Muziek / Album

Doe Maar nog een keer

recensie: Hier is... Luie Hond

Nederlandstalige reggaeliedjes over liefde, meisjes en seks; sinds de jaren van Doe Maar hebben we ze niet meer gehoord. Maar nu is er Luie Hond, een Friese groep die heel goed naar de band van Henny Vrienten heeft geluisterd. Liedjes als Groepie op mun stoepie, Doktertje spelen en Bons gekregen verraden meteen waar Luie Hond de mosterd haalt. De nederreggae is terug, en heeft een wereld te winnen.

~

Luie Hond is nu al zeseneenhalf jaar actief, en heeft in die tijd al veel grote optredens gegeven. Zo speelde de band in het voorprogramma van Ilse de Lange en op festivals als Lowlands en Noorderslag. Ook werden met Jaloezie en Voedoe twee redelijk succesvolle singles uitgebracht. Een echt album opnemen stelde de band echter uit; het luie stond ze klaarblijkelijk nader dan het moeie. Maar nu zijn ze er dan eindelijk klaar mee; de eerste van Luie Hond is uit.

Namedropping

Dat de band zonder plaat al veel mensen enthousiast heeft gemaakt voor hun nederreggae, blijkt uit het eerste nummer. Luie Hond speelt daarin een prettig deuntje, waar opnames en aankondigingen uit voornamelijk Radio 3-programma’s overheen zijn gemixt. Zo hoor je ondermeer Isabelle en Claudia de band bejubelen. Het volgende nummer, Nummertje geheten, lijkt een eerbetoon aan Doe Maar. Henny Vrienten en consorten hadden de muziek twintig jaar geleden kunnen componeren en de naam van de band wordt – vast niet geheel toevallig – geregeld genoemd.

Engagement

Hoewel de overeenkomsten legio zijn, zijn de Friezen geen pure kloon van Doe Maar. Bijna alle teksten op Hier is… Luie Hond hadden evenwel ook door Doe Maar kunnen worden geschreven, maar de voor Doe Maar zo kenmerkende maatschappijkritiek komt bij Luie Hond niet terug. Waar Henny Vrienten ongetwijfeld een boodschap zou hebben gehad over de oorlog tegen het terrorisme of het asielbeleid, beperkt zanger Joris Mous zich veelal tot meisjes en de liefde. Alleen in Dit liedje laat de band zijn engagement even zien. De kern van het liedje is dat het nergens over gaat: ‘Niet over siliconen, strak getrokken lijven. Het gaat niet over gif en kernafval. Het gaat niet over dieren in een veel te kleine stal. Het gaat niet over hoe je Nederlander moet zijn. Het gaat niet over voetbal en het slopen van een trein.’ Maar het had er wel over kunnen gaan…

Popdeuntjes

Ook muzikaal zijn de verbanden tussen Luie Hond en Doe Maar overduidelijk. Reggae is voor beide bands een belangrijke invloedsbron, alleen weven de Friezen beduidend minder popdeuntjes door de nummers. Dat betekent echter niet uit dat Hier is… Luie Hond niet bij een groot publiek kan aanslaan. De singel Zwart meisje blijft daarvoor bijvoorbeeld veel te lang in je kop zitten. Het liedje rockt duidelijk meer dan de andere nummers op de plaat en is wat dat betreft dus niet representatief, maar qua thematiek en pakkendheid karakteriseert het het album zeker. Een stormachtige carrière als Doe Maar, dat zichzelf na zes jaar ophief omdat de band te populair werd, zit er voor Luie Hond al niet meer in, maar populair zullen de Friezen zeker worden.

