Film / Films

Niet duur, maar ook niet echt spannend

recensie: Teenage Mutant Ninja Turtles: Het nano monster

De Teenage Mutant Ninja Turtles zijn voor mij eigenlijk puur jeugdsentiment. Ik weet dat ik vroeger de heldjes wel eens gezien heb, maar kon me eerlijk gezegd de serie cartoons niet herinneren. Er zijn ook een aantal ‘gewone’ films van de schildpadden uitgekomen, rond 1990. Het waren vooral de films die ik me kon herinneren. Nu vraag ik me af of deze cartoon voor kinderen zich kan meten met de speelfilms van de vechtende schildpadden.

~

Leonardo, Michelangelo, Donatello en Raphael zijn vier schildpadden die door hun eigen sensei (leermeester) Splinter worden getraind. Deze wijze oude man leert de onbesuisde schildpadden omgaan met geweld. Op die manier probeert het vijftal te strijden tegen het kwaad in de wereld. Moralistisch gezien is dat natuurlijk een perfect uitgangspunt voor een serie voor kinderen, maar is deze serie wel zo didactisch verantwoord?

Underground

~

De serie werd het eerst getekend in 1984 door Kevin Eastman en Peter Laird, toen nog voor het bedrag van $1200. Al grappend kwam het tweetal tot de creatie van een schilpad die kan vechten, en de Turtles waren geboren. Na veel zwoegen werd de comic een underground hit in de Verenigde Staten, iets later brak de strip ook groot door. Inmiddels zijn er naast het onvermijdelijke speelgoed ook computerspelletjes van de Turtles uitgekomen. Hier in Nederland is de serie te zien op Fox Kids, maar lijkt de schildpaddengekte nog niet echt om zich heen te gaan slaan.

Manga

~

De comic-serie van de Turtles is erg eenvoudig opgezet, zelfs voor een kinderserie, zeker als je bedenkt dat de serie door de filmkeuring niet voor alle leeftijden geschikt bevonden is. De verschillende schildpadden hebben natuurlijk hun eigen karakter maar deze worden niet echt uitgewerkt. Ik vond het zelfs moeilijk om de mannetjes uit elkaar te houden, ondanks dat ze alle vier een andere doek om de ogen hebben. Tevens zijn de animaties niet echt goed uitgewerkt. De serie is het typische voorbeeld van de tekenstijl die je vaak in manga-animaties terugziet: grof en met weinig detail. Opvallend is dat, waarschijnlijk om de kinderogen te sparen, het daadwerkelijke geweld is weggelaten. Zo zie je een Turtle de trap geven en zie je het slachtoffer vallen.

Fysieke inspanning

Ik vind het ook wel jammer dat de serie zo overdreven gewelddadig is. Er wordt wel geprobeerd om kinderen uit te leggen dat zinloos geweld een slechte zaak is, maar er worden toch wel degelijk vaak rake klappen uitgedeeld. Ik ben daar zelf een beetje allergisch voor, omdat ik denk dat dit niet dingen zijn die kinderen willen zien. Je kan een veel mooier en spannender verhaal vertellen als er niet constant gehakt en geslagen wordt. Door al deze fysieke inspanningen blijft het verhaal bovendien erg eenvoudig hetgeen de spanning niet ten goede komt.

Niet duur

De beeldkwaliteit van de serie is niet aanzienlijk beter dan de kwaliteit die je op televisie te zien zal krijgen. Daar komt nog bij dat de extra’s niet echt boeiend zijn en dat de lengte van de serie zelf slechts iets meer dan uur is. Voor een DVD zie ik dan wel erg veel niet gebruikte kansen, ondanks dat de schijfjes voor weinig geld in de winkel liggen.

Pauzeren

De Teenage Mutant Ninja Turtles hebben een missie. Deze missie is om de wereld beter te maken door op gepaste wijze geweld toe te passen. De schildpadden doen hun best, maar meer dan veel actie en geweld blijft er bij mij niet hangen. Ik vind het vaak niet spannend en denk dat veel kinderen dit met mij eens zullen zijn. De toegevoegde waarde van de DVD beperkt zich tot de mogelijkheid dat je de serie kunt pauzeren als je er genoeg van hebt. Het is jammer dat het op zich originele concept van de vechtende schildpadden op een te eenvoudige verhaallijn blijft hangen. Ondanks dat de DVD voor een mooi prijsje in de winkel ligt, vind ik hem een stuk minder boeiend dan de films uit de jaren negentig.

