8WEEKLY

Master Rallye

Artikel: Master Rallye

.

~

Van Parijs naar Moskou

In Master Rallye krijgen we te maken met een ander type rallyrijden, dit lijkt wat meer op de bekende Parijs – Dakar races. De wagens zijn net even iets anders dan inde andere games. In dit spel doet de speler mee aan een rally Parijs – Moskou, en moet men zien te finishen op het rode plein. Deze race gaat over ruim 5000 kilometer, en behelst een varia aan terrein en obstakels. Voor de echte rouwdouwers dus, en niet voor rally-fijnproevers als Colin McRae.

Vrijheid

De vrijheid tijdens de races is misschien wel het grootste pluspunt van Master Rallye. Je kunt je natuurlijk braaf aan de gebaande paden houden, maar het spel wordt pas echt tactisch als je lekker gaat lopen afsnijden. In andere rallygames is dit onmogelijk, en word je kunstmatig op het parcours gehouden, of je krijgt op zijn minst een paar flinke strafseconden om de oren. In Master Rallye is de opdracht simpel. Rij van punt A naar punt B, en zie maar hoe je er komt. Hierdoor wordt het spel met name tijdens de twee speler-mode een stuk spannender omdat door slim afsnijden grote achterstanden kunnen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Geen schade

~

Toch is Master Rallye verre van perfect. De auto’s zien er glad uit, maar dat is ook het grootste probleem. De schade na botsingen is vooral zichtbaar op krachtbalkjes, en niet aan de auto’s zelf. Verder is de besturing niet altijd enorm, wat vaak resulteert in behoorlijke crashes en koprollen. Maak je over een crash niet al te druk, meestal kan je na de meest verschrikkelijke ongevallen weer gewoon doorrijden. Een crash zorgt er wel voor dat je remmen niet meer optimaal werken, of dat je minder hard gaat, maar dat is het dan ook wel qua schade.

Conclusie

Master Rallye is een middelmatige racegame. Het is zeker niet slecht, en als twee speler game zelfs wel aardig, maar ik denk niet dat dit spel lang in je PS2 zal blijven zitten. Verder zijn er momenteel zoveel racegames op de markt dat Master Rallye toch snel in de vergetelheid zal raken. Misschien ooit nog eens een aardige aanschaf als hij flink is afgeprijsd, maar voor de huidige prijs kun je ook betere rallygames aanschaffen.

Film / Films

About Schmidt

recensie: About Schmidt

.

About Schmidt is de nieuwe film van regisseur en scenarioschrijver Alexander Payne en speelt zich, net als zijn twee vorige films Citizen Ruth en Election, af in Omaha, Nebraska: de geboortestad van Payne. Hij beschrijft zijn karakters met lichte ironie en humor zonder verbitterd over te komen.

Jack Nicholson speelt in About Schmidt Warren Schmidt, een net gepensioneerde man die terugkijkt op zijn leven en zich realiseert dat hij eigelijk niets heeft betekend. Zijn bestaan maakt geen verschil. Hij kijkt naar zijn huwelijk en vraagt zich af: “Wie is die oude vrouw die in mijn huis leeft?” De enige die echt veel voor hem betekent, is zijn dochter Jeannie (Hope Davis) die tot zijn ongenoegen wil gaan trouwen met een louche waterbeddenverkoper (Dermot Mulroney). Als zijn vrouw plotseling overlijdt, besluit hij met de camper die hij ooit op aandringen van zijn vrouw heeft gekocht door het land te gaan rijden op weg naar zijn dochter om de bruiloft te voorkomen. Wat er precies in Schmidt omgaat komen te weten door de lange brieven die hij naar zijn zesjarige pleegkind Ndugu schrijft.

Karakters

Nicholson acteert formidabel in deze film waarvoor hij speciaal zijn gebruikelijke torenhoge salaris heeft laten schieten. Hij zet Schmidt op subtiele wijze goed neer als een wat norse, onsympathieke man. Je krijgt steeds meer met hem te doen ook al is hij niet sympathiek, want onder die wat stijve en norse houding zit een bange man die zijn leven verspild heeft. Zijn dochter wordt goed neergezet door Hope Davis. Dermot Mulrony is goed gecast als haar shabby verloofde met zijn ringbaardje, kalende kruin en paardenstaart. Als je hem zo ziet als een lelijke goedzak zou je niet zeggen dat hij dezelfde persoon is die de charmante ex van Julia Roberts speelt in My Best Friend’s Wedding.