Muziek / Album

Kamervragen in het vooruitzicht

recensie: Wealthy Beggar - Roxx In The Disco

Dan maak je een erg mooie videoclip ter waarde van veertigduizend euro, gebaseerd op een van de populairste cultfilms ooit, mag die niet overdag worden uitgezonden op de muziekzenders. Dat gebeurde het Nederlandse Wealthy Beggar. Hun clip bij het nummer Reminder van de nieuwe plaat Roxx In The Disco, met daarin een Reservoir Dogs-scenario, werd door het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) afgekeurd. Met name doordat iemand een sigarettenpeuk uitdrukt in het gezicht van het slachtoffer dat vastgebonden zit in een stoel. Errug hè…

Natuurlijk is het NICAM speciaal opgericht om een oogje te houden op het seks- en geweldniveau binnen films, televisieseries en dergelijke, maar het instituut heeft eigenlijk nooit zo van zich laten horen op het gebied van videoclips. Het is dan ook een beetje jammer dat Wealthy Beggar er nu aan moet geloven, terwijl we de laatste jaren al overstelpt zijn met geweld, blote tieten en vrouwen met onzichtbare strings uit de Verenigde Staten. Zou dit alles iets met ‘nipplegate’ te maken hebben? Krijgen we nu ook kamervragen over deze clip?

Eindelijk een volledig album

Maar goed, Wealthy Beggar bracht dus een nieuw album uit na een zeer goed ontvangen debuut EP Selling The Vibe. Eindelijk, want deze band geldt al een tijdje als een van Nederlands grootste beloftes. Roxx In The Disco is zo’n plaat die het bij een eerste luisterbeurt niet zo heel goed doet. De associaties schieten door je hoofd, maar eigenlijk kun je nergens echt je vinger op leggen. Bij een meer aandachtige studie van het album blijkt echter dat deze band wel degelijk de hooggespannen verwachtingen waarmaakt. De nummers zijn stuk voor stuk zeer catchy en blijken toch over veel meer originaliteit te beschikken dan ik in eerste instantie dacht.

Ghostbusters

Het eerder genoemde Reminder is een zeer goede single en ook het tweede nummer Sucker 4U is zonder meer lekker, mede doordat het heel slim eindigt met de wereldberoemde gitaarpartij uit de soundtrack van de film Ghostbusters. Roxx In The Disco kent eveneens een aantal mooie ballads. Met name Leave California is dankzij het dromerige arrangement zeer de moeite waard. Wealthy Beggar moet het sowieso wel een beetje hebben van de arrangementen. Juist door het veelvuldig gebruik van de toetsen en door het volle basgeluid, maakt deze plaat indruk. En ook de vocale harmonieën zijn dik in orde.

Eigenlijk kun je zo acht tot tien redelijke tot goede singles van deze plaat trekken en dat verraadt toch wel de nodige klasse. Hoewel Roxx In The Disco zelden echt de diepte ingaat, is het een prima langspeeldebuut. Ik snap wel waarom platenmaatschappij Pias al die tijd zoveel aandacht aan Wealthy Beggar heeft besteed.

Film / Films

Bloedbroeders

recensie: Stuck on You

De Farrelly Brothers werden bekend met enigszins flauwe komedies als Dumb and Dumber, There’s Something About Mary en Me, Myself and Irene. Maar met Shallow Hal uit 2001 leek het regisseursduo een nieuwe weg in te slaan: minder botte grappen, meer ‘zoete’ wendingen. Deze weg wordt nu vervolgd met Stuck on You: een comedy over een Siamese tweeling gespeeld door Matt Damon en Greg Kinnear.

~

Bob wil hamburgers bakken, Walt wil acteur worden. Geen probleem, zou je zo denken. Helaas hebben deze broers een klein probleempje: ze zitten sinds hun geboorte aan elkaar vast. En dus zit er voor de verlegen en aan plankenkoorts lijdende Bob (Matt Damon) niets anders op dan zijn broer Walt (Greg Kinnear) te vergezellen richting Hollywood. Hier blijkt echter al snel dat rollen voor een Siamese tweeling niet voor het oprapen liggen. Gelukkig krijgt het duo hulp uit onverwachte hoek wanneer de arrogante Cher (gespeeld door Cher) Walt een rol aanbiedt in haar televisieserie.

