Boeken / Fictie

Een magnetiserende puzzel

recensie: De tegenhanger

De schrijver Atte Jongstra is in het dagelijkse leven psychiater. Wie dat weet, wil waarschijnlijk wel geloven dat de schrijver Atte Jongstra en het personage Atte Jongstra, psychiater van beroep in het boek De tegenhanger, dezelfde zijn. Maar los van het simpele feit dat er in dit boek bizarre dingen gebeuren die de werkelijke Jongstra niet zelf heeft ondergaan, wat schiet je ermee op? Niemand is wie hij lijkt in De tegenhanger, en wat er gebeurt, gebeurt waarschijnlijk ook niet eens echt.

De tegenhanger begint als een razend spannende psychologische thriller. De psychiater Jongstra komt erachter dat zijn vrouw Mary hem bedriegt met zijn collega Lemnik. Hij is verbaasd, want hij dacht dat zij in de overgang was en dat ze geen seks meer wilde, terwijl ze zich wel heeft laten naaien door zijn collega. Terwijl hij zich daarover verbaast en opwindt, krijgt hij een nieuwe patiënt: Hudiger. Deze Hudiger is bezeten van de theorie van de significante ander: de gedachte dat voor elk mens een perfect passende geliefde op aarde rondloopt.

Raadselachtig

Hudiger is geen gewone patiënt, zo blijkt al snel. Hij belt Jongstra thuis op en valt hem lastig, maar niet lastig genoeg om het stalken te noemen en de politie op hem af te sturen. Jongstra probeert Hudiger van zich af te schudden, maar deze heeft zich goed vastgebeten in de psychiater, die inmiddels behoorlijk overspannen is geraakt. Daar komt nog bij dat Hudiger als twee druppels water op Jongstra lijkt. Jongstra moet dus plotseling bekennen dat hij een wilde liefdesnacht heeft gehad met een scharrel, terwijl Hudiger het eigenlijk gedaan heeft. Mary probeert alles te begrijpen, net als de lezer, maar het is een complex geheel en razend spannend bovendien. In een zinderende climax wordt duidelijk wat er precies aan de hand is met Jongstra, Hudiger en Mary.

~

Maar niet duidelijk genoeg. Het boek gaat verder. Jongstra wordt wakker in een psychiatrische inrichting genaamd Pappenheim. Zijn oud-collega Lemnik, bekeerd tot het katholieke geloof, voert er het bewind en doet het nog altijd met Mary. Hudiger zwerft ook ergens rond, evenals een aantal ex-patiënten van Jongstra. Het is een vreemde bedoening daar op Pappenheim, vol raadselachtige tuinen, vunzige rituelen en knettergekke observaties. Hudiger en Jongstra blijken één te zijn, maar toch ook niet. Wat is dit voor een boek?

Was het eerste deel nog een strak geregisseerde thriller met een zeer compacte schrijfstijl, in de daarna volgende delen slaat de gekte toe. Niets is meer wat het lijkt. De tegenhanger ontaardt in een psychologisch weefsel dat dicht geweven is met verwijzingen, intertekstuele
grapjes, onverklaarbare gebeurtenissen en een schijnbaar zinloos voortkabbelende verhaallijn.
Wie zijn klassieken kent ziet zinsnedes, passages en titels terugkomen uit de literatuur, van Nijhoff, Couperus, Leopold en Tessa de Loo. Pim Fortuyn wandelt ook nog ergens rond. Het is om dol van te worden.

Hoofdstuk 23 bijvoorbeeld, draagt de titel ‘waarin Lemnik een heel verhaal vertelt’. Niets mis mee. Het hoofdstuk eindigt met de zinnen:

Lemnik zuchtte.
‘Dat is een heel verhaal…’

Geen onthullingen dus. Maar dan. Hoofdstuk 26 begint met de opmerking:

Eindelijk had Lemnik zijn lange verhaal van hoofdstuk 23 gedaan.

Het is maar een van de vele voorbeelden. In De tegenhanger wordt gespeeld met al je verwachtingen en aannames. Niets is meer wat het lijkt. Het is absurd, het is een sensatie.

Belevenis

De tegenhanger is een belevenis. Het is een totaal overdonderend boek. Maar waar moet je beginnen als je hier iets van wilt duiden? Het boek zit vol symboliek, vol met torens tot in de hemel, bronnen van leven, paradijselijke steden, idiote personages met geniale uitspraken en dorre takken in vazen in geheime kamers. De tegenhanger schreeuwt om uitleg, als de verwarde ziel van een psychiatrische patiënt. Maar kun je dit analyseren? Het nalaten is een ontkennen van de waarde van het boek: het is complex en gelaagd en steekt duidelijk als een puzzel in elkaar. Hier moet je echt voor gaan ziten.

Maar ik kan het niet. Ik heb het niet begrepen. Veel dingen kan ik met elkaar verbinden en ik zie de samenhang, maar de duiding ontbreekt. Ik heb de essentie van De tegenhanger nog niet kunnen bevatten, ook niet nu het boek al een paar dagen, gelezen, aan de kant ligt. Het is geniaal, het is zinderend complex en het is een magnetiserende puzzel, maar ik krijg hem niet opgelost. Misschien schrijf ik over een tijdje nog een stuk over dit boek, maar nu wil ik eerst even uitpuffen!