Film / Films

The Scorpion King

recensie: The Scorpion King

Dwayne Johnson, beter bekend als WWF-held The Rock, kwamen we al tegen in The Mummy Returns. In zijn personage “The Scorpion King” zag men kennelijk zoveel mogelijkheden dat we nu opgescheept zitten met een gelijknamige film met The Rock in de hoofdrol. Veel aanpassingsvermogen moet dat niet gekost hebben; The Rock rost er als vanouds op los.

~

Inhoudelijk heeft de film niet veel om het lijf: Memnon, een foute machtswellusteling, wil zijn macht en rijk verder uitbreiden. Op een harde en nietsontziende wijze gaat hij tekeer tegen iedereen die niet meewerkt. Wanneer Memnon de broer van Mathayus (Dwayne Johnson) vermoordt, zweert Mathayus wraak te zullen nemen. Dood zal Memnon, hartstikke dood. Uiteraard is er een schone dame die de zaak gecompliceerder maakt. Voldoende inhoud om de rest van de negentig minuten te vullen met simpel rag- en ramwerk.

Wrestlemania

~

In Amerika is The Rock een fenomeen. De film lijkt in het verlengde te liggen van een wrestlemania toernooi. Hij smijt en gooit met zijn vijanden dat het een aard heeft. The Scorpion King lijkt dan ook in de eerste plaats gemaakt te zijn voor WWF-fans. Het is alleen de vraag of deze film ook in Europa aanslaat, waar de belangstelling voor worstelhelden te verwaarlozen is.

Klaverjasclub

De middelmatigheid waarmee alles gedaan wordt, is een lust voor het oog. Bij de gevechten zien we geen druppel bloed, de mooie vrouwen geven heel netjes niets bloot en de humor lijkt bij de plaatselijke klaverjasclub gestolen te zijn. Storend is dit allerminst. The Scorpion King is gewoon een vermakelijke en pretentieloze actiefilm.

Film / Films

Lovely Rita

recensie: Lovely Rita

Als Rita’s lot slechts bepaald zou zijn door haar puberteitskwalen, dan zou niemand medelijden met haar hoeven hebben. Maar de gelatenheid in haar blik en gestel verraden Rita’s innerlijke gesteldheid: afgemat en uitgedroogd door het verleden, en bovenal een dwaas geloof voor wat nog komen gaat. Waar de gemiddelde puber zich ontlaadt in irrationele uitbarstingen, daar lijkt Rita te imploderen. Lovely Rita is niet de zoveelste film over een puber in opstand, maar een film over een meisje die zich staande probeert te houden in een omgeving waar ze nooit serieus genomen is, en nooit zichzelf kon zijn.

~

Rita (Barbara Osika) wordt thuis permanent door haar ouders gekleineerd. De blik van vader straalt niets dan minachting en behoudendheid uit. Zoals in alle kleinburgerlijke leefgemeenschappen staat moeder fier achter haar man. Op school is Rita evenmin geliefd. Haar zwijgzaamheid wordt slechts doorbroken door lichamelijke klaagzangen. Te pas en te onpas verlaat ze haar lessen en zwerft rond. Op zoek naar betere tijden. Hoewel het voor de buitenwereld lijkt dat Rita zich overal van distantieert zendt ze onnoemelijk veel signalen uit. Ze wil er graag bijhoren, maar het lijkt haar door niemand gegund.

Extravert

Ondanks alle ellende gaat Rita door haar geluk te beproeven. Ze legt het aan met het veel te jonge schoolknaapje Fexi. Wanneer ze samen dansen op Why Does My Heart Feel So Bad van Moby geeft Rita haar emoties extravert bloot. Ze geniet oprecht van de empathische werking van de muziek. Samen lachen ze, heel even lijkt Rita echt te leven. Maar geluk duurt niet lang. Vader walgt van het idee en Fexi moet van het toneel verdwijnen. Rita zoekt haar heil dan maar bij een oudere man. De wegen in de liefde leiden Rita ook niet naar verlossing. Ze raakt steeds meer in zichzelf gekeerd en er lijkt maar een oplossing te zijn voor haar problemen. Wraak nemen op haar verleden.