Rare typetjes

Stuck on You is geen platte onderbroekenlolfilm geworden – iets dat makkelijk had gekund met een film over twee mannen die aan elkaar vast zitten -, maar een originele comedy over het leven van een Siamese tweeling en alle moeilijkheden die daarbij komen kijken. Het is echter wel duidelijk dat het hier gaat om een film van de Farrelly Brothers, want ook deze film zit boordevol rare typetjes en bizarre situaties. Het grote verschil is simpelweg dat Stuck on You softer is dan het vroegere werk van het regisseursduo.

Teiltje

Het feit dat Stuck on You minder platte grappen telt en zich meer concentreert op het verhaal van de hoofdpersonen, werkt alleen maar in het voordeel van de film: de kijker leeft immers veel meer mee met de personages als deze als echte mensen worden neergezet. En gelukkig wordt Stuck on You geen moment te soft en is het duidelijk dat de Farrelly Brothers sentimenteel gedoe willen ontwijken. En als het dan een keer zo zoet wordt dat je in paniek naar een teiltje zoekt, wordt de sentimentaliteit vervolgens volstrekt belachelijk gemaakt. Iets dat heel effectief en lachwekkend is.

Toupetjes

Naast Damon en Kinnear zien we Cher die een wel heel arrogante versie van zichzelf neerzet en Eva Mendes als de nogal domme maar vriendelijke April. Als verrassing speelt Meryl Streep ook nog een rolletje. Verder zitten er nog talloze bizarre typetjes in Stuck on You, waarvan vooral de agent van Walt, Morty O’Reilly (gespeeld door Seymour Cassel), lachwekkend is door zijn toupetjes en rijstijl met zijn invalidenwagentje…

Vermakelijk

Stuck on You had makkelijk vol flauwe en platte grappen kunnen zitten, maar dit is gelukkig niet het geval. Het is dan misschien geen comedy is waar je non-stop om moet lachen, maar Stuck on You is toch een vermakelijke film met een origineel verhaal.

Film / Films

De weg naar volwassenheid

recensie: Peter Pan

.

~

De wereld van Peter Pan werd zo’n honderd jaar geleden bedacht door de Engelse schrijver J.M. Barrie, die er een toneelstuk en een aantal boeken over schreef. Nu dus voor het eerst een real-life versie op het grote witte doek. Het alom bekende verhaal van het jongetje, Peter Pan (Jeremy Sumpter), dat het liefst nooit groot wil worden en het meisje, Wendy (Rachel Hurd-Wood), dat van haar familie juist zo snel mogelijk volwassen moet worden. Samen met Wendy’s broertjes vliegen ze naar Neverland, waar ze oog in oog komen te staan met Hook (Jason Isaacs) en zijn piraten.

Actie en grappen

~

Dit is echt zo’n film die geschikt is voor jong en oud. Je zal je geen moment vervelen, ook al heb je de tekenfilm vroeger misschien wel tien keer bekeken. De film blijft je aandacht vasthouden door twee dingen: de prachtige beelden (van de mooie omgeving bijvoorbeeld) en de actiescènes. De gevechten op het schip van Hook bijvoorbeeld zien er heel goed uit. Zelfs een volwassene kan de film op bepaalde momenten spannend vinden, en dan heb je het goed gedaan volgens mij. De avonturen worden afgewisseld met een paar grappen en grollen, die soms wat minder sterk zijn.

Onvolwassen kereltje

Van de manier van acteren ben ik niet echt kapot, want het doet me aan tekenfilm-acteren denken. Aan de andere kant heeft de sprookjesachtige uitstraling van de kids ook wel iets. En echt slecht spelen de kinderen en de volwassenen niet, maar het kan beter. Wat wel interessant is, is dat de karakters in deze film veel meer tot leven komen dan in de eerdere versies. Wendy wordt bijvoorbeeld veel meer uitgediept tot een puber die aan het begin staat van de weg naar volwassenheid. Je ziet de liefde opbloeien tussen haar en Peter Pan, die ondanks alles het onvolwassen kereltje blijft.

