Film / Films

The Legend of Bagger Vance

recensie: The Legend of Bagger Vance

.

Rannulph Junuh (Matt Damon) is een grootse golfer in het zuiden van Amerika. Hij wint alle tournooien, en is bezig om zichzelf compleet rijk te golfen tot op een dag hij besluit het leger in te gaan om de burgeroorlogen te stoppen die op dat moment woeden in de VS. Het is 1928 en Junuh keert verslagen terug van de strijd. Hij en zijn makkers zijn er niet in geslaagd de oorlog naar hun hand te zetten en Junuh kan het niet geloven. Er knapt iets bij hem. Eens dacht hij dat hij alle obstakels aankon, alles kon winnen, maar nu veel van zijn oorlogsbuddies de strijd niet hebben overleefd, en de oorlog niet gewonnen kon worden raakt Junuh in een diep dal. In plaats van de golfclubs kiest hij voor de whiskeyfles, en zijn vrouw durft hij niet meer in de ogen te kijken.

Zijn vrouw (Charlize Theron, The Cider House Rules) organiseert ondertussen een prestigieus golftoernooi om wat aandacht en geld naar de golfclub van haar vader te lokken. Twee van de beste golfers in het land worden uitgenodigd om een exhibition match te spelen voor het lieve sommetje van $10.000,-. De hoge piefen van Savannah besluiten het golftoernooi alleen door te laten gaan als er ook een lokale speler meedoet. Iedereen peinst en denkt, en na flink wat hersenwerk komt Junuh naar voren. Hoera! Matt Damon, depressief, bezopen en het dan toch opnemen tegen de twee beste spelers van het land. Dit is ook het moment waarop Will Smith uit de bosjes komt opgedoemd, een schim, een mysterieus figuur die Junuh zijn diensten aanbiedt als caddy. Hij is erg wijs, en weet ongeveer meer dingen over golf dan de uitvinder zelf.

Eenmaal in het golftoernooi aanbeland is de film op zijn best. Damon kan zich goed uiten in de rol van Junuh, een man die zwaar met zichzelf in de knoop zit. Hij moet eerst deze gevoelens overwinnen voordat hij het toernooi naar zich toe kan trekken. Smith in zijn beste spel tot nu toe is gemaakt voor de rol van Bagger Vance. Een man die het leven positief inziet, en Junuh helpt om zijn swing (zijn slag in het leven en in het golfen, lekker dubbelzinnig) terug te vinden. Smith overtuigt en zou vaker in dit soort films moeten spelen.

De film sijpelt lekker door in het tweede uur, maar het happy end nadert. Dit had Robert Redford ook voorzien denk ik, en hij perst er toch nog een zeer bevredigend en mooi einde uit. Het eerste deel mag dan een beetje ongeloofwaardig en gehaast overkomen (Damon gelijk als oorlogsheld bestempeld) maar vanaf het punt dat Smith de film binnen komt wandelen is er geen houden meer aan, en laat Redford zien dat hij, als het gaat om feel-good movies, een zeer admirabel regisseur is.

Film / Films

‘Ergens daarbuiten wacht de liefde’

recensie: Der Krieger und die Kaiserin

“Het zou goed zijn om eens naar buiten te gaan,” zegt de dokter in een kringgesprek. De patienten van de gesloten afdeling van Birkenhof knikken lijzig. Wat is er buiten voor hen? Hun hele leven speelt zich hier binnen af. “Wie gaat er met Sissi mee naar buiten?” probeert de dokter nogmaals. Sissi, de aanbeden verpleegster, is ook niet erg enthousiast. Ook zij woont al haar hele leven in Birkenhof, nadat haar moeder, ook verpleegster, hier bij een ongeluk om het leven kwam. “Wie gaat er met Sissi mee naar buiten?” Aarzelend gaan de vingers van Werner, Otto en Steini omhoog. Met Sissi willen ze wel mee.

~

De blinde Otto is de gelukkige, hij mag met zijn hand op de schouder van Sissi mee naar de bank. Onwennig wandelen beiden door de straten van Wuppertal, waar ze in aanraking komen met Bodo. Bodo veroorzaakt een ongeluk waarbij Sissi gewond raakt, hij redt haar en vervolgens verdwijnt hij weer uit haar leven.