Grijs en doorsnee

De filmbeelden zijn net als Schmidt zelf. Hij is een doorsnee oude burgerlijke man en dit wordt weerspiegeld in zijn omgeving: deze zit vol grijstinten en is gewoontjes, niets bijzonder. Tijden de hele film is het standaardweer. De lucht is grijs en ietwat bewolkt. De huiskamers zijn ouwelijk en burgerlijk ingericht. Zijn dochter is een doorsneemeisje en zijn echtgenote een doorsnee oude vrouw. Er wordt vaak vanuit een “toekijkend” oogpunt gefilmd. Alsof je als kijker achter Schmidt staat. Ook wordt er vaak op Schmidt ingezoomd zodat je alleen zijn bovenlichaam ziet. Dit gebeurt vaak als hij in gedachten verzonken is. De achtergrond vervaagt alsof je met hem mee peinst.

Contrasten

About Schmidt benadrukt het verschil tussen materiele en geestelijke rijkdom. Schmidt heeft op financieel vlak alles prima voor elkaar, maar op emotioneel en geestelijk vlak niet. Dit contrast komt ook naar voren in zijn land Amerika, een land van welvaart, en het arme Tanzania waar zijn pleegkind woont. Dit is ietwat clichématig maar persoonlijk vond ik het niet storend voor de film. Oordeel zelf!

Muziek / Achtergrond
special: Joe Strummer 1952-2002

Veelzijdig en geëngageerd

.

Nou deed de dood van Cobain me niet zoveel (ik vond het allemaal nogal theatraal), maar die van een vorige week overleden ex-frontman des te meer. De laatste tijd draaide ik London Calling van The Clash weer vrij geregeld. Je weet nooit zeker waarom je zoiets doet, opeens heb je weer zin in deze of gene CD. Maar ja, een weekje later was Joe Strummer (echte naam: John Graham Mellor) wel dood. Nou geloof ik goddank niet in voortekens en schuldig voel ik me ook niet. Maar doodzonde is het wel.

F*ck the System

Punk is wat mij betreft het begin van de nieuwe popmuziek. Ondanks alle geschreeuw over het veranderen van de wereld weerspiegelt bijna alle mainstream-muziek uit de jaren zestig en zeventig nog de zoetsappigheid die zo alomtegenwoordig was in de jaren vijftig. Met de punk was dat in één keer afgelopen. Iedereen moest muziek kunnen maken, ongeacht of ze een instrument konden bespelen of niet, ongeacht enig gevoel voor melodie en ritme. Dat was dan ook meteen het probleem: ondanks allerlei prachtige bedoelingen nodigde veel punkmuziek nou niet echt uit tot luisteren. De Sex Pistols, zonder twijfel de meest controversiële uitspatting van de punk-revolutie, worden vrijwel nooit meer gedraaid.

Anthems

Met The Clash was dat anders, niet in de laatste plaats omdat deze mensen wel degelijk in staat bleken te zijn om een song in elkaar te draaien en -sidder- hem ook nog uit te voeren. Stummer en mede-Clash-oprichter Mick Jones waren dan ook al enige tijd bezig in het Londense clubcircuit, en het was een bezoek aan een Sex Pistols-concert dat Strummer in 1976 tot het inzicht bracht dat er iets groots aan het gebeuren was.

~

Het uitgangspunt van de Clash was echter fundamenteel anders: waar de Sex Pistols spuugden op de wereld, zette The Clash aan tot activisme en was ze veel duidelijker politiek gemotiveerd. Maar waar veel politiek georiënteerde bands nog wel eens willen verzanden in betweterige arrogantie (denk Bad Religion) zijn de stukken van Strummer in de eerste plaats goede songs en pas daarna politieke manifesten – het ambacht wordt gerespecteerd. Should I Stay or Should I Go, Rock the Casbah en London Calling werden het erfgoed van een hele generatie, London Calling (dubbelelpee) en Sandinista! (vier platen) gedurfde, baanbrekende albums die zowel recht-voor-zijn-raap punk brachten als invloeden uit ska, reggae en zelfs soul. The Clash kwam in 1986, na een productieve maar op het einde niet altijd even succesvolle negen jaar, tot een einde. Waarschijnlijk voorkwam dat een zesdubbelaar…

Pensioen

Strummer ging ‘met pensioen’, maakte filmmuziek (Grosse Pointe Blank), acteerde (Mystery Train) en bracht in 1989 een soloplaat uit (Earthquake Weather); kortom, een soort van Sting-achtig professionele-beroemdheid-bestaan; de jaren daarop werd er niet zoveel meer van hem vernomen. Nou ja, er was nog wel dat korte optreden als gitarist/zanger van The Pogues, maar dat had meer te maken met het gebrek aan beschikbaarheid (lees: nuchterheid) van Shane McGowan.