Regisseur Hogan (My Best Friend’s Wedding) heeft het leuk gedaan. Peter Pan is meer geworden dan je van te voren had kunnen bedenken. Het bekende verhaal is intact gehouden, maar blijft door de spannende actiescènes zeker boeiend. En al is de film niet perfect, toch is het leuk om herinneringen op te halen en alle figuren nu eens echt tot leven zien komen.

Muziek / Album

Geen gimmicks

recensie: The Double Agents - Friends in Low Places

Af en toe krijg je zo’n cd in handen geduwd waar je in eerste instantie weinig mee kan. Je weet wel, een plaatje van een band waar je echt nog nooit van hebt gehoord. Op een dergelijk moment is het natuurlijk slim om allereerst naar het label achterop de plaat te kijken. In het geval van deze cd van The Double Agents is dat Spooky Records, een fantastisch label uit Melbourne, Australië, dat de mensheid in het verleden al verblijdde met Here Come the Lies van The Drones. Wat me tevens al direct aansprak was het artwork van de plaat: een schitterende jaren ’50 aandoende tekening van een vrolijk meisje, dat vol jolijt een luchtbuks aan het richten is.

~

Het betreft hier de eerste full-length van The Double Agents, die in 2001 debuteerden met een self-titled EP. De muziek die me tegemoet komt, klinkt als een soort mix van rauwe garage en 60s country-rock. Al vanaf het eerste nummer Bottom Line bevalt de plaat me wel. De tamelijk elementaire muziek wordt vocaal ondersteund door een dame met de fantastische naam Kim Walvisch. Haar schorre stem geeft de openingstrack de perfecte, bijpassende rauwe zang. Het album rockt lekker verder met Hole In My Heart, ditmaal gezongen door zanger/gitarist Dave Butterworth. Vervolgd wordt met onder andere de fijne ballads Walk Away en What You Never Had. Zeker de laatste bereikt een hoog sfeerniveau door de achtergrondkoortjes van Sharon MacLean en Myles Gallagher. Rest nog de introductie van Ryan Tandy, die met zijn lap steel op het album ook een belangrijke rol vervult.

The White Stripes

Enig naslagwerk leert dat de band in het voorprogramma speelde van The White Stripes tijdens hun Australische tour. Dit verbaast helemaal niet: The Double Agents brengen dezelfde country-rock ten gehore als het populaire Amerikaanse duo, misschien iets minder catchy en vol geproduceerd, maar in essentie verschilt het weinig. Van The Double Agents hoeven we echter geen videoclip op MTV te verwachten. Hier geen gimmicks of hype, alleen muziek. De geplaatste foto zal in dezen ook genoeg duidelijk maken. De archaïsche kapsels zullen eerder de televisie halen in een film-sequel van The Flintstones.

Rauw en ouderwets

Maar genoeg over de haardracht van de goede mensen. The Double Agents leveren met Friends in Low Places een respectabel album af, dat het grote publiek vast niet gaat bereiken. De fan van rauwe, ouderwetse country-rock zou echter wel genoeg moeten weten. Friends in Low Places is een vrolijk album, een bijzonderheid in het soms wel erg zwaarmoedige country-songbook. Deze plaat rechtvaardigt in ieder geval een klein Spooky Records-tourtje langs de Europese podia.

Muziek / Album

De doelgroep zal bepalen

recensie: Fall Out Boy - Take This To Your Grave

Misschien leidde de discussie over ‘wie was het eerst met de veiligheidsspeld’ het begin van de punkbeweging in. Want was het nou Richard Hell of de vrouw van Malcolm McLaren die het geintje bedacht? Waarschijnlijker is dat het de muziek was, die mensen aanzette tot het kleden naar de normen van een subcultuur. Je moest duidelijk aangegeven dat je het niet eens was met de situatie waarin je leefde. Maar of je nu luisterde naar the Modern Lovers, the Jam of the Sex Pistols maakte niet zo veel uit. Punk was het en de energie die uit die muziek vrijkwam was enorm. Jaren later en generaties verder wordt er nog steeds punk gemaakt, al is de definitie behoorlijk aangepast en breed geworden.

