Secondhand Lions

recensie: Secondhand Lions

.

~

Hub (Robert Duvall) en Garth (Michael Caine) zijn geweldig in Secondhand Lions. Betere ooms voor deze film had je niet kunnen vinden. De blik in hun ogen, hun doen en laten, alles past in dat profiel van die twee chagrijnige, vage ooms die op een dag met een achterneefje worden opgescheept. Achterneefje Walter wordt gespeeld door Haley Joel Osment (The Sixth Sense, Pay it Forward). En wat je ook van hem vindt, acteren kan hij wel. Alleen blijft hij voor mijn gevoel dat jongetje met die bange ogen. Zeker als hij zich in het begin opstelt als het stille, verlegen jongetje dat eigenlijk weer terug naar huis wil.

Sterke verhalen

~

In ieder geval een sterke cast, maar helaas spelen ze in een zwak verhaal. De film is erg braaf en verliest zichzelf soms in teveel sentiment. Het verhaal gaat als volgt: moeder dumpt Walter bij de twee ooms, waarvan het gerucht gaat dat ze stinkend rijk zijn. Eerst klikt het voor geen meter, want beide vragen zich af wat ze met het joch aanmoeten. En die ooms zitten daar maar met hun geweer chagrijnig voor zich uit te kijken en hun erf te beschermen, waar ze later ook een (tweedehandse) leeuw voor kopen. Als Walter de ooms eenmaal aan de praat krijgt over vroeger (die goede oude tijd), krijgen de drie een band en bloeit Walter helemaal op. De avontuurlijke verhalen over vroeger gaan over hun belevenissen in Noord-Afrika. Mooie prinsessen, rijke sjeiks, kapers op de kust: een sprookje dus. Die verhalen worden door de hele film versnipperd verteld en steken qua sfeer bij de rest van de film af. Met weemoed denken Hub en Garth terug aan die tijd en zien hun eind naderen.

Luchtig familiefilmpje

Als je weet dat Secondhand Lions werd geschreven en geregisseerd door Tim McCanlies, die eerder het script schreef van The Iron Giant, dan is de keuze voor de sprookjesachtige elementen niet zo raar. Maar de vraag is of dat nou wel zo goed past in deze film. Het heeft wel iets, maar McCanlies had er ook voor kunnen kiezen om de fragmenten weg te laten en meer diepgang aan deze film te geven. De ooms hadden een nog grotere dragende rol kunnen hebben. Nu blijft Secondhand Lions zo’n luchtig familiefilmpje met een paar goede grappen, maar wel aardig om een keer gezien te hebben vanwege het sterke duo Duvall en Caine.