World Music A Go-Go

~

Totdat in 1999 het album Rock Art and the X-Ray Style verscheen, waarin Strummer met zijn nieuwe groep The Mescaleros een veel diverser geluid bracht dan hij in zijn punk-tijd ooit had gedaan. Hier verried zijn geschiedenis zich: de jonge Joe was als zoon van een diplomaat in contact gekomen met allerlei exotische muzieksoorten en waar de woede van de Clash en het democratisch besluitvormingsproces minder ruimte bood voor experimenten, kon hij zich nu zonder probleem uitleven. Niet dat Strummer zo streng in de leer was, overigens: Mescaleros-gangers werden meestal eveneens getrakteerd op Clash-klassiekers. Voor het overige werden invloeden uit zo’n beetje elk continent meegenomen en het tweede album, Global A Go-Go, werd zo mogelijk nog eclectischer dan het eerste.

Death or Glory?

Vorige week kwam het bericht dat Joe Strummer dood was. Doodsoorzaak onduidelijk. Yeah, right. Sex, drugs en rock & roll. Overdosis, auto-ongeluk, huiselijk geschil? Nou, mooi niet dus. Een triviale hartstilstand van een man die zich al jaren keurig gedroeg, net was begonnen aan een nieuw en veelbelovend hoofdstuk in zijn muzikale carrière, en alom erkend werd als één van de scheppers van de moderne alternatieve scene. Wat een einde voor een punker…

Now get this
London calling, yeah, I was there, too
An’ you know what they said? Well, some of it was true!
London calling at the top of the dial
After all this, won’t you give me a smile?

(London Calling, 1980)

Film / Films

De ultieme kerstfilm

recensie: It's a Wonderful Life

.

Op 20 December 1946 ging It’s a Wonderful Life in New York in premiere. Het is bijna niet voor te stellen dat de film toentertijd geen succes was. Men vond de film toch (how American!) te zwaar op de hand voor eenvoudig kerstvermaak. Daar komt nog bij dat het een zware winter was, de mensen bleven liever thuis voor de kachel.

Na een paar maanden was It’s a Wonderful Life vergeten. De roem die de film nu kent is grappig genoeg te danken aan een fout: de copyrights werden namelijk niet verlengd. Dit is doorgaans een grote ramp voor een film; slechte bewerkingen, uitzenden naar believen en ga zo maar door.
Begin jaren zeventig werd de film door kleine tv-stations uitgezonden als tegenwicht voor de grote vakantiespecials van de grote tv-stations. It’s a Wonderful Life werd geherwaardeerd, werd populairder en is inmiddels niet meer weg te denken met kerst.

Het oorspronkelijke verhaal is afkomstig van Philip van Doren Stern en was getiteld The Greatest Gift. In 1943 liet hij 200 exemplaren drukken voor vrienden en kennissen. Er kwam ook een kopie terecht op het kantoor van de RKO studio’s. De studio zag er wel een film in en kocht het verhaal voor tienduizend dollar. Er werden drie scripts van gemaakt, met in het achterhoofd Cary Grant voor de hoofdrol. Uiteindelijk kwam er niets van terecht en het script werd in de hoek gegooid en vergeten. Toen Frank Capra het verhaal las wist hij meteen dat hij hiervan een film wilde maken. Capra kocht het verhaal van RKO, eveneens voor tienduizend dollar, en kreeg de drie scripts cadeau. Capra ging zelf het script schrijven, veranderde de titel en had de hele film al in zijn hoofd. “One man, one film” was Capra’s credo.

Frank Capra was in de jaren dertig een van de meest geliefde regisseurs bij het grote publiek. Grote roem en populariteit verwierf hij met films als It Happened One Night, Mr. Deeds Goes to Town, You Can’t Take it With You en Mr. Smith Goes to Washington. (19:15)
ZDF (00:45) (Ist das Leben nicht schön?)

Film / Films

Hable con ella

recensie: Hable con ella

Hable con Ella is de nieuwe film van de Spaanse regisseur Pedro Almodovar. Almodovar werd vroeger bekritiseerd op zijn iets wat kolderieke films waarin hij leek te streven naar kitsch en provocatie. Maar na het succesvolle melodrama Todo sobre mi madre werden zijn kwaliteiten echt duidelijk.

