Boeken / Fictie

Is Mulisch zo geniaal als hij zegt?

recensie: Siegfried

.

~

Harry Mulisch heet een groot schrijver. Dat weet hij, en voor zijn lezers die het nog niet weten of niet willen weten, vertelt hij in zijn boeken ook vaak dat hij een groot schrijver is. In Siegfried heet de hoofdpersoon Rudolf Herter en, raad eens wat, hij is een groot en gevierd schrijver. Het volle haar rondom zijn scherpe gezicht sloeg als vlammen uit zijn hoofd, maar tegelijk was het zo wit als het schuim van de branding . Als dat de lezer nog niet aan het denken zet…

Het boek is ruwweg te verdelen in drie stukken. In het eerste stuk maken we kennis met de beroemde schrijver Rudolf Herter, die in Wenen is om zijn boek De uitvinding van de liefde te promoten. In een televisieinterview verklaart hij dat hij het op zich gaat nemen het mysterie van de onmenselijkheid van Hitler te vangen in literatuur. Er zijn al duizenden studies over Hitler geweest.

“Hij is het enigma gebleven dat hij van meet af aan voor iedereen was,- of nee, hij is er alleen maar onbegrijpelijker op geworden. Al die zogenaamde verklaringen hebben hem alleen maar onzichtbaarder gemaakt, waar hij zelf heel tevreden over zou zijn geweest. Volgens mij zit hij in de hel en lacht zich dood. Het wordt tijd, dat daar verandering in komt. Misschien is fictie het net waarin hij gevangen kan worden.”

~

Na zijn lezing komt een bejaard echtpaar op hem af dat hem dringend wenst te spreken, wat het begin van het tweede deel inluidt. Ulrich en Julia Falk nodigen hem uit om hun verhaal aan te horen. Zij zijn voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog persoonlijke bedienden geweest van Eva Braun en Hitler en dragen een vreselijk geheim met zich mee. Dit geheim wordt nu doorverteld aan Herter, die echter moet zweren dat hij het pas openbaar maakt als zij beiden dood zijn. Dit gedeelte, waarin het echtpaar Falk vertelt over het leven in Berchtesgaden, is het meest spannende en meeslepende gedeelte van het boek. Wat zal er gebeuren? Hoe kan het dat dit zo lang zo geheim is gebleven?

Hun geheim is echt gebeurd en Herter wil er een boek van maken. Een geheim als dit is niet te verzinnen, dat is onmogelijk, en toch zal niemand geloven dat het echt gebeurd is, als het straks in boekvorm in de winkel ligt Hij zou geprezen worden voor zijn fantasie, en er misschien weer een literaire prijs voor krijgen,maar geloven zou niemand hem. Maar Mulisch heeft het verzonnen, en staat daarmee nog boven de fantasie. Herter zegt zelf dat geen sterveling ooit zo’n fantastisch verhaal zou kunnen bedenken. Ongemerkt blijf je Herter identificeren met Mulisch, en ongemerkt blijf je je ook ergeren aan de kwinkslagen die hij maakt over zijn eigen genialiteit.

~

Het derde deel van het boek is het minst gelukte deel. Na het horen van het hele verhaal rent hij terug naar zijn hotelkamer om daar een theorie te ontvouwen die het on-wezen van Hitler moet verklaren. De hele rij filosofen komt voorbij in een wervelende monoloog die alleen te volgen is voor degenen die zich ook echt in Nietzsche, Schopenhauer en de muziek van Wagner verdiept hebben. En waarom de laatste dagen van het dagboek van Eva Braun in Siegfried worden gepubliceerd, is ook een raadsel. Het lost maar een deel van het mysterie op, en is in geen enkel ander opzicht nuttig of spannend.

Siegfried is een aardig verhaal, als het filosofische gezever weggelaten, of misschien vervangen wordt door wat minder hoogdravende taal. De verbindingen die hij maakt lijken bovendien kant noch wal te raken. Het geheim van Falk en zijn vrouw is spannend, en de manier waarop Herter/Mulisch reageert is met enige milde zelfspot ook aardig beschreven. Maar zoals bij veel mensen die zich een groot schrijver vinden: ook een groot schrijver moet zijn lezer boeien. En niet laten zien hoe groot hij wel niet is.

