8WEEKLY

Medabots

Artikel: Medabots

Na Pokemon en Digimon is er nu kennelijk ook een tekenfilmserie waarin kids elkaar bestrijden met een soort robotjes. Deze robotjes heten dus Medabots. Ubi Soft pakt meteen maar flink uit en brengt twee Medabots-games op de markt: een Rokusho version, en een Metabee version. Een potje vechten dan maar.

~

Het verhaal is natuurlijk weinig verrassend. Medabots hier, tournamentje daar, hup klaar. Jij moet het met je robotje opnemen tegen diverse tegenstanders. Door jouw robot uit te rusten met diverse gadgets wordt hij steeds sterker en kan hij steeds meer, iets wat je in de gevechten natuurlijk alleen maar ten goede kan komen. Tevens heb je de beschikking over een teamgenoot die ook weer van onderdelen voorzien kan worden. Let the games begin…

Platformgevechten

~

Na het instellen van de items waarmee je de robots het gevecht instuurt gaan we knokken. Dit gebeurt in een 2D-vechtscherm met diverse platforms. Op zich is dat wel een leuke toevoeging aan het normale vechtgenre: door naar een hoger platform te springen krijg je extra tactische elementen. Verder kun je de gameboys ook nog linken, zodat je jouw robots kunt laten vechten tegen die van een vriend.

Chaos

Het klinkt allemaal wel leuk, maar ik heb ook enkele kanttekeningen. Ten eerste is de besturing van de robotjes wat chaotisch, en soms gewoon irritant. Ze glijden een beetje over het scherm, en met name op kritieke momenten kan je dat behoorlijk opbreken. Verder springen er dus vier robotjes over het scherm (twee per team), en dat maakt het af en toe niet echt overzichtelijk. Eigenlijk deed ik in het begin maar wat, en was het effect van mijn acties niet altijd duidelijk. De A.I. van de teamgenoot laat soms ook wat te wensen over.

Conclusie

Medabots is typisch zo’n spel dat je eigenlijk alleen moet aanschaffen als je een fan van de tekenfilm bent. Het spel is prima uitgevoerd, strakke muziek, fraaie beelden. De cartoony stijl van de tekenfilm komt prima tot zijn recht. Qua spel ben ik minder enthousiast, maar ik moet dan ook eerlijkheidshalve vermelden dat ik nog nooit een Medabot-tekenfilm had gezien. Overigens zijn qua spel de Rokusho en Metabee versie exact gelijk, het enige verschil is het poppetje. Dus koop maar één van de twee, anders voel je je bekocht. Eerlijk gezegd had Ubi Soft beide versies best samen kunnen voegen. Mijn advies: kijk eerst eens voor je het koopt.

Film / Achtergrond
special:

Gent 2002: Tati in Gent

De Franse komiek Jacques Tati zal bij het moderne publiek waarschijnlijk weinig belletjes meer doen rinkelen, maar de man is sinds de jaren 30 van de vorige eeuw een legende – en niet alleen in Frankrijk. In Gent is dit jaar maar liefst tweederde deel van zijn gehele oeuvre te zien.

~

Tati maakte zijn eerste speelfilm, Jour de fête in 1948. In de film speelt Tati een dorpspostbode die een nieuw Amerikaans leveringssysteem wil uitproberen, met desastreuze gevolgen. Tati’s films zijn vaak een ode aan de zwijgende komedies van Buster Keaton en bevatten weinig dialogen. Dit is vooral te zien aan zijn beroemdste personage, Monsieur Hulot, een zwijgzame stuntel die alles in het honderd weet te brengen ondanks zijn goede bedoelingen.

Toekomst

~

Hulot was voor het eerst op het witte doek te zien in Les vacances de monsieur Hulot (1953). De film was een groot succes en leverde Tati zelfs een Oscarnominatie voor het beste script op. Hulot dook opnieuw op in Mon oncle (1958), waarin hij verstrikt raakt in een soort huis van de toekomst. De film won de Oscar voor beste buitenlandse film.

Perfectionist

Maar het is Playtime uit 1967 dat algemeen bekend staat als Tati’s meesterwerk. Tati werkte drie jaar aan de film. Hij was een perfectionist die alle elementen van zijn werk wilde controleren. Speciaal voor de film werd een stad gebouwd (die al gauw “Tativille” werd genoemd) uit glas en staal compleet met wegen, liften, een luchthaven en kantoren. Honderd arbeiders werkten vijf maanden om de constructie af te werken. Speciale aandacht schonk Tati aan de soundtracks van zijn films, die door het grotendeels ontbreken van dialogen vaak abstracte geluidscollages zijn. Mede dankzij deze nietsontziende aandacht voor details maakte hij in zijn dertigjarige carrière slechts zes films: na Playtime volgden nog Trafic in 1972 en Parade in 1974.

