Boeken / Fictie

Altijd weer de liefde

recensie: Elf minuten

Een liefdesverhaal. Wat is er elementairder in de literaire kunst dan de aloude liefde? Zeker als het gaat om de liefde tussen twee mensen uit verschillende maatschappelijke lagen. Aan de ene kant de prostituee en aan de andere kant de gevierde kunstenaar. Als dat maar goed komt.

~

De schijnbaar onbereikbare liefde is een thema dat we eerder aantroffen in andere boeken. Van streekroman tot Shakespeare; iedereen heeft er wel al eens over geschreven. Hoewel de strekking van het verhaal altijd op hetzelfde neerkomt, verschillen de diverse uitvoeringen behoorlijk in uitwerking en kwaliteit. Je kunt je vrij simpel vergalopperen bij dit in principe simpele verhaallijntje.
Het komt er altijd op neer dat twee mensen van elkaar houden, maar dat de situatie hun liefde onmogelijk lijkt te maken. De twee personen dreigen elkaar vervolgens kwijt te raken, maar uiteindelijk komt het dan toch nog goed.

Clou

Daarmee heb ik dus nu al onthuld hoe het verhaal zich zal ontvouwen, maar daarmee verraad ik niets schokkends, denk ik. De lezer heeft al snel genoeg door waar het allemaal heen leidt.
Het gaat hier veel meer om hoe Coelho de Braziliaanse Maria van het Braziliaanse platteland naar de prostitutie in Genève verplaatst, om aldaar de ware liefde te vinden in de persoon van de succesvolle, maar ook eenzame schilder Ralf. En dat doet Coelho gewoon goed.

De invulling van het verhaal is, door de strijd die Maria levert met de begrippen liefde en seksualiteit, toch weer de moeite waard om te lezen. De liefde blijft boeien, zeker als Coelho zich ermee bemoeit.

Seks

~

Weliswaar gaat Elf minuten voor een groot gedeelte over seks. Elf minuten is de tijd die, volgens Coelho, de daad gemiddeld in beslag neemt. Maar alle ontwikkelingen die Maria op seksueel gebied doormaakt staan in het teken van haar zoektocht naar de ware liefde. Hier is in de letterlijke zin van het woord sprake van functioneel bloot.
Maria is nu eenmaal prostituee. En een goede, dus die heeft regelmatig seksuele contacten. Maar het gaat hier meer om de manier waarop zij deze contacten ervaart en integreert in haar wereldbeeld, dan om de contacten zelf.

Plaatjes

Paulo Coelho is een beeldend schrijver. Hij geeft niet alleen een duidelijk beeld van de seksscènes, maar ook de emoties van Maria beleef je mee. Daardoor wordt een mooi plaatje van de emotionele ontwikkeling van Maria geschetst. Een vrouw die bang is zich emotioneel te binden, want dan kan ze ook teveel verliezen, komt steeds meer onder invloed van haar liefde voor Ralf.

Je voelt de strijd die Maria levert tussen gevoel en ratio. En dat je dat voelt is een duidelijk teken. Het teken dat Coelho z’n vak verstaat. Ok, het blijft een standaardverhaal, en hier en daar is het misschien wat over the top. Maria gaat soms wel erg ver in het analyseren van haar gevoelens in de dagboekscènes. Maar uiteindelijk vermaak je jezelf prima met het verhaal van Maria. Sterker nog: ik was aan het eind teleurgesteld dat het allemaal al afgelopen was.

Eind

Aan het aantal pagina’s dat je in het boek nog resten zie je natuurlijk wel dat een verhaal het einde nadert, maar toch kwam het voor mij als een verrassing. Na alle verwikkelingen en lange verhandelingen over de heersende emoties, was het eind er opeens heel snel en zonder poespas. En juist dit snelle einde voegde weer een dimensie toe aan het verhaal en gaf aan hoe snel situaties kunnen veranderen. Hoe je alles kunt proberen te plannen en hoe je vervolgens moet ondervinden dat het in het leven toch weer anders verloopt. Gelukkig maar, dat levert namelijk mooiere verhalen op. Verhalen zoals Elf minuten.

Film / Films

Perfect entertainment

recensie: The Lord of the Rings: The Return of the King

A hell of a job, dat is waarschijnlijk wat regisseur Peter Jackson gedacht moet hebben bij het maken van deel drie van The Lord of the Rings. Hoe krijg je in godsnaam het laatste stuk van het tweede boek en het hele derde boek in één film gepropt en zorg je er ook nog voor dat het de vorige delen overtreft? Dat is eigenlijk niet te doen, zelfs niet in de 207 minuten die Jackson er nu voor uitgetrokken heeft.

~

Toch staat ook dit deel als een huis en is mogelijk nog gevarieerder dan de vorige delen. Liefhebbers van actie en een goed afgewerkt verhaal komen absoluut aan hun trekken. The Return of the King heeft alles in zich om een uitstekende film te zijn; een spannend verhaal, duidelijke thema’s, uitgebreide dialogen, prachtige special effects en boeiende personages.