Boeken / Fictie

Een reden om door te gaan

recensie: Requiem for a Dream

Brave burgers staan al gauw met hun oordeel klaar als het over drugs, prostitutie of geweld gaat. Al die kleine levens aan de periferie van de maatschappij wekken bij de meeste mensen meer walging dan begrip op. Als goede christenen houden zij zich verre van dat soort crapuul. Wanneer bidden niet helpt, dan is toch alle hoop verloren. De ogen gesloten, de handen gevouwen en roepen om de hulp van de Almachtige, verder lijkt de plicht van een goede Christen niet te gaan.

Althans in de ogen van vele Amerikanen. Het land van de oneindige mogelijkheden kent ook zo haar schaduwkanten waarmee zij liever niet mee geconfronteerd of geassocieerd worden. Al die daklozen, hoeren, drugsverslaafden en andere wanhopigen lijken een smet te zijn op de immer nog in stand gehouden American Dream. Nu de klassieke middenklasse lijkt weg te vallen en de urban underclass steeds groter wordt, lijkt het werk van Hubert Selby (1928) in het geheel niet verouderd te zijn.

Met zijn in 1964 verschenen debuut Last Exit to Brooklyn deed Selby de grondvesten schudden met zijn controversieel en expliciet beschreven wereld van homo’s, junks, pooiers en hoeren. Selby werd in Engeland aangeklaagd, de lezer zou beschermd moeten worden tegen teveel realiteit, maar werd vrijgesproken. Een veelschrijver is Selby niet, na Last Exit to Brooklyn heeft hij slechts vijf boeken geschreven over een periode van ongeveer 34 jaar. Twee daarvan zijn er verfilmd: Last Exit to Brooklyn werd in 1989 op succesvolle wijze door Ulrich Edel (Christiane F) verfilmd. Misschien nog wel indrukwekkender is de verfilming van Requiem For A Dream door Darren Aronofsky (Pi), die deze week eindelijk in Nederland in première gaat.

Het is bijna niet voor te stellen hoe actueel het boek nog is na 23 jaar. Reden genoeg om er nog eens een keer bij stil te staan. De openingszin van het boek is de favoriet van Selby: “Harry locked his mother in the closet.” Harry leeft met zijn moeder in Brooklyn. Zijn vader is al lang overleden. Samen met zijn vriend Tyrone en vriendin Marion experimenteert hij met allerhande drugs. Om aan geld te komen steelt hij regelmatig de televisie van zijn moeder, die zijn moeder vervolgens weer trouw terugkoopt van de pandjesbaas. Zijn moeder Sara heeft niets anders dan haar zoon en wil zodoende zijn schaduwkanten niet zien. Wanneer zij in een telefoongesprek wordt uitgenodigd om mee te doen aan en TV Show komt zij in de ban van het utopisch medium. Ze moet afvallen om in haar favoriete jurk te passen, dit lukt haar niet op de reguliere huis tuin en keuken manier, zodoende neemt ze haar toevlucht tot afslankpillen.

In een afwisselend patroon creëren Harry, Sara, Tyrone en Marion hun eigen ondergang. Ze dalen af in de krochten van hun zijn waar uiteindelijk niets meer waarde heeft.

De illusies die geboden worden door het Amerikaanse kapitalisme zijn minstens zo schadelijk en vernietigend als de o zo boze drugswereld. De extatische werking van de drugs doet Harry, Tyrone en Marion de werkelijkheid vergeten, de mogelijkheid om op TV te komen moet voor Sara juist voor werkelijkheid zorgen en wordt als volgt omschreven: “Its a reason to get up in the morning. Its a reason to lose weight so I can be healthy. Its a reason to fit in the red dress. Its a reason to smile already. It makes tomorrow alright.

Zoeken en vluchten, verlangen en destructie vloeien steeds in elkaar over. De gemiddelde Amerikaan is net zo bezeten en vol van obsessies als een junk die er alles voor over heeft zijn volgende shot te krijgen. Het zijn beide “obsessions of the mind“, zoals Selby het zelf omschrijft. In tegenstelling tot Last Exit to Brooklyn weet Selby zijn thematiek door te laten sijpelen in de huizen van miljoenen Amerikanen. Zonder te moraliseren laat Selby de gevolgen zien van mensen die geen weerstand kunnen bieden aan de verleidingen om zich heen, of geen weerstand willen bieden. Op zoek naar afleiding, vertier en hoop. Op zoek naar een nieuwe dag waar er wel een reden is om te leven. Op zoek naar iets wat er nooit is geweest of zal zijn, dat is de American Dream.