Afkeurende blikken

~

Lovely Rita is de eerste lange speelfilm van Jessica Hausner (Wenen, 1972). Op een onconventionele manier is Hausner er in geslaagd de frustraties en problemen van Rita beeld te geven. Ze kiest er niet voor een standaardgeschiedenis van een adolescent te filmen. De nadruk ligt op kleine, zich herhalende incidenten; Rita die vernederd wordt bij de wc-pot omdat ze weer vergeten de deksel erop te doen, Rita die bij de schoolproductie van Priestley’s An Inspector Calls niets goed lijkt te doen behalve figureren als dienstmeisje en de permanent afkeurende blikken in de ogen van haar ouders, leraren en medeleerlingen. Voor iedereen lijkt Rita een last te zijn.

Abstracties van eenzaamheid

Hausner heeft gekozen voor deze abstracties van eenzaamheid en het daar bijhorende isolement. Ze laat zelfs de camera afstand nemen van Rita. Ze maakte gebruik van niet-professionele acteurs en schoot de film met een digitale camera. Op deze manier krijgt de film een versterkt realiteitsgehalte. Het korrelige beeld met onbekende acteurs richt de kijker dwingender op Rita’s problemen.

Beklemmend

De debuterende Barbara Osika heeft de hoofdpersoon op een indringende manier weten neer te zetten. De gelatenheid en de pijn in haar ogen werken extra beklemmend in combinatie met het fragmentarische karakter van de film.

Collage van afstandelijkheid

Lovely Rita is een collage van afstandelijkheid geworden. Door de adolescentieproblematiek op eigenzinnige manier in een behoudende omgeving te plaatsen, heeft Hausner met haar stijl een prachtige en kille geschiedenis gemaakt van de immer ronddolende eenzaamheid.

Film / Films

K-Pax

recensie: K-Pax

Sience-fictionfilms heb je in alle soorten en maten. Van horror (Alien, Predator) tot actie (Star Wars, Star Trek) tot semi-realisme (Contact). De buitenaardsen in deze films zijn qua soorten en maten al net zo gevarieerd. K-Pax is echter net een tikkie anders. Deze keer gaan de aliens namelijk op de bank van psychiater Jeff Bridges liggen.

~

Op een dag houdt de politie een zonderlinge man aan die net iets te vaak naar Star Trek gekeken lijkt te hebben. De man (Kevin Spacey) heet Prot en zegt van een andere planeet afkomstig te zijn: K-Pax. Zijn psychiater (Jeff Bridges) raakt geïntrigreerd door de eigenaardige waanbeelden van zijn patiënt, zeker als de gedachte zich opdringt dat de man misschien wel de waarheid spreekt. Is hij werkelijk een alien, of is zijn rustige, licht sarcastische houding maar uiterlijke schijn? K-Pax ontpopt zich al snel als een soort One Flew Over The Cuckoo’s Nest voor Trekkies.

Wat zijn we toch speciaal…

~

K-Pax is gebaseerd op het gelijknamige boek van Gene Brewer, die ook voor het script van deze film tekende. Samen met regisseur Iain Softley (Hackers, Wings of the Dove) heeft hij de ingrediënten voor een interessant plot gecreëerd. Op K-Pax zijn geen vriendschaps- en familiebanden, en op aarde raakt Prot juist in deze banden en bijgaande emoties geïnteresseerd. Helaas komt K-Pax niet verder dan het gebruikelijke “wat-zijn-mensen-toch-een-speciaal-ras-verhaaltje”. Daarvoor had ik net zo goed een gemiddelde aflevering van Star Trek kunnen kijken. Veel leuker zijn de momenten dat de ongelovige wetenschappers tot hun grote verbijstering achter de niet geringe kennis en vaardigheden van Prot komen.

Inventief kijken

De plottwist komt op ongeveer tweederde van de film. Prot blijkt wel degelijk banden met de aarde en het menselijk ras te hebben. Samen met psychiater Bridges ontrafelt de kijker het raadsel rondom Prot. Dat de uiteindelijke ontknoping meer raadsels oproept, maakt de film juist zo interessant. Of deze vragen voor de kijker worden beantwoord is nog maar de vraag en hangt ook een beetje van je inventiviteit als kijker af.