Vriendschap

Een thema dat meer dan in de vorige delen uitgewerkt is, is vriendschap. Zo wordt er in de film dieper ingegaan op de relatie tussen Frodo en Sam, soms iets te sentimenteel waardoor dit stoere deel bijna zou veranderen in een tearjerker. Sam die koste wat kost trouw blijft aan zijn maat, die hem desnoods naar het eindpunt draagt, die hem zijn laatste stukje eten geeft, etc. Dan heb je nog de onafscheidelijke Merry en Pippin die in dit deel hun eigen reis zijn begonnen en trouw blijven aan elkaar, zelfs als ze door omstandigheden uit elkaar worden gehaald. En de drie musketiers Aragorn, Legolas en Gimli, die voor elkaar door het vuur gaan. Het is een mooi thema, dat duidelijk naar voren komt en net niet over de top gaat.

~

Daarnaast draait alles natuurlijk om het Goede en het Kwade. De slag rond Helm’s Deep is gewonnen, maar de oorlog om Midden-Aarde is begonnen. Frodo, Sam en Gollum zetten hun tocht voort naar Mount Doom om de Ring in de kolkende lava te gooien. Frodo lijdt steeds meer onder het dragen van de Ring en uiteraard maakt Gollum het hem niet gemakkelijk. Pippin komt door een foutje in de problemen en Gandalf neemt hem mee naar Minas Tirith waar ook gevochten zal worden.

Geesten

Eén van de heerlijke momenten in de film is als de oorlog om Midden-Aarde uitbreekt. Als je dacht dat de Two Towers niet meer te overtreffen was met z’n slag om Helm’s Deep dan had je het mis. Ook nu weer overdonderende beelden van tienduizenden Orcs die de strijd aan gaan met ridders te paard. De bomen doen nu niet meer mee; Aragorn vraagt versterking aan de geesten, wat een prachtig schouwspel oplevert. Ook Gandalf levert, als vanouds, voldoende steentjes bij aan de gevechten.

Voordat ik nu de suggestie heb gewekt dat dit derde deel alleen maar fantastisch is, wil ik je toch nog even terug trekken naar de werkelijkheid. Want helaas, ook deze film heeft zo z’n manco’s. Met het oog op de tijd moesten er wat scènes geschrapt worden, waaronder het gevecht tussen Gandalf en Saruman, wat toch geweldig had moeten zijn. Ook komen niet alle personages lekker uit de verf, uiteraard kan dat ook niet omdat er zoveel personen in de film voorkomen. Maar de Witch-King, leider van de Nazgul, heeft nu bijvoorbeeld wel erg weinig tekst. En zo zijn er nog wel meer kleinigheidjes. Op zich niet heel erg storend, maar soms wel jammer.

ZIJ

Toch stap je hier wel overheen. Waarom? Omdat de film verder evenwichtig is en er realistisch uitziet. Er is gebruik gemaakt van special effects, zonder dat er sprake is van overkill. Het ziet er gewoon gelikt uit, zelfs ZIJ (die leeft in een tunnel en Frodo tegenkomt door toedoen van Gollum) maakt indruk. En ook Gollum, waarvan we nu ook een verkort levensverhaal te zien krijgen, ziet er nog steeds levensecht uit.

~

Naast de spannende stukken valt er ook genoeg te lachen in dit derde deel. En krijg je alleen in de laatste paar minuten het gevoel dat The Return of the King nu wel lang genoeg geduurd heeft. Maar Jackson heeft ervoor gekozen om na de overwinning (wat toch het hoogtepunt is en waarna het nooit meer zo geweldig kan zijn) bijna alle personages nog netjes af te ronden. Dat zorgt een beetje voor een anti-climax, maar dat komt vooral door het gevoel dat je hebt als je al ruim drie uur op je stoel hebt gezeten. Aan de andere kant ga je nu ook wel met een goed afgerond gevoel de bioscoop uit.

Niet meer wachten

Jackson heeft het waargemaakt: The Lord of the Rings is wel degelijk te verfilmen (gelieve het wel bij deze geslaagde poging te houden), al heeft hij zich niet altijd aan het boek gehouden. Hij heeft absoluut filmgeschiedenis geschreven met deze trilogie. Het is jammer dat we volgend jaar niet meer opnieuw naar de bioscoop hoeven voor een nieuw deel van The Lord of the Rings. Dan maar wachten op de uitgebreide dvd-versie voor nog meer filmgenot. En laten we vooral uitkijken naar het volgende project van Jackson: King Kong.

8WEEKLY

Lekker meeblèren

Artikel: American Idols

.

~

In Idols ben jij een kandidaat die het moet gaan schoppen tot de finale van Idols. Daar wachten geld, geluk en eeuwige roem voor zolang het duurt. Maar eerst moet je natuurlijk de toorn van de immer strenge jury zien te overleven. Hier geen Henk-Jan met zonnebril op zijn haar, we hebben namelijk te maken met de Amerikaanse juryleden. Na de eerste audities kom je in het programma terecht, en moet je elke ronden proberen beter te zingen dan je tegenstanders. Uiteindelijk blijven er drie kandidaten over, zorg dat je er tussen zit…

Druk op het juiste moment

Idols heeft een weinig originele opzet. Veel muziekspelletjes maken gebruik van de aloude ‘klik op het juiste moment met de noten mee’ gameplay. Voorbeelden zijn Britney’s Dance Beat, Bust a Groove en Dancing Stage Megamix. Waarom nog zo’n game zou je denken? Toch heb ik me er wel mee kunnen vermaken. Er zitten een flink aantal bekende songs in het spel verwerkt, en bovendien heb je door de Idols opzet een herkenbare speelwereld met tegenstanders, en dat maakt het toch wel een beetje verslavend.