Boeken / Strip

Alle ingrediënten uit Hollywood

recensie: De zwarte ijscoman

Dat tekenaar Erik Wielaert tussen de bedrijven door toch nog kans heeft gezien om zijn derde deel in de Incognito-reeks te maken, mag een wonder heten. Binnenkort hopen we meer werk van deze alleskunner te mogen aanschouwen onder auspiciën van de uitgeverijen Beedee en Bries. Eindelijk is daar de aandacht die deze zo getalenteerde en sympathieke auteur al zo lang verdient.

~

De zwarte ijscoman, zoals gezegd alweer zijn derde bijdrage aan deze reeks, mag als een ode worden beschouwd aan de klassieke Hollywoodfilms. Het scenario is dit keer mede verzorgd door niemand minder dan Robin Schouten, de uitgever van Incognito.

Topacteurs

Het verhaal dat zich ontvouwt, heeft alle ingrediënten in zich die een goede Hollywoodfilm moet bevatten: spanning, intriges, erotiek en uiteraard de nodige topacteurs. Wat te denken van Frank Sinatra, Sammy Davies Jr., Ava Gardner en John Goodman. Alle personages zijn heerlijk trefzeker vastgelegd met de juiste uitstraling en mimiek.

Toekomstige klassieker

~

Het is Erik Wielaert tevens gelukt om de juiste authentieke sfeer te creëren. Al vanaf de eerste pagina waant de lezer zich in het bruisende en intrigerende Hollywood van een aantal decennia geleden. Het verhaal begint met de kennismaking tussen een jonge ambitieuze scriptschrijver en een gearriveerd filmmaker. Samen nemen ze het scenario door van wat een toekomstige klassieker zou moeten worden.

Sadistische megalomaan

In deze film noir speelt Sammy Davies Jr. een ijscoman die enigszins getraumatiseerd uit de Tweede Wereldoorlog is gekomen. Na lange tijd ontmoet hij zijn dienstmakker gespeeld door Frank Sinatra. Helaas voor de laatstgenoemde blijft het niet bij het ophalen van oorlogsherinneringen. Al snel wordt duidelijk dat er een romance opbloeit tussen zijn vrouw en de ‘zwarte ijscoman’. Vervolgens raast de film aan de lezer voorbij en wordt de spanning vakkundig opgevoerd. Wie zijn toch die twee obscure men in black? Hebben ze iets te maken met de vermissing van een aantal jonge vrouwen? En is de destijds zo gehate kolonel Cutter nog slechts een schim uit hun oorlogsverleden of zal deze sadistische megalomaan nog een rol van betekenis gaan spelen?

Stijlbreuk

De climax mag met recht bizar worden genoemd. Het vormt tevens een stijlbreuk in het verhaal die de lezer vertwijfeld zal achterlaten. Want na het einde van de film, wacht ons nog een tweede ontknoping waarin onze jonge scenarist zijn eigen tragische hoofdrol vertolkt.

Vakkundig

De zwarte ijscoman is een vakkundig verteld en sfeervol vormgegeven verhaal vol spanning en romantiek. Wederom bewijst stripmaker Erik Wielaert dat hij verschrikkelijk veel in zijn mars heeft. En het is te hopen dat Robin Schouten door gaat met het schrijven van stripscenario’s. Dit verhaal smaakt in ieder geval naar meer.

De zwarte ijscoman is te verkrijgen bij de stripspeciaalzaak. De prijs bedraagt € 4,10. Het boek is ook te bestellen door € 5,21 (incl. portokosten) over te maken op rekeningnummer 6193908, t.n.v. R. Schouten te Zaandam. Dit onder vermelding van ‘Incognito deel 15’.

Film / Films

Ostalgie en Spreewaldgurken

recensie: Good Bye, Lenin!

Tachtig wilde-ie. En liever niet veel meer. Het was 1996 en ik was net samen met mijn huisgenoot in Oost-Berlijn de trotse eigenaar geworden van dat symbool van DDR-knulligheid dat zich verschool achter een wolk zwarte prut en de naam Trabant. Gaten in de bodem, niet-functionerende remmen, een handgestuurde ruitenwisser, de acceleratie van een reumatische pissebed en een radio die het systematisch vertikte iets anders te doen dan Pools op 90 decibel te tetteren: het was een verschrikking.

~

De tijden zijn veranderd: de Trabant is van (soms) rijdende reutelbak veranderd in allerschattigst Ossi-troetelkind. Net zoals het zandmannetje, de oost-stoplichten en Kati Witt. ‘Ostalgie’, een merkwaardig gedweep met het kneuterigste dat de DDR te bieden had, slaat overal in Duitsland om zich heen. Zozeer dat je temidden van alle weemoed bijna vergeet dat de DDR eigenlijk helemaal niet zo leuk was. De schattigheid van de Trabant kon niet voorkomen dat elke DDR-burger met enige kredietwaardigheid het kreng binnen de korste keren (letterlijk) aan de kant zette om een bij elkaar geleende Audi of een Mercedes te kopen. Ze hadden groot gelijk.

Onweerstaanbaar truttig

Waarom dan die belangstelling voor het DDR-verleden? Ik denk dat de uitvinding van het idee ‘camp’ daar veel mee te maken heeft. De DDR mag dan grauw en troosteloos zijn geweest, ze was ook bijna onweerstaanbaar truttig: de strijkfineren panelen, de in bloemen neergezette communistische emblemen, de mobiele rookwolken waarin ergens een auto verscholen ging: kneuterigheid spettert er vanaf en maakt de Arbeiter- und Bauernstaat tot een dankbaar object voor nauwelijks verholen spot.