Boeken / Fictie

Boek: De dochter – Jessica Durlacher

recensie: De zoektocht van een holocaustslachtoffer

.

~

Net als in haar debuutroman Het geweten (1997) speelt ook in de tweede roman De dochter van Jessica Durlacher het thema van hopeloze liefde een grote rol. Max en Sabine, twee joodse kinderen van vaders die de kampen hebben overleefd, worden verliefd op elkaar in het Anne Frankhuis waar zij werkt. Ze benaderen het verleden van hun vaders allebei op een verschillende manier. Zij wil er alles van weten en stelt alleen maar vragen, terwijl hij het allemaal wel gelooft en er verder niet teveel over na wil denken. Op een dag is Sabine zomaar verdwenen. In haar afscheidsbrief noemt ze hun liefde ‘onmogelijk’. Vijftien jaar later, Max is een kleine uitgever, komen ze elkaar weer tegen. Ondanks de vele vragen van Max slaat de verliefdheid opnieuw toe en hij gaat met haar naar Los Angeles, waar zij al die jaren gewoond heeft.

Ze is inmiddels fotografe en is goed bevriend met een joodse studiobaas uit Hollywood, Sam, ook al een holocaustslachtoffer. Sam wil zijn verleden op papier zetten en het door Max uit laten geven in Nederland. Sabine mag hier echter niks van weten tot het boek klaar is. Na een feestelijke avond met zijn drieën om te vieren dat Sam’s boek af is, verdwijnt Sabine weer. Pas in het vliegtuig terug naar Nederland, als Max het boek begint te lezen, komt hij erachter waarom Sabine gevlogen is. Hij doet een schokkende ontdekking.

Het digitale vliegtuigje vloog net boven Edinburgh toen de wereld ineens honderdtachtig graden begon te draaien. Mijn wereld. Het had niets te maken met de lage stem van de stewardess die turbulentie aankondigde. Had iemand me op dat moment iets gevraagd, dan nog betwijfel ik of ik een ander geluid had kunnen maken dan een benauwd gehijg. Van ongeloof, van schrik. Nog eens van ongeloof.

Jessica Durlacher weet waarover zij schrijft, met een vader als Gerhard Durlacher, die ook de concentratiekampen heeft overleefd. In Het geweten was de vader van Edna ook slachtoffer, maar uitvoerig werd hier niet op in gegaan en het was ook niet de rode draad van het boek. In De dochter vormt het verleden van Sabine’s vader een obstakel, die ervoor zorgt dat de geliefden steeds uit elkaar getrokken worden. Durlacher verwoordt dit uitstekend. Niet alleen Max, maar juist ook de lezer komt pas achter de oorzaak van de mysterieuze verdwijningen van Sabine, als het boek van Sam af is. De inhoud van het boek laat Sabine geen andere keus dan weer te verdwijnen. De dochter is in feite een grote zoektocht, zowel voor Max, Sabine als voor de lezer. Jessica Durlacher weet deze zoektocht spannend te houden, bijna driehonderd pagina’s lang. De goede dosering van de informatie maakt de roman geen enkele seconde voorspelbaar. Net als Sabine.

Film / Films

Arische vrouwen en joodse mannen

recensie: Rosenstrasse

Een jong meisje verstopt zich achter de deur, terwijl een Duitse soldaat de deur opendoet. Hij ziet niemand en doet de deur weer dicht. Het zijn redelijk bekende beelden van films over de Tweede Wereldoorlog. Rosenstrasse is zo’n oorlogsfilm, maar met een andere invalshoek dan we normaal gewend zijn. Deze Duitse film heeft een verhaal met een dramatische allure die zijn weerga niet kent.