Iggy Pop’s definitie van Punk, die bijvoorbeeld te horen is in Mogwai’s nummer Punkrock, is goed om als maatstaf te dienen en om aan te geven wat een punkband moet hebben om als goed te worden gezien. ‘It is music that takes up the energies, and the bodies, and the hearts, and the souls, and the time, and the minds of young men who give what they have to it, and give everything they have to it.’ Op het eerste gezicht lijkt Fall Out Boy aan deze eisen te voldoen, maar kijk je verder dan alleen de hoes en de titel dan kom je bedrogen uit.

Het rode boekje

Fall Out Boy maakt muziek die je kent van Blink 182, the Offspring en Dawsons Creek. Het is slappe tienerpunk, high schoolrock zonder overtuiging. Toch zal het enorme mensenmassa’s gaan aanspreken, want het is perfect gemarket. Waarschijnlijk is het rode boekje van VPRO’s 3voor12, ofwel het Rock and Roll handboek, veel eerder verschenen in Amerika, want de stappen zijn duidelijk te herkennen. Zo is er gelet op het imago, de personen en natuurlijk de muziek. De band bestaat uit vier personen en ze zien er allemaal even anders uit. Het motto ‘voor elk wat wils’ is goed in het achterhoofd gehouden. De jongens ogen stoer en hebben allemaal de potentie om veel bandposters te verkopen.

Catchy

De muziek is een melodieuze mix van de hippe stijl emo en wat punk-gerelateerde dingen, dat goed in het gehoor kan liggen. In semi-poëtische woorden wordt er gezongen over de belevenissen die herkenbaar zullen zijn voor de doelgroep. Wat je krijgt is een palet van catchy nummers die heel veel mensen kunnen en gaan waarderen. Maar de band heeft het probleem dat het op Take This To Your Grave nummers laat horen die behoorlijk inwisselbaar zijn. Hierdoor zal de echte muziekliefhebber snel afhaken. Deze band zal waarschijnlijk een grote hit hebben, op alle festivals spelen, veel mensen trekken en dan vergeten worden, want Fall Out Boy heeft blijkbaar het hoofdstukje ‘het belang van originaliteit’ niet gelezen. Dat hadden ze beter wel kunnen doen.

Muziek / Album

Tragisch

recensie: Courtney Love - America's Sweetheart

In de hoogtijdagen van de grunge was Courtney Love het gezicht van Hole, een van de populairste bands uit die stroming. Met Hole maakte zij drie langspelers waarvan de tweede, Live Trough This uit 1994, onmiskenbaar de beste was. Songs als het heftige Violet en het ingetogen Doll Parts werden dan ook heuse grungeklassiekers. In 2002 volgde het officiële einde voor Hole, hoewel de laatste plaat Celebrity Skin alweer uit 1998 stamt. Love speelde nog in een aantal films (waaronder een mooie rol naast Jim Carrey in Man On The Moon van Milos Forman) en stond als vanouds veel in the picture vanwege haar immer aanstootgevende gedrag. Vandaar dat zij haar eerste soloplaat de ironische titel America’s Sweetheart gaf.

~

Een popartiest moet zonder meer zelfverzekerd zijn. Love trekt dat echter wel een beetje in het extreme. In opener Mono presenteert ze zich zonder schaamte als de redder van de rock ‘n’ roll. Nou is dit nummer – als een van de weinige op de plaat – nog wel redelijk. De rest is over het geheel genomen niet interessant. Love plaatst zichzelf gewoon weer in de jaren negentig: de ruwe gitaren, de schreeuwerige stem en de ‘I’m gonna kick some ass’-teksten zijn alom aanwezig. Waar zij met Hole zonder meer in staat was enig gevoel op te roepen met haar nummers, raakt ze hier echt geen enkele gevoelige snaar. Ze maakt muziek die in deze tijd niet meer klinkt als baanbrekende rock ‘n’ roll, maar als geforceerde mainstreampop zoals schreeuwlelijk Kelly Osbourne die maakt.