~

Dat de voormalige DDR-burgers daar soms wat pissig op reageren, is te begrijpen. Deels omdat het de draak steekt met henzelf en met dingen die ze veertig jaar voor dierbaar hebben gehouden, maar ook omdat op deze manier de minder prettige trekjes van het regime wat weggepoetst lijken te worden. Hoe kun je Walter Ulbricht als misdadiger zien als diezelfde Ulbricht hilarische ochtendgymnastiek-achtige filmpjes in elkaar draaide? Waarom zou de Stasi een bedreiging zijn als hij gerund werd door een seniele bedwaterende bejaarde? Maar de Stasi was een terreurapparaat en Ulbricht was een misdadiger.

Coma

Wolfgang Beckers grootste prestatie met Good Bye, Lenin! is misschien nog wel dat hij die valkuilen zo goed weet te omzeilen. Good Bye, Lenin! is een komedie die niet alleen de DDR op de hak neemt, maar ook de inderhaast in elkaar gefiguurzaagde Duitse eenheidsstaat die daarna de tent overnam. Het gegeven is wat onwaarschijnlijk: De moeder van een demonstrant (voormalig DDR-filmcoryfee Katrin Sass) raakt in november 1989 in coma, mist dus de hele eenwording en komt een klein jaar later in een nieuwe staat weer bij.

Geen probleem, zou je zeggen. Maar moe was een overtuigd DDR-burgerin en ze is nog extreem zwak – de geringste schok kan fataal zijn. Dus houdt zoonlief Alex (Daniel Brühl) met plakband en paperclips de illusie in stand dat de DDR niet alleen nog steeds bestaat, maar dat ze de strijd met de Westbuur zelfs aan het winnen is. Het is de spanning tussen het streven van de zoon en de genadeloos oprukkende werkelijkheid die de dynamiek van de film bepaalt. Het appartement ligt namelijk in het midden van een snel veranderende hoofdstad. Een flatgebouw voor het raam van moeder wordt voorzien van Coca-Cola-spandoek en dient zo snel mogelijk weer uit het gezicht te worden gehaald. Vrienden zetten speciaal voor Alex’ moeder een journaal in elkaar waarin we mensen naar de muur zien lopen – de indruk wordt alleen gewekt dat ze naar het Oosten gaan.

~

De scepsis en argwaan die Becker moet hebben overwonnen om Good Bye, Lenin! te maken was groot, om begrijpelijke redenen. Maar de film heeft noch de Wessis, noch de Ossis teleurgesteld, gezien de hoge bezoekersaantallen aan beide zijden van de voormalige Muur. En wie een politiek-correcte compromisfilm verwacht komt bedrogen uit: de eigenaardigheden van beide culturen wordt haarscherp neergezet, van de DDR-ambtenaar met kadavermentaliteit tot de Westduitse Burger King-filiaalchef die naar Oost-Berlijn is geparachuteerd. Recensenten in Berlijn merkten al op dat Oost en West om verschillende grappen lachten en je kunt je goed voorstellen waarom. Dat de film daarbij nergens zijn scherpte verliest of kapittelend wordt, is een grote prestatie.

Charmant

Maar heel veel van de charme wordt ook bepaald door de manier waarop Becker de jonge Alex volgt. Dat hij daarbij gebruik maakt van het soort trucjes waar stadgenoot Tom Tykwer ook groot mee werd zij hem vergeven, want Good Bye, Lenin! is een oneindig veel evenwichtiger en charmantere film dan Tykwers Lola Rennt. De sympathie en spanning die Becker weet op te wekken is echt en verzandt nooit in een stripverhaal.

We hebben zelf even moeten wachten (in Duitsland trekt de film sinds februari al volle zalen), maar het succes over de oostgrens en elders heeft de distributeurs en gelukkig toe gebracht ook ons een blikje te gunnen op het beste van de Duitse cinema van het afgelopen jaar. Misschien toch eens vaker doen?

Theater / Achtergrond
special: Shakespeare in het komende seizoen: ontkom er maar eens aan

De Bard is dood, leve de Bard!

Als je er goed over nadenkt, is het eigenlijk iets ontzettend onwaarschijnlijks: de zoon van een welvarende handschoenenmaker verlaat vrouw en kinderen om in de grote stad Londen zijn geluk te beproeven als toneelschrijver, de koningin ziet zich vermaakt en neemt de man in dienst, en 400 jaar later worden zijn stukken nog altijd gelezen en opgevoerd. Onwaarschijnlijk of niet, dat is het verhaal van William Shakespeare.

En het is niet alleen in de Engelstalige landen waar de werken van de man nog springlevend zijn. Ook Nederland staat het komende seizoen een aantal voorstellingen te wachten. Hieronder een kort overzicht van wat er zoal gespeeld wordt.