Zingen

~

Tijdens het zingen zie je een stipje draaien over een cirkel. Komt het stipje op een plek waar je een knop in moet drukken, dan wordt het een kwestie van timen. Druk je exact goed, dan zingt je mannetje helder verder. Druk je verkeerd, dan begint je mannetje kattengejank te produceren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Echt enerverend klinkt dat natuurlijk allemaal niet, maar het is een stuk moeilijker dan het lijkt.

Tussen wal en schip

Dit soort gameplay heeft zelden of nooit van mij juichende kritieken mogen ontvangen. Dancing Stage Megamix en Bust a Groove zijn de uitzonderingen op de regel. Idols valt een beetje tussen de wal en het schip. Als merchandiserartikel is het prima in orde. Te vaak zien we een slechte game die maar zijdelings met het thema te maken heeft, en dat is hier gelukkig niet het geval. Als pure game is het simpel, een tijdje redelijk verslavend, maar op de lange duur ben je denk ik toch snel uitgespeeld.

Muziek / Album

Een moeilijke jeugd

recensie: Splinter

The Offspring is een band die de afgelopen jaren zijn strepen heeft verdient. Het begon allemaal in 1989 met het album The Offspring, maar het echte succes bij het grote publiek moest echter wachten tot 1994 toen de kraker Smash uitkwam. De band haalde grote hits met Come out and play en natuurlijk Self Esteem. Maar ook daarna ging de band door met scoren, in 1998 stonden ze nog hoog in de hitlijsten met Pretty Fly (For A White Guy). Het is interessant om te kijken wat deze band die wereldwijd als 32 miljoen albums verkocht ons op dit zevende studioalbum laat zien.

~

Grappig om te vertellen is dat het album eerst Chinese Democracy zou gaan heten. Dit als parodie op zanger Axel Rose van Guns ’n Roses die al jaren het succes van de Use Your Illusion-albums probeert te continueren met een album met de titel Chinese Democracy. Uiteindelijk durfde The Offspring het toch niet aan en is het Splinter geworden.

Energiek

De muziek van de band is energiek, zoals we gewend zijn, maar desondanks een stuk gevarieerder dan het oudere werk van de band. Dit zal deels door de productie van de legendarische Brendan O’Brien komen, maar het is ook duidelijk dat de band zelf muzikaal verbreed is. Violen, trompetten, DJ scratching, een saxofoon en nog veel meer instrumenten maken dit album tot een warm geheel. De energieke stem van zanger Dexter Holland wordt rijkelijk ondersteunt door een erg gelaagde begeleiding, wat het geheel tot een mooi afgewogen compositie maakt. Een goed voorbeeld hiervan zijn Race Against Myself en Spare Me The Details.

Oprecht

~

De teksten van The Offspring zijn soms puberaal, maar altijd oprecht. “I’m crawling to the bathroom again / It hurts so bad that I am never gonna drink again” uit The Worst Hangover Ever bijvoorbeeld is een goed voorbeeld. Maar natuurlijk heeft de band ook de liefde niet onbesproken gelaten in haar teksten zoals in Spare Me The Details goed te horen is: “And I feel so dumb / That I could ever trust her / While someone else fucked her / Then walked away”. Mooi, oprecht en direct.

Lekker fel

Splinter is een plaat die erg lekker in het gehoor ligt. De muziek is erg vrolijk en positief. Zelfs The Worst Hangover Ever is een klein feestje op je trommelvliezen, dat is toch, gezien de tekst, op zijn minst opzienbarend te noemen.
Het laatste nummer op het album, When You’re In Prison, valt ook erg op. Het klinkt een beetje als de liedjes uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Rustige feelgood muziek, als je de tekst buiten beschouwing laat. Dit is echt een leuke afsluiting van dit over het algemeen lekker felle album.

Verfrissend

The Offspring laat met Splinter zien dat de band volwassen geworden is. Natuurlijk zijn de teksten direct en duidelijk, soms zelf puberaal, maar dit is geenszins zo pittig als bij het vroegere werk van de band. Splinter is open en direct, maar tegelijk erg volwassen en mooi. Deze combinatie maakt het geheel verfrissend. Ik vond het een plezier om te luisteren en ben blij dat The Offspring blijkbaar door is gegroeid na een moeilijke jeugd.

Link:

Officiële website – http://www.offspring.com/

Theater / Achtergrond
special: Crème de la crème festival

’s Lands beste?

Genieten van het Crème de la crème Festival hield in dat je keuzes moest maken uit de negen zalen met in totaal tientallen acts. Soms moest je zelfs besluiten om eerder bij een optreden weg te gaan, zodat je op tijd in de rij kon staan voor een andere act die je ook graag wilde zien. Vaak waren het onmogelijke keuzes om te maken, zeker als je én een liefhebber bent van muziek én van cabaret. Een cultuur- en muziekspektakel was het zeker en 8WEEKLY was erbij.

~

Vrijdagavond 19.00 uur:

We hadden de keuze uit Ilse de Lange, Kane, Alkemade & Bloemen, Songfestivals Flashbacks, Me Mystery, Night of Comedy of één van de finalisten van Cameretten 2003. Wat zou jij kiezen? Wij besloten eerst een graantje mee te pikken bij diverse optredens. Gitaarklanken kwamen tot ons in de PWA-zaal; een concert van het meisje uit de Achterhoek, Ilse de Lange. Terwijl ondertussen anderen in de Statenhal aan het wachten waren op de ruigere klanken van het vertraagde Kane. Wij besloten na een paar lekkere in het gehoor liggende nummers van Ilse de muziek voor later op de avond te bewaren en eerst te lachen.