~

De film begint in New York in het heden op het moment dat de man van Ruth Weinstein (Jutta Lampe) overleden is. De Joods-Duitse Ruth wil de oude joodse gewoonten en rituelen in ere herstellen door spiegels te bedekken en fotolijstjes plat neer te leggen. Als gevolg van Ruth’s verdriet verbiedt ze haar dochter Hannah (Mariah Schrader) te trouwen met een niet-joodse Zuid-Amerikaan. Onbegrijpelijk voor Hannah, omdat Luis (Fedja van Huêt) juist erg geliefd was. Om haar moeder beter te begrijpen zoekt Hannah naar haar moeder’s donkere oorlogsverleden. In Berlijn zoekt ze de vrouw op die Ruth naar Amerika gestuurd heeft, Lena Fischer (Katja Riehmann). Stukje bij beetje hoort ze hoe haar grootmoeder vast heeft gezeten in de gevangenis in de Rosenstrasse samen met honderden andere joden. Via een achteringang weet Ruth nog eenmaal haar moeder te zien. Lena Fischer, die zelf als Arische vrouw smeekt om haar man Fabian (Martin Feifel) te zien, ontfermt zich over het meisje. Wekenlang demonstreren de Arische vrouwen voor de terugkeer van hun mannen, tot het onverklaarbare gebeurt: de Duitse autoriteiten laten de joden die gevangenzaten vrij. Ruth’s moeder aan de andere kant is meegegaan met het eerste en enige transport naar Auschwitz dat vanuit de Rosenstrasse plaatsvond. Lena krijgt haar man Fabian, en ook een joods meisje zonder familieleden.

Invalshoek

~

Rosenstrasse is een indringende film, van een klasse apart. Ik ben altijd vrij sceptisch over oorlogsfilms, omdat het meestal veel lijken en bloed betreft die we in het nieuws al vaak genoeg te zien krijgen, maar Rosenstrasse is anders. In plaats van de oorlogsstrijd te verfilmen heeft regisseuse Margarethe von Trotta zich laten inspireren door de sterke vrouwen van de Rosenstrasse. “Wir wollen unsere Männer!” galmde het door de Rosenstrasse, een straat in Berlijn waar zich tijdens de oorlog dagelijks honderden Arische vrouwen verzamelden om te smeken om de vrijlating van hun joodse echtgenoten. Het enige dat het overgrote deel van de joodse gevangenen ver van Auschwitz heeft gehouden was het feit dat ze allemaal met een Ariër getrouwd waren. De Duitse regisseuse staat bekend om haar waarheidsgetrouwe en indringende drama’s, zoals Das Zweite Erwachen der Christa Klages (1978). Ook dit keer is het haar gelukt een zo eerlijk mogelijk beeld neer te zetten.

Wanhoop en angst

Het verhaal van een oorlogsfilm verdient vaak de meeste aandacht, en dat geldt ook voor Rosenstrasse. Waar het normaal gesproken een relaas betreft over joodse onderdrukking en de wreedheid van de Nazi’s, zoals in bijvoorbeeld The Pianist, krijgen we in Rosenstrasse een genuanceerder beeld en een kijkje achter de schermen van het Nazi-bewind voorgeschoteld. Uit de beelden blijkt een grote verdeeldheid en angst onder de Duitse Nazi-soldaten. Veel soldaten doen wat hen opgedragen wordt. Tegelijkertijd proberen ze de vrouwen zoveel mogelijk terwille te staan zonder zelf gepakt te worden. Lena’s broer Arthur von Eschenbach (Jürgen Vogel) is een redelijk hooggeplaatste Nazi-functionaris, die uit alle macht Lena’s Fabian vrij probeert te krijgen door te kruipen voor zijn superieuren. De wachters bij de gevangenis in de Rosenstrasse zien met lede ogen aan hoe de Arische vrouwen dan weer huilend en dan weer woedend staan te demonstreren. Ze kunnen niets doen, behalve verhuld verklaren dat hun mannen er inderdaad zitten door de joodse gevangenen naar huissleutels en voedselbonnen te vragen. De wanhoop en woede verdeelt het Nazi-bewind. Misschien dat daardoor de Joodse gevangenen in de Rosenstrasse zijn vrijgelaten.

Duits

In eerste instantie is het vreemd om een film te zien die deels in het Duits en deels in het Engels is gemaakt, maar het went al snel. Het is wel vreemd om te constateren dat de in Amerika geboren en getogen Hannah een uitzonderlijk sterk Duits accent heeft in het Engels en vloeiend Duits spreekt met een uitgebreid vocabulaire. Er komt redelijk wat Duitse slang in de film voor, heb ik me laten vertellen, waarvan zelfs sommige Duitsers niet wisten dat er dergelijke woorden bestonden (dit heb ik nagevraagd, red.). Blijkbaar hebben Hannah en de rest van het gezin op een dusdanige manier Duitse les gehad van hun moeder dat ze beter Duits spreken dan menigeen Duitser.