~

De film begint met een scène waarin twee mannen naast elkaar zitten bij een dansoptreden. Eén van hen is zo geroerd door het stuk dat er tranen over zijn wangen rollen. In de volgende scène zie je één van de mannen, Benigno, een comateuze vrouw verzorgen. Hij vertelt haar over de voorstelling en dat de man die naast hem zat huilde van ontroering. Benigno is een verpleger. Hij heeft twintig jaar van zijn leven voor zijn moeder gezorgd met wie hij tegenover een balletschool woonde. Vanuit zijn raam keek hij altijd naar de ballerina’s en zo werd hij verliefd op Alicia, een ambitieuze balletdanseres. Meer dan een kort gesprek hebben zij nooit gehad, want Alicia krijgt een verkeersongeluk en raakt in coma. Benigno, wiens moeder net is overleden, biedt zich aan als verzorger. Zo kan hij toch bij zijn geliefde zijn.

Stier

Marco, de andere man uit het theater is een Argentijnse journalist. Op het moment van de voorstelling is hij bezig een artikel te schrijven over Lydia, een toreador. Ze worden verliefd en krijgen een relatie. Maar het noodlot slaat toe Lydia kan een aanval van een stier niet ontwijken en ook zij raakt in een coma.

~

Doordat zij in dezelfde privé-kliniek belandt als Alicia kruisen de paden van Benigno en Marco opnieuw. Voor Marco is de situatie een nachtmerrie; de vrouw van wie hij houdt ligt in coma en is onbereikbaar voor hem. Praten tegen haar lijkt hem nutteloos aangezien ze klinisch dood is. Benigno koestert zijn situatie juist. Hij praat tegen Alicia en verzorgt haar. Hij voelt zich nauw verbonden met haar. Naarmate de film vordert groeit er een hechte vriendschap tussen beide mannen. De film eindigt met een verrassende ontknoping.

Contrast

Marco en Benigno zijn twee totaal verschillende mannen. De oudere Marco heeft zijn hele leven veel gereisd en heeft veel levenservaring. Zijn nuchtere kijk op de situatie verbaast Benigno. Benigno is een dromer. Hij is zijn hele leven amper zijn huis uit geweest en heeft weinig meegemaakt. Dit contrast is ook enigszins terug te vinden bij de vrouwen van uit het verhaal. Alicia is een jong meisje die beschermd is opgevoed door haar vader. Lydia is een vrouw met een wat meer bittere kijk op het leven.

Viezerik

De film bevat mooie serene beelden. Benigno is helemaal weg van Alicia. Objectief gezien zou je hem een viezerik kunnen vinden die haar eerst bespioneerde vanuit zijn huis en haar nu van dichtbij bewonderd. De manier waarop hij haar wast komt vertederend en liefdevol over, maar had net zo goed anders opgevat kunnen worden. Almodovar houdt de beelden in de film ingetogen. Dit is een goede keuze geweest want het scenario is opvallend genoeg op zichzelf. Door het simpel en sober te houden komt het verhaal extra goed tot zijn recht.

Boeken / Strip

Maaikes Grote Dagboekje

recensie: Maaikes Grote Dagboekje

~

Kleine meisjes worden groot, zo ook Maaike Hartjes. Baarde zij eerder opzien met haar kleine dagboekjes, nu is het tijd voor het echte werk. Althans, dat is de eerste gedachte bij het zien van Maaikes Grote Dagboekje. Het is namelijk niet alleen groter maar vooral dikker dan de eerdere uitgaves. Al snel blijkt de lezer te moeten beschikken over een lange adem, wil hij dit hele dagboek binnen een afzienbare tijd tot zich nemen.

Kantklosuitje

Grofweg kan het album in twee delen worden gesplitst. Het eerste doet ons verslag van het lief en leed in en rond huize Hartjes. Ondanks dat de acteurs de hen toebedeelde rol met verve vervullen, gaan veel van de scènes als een nachtkaars uit. De (liefdes)perikelen en andere gebeurtenissen die ons worden voorgeschoteld lijken in veel gevallen slechts interessant voor de direct betrokkenen. Voor de argeloze lezer zullen het veelal niet meer dan kiekjes zijn van oma’s laatste kantklosuitje.
Toch doet het Maaike Hartjes onrecht om alles op deze manier te kenschetsen. Zij heeft het talent diepe gevoelens en alledaagse situaties op een aandoenlijke en grappige manier in beeld te brengen. Het is echter raadzaam wat kritischer te kijken naar de strekking van de verschillende verhaaltjes. Het predikaat dagboek verschaft de auteur veel creatieve vrijheid. Het is echter de kunst op de juiste manier met deze vrijheid om te gaan.