~

Tim van Athene door ZT Hollandia en Het Toneelhuis

Een moderne bewerking van Timon of Athens, over de oprichter van een politieke partij die kennismaakt met faillissement en noodlot.
Tim van Athene speelt nog tot 22 november in De Shop in Antwerpen, en van 4 tot 20 december in De Suikerfabriek in Amsterdam, Halfweg.
Meer info: www.zthollandia.nl

Lear’s Oog door Hotel Modern

Hotel Modern speelt een bewerking van King Lear, het drama over een oude koning die zijn koninkrijk verdeeld over zijn drie dochters en vervolgens zonder pardon op straat wordt gezet. Een voorstelling met maquettes, animaties en veel licht en geluid. Hotel Modern zelf heeft het over een “filmische werkelijkheid”.
Lear’s Oog speelt nog tot en met 20 december door het hele land.
Meer info: www.hotelmodern.nl

Macbeth door Het RoTheater

Deze inktzwarte tragedie werd al eerder in 2001, en in 2002 op het Edinburgh Fringe Festival gespeeld, en gaat nu nogmaals op tournee. Macbeth is zonder twijfel het donkerste stuk van Shakespeare, en Macbeth zelf is één van de meest getergde hoofdrolspelers uit de toneelgeschiedenis.
Tot 21 december is het stuk nog te zien in theaters in Nederland en Vlaanderen.
Meer info: www.rotheater.nl

Shakespeare Verliefd door Het RoTheater, in samenwerking met Poetry International

Een speciaal project op 12 december, tussen 12 en 12, waarbij op 12 plekken in Rotterdam 12 liefdesgedichten van Shakespeare worden voorgelezen door 12 bekende Rotterdammers.
Meer info: www.rotheater.nl

~

De Twaalfde Nacht door Het RoTheater en Laika

Een muzikale bewerking van Twelfth Night, een komedie over persoonsverwisselingen, liefde en onbegrip. Dit is het stuk waar filmfans al een glimp van hebben kunnen opvangen aan het einde van Shakespeare in Love.
Van 12 december tot en met 21 maart tourt deze voorstellingen door Nederland en Vlaanderen.
Meer info: www.rotheater.nl

Vijf Shakespeare Stukken over de Europese Cultuurperiode & King Lear door Maarten Zweers

Shakespeare met een academisch sausje. Het gaat hier om voordrachten van vijf stukken van de bard (The Winter’s Tale, Macbeth, Romeo & Juliet, King Lear. The Tempest is al voorgedragen in september) die volgens Zweers in een bepaalde cultuurperiode passen, en laten zien dat alles van belang is, ook materialisme en egoïsme. Deze serie voordrachten lijkt me strikt voor de echte liefhebber. De reeks is al begonnen en duurt nog tot en met 22 juni.
Meer info: www.maartenzweers.nl

Lear door TONIC

Wederom King Lear, nu door TONIC, voorheen Gordijnen Voor Konijnen en De Vrije Radicalen. Een stuk over de waanzin die nog steeds rondraast in de maatschappij. Lear speelt van 14 februari tot 8 maart door het land.
Meer info: http://www.theateruitvlaanderen.nl

~

Romeo en Julia door Toneelgroep Amsterdam

Het bekendste liefdesverhaal ter wereld word vanaf 18 maart opgevoerd in Amsterdam, met onder andere Pierre Bokma, Hans Kesting en Adelheid Roossen. Uitleg lijkt me eigenlijk niet nodig bij zo’n bekend stuk. Verwacht een realistische weergave van familievetes en onmogelijke liefde.
Meer info: www.stadsschouwburgamsterdam.nl

Shakespeare door Theatre Set-Up

Een avondvoorstelling op 26 en 27 juni in het Muiderslot in Muiden, en dat is alles wat erover bekend is.
Meer info: www.muiderslot.nl

De Storm van Theo Tekstra

Een megaproject van regisseur Theo Tekstra van toneelvereniging De Fakkel in Vlaardingen. In augustus 2004 moet het Oranjepark in die stad veranderd worden in de stormachtige Middellandse Zee voor Tekstra’s bewerking van The Tempest, Shakespeare’s allerlaatste stuk.
Kijk voor een impressie en de plannen op www.destorm.info.

~

Timon van Athene door Shakespearetheater Diever

In Diever doen ze al jaren Shakespeare-voostellingen, en dit seizoen is Timon van Athene aan de beurt. Zoals gewoonlijk zijn de voorstellingen in de openlucht, zoals het eigenlijk hoort bij Shakespeare. Premiere op 13 augustus.
Meer info (ook voor audities): www.shakespearetheaterdiever.nl

Film / Films

Secondhand Lions

recensie: Secondhand Lions

.

~

Hub (Robert Duvall) en Garth (Michael Caine) zijn geweldig in Secondhand Lions. Betere ooms voor deze film had je niet kunnen vinden. De blik in hun ogen, hun doen en laten, alles past in dat profiel van die twee chagrijnige, vage ooms die op een dag met een achterneefje worden opgescheept. Achterneefje Walter wordt gespeeld door Haley Joel Osment (The Sixth Sense, Pay it Forward). En wat je ook van hem vindt, acteren kan hij wel. Alleen blijft hij voor mijn gevoel dat jongetje met die bange ogen. Zeker als hij zich in het begin opstelt als het stille, verlegen jongetje dat eigenlijk weer terug naar huis wil.