Retrospectief

Het Filmfestival Gent wijdt dit jaar een retrospectief aan Tati. Zijn eerste vier films worden vertoond, Playtime en Jour de fête zelfs in splinternieuwe gerestaureerde versies. Op de website van het festival kun je meer informatie vinden over de films van Tati en de rest van het programma.

Film / Films

Videotapes op een schijfje

recensie: Editie september 2002

Een goede DVD bevat niet alleen een goede film, maar vult deze zo mogelijk ook aan met een goed gekozen hoeveelheid extra documentaires, commentaartracks en overige goodies. Helaas zijn veel DVD’s net videotapes op een schijfje: je krijgt naast de film misschien nog een trailertje of twee en dat is het dan. In deze rubriek een overzicht van recente DVD’s die om uiteenlopende redenen wel de moeite waard zijn te bekijken, maar weinig om het lijf hebben wat extra materiaal betreft.

Ghost World

~

Terry Zwigoff • 2001 (DVD: Universal • 2002)
De beeldschone dames Thora Birch en Scarlett Johansson spelen in Ghost World, één van de meest intelligente tienerfilms van de afgelopen jaren, twee uiterst sarcastische pubers die commentaar leveren op iedereen die anders is dan zij, oftewel: die volstrekt normaal zijn. Regisseur Zwigoff leverde eerder de briljante en verontrustende documentaire Crumb af en zet met Ghost World zijn eerste stap in de wereld van de fictie.

De film speelt zich af in de parallelle wereld waar David Lynch zich ook uitstekend thuisvoelt en waarin kleding, decors en karakters allemaal net niet bij elkaar passen en daarom een uniek geheel vormen.
Ghost World is met zijn intelligente script en bijtende humor één van de leukste films die dit jaar uitkomen op DVD.

Down

~

Dick Maas • 2001 (DVD: Buena Vista • 2002)
Hoe vaak moeten we nog zeggen dat Dick Maas van de tekstverwerker af moet blijven en zich voortaan slechts moet richten op het maken van de film? Het script van Down is duidelijk het grootste manco van de film; actrice Naomi Watts voelt zich duidelijk ongemakkelijk bij de gebrekkige dialogen die vaak letterlijk uit het Nederlands vertaald lijken en zelfs vaste B-film-krachten als James Marshall en Michael Ironside struikelen soms over de woorden die Maas ze in de mond heeft gelegd.

Maar dat het met de visuele kwaliteit wel goed zit, blijkt al uit het eerste shot, waar we met een helicopter op Manhattan afvliegen in de richting van een wolkenkrabber, tot we de nachtwakers van het gebouw in close-up zien. Ook de spanning wordt goed opgebouwd, maar dat is niet moeilijk met het klassieke bronmateriaal.

Kiss of the Dragon

~

Chris Nahon • 2001 (DVD: Buena Vista • 2002)
Luc Bessons inktpot raakt maar niet opgedroogd, zo lijkt het wel: na zijn onderschatte epos over Jeanne d’Arc, The Messenger, schreef hij (mee aan) de scripts van drie delen Taxi, Yamakasi, zijn eigen racefilm Michel Vaillant en deze actiefilm, naar een idee van hoofdrolspeler Jet Li.

Li speelt een Chinese politieman in een verhaal dat niet zo heel veel om het lijf heeft maar toch een heleboel vermaak oplevert, Bridget Fonda is een hoertje en de overal aanwezige Tcheky Karyo (je herkent hem wel als je ‘m ziet) is de corrupte rechercheur. Volop actie op de mooiste plekken van Parijs, met uitstekende gevechtscènes en een onverwacht gruwelijk einde. Perfect entertainment dus.

Bollywood

Ghost World is van de drie nog het best bedeeld: naast de standaardtrailer zijn er een paar korte verwijderde of aangepaste scènes te vinden (die overigens wel allemaal erg de moeite waard zijn), een uiterst minimaal “making of”-promotiefilmpje en het hilarische nummer “Jaan Pehechaan Ho” uit de Bollywoodfilm Gumnaam.