Sissi, verdoofd en gehypnotiseerd door de klap, vraagt zich af of de jongen die haar aan het redden is misschien de Ware Jacob is. Ze kan niet meer slapen en als ze eindelijk in slaap valt droomt ze over hem. Ze moet hem terugvinden. En daarvoor moet ze de buitenwereld in.

Steini, Otto en Werner worden jaloers. Sissi verwaarloost hen en heeft alleen maar aandacht voor die rare van buiten, die Sissi helemaal niet wil zien. Want ook Bodo heeft zo zijn problemen. Hij heeft zich opgesloten in het toilet van een tankstation, wacht tot het verleden ongedaan gemaakt wordt en bereidt intussen met zijn broer een bankoverval voor.

~

Wuppertal is een mooie plaats, zo leren we uit de beelden die regisseur Tom Tykwer (ook van Lola Rennt) ons voorschotelt. Bij vlagen is het camerawerk meesterlijk en de acteurs spelen hun rol met een vanzelfsprekendheid die je alles doet geloven, ook de minder waarschijnlijke dingen. Een verhaallijn met vele kleinere draadjes wordt moeiteloos uitgesponnen en Tykwer stopt niet voordat ook het laatste draadje is afgehecht.

Der Krieger und die Kaiserin is een mooie film die laat zien dat gekken niet om mee te spotten zijn, dat Duits een mooie taal is voor poëzie en fluisteringen en dat “ergens buiten de liefde wacht”.

Film / Films

Jalla! Jalla!

recensie: Jalla! Jalla!

Uit Zweden komt de laatste tijd veel goeds. Zo werden we de laatste jaren al verrast door Fucking Åmål en Together. Jalla! Jalla! is een romantische komedie met maatschappijkritiek. “Romantische komedie” dekt niet helmaal de lading, want de film behandelt zoveel onderwerpen dat hij zich niet makkelijk laat labelen.
De regisseur van de film is Josef Fares, een protégé van Lukas Moodysson. En waar kennen we Lukas van? Juist! Van zijn hand verschenen in Nederland Fucking Åmål en Together.

~

De film draait rond de Arabische plantsoenmedewerker Roro en zijn beste vriend Mans. Roro’s famillie wil dat hij nu eens eindelijk gaat trouwen, en hebben daarvoor al een respectabel meisje op het oog. Het probleem is dat Roro al verliefd is op een ander. Zijn vriendin Jenny is echter Zweedse, en daarom durft hij niets aan zijn familie te zeggen. Hij is bang dat ze zijn liefde voor Jenny zullen afwijzen.
Mans heeft weer een heel ander probleem, hij krijgt ‘m niet meer omhoog. Zijn vriendin is de wanhoop nabij, en wat ze ook proberen in bed, niks lijkt te werken. Rollenspelletjes, Voodoo en oraalstimulatoren worden in de strijd geworpen, maar Mans’ apparaatje blijft er maar een beetje zielig bijhangen. Mans is nogal een macho, en het niet functioneren van zijn lid neemt hij dan ook zeer ernstig. Zijn vriendin wordt zodanig moedeloos dat Mans begint te vrezen voor zijn relatie. Tot overmaat van ramp laat hij ook nog eens een hond waar hij op past ontsnappen, waarna de eigenaar de hele stad afzoekt om zijn hond te vinden en Mans eens flink verrot te slaan.

Misschien is Jalla! Jalla! niet zo origineel als de eerder genoemde films, maar wel erg leuk, en zeker genoeg voor een ontspannende filmavond. Alleen de grootste zuurpruimen op aarde zouden de relatieproblemen van twee bevriende collega’s niet kunnen waarderen. De volgende onderwerpen passeren o.a. de revue: impotentie, uithuwelijken, vreemdgaan, hulpstukken, voodoo, proleten, bemoeizuchtige families, seks, homofobie, SM, muziek en vervelende hondeneigenaren (die de poep van hun viervoeters niet opruimen). Oftewel: een goede film! Het is te hopen dat het bioscooppubliek deze film zal ontdekken, net zoals bij Fucking Åmål en Together gebeurde.