Geschop en gesnauw

America’s Sweetheart kent hier en daar nog wel een prettig momentje, maar na drie kwartier ben je het irritante geschop en gesnauw van mevrouw Love helemaal beu. En wat hoor je nog vaak de invloed van haar overleden man Kurt Cobain terug. Ik geloof dat Weird Al Jankovic ooit een parodie schreef op Nirvana’s Smells Like Teen Spirit waarin hij de standaardopbouw van het grungenummer blootlegde. Het lijkt wel of Love zich deze handleiding eigen heeft gemaakt en samen met onder anderen Linda Perry (die met die hoed van de 4 Non Blondes) heeft toegepast op America’s Sweetheart.

Uitgespeeld

Love was aan het begin van de jaren negentig al compleet losgeslagen, maar wist haar waanzin nog te kanaliseren in een aantal goede platen en filmrollen. Nu in 2004 lijkt de woede en gekte meer aanwezig dan ooit, maar een goed album zat er blijkbaar niet in. De rol van een van de meest tragische vrouwen in het internationale popcircuit lijkt nu echt uitgespeeld. En het trieste van het verhaal is dat Love daar zelf heel anders over denkt.

Film / Films

3D-Gamefilm niet hoogdravend

recensie: Spy Kids 3-D: Game Over

3D-brilletjes zijn weer hip, dankzij de film Spy Kids: Game Over. Ken je ze nog? Van die brillen met een rood en een groen glas, waardoor je diepte ziet en waar je hoofdpijn van kan krijgen. Elke bioscoopbezoeker krijgt er één als je naar deze film gaat. Oude tijden herleven: het is leuk als je de mensen en voorwerpen naar je toe ziet komen.

~

Spy Kids 3-D: Game Over is alweer de derde film met de jonge spionnen Cortez. Carmen, het zusje van Juni, zit gevangen in een videospelletje en hij moet haar zien te redden. Elk level van de game moet hij doorlopen. Eén fout en het is Game Over en dan heeft de Toymaker (Sylvester Stallone) de macht over de hele wereld.

SF voor kids

De film is geheel gemaakt in de stijl van de game waarin het verhaal zich grotendeels in afspeelt. Het is leuk bedacht, maar op den duur zijn alle trucs wel uit de kast gehaald en wil je dat er een einde komt aan dit spelletje. Maar steeds is er wel een reden om het spel nog niet te laten eindigen. De meeste special effects zijn wel aardig, maar niet erg indrukwekkend. Het gevoel dat je moet wegduiken voor het een of ander heb je maar zelden. Maar het is voor het eerst in twaalf jaar we in Nederland weer 3D-bioscoopfilm kunnen zien en dat maakt het leuk om naar deze film te gaan. Maar inhoudelijk had het allemaal wel beter gekund. Het verhaal is wat dun. Opvallend is dat regisseur Rodriguez zelfs even van de James Bond-formule is afgestapt, wat toch zo typerend was voor de Spy Kids. Dit neigt meer naar science fiction voor kinderen.

Toymaker

Pluspunt van de film is de Toymaker. Sylvester Stallone doet het erg goed als slechterik en zou best eens wat vaker een soortgelijke rol mogen krijgen. Vader en moeder Cortez worden weer gespeeld door Antonio Banderas en Carla Gugino en de Spy Kids zijn ook nog steeds dezelfde. Ze doen het aardig, maar spelen niet altijd overtuigend genoeg.