Een fraai einde

Kevin Spacey krijgt ruim baan om zijn talenten te tonen, en maakt daar gebruik van. Als de eigenaardige Prot (what’s in a name) slaagt hij de erin de kijker te grijpen. Wie is hij? Spreekt hij de waarheid? Spacey zorgt ervoor dat de film zeer genietbaar wordt, waarbij de Amerikaanse moraal over familieleven de boel bijna verpest. Zonder dit moralistische gezeur was het slimme einde veel beter tot zijn recht gekomen. Geen slechte film, en ik voorspel nu al dat Trekkies na afloop lekker kunnen “discuzeuren” over hoe je dat einde nu moet opvatten.

Film / Films

Animatiespektakel in de IJstijd

recensie: Ice Age

Met veel pijn en moeite duwt een eekhoornachtig beestje een nootje een boomstam omhoog om vervolgens keihard afgefakkeld te worden door de bliksem. Slechts één van de vele droogkomische momenten afkomstig uit het laatste hoogstandje op het gebied van digitale animatie: Ice Age.

~

Weirde combo

De IJstijd is aangebroken en de dieren trekken gezamenlijk weg uit hun kouder geworden leefomgeving. Een onwaarschijnlijke drie-eenheid: een sabeltandtijger, een wollige eenzame mammoet en een bijdehante luiaard, gaan echter eerst samen op zoek naar de vader van een weeskindje. De totaal verschillende diersoorten kunnen steeds beter met elkaar overweg. Maar de sabeltandtijger heeft een gewetensconflict: hij heeft naast deze humanitaire missie eigenlijk ook nog de opdracht de mensenbaby in de klauwen te spelen van de op wraak beluste leider van een bende sabeltandtijgers. Spannend!

Microniveau

Als intermezzo’s zie je waar een eekhoornachtig diertje genaamd Scrat zoal mee bezig is nu de IJstijd is aangebroken: het koortsachtig verzamelen van nootjes. Zijn daden spelen zich af op het microniveau maar hebben kolossale gevolgen voor de hele planeet…

Melig

~

De humor overheerst in de film. De melige luiaard Sylvia houdt de sfeer levendig en vormt een mooi contrast met de meer serieuze mammoet Manfred en de sabeltandtijger Diego. Slapstickhumor wordt afgewisseld met meligheid: klassiekers als de opklappende hark en de terugzwiepende tak worden gelardeerd met onder meer halfpipe-snowboarding (en andere wintersporten) en meloen-verzamelende dodo’s.

Mammoet-sentiment

Het sentiment wordt niet vergeten. Een van de mooiste scènes in de film vindt plaats in een nauwe doorgang. Er zijn door mensen allerlei grotschilderingen aangebracht op de wanden, onder andere een tekening van van een mammoet-gezinnetje. De rotsschilderingen beginnen plotseling te bewegen: de mannetjes en vrouwtjesmammoet omslurven elkaar innig en hun kindje is vrolijk aan het spelen. Manfred de mammoet krijgt tranen in de ogen. Opeens zien we onze voorouders met speren achter de mannetjes mammoet aanrennen…

Glossy animatie

De tekenaars van de Blue Sky Studios, een computer-animatiestudio dat onderdeel is van Twentieth Century Fox, zorgen voor hoogstaand grafisch genot. IJs- en waterpartijen schitteren en glanzen en lijken bijna levensecht. Ook de rollende ogen van de karakters glimmen mooi en dragen bij tot de geloofwaardigheid van de emoties die de dieren uiten.

Regisseur Chris Wedge won in 1998 al een Oscar voor zijn korte film Bunny en heeft met Ice Age zijn eerste echte feature animatiefilm goed werk afgeleverd: verzamel familie en vrienden want Ice Age is coming!

Muziek / Concert

Alles klopte

recensie: Mercury Rev live

You’re My Queen kwam plots tot een eind. Even was het een fractie van een seconde doodstil in Paradiso. Toen explodeerde de grote zaal. Mercury Rev was al ruim een uur aan het spelen en dit was al de zoveelste euforische reactie van het publiek. De eerste drie nummers klonken briljant, te vergelijken met het beste dat ooit live werd neergezet. Het niveau leek gewoon te hoog om vast te houden. Een foute veronderstelling, want de heren van Mercury Rev lieten zien dat zij tot de groten der aarde behoren.