Sterke verhalen

~

In ieder geval een sterke cast, maar helaas spelen ze in een zwak verhaal. De film is erg braaf en verliest zichzelf soms in teveel sentiment. Het verhaal gaat als volgt: moeder dumpt Walter bij de twee ooms, waarvan het gerucht gaat dat ze stinkend rijk zijn. Eerst klikt het voor geen meter, want beide vragen zich af wat ze met het joch aanmoeten. En die ooms zitten daar maar met hun geweer chagrijnig voor zich uit te kijken en hun erf te beschermen, waar ze later ook een (tweedehandse) leeuw voor kopen. Als Walter de ooms eenmaal aan de praat krijgt over vroeger (die goede oude tijd), krijgen de drie een band en bloeit Walter helemaal op. De avontuurlijke verhalen over vroeger gaan over hun belevenissen in Noord-Afrika. Mooie prinsessen, rijke sjeiks, kapers op de kust: een sprookje dus. Die verhalen worden door de hele film versnipperd verteld en steken qua sfeer bij de rest van de film af. Met weemoed denken Hub en Garth terug aan die tijd en zien hun eind naderen.

Luchtig familiefilmpje

Als je weet dat Secondhand Lions werd geschreven en geregisseerd door Tim McCanlies, die eerder het script schreef van The Iron Giant, dan is de keuze voor de sprookjesachtige elementen niet zo raar. Maar de vraag is of dat nou wel zo goed past in deze film. Het heeft wel iets, maar McCanlies had er ook voor kunnen kiezen om de fragmenten weg te laten en meer diepgang aan deze film te geven. De ooms hadden een nog grotere dragende rol kunnen hebben. Nu blijft Secondhand Lions zo’n luchtig familiefilmpje met een paar goede grappen, maar wel aardig om een keer gezien te hebben vanwege het sterke duo Duvall en Caine.

Theater / Achtergrond
special: Jonge Harten en Cameretten

Theaterfestivals 2003

Wordt deze maand de nieuwe Herman Finkers ontdekt in Rotterdam? En kunnen de jongeren zich vinden in de toneelstukken die speciaal geselecteerd zijn voor hen in Groningen? Deze maand vinden er maar liefst twee theaterfestivals plaats die de moeite waard zijn om te bezoeken vanwege hun diversiteit. Het Jonge Harten Festival en het Cameretten cabaretfestival.

~

Jonge Harten

Voor de zesde keer is er dit jaar het Jonge Harten Festival in Groningen. Op diverse locaties in Groningen zijn van 22 tot en met 29 november nieuwe, opvallende en aansprekende theater- en dansvoorstellingen te zien, die zich vooral richten op jongeren.

Het nu al veel besproken toneelstuk Norway.today (over zelfmoord) beleeft zaterdag 22 november zijn première op dit festival. En er is meer, zoals de dansvoorstelling Kick waarin zestien dansers op zoek gaan naar de ultieme kick. Verder leggen de Noorderlingen de waarheid op het toneelpodium tijdens hun voorstelling Campagne!

~

Zondag 23 november kan je van 16.00 tot 22.00 uur onder de pannen zijn in het theater, want dan is er een gevarieerd programma te zien onder de noemer Brandende Liefde. Dat begint met de voorstelling Kermis in de hel van DOX (over eerwraak), dan een performance van 15 minuten van Hanneke Paauwe getiteld Smeltende gedachten en een dansvoorstelling van de Kopergietery, waarin de poëzie een plek krijgt. Als afsluiting van deze dag presenteert Marcus Azzini Liefdeslounge, met teksten van Gerardjan Rijnders, Jeroen van den Berg en Oscar van Woensel.
Verder komt Growing Up In Public met twee toneelvoorstellingen naar het festival: Coming out (over het verkennen van grenzen) en On the road (portret van de sixpackgeneration). De winnaar van de CJP Podiumprijs van vorig jaar, Alles van het Syndicaat, ontbreekt ook niet tijdens dit festival.

Naast de vele voorstellingen is er een uitgebreid randprogramma, waarin jongeren cursussen of workshops kunnen volgen, nabesprekingen kunnen bijwonen of zich kunnen bekwamen in het vak van TV-verslaggever of journalist. Genoeg te zien en te doen dus.

Meer informatie:

www.jongeharten.nl

Cameretten

~

Dit jaar vindt alweer de 38e editie van het oudste cabaretfestival dat ons land kent plaats; Cameretten. Van 19 tot en met 22 november zullen deelnemers tegen elkaar strijden in het oude Luxor Theater in Rotterdam. Het Cameretten festival heeft in haar geschiedenis al heel wat keren aan het begin van de loopbaan van bekende cabaretiers gestaan: zoals Hans Teeuwen, Theo Maassen, Paul de Leeuw, Plien & Bianca en Herman Finkers. En de vraag is natuurlijk: wordt er dit jaar een nieuwe naam aan dat rijtje toegevoegd?

Het Cameretten cabaretfestival is opgebouwd uit drie voorronden en een finale. Tijdens de voorronden krijgen drie maal drie deelnemers de gelegenheid hun talent te showen voor het publiek en de jury. Elke avond wordt door een andere presentator aan elkaar gepraat en wordt afgesloten met een gastoptreden.

Het spits wordt op woensdag 19 november afgebeten door presentator Patrick Lodiers (Je zal het maar hebben). De deelnemers van die avond zijn Ilse Warringa, Dimitri Desmyter en Kristel Zweers. Het gastoptreden is van het duo Schudden, die met hun programma Puin de avond mogen afsluiten. Donderdag 20 november neemt Peter Heerschop de presentatie voor zijn rekening.
Anne-Aafke Sol, het vrouwenverband Femmage en Ronald Goedemondt zijn de deelnemers van de avond. Het gastoptreden wordt verzorgd door oud-persoonlijkheidsprijswinnaar Mark van de Veerdonk. De laatste voorronde op vrijdag 21 november wordt gepresenteerd door Beertje van Beers. De drie deelnemers zijn Sabine Balk, Menno Nicolai en Jochen Otten. Boom Chicago sluit de avond af. Op zaterdag 22 november zullen de beste drie deelnemers het tegen elkaar opnemen. Deze drie zullen dan gaan strijden om de publieksprijs, persoonlijkheidsprijs en de Douwe Egberts juryprijs van Cameretten 2003.