Balkanoorlog

~

Het tweede deel vormt het hoogtepunt van het boek. Hierin maken we kennis met Nikola en Saša, twee jongemannen die ten tijde van de Balkanoorlog hun eigen huis en haard bedreigd zagen door de bizarre capriolen van hun megalomane leiders en de daaropvolgende NAVO bombardementen.
Gedurende deze periode had Maaike Hartjes veelvuldig contact met hen via e-mails. Het is mooi om te zien hoe zij de gruwelen van deze oorlog op haar eigen relativerende wijze heeft vorm gegeven. Hierbij spaart ze niemand, ook zichzelf niet. Ook is het goed dat deze sombere scènes af en toe worden onderbroken door fragmenten uit Maaikes eigen leven. Al had het niet misstaan als zij hier en daar wat meer afstand had genomen van haar onderwerp. Dat had het voor de lezer nog aangrijpender gemaakt.

Het is Maaike Hartjes ten dele gelukt haar Grote Dagboekje op een boeiende wijze vorm te geven zonder al te veel de authenticiteit, die per slot van rekening bij een dagboek hoort, uit het oog te verliezen. Toch blijft het gevoel hangen dat dit iets te veel van het goede is. Door de grote hoeveelheid fragmenten, die lang niet altijd even sterk zijn, beklijft er weinig aan het eind. En dit, terwijl er toch genoeg te genieten valt. Het zou haar dus sieren als zij de volgende keer de lezer en zichzelf wat serieuzer zou nemen.

Muziek / Concert

Veel te degelijk

recensie: Krezip live

~

Er rust een zware last op de schouders van Jacqueline Govaert. De band Krezip valt en staat met haar innemende persoonlijkheid. Al springend, dansend en vooral ook gezellig kwekkend beweegt ze zich over het podium om het ons naar de zin te maken. En met succes. Het veelal jonge publiek geniet met volle teugen van de strak geregisseerde set van de band die begon als Tilburgs middelbare-school-bandje en in een paar jaar tijd uitgroeide tot een van Nederlands meest populaire en degelijke acts. Misschien wel iets te degelijk.

Waar is die oh zo belangrijke spontaniteit gebleven? Natuurlijk is de ontwapenende persoonlijkheid van Govaert nog steeds een belangrijke schakel, maar het lijkt verder wel of deze jonge band nu al de automatische piloot heeft ingeschakeld. Alle standaardtrucs en showelementen werden uit de kast gehaald om het publiek maar zoveel mogelijk te betrekken bij de verrichtingen op het podium. We moesten springen, klappen, zwaaien en zingen. Natuurlijk deed iedereen van harte mee, maar dat neemt niet weg dat die kunstgrepen iets goedkoops hebben.

Flauwigheden

Ook de dansjes en bewegingen van de verschillende bandleden waren voor een deel ingestudeerd. Dat hoeft toch helemaal niet in een goede rockshow. Deze jongens en meisjes hebben genoeg in huis om het op eigen kracht te redden. Al die flauwigheden zijn compleet overbodig en sluiten ware spontaniteit uit. Het lijkt wel of er gewoon geen plaats is voor een beetje gestoei op het podium.

~

Toch wist de band ondanks het ietwat zompige gitaargeluid een strakke set neer te zetten, waarin I Would Stay een ondergeschikte rol vervulde en godzijdank niet als clichématige toegift werd gespeeld. Juist de heerlijke jazzy encore gaf het tot dan toe behoorlijk vlakke optreden net dat broodnodige extra beetje klasse. Ook de stem van Govaert kwam hierin het beste uit. Het nieuwe album Days Like This bewees eerder dit jaar al dat er binnen Krezip echt geen gebrek aan talent is.

Te jong

Maar dus toch geen grootse daden van de band die, mede door de live-registratie van I Would Stay op Pinkpop, een behoorlijke podiumreputatie heeft weten op te bouwen. Krezip gaf een degelijk optreden en het publiek ging uit zijn dak. Maar is de band niet iets te jong om zo degelijk en veilig te spelen? Er is toch nog genoeg tijd om die paar wilde haren te verliezen.