~

Het gros van de gespeelde nummers was afkomstig van Deserter’s Songs en All Is Dream. De laatste stamt uit 2001 en was een absolute must voor in de jaarlijstjes. Een droomplaat rechtstreeks afkomstig uit sprookjesland. De vraag vooraf was echter of deze door-en-door-gearrangeerde muziek wel overeind zou blijven op het podium. De geluidseffecten en sferische elementen zijn op de plaat zo massaal vertegenwoordigd, dat kan live gewoon niet worden geëvenaard. Weer een verkeerde gedachte.

Droommuziek

Mercury Rev speelde namelijk met een enorme geestdrift en precisie. De liedjes werden zelfs nog mooier gebracht, nog intenser dan op de plaat. Het nummer Spiders And Flies dat op het album al heel mooi is, werd in deze geweldige ambiance omgetoverd tot iets magisch, iets onbeschrijvelijks. Een stap in de droomwereld van zanger Jonathan Donahue.

Dramatiek

~

Klapperend met zijn ingebeelde vleugels bewoog hij zich voort op het podium. Nee, dramatiek is hem niet vreemd. Altijd een sigaret in zijn handen en een asbak gemonteerd op de microfoonstandaard. Met een hoge, soms funtioneel valse stem en zijn sierlijke gebaren gaf hij het concert een onmisbare extra lading. Toch is Donahue een verlegen man, die duidelijk onder de indruk was van de reacties van het publiek. Een beetje giechelig vertelde hij ons meerdere malen dat hij heel erg naar deze show had uitgekeken.

Climax

Mercury Rev sloot de reguliere set af met een lang uitgesponnen versie van Little Rhymes. Terwijl het nummer langzaam tot een climax kwam, citeerde Donahue stukken uit Once In A Lifetime van The Talking Heads. Al gebarend liet hij als een volmaakt entertainer de woorden van David Byrne over ons heenkomen. Werkelijk briljant. De toegift van vier nummers, waaronder een cover van John Cale en een optreden van de zingende zaag, eindigde met het het prachtige Hercules en het bombastische The Dark Is Rising.

Wie er niet bij was mag zichzelf voor zijn kop slaan. Alles klopte die avond. Van het voorprogramma Daryll Ann tot aan de toegift. Een concert om stil van te worden. Het kostte weinig bedenktijd om tot de conclusie te komen dat dit het beste concert was dat ik ooit had gezien.

8WEEKLY

Rogue Spear: Black Thorn

Artikel: Rogue Spear: Black Thorn

De meeste gamers hebben wel eens gehoord van Rainbow Six, een tactische shooter op naam van een van de meest bekende thrillerschrijvers van de wereld: Tom Clancy. Red Storm komt nu met een stand-alone-mission-pack (wat betekent dat je Rogue Spear niet nodig hebt om dit spel te kunnen draaien) voor Rainbow Six: Rogue Spear. Deze mission pack heet, om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, Black Thorn.

~

Verhaal

Rainbow is een team terroristenbestrijders, dat het nu op moet nemen tegen een groep misdadigers dat de meest gewelddadige terroristische daden uit de geschiedenis nog maar eens dunnetjes over doet. Koud kunstje, hoor ik je denken. Integendeel, want dit keer weten de terroristen hoe Rainbow te werk gaat en hoe ze voortdurend een stap voor moeten blijven. Tenminste, zo beweren ze op de site van Red Storm.

Gameplay

Het principe is inmiddels wel bekend van de Rainbow Six-serie. Het zijn niet zomaar shooters, het zijn tactische shooters, waarbij je vaak langer bezig bent met het plannen van een missie dan met het uitvoeren. Alles is in te stellen, van de wapenuitrusting per persoon tot de exacte planning van de routes die de verschillende teams moeten volgen. Heerlijk voor de absolute controlfreaks, minder leuk voor de mensen die liever wat gaan knallen. Geen probleem: er is altijd een standaard battle-plan dat prima te gebruiken is. Je kunt tijdens het spelen switchen tussen teamleden. Sterf je, dan switch je automatisch tot iedereen binnen je team dood is. De spellen staan erom bekend zeer moeilijk te zijn, en dat is bij dit spel ook het geval. Je tegenstanders zien je erg snel en met een welgemikt schot (en mikken kunnen ze) ben je dood. Om je hierbij te helpen kun je ervoor kiezen de aim-bot aan te zetten. Deze mikt automatisch, wat het spel een stuk makkelijker, maar nog steeds uitdagend maakt.