Film / Films

In the Mood for Love

recensie: In the Mood for Love

De beoordeling van In the Mood for Love is eenvoudig; een meesterwerk. Maar vergis je niet, de meeste mensen zullen deze film uitermate saai, traag en plotloos vinden. Maar voor de ware liefhebber zal deze film een wonderschoon genoegen zijn.

~

Wong Kar-wai werd bij het grotere publiek bekend met zijn melancholische en cinematografisch overdonderende cultclassics Fallen Angels en Chungking Express. Met In the Mood for Love betreedt Wong Kar-wai op het eerste gezicht een heel ander pad, maar nadere inspectie wijst uit dat deze film een nog veel sterker enigmatisch verlangen naar liefde bezit.

Chow Mo-wan (Tony Lueng) en Su Li-zhen (Maggie Chueng) zijn buren in een flat in Hong Kong. Beiden zijn getrouwd, hun partners reizen veel vanwege het werk. Kortom ze voelen zich niet thuis in deze stad. Wanneer ze elkaar ontmoeten lijkt er weinig te gebeuren. Langzamerhand komen ze erachter dat hun echtgenoten een affaire met elkaar hebben. In een standaardfilm zouden de rapen gaar zijn, maar In the Mood for Love belicht een heel ander aspect van deze affaire. Geen wraak of impulsieve daden, juist de stilte van die eenzaamheid in combinatie met een vurig verlangen wordt benadrukt.

Kar-wai Wong laat het bedriegende koppel uit beeld. Gedurende de hele film zien we slechts een glimp, gezichtsloos en onherkenbaar. Wat volgt is een poëtische zoektocht naar de oorzaak van deze affaire met daarin een ontluikende liefde tussen de twee bedrogenen.

Wie de andere films van Wong kent, zal even moeten wennen aan de rustige beelden. Sinds Days of Being Wild (1991) is Christopher Doyle Wongs vaste cameraman. De heftige beelden uit zijn vorige films zijn niet terug te vinden in deze film. Maar dat moet ook niet. In The Mood for Love is een rijke en genuanceerde film. Doyle heeft daar zijn cinematografie haarscherp op afgesteld. De samenwerking tussen Wong en Doyle blijft hopelijk nog films lang doorgaan.

De film was een groot succes op het filmfestival in Cannes. Tony Lueng won daar de Gouden Palm voor beste acteur en Christopher Doyle de “Technical Grand Prize”.Wanneer je nog nooit iets gezien hebt van Kar-wai Wong, dan zou ik in eerste instantie niet deze film willen aanraden. Ondanks het succes van deze film lijkt het mij beter eerst andere films van hem te zien. In de betere videotheken zijn deze wel verkrijgbaar. Op deze manier krijg je een beter beeld van zijn films en zul je In the Mood for Love ook meer kunnen waarderen.

Film / Films

The Insider

recensie: The Insider

.

The Insider vertelt het verhaal van dr. Jeffrey Wigand, een werknemer bij een grote sigarettenproducent die nadat hij ontslagen wordt zijn verhaal kwijt wil aan 60 Minutes, het actualiteitenprogramma van de Amerikaanse zender CBS.
“Zijn verhaal” gaat in ins1.jpgdit geval over de leugens die door de producenten van sigaretten worden verspreid over wat ze nu echt in die dingen stoppen. Lowell Bergman, de producent van 60 Minutes duikt op het verhaal, dat al gauw uitgroeit tot een nationale mediasensatie en een persoonlijke tragedie.

Michael Mann is ooit begonnen als regisseur bij de politieserie Miami Vice, maar heeft zich in de loop der jaren weten te ontwikkelen tot een regisseur die met veel visuele bravoure en goede acteurs zijn verhalen neerzet, en The Insider is daarop geen uitzondering.
Allereerst is daar Al Pacino, wiens acteerstijl vrijwel nooit verandert maar altijd fascinerend is om naar te kijken, als de keiharde producent Bergman, die koste wat kost de waarheid op het scherm wil brengen. Jeffrey Wigand, de insider uit de titel,

~

wordt gespeeld door Russell Crowe, een acteur die we in de gaten moeten houden.