8WEEKLY

The Lord of the Rings: The Two Towers

Artikel: The Lord of the Rings: The Two Towers

.

Filmspelletjes

~

Begin jaren 80 probeerde Atari de langzaam teruglopende verkopen te trotseren door de exclusieve rechten op de film E.T. te kopen. Met E.T. alleen verkrijgbaar voor de VCS2600 zou men de concurrentie wel voorblijven. Het spel bleek echter een bittere tegenvaller. Met had veel aan de licentie besteed, maar weinig geïnvesteerd in een goed spel. Door de jaren heen bleef dit lot de diverse film games achtervolgen. Dure licentie, mooie beelden, saaie gameplay. Dat wilde EA wel eens even anders doen.

Net echt

Ten eerste haalt EA het uiterste uit de mogelijkheden van de licentie. Alle grote namen uit de film verleenden hun medewerking, en zo kan het dat de karakters in het spel de zelfde stemmen hebben als in de film. Verder zijn er prachtige scènes uit de film overgezet in het spel. Tijdens zo’n scène switchen de filmbeelden langzaam naar 3D animatie. Zo lijkt het net alsof je echt een rol in de film speelt. Dit geeft een spel gebaseerd op een film een belangrijke meerwaarde.

Orkje slachten

~

Het spel zelf is qua gameplay tamelijk eenvoudig. Je bestuurt een figuurtje dat zich met veel geweld een pad door de wereld van Middenaarde moet hakken. Golven van orks en ander addergebroed zal je proberen een kopje kleiner te maken. Level voor level werk je het verhaal van The Fellowship en The Two Towers af. Je begint in level één als Isildur, die na een groots gevecht met de troeppen van Sauron de ring te pakken krijgt. Dan volgt weer een stukje film, om dan over te gaan in het volgende level. Hier moet Aragorn een gevecht leveren met de Nazgùl, de ringgeesten. Hierna volgen Moria en de vele andere prachtige locaties die het spel rijk is.

Bijlen en pijlen

Tussendoor kan de speler kiezen wie hij bestuurt. Legolas de Elf is snel en kan makkelijk schieten met pijl en boog. Gimli de dwerg is sterk en onverzettelijk, en gaat gewapend met een imponerende bijl. Elk figuur heeft zo zijn eigen voordelen en special moves. Na elk level krijgt de speler punten, waar men weer nieuwe aanvallen kan kopen. Deze aanvallen zullen verderop zeker nodig zijn om het spel tot een goed einde te brengen.

Secrets

Beeld en geluid zijn een ware lust voor het oog. Alle levels zien er werkelijk prachtig uit, en de muziek is uiterst sfeervol. De liefhebbers van de film kunnen hier hun hart ophalen, want alle locaties zijn ook in de film te bezichtigen. Door een level te halen kan men diverse secrets vrijspelen. Dit zijn vaak filmpjes over het maken van het spel, en interviews met acteurs. Dit maakt de connectie tussen spel en film helemaal compleet. Erg grappig om te zien is hoe de diverse acteurs de stemmetjes voor hun game-karakters inspreken.

Conclusie

EA verdient een absolute pluim voor de filmadaptie. De fans van de LotR-films krijgen met dit spel zeer zeker waar voor hun geld. De gameplay had misschien iets dieper gekund, veel meer dan hakken, lopen en schieten is er vaak niet te doen. Maar als hak-en-slaspel is LotR een absolute topper, en in combinatie met de prachtige verzorging een prima aanschaf.

Film / Films

The Lord of The Rings: The Two Towers

recensie: The Lord of The Rings: The Two Towers

.

~

J.R.R. Tolkien was een dromer, de man die een halve eeuw geleden een boek schreef over zijn ‘wereld’. Een wereld die bestond in zijn eigen hoofd, een soort alternatieve bijbel voor deze briljante man, een hoogleraar in de talen. Hij bedacht 14 verschillende talen voor zijn eigen wereld, en uit deze fascinatie ontstond The Lord of the Rings, een boek waarvan later 52 miljoen exemplaren verkocht zouden worden en wat na de bijbel het meest gelezen boek ooit werd.