Aardig geprobeerd

Spy Kids 3-D: Game Over is zeker geen begin van een 3D-revival. Deze film laat zien dat het moeilijk is om een goede, spannende 3D-film te maken. Ach, het is aardig geprobeerd en leuk voor de nostalgie, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

8WEEKLY

Retourtje jeugd

Artikel: Teenage Mutant Ninja Turtles

We kunnen de laatste tijd rustig stellen dat we met een ware retrorevival te maken hebben. Niet alleen op gamesgebied, ook in de tekenfilmpjes op TV zien we dat terug. Op Fox Kids kunnen we tegenwoordig weer kijken naar reruns van He-Man and the Masters of the Universe, en de Teenage Mutant Ninja Turtles. Konami besloot om de plotselinge comeback van de Turtles gelijk te gelde te maken, en bracht voor de GBA prompt een nieuwe game uit.

~

Hoewel de Turtles nog steeds hetzelfde zijn, is er ook het een en ander veranderd. De catchy openingstune uit de jaren ’80 is verdwenen. Dat zal de kids van nu misschien niet zoveel uitmaken, maar voor een ouwe zak zoals ik is dat toch jammer. Verder zijn de bijkarakters een beetje gerestyled naar moderne tijden. April O’Neill draagt geen lelijk geeloranje outfit meer, maar heeft tegenwoordig een sexy naveltruitje. Verder is Shredder kennelijk fan van Wolverine geworden, en heeft hij zijn outfit met enkele scherpe messen en punten uitgebreid. De Turtles zijn en blijven echter de Turtles, en ook Master Splinter is gewoon van de partij.

Variatie

Op het eerste gezicht is Teenage Mutant Ninja Turtles een gewone ouderwetse side-scrolling beat ‘m up. Je kiest een mannetje om mee te vechten, en je gaat op pad. Gedurende het spel kom je echter al snel andere vormen van gameplay tegen. Zo moet je op een gegeven moment hangend aan een glider (soort zweefvliegtuigje) je al schietend een weg naar het einde van een level zien te banen, zoals ook in spellen als R-Type het geval is. Ook zijn er Operation Wolf-achtige schietlevels waar je voortdurend met een cursor snel robotjes af moet knallen voor ze jou te vlug af zijn.

Erg Simpel

Het fijne van dit spel is dat het je weer echt een ouderwets Turtles-gevoel geeft. Destijds waren deze spellen in de arcades en op de 16-bit consoles ook leuk, en dat gevoel van toen heb je nu direct weer. Met de enorme variatie in gameplay lijk je hier dan ook een topgame in handen te hebben. ‘Lijkt’, want er zijn een paar belangrijke minpuntjes aan de game. Het spel is namelijk vrij simpel. Met één middagje intensief gamen is het voor eigenlijk iedere redelijke gamer een eitje om dit spel in zijn geheel uit te spelen. De meeste tijd van het spel gaat eigenlijk zitten in het ontzettend irritante geklik tussen de levels door, als de Turtles een beetje met elkaar lopen bij te kletsen over hun avonturen.

Conclusie

Teenage Mutant Ninja Turtles is een heerlijk schaamteloos retourtje jeugd voor me gebleken. Het spel is (op de irritante tussenscènes na) een genot om te spelen. Jammer genoeg is het wel een heel erg kort genoegen gebleken. Veel mensen nemen het tegenwoordig voor lief dat een spel zoals bijvoorbeeld Max Payne 2 in een uurtje of twee is uit te spelen, maar met ouderwetse retro-actie zoals in deze game zou dat niet het geval mogen zijn. Teenage Mutant Ninja Turtles is een lekker tussendoortje, en smaakt zeker naar meer. Maar dan wel wat moeilijker en meer levels graag!