Meer informatie:

www.cameretten.nl

Film / Films

Kameleon heeft meer verf nodig

recensie: De schippers van de Kameleon

Het is, een jaar of vijftien nadat ik mijn laatste deeltje uitlas, moeilijk te zeggen wat me in mijn kindertijd zo aantrok in de Kameleon-boeken van H. de Roos. Waarschijnlijk was het dat licht-escapistische gevoel dat kleefde aan die ongecompliceerde verhalen over een plaats waar het altijd vakantie was. Ik was meer een lezer dan een buitenspeler: als ik niet las, dan speelde ik met Lego (ik meen me zelfs te herinneren dat ik ooit de Kameleon eens heb nagebouwd), en dankzij de avonturen van Hielke en Sietse Klinkhamer wist ik nu hoe het voelde een eigen boot te hebben en daarmee over het Lentermeer te scheuren.

~

Net als bij elke andere boekverfilming, of het nu gaat om The Lord of the Rings of De ontdekking van de hemel, ziet ook de verfilming van de Kameleon er heel anders uit zoals je het je jaren lang hebt voorgesteld. De Klinkhamertjes zijn een stuk jonger in de film dan in mijn herinnering, terwijl Maarten Spanjer minstens twintig jaar ouder is dan de Gerben Zonderland die ik nog uit de boeken ken. Het enige personage dat sprekend lijkt, is de titelheld: de Kameleon ziet er prachtig ongestroomlijnd uit (een kenmerk dat veel slechteriken in de boeken op het verkeerde been zet, want lomp en lelijk hoeft niet altijd log en langzaam te betekenen) en heeft exact de goede kleuren.

Nozems

~

Met zulke stapels boeken als inspiratie is het onbegrijpelijk dat scenarist Jean Ummels en regisseur Steven de Jong zo’n dun verhaaltje hebben kunnen bedenken voor De schippers van de Kameleon. Twee stelende “nozems” uit de grote stad zijn de grote boosdoeners in de film, maar de intrige is bij lange na niet genoeg om de film te dragen. Daardoor hangen veel scènes als los zand in elkaar en worden personages geïntroduceerd zonder ook maar iets aan het verhaal bij te dragen. Maar naast de gebrekkige structuur van het script ligt de grootste zwakte van de film in de knullige dialogen. Peter Tuinman, over het algemeen toch gezien als een van Nederlands topacteurs, heeft zichtbaar moeite met zijn teksten en ook de jonge hoofdrolspelers, de tweeling Jos en Koen van der Donk, weten er geen raad mee. Houterige teksten zijn in de nostalgische boeken van H. de Roos een stuk minder storend dan in een moderne film.

Pittoresk

Gelukkig scoort de film stukken beter op het visuele vlak: het pittoreske Friese dorpje IJlst is een perfecte locatie voor de avonturen van de blonde tweeling, en de meeste speciale effecten zijn prima, waaronder een orkaanscène die met verrassend weinig middelen toch heel overtuigend is. Een mooi detail is verder dat de mannelijke Klinkhamers altijd onder het vet, de modder of ander vuil zitten: logisch voor een smid en zijn zoons.

Edwin Evers

Een blockbuster als De schippers van de Kameleon verdient natuurlijk een rijk gevulde dvd-uitgave, en op het eerste gezicht stelt deze ook niet teleur. Naast een complete cd met zestien liedjes en muziekjes uit en over de film bevat de set een prima audiocommentaar van regisseur Steven de Jong, die ook de rol van vader Klinkhamer speelt. De Jong is een vakman en vertelt verschillende interessante verhalen over het maken van de film, problemen bij de opnamen, het werken met de verschillende acteurs en enkele leuke weetjes (zo werd de stem van de nieuwslezer ingesproken door dj Edwin Evers). De “Making of” begint goed, met enkele leuke soundbites (in het Fries) van De Jong en zijn acteurs, maar na een paar minuten krijgen de beelden uit de film de overhand – erg irritant als je net de hele film hebt bekeken. Een videoclip en een trailer maken de boel compleet.

Sequel

De schippers van de Kameleon is een leuke film, laat dat duidelijk zijn. Maar met een beter uitgewerkt script was het misschien wel een goeie geworden. Nu blijft de film steken in goede bedoelingen die niet helemaal uit de verf komen. De film vormt hierdoor een prima opstapje naar een tweede deel. De personages en hun karakters zijn geïntroduceerd, de verhalen liggen klaar en ook een tweede deel zal weer een gegarandeerde hit worden. Normaal houd ik niet zo van sequels, maar De schippers van de Kameleon verdient er een.