Berlijn

Behalve deze enigszins rare omgang met het idee van buitenlandse Duitsers, is Rosenstrasse een prachtige film, die waarheidsgetrouw probeert te vertellen over de angst en wanhoop van de vrouwen van de Rosenstrasse. De Arische verdeeldheid laat zich perfect weergeven in het door oorlog verscheurde Berlijn. Laat Berlijn over je heen komen en bereid je voor op een meeslepend relaas waar je kippenvel van krijgt.

Film / Films

Taxi 2

recensie: Taxi 2

.

taxi3.jpgTaxi 2 is het logische vervolg op deel één uit 1998. Daniel scheurt nog steeds in zijn omgebouwde Peugeot door de straten van Marseille. Het rijgedrag van Daniel zorgt er steevast voor dat de klanten na afloop van de rit moeten kotsen.
Daniel heeft niet veel op met autoriteit, verkeersregels zijn er om overtreden te worden en het beroep politieagent is wel het zieligste dat bestaat. Is het mogelijk om met deze gegevens een zinnige film te maken? Nee natuurlijk niet!

Maar dat is ook niet de bedoeling van Taxi 2. 80 minuten racen, grappen en geen verhaal: dat is wat Taxi 2 wil en biedt. Waar het eerste deel nog probeerde iets coherents voort te brengen is dit bij het tweede deel volledig achterwege gelaten. Luc Besson, die beide scripts schreef, heeft zich laten leiden door een eenvoudige succesformule: veel actie, aanstekelijke personages en een flinke dosis Frans nationalistische grappen. De autoriteiten zijn stumpers, Franse auto’s kunnen alles en het Franse land is prachtig… wat wil een jonge Fransman nog meer!

taxi1.jpgDe ééndimensionaliteit van alles is de eerste veertig minuten heerlijk, maar begint daarna toch te vervelen. Het niveau van de grappen is hier schuldig aan. Er wordt niet mee gevarieerd, met als gevolg dat je volledig verzadigd raakt en de film gaat vervelen.

Taxi 2 is uitermate geschikt voor puberjongens die dromen van auto’s die alles kunnen en zich overal tegen af willen zetten.
Laat mij maar dromen van Knight Rider. In mijn ogen kon K.I.T.T. toch veel meer dan die lullige Peugeot.

Film / Films

The Talented Mr. Ripley

recensie: The Talented Mr. Ripley

Matt Damon speelt de mysterieuze Tom Ripley uit de titel. Hij wordt door een scheepsmagnaat naar Italië gestuurd om daar diens zoon over te halen terug te keren naar Amerika. Al in de eerste minuten wordt duidelijk dat zoon Dickie daar weinig trek in heeft: hij leeft er op los, genietend van de zon, vrouwen en zijn vrijheid. Ripley gaat bij Dickie in huis wonen en ziet in hem de broer die hij nooit gehad heeft. Hij wordt volgens Dickie evenwel te aanhankelijk en deze laatste zegt hem dat hij maar beter weer kan vertrekken, waarop Ripley hem vermoordt. Nu wordt hij haast gedwongen Dickie’s identiteit aan te nemen, maar ontdekt al snel dat hij het rijkeluisleventje best leuk vindt. Hij huurt een mooi appartement op Dicks naam, draagt zijn kleren en geborduurde pantoffels en begint een relatie met de mooie Meredith.

Op zich een interessant uitgangspunt voor een leuke film, ware het niet dat Ripley één bijna-fatale misser heeft: Ripley zelf.

Matt Damon zal namelijk best een goeie acteur zijn, maar voor het personage Ripley is hij totaal ongeschikt. In de hele eerste helft van de film wordt hij volledig van het scherm gespeeld door een zinderende Jude Law, die de verwende Dickie speelt (en waarvoor hij vorige week een Oscarnominatie ontving). Het publiek wil zich niet identificeren met een verlegen, schaapachtig lachend kereltje van wie het doel en motivatie van zijn handelingen lange tijd onduidelijk blijven. En dit is een essentiële fout, omdat de hele film vanuit Ripley’s standpunt wordt verteld.