The Insider is een goeie film; hij duurt alleen veel te lang. Dit is niet zozeer te wijten aan de fysieke lengte van de film – ik heb niks tegen drie uur cinema – maar wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de focus van de film na ongeveer twee uur opeens verschuift van Wigand naar Bergman. Tot dan toe hebben we vooral met Wigand meegeleefd, van de eerste aarzelingen over het wel of niet in zee gaan met 60 Minutes tot het weglopen van vrouw en kinderen, maar het laatste uur is vrijwel geheel gereserveerd voor Bergman en zijn persoonlijke motieven om het programma uitgezonden te krijgen. Die zijn misschien voor journalisten erg interessant, ins3.jpgmaar voor de gewone man, die zich twee uur lang heeft ingeleefd in de emotionele wereld van iemand die vindt dat de waarheid verteld moet worden, is het alsof hij een epiloog van een uur voorgeschoteld krijgt.

Ondanks het briljante camerawerk van Dante Spinotti en de mooie muziek van ex-Dead Can Dance-lid Lisa Gerrard weet The Insider slechts als docu en niet als drama te overtuigen, en dat is jammer.

Film / Films

Iedereen beroemd

recensie: Iedereen beroemd

.

Mensen denken dat ze iets verdienen alleen al om het feit dat ze het willen. Niets kunnen en alles willen, dat is de trend momenteel. Vervelende programma’s als Big Brother, de Bus en zogenaamde talentenshows zoals Your Big Break bevestigen dat eens te meer. Een enkele reis glamourland alstublieft en mocht dat niet lukken… doe me dan maar een paar miljoen gulden.

~

“Maar wat is er mis met een gewoon leven?” zegt moeders op een gegeven moment. Ze heeft gelijk maar de opmerking komt te laat en niet op de juiste plaats.
Haar man Jean Verreecken denkt daar namelijk heel anders over. Een gewoon leven, wat is dat nou? Hard werken voor de baas, weinig geld en op de koop toe nog ontslagen worden ook. Jean heeft zich een ander doel gesteld; zijn dochter Marva beroemd maken. Overtuigd van haar talent reizen ze ene talentenshow na de andere af. Maar Marva is niet mooi, ze is dik en heeft bovendien geen talent De schaamte bekruipt je wanneer je Marva’s imitaties van Vanessa Paradis en Madonna ziet. Gefrustreerd en jaloers kijken Marva en Jean naar de succesvolle en talentvolle Debbie, die met haar hits miljoenen verdient. Marva denkt dan ook dat ze zich omhoog geneukt heeft… zo gaat dat in die business.

Door wat moedwil en misverstand ontvoert Jean de hitparadekoningin Debbie. Jean ruikt zijn kans schoon en stelt haar manager/producer (Victor Löw) voor, bij wijze van losgeld, een hit te maken van zijn eigen bedachte melodietje.

Iedereen beroemd verandert hier bijna in een groteske, Victor Löws rol wordt wel erg dik aangezet en hij overschreeuwt zichzelf behoorlijk. De kleinburgerlijkheid komt op de achtergrond te staan en het hele mediacircus wordt ingeschakeld. Zonder dat Jean het weet worden hij en zijn geliefde Marva al uitgebuit voordat hun droom werkelijkheid is geworden.

Iedereen Beroemd is een prachtige satire geworden. Gezegd moet worden dat het allemaal wel wat subtieler had mogen zijn: doordat alles ontzettend dik is aangezet, verliest de film enige geloofwaardigheid en gaat het hier en daar voorbij aan het satirische element. Erg is dit allemaal niet, Iedereen Beroemd is een prachtfilm geworden over de verlangens en dromen van een wanhopige maar ontzettend gewone man.

Dominique Deruddere’s vorige film (Hombres Complicados) flopte ondanks de goede kritieken. Zodra er Nederlands of Vlaams gesproken wordt in een film slaan de meeste Nederlanders op de vlucht. Dit is vaak zeer ten onrechte: een film als Iedereen Beroemd verdient nou eenmaal een groter publiek dan nu het geval is.