Muziek / Album

Enerverende luistertrip

recensie: The American Adventure

De titel The American Adventure (vernoemd naar een Amerikaans themapark) is misschien wel een beetje misleidend. De muziek die door The Electric Soft Parade wordt voortgebracht is namelijk onmiskenbaar Brits. Deze twee jonge broers brachten enkele jaren geleden hun major debuut Holes In The Wall uit, een uitstekende eerst stap in de richting van succes, Brits succes welteverstaan. Nederland en de rest van Europa moeten nog volgen. Met The American Adventure doen zanger/gitarist Alex en drummer/jongere broer Tom White opnieuw een gooi naar een grote doorbraak. Aan de ene kant zou dit haalbaar moeten zijn, maar aan de andere kant…

~

Tja, The American Adventure is een album dat zich in de eerste instantie niet echt makkelijk laat beluisteren. Er staan een aantal echte singles op in de vorm van korte puntige beatlesachtige tracks, zoals opener Things I’ve Done Before, Lights Out en de huidige single Lose Yr Frown. Deze nummers klinken lekker en zijn over het algemeen beter dan wat we normaal gesproken voorgeschoteld krijgen van de meeste Britpopbandjes, die in de schaduw van de echte groten opereren. De andere tracks zijn echter eens stuk interessanter en lijken een extra dimensie te bezitten. Deze zijn over het algemeen wat gedurfder en staan hier en daar haaks op de singles, wat de coherentie niet ten goede lijkt te komen.

Bohemian Rhapsody

Met name het bijna zeven minuten durende titelnummer The American Adventure, dat eigenlijk uit twee totaal verschillende delen bestaat, is wat gewaagder. Het nummer vormt de spil van het album, en klinkt bij wijze van spreken als de Bohemian Rhapsody van The Electric Soft Parade, inclusief zuiver vocale momenten en plotselinge wendingen. Alles wat erna komt is sfeervoller en spannender dan hetgene dat ervoor komt. Wel moet nog even melding worden gemaakt van het prachtige Bruxellisation, deze tweede track op de plaat is een schitterend, dromerig liedje naar verluidt vernoemd naar het proces van homogenisering van de Brusselse architectuur?

Schijn bedriegt

~

Na een aantal luisterbeurten gaat het in eerste instantie erg vlakke album toch voor je leven. De nummers vallen veel beter op hun plaats. Waar eerst, zoals eerder gezegd, de coherentie zoek was is er bij mij nu begrip gekomen voor de schoonheid die The American Adventure welzeker bij zich draagt, wat dit tweede album van The Electric Soft Parade tot een enerverende luistertrip maakt. Laat je nooit door de schijn bedriegen. Wel moet gezegd worden dat hier en daar misschien wel iets teveel naar het experiment gezocht wordt. Sommige passages klinken net iets te bedacht. Dit is echter ook het enige punt van kritiek op dit over het geheel genomen uitstekende album.

Link:

http://www.theelectricsoftparade.com

Boeken / Fictie

Kilo’s en de oorlog

recensie: Doorzakken bij Jamin

Gaat het nou alleen maar over eten en afvallen? Nee, het gaat ook over een jeugd in de oorlog, over het feminisme, over mannen, kinderen, kleinkinderen en zwangerschap. In Doorzakken bij Jamin schrijft Hanneke Groenteman, onder meer bekend van haar abonnement op de zondagmiddagtelevisie, openhartig over verschillende facetten en stadia van haar leven. Soms ontroerend, soms grappig en hier en daar wat vervelend.

~

Over het geheel genomen gaat het boek echter inderdaad over haar gewichtsproblemen en de manieren waarop zij geprobeerd heeft die problemen een hoofd te bieden. Tevergeefs overigens, want Hanneke weegt nu naar eigen zeggen meer dan honderd kilo en zit nog steeds heel erg met haar uiterlijk.

Zelfspot

Doorzakken bij Jamin is een boek dat zich zeer makkelijk laat lezen. Het werk telt 23 korte verhalen met titels als Oprah, Etende Rug en Buffet, waarvan enkele reeds in Elegance verschenen. Deze verhalen hebben gemeen dat ze bol staan van de zelfspot. Spot niet zozeer altijd gericht op haar omvang maar misschien wel net zo vaak op de manier waarop zij met zichzelf omgaat. In het verhaal Feest geeft Hanneke een beeld van de hel die zij doorstaat voordat zij op een hip feestje verschijnt. Natuurlijk zijn de kleren in de kast niet goed: zwart is saai, er zit een vlek in dat hemd en blauw is te opvallend. Bijna besluit ze om helemaal niet te gaan, maar een behoorlijke dosis wilskracht weet dit te voorkomen. “Het feest wou een feest worden. En ik wou dansen. En zo is het gegaan.”

Het hart op de goede plaats

~

Natuurlijk wisten we allemaal al dat Hanneke Groenteman problemen heeft met haar gewicht. Zij kwam hier al geregeld openlijk voor uit op de televisie. Het getuigt echter van lef om deze zeer persoonlijke en vaak pijnlijke problematiek aan het papier toe te vertrouwen, zodat iedereen een kijkje kan nemen in de wereld van een dik iemand. Of liever gezegd iemand die zichzelf dik vindt en denkt dat de buitenwereld daar enorm over valt. Natuurlijk weet zij zelf ook wel dat niets minder waar is en dat wij als buitenwereld helemaal niets geven om de omvang van deze televisiepersoonlijkheid. Met nadruk op het woord persoonlijkheid, want in mijn weliswaar beperkte optiek is Hanneke Groenteman een erg vriendelijke vrouw met het hart op de goede plaats.