Kiss of the Dragon bevat niet eens een trailer en is daarmee de kaalste van het stel. Down bevat een (slechte) trailer en een tien minuten durende montage (zonder inleiding of commentaar) van videobeelden die tijdens het maken van de film werden geschoten en op de hoes met een groot woord als “The making of” wordt aangeduid.

Film / Achtergrond
special:

Grote namen in Gent

Dat het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen Gent, zoals het filmfestival in Gent voluit heet, al jarenlang een rijk gevarieerd programma biedt, is ook weer goed te zien aan het programma van de 29ste editie, die op 8 oktober van start gaat. De betere publieksfilms worden afgewisseld met en sluiten naadloos aan op kleine, volstrekt onbekende films en ook de liefhebber van klassieke cinema kan zijn ogen uitkijken. Daarnaast is Gent de thuisbasis van de World Soundtrack Awards.

~

Eén blik op de gastenlijst en het programma maakt duidelijk dat Gent een volwaardig en volwassen festival is dat zeker niet voor grotere broers als Berlijn, Venetië en Rotterdam hoeft onder te doen. Onder de gasten die inmiddels bekendgemaakt zijn, bevinden zich de Franse megasterren Juliette Binoche, Jean Reno en Jeanne Moreau, en de Amerikaanse acteur Blair Underwood (bekend uit films als Deep Impact en Rules of Engagement) die zijn nieuwste film, Steven Soderberghs experimentele Full Frontal, komt voorstellen.

Competitie

Maar de sterren in Gent zijn, om Meneer Kaktus te parafraseren, niet alleen om aan te raken, maar vooral ook om naar te kijken. Want de rij films liegt er niet om: zo vinden we in de competitie de nieuwste films van David Cronenberg (Spider) en Aki Kaurismäki (The Man Without A Past), naast Dai Sijies verfilming van zijn eigen boek Balzac en het Chinese naaistertje.

Publiekstrekkers

~

Maar ook buiten de competitie zijn er veel spannende dingen te beleven. Zo is er de wereldpremière van Science Fiction, met in één van de hoofdrollen onze eigen Wendy van Dijk die met deze film haar speelfilmdebuut maakt. Verder het al eerder genoemde Full Frontal, een film die Steven Soderbergh (Erin Brockovich, Traffic) met een digitale videocamera in een paar weken filmde met in de hoofdrollen o.a. Julia Roberts en David Duchovny. Een andere publiekstrekker zal ongetwijfeld Red Dragon zijn, het eerste deel in de Hannibal Lecter-trilogie. De film van Brett Ratner (Rush Hour 1 en 2) is tot in de allerkleinste bijrollen volgestopt met grote namen (en bovendien steengoede acteurs) als Edward Norton, Harvey Keitel, Emily Watson, Ralph Fiennes en natuurlijk de enige echte dr. Lecter: Anthony Hopkins.

Kleinere maar minstens zo belangrijke films zijn Bowling For Columbine van Michael Moore, die op zijn eigen wijze de zere plekken van Amerika feilloos weet bloot te leggen en Naqoyqatsi, het derde deel uit Godfrey Reggio’s unieke en briljante Qatsi-trilogie die de mens en zijn relatie tot de natuur en technologie haarscherp laat zien in de mooiste beelden die je ooit gezien hebt.

Bijprogramma’s

~

Naast het hoofdprogramma zijn er nog verschillende thematische bijprogramma’s, waarin aandacht wordt geschonken aan belangrijke filmmakers (dit jaar Fassbinder, Truffaut en Tati), Japanse animatie (met Spirited Away als grootste klapper), onbekende films uit de rest van de wereld en een speciaal jongerenprogramma. We zullen je in de aanloop naar het festival op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen en aandacht schenken aan een paar van de onderbelichte onderdelen van het festival.

Tickets

Je kunt alvast online kaarten bestellen via de website van het festival, waar ook alle programma-info te vinden is. Het festival begint op 8 oktober en duurt nog tot 19 oktober.

Boeken / Strip

Hong Kong love story

recensie: Hong Kong love story

Hong Kong love story en het vervolg daarop, Ikayaki, zijn erg soortgelijke verhalen. Daarom zullen vele aandachtspunten die we hier aanstippen ook terug te vinden zijn in de recensie van Ikayaki. Zo is er het hyperrealisme van Mark Hendriks. Vrouwen die elkaar naar het leven staan om een kleinigheid, kerels die, weliswaar elk op hun eigen manier en mede afhankelijk van hun seksuele geaardheid, er vooral op gericht zijn hun libidineuze driften te bevredigen.