Ik heb me meerdere malen afgevraagd hoeveel beter The Talented Mr. Ripley geweest zou zijn als Matt Damon Dickie had gespeeld en Jude Law Ripley. Wat na de moord op Dickie overblijft zijn de mooie plaatjes van een tot in de details gereconstrueerd Rome in de late jaren ’50, samen met een paar goeie bijrollen, zoals die van Cate Blanchett (die Meredith speelt en nu bezig is met de opnamen van de Lord of the Rings trilogie, waarin ze elfenkoningin Galadriel zal gaan spelen) en uiteraard de geweldige Philip Seymour Hoffman, die elke scène naar zich toetrekt zoals hij dat in vrijwel elke film doet waarin hij een rol heeft: Twister, The Big Lebowski, Boogie Nights en vooral Happiness.

The Talented Mr. Ripley is geen slechte film, maar de nasmaak van wat de film had kunnen zijn, is bitter.

Film / Films

Swordfish

recensie: Swordfish

.

Swordfish is de film die Travolta over zijn Battlefield Earth-debacle heen moet helpen. De trailer liet een ontploffing zien die qua camera-techniek zijn weerga niet kent. Herinneringen aan The Matrix kwamen weer even boven. Helaas is dat qua actie ook wel het beste wat de film te bieden heeft.
Stanley (Hugh Jackman) is een aan lager wal geraakte hacker. Hij is net vrijgelaten, en als hij ooit weer een computer aanraakt zal hij opnieuw achter slot en grendel belanden. Verder is zijn ex-vrouw hertrouwd met een pornofilmer, en mag hij zijn dochtertje niet zien.

Het tij lijkt te keren als een geheimzinnige dame (Halle Berry) hem een behoorlijke smak geld biedt om in zee te gaan met haar werkgever Gabriel (Travolta). Deze heeft Stanley’s niet geringe computerkunsten nodig om een bank te beroven. Door de centrale computer van die bank te kraken wil Gabriel enkele miljarden op zijn rekening bij laten schrijven. Stanley zal 10 millioen vangen. Hierdoor kan hij een duurdere advocaat huren en waarschijnlijk zijn dochter weer zien. Al snel blijkt niet alles te zijn wat het lijkt, en merkt Stanley dat hij verwikkeld is in iets veel groters.

~

Jackman en Travolta dragen de film, en dat is ook wel nodig, want qua verhaal en verdere cast heeft Swordfish niet zoveel te bieden. Het is gewoon een aardige actiefilm, niets meer of minder. Voor Jackman is het de voortzetting van een flinke carriere die na zijn rol als Wolverine in X-Men in en stroomversnelling is geraakt. Halle Berry is niet onaardig, maar haar rol voegt net zo weinig aan de film toe als haar deelname als Storm in (ook al) X-Men.
Halverwege de film duikt ook ex-voetballer Vinnie Jones op. Jones wist in zijn vorige films enkele leuke en keiharde bijfiguren neer te zetten. Toen had hij echter het voordeel dat hem een leuke rol was toegeworpen. Nu komt hij niet uit de verf, en is de weinige tekst die hij heeft lachwekkend slecht in vergelijking met de bijtende monologen uit bijvoorbeeld Snatch.

Al met al is Swordfish misschien niet de absolute topper geworden waarop ik had gehoopt, maar toch is het best prettig kijken. Vooral de opening waarin Travolta een flinke monoloog over de filmindustrie opzegt is zeker aardig. Voor hem betekent Swordfish een mooie doorstart, en dat kon hij na Battlefield Earth goed gebruiken.

Film / Films

The Straight Story

recensie: The Straight Story

The Straight Story is het waargebeurde verhaal van Alvin Straight, een man die op zeventigjarige leeftijd vijfhonderd kilometer (!) op een gemotoriseerde grasmaaier (!!) door drie staten van Amerika reed om z’n zieke broer op te zoeken.

De reis duurde enkele weken en Lynch neemt alle tijd om alle aspecten ervan in beeld te brengen: de mensen die Alvin tegenkomt en op wie hij bijna zonder uitzondering een indruk achterlaat, de weidse, schitterend gefotografeerde landschappen en natuurlijk het door de tijd en vele rimpels getekende gezicht van Alvin zelf.

