïnteresseerd waren in de personages.

Drie personages, drie stijlen
De drie hoofdpersonen hebben elk een eigen tekenaar. De stijl voor de krakers is zoals we de krakers kennen: chaotisch en schreeuwerig. In rood, zwart en wit (de kleuren van de antifascisten) wordt een wereld van vergaderingen, spandoeken, bier en vuil getoond. De jurist moet het doen met een kinderlijke en naïeve stijl in groene tinten. Het verhaal van de agent krijgt de mooiste tekeningen. In blauwe tinten wordt gevarieerd met de harde inktpen en waterverf. Ook wat betreft perspectief, vorm en creativiteit valt er op deze pagina’s veel te genieten.

Omdat er gekozen is voor drie verschillende verhaallijnen met elk een eigen stijl, krijgt het boek een caleidoscopisch karakter en zorgt het ervoor dat je als lezer steeds benieuwd blijft naar de andere kanten van het verhaal. Het probleem hiermee is dat de werelden naast elkaar blijven staan en nergens echt met elkaar in gesprek gaan. De enige uitzondering is de kraker die advocaat wordt om hun belangen beter te kunnen verdedigen. Hij staat tussen twee werelden in. Maar waarom vindt hij kraken zo belangrijk? Wat is het belang volgens hem? Zoals alle wezenlijke vragen blijft ook deze onbeantwoord.

De leegstand in de hoofden van de krakers
Het is een leeg boek geworden. Ja, je begrijpt dat het heel wat voeten in de aarde heeft om een wet te maken. En ja, die agenten hebben het ook niet gemakkelijk als ze geweld moeten gebruiken. En kraken in de winter is koud. Maar wat een vreselijke leegstand in de hoofden van de personages. En dan vooral in de hoofden van de krakers. Die leegte lijkt me een veel groter probleem dan de leegstand van een aantal kantoorpanden in Amsterdam.

Theater / Achtergrond
special: Festival VERTIGO III

Ongepolijst, jong en ambitieus

.

Vier dagen lang is het Theater aan het Spui in Den Haag de thuishaven van Festival VERTIGO III, georganiseerd door productiehuis De Kosmonaut. Dit productiehuis wil met het jaarlijks terugkerende festival beginnende toneelschrijvers de kans geven hun werk te presenteren. Vier toneelschrijvers, die zich ditmaal lieten inspireren door het thema ‘beat’, worden gekoppeld aan eveneens jonge regisseurs: het resultaat is een ongepolijst festival waar de ambitie van deze nieuwe generatie voelbaar is. Soms leidt dat tot een voorstelling die eigenlijk het repetitielokaal niet had mogen verlaten, soms tot puur en wonderschoon toneel.

We zien de bandleden Tim, Jessie en Arthur zich klaarmaken voor een optreden tijdens een benefietconcert. Jessie, de bassiste, staat op een verhoogd podium in het midden, de mannelijke bandleden ernaast. Vanaf de eerste minuut is duidelijk dat deze band geen lang leven beschoren is. Terugvallend op oude sentimenten – de één wil nog wel, de ander niet meer – is het definitieve einde nabij. Ingrediënten die in principe best een aardige voorstelling op kunnen leveren, ware het niet dat schrijver De Waard en regisseur Schoots deze clichématig en voorspelbaar uitwerken. Nergens een verrassende wending, een ontroerend moment of gelaagd spel. Het dieptepunt is Jessie in de rol van verteller, het overstijgt het niveau van de weekafsluiting op de basisschool soms niet. Snel weer terug naar het repetitielokaal.

Boeken / Fictie

Geairbrushte romantiek is voorbij

recensie: Jo Baker (vert. Aleid van Eekelen-Benders en Marijke Versluys) - Landgoed Longbourn

Met haar verhaal over het personeel uit Pride and Prejudice creëert Jo Baker een onnodige verwantschap met Jane Austen. Dat wil zeggen: de hedendaagse auteur kan uitstekend op eigen benen staan.

Austens heerlijke roman uit 1813 viert het ware liefdesverhaal, met alle eerbaarheid, fatsoen en braafheid die daarbij hoort. Tweehonderd jaar later verbreedt de Britse Baker het genre met Landgoed Longbourn. Verwacht in dit verhaal geen hoofdrol voor Elizabeth Bennet en Mr. Darcy. De populaire personages worden incidenteel opgevoerd, spreken dan een of twee zinnen, en zoeken hun salons weer op. Niet omdat ze onvriendelijk zijn, maar omdat de auteur niet toestaat dat zij het verhaal domineren. En terecht.

Hoezo braafjes?

Sarah en James zijn de bedienden van de familie Bennet. De grondige beschrijving van hun taken geeft een mooi, maar ook drukkend beeld van het leven in de negentiende eeuw. Datgene waar Austen niet over sprak – dat kon ook niet in haar tijd – wordt door Baker opgepakt. We lezen hoe bedienden kamerpotten leegmaken, struikelen over varkensmest en hun handen tot bloedens toe kapot scrubben tijdens de wekelijkse wasdag. De auteur schuwt beslist geen ruwe randjes. Hierdoor distantieert het verhaal zich van Austens roman en is het resultaat origineel en eigen.
 
In Pride and Prejudice zijn de hulpen zo goed als onzichtbaar. Dat geeft Baker de ruimte om de personages naar eigen smaak te vormen, op een manier die voor de kenner van Austens boek ook direct acceptabel is. De auteur zet een driehoekig liefdesverhaal neer dat zo ongeveer parallel loopt aan de affaires in het originele verhaal. Baker houdt daarbij wel van een beetje melodrama; de personages krijgen veel lasten en angsten te incasseren. Maar dat helpt ook om de karakters volledig in de armen te sluiten. Bovendien wiebel je steeds op het puntje van je stoel, omdat de schrijfster meeslepende familiegeheimen en oorlogspanning toevoegt aan de romantiek.

Geurtjes en vlekjes

Baker beschrijft alleen de wereld van het personeel nauwkeurig, waarbij de omgang met hun meesters slechts vriendelijk oppervlakkig blijft – het beste wat bedienden konden verwachten. Landgoed Longbourn schetst zo een realistisch beeld van de wereld downstairs. Gelukkig heeft Baker de verleiding weerstaan om een herziening van het bekende verhaal te produceren. Het verbaast eigenlijk dat de auteur de noodzaak zag om Longbourn als setting te kiezen in plaats van een eigen landgoed te creëren. De schrijfster heeft meer dan genoeg literair gewicht om zonder steunauteur de wijde wereld in te trekken.

De ene lezer zal juichen dat het verhaal ‘achter de schermen’ van Pride and Prejudice wordt uiteengezet, en dat in een mooie verhalende vorm. Baker maakt de dagelijkse gang van zaken beeldend en levendig met haar intieme stijl. Andere lezers zullen gruwen van de echtheid van Bakers atmosfeer en terugverlangen naar de geairbrushte romances van toen, ontdaan van alle menselijke geurtjes en vlekjes. Aan deze laatste categorie het advies: probeer de roman los te zien van Austens fantastische werk, want Landgoed Longbourn mag er als eigen verhaal echt zijn.