~

Vooraleer daar een korte schets van te geven, lijkt het me aangewezen op te merken dat in de small-press Ikayaki vóór Hong Kong love story is verschenen, en vermoedelijk ook daarvoor geschreven en getekend is. Vanuit die wetenschap is het verhaal ook beter te lezen als een vervolg op Ikayaki. In omgekeerde volgorde mist men zeker niet de essentie van de verhalen, en blijft het duidelijk gaan om twee episodes uit Tomoyo’s leven, maar men tast een beetje in het ijle wat betreft de verhouding van die twee episodes ten opzichte van elkaar.

‘EO-trut’

Tomoyo lijkt in dit deel een beetje beter haar weg gevonden te hebben, waardoor ze heel wat zelfverzekerder overkomt dan in Ikayaki, in zoverre ze dat nog niet

~

was natuurlijk. Dat uit zich zowel op professioneel als op persoonlijk, of moet ik zeggen seksueel vlak. Ze speelt één van haar eerste meer omvangrijke en ernstige rollen (geen pornofilms of slachtvee voor Japanse superhelden meer), en ontdekt haar biseksuele, hetzij lesbische aard. Of komt dat door het homo-zijn van de acteur waar ze het grootste gedeelte van de opnames een oogje op laat vallen (de Belg)? Ze gooit zich alleszins, in den beginne wellicht eerder onbewust dan bewust, in een onstuimige liefdesrelatie met ‘die EO-trut van een Miyako’. Overigens is alles een beetje pittiger in Hong Kong love story dan in Ikayaki.

Niet alleen engageert ze zich in een lesbische relatie (die zich overigens voornamelijk op het lichamelijke vlak manifesteert), de seksscènes die Mark Hendriks etaleert zijn doorgaans van een meer verregaand karakter dan in Ikayaki. Fugu-seks (?), Tomoyo

~

met een Tamagotchi in …, en als klap op de vuurpijl de drie bladzijden tellende vrijscène tussen Miyako en Tomoyo, allen overtreffen ze, ook al zijn sommigen slechts suggestief getoond, bijvoorbeeld de routineuze snelle wip tussen Tomoyo en Keiji of de ranzige porno-act uit Ikayaki. Echter niet alleen de pikante situaties zijn pittiger. Zo zijn er de oorlogszuchtige confrontaties tussen Tomoyo en het liftmeisje, of de wel erg buitensporige dood van de regisseur (‘see for yourself!’). Natuurlijk brengt al dat ook de humor op een iets ander plan. Ik verwees al naar het karikaturale figuur van ‘Karaoke Jim’, maar ook het strandbezoek van Tomoyo met ‘de Belg’ is zeer de moeite waard.

België

Het komt allemaal clichématig over, maar het is ook een cliché dat de meeste clichés wáár zijn. Het is vooral dat laatste wat Mark Hendriks treffend illustreert. Alle typische situaties die ik zonet geschetst heb, komen, een beroep doende op onze alledaagse mensenkennis, érg realistisch over. Ook de ten tonele gevoerde stereotypen zorgen daarvoor. Ditmaal wordt er o.a. (tot mijn groot plezier) een Belg ten tonele wordt gevoerd in plaats van de Nederlandse familie in ‘Ikayaki’, die, wellicht terecht, wordt afgeschilderd als een modest, teruggetrokken iemand (hoewel men moeilijk kan beweren dat het eigen is aan Belgen homo te zijn!).
Het meest typische en vandaar ook meest lachwekkende aan zijn personage is nog dat iedereen denkt dat hij van ‘een Duitse provincie’ komt. Zelf moet ik inderdaad, wanneer ik in andere landen verkeer, de eerste vreemdeling nog tegenkomen die precies weet waar België ligt, afgezien van al onze buren weliswaar – vandaar mijn dank aan Mark Hendriks, om dat even onder de aandacht van striplezend Nederland en Vlaanderen te brengen.

Karaoke Jim

~

Uitgesproken grappig is het typetje dat de muziek verzorgt op de fuifjes, ‘Karaoke Jim’ (de naam alleen al), en de bijhorende opgeklopte sfeer die zijn entertainment met zich mee brengt. Naar mijn gevoel houdt Hong Kong love story er echter een iets sneller tempo op na dan Ikayaki. Gevallen waarin Hendriks dezelfde sequentie tekeningen herhaalt komen níet voor, personages die eindeloos peinzend voor zich uit turen zelden. Maar dat ligt waarschijnlijk ook voor een deel aan het verhaal.