Zuurkool

Dat laatste blijkt uit het mooiste verhaal uit Doorzakken bij Jamin, getiteld Zuurkool (een klein drama in bedrijven), waarin Hanneke probeert haar gezin nog een keer bij elkaar te halen. Het gaat slecht met de gezondheid van vader en zijzelf is zwanger, over een aantal weken wordt de baby verwacht. Broer snapt niet waarvoor nu ineens de familiebanden weer moeten worden aangehaald en moeder doet er alles aan moeilijke onderwerpen te ontwijken. Hanneke wil het echter nog een keer hebben over haar broer Ruud, die na de oorlog werd geboren en geen oorlogsverhalen kan vertellen en over haar grootouders die in de oorlog werden opgepakt. Als diner eet het herenigde gezin zuurkool, omdat Hanneke daar zelf bijzondere herinneringen aan heeft. Groenteman ontpopt zich hier voor het eerst echt als een groot schrijver.

Een prachtig ontroerend verhaal als Zuurkool doet enkele saaie passages in Doorzakken bij Jamin vergeten. Op een gegeven moment heb je het namelijk wel even gehad met de diëten, de eetproblemen en de kilo’s die er steeds weer aankomen. Met name haar overzicht van gevolgde afslankprocedures en momentopnames van haar lichaamsgewicht wordt een beetje zeurderig. Vooral wanneer je erbij stilstaat dat Hanneke Groenteman in 1939 werd geboren en dus al dik in de zestig is. Dan ziet ze er toch nog heel goed uit voor haar leeftijd, ondanks haar omvang. Een compliment voor haarzelf en een compliment voor een leuk boek.

Muziek / Concert

Even jong voor ouderen

recensie:

Blondie begint over dertig minuten. De zaal is half gevuld, drie mannen van eind dertig halen herinneringen op aan hun jeugd. Eén heeft het sterkste verhaal: hij fietste eens helemaal van Groningen naar het Overijsselse Steenwijk om een band te zien. Nu is hij de Bob en drinkt hij een maltbiertje. Niets is meer zoals het was, maar iedereen hoopt dat het voor even weer wordt als vroeger, in de jonge dagen.

~

Het is al weer het derde leven van de band die zijn hoogtepunt eind jaren zeventig en begin jaren tachtig beleefde. In 1999 kwamen ze terug het catchy Maria en nu tourt Blondie om weer een nieuw album te promoten. Benieuwd waartoe Deborah Harry en haar band nog in staat zijn, togen vooral dertigers en veertigers naar de Oosterpoort. Niet bij iedereen waren de verwachtingen hoog: “Het zal me niks verbazen als het optreden na een uur al voorbij is. Veel langer zal ze het niet kunnen volhouden”, klinkt het pessimistisch. Het merendeel van de bezoekers was echter vol goede moed; waar betaal je anders die dertig euro voor?
De gewillige, maar half lege zaal werd opgewarmd door de plaatselijke Firebirds. Gekleed in strakke zwarte spijkerbroeken met zwarte riem, waar een flets bloemetjesoverhemd in verdween, speelden de vier hun mengeling van surf en rock. Het geluid was niet al te goed, maar het optreden stond als een huis.

In de tijd tussen het voorprogramma en de hoofdact loopt de zaal langzaam voller; uiteindelijk is het voor ongeveer driekwart gevuld. Dan is het moment daar: de lichten dimmen, de band (grotendeels vernieuwd) stapt het podium op. Debbie blijft achter de coulissen staan, als ware ze nog altijd een grote ster. De band speelt Atomic, en het klinkt goed. Dan verschijnt ook zij onder luid applaus op de bühne. Ze draagt sierlijk twee zonnebloemen bij zich. Haar geblondeerde haren en de kleurvolle slierten aan haar jas wapperen door een ventilator bij de microfoon; ze ziet er boven verwachting goed uit en het publiek aanbidt haar bijna. Debbies uiterlijke schoonheid en het goede spel van de band kunnen echter niet verhullen dat de zenuwen haar naar de keel grijpen: de zang klinkt nergens naar, maar iedereen is dolenthousiast.

~

Na de eerste paar nummers krijgt ze meer grip op haar stem, maar ze blijft de mindere van de vijfkoppige band. Dat deert het publiek echter niet: alle aandacht gaat uit naar Debbie. Zelfs de drummer legt het met zijn gegoochel met de drumstokjes af tegen de voorvrouw. Volwassen mannen en vrouwen schreeuwen als tieners naar haar, het publiek vooraan bij het podium wil haar constant aanraken en zodra ze haar fleurige jas uitdoet, waaronder ze een evenzo kleurrijk shirt draagt, juicht men extra luid; alle hormonen krijgen weer de vrije loop.

Vernieuwend, goed of spannend was het optreden zeker niet. Debbie zingt niet meer zoals vroeger en het waren vooral de bekende oude nummers die de revue passeerden. Alleen Denis, de allergrootste hit, werd niet gespeeld. Maar is het erg dat het optreden zich beperkte tot een best of-show? Strikt genomen zijn er alleen maar winnaars. Blondie houdt er een mooie zak met geld aan over en het publiek kreeg waar het voor kwam: een avondje weer doen alsof je jong bent. Deze tour kan een mooi einde van een succesvolle carrière zijn. Nu kunnen Debbie en vrienden in stijl afscheid nemen. Als Blondie echter op nóg een leven gokt, liggen waarschijnlijk trieste lege zalen in het verschiet. Dat zou het verleden van de band geen recht doen.