Op het festival waren drie blokken voor de drie finalisten van Cameretten 2003 geregeld. Wij sloten aan in de rij voor de tweede ronde. In de hoop dat winnaar Ronald Goedemondt op het podium zou verschijnen, namen we plaats op de klapstoeltjes. Maar niet hij, maar tegenkandidaat Ilse Warringa nam dit half uur voor haar rekening. Een heel gedoe over borsten, ballonnen met melk en een sprookje. Grappig, dat was het wel, zeker op de manier waarop zij het bracht met verschillende stemmetjes en typetjes (inclusief een schitterende Pippi Langkousimitatie). Warringa stond hiervoor al vaak op het toneel met verschillende theatergezelschappen. Ze probeert nu de overstap van toneel naar cabaret te maken. Helaas moeten de echte goede grappen nog komen, maar entertainen kan ze wel.

Frekie

Een andere rasentertainer stond een paar minuten later in een bomvolle PWA-zaal: Freek de Jonge. En Freek was Freek, precies wat je van hem verwacht. Geen typetjes, maar een show met mooie metaforen. Hij kwam soms bijzonder scherp uit de hoek en aan de andere kant kon hij ook heel gevoelig zijn als hij liedjes zong onder begeleiding van zijn uitstekende begeleidingsband. Uiteraard was hij degene die zich moest laten ontvallen dat hij geen koffie drinkt van sponsor DE.

~

Na Freek de Jonge stond Krezip op datzelfde podium. Wij besloten in deze zaal te blijven, omdat het geen zin meer had om in de lange rij voor Arie en Silvester aan te sluiten, net als eerder op de avond voor de meesterlijke imitaties van Sanne Wallis de Vries. Krezip toert momenteel door Nederland met de show ‘That’ll be unplugged’. Oude liedjes zijn in een nieuw akoestisch jasje gestoken en klinken net weer even anders, maar zijn nog steeds een lust voor het oor. De bedoeling van dit soort concerten is dat het lekker intiem is, maar probeer dat maar voor elkaar te krijgen in een zaal met minstens 2000 man. De Tilburgse band kreeg het uiteindelijk wel voor elkaar om iedereen stil te krijgen en die sfeer te creëren; kippenvel. Naast bekende hits als ‘I would stay’ en ‘Won’t cry’ speelden ze ook drie nieuwe nummers die we zeker vaker gaan horen.

Wij besloten met het oog op de tijd de laatste noten van Krezip te laten voor wat ze waren om ons weer op het cabaret te storten. Ruben en Nathan waren op het laatste moment aan het festival toegevoegd. Met hun eerste programma Uitverbaasd wonnen ze vorig jaar zowel de jury- als publieksprijs van Cameretten. Een grappig duo, dat soms qua dialogen en gezichtsuitdrukkingen iets weg had van Acda en de Munnik, overigens de grote afwezigen van het festival als je het dan toch over de crème de la crème van Nederlandse bodem hebt… Gelukkig waren Ruben en Nathan geen wannabees, maar hebben ze ook een eigen brutale stijl. Liedjes, verhalen, imitaties en improvisaties wisselden elkaar in snel tempo af. Ze waren lekker ad rem en leuk om naar te kijken en te luisteren.

Hekkensluiters van deze avond waren Van Dik Hout en Bløf. Het publiek ging helemaal los en wilden zelfs niet meer blijven zitten op de stoelen in de PWA-zaal bij het optreden van Van Dik Hout. Ondertussen ging het dak eraf in de Statenhal waar Bløf speelde. Een goede keuze om mee te eindigen, al was het dan wel weer lastig voor liefhebbers van beide groepen om een keuze te maken. Met ruim 14.000 mensen was de vrijdag wel aan de erg drukke kant, maar wel gezellig met pareltjes van optredens.

~

Zaterdagavond 19.00 uur:

Het was aanzienlijk rustiger dan de vorige avond (ongeveer de helft van het aantal bezoekers van vrijdag). En weer werden we voor verschillende dilemma’s gesteld. Metropole orkest met verschillende artiesten van Nederlandse bodem, Karin Bloemen en Cor Bakker, Alex Agnew, Lucretia van der Vloot, Montezuma’s Revenge of Boom Chicago? We besloten eerst een paar nummers te beluisteren en te bekijken van het Metropole orkest met onder andere Trijntje Oosterhuis, Krezip, Birgit, Xander de Buisonjé en Freek de Jonge. Het Metropole orkest is een geweldig mooi orkest, dat populaire nummers op zo’n swingende manier kunnen brengen dat je niet stil kan blijven staan. Maar er was meer te zien en te horen ondertussen. En daarom verruilden we de grote Statenhal voor een kleinere zaal. Montezuma’s Revenge stond in de kelder te zingen. Deze a capella popgroep liet horen dat je echt geen grote band achter je hoeft te hebben om toch de aandacht vast te houden van het publiek. Deze vijf mannen zongen de welbekende liedjes uit hun show Hits Again uitstekend. Muziek om naar te kijken en zeker niet om bij stil te blijven staan, daar staat deze groep bekend om. Zonde dat de meeste bezoekers de weg naar de kelder niet konden vinden.