Of het versnellen van het tempo en het oprekken van de grenzen van humor en verhaal Hong Kong love story nu meer de moeite waard maakt om gelezen te worden dan het vervolg zou ik niet durven zeggen. Je leest beide strips gewoon op een iets andere manier en ze zijn beiden mijns inziens in het Tomoyo-concept evenwaardig. Iets, want het verschil is immers niet zo groot als ik het hier wellicht laat uitschijnen. Vandaar ook de eerste zin van deze recensie: in principe kan de recensie van dit album integraal overgenomen worden voor het album ‘Ikayaki’.

Meer strips en recensies lees je op:

~

8WEEKLY

Zwetende Italianen en een dampende paardenrace

Artikel: De Paleo Siena

Siena is een klein stadje in Toscane, niet ver van Florence. Het is een bloedmooi stadje, waar je niet alleen af en toe de sfeer van het verleden kan proeven in een kerk of kathedraal, maar waar de geschiedenis je echt omringt. Door de hele stad.

~

Siena is opgesplitst in zeventien wijken, contradas geheten. Al deze stadsdelen hebben een eigen huis, een beetje vergelijkbaar met een buurtgebouw in Nederland. Mensen uit de buurt eten soms in dat huis, en volgen er bijvoorbeeld cursussen. Normaliter heerst er vrede in het stadje. De enige spanning die er misschien soms te zien is, is die tussen de autochtone bevolking en de tientallen busladingen toeristen die dagelijks even de stad komen bekijken zonder er geld uit te geven. Voor de rest heerst er vrede.

Fanatieke hooligans

Twee keer per jaar (in juli en augustus) staat de stad echter op zijn kop. Dan vindt de Paleo plaats, een race met paarden op het plein in het midden van de stad. Tien contradas mogen het tegen elkaar opnemen, zeven verliezen in een loting al. Al weken van tevoren wordt de spanning opgevoerd. De kleine straatjes worden afgezet om de eigen wijk te beschermen en er vinden een aantal oefeningen op het plein plaats. Alle wijken lopen met hun vlaggen rond en mensen die normaal vrienden zijn kijken elkaar agressief aan, zoals fanatieke hooligans.

Felle ogen

~

Vier uur in de Italiaanse zon moet je er voor over hebben om de race van drie minuten mee te maken. Het publiek wordt in de ring op het plein toegelaten en ziet alle contradas rondrijden met haar vlaggen. Potsierlijk werpen zij haar vlaggen voor het gemeentehuis in de lucht – hoe hoger hoe beter. Warmte dampt uit het publiek, waarin inmiddels een schifting tussen de verscheidene wijken ontstaan is. Felle ogen kijken elkaar kwaad aan. De politie staat op scherp.

Stilte

Dan begint de race. Het publiek wordt stil. Duizenden mensen zijn secondenlang doodstil. Keer op keer wordt er gestart. Maar telkens lopen de ruiters een loos rondje, omdat er een valse start plaatsgevonden heeft. Vervolgens duurt het weer een kwartier voor alle paarden in de dampende sfeer van het druk bevolkte plein in het gelid staan.

Een halve paardlengte

Eindelijk, na bijna een uur van pogingen, bulderen de paarden in het rond. Ze kunnen nauwelijks op hun benen blijven staan als ze door de krappe bochten schieten. Drie keer rennen ze rond het plein en één ruiter wint met een halve paardlengte voorsprong. Eén deel van het publiek rent exploderend van vreugde op de paarden af, jong en oud, man en vrouw. Ze springen onbeheerst over de balustrade om te vieren dat ze de Paleo hebben gewonnen. Een prijs die niet meer is dan een stok met een verzilverd bord en een grote vlag.

Verliezers huilen

Tot diep in de nacht zal er in deze week gefeest worden en nog dagenlang zullen trommelaars met de prijs rond het plein marcheren. Pas na een week keert de vrede in het stadje terug en kan je zonder scrupules een vijandelijke wijk inlopen. Verliezers zullen nog wel even huilen, maar over een paar maanden mogen ze het weer proberen.