Theater / Voorstelling

Aanval op de Bijbel

recensie: The Monkey Trial

In de zomer van 1925 was een klein stadje in Tennessee heel even het centrum van de Verenigde Staten. Hier kwamen de bekendste juristen, politici en kerkvaders samen om voor eens en altijd het dilemma van Bijbel versus evolutie te beslechten. Centraal hierbij stond de 24-jarige leraar John Thomas Scopes, die in april van datzelfde jaar de evolutietheorie van Charles Darwin had onderwezen aan zijn leerlingen. En dat mocht niet, want nog geen maand eerder had de raadsvergadering van de staat een wet aangenomen die “het onderwijzen van elke theorie die het scheppingsverhaal zoals die in de Bijbel staat opgetekend verloochent” verbood. Deze wet ondervond veel tegenstand onder leraren en wetenschappers, en velen bleven lesgeven uit het wettelijk vastgestelde biologieboek, dat ook de evolutietheorie behandelde. In Dayton, Tennessee, echter, waren er enkelen die vonden dat er iets tegen deze wet gedaan moesten. Zij vonden in John Scopes een man die bereid was terecht te staan om de zaak landelijke bekendheid te geven.

~

Het waren niet de minsten die zich met de zaak bemoeiden. Voor de verdediging kwamen Clarence Darrow, de bekendste advocaat van het land, en Dudley Malone, een bekend redenaar, naar Dayton. Als aanklagers fungeerden onder andere drievoudig presidentskandidaat William Jennings Bryan en Procureur-Generaal A. Thomas Stewart. De volgende acht dagen zagen de juristen in topvorm. De toespraken van Malone en Darrow werden in de pers geroemd als ’toespraken van de eeuw’, en landelijk werden Bijbel en Darwin opnieuw bestudeerd en besproken. De ‘misdaad’ van Scopes deed er al snel niet meer toe; hier ging het, in de ogen van sommigen, om een rechtstreekse aanval op de Bijbel.

Droge wettelijke teksten

~

Het Vlaamse toneelspelersgezelschap Stan heeft de documenten van de rechtszaak genomen, vertaald en ingedikt tot een toneelstuk dat op zijn minst zeer interessant genoemd kan worden. Met slechts drie acteurs, waarvan twee continu van rol verwisselen, lukt het hen een volledige rechtzaal neer te zetten, van advocaten tot getuigen, en van jury tot de gedaagde Scopes. Damiaan De Schrijver is de enige constante factor als rechter Raulston. De andere acteurs, Robby Cleiren en Frank Vercruyssen, spreiden een dynamiek ten toon in het weergeven van uiteenlopende karakters (Vercruyssen als 14-jarige leering van Scopes is met name erg goed), waardoor de soms droge wettelijke teksten nooit vervelen.

Charme

Nog voor het begin van het stuk vraagt Frank Vercruyssen om een twaalftal vrijwilligers uit het publiek die de jury gaan vormen. “Alleen mannen, want zo ging dat in 1925.” Dit, plus de kleine acteursploeg, zorgt voor een intieme sfeer. Iets dat in de voorstellingen die ik gezien heb, alleen maar versterkt werd door het feit dat Damiaan De Schrijver kort na de pauze tot twee keer toe de slappe lach kreeg, waardoor Robby Cleiren zich ook nog amper goed kon houden. Een half uurtje later volgde ook Frank Vercruyssen, toen de jury plots een man tekort kwam. Maar voor zover ik kon zien, was er niemand in het publiek die dat als hinderlijk ondervond.
Met name De Schrijver is een genot om te zien, met zijn stil spel en gezichtsuitdrukkingen, en ook Cleiren als advocaat Darrow is een echte publieksspeler. En toegegeven, het klinkt misschien clichématig, maar dat Vlaamse accent voegt toch een zekere charme toe.

Relevant

The Monkey Trial is met drie uur een lange zit, maar zeker de moeite waard. Het onderwerp is nergens ouderwets. Deze dingen spelen, met name in het zuiden van de VS, maar niet alleen daar, nog altijd een rol. George W. Bush, die toch voor een zeker deel van de Amerikaanse bevolking kan spreken, zei in 2000 nog, “After all, religion has been around a lot longer than Darwinism,” een argument dat Bryan ook al in de Scopes-rechtzaak gebruikte.

Stan toert nog tot en met 6 maart door Nederland en Vlaanderen.