Graphics

~

Aangezien dit een mission-pack is, en dus geen nieuw spel, zijn de graphics van Black Thorn gelijk aan die van Rogue Spear. Die waren destijds al enigszins verouderd, dus nu kunnen die eigenlijk echt niet meer meer mee. Alles is wel heel erg recht en hoekig. In de textures zit weinig afwisseling en zijn niet bepaald gedetailleerd. Dit is een beetje jammer als je bedenkt dat Ghost Recon, ook een Tom Clancy-spel er prachtig uitziet. Positief is wel dat de systeemeisen van dit spel niet zo hoog liggen.

Multiplayer

De game beschikt over een nieuwe multiplayer-optie genaamd Lone Wolf, wat inhoudt dat een speler bepakt met een ongelooflijk arsenaal aan wapens en armor, het op moet nemen tegen de andere spelers die slechts beschikken over een handpistool. Degene die de Lone Wolf killt volgt hem op.

Conclusie

Deze mission pack biedt genoeg vertier: 9 nieuwe single player missies, 6 nieuwe multiplayer maps, een nieuwe multiplayer mode, 10 nieuwe wapens en oude (Defend, Terrorist Hunt, Assault, Recon) en nieuwe speelstijlen. Zoals gezegd zijn de graphics inmiddels verouderd, maar de gameplay is nog steeds zeer goed. Al met al een zeer complete mission-pack, die voor weinig geld nog heel wat spannende spelmomenten op kan leveren.

Systeemeisen

OS: Win 95, Win 98 of Win 2000
PC: PII 266Mhz
RAM: 64 MB, voor Win 2000 en XP: 128MB
Video: DirectX 8 + compatible videokaart met tenminste 4MB RAM

Theater / Voorstelling

De dans van de reiger

recensie: De dans van de reiger

Zomer op Mallorca. Brandende zon en verkoelende zee. Twee dertigers proberen hier een crisis in het huwelijk te boven te komen. Maar de man geniet niet van het eiland. Hij zit de hele dag in zwart pak voor het huisje in de schaduw. Hij weigert de zon in te gaan, wat zijn vrouw gek maakt. De vrouw wil dansen en zwemmen, feesten en verleiden. De man is echter onverleidbaar.

~

Vrijpartij

De crisis in het huwelijk van Edward en Elena duurt nu ongeveer een jaar. Elena heeft op een bal masqué gevreeën met een matroos. Edward was als graaf uit de pruikentijd. Op dit zonnige eiland haalt Elena alles uit de kast om haar echtgenoot weer voor zich te winnen, ze dreigt zelfs zich weer te laten nemen door een matroos. Edward schijnt echter onvermurwbaar. Pas als Elena met een eenvoudig manipuleerbare Nederlander, die ze op het strand gevonden heeft, vertrekt, geeft Edward aan het publiek toe dat hij zielsveel van zijn vrouw houdt. Zijn koppigheid kan hij echter niet zomaar opgeven; dat zou gezichtsverlies betekenen. Daar komt bij dat de problemen in het huwelijk niet alleen op die vrijpartij met de matroos stoelen. Dat blijkt wel uit het feit dat de moeder van Edward ook mee is op deze vakantie.

Absurd

De dans van de reiger is volgens critici een van de mindere stukken van Hugo Claus. Het is dan ook in geen veertig jaar meer door een professioneel gezelschap gespeeld. Het Toneel Speelt toont in dit regiedebuut van acteur Victor Löw echter dat De dans van de reiger nog best goed speelbaar is. In een mooi decor waarin strand en zee tegen de achtergrond van het rieten huisje en een grote boom schitteren in zonlicht en dof glimmen in de nacht wordt het publiek steeds meer het verhaal ingezogen. In het begin komt het stuk een beetje geforceerd en oppervlakkig over, de spanning wordt echter goed opgebouwd en naar het einde toe wordt het verhaal absurder maar duidelijker.