Film / Films

Human Traffic

recensie: Human Traffic

.

“The weekend has landed. All that exists now is clubs, drugs, pubs and parties. I’ve got 48 hours off from the world man. I’m gonna blow steam out of my head like a screaming kettle.”

De uitgangspositie is gezet met deze quote. Het is weekend en voor vijf Engelsen betekent dat zuipen en drugs gebruiken tot je erbij neer valt. Jip, Lulu, Koop, Moff en Nina zijn vijf vrienden die doordeweeks een saaie, duffe en uitzichtloze baan hebben maar in het weekend compleet loskomen! Elk hebben ze hun eigen verhaal, hun eigen problemen en hun eigen rare trekjes. De film volgt de vijf vrienden individueel voordat het weekend aanbreekt. Jip, die niet kan wachten tot het weekend wordt en hij zijn suffe baantje in het winkelcentrum weer voor 48 uur gedag kan zeggen. Koop, de mafkees die werkt in een platenzaak, helemaal gek van muziek en elke klant smeert hij wel een plaat aan (hilarische scènes waarin elke klant spontaan mee begint te dansen met de muziek).

~

Het weekend, eenmaal aangebroken, is een waas van muziek, drugs en alcohol, en onze vijf hoofdpersonen slepen zich er elk op hun eigen wijze doorheen. Het is cool om te zien dat de situaties waarin de personages zich bevinden erg realistisch zijn en af en toe zeer herkenbaar zijn.

De vergelijking met andere Britse films als Trainspotting en The Acid House is onvermijdelijk. Maar niet geheel terecht. Human Traffic is compleet anders dan bovenstaande films omdat Trainspotting en The Acid House serieuzer zijn en meer de negatieve kant van drugs laten zien. Human Traffic doet het tegenovergestelde en laat zien dat drugs helemaal niet slecht hoeven te zijn. Na het uitkomen van een aantal “anti drugs films” de laatste tijd (Traffic, Requiem For A Dream) is het goed om te zien dat er ook nog films bestaan zoals Human Traffic die het onderwerp op een komische, minder melodramatische manier bespreekbaar maken.

Human Traffic is de perfecte film om te kijken voordat je uitgaat, of gewoon zomaar om in de stemming te komen, de acteerprestaties zijn van erg hoog niveau, personages worden goed uitgediept, emoties en gevoelens worden daardoor zeer realistisch weergegeven.
De verschillende geniale details (bijvoorbeeld een situatie die we vier keer overnieuw te zien krijgen), het briljante camerawerk plus een fantastische soundtrack maken deze film tot een waar meesterwerkje. THE WEEKEND HAS LANDED!!

Film / Films

The Hollywood Sign

recensie: The Hollywood Sign

Mijn vriendin heeft de gewoonte om tijdens de meest leuke films in slaap te vallen. Het aparte aan haar gewoonte is dat als zij tijdens een film niet in slaap valt, de kans groot is dat ze er ook niet veel aan vindt. Meestal is de film dan zo saai dat ze zich niet gaat ontspannen, en dus valt ze niet in slaap. Om hier nu een graadmeter van te maken of film al dan niet goed zijn, gaat misschien wat ver, maar lees verder, ik kom hier op terug.

The Hollywood Sign is een film over drie uitgerangeerde acteurs die als bij toeval op het spoor komen van een groepje misdadigers met veel geld. Ze ontwikkelen een vaag plan om met hun acteertalent de misdadigers het geld afhandig te maken. Eén van de acteurs, Tom Greener (Tom Berenger) ontdekt dat één van de misdadigers zijn voormalige vriendin Paula is. Paula speelt een gevaarlijk spel. Ooit schreef ze een script waarin een groepje acteurs geld afhandig maken van een misdadiger, en omdat ze het script niet kon verkopen voert ze het nu in het echte leven uit. Ze wil met het script als leidraad de misdadigers oplichten. Natuurlijk gaan de acteurs en Paula samenwerken. Het zal hun gevaarlijkste optreden ooit worden. Zoals Paula het tactisch uitdrukt: ‘vroeger zou het publiek jullie na een slechte voorstelling alleen uitschelden, maar nu gaan ze je vermoorden als het verknalt.’ Een betere peptalk konden de drie acteurs zich natuurlijk niet wensen.