Na de muzikale optredens schoten we de zaal in waar cabaretier Klaas van der Eerden op het podium stond. Hij verraste ons met z’n beatboxen en maakte ons aan het lachen met zijn haarscherpe improvisaties. Hij pakte diegenen die zijn show verstoorden hard aan en had overal een antwoord op. Verder waren zijn verhalen over straattaal, stille seks en een vakantie met z’n vrienden erg leuk om naar te luisteren. Een vrolijke, kritische jonge cabaretier om goed in de gaten te houden!

Boom

Klaas had ons al laten zien hoe je moet inspelen op het publiek, maar als je het over de absolute improvisatietoppers hebt, kom je uit bij Boom Chicago. Ze traden op met hun show Boom Chicago’s Saves The World (Sorry about the mess). Een hilarisch programma over grote en kleine irritaties. Noem maar een naam (president Bush of Bassie en Adriaan) of een woord (vork of hondenpoep) en zij gingen ermee aan de slag. Hun Engelse opvoering is makkelijk te volgen, mede door de overduidelijke gebaren en komische gezichtsuitdrukkingen. Ze hebben in ieder geval een strakke show neergezet waarbij veel gelachen werd.

~

Dat de tweede dag van het Crème de la crème festival een stuk commerciëler ingevuld was, bleek tijdens Musicalhit Singalong 2003 in de Statenhal, waar opnames gemaakt werden voor een oudejaarsshow op televisie. Onder andere Danny de Munk, Carolina Dijkhuizen en Antje Monteiro zongen liedjes uit diverse musicals en het publiek moest hard meezingen en de laatste seconden van het jaar aftellen. Wij bedankten voor de eer en besloten alvast aan te sluiten in de rij voor Veldhuis en Kemper.

Ik wou dat ik jou was

Remco Veldhuis en Richard Kemper verloren de finale van Cameretten 1999, maar kwamen terug met hun hit ‘Ik wou dat ik jou was’. En misschien dat ze het daar beter bij hadden kunnen laten, want zonder muzikale klanken presteren ze niet al te best. De grappen die ze vertellen zijn al vaker verteld. Het publiek kon er ook niet echt warm van worden (al was het in de overvolle zaal wel snikheet), een lach zo hier en daar, maar de langdradige grappen waren niet goed genoeg voor een groot applaus. Tientallen mensen die teleurgesteld werden omdat de zaal al vol zat, hoeven dus niet te balen.

Als ze slim waren geweest waren zij naar de kelder gegaan waar op dat moment El Tattoo del Tigre nog stond te spelen. Een flink orkest met veel blazers uit België dat vrolijke Latijns-Amerikaanse muziek speelde. Vorig jaar lieten ze iedereen al swingen op Lowlands. En ook deze zaal kregen ze mee.

Een echte afsluiter was er niet op deze zaterdagavond. Verschillende optredens kabbelden nog een beetje voort, er werd gedanst, gelachen en ook stilgestaan bij de straattheateracts op de gangen. Jammer eigenlijk dat er tussen de optredens zo weinig tijd is om gewoon een beetje te lanterfanteren en je te laten amuseren door dit soort dingen. Misschien moet je er ook wel gewoon de tijd voor nemen, maar met zoveel goede namen is het zonde om op de gangen te blijven staan.

Zondag werd het Crème de la Crème festival officieel beëindigd met een koffieconcert met Paul de Leeuw. En daarmee kon de organisatie terug kijken op een druk festival. Uiteraard viel er genoeg te klagen over de lange rijen en optredens waar de deuren dicht zaten omdat het binnen vol zat. Mojo is daarom aan de klachten tegemoet gekomen en heeft een aantal mensen gratis andere concertkaarten aangeboden. Op zich is de opzet van zappen van zaal naar zaal wel aardig. Maar je had hier teveel keuzemogelijkheden in een korte tijd waardoor je andere mooie optredens links moest laten liggen. Aan de andere kant kwam het soms ook wel goed uit als een zaal al vol zat of een optreden tegen viel, dan kon je zo weer verder zappen. Het leuke van dit festival was dat je een mix kon maken van muziek en cabaret. We hebben in ieder geval weer veel toppers van Nederlandse bodem aan ons voorbij zien trekken.

Film / Films

Videotapes op een schijfje

recensie: Editie december 2003

Het is jammer dat sommige dvd-makers nog steeds denken dat een schijfje niet veel meer is dan een platte en ronde videoband. Er worden nog steeds dvd’s op de markt gebracht waarop alleen de film staat, terwijl andere vol staan met leerzaam audiocommentaar, lachwekkende bloopers, diepzinnige documentaires en andere leuke extra’s. Een dvd met ‘niks’ erop kan haast niet meer. Langzaamaan dringt dat ook tot distributeurs door. Als nu de kwaliteit van het gebodene ook nog beter wordt, kunnen we met gerust hart een punt zetten achter deze rubriek: videotapes op een schijfje.

The Tenant

(Roman Polanski • 1976 • Paramount)

Polanski speelt zelf de rol van de huurder uit de titel, die een appartement in Parijs betrekt. Op het eerste gezicht lijken zijn buren nette mensen, maar al gauw beginnen ze wel erg vreemde trekjes te vertonen. Zo wordt de man steeds beschuldigd van luidruchtigheid, zelfs al hij niet thuis is, en ziet hij vaak mensen uren naar hem staren in de wc aan de overkant van de gang. Het duurt niet lang voor hij aan zijn eigen verstandelijke vermogens begint te twijfelen. Dat The Tenant minder beklemmend is dan Polanski’s eerdere meesterwerk Rosemary’s Baby komt vooral door het vreemde, verwarrende verhaal dat moeite heeft twee uur lang te blijven boeien. De ongetwijfeld overvloedige symboliek is me bij de eerste kijkbeurt ontgaan, en ik ben bang dat ik de film niet snel weer eens zal opzetten. The Tenant is waarschijnlijk alleen interessant voor Polanski-fans, die overigens zullen smullen van de meesterlijke trailer op deze dvd.