Muziek / Album

Primal Scream – Evil Heat

recensie: Evil Heat

Hey Kids! Fijne zomer gehad allemaal? Ik zeker wel, maar ben ook wel blij dat de vakantie weer voorbij is. Ben vol enthousiasme aan de studie begonnen (heb voor dit trimester precies evenveel punten ingepland als vorig jaar in totaal behaald), maar belangrijker is dat er eindelijk weer muziek gemaakt wordt. Al die festivals in de zomer zijn wel aardig natuurlijk, maar er is toch niets zo mooi als speciaal voor dat ene bandje naar een club gaan en een avond heerlijk te genieten. Of gewoon een bandje waar je nog nooit van gehoord hebt uit checken. En dat kan nu gelukkig allemaal weer. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, komen er na de vakantie traditiegetrouw weer handenvol goede nieuwe cd’s uit. Bruce Springsteen, Underworld, Beef!, Mousse T zijn de aanraders van dit moment.

~

Loungen of rocken?

En ook weer een nieuwe Primal Scream. Het is, naar ik meen, al weer de achtste van het gezelschap. En iedere cd is weer een verrassing. Zal er gerockt worden, dansen ze, of doen ze op hun oude dag wat rustiger aan en wordt er gelounged? Voor hen die even vergeten waar ze Primal Scream ook al weer van kennen even een aantal hits op een rijtje: Loaded (oud, heeft een lekker trompetje), Rocks (waarschijnlijk de grootste hit. Heerlijk rockend en stampend nummer), Kowalski (Eén van de beste nummers van Vanishing Point) en Swastika Eyes en Kill All Hippies van XTRMNTR, hun plaat uit 2000. Beide nummers werden door VPRO radio enthousiast opgepikt, maar werden bij mijn weten geen grote hit.

Onderkoelde computer

~

OK. Fijn om allemaal te weten, maar geschiedenis is minder relevant. Het gaat uiteraard om het hier en nu. En dus moet het gaan over Evil Heat. Voor mijn gevoel is het album een perfecte afspiegeling van alles waar Primal Scream zich in achterliggende jaren mee bezig heeft gehouden. In het ene nummer hebben de gitaren de overhand, in het andere is het vooral de computer. Echt wild en hard dansen wordt het echter nergens, maar dat is ook nooit de stijl van Primal Scream geweest. Bobby Gillespie en vrienden houden de beats meestal redelijk onderkoeld; pas als de gitaren zijn uitgepakt gaan ze los.

Zuigen

Met openingsnummer Deep Hit Of Morning Sun kun je twee kanten op: óf je vindt het geniaal en wordt meteen de plaat ingezogen, óf je vindt het allemaal maar niks. Als dat laatste het geval is kun je Evil Heat net zo goed meteen weer afzetten, want dan doen de nog komende 40 minuten waarschijnlijk ook niets met je. Het tweede nummer, Miss Lucifer, gaat op min of meer dezelfde wijze door, maar wel dusdanig dat het niet gaat vervelen. Miss Lucifer is trouwens ook de eerste single die van Evil Heat getrokken wordt. Op MTV ben ik hem echter nog niet tegengekomen en ik heb zo het vermoeden dat dat niet zal gebeuren ook. Toch jammer, maar in het Ketchup lied zal ook wel iets zitten…

Nancy Sinatra en Kate Moss

Leuk om te zien is dat Kate Moss (inderdaad, die van Hollywood) ook een liedje meezingt op Evil Heat. Bobby Gillespie covert samen met Moss het Nancy Sinatra/Lee Hazelwood-duet Some Velvet Morning. Zeker de moeite waard, maar Rise en City vormen wat mij betreft de absolute hoogtepunten van de plaat. In beide nummers wordt lekker gerockt en de teksten gezamenlijk de microfoon ingesmeten. Ouderwets goed zou ik bijna zeggen, maar dat zou onrecht aan deze plaat doen. Evil Heat is namelijk een heerlijk strakke plaat die echt de moeite waard is om goed beluisterd te worden. En als je dat doet zie je er misschien, zelfs als Deep Hit Of Morning Sun niks met je deed, toch wel wat in.

Links

www.primalscream.org
www.primalscream.net

Film / Films

Signs

recensie: Signs

Shyamalan kan in Hollywood weinig meer fout doen na zijn kaskraker The Sixth Sense. Hij wordt door velen gezien als de nieuwe Spielberg en krijgt complete vrijheid om maar te doen en laten wat hij wil. Acteurs staan voor hem in de rij om maar een rolletje te verkrijgen in zijn nieuwe rolprent. De nieuwste film van de man heet Signs en gaat over de wereldberoemde cirkels in graan die, waar of niet, veroorzaakt worden door buitenaardse mannetjes.