Film / Films

8 Femmes

recensie: 8 Femmes

Acht verschillende soorten Franse chansons, dansjes en kostuums: een achttal bekende Franse actrices geven acte de présence in 8 Femmes. Het wonderkind van de Franse cinema, regisseur François Ozon, laat na het mooie Sous le sable van vorig jaar weer grandioos van zich horen. 8 Femmes is een leuke mix van een Agatha Christiaanse detective met aanstekelijke musical.

~

Het zijn de jaren vijftig. Een groot herenhuis is het decor voor een tragedie: Marcel, de man des huizes, is dood. Er steekt een mes tussen zijn schouderbladen. Wie heeft hem vermoord? Acht vrouwen: de moeder, de echtgenoot, de schoonzus, de twee dochters en de twee bediendes, worstelen met deze pregnante vraag. Iedereen lijkt iets te weten maar men laat uiteraard slechts mondjesmaat informatie los.

Het stuk is een filmbewerking van een toneelstuk uit de jaren zestig van Robert Thomas. Dat blijkt duidelijk uit de opzet van het verhaal: het betreft een vrije interpretatie van de klassieke eenheid van tijd, plaats en handeling. Het verhaal wordt binnen de tijdsperiode van ruim een dag verteld en het speelt zich met name af op de begane grond van het van de buitenwereld afgesloten huis. Er zijn verder geen nevenplots of uitwijdingen die je afleiden van de hamvraag. Er wordt door de regisseur bijvoorbeeld geen blik special-effects opengetrokken.

Vitaliteit

François Ozon experimenteert gelukkig wel met het classicisme door verschillende genres te mixen: tussen het oplossen van de moord door presenteren de actrices zich stuk voor stuk door en dansant een Franse chanson te zingen. Deze afwisseling van mysterie en musical geven de film meer vitaliteit. Steeds weer wanneer een van de vrouwen begint te zingen veer je even een beetje op uit je stoel. Zo blijf je niet al te zeer hangen in detectivesferen maar begin je meer te letten op de acht vrouwen an sich.

~

De acht Franse actrices eigen karakter wordt op verschillende manieren benadrukt: ten eerste onthullen de Franse chansons die ze zingen een deel van hun persoonlijkheid. Achtereenvolgens tonen de actrices de rebellie van de jeugd (Ludivine Sagnier), de breekbaarheid van een jong volwassene (Virginie Ledoyen), de verleidster (Catherine Deneuve), de vamp (Fanny Ardant), het beest in de vrouw (Emmanuelle Béart), de gekreukte vrouw (Isabelle Huppert), de zachtaardige vrouw (Firmine Richard) en de melancholieke vrouw (Danielle Darrieux). Ten tweede is er een karaktereigen choreografie van het dansje dat ze uitvoeren tijdens het zingen. Ten derde zijn de actrices ieder voor zich ook nog in een typerend jaren vijftigkostuum gehesen. Kortom, het ontbreekt de film niet aan onderscheid tussen de personages.

Cult

De geliefde thema’s van regisseur Ozon: familie, verleiding en ambivalente sexualiteit, komen ook in 8 Femmes aan bod. Een voorbeeld van ambivalentie is een opmerkelijke scène waarin de echtgenote Catherine Deneuve op het tapijt ligt te zoenen met de zus van haar man, Fanny Ardant. En zo zijn er nog wel meer kleine scènes in de film die een cultstatus verdienen.

Ik zou zeggen: ga naar de bioscoop en laat 8 Femmes over je heen gaan om vervolgens met Franse chansons en mysterie in je hoofd weer naar buiten te komen.

Boeken / Fictie

Strubbelen met liefde en verleden

recensie: Indian Summer

In de nieuw vertaalde roman van Grøndahl werkt het verleden wederom niet mee om het verleden te verwerken. De uitgerangeerde schrijver August denkt de liefde van zijn leven te vinden, raakt haar kwijt en lijkt haar uiteindelijk terug te winnen. Maar de kracht van het verleden en de zwakte van de psyche zorgen ervoor dat er geen plaats is voor een tweede kans. Tegen beter weten in laat Grøndahl zijn personages in liefde en verleden strubbelen; een pijnlijke maar prachtige combinatie.