The Neverending Story

(Wolfgang Petersen • 1984 • Dutch Filmworks)

Tot Peter Jackson zijn tanden in The Hobbit zet, zal The Neverending Story waarschijnlijk te boek blijven staan als meest fantasierijke live action kinderfilm. De avonturen van de jonge Bastian in het magische land Fantasia zijn prachtig in beeld gebracht door regisseur Petersen, die even daarvoor Das Boot had gemaakt en later in Hollywood naam zou maken met blockbusters als The Perfect Storm en het volgend jaar te verschijnen epos Troy. Dutch Filmworks brengt de film opnieuw in een geremasterde versie uit, en vermeldt in het persbericht trots dat de dvd geen enkele extra bevat om de film zoveel mogelijk digitale ruimte te geven. Een tweede disk met een terugblikkende documentaire was geen overbodige luxe geweest, maar gelukkig is de film zelf prima te genieten.

Confessions of a Dangerous Mind

(George Clooney • 2002 • RCV)

Clooney’s regiedebuut is het ogenschijnlijk ware verhaal van Chuck Barris, achtereenvolgens vrouwengek, bedenker van slechte tv-shows en huurmoordenaar voor de CIA. Confessions is niet grappig genoeg voor een komedie en niet gedetailleerd genoeg voor een biografie maar toch werkt de film, hoewel hij niet helemaal bevredigt door de vreemde sctructuur van het script en de hakkelende montage. Clooney is een prima regisseur met een aparte visuele stijl die blijkbaar goede vrienden is met de toplagen van Hollywood, getuige de vele leuke cameo’s en bijrollen van o.a. Julia Roberts, Brad Pitt, Matt Damon en Drew Barrymore. En zeg nu zelf: een film met Rutger Hauer als Duitse geheim agent met een enorme snor en dito pruik kan toch eigenlijk niet slecht zijn? Wel slecht is de Nederlandse presentatie op dvd, zeker gezien het feit dat Amerikaanse filmfans een commentaar van Clooney en zijn cameraman krijgen voorgeschoteld, plus een making of, verwijderde scènes en een interview met de echte Chuck Barris. Doodzonde, want ik had graag Clooney’s toelichting gehoord.

The Reckoning

(Paul McGuigan • 2001 • A-Film)

Hoewel dit Middeleeuwse mysterie volgens de IMDb pas volgend jaar in Amerika uitkomt, kunnen wij nu al genieten van The Reckoning. Want er valt een hoop te genieten aan de film: de hyperrealistische (lees: smerige) decors en kostuums, een geweldige vesting en een stel prima acteurs, waaronder Willem Dafoe, Paul Bettany en Brian Cox. Priester Bettany geeft aan het begin van de film toe aan vleselijke lusten, en komt bij toeval terecht in het reizende toneelgezelschap van Dafoe. In de eerder genoemde vestingstad belanden ze middenin een plaatselijke tragedie. The Reckoning had een Name of the Rose voor de 21ste eeuw moeten worden, maar dat niveau wordt niet gehaald. Gelukkig maken de prachtige beelden, het boeiende verhaal en de briljante art direction veel goed.

Prison On Fire

(Ringo Lam • 1987 • Dutch Filmworks)

Het vervolg op Ringo Lams eigen City on Fire, dat op zijn beurt weer model stond voor Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs. Chow Yun-Fat is de eigenzinnige Ching, die in een vlaag van woede zijn vrouw vermoordde. Hij sluit in de gevangenis vriendschap met Yiu (Tony Leung), die bijna per ongeluk is veroordeeld tot drie jaar cel. Yiu is, in tegenstelling tot de rest van de gevangenen, geen crimineel en wordt al gauw het pispaaltje door zijn eerlijkheid en naieve gedrag. Verschillende triaden hebben de pik op hem, en ook de gemene bewaker Scarface (ja, echt!) zou hem graag iets aandoen. Prison on Fire is een typische oudere Hongkongse actiefilm, met stereotiepe karakters, slecht geluid, vreselijke synthesizermuziek en veel realistisch (lees: rommelig) geweld. Toch werkt de film uitstekend door de goede hoofdrolspelers, het ondanks alle clichés prima verhaal en de rauwe actiescènes. Jammer genoeg staat er helemaal niks op de dvd, behalve dan de film.

Film / Films

De Passievrucht

recensie: De Passievrucht

Een op de tien kinderen is niet verwekt door de man die denkt dat hij de vader is. Een minnaar spuit twee keer zoveel sperma in een vrouw dan haar vaste partner. Deze feitjes moeten iedere man in de bioscoop doen schuifelen op hun stoel. De Passievrucht behandelt de diepste biologische angst van mannen: dat hun kind niet echt hun kind is.