Peter Jackson, discutabel de grootste Lord of the Rings-fan ooit heeft ongeveer zes jaar van zijn leven besteed aan het verfilmen van alle drie de delen van The Lord of the Rings. Eind 2001 verscheen het eerste deel van de film; The Fellowship of The Ring op het grote doek. Een overweldigend succes en Jackson deed wat van hem verwacht werd : hij creëerde een film die voor nieuwkomers het verhaal toegankelijk maakte en verzorgde voor de fans een droom die werkelijkheid werd. The Fellowship was het begin van de trilogie, en stelde ons voor aan o.a. Frodo (Elijah Wood), Aragorn (Viggo Mortensen) en Gandalf (Ian Mckellen), de sleutelfiguren uit het verhaal.

Val

Waar Tolkien het tweede boek begint met de dood van Boromir (die wij al zagen aan het einde van de eerste film), begint The Two Towers nu met een korte, fantastische flashback (met de nodige special effects) van de val van Gandalf met het groteske monster Balrog uit het eerste deel. Net als bij het begin van The Fellowship, word je hiermee weer vanaf de eerste minuut in de film gezogen.

~

Zoals iedereen weet is het genootschap van de ring uit elkaar getrokken aan het einde van deel een. Merry en Pippin zijn ontvoerd door de orks en Aragorn, Legolas en Gimli, verdrietig maar niet verslagen na het verlies van Boromir, zetten de achtervolging in op de ‘hobbitnappers’. Frodo en Sam zetten intussen koers naar Mordor.
Waar Tolkien in zijn boek deze verhalen ietwat serieel laat verlopen, kiest Jackson voor de parallelle aanpak. Hij weeft de verhalen door elkaar, en dit is natuurlijk een uitstekende manier om een film van drie uur te op stoom te houden.

Drie karakters

De essentie van The Lord of the Rings draait natuurlijk om die ene ring, en Frodo draagt de verantwoordelijkheid om deze ring te vernietigen. Het belangrijkste en tevens boeiendste verhaal van het tweede deel is dan ook die van de twee hobbits, die getergd door vermoeidheid en angst blijven vechten om de wereld te redden van totale duisternis. Zij ontmoeten het wezen Gollum (het allermooist vormgegeven computergeanimeerde karakter tot nu toe in een film) dat de ene ring jaren in zijn bezit had en daardoor compleet vervormd is geraakt. Hij wil zijn ring terug, en hoewel hij verraderlijk is en niet te vertrouwen, weten Frodo en Sam hem te strikken om hen te helpen in een weg te vinden naar Mordor. Deze drie karakters komen zo ontzettend goed tot leven in de tweede film dat het boek er zelfs beter op wordt.

~

Gimli, Legolas en voornamelijk Aragorn zijn de feitelijke helden van deze film. In hun verhaal strijden zij tegen de uitroeiing van de mens. Sauron en de tovenaar Saruman hebben een bond gesloten en willen alles wat mens is vernietigen. De drie strijden met behulp van de teruggekeerde Gandalf en de mannen van Rohan tegen dit kwaad die tot een immens spannende climax komt in het gevecht om Helm’s Deep.

Arwen

Het verhaal van Arwen (Liv Tyler) – die bovendien helemaal niet voorkomt in het boek The Two Towers – is niet nodig voor de essentie van het het verhaal en vertraagt de film onnodig. Jackson neemt op meerdere momenten in de film een “loopje” met het boek, wat soms wat vervelend kan zijn voor de fans, maar veelal wel ten goede komt aan het tempo of spanning van de film.

~

Het feit blijft, dat net als in deel een, Jackson zijn eigen creativiteit en visie met die van Tolkien samensmelt en dat het resultaat, een uitzondering daar gelaten, zeer goed uitpakt. De karakters komen nu pas echt tot leven, de gevechten zijn verdubbeld in aantal en we hebben een magnifieke Gollum erbij gekregen. Kortom, Jackson presteert het om het vervolg nog beter te maken dan deel een en dat werft veel respect. Heel veel respect.

Lees ook wat 8WEEKLY van The Fellowship of the Ring vond!

Boeken / Non-fictie

Over het autobiografisch geheugen

recensie: Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

~

Je kent het wel: je loopt langs een snackbar, snuift de lucht van versgebakken (als het niet de Febo is althans) patat op, en een herinnering flitst door je hoofd. Of je hoort een liedje uit zoveelennegentig dat je nog steeds associeert met de eerste keer dat je een gooi- en smijtruzie met je vriendin had. Douwe Draaisma schreef over zulke associaties en andere eigenaardigheden van het menselijk autobiografisch geheugen het boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt.