~

August is een middelmatige, maar sympathieke man. Ondanks dat hij het niet ver gebracht heeft als schrijver is hij niet de verzuurde intellectueel geworden als zoveel anderen. Ondanks dat hij niet over een grote stuwende persoonlijkheid beschikt, lijkt een dragelijk leven met iemand die van hem houdt het hoogst haalbare. Hij verliest zijn hart aan Alma. Ze krijgen iets met elkaar en al heel snel weet August dat Alma hem zal verlaten. Zijn vriend, de schilder, Gustav is een man van de wereld. Welbespraakt, innemend en dwingend in de omgang. Met wie Gustav ook praat, iedereen valt voor hem. De eerste blik die Alma en Gustav wisselen is voldoende voor August. Hij weet waar hij aan toe is, Gustav is zijn meerdere in persoon en leven. Het is slechts een kwestie van tijd voor de bom barst.

De schaduw van het verleden

Alma verlaat August inderdaad voor Gustav. De liefde voor Alma heeft een onwisbare indruk op August achtergelaten. Uiteindelijk neemt hij genoegen met Harriët, een vrouw om niet alleen te zijn. Wanneer hij jaren later Alma is de schouwburg tegenkomt, wordt hij zich er bewust van dat hij slechts de tijd van Harriët heeft verspild. De schaduw van het verleden wordt sterker en bepaalt nog steeds het leven van August.

Wegkwijnen

Harriët verdwijnt uit zijn leven en wanneer Gustav op sterven ligt, lijkt August zijn enige liefde voor zich terug te winnen. Meegesleept door zijn hoop en troebele ideeën lijkt de oud geworden August nog steeds te zwichten voor zijn zwakheden. Een oude man moet afstand nemen van liefde wil hij niet wegkwijnen in eenzaamheid. Maar genoegen nemen met uiteindelijk niets is pijnlijker dan een moment genegenheid. August vraagt zich dan ook af:

(…) hoe zo’n onrijpe liefde het terugkerende thema in mijn leven had kunnen worden, ondanks alle andere vertakkingen, vrouwengezichten en open mogelijkheden daarin. Maar ik bedacht ook dat je bij het ouder worden misschien onrechtvaardiger oordeelt over de vroegere, onvolmaakter en onschuldiger stadia van je persoonlijkheid. Of dat komt doordat je je wilt wreken op je verloren jeugd of doordat je genoodzaakt bent je jeugd geringer af te schilderen dan die was, om je volwassen en illusieloos te kunnen voelen. Wanneer je terugblikt, doe je dat altijd vanuit het toppunt van ervaring, je kunt je het punt niet voorstellen vanwaar je het jaar erna niet alleen op je jeugd, maar ook op de terugblik van vorig jaar terugziet. Elk jaar wordt de geschiedenis herschreven, en elke keer denk je dat het de definitieve versie is.

Zwarte bladzijde

Maar verder gaan met het leven, het verleden keer op keer reconstrueren werkt niet. Het verleden laat zich niet kneden, en August ziet zijn geschiedenis eindigen in een zwarte bladzijde. Tegen beter weten in geloofde hij in zijn gedachten, maar herschrijven eist afstand nemen. Dit heeft August nooit gekund.

Subtiel

Grøndahl heeft met Indian Summer wederom een pareltje afgeleverd. De onmogelijkheid van liefde en omgaan met het verleden is prachtig verwoord. Grøndahl’s taalgebruik nodigt uit om zinnen keer op keer te herlezen. Talloze details en waarnemingen maken het boek tot een ontzettend subtiele vertelling. Veel gebeurt er niet, maar de kalmte en de rust dragen ertoe bij dat er voor ons misschien wel iets te leren valt.

Tijdverdrijf

Grøndahl laat zijn personages tussen eenzaamheid en hartstocht laveren. Geluk duurt niet lang, eenzaamheid des te langer. Ondanks alle inzichten die ze door de jaren heen verzamelen, weten zijn personages nog steeds niet hoe te leven. De herinneringen werken niet als katalysator tot begrip, maar als nevel voor morgen. We blijven primair handelen. En het verleden? Juist, dat is altijd een goed excuus en tijdverdrijf voor later.