~

Voor Armin Minderhout (Peter Paul Muller) wordt die angst werkelijkheid. Hij blijkt onvruchtbaar. Wie de vader is van zijn dertienjarige zoon Bo (een goed acterende Dai Carter), kan hij zijn eerste vrouw Monika (Carice van Houten) niet meer vragen: ze is negen jaar eerder gestorven. Het wordt voor Armin een obsessie: hij zal en moet ‘de dader’ vinden. De Passievrucht is dus een echte whodunnit. Dat er van het gelijknamige boek van Karel Glastra van Loon 300.000 exemplaren zijn verkocht en het de meest gelezen Nederlandse roman is onder scholieren, zou dan een probleem kunnen zijn. Vrijwel iedereen weet inmiddels wie de vader van Bo is.

Mooie overgangen

~

Toch is dat niet storend. Ten eerste omdat de tocht van Armin, die gravend in zijn geheugen de mannen uit Monika’s leven de revue laat passeren en ze vervolgens opspoort als een soort bloedhond, prachtig is verfilmd. Regisseur Maarten Treurniet (Pleidooi, Zwarte Sneeuw) speelt leuk met het verschil tussen de flashbacks en het heden, maakt mooie overgangen naar de volgende scène en weet de fantasieën van Armin grappig te integreren.

Babykleertjes

Daarbij duikt het verhaal meer de diepte in als de speurtocht steeds gefrustreerdere vormen aanneemt. Zo vergeet Armin de belangrijke andere implicatie die het doktersbericht inhoudt: dat hij met zijn nieuwe vriendin Ellen (Halina Reijn) geen kinderen kan krijgen, en zij inmiddels al roze babykleertjes had ingeslagen. Bijna achteloos vertelt hij Bo dat hij niet zijn echte vader is, zonder een seconde aan de consequenties te denken.

Warrig

Peter Paul Muller mag dan een eikel spelen, hij is wel een overtuigende eikel. Ook Ellen wordt prachtig neergezet door Halina Reijn. Dat kan niet gezegd worden van Monika. Zij blijft ongrijpbaar. Is zij nu gewoon een eersteklas bitch, of juist niet? Heeft zij echt meerdere minnaars gehad, of bleef het bij die ene? Misschien is dat met opzet gedaan, om te laten zien dat je iemand nooit helemaal kent. Toch is het jammer, want ook de vraag die Armin zich stelde aan het begin van zijn speurtocht – waarom? – blijft daardoor onbeantwoord. Zelf lijkt Armin dat volkomen te vergeten. Zoals hij ook vergeet alle kerels op te zoeken waar hij zijn jaloerse oog op heeft laten vallen. Omdat de film wat de speurtocht betreft een beetje warrig is opgebouwd, merk je daar bijna niets van.

Kerstdiner

Hoe dan ook: als whodunnit met een beetje extra inhoud is De Passievrucht prachtig. Bovendien moeten de scholieren nu toch het boek blijven lezen om het op hun lijst te kunnen zetten. En al die leuke weetjes over onechte kinderen doen het vast erg leuk tijdens het kerstdiner.

Boeken / Strip

Verschilloos

recensie: Verschilloos

Sinds kort is er een nieuwe flonkerende ster aan het stripfirmament te ontwaren: haar naam is Linda van Erve. Voor veel stripliefhebbers leek zij uit het niets op te duiken. Des te opmerkelijker is het dan ook dat ze een heel eigen stijl tentoonspreidt die zeer professioneel overkomt. Het is duidelijk dat ze flink haar best heeft gedaan tijdens haar studie aan de Academie voor Kunst en Vormgeving.

~

Na een aantal optredens in verschillende (strip)bladen, was het moment daar: de eerste echte uitgave. Voor de verwezenlijking hiervan sloot zij een pact met stripwinkel Bee Dee gevestigd in Haarlem. Het resultaat mag er zijn. De aanvankelijk wat cryptische titel Verschilloos wordt na lezing van het verhaal pas echt duidelijk. Linda van Erve voert twee personages ten tonele, met elk een eigen leven en een eigen manier om dit voor even te ontvluchten. Op geraffineerde en ludieke wijze wordt er een verband gelegd tussen het tekenen van strips en het beoefenen van yoga. Hierdoor weet Linda van Erve een bijna voelbare sfeer van ontspanning en contemplatie te scheppen.

De tekenstijl is al zeer volwassen te noemen. Al komt dit niet overal tot uiting in dit album. De lijnvoering oogt hier en daar nog wat grillig en gehaast. De personages weet ze echter op een driedimensionale en geloofwaardige manier vorm te geven. Dit blijkt niet alleen uit dit boekje maar meer nog uit haar andere werk. Dat ze over dit talent beschikt, geeft haar dan ook een flinke voorsprong op andere beginnende tekenaars.

Kortom, als Linda van Erve het verstandig aanpakt, ziet haar toekomst er als striptekenaar veelbelovend uit. Het is te hopen dat stripwinkel Bee Dee dit lovenswaardige initiatief een vervolg gaat geven. Ongetwijfeld loopt er nog veel meer talent rond dat extra zendtijd verdient.

Film / Films

Zakdoeken gereed houden

recensie: In America

.

~

In America gaat over een Iers gezin dat op zoek gaat naar geluk in New York. Ze hebben het niet breed en vinden een woning in een drugspand. Daar maken ze kennis met een aparte kunstenaar met aids (Djimon Hounsou). In de loop van de film wordt duidelijk dat de ouders geëmigreerd zijn in de hoop de dood van hun zoontje Frankie te kunnen verwerken en een nieuw leven te beginnen.