Eigenlijk is het geen boek, maar een (bijzonder fraai vormgegeven, het moet gezegd) collectie artikelen die al in bladen als Feit & Fictie en Psychological Magazine, maar ook in NRC Handelsblad verschenen. Het karakter van de hoofdstukken vertoont daardoor onderling nogal wat variatie. Maar dat stoort op zich niet, aangezien Draaisma’s casus(sen), hoewel divers, zonder uitzondering teruggrijpen op de het centrale thema.

Familie bij de kerstboom

Die diversiteit wordt duidelijk als je je van een hoofdstuk over Idiots Savants via een gesprek met Ton Sijbrands over blind simultaandammen beweegt naar een beschrijving van de zaak-Demjanjuk en de cruciale rol die de herinneringen van kampslachtoffers daarbij speelden. Het leukste hoofdstuk is eigenlijk het minst relevante: Draaisma beschrijft hoe de foto-amateur Richard Wagner (nee, een andere Richard Wagner) vanaf 1900 elke kerstavond een foto maakte van zichzelf en zijn vrouw Anna bij de kerstboom. Wagner bleef dat doen totdat zijn vrouw overleed in 1945, en het ruim veertig jaren overbruggende foto-archief (of foto-geheugen) toont niet alleen het ouder wordende echtpaar, maar ook het wel en wee van Duitsland gedurende die periode, van welvaart (1900), via ontbering (1917) en middelbare leeftijd (1927) naar een nogal roemloos einde (1942).

~

Draaisma slaagt er goed in om voorbeelden aan te dragen die zijn verhaal op een inzichtelijke manier ondersteunen. De vergelijking met Oliver Sacks zal ongetwijfeld wel eens zijn gemaakt, maar eigenlijk staat Draaisma’s aanpak me veel meer aan. Het is minder ‘aapjes kijken’; de voorbeelden staan in dienst van het punt dat de auteur probeert over te brengen.

Reuk

Soms vraag je je wel af waar Draaisma’s keuzes op zijn gebaseerd. Bij het hoofdstuk over de rol van de reuk in het geheugen schrijft hij juist daar een grote betekenis aan toe omdat reuk een ‘primaire’ indruk achterlaat, dus niet wordt ‘gefilterd’ door interpretatie. Maar is dat echt zo? Kan geluid niet een net zo onmiddelijke en krachtige associatie oproepen als geur? En omgekeerd, zijn geuren nooit onderhevig aan interpretatie? Het punt is dat ik best van Draaisma wil aannemen dat de reuk een krachtige stimulans voor herinnering kan zijn, maar dat hij weinig moeite neemt om zijn keuze voor juist dat zintuig te rechtvaardigen.

Iwan de verschrikkelijke

Waar Draaisma bovendien zichtbaar moeite mee heeft is de vorm. Hij lijkt soms te twijfelen tussen het schrijven van een handboek en een essaybundel, wat zowel in de vorm als in het taalgebruik terug is te zien. Draaisma laat meestal iets te snel al zijn kaarten zien, waardoor de spanning – voor de geïnteresseerde leek althans – halverwege de hoofdstukken is weggenomen. De uitzondering is het deel over het proces van John (of Iwan) Demjanjuk, die in Israël door talloze overlevers van Treblinka werd aangeduid als de kampbeul ‘Iwan de verschrikkelijke’ terwijl hij later bleek dat nooit geweest te zijn – hij was even verderop, in Sobibor bezig de kampbewoners het leven zuur te maken.
Daarbij komt in het taalgebruik iets te vaak de wil om liever compleet dan interessant te zijn naar voren. Dat is prima wanneer je een studieboek schrijft dat tentamenhallen vol studenten tot competente psychologen moet opleiden, maar funest voor een boek als dit, dat net zozeer aan literaire als aan inhoudelijke maatstaven moet voldoen. Het is des te spijtiger omdat het veel van Draaisma’s kennis en enthousiasme lijkt te verhullen.

Waarom dat leven sneller gaat?

Eigenlijk weet ik niet goed wat ik hiermee aan moet. De Nederlandse pendant van Oliver Sacks of Stephen Jay Gould is Draaisma in elk geval (nog) niet. Hij heeft een fijn oog voor interessante gevallen, gebruikt ze op een nuttige manier, maar stylistisch komt het er allemaal nog niet zo lekker uit. Geen slecht boek, zeker niet; het had alleen nog een stuk beter kunnen zijn. En natuurlijk ga ik niet verklappen waarom het leven sneller gaat als je oud wordt. Daar kom je vanzelf nog wel achter.

De homepage van Douwe Draaisma