~

Graham Hess (Mel Gibson) is een van zijn geloof geraakte priester die in een groot huis naast een graanveld samen met zijn broer Merril (Joaquin Phoenix) zijn 2 kinderen opvoedt. De man zit erg met zichzelf in de knoop nadat zijn vrouw door een auto-ongeluk om het leven is gekomen. De film begint direct met het ontdekken van de cirkels in het graan bij de familie Hess, en vervolgt zich verrassend genoeg als een zeer matige komedie, met o.a. een flauwe scene tussen Graham en een verkoopster in het dorp.

~

Aliens zijn ontdekt over de hele wereld en blijkbaar gebruiken ze de tekens in het graan als navigatiesysteem om zich zo te positioneren voor goede of voor kwade bedoelingen. Als Graham en Merril naar het nieuws aan het kijken zijn (flashbacks naar 11/9) begint de film pas echt.
Graham en Merril verschillen van mening over de hele situatie. Graham zegt dat alles wat er nu gebeurt puur toeval is, en Merril is van mening dat het voorbestemd is; een wonder. Nu denk je dat dit allemaal bijzaak is, maar niks is minder waar. De gehele film staat niet in het teken van de buitenaardse wezens maar in het terugvinden van Grahams geloof.

~

Wanneer de buitenaardse wezens ook het dorpje van de familie Hess onveilig maken barricaderen zij hun huis en bidden dat het allemaal overwaait. De buitenaardse wezens, die wel vette graancirkels kunnen creeëren en in geavanceerde UFO’s vliegen, blijken op zichzelf ontzettend slap en makkelijk te verslaan. Zo kunnen ze makkelijk opgesloten te worden in een kast, en kunnen ze niet tegen water. Shyamalan (die dit keer een groot rolletje voor zijn rekening neemt) heeft dit aspect van de film wat laten versloppen, en zich meer geconcentreerd op de persoonlijke ontwikkeling van Graham. Want ja, een priester die zijn geloof heeft verloren kan natuurlijk niet in Amerika en dit zal dan ook recht gezet moeten worden.

Film / Films

Metafysica in la bella Italia

recensie: Heaven

Een door het lot (of toeval) gedreven tocht van twee geliefden uit de hel van Turijn – via het vagevuur – naar de hemel van Toscane. Van een spannende thriller naar een dromerig liefdesverhaal. De vaandeldrager van de Duitse cinema Tom Tykwer opende dit jaar het filmfestival van Berlijn met een trilogie vol metafysische thema’s Heaven.

~

Philippa (Cate Blanchett) wikkelt een handzame tijdbom in een badstoffen handdoek in haar Turijnse appartement. Het verpakte explosief glijdt soepel in haar tas. Jas aan, nog even raakt ze met haar hand het verveloze gedeelte van de deurpost aan. Ze stapt kordaat naar buiten, zonnebril op, door de mensenmassa heen, vastberaden op weg naar een met spiegelglas omhuld kantoorgebouw. Een machtige bankier met banden in het drugsmilieu (en connecties bij de carabinieri) is haar doelwit.
Een moment later wordt ze van haar bed gelicht en ondervraagd door carabinieri die haar verhaal over de inmiddels door haar gepleegde aanslag niet willen geloven. De tolk Filippo (Giovanni Ribisi) gelooft haar echter wel en bedenkt – gedreven door liefde voor haar – een ingenieus plan om haar te redden.

Hollywood-acteurs

Heaven is voor de regisseur Tykwer zijn eerste Engelstalige film. Naast het feit dat voor de opnames werd afgereisd naar Italië, kon Tykwer dit keer beschikken over een paar Hollywood-acteurs. In de film The Gift (2000) speelden Cate Blanchett en Giovanni Ribisi al eerder samen, en net als in laatstgenoemde film is Blanchett degene die Heaven voor een groot deel draagt: ze zet de ontwikkeling die ze in de film maakt met overtuiging neer. Ribisi komt af en toe te eendimensionaal-sullig over, waardoor met name het meer emotioneel geladen tweede gedeelte van de film wat minder goed tot zijn recht komt.