Speciaal effect

~

Hoop, geloof een liefde staan centraal in deze film. Soms wat klef en vervelend als het gezin de ene na de andere tegenslag te boven komt. Niets lijkt hun liefde in de weg te staan en alles komt goed; dat is soms tenenkrommend. Desalniettemin is het een prachtige kleine film, dat voor een groot deel verteld wordt vanuit het perspectief van de 11-jarige Christy. Ze bekijkt de wereld door haar camera, wat een speciaal effect geeft. Sowieso is er gekozen voor interessante camerapunten in combinatie met mooie muziek.

Gevoelige kant

De acteerprestaties zijn van hoog niveau. De zusjes Bolger zijn nog jong, maar spelen alsof ze nooit anders hebben gedaan. Hopelijk zien we de komende jaren dit duo nog vaak terug. De kinderen werken heel relativerend in deze emotionele film. Het kleintje, Ariel, komt vaak met pientere en grappige opmerkingen. En als je daar niet om kunt lachen, dan verdwijn je ongetwijfeld in haar mooie grote ogen. Goed gecast dus, net als de ouders: moeder Samantha Morton (Minority Report) en vader Paddy Considine (24 Hour Party People). Beiden laten zien dat ze erg geschikt zijn om in een film als deze hun gevoelige kant geloofwaardig neer te zetten.

Brok

Het script van deze semi-biografische film werd geschreven door regisseur Jim Sheridan (My Left Foot, In The Name Of The Father, The Boxer) samen met zijn twee dochters. Het heeft Sheridan wat moeite gekost, maar dan heb je ook wel wat. Mede door de goede acteurs en strakke regie is dit een film om een brok van in je keel te krijgen.

Film / Films

Bulletproof Monk

recensie: Bulletproof Monk

“Waarom zijn hotdogs per tien verpakt en de bijbehorende broodjes per acht?”, vraagt de monnik uit Bulletproof Monk zich af. Het hotdog-mysterie vormt vervolgens een rode draad door de actiecomedy van videoclipregisseur Paul Hunter.

~

In Bulletproof Monk speelt Yun-Fat Chow (Anna and the King, Crouching Tiger, Hidden Dragon) een onsterfelijke Monnik Zonder Naam. Het is zijn taak een oeroude boekrol – die de lezer ervan ultieme macht geeft – te beschermen. Nadat zijn medemonniken in 1943 worden vermoord door Nazi’s, vlucht hij de wereld over, op de voet gevolgd door Nazi-bad guy Strucker (Karel Roden) en diens hulpjes. Zestig jaar later ontmoet hij in Amerika een zakkenroller genaamd Kar, gespeeld door Seann William Scott (American Pie, Evolution). Uiteraard worden de twee dikke maatjes en ziet de monnik zelfs zijn opvolger in de jonge Kar. Ondertussen moeten ze echter wel hele bendes schurken met snode plannetjes van zich af slaan.

Voorspelbaar

Bulletproof Monk is een voorspelbare film: alles wat je na het lezen van het plot denkt dat er in de film gaat gebeuren, gebeurt ook. Hebben de twee hoofdrolspelers het aanvankelijk niet echt op elkaar, maar worden ze later toch vrienden? Juist. En verovert de held uiteindelijk toch het meisje en worden de schurk en de rest van de slechteriken verslagen? Alweer juist. Nu maakt die voorspelbaarheid voor een actiecomedy natuurlijk niet verschrikkelijk veel uit, maar het is toch jammer.

Onderhoudend

~

Op originaliteit zal Bulletproof Monk dus niet echt scoren, maar gelukkig zijn de actiescènes vermakelijk. Ze bestaan voornamelijk uit snelle kung fu-moves, een mix van The Matrix en Crouching Tiger, compleet met bullet time en het tarten van de zwaartekracht. Ook niet echt origineel dus, maar het ziet er in ieder geval leuk uit. Ondanks een aantal coole gevechten en originele bewegingen kunnen de stunts echter niet tippen aan de kwaliteit van bovengenoemde films. Maar dat is misschien ook te veel gevraagd. Belangrijker is dat de actiescènes onderhoudend en overtuigend ogen, ondanks de snelle montage.

Jennifer Lopez

Het is vooral de snelle montage die verklapt dat dit de eerste film is van een videoclipregisseur. Paul Hunter werkte eerder met sterren als Christina Aguilera, Jennifer Lopez, Eminem en P. Diddy. Het is dus begrijpelijk dat Hunter net als in zijn videoclips de vaart erin wil houden, maar hij vergeet hierbij dat dit niet altijd werkt voor een film. Vooral bij de actiescènes is het af en toe storend dat de helft van een sprong of beweging niet te zien is, simpelweg omdat er beelden doorheen zitten.

Houterig

Het acteerwerk in Bulletproof Monk is tot slot een beetje teleurstellend. Seann William Scott kan erg grappig zijn en Yun-Fat Chow zette een goede rol neer in Crouching Tiger, Hidden Dragon. Toch is het acteerwerk in Bulletproof Monk af en toe ronduit houterig tot slecht. Toegegeven, Chow en Scott hebben zeker hun momenten en dat zorgt gelukkig voor een aantal leuke grappen en scènes.

Dus?

Ondanks de voorspelbaarheid en het bij vlagen slechte acteerwerk is Bulletproof Monk een vermakelijk filmpje geworden. Dat wil zeggen: voor de kijker die alles op nul zet en uit is op een avondje vermaak. Voor de kritische kijker zou Bulletproof Monk echter wel eens een bron van ergernis kunnen zijn.

Bulletproof Monk ligt vanaf deze week in de videotheek.