Rommelig
Het verhaal is niet bijster interessant, en is over het algemeen rommelig. Wat de film het aanzien waard maakt is dat Berenger, Reynolds en Steiger een sympathieke prestatie neerzetten als uitgerangeerde filmsterren. Vooral Steiger (The Hurricane, Mars Attacks!) is erg op dreef. Zijn performance is vooral een vette knipoog naar Marlon Brando.

Toch mist de film ‘drive’: de gemiddelde kijker zal snel de aandacht verliezen door het zoals eerder gezegd rommelige script. Dat maakt dat ik deze film voor een bioscoopbezoek niet kan aanraden. Als je echt geïnteresseerd bent zou ik wachten op de videorelease. Mijn vriendin viel overigens niet in slaap.

Film / Films

High Fidelity

recensie: High Fidelity

Rob Gordon (John Cusack) is een man in zijn dertiger jaren die is blijven hangen in zijn puberteit. Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar obscure popmuziek en zijn kennis omtrent deze kunstvorm doet hem superieur voelen aan de rest van de mensheid. Maar de grote tragedie in zijn leven is het besef van de vele mislukte relaties waarvan hij maar niet kan begrijpen waarom ze zijn beeindigd.

De film opent met de laatste relatiebreuk van Rob en we zien zijn vriendin Laura (Iben Hjejle, Mifune’s Last Song) haar koffers pakken en Rob achterlatend in zijn aftandse appartement die is afgeladen met oude grammofoonplaten. En daarmee blijft Rob achter met zijn enige betrouwbare liefde; de popmuziek.

De rest van de film wordt gewijdt aan het geven van een antwoord op het hoe en waarom van deze tragedie. Daarvoor wordt de kijker getrakteerd op een fiks aantal flashbacks die opgehangen zijn aan de relatietop-5 van Rob Gordon. Halverwege de film besluit Rob dat hij van elke verloren liefde persoonlijk wil horen wat de motivatie voor de breuk was om dit repetatieve patroon te onderzoeken en wellicht te wijzigen, en dus zien we hem zijn oude liefdes opzoeken. Meest hilarische scene is het moment dat hij zijn tweede ex-vriendin vraagt waarom zij met hem heeft gebroken. Dan blijkt dat hij door de jaren heen is vergeten, dat hij degene was die het uitmaakte omdat de sex zo lang op zich liet wachten.

Rechtstreeks in de camera

De kijker raakt al snel betrokken bij de queeste van Rob naar zichzelf en er zitten scherpe dialogen in. Mooiste line: “Was het de muziek die mij rot deed voelen, of voelde ik mij al rot?”

~

De kijker wordt aan het begin van deze film op de hoogte gesteld van zijn stille verdriet. En meteen wordt er een interactie tussen publiek en Rob persoonlijk bewerkstelligd doordat Rob zijn gevoelens en gedachten aan ons meedeelt terwijl hij rechtstreeks in de camera kijkt. Dit op zich is een leuk gegeven, maar naar het einde toe begint het vervelend te worden en heb je liever dat hij zijn leven leidt en dat wij als voyeurs mogen meekijken.

Rob heeft een platenzaak met twee medewerkers die ook zijn twee enige vrienden zijn. Hij verteld over hun dat hij ze voor drie dagen had aangenomen, maar dat ze al snel elke dag verschenen omdat ze verder nergens naartoe konden. Medewerker Dick (Todd Louisa) is een beetje schlemielige man die sociaal onderontwikkeld lijkt en altijd drie keer een vraag hardop overdenkt voordat hij een antwoord geeft die ook driemaal herhaald wordt. Medewerker Barry (Jack Black) is een gezette aso die geen enkele rekenschap houdt met zijn medemens en iemand het liefst nog een paar beledigingen toevoegd. Tim Robbins speelt Ian Ray, de nieuwe geliefde van Laura en hij doet dat op zijn typische manier.