Meer dan tien jaar lang heeft David Lynch rondgewroet in de onderbuik van de Amerikaanse samenleving met films als Blue Velvet, Wild At Heart, de televisieserie Twin Peaks en de nachtmerrie Lost Highway. Niemand had na het zien van die laatste een film als deze kunnen verwachten en toch maakt David Lynch met The Straight Story één van de mooiste films uit zijn carrière.

Film / Films

La Stanza del Figlio

recensie: La Stanza del Figlio

~

Als we bij de wekelijkse Sneak Preview een film krijgen met de aankondiging dat hij een internationale prijs heeft gewonnen (Cannes of die Berlijnse beer), dan word ik al bij voorbaat wantrouwig. Voorbeelden hiervan zijn Dancer in the Dark en Intimacy, die ik absoluut niet kon waarderen. Desondanks hebben deze films veel fans, die meer bezig zijn met het verbeten bagatelliseren van iedere kritiek op de genoemde films, dan met het uitleggen van wat ze nu eigenlijk zo goed vonden.

Aan “buitenlandse” films kleeft al jaren het dogma dat ze rustiger en diepgaander zijn dan commerciële Amerikaanse films. Dit gegeven brengt sommigen onder ons er toe om totaal kritiekloos naar alles wat uit Europa en Azië komt te kijken. Als je kritiek hebt dan sta je “er niet voor open”. Ook voor deze film gaat dat op.

~

Het verhaal over een psychiater die er een sereen en geordend leven op na houdt, neemt pas na een uur een wending als zijn zoon om het leven komt door een duik-ongeluk. Tot dan toe heb je alleen maar naar zijn dagelijkse beslommeringen als huisvader en psych zitten kijken. Dit is bedoeld om het karakter van de man en zijn gezinsleden neer te zetten, maar het allemaal wel iets korter gekund. Verder is deze film op zijn manier zeer voorspelbaar omdat er ook na de plotwending niets gebeurt wat de kijker zal verrassen. Dat is natuurlijk ook niet bedoeling van de regisseur, die zijn film een studie naar de reactie van een gezin bij een zwaar verlies noemt. Hij had beter een studie kunnen doen naar gezinsverhoudingen anno nu, want het is allemaal ietwat oubollig.

De acteurs zijn zeer goed, en de emoties zijn zeer realistisch. Sommige tikken en neurotische handelingen komen heel herkenbaar over, zoals het maken van kleine schetsjes (droedels) als je aan het bellen of peinzen bent. Maar dat is niet genoeg om het verder saaie plot te redden. Ik zou de liefhebber van de buitenlandse film dan ook op willen roepen om eens wat meer kritiek te uiten.

Film / Films

Spy Kids

recensie: Spy Kids

.

Niemand had het gedacht na films als Desperado, From Dusk Till Dawn en The Faculty, maar toch wilde Robert Rodriguez het al sinds zijn elfde: een kinderfilm maken.

Het werd Spy Kids, een film over twee spionnen (Antonio Banderas en Carla Gugino), die met pensioen gaan om hun kinderen op te voeden. Maar als ze tijdens hun eerste klus in negen jaar worden ontvoerd, is het aan hun kinderen om ze te redden.

~

Wat volgt is een razendsnel avontuur, waarbij de meeste mensen (en niet alleen kinderen) zich de ogen zullen uitkijken. Sommige ideeën werken, anderen niet, maar dankzij het razendsnelle karakter van de film vliegen de minder geslaagde scènes voorbij om plaats te maken voor meer actie en meer plotwendingen. Zelfs binnen afzonderlijke shots wordt geen frame teveel gebruikt: is een camerabeweging te langzaam, dan wordt dat stukje gewoon versneld afgespeeld.

Het ongebreidelde enthousiasme waarmee Spy Kids is gemaakt, is in alles voelbaar: de acteurs overacteren op volle kracht en de aankleding van de sets is tot in de kleinste details aangepast op de wonderlijke wereld waarin de personages zich bewegen. Sinds Luc Bessons The Fifth Element is er geen film geweest waarin een visie zo duidelijk werd neergezet.

Verbazingwekkend is dat Rodriguez zelfs in een Disneyfilm van 35 miljoen dollar vrijwel alles in eigen hand houdt: camerawerk, montage, visuele effecten… zelfs als componist kom je hem tegen op de aftiteling.
Ironisch genoeg maakt Rodriguez met deze kinderfilm zijn meest volwassen film tot nu toe: Spy Kids is de film waar alle stukjes op hun plaats vallen.