~

Het grootste gedeelte van het driedelige script werd geschreven door in de 1996 overleden Krzysztof Kieslowski en zijn co-scenarist Krzysztof Piesiewicz. Deze laatste zou, in plaats van het scenario te gunnen aan een Poolse regisseur van de nieuwe generatie, voor het geld van de Westerse filmindustrie zijn gevallen. Hoe het ook zij, Tom Tykwer en zijn vaste cinematograaf Frank Griebe hebben geen heiligschennis gepleegd: Heaven sluit naadloos aan bij het oeuvre van Kieslowski (bestaande uit onder meer de bekende Bleu-Blanc-Rouge-trilogie) waarin serieuze thema’s als schuld, boete en het (nood)lot geregeld voorkomen. Zware kost misschien, maar na het einde – dat mij deed denken aan het slot van het verfilmde boek van Tim Krabbé Het Gouden Ei – is Heaven ook wat lichter op te vatten. Heaven is bovendien gevuld met prachtige beelden van onder meer het glooiende hemelse Toscaanse landschap. Kortom, een Kieslowski-getrouwe productie.

Tykweriaans stempeltje

Maar Tykwer heeft ook zijn eigen stempel op de film gedrukt. De shots van Turijn vanuit de lucht en de spannende tikkende-tijdbom-sequentie in het begin deden denken aan zijn videoclipachtige film Lola Rennt (1998), terwijl we de lome wijze van filmen in het meer romantische laatste gedeelte van de film kennen uit Tykwers films Winterschläfer (1997) en Der Krieger und Die Kaiserin (2000). Verder nam Tykwer, naast componist Arvo Pärt, een klein deel van de soundtrack voor zijn rekening.

De door andermans script geknechte Tykwer heeft met Heaven een betekenisvolle kwaliteitsfilm afgeleverd. Een oprecht postuum eerbetoon aan Kieslowski.

Film / Films

l’Auberge Espagnole

recensie: l'Auberge Espagnole

~

De Franse student Xavier (Romain Duris) besluit een jaar in het buitenland te studeren. Via een Erasmusbeurs gaat hij naar Barcelona. Zijn doel is om zich de Spaanse taal eigen te maken, om zo een baantje bij het ministerie van buitenlandse zaken te krijgen. Zijn vader heeft dit alles voor hem geregeld, maar Xavier is eigenlijk weinig enthousiast over zijn toekomst. Xavier gaat echter in Spanje meer leren dan de taal alleen…

Aangezien mijn vriendin op het punt stond om een half jaar in het buitenland te gaan studeren leek deze film voor ons uitermate geschikt. Het begin van de film is meteen raak. De chaos en bureaucratie waarin Xavier terechtkomt als hij zijn beurs probeert aan te vragen is heel herkenbaar. Deze herkenbaarheid blijft de hele film terugkomen. De eerste indrukken en overpeinzingen van Xavier in het hem vreemde land zijn precies raak. De hele film heeft een hoog ‘zo voelde ik dat ook’ gehalte.

Het studentenleven

~

Eenmaal in Barcelona aangekomen vindt Xavier tijdelijk onderdak bij een pasgetrouwd stel. Daarna volgt de voor vele studenten overbekende hopeloze huizenjacht. Uiteindelijk vindt Xavier onderdak bij een groep studenten die met z’n zevenen een grote etage hebben gehuurd. Allemaal hebben ze een andere nationaliteit. De herkenbaarheid blijft zich doorzetten. Colleges, lastige en stijfkoppige leraren, medestudenten, boze huurbazen. Het is in Barcelona soms niet anders dan in Groningen.

Karakterontwikkeling

Het belangrijkste element in de film is vooral de persoonlijke ontwikkeling die Xavier doormaakt. Voor zijn vertrek is Xavier eigenlijk maar een grijze muis. Hij weet niet wat hij van het leven wil, en eigenlijk interesseert het hem ook niet. Hij heeft een gezapige relatie met zijn vriendin, en de omgang met zijn moeder is ook verre van vlekkeloos. Zijn jaar in Spanje is daarom erg belangrijk, hij maakt daar een ontwikkeling door die zijn leven flink overhoop zal halen.

Prima vermaak

l’Auberge Espagnole is een prettige film. Hilarisch, herkenbaar en afwisselend, zo’n film die het predikaat een lach en ’n traan verdient. Misschien is het wat veel om l’Auberge Espagnole een klein juweeltje te noemen, maar in kan u deze film met een gerust hart aanraden. Na mijn kritiek op Lucia Y El Sexo toch weer een leuke Europese film.
Waarschuwing: het zien van deze film kan een voorkeur voor lange reizen naar het buitenland aanwakkeren.