Klein menselijk drama

Robbins en Cusack hebben in verleden vaker samengewerkt (The Player, Bob Roberts) en beleven daar kennelijk veel plezier aan. Catherina Zeta-Jones speelt een koude carrièregerichte bitch en doet dat zeer overtuigend.

~

De film is gebaseerd op een boek van Nick Hornby en speelt zich af in de jaren tachtig. Stephen Frears nam de regie voor zijn rekening en John Cusack speelde een belangrijke rol als co-producent. Stephen Frears is bekend van films als Dangerous Liasons, Accidental Hero (met Dustin Hoffman) en My Beautiful Laundrette. Deze laatste film lijkt nog de meeste overeenkomsten te vertonen met High Fidelity: My Beautiful Laundrette speelt zich ook in kleine setting af en de cast is ook daar beperkt tot een klein aantal hoofdpersonen. Daarmee kunnen de karakters beter worden uitgewerkt en komt de oorspronkelijke sfeer van het boek meer tot zijn recht. Stephen Frears is wederom de regiseur die oog heeft voor het klein menselijke drama.

 

Film / Films

Hannibal

recensie: Hannibal

Dr. Hannibal Lecter is een intrigerend figuur, weten allen die Silence of the Lambs gezien hebben. Hoe kan een man die ogenschijnlijk zo welgemanierd, intelligent en innemend is, zulke gruwelijke dingen met zijn slachtoffers doen? Die vraag wordt ook in Hannibal, het langverwachte vervolg op Silence of the Lambs, niet beantwoord.

~

De film roept juist vragen op. Met welke van de drie hoofdpersonages moet je jezelf als kijker identificeren? Met Mason Verger, de man die door Lecter verleid werd zijn eigen gezicht eraf te snijden en nu verminkt door het leven gaat? Hij wil wraak, een alleszins redelijke eis. Met Clarice Starling, die verbeten blijft geloven in de scheidslijn die de FBI trekt tussen goed en kwaad? Het goede hoort te overwinnen. Of met Lecter zelf? Hij lacht je charmant toe, imponeert met zijn helder opmerkingsvermogen, maar hij blijft de brute moordenaar.

Hannibal is geen thriller. Verwacht geen bloedstollende scènes in een duistere kelder, want deze film gaat over hoe fascinerende mensen je leven kunnen gaan bepalen. “Denk je ooit nog aan hem?” vraagt de verzorger van de inrichting aan Clarice. “Elke dag zeker een halve minuut. Hij maakt deel uit van mijn leven.”

~

Clarice’s leven is zo vervlochten met dat van Lecter, dat de twee moeilijk nog te scheiden zijn als Goed en Kwaad. Ze spelen een spel dat boven elk waardeoordeel komt te staan. Verger, de mismaakte engel der wrake, valt daar al gauw buiten. De schrijvers hebben ervoor gekozen om de man die de meeste sympathie zou moeten opeisen neer te zetten als een sadist, die de dood wellicht nog meer verdient dan Lecter.

De kijker volgt, en wordt meegezogen in de wisselwerking tussen sympathie en antipathie. Mag Clarice deze innemende figuur wel overdragen aan het botte rechtssysteem, dat van een mythe als Lecter weinig over zal laten? Maar Hannibal mag ook niet ontsnappen, dat zou ondermijning zijn van elk gezag en bovendien ingaan tegen alle ethische waarden die er zijn. De makers van Hannibal hadden voor een dramatische oplossing kunnen kiezen: Lecter sterft tijdens een alomvattende climax, de mythe blijft bestaan en het rechtssysteem staat nog overeind. Dat doen ze niet, en dat siert ze.

~

Hannibal is een film met zeer goed spelende acteurs. Julianne Moore als Clarice Starling moet even op gang komen, maar is heel overtuigend. Decor, aankleding en handelingsverloop zijn realistisch, duidelijk met grote aandacht verzorgd en passen perfect in het verhaal. Een goede soundtrack ondersteunt de film, en wordt nergens opdringerig. Anthony Hopkins moet nog oppassen dat hij zichzelf niet gaat identificeren met Lecter. Dat doet de kijker wel voor hem.